Jousityypin valinta

wannabearcher

Terve kaikille ampujille!
Olen vakavasti harkitsemassa jousiammunnan aloittamista harrastuksena, kokeilin lajia teininä silloisen paikallisen seuran kanssa muutaman kuukauden, mutta laji jäi muistaakseni rahan puutteen takia kun ei omaa kunnon jousta voinut ostaa. Nyt 24 vuotiaana rahatilanne tietenkin on aivan toinen ja vanha kiinnostus on taas herännyt. Muistan vielä melko hyvin lajin perusteita ampumistekniikasta jne, mutta mietityttää millaisen jousen ostaisi. Itse tykkään ampua kummatkin silmät auki, onko tällä väliä jousen valinnassa? Olen kuullut, että jos jousessa on jonkinlainen tarkempi mekaaninen "tähtäin", niin olisi suotavaa ampua vain yhdellä silmällä? Onnistuuhan minulta sekin, mutta on paljon mukavampaa ampua kumpikin silmä auki kun ei tarvitse koko ajan jännitellä kasvolihaksia.
Tarkoitus olisi ampua suurimman osan ajasta ainakin aluksi ihan tauluun radalla, mutta olisi mukava jossain vaiheessa mennä myös ampumaan metsiin ja luontoon, olen kumminkin aina ollut luontoihminen. Olen myös käsittänyt että ihan perushyvän jousen saisi päälle sadalla eurolla?
Olisiko taljajousi hyvä valinta, vai mikä? Jos joku ystävällinen voisi valaista minua?

1

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika Archer

mielestäni jousta, tai sen kätisyyttä ei tarvi valita tähtäystavan mukaan. Kätisyys sen mukaan mikä tuntuu luontevalta. On ihan hyvä, jos pystyt tähtäämään molemmat silmät auki, itseltäni se ei alussa onnistunut vasensilmäisyyden takia, mutta alkoi onnistua kun muistaa katsoa tauluun eikä keskittyä liikaa tähtäimeen.

perustekniikkahan on pitkälti sama vastakaari- ja taljajousella. Kannattaa varmaan hakeutua jonkin läheisen seuran opastukseen, ja siellä kokeilla kumpaakin jousityyppiä.

jousen hankinnassa kannattaa muistaa, ettei voi vain mennä kauppaan ja sanoa "yksi jousi, kiitos" =) Jousi on mitoitettava ampujan mittojen ja voimien mukaan, ja liikaa paunoja ei saa olla jos haluaa oppia ammuntatekniikan. Ostoskeskuksissa nähtävät "jouset" ovat yleensä täysin lelutavaraa.

reilulla 100eurolla saa jonkilaisen alkeisharjoittelujousen (vastakaari), mutta jos tosiaan aikoo alkaa harrastamaan, kannattaa ehdottomasti sijoittaa enemmän. 300-400 eurolla saat jo ihan kelpo pelin, joka varmasti riittää pitkäksi aikaa. Ensimmäisiin lapoihin ei ehkä kannata vielä sijoittaa hirveästi, ne kun alkavat hyvin pian tuntua liian löysiltä. Jos jotain merkkiä pitää suositella, niin etelä-korealainen Samick, hinta ja laatu kohdallaan.

Itse ostin ekan jouseni 2.5vuotta sitten ja maksoin siitä 400e. kahden vuoden aikana olen sitten päivittänyt joustani hiljalleen laadukkaammilla osilla, sekä voimien ja taitojen kasvaessa jäykemmillä lavoilla. No eihän se käytännössä enää sama jousi olekaan, kaikki osat on vaihdettu, lavat on jo kolmannet....

Mutta kannattaa ottaa yhteyttä Tomi Poikolaiseen, hän osaa neuvoa minua paremmin, ja kirjastosta kannattaa kysya Pentti Vikströmin Jousiampujan ABC-kirjaa.

www.sjal.fi (Suomen jousiampujain liitto)
      www.jousiammunnanttv.fi (Tomi Poikolainen)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      24
      5037
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4046
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2473
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      76
      2159
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1515
    Aihe