kesät talvet ajelen pyörällä töihin ja kotiin. Ikää ja vaivoja on alkanut tulla ja joka päivä ylämäkeen pitää työntää pyörää. Olen aivan innoissani nyt näistä sähköavusteisista pyöristä. Vaan petyinpä pahasti kun myyjä oli sitä mieltä, että tämä edullinen Matkaaja ei sovellu talvipyöräilyyn. Olen nyt huomannut että hintahaarukka näillä pyörillä onkin aikamoinen. En tarvitsisi mitään monivaihteista, en oikeastaan edes huolisi sellaista koska tarvitsen pyörän vain lyhyille matkoille. Hobby Hallissa oli joku I-kirjaimella alkava merkki jota mainostettiin pohjoismaisiin olosuhteisiin. Hinta oli tonnin paikkeilla. Siinäkin oli tosin kolme vaihdetta. Jos nyt jollakin on tietoa esim. vaihteettomista, edullisista, talvikäyttöönkin sopivista pyöristä, niin innolla ja kiitollisena otan faktatietoa vastaan. Kiitän ja kumarran!
sähköpyörä myös talvikäyttöön?
18
5197
Vastaukset
- AV
Sähköpyörien talvikäyttö riippuu siitä, missä säilytät pyörää. Ajaminen talvella sujuu samalla tavalla kuin tavallisellakin pyörällä, mutta akkujen pakkaskesto vaihtelee. Tiettävästi NiMH-akut kestävät parhaiten pakkasta, mutta niitä harvoin näkee sähköpyörissä nykyisin. Jos pyörä on sisällä lämpimässä silloin, kun sillä ei ajeta, sähköpyöräilyn pitäisi onnistua talvellakin. Kantama voi hiukan pienentyä. Kunnon nastat alle. Kannattaa talvikäyttöä silmällä pitäen valita sähköpyörä, jossa vetävä pyörä on takapyörä.
- Himputin Pimputtaja
"Kannattaa talvikäyttöä silmällä pitäen valita sähköpyörä, jossa vetävä pyörä on takapyörä."
Hyvä pointti. =)
BTW. Eikös ne LiFePO4 akut ole nykyään parhaimpia tähän käyttöön? - trolli molli
Himputin Pimputtaja kirjoitti:
"Kannattaa talvikäyttöä silmällä pitäen valita sähköpyörä, jossa vetävä pyörä on takapyörä."
Hyvä pointti. =)
BTW. Eikös ne LiFePO4 akut ole nykyään parhaimpia tähän käyttöön?Eikös mielummin etuveto,silloihan on kaksi vetävää pyörää.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.
Eikö olis sohjossa leukavaa vetää ohi ylämäissä trekkien ja muiden elvisteliöiden. - LZ 127
trolli molli kirjoitti:
Eikös mielummin etuveto,silloihan on kaksi vetävää pyörää.
Jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa.
Eikö olis sohjossa leukavaa vetää ohi ylämäissä trekkien ja muiden elvisteliöiden.Ettei siinä sitten käy niin, että menee molemmilta pyöriltä pito yhtä aikaa? Sitten mennäänkin nurin ja nopeasti.
- Break_
Eikös sähköpyörissä ole kaikissa helposti irroitettava akku? Otat akun talvella sisälle ja ongelmat ovat poissa. Lyhyehköllä matkalla akku ei ehdi jäähtyä liikaa varsinkin kun se tuottaa lämpöä itsekin purkautuessaa.
Tiesiköhän myyjä ollenkaan mitä puhui? Oliko hänellä jokin peruste väitteelleen?
Olen kyllä noin yleisesti hieman skeptinen sähköpyörien suhteen. Mitenköhän mahtavat kestää normaalikäytössä. Pyörinä tuntuvat olevan pahimpien halpisrimpuloiden laatutasoa. Oletko koskaan kokeillut vähän laadukkaampaa oikean pyöräkaupan myymää fillaria? Malli voi olla yksinkertainenkin. Pääasia on , että se on käyttöösi sopiva ja kevyt. OVat muuten huomattavasti kevykkulkuisempia kuin marketin halpiskivireet. - 11+18
Voi ajaa talvella.Lyijyakku ei jäädy kunhan ei päästä akkua tyhjäksi asti.Vähän niin kuin auton akku.Omaa kokemusta talviajosta on Elite(Shopper)-sähköpyörällä.Siinä oli lyijyakku 36V12Ah.Talviajossa matka lyheni puoleen,50km->25km.Yllättävän paljon.
