Jousityypin valinta

wannabearcher

Terve kaikille ampujille!
Olen vakavasti harkitsemassa jousiammunnan aloittamista harrastuksena, kokeilin lajia teininä silloisen paikallisen seuran kanssa muutaman kuukauden, mutta laji jäi muistaakseni rahan puutteen takia kun ei omaa kunnon jousta voinut ostaa. Nyt 24 vuotiaana rahatilanne tietenkin on aivan toinen ja vanha kiinnostus on taas herännyt. Muistan vielä melko hyvin lajin perusteita ampumistekniikasta jne, mutta mietityttää millaisen jousen ostaisi. Itse tykkään ampua kummatkin silmät auki, onko tällä väliä jousen valinnassa? Olen kuullut, että jos jousessa on jonkinlainen tarkempi mekaaninen "tähtäin", niin olisi suotavaa ampua vain yhdellä silmällä? Onnistuuhan minulta sekin, mutta on paljon mukavampaa ampua kumpikin silmä auki kun ei tarvitse koko ajan jännitellä kasvolihaksia.
Tarkoitus olisi ampua suurimman osan ajasta ainakin aluksi ihan tauluun radalla, mutta olisi mukava jossain vaiheessa mennä myös ampumaan metsiin ja luontoon, olen kumminkin aina ollut luontoihminen. Olen myös käsittänyt että ihan perushyvän jousen saisi päälle sadalla eurolla?
Olisiko taljajousi hyvä valinta, vai mikä? Jos joku ystävällinen voisi valaista minua?

1

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika Archer

      mielestäni jousta, tai sen kätisyyttä ei tarvi valita tähtäystavan mukaan. Kätisyys sen mukaan mikä tuntuu luontevalta. On ihan hyvä, jos pystyt tähtäämään molemmat silmät auki, itseltäni se ei alussa onnistunut vasensilmäisyyden takia, mutta alkoi onnistua kun muistaa katsoa tauluun eikä keskittyä liikaa tähtäimeen.

      perustekniikkahan on pitkälti sama vastakaari- ja taljajousella. Kannattaa varmaan hakeutua jonkin läheisen seuran opastukseen, ja siellä kokeilla kumpaakin jousityyppiä.

      jousen hankinnassa kannattaa muistaa, ettei voi vain mennä kauppaan ja sanoa "yksi jousi, kiitos" =) Jousi on mitoitettava ampujan mittojen ja voimien mukaan, ja liikaa paunoja ei saa olla jos haluaa oppia ammuntatekniikan. Ostoskeskuksissa nähtävät "jouset" ovat yleensä täysin lelutavaraa.

      reilulla 100eurolla saa jonkilaisen alkeisharjoittelujousen (vastakaari), mutta jos tosiaan aikoo alkaa harrastamaan, kannattaa ehdottomasti sijoittaa enemmän. 300-400 eurolla saat jo ihan kelpo pelin, joka varmasti riittää pitkäksi aikaa. Ensimmäisiin lapoihin ei ehkä kannata vielä sijoittaa hirveästi, ne kun alkavat hyvin pian tuntua liian löysiltä. Jos jotain merkkiä pitää suositella, niin etelä-korealainen Samick, hinta ja laatu kohdallaan.

      Itse ostin ekan jouseni 2.5vuotta sitten ja maksoin siitä 400e. kahden vuoden aikana olen sitten päivittänyt joustani hiljalleen laadukkaammilla osilla, sekä voimien ja taitojen kasvaessa jäykemmillä lavoilla. No eihän se käytännössä enää sama jousi olekaan, kaikki osat on vaihdettu, lavat on jo kolmannet....

      Mutta kannattaa ottaa yhteyttä Tomi Poikolaiseen, hän osaa neuvoa minua paremmin, ja kirjastosta kannattaa kysya Pentti Vikströmin Jousiampujan ABC-kirjaa.


      www.sjal.fi (Suomen jousiampujain liitto)
      www.jousiammunnanttv.fi (Tomi Poikolainen)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7179
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      32
      2772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2346
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      96
      2042
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      15
      1746
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1535
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1319
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe