RKP oppositioon?

heikki_tala

Ensimmäinen yritys jatkaa RKP-johtoista kokoomuspolitiikkaa on kärsinyt haaksirikon. Ennustin näin käyvän jo viikkoja sitten.

Nyt voitaisiin jatkaa kansan tahtoa paremmin vastaavalla koostumukselle: Sdp (42), PerusS (39), Kepu (35). Näin saataisiin kolmen puolueen hallitus, jolla olisi takanaan 116 kansanedustajaa.

Olen tarvittaessa valmis opetusministeriksi uuteen hallitukseen. Ministerinhän ei tarvitse olla kansanedustaja. No, leikki sikseen, PerusS:n kansanedustajista riittää kyllä päteviä henkilöitä ministereiksi.

90

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luciano lan pu lauta

      Jos Jyrkki-boy suostuu ratkaisuun että RKP jää oppositioon niin lupaan syödä hattuni.

    • Kielivapaus !

      Tuo kokoonpano olisi lottovoitto Suomen nuorisolle, pakkoruotsin alasajo alkaisi!

      Hetken näytti jo pahalle, mutta nyt on lähellä että rkp viimeinkin asetettaan siihen asemaan mihin se kuuluu, marginaaliin ja oppositioon!

      Se tarkoitaisi myös vääjäämättä Wallinin kauden loppua ja kielitalibani-tanttojen siirtymistä historiaan.

    • Hölkyn kölkyn

      Minulla on iso suku ja olemme asuneet Suomessa aivan sivistyksen alusta asti - olemme siis osa sivistystä. Ajattelinkin perustaa RKPeen innoittamana puolueen, mutta ilman kielipakkoa muille suomalaisille, jee. Ajatus on saada sukulaisilleni ihan pienen pienet kiintiöt oikeustieteellisessä ja lääketieteellisessä tiedekunnassa. Myös ihan omat koulut vain meitä varten olisi aika hyvä juttu, koska sivistystä täytyy suojella - toki kaikilla muillakin on mahdollisuus käydä koulujamme. Kouluun on tietenkin pääsykoe, muilta paitsi sukulaisiltamme. Sinne pääsy edellyttää myös vahvaa samanmielisyyttä sukumme johtomiesten kanssa (tai naisten kanssa - emmehän toki ole rasisteja), joista ainakin kahden tulisi tietenkin istua Suomen hallituksesta valvomassa ison sukumme etuja ja kansan sivistystä. Oma TV-kanava on aivan välttämätön, koska sukumme jäseniä asuu todella paljon Uudenmaan ja Satakunnan alueella ja sivistystä täytyy vaalia. Huom, huom, ei siis mitään pakkokielen opetusta, mutta koulut voisi kyllä aloittaa aamuhartauden kaltaisella ohjelmalla, jossa ylistettäisiin sukuni suuria saavutuksia ja muutenkin tuettaisiin järkevää positiivista syrjintää - meitä on valtaväestöön nähden vähän ja vähemmistöjä sekä sivistystä pitää suojella, sanoohan sen järkikin. Tästä johtuen sukuni jäsenillä ja vahvasti samankaltaista ajattelua suosivilla olisi etuoikeus työpaikkoihin ohi suomalaisjunt.. tota siis kantaväestön, sen takia, että sukuni jäsenet ja heidän kanssaan samalla tavalla ajattelevat edustavat vähemmistöä ja vähemmistöä sekä puhdasta sivistystä täytyy suojella. En nyt voi tilanpuutteen takia luetella kaikkia valtavia etuja, joita sukumme jäsenten harjoittamasta positiivisestä syrjinnästä kantaväestölle muodostuu, mutta siis pystyyn laitetaan ihan samanlainen puolue kuin RKP, mutta ei kielipakkoa kantaväestölle - toki kaikki muut etuiluoikeudet ja niiden ajaminen kuuluu puolueemme ohjelmaan.

      • rautaako?

        Tuohan kuullostaa kuin nykymuotoisen Suomalaisuuden Liiton jäsenyysvaatimukset.


    • Toivotaan niin!

      Tosin svekopiiri on hyvin sitkeä päähänpinttymässään, jonka tärkein asia on RKP:n ikuinen hallitustaival. Päämedia on valjastettu myös tuon tavoitteen taakse.

      Mitä enemmän asiaa jattelee, niin sitä varmempi on kielivapauden tärkeydestä Suomelle. Eihän vapaassa itsenäisessä demokratiassa saa sietää moista kansan tahdon halveksuntaa.

      RKP:tä ja svekoja on kiittäminen, että Suomeen on syntynyt uusi vapausaktivistien joukko, joka vain lisääntyy!

    • No comments

      Talalle terveisiä, että jos saat opetusm,inisteripaikan, niin persusuomalaiset voivat nukkua yönsä rauhassa.
      Ahtisaari paperit Huittisiin ja sitä rataa.
      Jos opetusministerin paikka menee toiselle, niin ehdottelepa itseäsi enemmistöministeriksi.

      Niin ja millään muulla ei ole väliä, kunhat svedupetturit saadaan ulos - pysyvästi.

    • No comments

      Talalle vielä.
      Eihän kepulaisia voi ottaa mukaan persujen kanssa, koska kepu on se vastuunkantajapuolue - etelä-eurooppa vastuun.

    • xxx xxx

      RKP:n ikuinen hallituspaikka on todellakin äärimmäinen ilmiö valtiorasismista.
      Siihen on saatava loppu.

    • PS hallitukseen

      Tala sopii opetusministeriksi hyvin.
      Erkki Havansi sopii oikeusministeriksi, terävämpää juristia ei maassa ole.
      Soini sisäministeriksi.
      Ruohonen-Lerner liikenneministeriksi.
      Jussi Niinistö puolustusminsiteri

      Tosin yhden vaan saa ottaa ulkopuolelta.

      Ministerit tarvitsevat myös avustajat ja valtiosihteerit.


      Kepun ja SDP:n voi olla vaikea sopia kunta-asioista, koska sdp haluaa yhdistää, kepu ei.
      Mutta ehkä sdp nyt säikähti ja Eero ja Lauri ovat nöyrempiä.
      PS:ää sdp hallituksesta kyllä pyrkisi hallitsemaan ja kepua tietenkin.

    • vabaduse väljak

      Loistava analyys, Tala. Kepuhan taipui suurimpana puolueena itseään pienemmän kokoomuksen tahtoon hallituksessa, joten ei sen kannata enää mennä lisää nöyryytettäväksi.
      Tuo Talan ehdotus on aivan hyvä kokoonpano, koska nyt keskusta haluaa näyttää, että ei ole Kataisen sylikoira.
      Vaalien suurin voittajakin otetaan hyvin huomioon.
      RKP joutaa oppositioon Kataisen kanssa.
      Katainenhan on omaksunut joustamattoman RKP-linjan:
      Ei ssenttiäkään, ei milliäkään anneta periksi.
      Sillä linjalla joutaa oppositioon.
      Hoppar jag!
      Mutta, mutta, pelkäänpä, että kyseessä on vasemmiston uhkapeli:
      Katainen taipuu lopulta SDP:n tahtoon. Ympyrä sulkeutuu, karman laki toimii.
      Voittajana tästä nousee: PerusS- Suomen suurin puolue.

    • rautaako?

      "Ennustin näin käyvän jo viikkoja sitten."

      Olet "ennustanut" tuota jo 20 vuotta. Eli on siitä aika monta viikkoa.

      "Nyt voitaisiin jatkaa kansan tahtoa paremmin vastaavalla koostumukselle: Sdp (42), PerusS (39), Kepu (35)."

      Erittäin epätodennäköistä. SDP on RKP:n jälkeen eurooppamyönteisin puolue. PS on kepun pahin vastustaja.

      Todenäköisin vaihtoehto on ainakin Soininvaaran miestä edelleen kuuden puolueen hallitus - jahka rauhoitutaan viikonlopun yli. Soininvaaran mukaan sopu oli lähempänä kuin on annettu ymmärtää, eli kyseessä voi olla neuvottelutaktiikka (joka kovasti näyttää työmarkkinaneuvottelujen kultuuria josta Heinäluoma on paljon kokemusta).

      "Olen tarvittaessa valmis opetusministeriksi uuteen hallitukseen. "

      Ei tarvitse olla mutta jos ei ole kansanedustaja niin silloin pitää olla aika vankat meriitit. Vankat dismeriitit eivät riitä. Eikä siihen eläkkeellä olevaa hammasbyrokraattia ihan hevillä valita - ei edes persujen keskuudesta.

      • ku mn kar night ään

        Luovuta jo Tapio! Hävisitte SURKEASTI kuten vuonna 1809!


      • Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen. Se oli hyvä merkki.
        Sdp, PS ja Kepu olisi järkevän pieni koaliitio ja sillä olisi eduskunnassa aivan riittävä enemmistö. Tilanne on nyt joka tapauksessa sellainen, että yksikään puolue (ei edes RKP) ei saa kaikkia vaatimuksiaan tai toiveitaan läpi - jokainen joutuu tinkimään lupauksistaan äänestäjille (lukekaa vaikka päivän Hesarin pääkirjoitussivun jutut).
        SDP saisi pääministerin ja 6 muuta salkkua, PerusS 6 salkkua ja Kepu 5.
        PerusS:stä löytyy kyllä riittävästi ministeriainesta; Timo Soini, Jussi Niinistö, Jussi Halla-aho, Pietari Jääskeläinen, Pirkko Ruohonen-Lerner, Lea Mäkipää ja eduskunnan ulkopuolelta Erkki Havansi. On siis jopa yli kuuteen salkuun pätevä henkilö.

        Minä toki olen jo varsin pitkään maailmaa nähnyt, vaikka ei 72 vuoden ikä ole koskaan ollut este valtakunnan ylimpiin tehtäviin. Kokemusta kunnallisesta, valtakunnallisesta ja kansainvälisestä hallinnosta on kertynyt aika tavalla - itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään.
        Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n järjestöjen (WHO, UNICEF) lisäksi eri maiden hallitukset (Syyria, Arabiemiraatit, Thaimaa, Tanska) ovat halunneet käyttää palvelujani jopa kymmenien vuosien kuluessa. Janaissa olen ollut vuodesta 1983 lähtien yksittäisen laitoksen ja teollisuuden tehtävissä. Kiinassakin on tullut tehtyä työtä vielä aivan viime vuosina suunnitteluhommissa jääkylmässä tehtaassa. Suomen ulkoministeriö (FINNIDA) on sekin käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä.

        Mutta ilman muuta professori Erkki Havansi on etuasemassa jo siinä, että hän on 1. varakansanedustaja PS:ssa. Hän on myös minua pari kolme vuotta nuorempi ja etevä shakkimestari. Hän olisi oiva oikeusministeri.


      • f-.kruegert pur
        heikki_tala kirjoitti:

        Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen. Se oli hyvä merkki.
        Sdp, PS ja Kepu olisi järkevän pieni koaliitio ja sillä olisi eduskunnassa aivan riittävä enemmistö. Tilanne on nyt joka tapauksessa sellainen, että yksikään puolue (ei edes RKP) ei saa kaikkia vaatimuksiaan tai toiveitaan läpi - jokainen joutuu tinkimään lupauksistaan äänestäjille (lukekaa vaikka päivän Hesarin pääkirjoitussivun jutut).
        SDP saisi pääministerin ja 6 muuta salkkua, PerusS 6 salkkua ja Kepu 5.
        PerusS:stä löytyy kyllä riittävästi ministeriainesta; Timo Soini, Jussi Niinistö, Jussi Halla-aho, Pietari Jääskeläinen, Pirkko Ruohonen-Lerner, Lea Mäkipää ja eduskunnan ulkopuolelta Erkki Havansi. On siis jopa yli kuuteen salkuun pätevä henkilö.

        Minä toki olen jo varsin pitkään maailmaa nähnyt, vaikka ei 72 vuoden ikä ole koskaan ollut este valtakunnan ylimpiin tehtäviin. Kokemusta kunnallisesta, valtakunnallisesta ja kansainvälisestä hallinnosta on kertynyt aika tavalla - itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään.
        Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n järjestöjen (WHO, UNICEF) lisäksi eri maiden hallitukset (Syyria, Arabiemiraatit, Thaimaa, Tanska) ovat halunneet käyttää palvelujani jopa kymmenien vuosien kuluessa. Janaissa olen ollut vuodesta 1983 lähtien yksittäisen laitoksen ja teollisuuden tehtävissä. Kiinassakin on tullut tehtyä työtä vielä aivan viime vuosina suunnitteluhommissa jääkylmässä tehtaassa. Suomen ulkoministeriö (FINNIDA) on sekin käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä.

        Mutta ilman muuta professori Erkki Havansi on etuasemassa jo siinä, että hän on 1. varakansanedustaja PS:ssa. Hän on myös minua pari kolme vuotta nuorempi ja etevä shakkimestari. Hän olisi oiva oikeusministeri.

        Urpilainen ei ikinä jätä öljypää Wallinia ulkopuolelle. Jos jättää niin syön varpaani. Pahin vaihtoehto olisi että Wallinista tehtäisiin pääministeri. Kansan lähtisi varmasti silloin kadulle.

        Suomi on ainut valtio maailmassa jossa neljän prosentin kannatuksen omaava puolue istuu hallituksessa saaden vielä sellaisia salkkuja kuin maahanmuuttoministeri tai kulttuuriministeri.


      • rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

        Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen. Se oli hyvä merkki.
        Sdp, PS ja Kepu olisi järkevän pieni koaliitio ja sillä olisi eduskunnassa aivan riittävä enemmistö. Tilanne on nyt joka tapauksessa sellainen, että yksikään puolue (ei edes RKP) ei saa kaikkia vaatimuksiaan tai toiveitaan läpi - jokainen joutuu tinkimään lupauksistaan äänestäjille (lukekaa vaikka päivän Hesarin pääkirjoitussivun jutut).
        SDP saisi pääministerin ja 6 muuta salkkua, PerusS 6 salkkua ja Kepu 5.
        PerusS:stä löytyy kyllä riittävästi ministeriainesta; Timo Soini, Jussi Niinistö, Jussi Halla-aho, Pietari Jääskeläinen, Pirkko Ruohonen-Lerner, Lea Mäkipää ja eduskunnan ulkopuolelta Erkki Havansi. On siis jopa yli kuuteen salkuun pätevä henkilö.

        Minä toki olen jo varsin pitkään maailmaa nähnyt, vaikka ei 72 vuoden ikä ole koskaan ollut este valtakunnan ylimpiin tehtäviin. Kokemusta kunnallisesta, valtakunnallisesta ja kansainvälisestä hallinnosta on kertynyt aika tavalla - itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään.
        Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n järjestöjen (WHO, UNICEF) lisäksi eri maiden hallitukset (Syyria, Arabiemiraatit, Thaimaa, Tanska) ovat halunneet käyttää palvelujani jopa kymmenien vuosien kuluessa. Janaissa olen ollut vuodesta 1983 lähtien yksittäisen laitoksen ja teollisuuden tehtävissä. Kiinassakin on tullut tehtyä työtä vielä aivan viime vuosina suunnitteluhommissa jääkylmässä tehtaassa. Suomen ulkoministeriö (FINNIDA) on sekin käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä.

        Mutta ilman muuta professori Erkki Havansi on etuasemassa jo siinä, että hän on 1. varakansanedustaja PS:ssa. Hän on myös minua pari kolme vuotta nuorempi ja etevä shakkimestari. Hän olisi oiva oikeusministeri.

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Vaion Soini jaksoi toistaa tuota. SDP ymmärsi olla hiljaa koska ennen kuin hallitus on valmis ei pidä polttaa siltoja. Sitäkään Soini ei ymmärtänyt. SDP haluaa vasemmistolaisen talouspolitiikan ja RKP on aika lailla Kokoomuksen linjoilla. On siis selvää että Kokoomukselle RKP on tärkeämpi kuin SDP:lle.

        Nyt kun Soini on livennyt vastuusta, taas, niin vaihtoehdot on vähissä.

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Soini on viimeksi eilen toistanut ettei PS jousta EU-tukiasiassa. Joten PS ei mahdu kenekään kanssa hallitukseen! On ihan turhanpäivästä jakaa salkkuja oppositiopuolueelle. Soini tiettää ettei puolueella rahkeet riitä, ja kehitti siksi mahdottoman kynnyskysymyksen (Portugal) vaalitaistelujen viimeisellä viikolla.

        "itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään."

        Aika harvalla keskitason virkamistaustaisella on tarve esitellä ja suitsuttaa savutuksiaan.

        "Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n ... ... ... käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä."

        Minä, minä, minä. Minä! Huhhuh. Nyt on siis kyse politiikasta ja sinä taisit jäädä taas häntäpäähän siinä mittelössä, ja siten yhtä kauas kaikista kansanvallan tehtävistä. Kansa on puhunut, eikä se sinua halunut. Liittäisit tuon saavutuksiisi. Sehän on sentään hyvin selkeä ja objektiivinen mittari.


      • rautaako?
        f-.kruegert pur kirjoitti:

        Urpilainen ei ikinä jätä öljypää Wallinia ulkopuolelle. Jos jättää niin syön varpaani. Pahin vaihtoehto olisi että Wallinista tehtäisiin pääministeri. Kansan lähtisi varmasti silloin kadulle.

        Suomi on ainut valtio maailmassa jossa neljän prosentin kannatuksen omaava puolue istuu hallituksessa saaden vielä sellaisia salkkuja kuin maahanmuuttoministeri tai kulttuuriministeri.

        "Urpilainen ei ikinä jätä öljypää Wallinia ulkopuolelle."

        Kyllä jättäisi jos voisi. Urpilainen on vasemmistolainen ja Wallin ei. Mutta Soinin jytkymäisen petoksen jälkeen kenelläkään ei oikein ole varaa valita kavereitaan.

        "Suomi on ainut valtio maailmassa jossa neljän prosentin kannatuksen omaava puolue istuu hallituksessa saaden vielä sellaisia salkkuja kuin maahanmuuttoministeri tai kulttuuriministeri. "

        Taidat olla väärässä. Tosin joissain maissa tuo on mahdottomuus koska heillä on äänilaikkuri. Maahanmuutoministerin vakanssia ei ole Suomessa eikä juuri muuallakaan. Suomessa luotiin Eurooppa- ja maahanmuuttoministerin vakanssi, mutta se on aika pieni ja kevyt. Kultuuriministeri on kaikkialla köykänen pesti.


      • 1991
        rautaako? kirjoitti:

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Vaion Soini jaksoi toistaa tuota. SDP ymmärsi olla hiljaa koska ennen kuin hallitus on valmis ei pidä polttaa siltoja. Sitäkään Soini ei ymmärtänyt. SDP haluaa vasemmistolaisen talouspolitiikan ja RKP on aika lailla Kokoomuksen linjoilla. On siis selvää että Kokoomukselle RKP on tärkeämpi kuin SDP:lle.

        Nyt kun Soini on livennyt vastuusta, taas, niin vaihtoehdot on vähissä.

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Soini on viimeksi eilen toistanut ettei PS jousta EU-tukiasiassa. Joten PS ei mahdu kenekään kanssa hallitukseen! On ihan turhanpäivästä jakaa salkkuja oppositiopuolueelle. Soini tiettää ettei puolueella rahkeet riitä, ja kehitti siksi mahdottoman kynnyskysymyksen (Portugal) vaalitaistelujen viimeisellä viikolla.

        "itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään."

        Aika harvalla keskitason virkamistaustaisella on tarve esitellä ja suitsuttaa savutuksiaan.

        "Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n ... ... ... käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä."

        Minä, minä, minä. Minä! Huhhuh. Nyt on siis kyse politiikasta ja sinä taisit jäädä taas häntäpäähän siinä mittelössä, ja siten yhtä kauas kaikista kansanvallan tehtävistä. Kansa on puhunut, eikä se sinua halunut. Liittäisit tuon saavutuksiisi. Sehän on sentään hyvin selkeä ja objektiivinen mittari.

        Eikös eduskunta hyväksynyt jo tukipaketin vaikka perussuomalaiset äänestivät vastaan. Joten se ei Tapio liene enää mikään este hallitukseen menemiselle ja RKP:n potkaisemiselle oppositioon.


      • rautaako? kirjoitti:

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Vaion Soini jaksoi toistaa tuota. SDP ymmärsi olla hiljaa koska ennen kuin hallitus on valmis ei pidä polttaa siltoja. Sitäkään Soini ei ymmärtänyt. SDP haluaa vasemmistolaisen talouspolitiikan ja RKP on aika lailla Kokoomuksen linjoilla. On siis selvää että Kokoomukselle RKP on tärkeämpi kuin SDP:lle.

        Nyt kun Soini on livennyt vastuusta, taas, niin vaihtoehdot on vähissä.

        "Jo hallitusneuvottelujen aivan alkuvaiheessa SDP ja PerusS eivät halunneet "liimaksi" RKP:tä kolmen suuren hallitukseen."

        Soini on viimeksi eilen toistanut ettei PS jousta EU-tukiasiassa. Joten PS ei mahdu kenekään kanssa hallitukseen! On ihan turhanpäivästä jakaa salkkuja oppositiopuolueelle. Soini tiettää ettei puolueella rahkeet riitä, ja kehitti siksi mahdottoman kynnyskysymyksen (Portugal) vaalitaistelujen viimeisellä viikolla.

        "itse asiassa aika harva pystyy yhtä monipuolisen ja pitkäaikaisen meriittilistan esittämään."

        Aika harvalla keskitason virkamistaustaisella on tarve esitellä ja suitsuttaa savutuksiaan.

        "Olen ollut iloinen ja tyytyväinen siitä, että YK:n ... ... ... käyttänyt minua asiantuntijatehtävissä."

        Minä, minä, minä. Minä! Huhhuh. Nyt on siis kyse politiikasta ja sinä taisit jäädä taas häntäpäähän siinä mittelössä, ja siten yhtä kauas kaikista kansanvallan tehtävistä. Kansa on puhunut, eikä se sinua halunut. Liittäisit tuon saavutuksiisi. Sehän on sentään hyvin selkeä ja objektiivinen mittari.

        Juuri noin; minä olen tosiaan tehnyt aika paljon eri foorumeilla - myös täällä internetissä (ja Rkp sen takuuvarmasti tietää). Tuon vain faktoja kehiin tasapainottamaan suomenruotsalaisten minuun kohdistamaa loanheittoa (mm. HBL vääristeli kirjoituksiani 31.10.2010).
        Suomenruotsalaiset eivät oikein tiedä, miten suhtautua minuun. Mieluimmin vaikenisivat kuoliaaksi, mutta eivät pysty. VBL:n pilapiirtäjä "onnitteli" minua vaalien tuloslaskennassa, Radio Vegan "Slaget efter tolv" ei pystynyt sekään olemaan mainitsematta minua.

        Valtakunnan politiikkaan tulin varsin myöhään eli edellisiin eduskuntavaaleihin ja menestys oli vaatimaton. Tarkoitukseni ei ollut osallistua tämän vuoden vaaliin, mutta Timo Soini pyyntöä en halunnut vastustaa - ja äänimäärä kaksinkertaistui, vaikka en laittanut ainoatakaan omaa lehti-ilmoitusta ja muutoinkin kampanjani maksoi vain 1500 euroa.

        Oli ihan kiva olla osa suurta jytkyä, joka sekoitti kerralla vanhojen puolueitten konseptit. Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu tulevassa hallituksessa ja pienen (5 %) kielivähemmistön vuosikymmeniä jatkunut ylisuuri vaikutusvalta kutistuu vähemmistön kokoa vastaavaksi.
        Taustalla onneksi toimii kaiken aikaa lukiolain 18 § muutos vuodelta 2004. Suomalaisten suuri enemmistö on pakkoruotsia vastaan ja nyt myös enemmistö haluaa Suomesta pohjoimaiseen malliin virallisesti yksikielisen.


      • rautaako?
        1991 kirjoitti:

        Eikös eduskunta hyväksynyt jo tukipaketin vaikka perussuomalaiset äänestivät vastaan. Joten se ei Tapio liene enää mikään este hallitukseen menemiselle ja RKP:n potkaisemiselle oppositioon.

        "Joten se ei Tapio liene enää mikään este hallitukseen menemiselle ja RKP:n potkaisemiselle oppositioon. "

        Seuraisit johtajasi sanomisia niin tietäisit misrtä puhut. Soini toisti eilen että tiukkan kanta EU-tukiasiassa säilyy joka siis tarkoitta että jyrkkä EI väliaikaisen tukirahojen maksamiseen jatkossa sekä pysyvän mekanismiin mukaan menolle. Soini jää yksin tuolle kannalle, ihan niin kuin hän on suunnitellutkin.


      • su pen rk spna flu
        rautaako? kirjoitti:

        "Joten se ei Tapio liene enää mikään este hallitukseen menemiselle ja RKP:n potkaisemiselle oppositioon. "

        Seuraisit johtajasi sanomisia niin tietäisit misrtä puhut. Soini toisti eilen että tiukkan kanta EU-tukiasiassa säilyy joka siis tarkoitta että jyrkkä EI väliaikaisen tukirahojen maksamiseen jatkossa sekä pysyvän mekanismiin mukaan menolle. Soini jää yksin tuolle kannalle, ihan niin kuin hän on suunnitellutkin.

        Tapio luupää. Asiasta äänestettiin jo. Soini äänesti sitä vastaan. Asiasta äänestettiin siis ennen uuden hallituksen muodostumista joten hallitukseen meneminen ei olisi enää sanansa syömistä.

        Hittoako te svedu petterit toisia syyttäisitte selkärangattomuudesta Tehän niitä kaikista suurimpia kierompia paskoja olette koska mustalaisveri virtaa sinunkin suonissasi.


      • rautaako?
        heikki_tala kirjoitti:

        Juuri noin; minä olen tosiaan tehnyt aika paljon eri foorumeilla - myös täällä internetissä (ja Rkp sen takuuvarmasti tietää). Tuon vain faktoja kehiin tasapainottamaan suomenruotsalaisten minuun kohdistamaa loanheittoa (mm. HBL vääristeli kirjoituksiani 31.10.2010).
        Suomenruotsalaiset eivät oikein tiedä, miten suhtautua minuun. Mieluimmin vaikenisivat kuoliaaksi, mutta eivät pysty. VBL:n pilapiirtäjä "onnitteli" minua vaalien tuloslaskennassa, Radio Vegan "Slaget efter tolv" ei pystynyt sekään olemaan mainitsematta minua.

        Valtakunnan politiikkaan tulin varsin myöhään eli edellisiin eduskuntavaaleihin ja menestys oli vaatimaton. Tarkoitukseni ei ollut osallistua tämän vuoden vaaliin, mutta Timo Soini pyyntöä en halunnut vastustaa - ja äänimäärä kaksinkertaistui, vaikka en laittanut ainoatakaan omaa lehti-ilmoitusta ja muutoinkin kampanjani maksoi vain 1500 euroa.

        Oli ihan kiva olla osa suurta jytkyä, joka sekoitti kerralla vanhojen puolueitten konseptit. Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu tulevassa hallituksessa ja pienen (5 %) kielivähemmistön vuosikymmeniä jatkunut ylisuuri vaikutusvalta kutistuu vähemmistön kokoa vastaavaksi.
        Taustalla onneksi toimii kaiken aikaa lukiolain 18 § muutos vuodelta 2004. Suomalaisten suuri enemmistö on pakkoruotsia vastaan ja nyt myös enemmistö haluaa Suomesta pohjoimaiseen malliin virallisesti yksikielisen.

        "Tuon vain faktoja kehiin "

        Faktojako? Joopajoo.

        "Oli ihan kiva olla osa suurta jytkyä, joka sekoitti kerralla vanhojen puolueitten konseptit."

        Todellakin sekoitti. Nyt on entistä vaikeampaa saada toimiva hallitus kasaan kun yks puolue huijasi itselleen liki 20% äänistä vain mennäkseen oppositioon räksyttämään ja väsäämään upmpiänkyräisiä menifestejaan.

        "Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu tulevassa hallituksessa ja pienen (5 %) kielivähemmistön vuosikymmeniä jatkunut ylisuuri vaikutusvalta kutistuu vähemmistön kokoa vastaavaksi."

        Oppositiossa ei mikään prosentti auta koska hallituksella on valta. On se kummallista että teikäläiset eivät pääse 20% kannatuksella hallitukseen, vaikka kaikki muut puolueet pitäisi sitåä itsestäänselvänä. Ja sitten räksytätte taitavalle pienpuoluelle joka osaa pelata itsensä melkein jokasiseen hallitukseen. Todella umpikieroa.

        "Taustalla onneksi toimii kaiken aikaa lukiolain 18 § muutos vuodelta 2004. "

        Minkä taustalla? Vaatimattomalla vaalimenestyksenkö vai Soinin rintamakarkuruuden? Tuohon en oikein jaksa uskoa. Mutta onhan se ymmärrettävää että palaat tuohon pieneen voittoon joka saavutettiin sinusta huolimatta projektissasi runsaan 20 vuoden aikana.

        "nyt myös enemmistö haluaa Suomesta pohjoimaiseen malliin virallisesti yksikielisen"

        jahas? ja mistä tuon keksit? Edellisen kerran kun tuota kyseltiin laahjaass suomenkieliille suunnatussa kyselyssä niin kaksikielisyyden kannattajia oli muistaaksesni yli 80%. Ja eihän tuotakaan päätä kansa vaan poliitikot. Jopa Soini on sitä mieltä että kaksikielisyys on rikkaus. Ja kenelle sinä sitten oireilisit?


      • Jh 242
        rautaako? kirjoitti:

        "Tuon vain faktoja kehiin "

        Faktojako? Joopajoo.

        "Oli ihan kiva olla osa suurta jytkyä, joka sekoitti kerralla vanhojen puolueitten konseptit."

        Todellakin sekoitti. Nyt on entistä vaikeampaa saada toimiva hallitus kasaan kun yks puolue huijasi itselleen liki 20% äänistä vain mennäkseen oppositioon räksyttämään ja väsäämään upmpiänkyräisiä menifestejaan.

        "Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu tulevassa hallituksessa ja pienen (5 %) kielivähemmistön vuosikymmeniä jatkunut ylisuuri vaikutusvalta kutistuu vähemmistön kokoa vastaavaksi."

        Oppositiossa ei mikään prosentti auta koska hallituksella on valta. On se kummallista että teikäläiset eivät pääse 20% kannatuksella hallitukseen, vaikka kaikki muut puolueet pitäisi sitåä itsestäänselvänä. Ja sitten räksytätte taitavalle pienpuoluelle joka osaa pelata itsensä melkein jokasiseen hallitukseen. Todella umpikieroa.

        "Taustalla onneksi toimii kaiken aikaa lukiolain 18 § muutos vuodelta 2004. "

        Minkä taustalla? Vaatimattomalla vaalimenestyksenkö vai Soinin rintamakarkuruuden? Tuohon en oikein jaksa uskoa. Mutta onhan se ymmärrettävää että palaat tuohon pieneen voittoon joka saavutettiin sinusta huolimatta projektissasi runsaan 20 vuoden aikana.

        "nyt myös enemmistö haluaa Suomesta pohjoimaiseen malliin virallisesti yksikielisen"

        jahas? ja mistä tuon keksit? Edellisen kerran kun tuota kyseltiin laahjaass suomenkieliille suunnatussa kyselyssä niin kaksikielisyyden kannattajia oli muistaaksesni yli 80%. Ja eihän tuotakaan päätä kansa vaan poliitikot. Jopa Soini on sitä mieltä että kaksikielisyys on rikkaus. Ja kenelle sinä sitten oireilisit?

        Tiedätkö dorka "rautaako" yrität vain soperrella itsellesi, mutta uskottavuutesi on tasan 0 %.

        "Nyt on entistä vaikeampaa saada toimiva hallitus kasaan kun yks puolue huijasi itselleen liki 20% äänistä vain mennäkseen oppositioon räksyttämään ja väsäämään upmpiänkyräisiä menifestejaan"

        Ai hurri sontaako katsoo oikeudekseen halventaa Suomen Tasavallan kansalaisia, joilla on äänioikeus. Ei siinä hurreilta tarvitse mitään kysellä.

        "Edellisen kerran kun tuota kyseltiin laahjaass suomenkieliille suunnatussa kyselyssä niin kaksikielisyyden kannattajia oli muistaaksesni yli 80%. Ja eihän tuotakaan päätä kansa vaan poliitikot. Jopa Soini on sitä mieltä että kaksikielisyys on rikkaus"

        Muistaaaksesi- millä sinäkin dementikko mitään muistat?
        Sen sijaan vääristelet tätäkin asiaa.

        Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen.

        Soini suhtautuu myös kielteisesti pakkoruotsiin.

        On erinomaista, että Perussuomalaisten kansanedustajien joukossa on Suomalaisuuden liiton jäseniä.

        Ja kyllä hurrit kuulevat nyt kunniansa.

        Vielä viitteeksi: PS 39 kansanedustajaa vs 9 hurria.


      • rautaako?
        su pen rk spna flu kirjoitti:

        Tapio luupää. Asiasta äänestettiin jo. Soini äänesti sitä vastaan. Asiasta äänestettiin siis ennen uuden hallituksen muodostumista joten hallitukseen meneminen ei olisi enää sanansa syömistä.

        Hittoako te svedu petterit toisia syyttäisitte selkärangattomuudesta Tehän niitä kaikista suurimpia kierompia paskoja olette koska mustalaisveri virtaa sinunkin suonissasi.

        Huomasitko että Soini vastustaa jarkossakin tiukasti sekä väliaiaisen meknsimisn kautta tapahtuvaa tukea että pysyvään meknismiin osallistumista. Ja kaikkim muut puolueet kannattavta molempia. Kun Soini päätti ettei hän mene hallitukseen hän kyllä tiesi mistä narusta vetää ettei olisi vaaraa että riittävän moni puolue siirtyisi hänen puolelleen.

        "Hittoako te svedu petterit toisia syyttäisitte selkärangattomuudesta"

        Sanottakoon RKP:a mitä tahansa niin ei se ainakaan hallitusvastuuta ole koskaan karttanut. Selkärankaa siis pisaa toisin kuin Soinin joukoilla jotka siis jälleen kerran karkaa rintamalta.

        "Tehän niitä kaikista suurimpia kierompia paskoja olette koska mustalaisveri virtaa sinunkin suonissasi. "

        Mitä sä horiset? Etkö siis siedä mustalaisiakaan? Keitä sinä tarkaan ottaen siedät? Vai onko niin ettet oikein siedä itseäsi?


      • rautaako?
        Jh 242 kirjoitti:

        Tiedätkö dorka "rautaako" yrität vain soperrella itsellesi, mutta uskottavuutesi on tasan 0 %.

        "Nyt on entistä vaikeampaa saada toimiva hallitus kasaan kun yks puolue huijasi itselleen liki 20% äänistä vain mennäkseen oppositioon räksyttämään ja väsäämään upmpiänkyräisiä menifestejaan"

        Ai hurri sontaako katsoo oikeudekseen halventaa Suomen Tasavallan kansalaisia, joilla on äänioikeus. Ei siinä hurreilta tarvitse mitään kysellä.

        "Edellisen kerran kun tuota kyseltiin laahjaass suomenkieliille suunnatussa kyselyssä niin kaksikielisyyden kannattajia oli muistaaksesni yli 80%. Ja eihän tuotakaan päätä kansa vaan poliitikot. Jopa Soini on sitä mieltä että kaksikielisyys on rikkaus"

        Muistaaaksesi- millä sinäkin dementikko mitään muistat?
        Sen sijaan vääristelet tätäkin asiaa.

        Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen.

        Soini suhtautuu myös kielteisesti pakkoruotsiin.

        On erinomaista, että Perussuomalaisten kansanedustajien joukossa on Suomalaisuuden liiton jäseniä.

        Ja kyllä hurrit kuulevat nyt kunniansa.

        Vielä viitteeksi: PS 39 kansanedustajaa vs 9 hurria.

        "Tiedätkö dorka "rautaako" yrität vain soperrella itsellesi, mutta uskottavuutesi on tasan 0 %."

        Vain perustelut puutauvat. Googlaa wikistä "perustelut".

        "Ai hurri sontaako katsoo oikeudekseen halventaa Suomen Tasavallan kansalaisia, joilla on äänioikeus."

        En, mutta Soini katsoo sen oikeudekseen. Häntä te äänestitte ettekä minua. ja hän petti väistämäll kierosti vastuuta vaikka ennen vaaleja lupasi muutosta jahka saisi tarpeeksi ääniä.

        "Muistaaaksesi- millä sinäkin dementikko mitään muistat?
        Sen sijaan vääristelet tätäkin asiaa."

        En vääristele, ja muistkin pätkii vain siltä osin etten muista lukua prosentiyksikön tarkkuudella. Kyseessä oli laajin tähän asti tehty tutkimus jossa kysyttiin suomekielisiltä suhtautumisestaan mm. kaksikielisyyteen.

        "Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."

        Tai ainakin 19%, vähemmistö kuitenkin.

        "Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."

        Eli siis ruotsinvastaisuuden liiton jäseniä jos tarkkoja ollaan. SL kaapattiin tuohon epäisänmaalliseen tehtävään 1988, kuten pääkappari on itse muistelmissaan kirjoittanut.

        "Ja kyllä hurrit kuulevat nyt kunniansa."

        Jep, kuten kaikki muutkin. Kunnian kukko ei tällä hetkellä laula ainakaan perussuomalaisille

        "Vielä viitteeksi: PS 39 kansanedustajaa vs 9 hurria. "

        Jep PS 39 oppositiossa. RKP 9 hallituksessa. Arvaa kenen sana painaa enemmän? Potuttaako että äänestit karkureita. Jos olisi ollut selkärankaa pakkoruotsi olisi saattanut siirtyä historiaan, vaan kun ei ole.


      • F.Steiner
        rautaako? kirjoitti:

        Huomasitko että Soini vastustaa jarkossakin tiukasti sekä väliaiaisen meknsimisn kautta tapahtuvaa tukea että pysyvään meknismiin osallistumista. Ja kaikkim muut puolueet kannattavta molempia. Kun Soini päätti ettei hän mene hallitukseen hän kyllä tiesi mistä narusta vetää ettei olisi vaaraa että riittävän moni puolue siirtyisi hänen puolelleen.

        "Hittoako te svedu petterit toisia syyttäisitte selkärangattomuudesta"

        Sanottakoon RKP:a mitä tahansa niin ei se ainakaan hallitusvastuuta ole koskaan karttanut. Selkärankaa siis pisaa toisin kuin Soinin joukoilla jotka siis jälleen kerran karkaa rintamalta.

        "Tehän niitä kaikista suurimpia kierompia paskoja olette koska mustalaisveri virtaa sinunkin suonissasi. "

        Mitä sä horiset? Etkö siis siedä mustalaisiakaan? Keitä sinä tarkaan ottaen siedät? Vai onko niin ettet oikein siedä itseäsi?

        Teillä germaaneillahan ne vaikeudet manne juurienne hyväksymisessä on. Siksi te tapoitte 500 000 mustalaista. Erlander laati Ruotsin manneista myös listan kaasutettavaksi kuten Norjan viranomaiset olivat tehneet omista manneistaan. Suomessa svedut valmistautuivat samaan.

        Mene peiliin katsomaan ja ota vaikka Remu Aaltosen kuva toiseen käteen. Kyllä sieltä yhtäläisyyksiä löytyy.


      • Jh242
        rautaako? kirjoitti:

        "Tiedätkö dorka "rautaako" yrität vain soperrella itsellesi, mutta uskottavuutesi on tasan 0 %."

        Vain perustelut puutauvat. Googlaa wikistä "perustelut".

        "Ai hurri sontaako katsoo oikeudekseen halventaa Suomen Tasavallan kansalaisia, joilla on äänioikeus."

        En, mutta Soini katsoo sen oikeudekseen. Häntä te äänestitte ettekä minua. ja hän petti väistämäll kierosti vastuuta vaikka ennen vaaleja lupasi muutosta jahka saisi tarpeeksi ääniä.

        "Muistaaaksesi- millä sinäkin dementikko mitään muistat?
        Sen sijaan vääristelet tätäkin asiaa."

        En vääristele, ja muistkin pätkii vain siltä osin etten muista lukua prosentiyksikön tarkkuudella. Kyseessä oli laajin tähän asti tehty tutkimus jossa kysyttiin suomekielisiltä suhtautumisestaan mm. kaksikielisyyteen.

        "Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."

        Tai ainakin 19%, vähemmistö kuitenkin.

        "Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."

        Eli siis ruotsinvastaisuuden liiton jäseniä jos tarkkoja ollaan. SL kaapattiin tuohon epäisänmaalliseen tehtävään 1988, kuten pääkappari on itse muistelmissaan kirjoittanut.

        "Ja kyllä hurrit kuulevat nyt kunniansa."

        Jep, kuten kaikki muutkin. Kunnian kukko ei tällä hetkellä laula ainakaan perussuomalaisille

        "Vielä viitteeksi: PS 39 kansanedustajaa vs 9 hurria. "

        Jep PS 39 oppositiossa. RKP 9 hallituksessa. Arvaa kenen sana painaa enemmän? Potuttaako että äänestit karkureita. Jos olisi ollut selkärankaa pakkoruotsi olisi saattanut siirtyä historiaan, vaan kun ei ole.

        "Häntä te äänestitte ettekä minua. "

        Olet pahemmin sekaisin kuin tiesinkään, vai sinua hurria olisi reilun 19 % äänestää.
        Muistutan että hurripuolueen " huima " äälisaanis laski 4,6-> 4,3 % !
        On siinä todellakin "merkittävä" puolue :)

        "Kyseessä oli laajin tähän asti tehty tutkimus jossa kysyttiin suomekielisiltä suhtautumisestaan mm. kaksikielisyyteen."

        Viittaat hurrien Magman johdateltuihin kysymksiin.
        Selkeät tutkimustulokset puhuvat puolestaan n 70 % haluaa poistaa pakoruotsin.

        ""Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."
        Todellakin; mm YLE kartoitti asiaa vaalien jälkeen; eri puolueissa on suoraan yhteensä näin paljon pakkoruotsiin kielteisesti suhtautuvia kansanedustajia.

        "Kunnian kukko ei tällä hetkellä laula ainakaan perussuomalaisille"
        PS:t ovat ryhdikkäästi sanojensa takana; hurripuolueen voi vetää vaikka kölin alta ja Wallin nuolee kieli takamuksessa mutta turhaan.

        Pakkoruotsi käy kuolinkamppailuaan.

        "Jep PS 39 oppositiossa. RKP 9 hallituksessa"
        Ai nyt kuvittelet olevasi se turpea Wideroos;
        Kyllä teitä hurreja ei voi moittia suhteellisuudentajusta.

        PS: Vaappuja Ahtisaari joka höynäytettiin Folktingetin marionetiksi, tämän " komitearaportin yrityksen saada pakkoruotsia lisää, ei tule onnistumaan.

        Hurrien vene vuotaa kuin seula.


      • rautaako?
        Jh242 kirjoitti:

        "Häntä te äänestitte ettekä minua. "

        Olet pahemmin sekaisin kuin tiesinkään, vai sinua hurria olisi reilun 19 % äänestää.
        Muistutan että hurripuolueen " huima " äälisaanis laski 4,6-> 4,3 % !
        On siinä todellakin "merkittävä" puolue :)

        "Kyseessä oli laajin tähän asti tehty tutkimus jossa kysyttiin suomekielisiltä suhtautumisestaan mm. kaksikielisyyteen."

        Viittaat hurrien Magman johdateltuihin kysymksiin.
        Selkeät tutkimustulokset puhuvat puolestaan n 70 % haluaa poistaa pakoruotsin.

        ""Nytkin eduskunnassa on yli 60 % kansanedustajia jotka suhtautuvat kielteisesti pakkoruotsiin, tähän historian ikeeseen."
        Todellakin; mm YLE kartoitti asiaa vaalien jälkeen; eri puolueissa on suoraan yhteensä näin paljon pakkoruotsiin kielteisesti suhtautuvia kansanedustajia.

        "Kunnian kukko ei tällä hetkellä laula ainakaan perussuomalaisille"
        PS:t ovat ryhdikkäästi sanojensa takana; hurripuolueen voi vetää vaikka kölin alta ja Wallin nuolee kieli takamuksessa mutta turhaan.

        Pakkoruotsi käy kuolinkamppailuaan.

        "Jep PS 39 oppositiossa. RKP 9 hallituksessa"
        Ai nyt kuvittelet olevasi se turpea Wideroos;
        Kyllä teitä hurreja ei voi moittia suhteellisuudentajusta.

        PS: Vaappuja Ahtisaari joka höynäytettiin Folktingetin marionetiksi, tämän " komitearaportin yrityksen saada pakkoruotsia lisää, ei tule onnistumaan.

        Hurrien vene vuotaa kuin seula.

        "Olet pahemmin sekaisin kuin tiesinkään, vai sinua hurria olisi reilun 19 % äänestää."

        En ollut ehdolla joten tuossa ei ole paljon tolkkua. Mutta 19% annetuista äänistä annettiin "muutoslupaukselle" joka kesti tasan kymmenen päivä vaalien jälkeen.

        "Viittaat hurrien Magman johdateltuihin kysymksiin.
        Selkeät tutkimustulokset puhuvat puolestaan n 70 % haluaa poistaa pakoruotsin."

        Tuokin luku oli yllättävän pieni, ja selvästi ale 70%. Minä äänestäisin poistamisen puolesta. Se pönkittäisi omien skidien työnsaantimashdollisuukisa suomenkielisten kustannuksella. Ehkä juuri siksi ei suomenkieliste poliitikot tuoklle lämpene.

        "PS:t ovat ryhdikkäästi sanojensa takana; hurripuolueen voi vetää vaikka kölin alta ja Wallin nuolee kieli takamuksessa mutta turhaan."

        Niinkö. Soini lupasi kantaa hallitusvastuuta jahka kansa äänestäisi häntä tarpeeksi. Ja kansahan äänesti. Ja Soinihan petti.

        "Pakkoruotsi käy kuolinkamppailuaan."

        No jo oli aikakin. Tosin tuota samaa on tala ennustanut jo kymmenen vuotta tauotta tuhansin spammein. Mutta oraakkelin lahjansa ovat yhtä köykäset kuin kyky pysyä totuudessa.

        "PS: Vaappuja Ahtisaari joka höynäytettiin Folktingetin marionetiksi, tämän " komitearaportin yrityksen saada pakkoruotsia lisää, ei tule onnistumaan."

        Miksi pidät Ahtisaarta noinn tyhmänä ja sinisilmäisenä. Eiköhän paljon uskottavampi selitys ole se että Ahtisaari tiesi tarkaan mitä hän teki.

        "Hurrien vene vuotaa kuin seula. "

        No onneksi olemme maissa - tukevasti.


      • rautaako?
        F.Steiner kirjoitti:

        Teillä germaaneillahan ne vaikeudet manne juurienne hyväksymisessä on. Siksi te tapoitte 500 000 mustalaista. Erlander laati Ruotsin manneista myös listan kaasutettavaksi kuten Norjan viranomaiset olivat tehneet omista manneistaan. Suomessa svedut valmistautuivat samaan.

        Mene peiliin katsomaan ja ota vaikka Remu Aaltosen kuva toiseen käteen. Kyllä sieltä yhtäläisyyksiä löytyy.

        "Suomessa svedut valmistautuivat samaan."

        Aika sumeaa logiikkaa. Moiseen änkyröintiin syyllistyy yleensä voimansa tunnossa olebva enemmistö. Eri vähemmistöjen edustat tietävät kokemuksesta miten hankalaa elämä vähemmistössä on eikä siksi ole kovin altis syyllistymään syrjintään.

        Miten Remu tähän liittyy? Onko hän hurri? Se oli Cisse joka oli hurri. rasvatukkainen basisti ja naisten kaataja.


      • heikki_tala kirjoitti:

        Juuri noin; minä olen tosiaan tehnyt aika paljon eri foorumeilla - myös täällä internetissä (ja Rkp sen takuuvarmasti tietää). Tuon vain faktoja kehiin tasapainottamaan suomenruotsalaisten minuun kohdistamaa loanheittoa (mm. HBL vääristeli kirjoituksiani 31.10.2010).
        Suomenruotsalaiset eivät oikein tiedä, miten suhtautua minuun. Mieluimmin vaikenisivat kuoliaaksi, mutta eivät pysty. VBL:n pilapiirtäjä "onnitteli" minua vaalien tuloslaskennassa, Radio Vegan "Slaget efter tolv" ei pystynyt sekään olemaan mainitsematta minua.

        Valtakunnan politiikkaan tulin varsin myöhään eli edellisiin eduskuntavaaleihin ja menestys oli vaatimaton. Tarkoitukseni ei ollut osallistua tämän vuoden vaaliin, mutta Timo Soini pyyntöä en halunnut vastustaa - ja äänimäärä kaksinkertaistui, vaikka en laittanut ainoatakaan omaa lehti-ilmoitusta ja muutoinkin kampanjani maksoi vain 1500 euroa.

        Oli ihan kiva olla osa suurta jytkyä, joka sekoitti kerralla vanhojen puolueitten konseptit. Parhaassa tapauksessa demokratia toteutuu tulevassa hallituksessa ja pienen (5 %) kielivähemmistön vuosikymmeniä jatkunut ylisuuri vaikutusvalta kutistuu vähemmistön kokoa vastaavaksi.
        Taustalla onneksi toimii kaiken aikaa lukiolain 18 § muutos vuodelta 2004. Suomalaisten suuri enemmistö on pakkoruotsia vastaan ja nyt myös enemmistö haluaa Suomesta pohjoimaiseen malliin virallisesti yksikielisen.