Nykyään omistan Boostbiken.Ainut oikeastaan mikä voi mennä rikki on satasen maksava moottori.Akku painaa vaivaset 2,8kg .Tällä pääsee vähintään 42km,täydellä boostilla. - muten vain
ostinpa sähköpyörän kun sain halvalla hinta oli 399€ citymarketin synttäri tarjouksena. veto etupyörässä muuten normaali polkupyörä ilman vaihteita ja huom:JALKAJARRULLA. nyt viikon ollut ja kiva ajella ylämäet menee helpommin ylös ja tasaisella asfaltilla sähkö vetää kun jalkoja pyörittää, ei tarvitse juurikaan poljinvoimaa. erikoisen käytännöllinen koska veto on etupyörässä näin rakenne on yksinkertainen, olisi kohtuullisen yksinkertainen rakentaa kolmipyörään jos on ongelmia tasapainon suhteen. pisin yhtämittainen sivu noin 15km yhdellä istumalla ehkä alamäkivoittoinen osuus kun hain autoa pajalta, mutta ei hiki irronnut enkä ole juurikaan kuntoillut moneen vuoteen edellisestä tuon mittaisesta polkupyöräilystä aikaa ehkä 40v ja massaa tällä hetkellä 115kg, eikä pururata houkuta. ehkä uutuuden viehätys auttaa asiassa ja lisää myös omalla lihasvoimalla liikkumista joka on kuulemma terveellistä. ongelmana on polkupyöräilyn turvallisuus, varsinkin valtatiellä kypärä ei paljoa auta jos rekka sinut jyrää. mutta pikkuteitä ja pyöräteitä käyttäen ongelma lienee vähäinen, varsinkin kun nopeus ei nouse 25km/h suuremmaksi.
mutta käykää kokeilemassa, vaihtella tai ilman, luultavasti ihastutte.
turvallista ekologista matkaa!!!! - talvikäyttö ok
Itse olen ajellut sähköpyörällä talvella päivittäin. Silloin sähköpyörien suhteellinen määrä kasvaa, kun muut eivät enää jaksa polkea. Näin Fillarikellarissa Crescentin malleja, näytti hyvälle. Etumoottori vaikutti laadukkaalle, kahden pyörän veto auttaa talvella. Kannattaa tarkistaa, onko pyörässä talutusnappi. Eli nappia painamalla saa etupyörän vetämään kun taluttaa pyörää. Auttaa ylämäessä ja umpihangessa. Sähköpyörään voi laittaa tosi pitävät nastarenkaat, eli paljon nastoja renkaisiin. Sitten sillä pysyy paremmin pystyssä kuin jalkaisin liikkuen.
Eli talvikäyttö ok, kun ottaa akun lataukseen sisälle.- määmy
Tunturilta kysyin, eivät suosittele alle 10 pakkasen (eli ei - 11, -12, -13 jne)
- JaniPoloinen
Viime keväänä olin innostunut sähköpyöristä. Muttei kaikki mennytkään niin hyvin.
Vika tikki oli valita Electrobike.
http://www.janisangels.blogspot.fi/2012/05/polkupyoraily.html - Painava pyörä
Ennen kuin liikaa innostutte ostamaan sähköpyörää talveksi, niin sitä ennen vertailkaa niiden painoja. Ne ovat painavampia kuin tavalliset pyörät ja monelle se voi tulla yllätyksenä, kun niitä pitää alkaa nostamaan tai työntämään.
Katselin kahta pyörää ja painoa niillä oli melkoisesti. Yksi painoi 23 kiloa ja toinen 35 kiloa. Jälkimmäistä kun alatte esim. pyörän rikkoutumisen tai rengasrikon takia lykkimään loskassa tai paksussa lumessa, niin lycka till. Teitä on varoitettu :)- Im-pedalin-it
Bh easy motion pyörät on upeita, omistan itse kyseisen valmistajan neo cross mallin jonka ostin viime vuonna. Painoa on vähän vajaat 20 kg ja kesäisin matkaa kertyy yhdellä latauksella, suurimmalla avustuksella n40 km (36 v 12ah akku, painan 65 kg, mäkisellä alueella). Pyörä maksoi jotain ~2700€~ ja on kunnon espanjalainen laatu valmistajan premium pyörä, eikä mikään suomalainen karvalakki malli. http://www.electrobike.fi/index.php/bh-emotion-neo-cross.html
- hosemariia
Im-pedalin-it kirjoitti:
Bh easy motion pyörät on upeita, omistan itse kyseisen valmistajan neo cross mallin jonka ostin viime vuonna. Painoa on vähän vajaat 20 kg ja kesäisin matkaa kertyy yhdellä latauksella, suurimmalla avustuksella n40 km (36 v 12ah akku, painan 65 kg, mäkisellä alueella). Pyörä maksoi jotain ~2700€~ ja on kunnon espanjalainen laatu valmistajan premium pyörä, eikä mikään suomalainen karvalakki malli. http://www.electrobike.fi/index.php/bh-emotion-neo-cross.html
