Iltaa kaikki Yerba Maten ystävät. Itse olen tätä mahtavaa juomaa hörsiskellyt tähän mennessä hieman enemmän suomalaisperinteisin menoin teekupista ja hauduttamalla. Toki kokeillut myös oikeaa alkuperäisempää tapaakin niillä väleineillä mitkä on saanut kasaan väsättyä keittiö tarpeista.
Nyt kuitenkin tarttui Calebassi (pallokurpitsa) mate muki kaupasta käteen ja sitä pitäisi alkaa testaamaan.
Nyt voin tuli pieni kysymysmerkki että millainen on oikeasti laadukas tai edes hyvä mate kuppi? Ostamani on päältä kyllä sileä ja siisit mutta sisältä aika karkeaa tekoa (kaiverrettu) ja kupin sisäseinistä lähtee rapsuttamallakin sitä pallokurpitsa ainesta vielä irti suhteellisen runsaasti. Lisäksi kun mukiin lisää vettä niin sisäseinämä "vettyy" ja tuntuu surmella hieman pehmeältä ja niljakkaaltakin.
Onko tämmöinen tyypillistä mate kupeille vai pitäisikö "työn jälki" olla sileää ja kuppi lakattu sisältä yms yms..
Pitääkö jotain ottaa huomioon kun tälläisen kaiverretun kupin ottaa käyttöön? Suomessa kun ikävä kyllä ei meinaa saada tietoa tämmöisistä oikein mistään.
Kiitos.
Yerba Mate ja calebassi kuppi
9
3639
Vastaukset
- jerbalainen matee
http://www.ulkosuomalaiset.net/fi/nayta/artikkeli/11920949834623
- Cebador
Tieto tulee ehkä myöhässä. Kuppeja tehdään eri materiaaleista. Joissakin puustatehdyissä on sisällä lasia. Metalliakin käytetään varsinkin Buenos Airesissa. Pallokurpitsasta tehdyn kupin sisäosat ovat aina juuri niin kuin sinunkin kuppisi: Ainesta irtoilee yms.
Ennen kupin käyttöönottoa on tehtävä seuraava toimenpide: Kuppi täytetään jo kerran käytetyllä yerba matella, jonka annetaan olla kupissa vuorokausi. Sen jälkeen kuppi tyhjennetään ja täytetään uudestaan samalla lailla. Yhteensä tämä tehdään vähintään kolme kertaa, jonka jälkeen kuppi on käyttävalmis. Käytetty yerba mate on siis kosteaa ja kuppiin ei lisätä vettä toimenpiteessä (espanjaksi salvar mate). Yerba jotenkin kyllästää kurpitsan pinnan. Jos kuppi otetaan heti käyttöön, vaarana on kupin homehtuminen.- Boludito
espanjaksi CURAR el mate
- kiitos huomioistasi
- neweristi
Aika ärtsyn makuista eka kerralla.
Hain Ruohonjuuresta 2 eri laatua ja tarvikkeet. - nami!!
ostin just tuosta likeltä, taragüi yerba mate - 3 euroa kilo. :)
- Matejuoja
Just luin ret pitää hauduttaa kuumsl ja kaapia sisältä
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483