Help!

Tuleva nobelisti

Olen hyvin kiinnostunut matematiikasta, ja aion mennä opiskelemaan sitä joko HY:hyn tai TKK:lle. Ongelmana on kuitenkin se, etten ole kovn kummoinen laskija. Nyt pitäisi selvittää tällainen:

y=kx b, ratkaise k.

9

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukk4

Onnea vaan opiskeluille.

• romp

Ennsiksikin saadaan, että kx = y -b. Siitä edelleen k = (y - b)/x.

Ehkä opiskelualaa olisi vielä syytä harkita.

• 18+16

Arkkitehtiosastolla pärjää noilla taidoilla varsin mainiosti.
      Onnea ja menestystä.

• Tuleva nobelisti

Kiitos kaikille kannustavista kommenteista! :)! Kiitos Rompille ratkaisusta! :)

Tässä olis seuraava pulma, johon tarvitsisin apua:

Lentokone lähtee päiväntasaajalta pisteestä A: 90 astetta läntistä pituutta ja lentää pitkin isoympyrää, joka kulkee pisteen B: 45 astetta itäistä pituutta, 60 astetta pohjoista leveyttä, kautta. Määritä koneen lentosuunta pisteessää B sekä kannassa {i , j ,k} että suhteessa ilmansuuntiin pisteessä B.

Sain jonkinnäköisen vastauksen, mutta haluisin tarkistaa, saisiko joku muu saman. Tämä voisi toimia myös kilpailuna palstalla, sillä ei ole aivan triviaali mielestäni

• 10+16

Et sitten uskalla kertoa, mitä itse sait tulokseksi.
      BUUUAAAHHAA.
      Periaatteessa emme tällä palstalla ratko oppilaiden kotitehtäviä. Millä menee kokeiden tarkastamiseenkin kaikki vapaa-ajat.

• Tuleva fyysikko

Tunnustus: mun ensimmäinen viesti toimi psykologisena kokeena (olen siis ketjun aloittaja). Halusin katsoa, mitä porukka vastaa innostuneelle, mutta taitamattomalle "matemaatikolle". Halusin katsoa, tuleeko kannustavia vai pelkästään lyttääviä kommentteja.
        Ehkä nimimerkki vähän pilasi koetta, liian provokatiivinen.
        Mutta kokeilkaa tota lentokone-tehtävää. Se oli ihan hauska.

• 2e2qeqeqqrqrqr
        Tuleva fyysikko kirjoitti:

Tunnustus: mun ensimmäinen viesti toimi psykologisena kokeena (olen siis ketjun aloittaja). Halusin katsoa, mitä porukka vastaa innostuneelle, mutta taitamattomalle "matemaatikolle". Halusin katsoa, tuleeko kannustavia vai pelkästään lyttääviä kommentteja.
        Ehkä nimimerkki vähän pilasi koetta, liian provokatiivinen.
        Mutta kokeilkaa tota lentokone-tehtävää. Se oli ihan hauska.

Jaahas provokaatio. Laske itse, keskipiste ja kaksi muuta pistettä tiedossa, ihan triviaalia. Vaikeammaksi tehtävän saa, jos ottaa huomioon, että maa ei ole ihan pallo, mutta tuskin vaikuttaa vastaukseen muuta kuin desimaaleissa.

• 14+6
        2e2qeqeqqrqrqr kirjoitti:

Jaahas provokaatio. Laske itse, keskipiste ja kaksi muuta pistettä tiedossa, ihan triviaalia. Vaikeammaksi tehtävän saa, jos ottaa huomioon, että maa ei ole ihan pallo, mutta tuskin vaikuttaa vastaukseen muuta kuin desimaaleissa.

Kun otat vielä huomioon lentokorkeuden ja siellä vallitsevat tuuliolosuhteet ja magneettisen deklinaation, niin siinä on kipparilla hiukan ihmeteltävää, jos magneettikompassilla aikoo suunnistaa. Tehtävästä tulee todella mielenkiintoinen.

• Tuleva fyysikko
        2e2qeqeqqrqrqr kirjoitti:

Ei tämä minun taidoillani vielä ihan triviaali ole. Fuksina mennään.

Lasku menee siis näin: Oletetaan säde ykköseksi (sillä ei ole väliä) ja maapallo palloksi.
        OA= -j
        OB = sin30cos45i sin30sin45j cos30k
        Lentorata tasossa, kulkee pisteiden O, A , B kautta, joten tason normaalivektori n = OA X OB = (-sqrt3)/2 i 1/(2*sqrt2) k
        Koska lentorata pisteessä B on myös kohtisuorassa vektoria OB vastaan -> lentosuunta sama kuin vektorilla n X OB = ... = -1/8i 7/8j -(1/4)*sqrt(3/2)k
        -> lentosuunnan osoittava yksikkövektrori = (1/sqrt56)( -i 7j - sqrt6 k).
        Näin.(ja tuo X tarkoittaa tietysti ristituloa)

Mites jatkaisitte suhteessa ilmansuuntiin pisteessä B? Sitä kysyttiin vielä.
        Lasku oli lähinnä pallokoordinaattien harjoittelemista.

En nyt tästä keskustelusta ketään syyttele, mutta joskus ihmetyttää näillä tiedepalstoilla käytävä lapsellinen nälviminen ja ylimielisyys. Itse en ole mikään matematiikan ihmelapsi, mutta kiinnostavaa se on. Aika haastavaa yliopistotasolla. Kyllä yliopisto opettaa lukion jälkeen nöyryyttä varmaan jokaiselle meistä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      7
      2763
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2611
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2307
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      48
      1889
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1073
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      70
      986
    Aihe