Hämmästyttävää ,että espanjalainen osaa jotakin teknologiaa tehdä hyvin,,,,
- CROIX DE FER
12 ah akku on kyllä huima parannus edelliseen. Itse pääsen 9ah akulla n,37.km boostilla (täysi avustutsteho)
riippuu vastatuulkesta ja mäistä yms ja puhun täydestä avustustehosta.. Kun oppii oikean tekniikan ja polkee myös omin voimin, pääsen itse bauttiarallaa 70.km
Olen 29-v hyväkuntoinen mies (harrastan myös pyöräilyä ilman sähköapuja..(
omistan mm saksasta tilatun fixin) "intresting" : myownbike.de , ja Genesis Croix De Fer 2013 teräsrungolla mm kierretty maapallo nopeiten ja koluttu Islannin rantaviivat yms,. ajan n.14 000 km vuodessa ja sähköpyörällä suurinosa hymyhuulilla. tämä juuri on asian ydin : olen luopunut autosta ja aikamoisista maksuista täysin. Joukkoliikenne maksuissa säästän 100 € / kk. Mikä parasta, saan pyöräilyyn liittyen eniten kiksejä neo crosssin kanssa, esim voin ajaa lahden pienmäen alhaalta ylös, kyllä oikeasti vääntöaä rittää : ) been there, done that- SE ETTÄ YLÄMÄET MUUTTUU ALAMÄEKSI ON SUOLAA MUMMON MAUTTOMAAN VELLIIN
TERV. PA2 AR2 - Make12345
Mitenkäs noiden akkujen 8h säilytys kovassa pakkasessa? Esimerkiksi jos kotoa töihin lähtiessä heitän ladatun akun pyörään lämpimästä mutta annan sen olla koko työpäivän pyörässä kiinni työpaikan pihassa. Onko riskinä, että nuo Litium akkujen eri variaatiot ottaisivat tästä itseensä?
Tarkoitus olisi ostaa BH-emotionin joku perus pyörä jeesaamaan 10km työmatkaa. - tapiom
Mitään Li* ei saa säilyttää pakkasessa (ei suositella ulkona säilytettäväksi alle 10 C lämpötilassa). Itse suojaan tarvella akkuja hieman eristyksellä.
Takavedosta huonoa kokemusta kestävyyden suhteen. Meni nimittäin pinnoja, sillä pinnat elivät. Nykyisin etupyöräveto. - tapiom
Ajomatka ei hirveästi vähentynyt pakkasella. Vasta -15 lähtien väheni selvemmin. Uskoisin, että eritys auttoi, mutta kaikinpuoliselle jäykistymiselle ei voi mitään.
- Make12345
Eihän se maailman suurin ongelma ole kantaa akkua mukana työpaikalle pakkasilla. Ajatus vaan Jään ja tuiskun peittämien liittimien kanssa pelaamisesta ei vaikuta houkuttelevalta. Varsinkin kun BH-pyörissä liittimet jäävät putken yläpuolelle näkyviin. Joutuu lumisateen jälkeen ensimmäiseksi puhdistamaan akun paikan.
Mulle toi BH-emotion takavetoisena on nyt oikeestaan ainut vaihtoehto ulkonäön ja koeajokokemusten perusteella. Boschin ja Panasonicin keskimoottorit olivat melkosen tehottomia tohon verrattuna. Sitten taas premiun malleja taas harvemmin on tarjolla etuvetosena. Ainoat kokemukset etuvetoisista on ihan ne perusmallit joissa avustus tulee polkimien pyörimismäärän tai valitun avustus tehon mukaan. Tälläinen avustus ei niin kauheasti minua mielyttänyt.
Koeajokokemuksista voin sen verran sanoa, että Boschissa oli hyvin toteutettu momentin tunnistin joka mahdollisti todella saumattoman ja viiveettomän avustuksen. Huonona puolena oli taas väännön puute jonka seurauksena joutui polkija itse tekemään enemmän töitä.
Panasonicissa taas momentintunnistin tuntui sisältävän "pykäliä" ja ei mielestäni antanut tasaisella tiellä yhtäpaljoa avustusta kuin BH ja Bosch.
BH:n takamoottorissa oli vähintään yhtä hyvä momentintunnistin kuin Boschissa yhdistettynä huomattavasti vääntävämpään moottoriin joka avusti ihan loppuun asti. Pyörän mittarin mukaan 27km/h mutta myyjän mukaan mittari fuskaa hiukan ja todellisuudessa avustus loppuu 25.5km/h paikkeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781