Alkoholin kulutus

Pöntöllinen

Paljonko teilä menee henkeä kohti alkoholijuomia päivittäin/viikottain? Huomasin eläköitymisen jälkeen, että viini alkoi maistua aina vaan enemmän ja lähes päivittäin. Huomaamattaan sitä nautti helposti toista pulloa päivässä. Sitten päätin, että ainoastaan viikonloppuisin saa nauttia siitä. Ellei nyt satu jotain yllättäviä juhlan aiheita muuna aikanakin. Ei tarvitse olla tiukkapipoinen.
Nykyään se on pysynyt perjantai - sunnuntai rajoissa. Haittoja ei ole ilmennyt tuolla kulutuksella.

12

85

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runsasta on

On senverran arkaluontoista, että en uskalla eukon takia vastata.

• tissuttelijamuumo

Otan saunailtana jotain alkoholipitoista, ennen join valkoviiniä tai siideriä, ne alkoivat närästämään. Jonkin aikaa otin Suomiviinaa erittäin laimeksi lantrattuna.
      Kyllästyin siihenkin, nyt tykkään ottaa muutaman pikarillisen Ural-Moccaa, maistoin sitä kerran suuren epäluulon vallassa, mutta tykästyinkin siihen, toistaiseksi.
      Otan sen verran kuin huvittaa, joskus enemmän, joskus vähemmän.

• Vain ruuan kera

(jos sopii ruuan makuun) - en siis aina, joka päivä
      ja vain se 1 dl hiukan "blandattuna" vedellä.

Ehkä seurassa joisin enemmänkin, mutta en kehtaa.

• Vuositasolla määrä on huomattava.

En ole koskaan laskenut mutta teenpä sen nyt.

Kotona olen, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, raivoraitis.

Reisussa tulee tissutelluksi.
      16 - 18 vkoa / vuosi.
      Loma-asunnollamme viikossa olutta ehkä 30 tölkkiä ja tuoppia.
      Valkkari- tai kuohkaripullo joka toinen päivä.
      Tislattua ka. pullo viikossa.

Joskus määrä ylittyy mutta vastaavasti väliin sopii jokunen alkoholitonkin päivä.

Muualla reissatessa määrä vaihtelee paikasta riippuen.
      Yleensä on em. vähäisempää.

Vuositasolla kannan kyllä korteni kekoon juomien tuottajia ajatellen.

Ps. Kerran tai kaksi / vuosi käyn labrakokeissa ja jos maksassa imenisi vähäisintäkään merkkiä kuormituksesta niin arvioisin asian uudelleen.
      Nyt maksa-arvoni ovat paremmat kuin absolutisti vaimollani!!!!!

• Sanassahan ei alun-

perin mitään vikaa ollut, sehän tarkoittaa "mustaa".

• Muistaos tämä!

Mutta siis: RAITIS on vain RAITIS,
        ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

mutta juoppo voi olla myös RAIVOJUOPPO.

• Termi tuntuu tepsivän!

Muutama, itseään RAITTIINA pitävä ( mainostava ) henkilö sallii itselleen muutaman oluen tai jotain muutakin.

Heidän RAITTIUTENSA on sitä etteivät esiinny silmin nähden päihtyneinä.

Ehkäpä tätä ryhmää ärsyttää minun ehdotonta alkoholista pidättäytymistä kuvaava termini?

Kuten ylempänä mainitsin, absolutismilla on monta merkitystä joten sen käyttö ei ole yksiselitteistä vaikka vaimoni kohdalla sitä käytänkin.

RAPAJUOPOSTA olen kuullut puhuttavan mutta en RAPARAITTIISTA!

• vsistön ihailija.

Minäkin nuorempana käytin,Täytettyäni60v ,päätin lopettaa, ja pääiös on pitänyt. Ei vaikeuksia,saan paljon enemmän aikaiseksi.. Hyöty on suurempi ja oloni on onnellisempi. katumumusta en ole potenut.

• Jeppe`

Olen vähentänyt radikaalisti. Nykyisin ei mene kuin pullo viiniä päivässä. Sen pitäisi jo ryveta näkymään valtakunnallisissa tilastoissakin.

• Alkohooliongelma on yleensä läheisten,jotka näkevät että nyt mummo/vaari juo liikaa.
      Minä otin sen ensimmäisen,niinsanotun perseet olalle jotain vähän yli nelikymppisenä.
      Sitten haksahdin juoppoon,kun entisestä juoposta erosin,jonka heitin pellolle ja taas juoppo eteeni tuli.Tietty, nämä deekut lepäävät mullanalla.

Menin naimisiin leskenkanssa,jonka vaimo oli kuollut viinaan.Hyvin näytti alkoholi maistuvan hänellekin vapaaaikoina,mutta kesämökinrakennus ja sittemmin kotitilani osto,tämä rantatila toivat niinpaljon puuhaa,sekä toistuvat eteisvärinät,jolloin lääkäri puhalsi poikki alkoholinkäytön häneltä.
      Hänen raittiutensa on kestänyt 13vuotta.
      Senjälkeen alkoikin maanpäällinen helvetti,kun raittiuttapuhkuva aviomies alkoi kurkistella jokaista viinilasillista ja jokaista viinipulloa jonka kotiin toin.
      Heräsin,kuin jostakin ruususen unesta ja sanoin,mun on kämppä ja mun baarikaappi,että ne juomat jotka ovat ton kaapin sisällä minä nautin silloin,kun minusta niin tuntuu.
      Omaishoitajana,niistä vapautuneista tilanteista nautin sillointällöin Ama

• olipa kokemus

minä en juoppoa katsos, kokeilin ja se riitti.Ei ole hyvä olo juopon kanssa, kun selvinpäin on niin kiukkunen ja humalssa rähjää, aina löytää syyn juoda ja jaksaa kehua itseään, minä minä ja samalla mollaa toista.

• Eikä itse edes tiedä

miten ilkeä ja kelju osaa juoppoämmä olla viinaspäissään varsinkin jos toinen kieltää ettei piä juua nyt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      101
      2220
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      105
      1792
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1731
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1346
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      179
      1223
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1196
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      926
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      56
      906
    9. Se hetki kun

Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      890
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      878
    Aihe