        Heikki Tala: "Valtakunnan politiikkaan tulin varsin myöhään eli edellisiin eduskuntavaaleihin ja menestys oli vaatimaton."

        "Valtakunnan politiikkaan tulin?!" Miten niin tulit??
        Sinä PYRIT valtakunnanpolitiikkaan, vaan et päässyt koska sinulla ja vihapolitiikallasi ei ole kannatusta! Et päässyt edellisissä vaaleissa etkä päässyt nytkään ja menestys oli näissäkin vaaleissa yhtä lailla hyvin vaatimaton.

        Vuosia kestänyt väsymätön 24/7 nettikampanjointisi "kielivapauden" puolesta ja omien ruotsinkielisten maanmiestesi kansallisia perusoikeuksia vastaan tuotti tulokseksi huimat 564 ääntä! Edellisissä vaaleissa tuli 334 ääntä.
        Kannatus omassa vaalipiirissäsi oli 0,59 % ja väsymättömän kampanjoinnin tulos toi edellisiin vaaleihin nähden lisämenestystä 0,1%.

        Sijoituksesi valtakunnallisesti oli 962. eli edellesi meni kaiken kaikkiaan 961 "valtakunnanpoliitikkoa".
        Mahtavatkohan nuo edelle menneet 761 ehdokasta jotka myöskään eivät tulleet valituksi, kokea ehdokkuutensa ja vaalimenestyksensä kuten sinä, eli että "ovat mukana valtakunnanpolitiikassa"?

        Heikki Tala ennen vaaleja: "Erinomaista vetoapua olen saanut ILTALEHDEN keskusteluketjussa, joka on saanut lähes 80.000 lukukertaa ja viestejäkin on tullut yli 2500!"
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9801909#comment-49007792

        80 000 lukukertaa ja 2500 viestiä - vaalitulos 564 ääntä!
        Eikö olisi Heikki jo itsesikin aika vetää niitä kuuluisia johtopäätöksiä?

        Heikki Tala ennen vaaleja: "Varmin vastavoima RKP:n Jörn Donnerille on ehdokas 259 Uudenmaan vaalipiirissä."

        ...ja vastavoimahan jyräsi! Jörn Donner sai 8,6 kertaa enemmän ääniä (4854) kuin Tala ja on varalla eduskuntaan.

        Oma kehu haisee!


      • Ankdam kirjoitti:

        Heikki Tala: "Valtakunnan politiikkaan tulin varsin myöhään eli edellisiin eduskuntavaaleihin ja menestys oli vaatimaton."

        "Valtakunnan politiikkaan tulin?!" Miten niin tulit??
        Sinä PYRIT valtakunnanpolitiikkaan, vaan et päässyt koska sinulla ja vihapolitiikallasi ei ole kannatusta! Et päässyt edellisissä vaaleissa etkä päässyt nytkään ja menestys oli näissäkin vaaleissa yhtä lailla hyvin vaatimaton.

        Vuosia kestänyt väsymätön 24/7 nettikampanjointisi "kielivapauden" puolesta ja omien ruotsinkielisten maanmiestesi kansallisia perusoikeuksia vastaan tuotti tulokseksi huimat 564 ääntä! Edellisissä vaaleissa tuli 334 ääntä.
        Kannatus omassa vaalipiirissäsi oli 0,59 % ja väsymättömän kampanjoinnin tulos toi edellisiin vaaleihin nähden lisämenestystä 0,1%.

        Sijoituksesi valtakunnallisesti oli 962. eli edellesi meni kaiken kaikkiaan 961 "valtakunnanpoliitikkoa".
        Mahtavatkohan nuo edelle menneet 761 ehdokasta jotka myöskään eivät tulleet valituksi, kokea ehdokkuutensa ja vaalimenestyksensä kuten sinä, eli että "ovat mukana valtakunnanpolitiikassa"?

        Heikki Tala ennen vaaleja: "Erinomaista vetoapua olen saanut ILTALEHDEN keskusteluketjussa, joka on saanut lähes 80.000 lukukertaa ja viestejäkin on tullut yli 2500!"
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9801909#comment-49007792

        80 000 lukukertaa ja 2500 viestiä - vaalitulos 564 ääntä!
        Eikö olisi Heikki jo itsesikin aika vetää niitä kuuluisia johtopäätöksiä?

        Heikki Tala ennen vaaleja: "Varmin vastavoima RKP:n Jörn Donnerille on ehdokas 259 Uudenmaan vaalipiirissä."

        ...ja vastavoimahan jyräsi! Jörn Donner sai 8,6 kertaa enemmän ääniä (4854) kuin Tala ja on varalla eduskuntaan.

        Oma kehu haisee!

        "Ankdam" ei välitä tosiasioista vähääkään ja on siis tyypillinen suomenruotsalainen. Jopa äänimääräni äsken pidettissä eduskuntavaaleissa on väärä - ja tietenkin yli sata ääntä alaspäin. Nyt kannattaa käydä taas virkistämässä muistia teeseistäni: http://www.sikisitaatit/tala

        HBL kunnostautui 31.10.2010 ja veti härskin vääristelyn teksteistäni. Päätoimittaja Hannu Olkinuora oli varsin hapan, kun kysyin häneltä TV2:n pakkoruotsi-illan väliajalla, mitä hän päätoimittajana ajatteleer suomenruotsalaisuuden äänenkannattajan journalistisesta tasosta. Hän vastasi, että se on ala-arvoista. Niin minunkin mielestäni.

        Tosiaan tulin valtakunnan politiikkaan vuoden 2007 eduskuntavaaleissa, kun Timo Soini viestitti, että olen tervetullut PerusS:n ehdokkaaksi. Itse en ollut ajatellut lähteä tarjoamaan itseäni, kun tiesin puolueitten silloisen suhtautumisen pakkoruotsiin. Soini tarjous sai minut hyväksymään ehdokkuuden. Tulos oli pettymys, mutta tuotti kunnallisvaaleissa jo kelpo tuloksen ja jatkan Järvenpään kaupunginvaltuutettuna ensi vuoden loppuun. Näihin vaaleihin en ollut enää lähdössä, mutta jälleen Timo Soini lähestyi sähköpostilla Brysselsitä ja pyysi ehdokkaaksi. Sellaisesta tarjouksesta ei kieltäydytä, vaikka en uskonut mahdollisuuksiini ihan ikäni perusteella. Tosin eduskunnan ikäpuhemies PerusS-kansanedustaja Kauko Tuupainen on vain runsaan vuoden minua nuorempi.

        Suurin voittoni on, että uudessa eduskunnassa yli puolet kansanedustajista on pakkoruotsia vastaan. Se korvaa monin verroin sen, että en tullut valituksi. Minun työni on ollut herkeämätöntä suomenruotsalaisuuden ikävämmän puolen esittelyä netissä ja tietenkin pakkoruotsin ja keinotekoisen virallisen kaksikielisyyden järjettömyyden tuomista yleiseen tietoisuuteen. Siinä olen omasta mielestäni onnistunut jopa yli odotusten - ainakin suomenruotsalaisen median ja pakkoruotsittajanettikirjoittajien reaktioista päätelleen.

        PS. On ihan sama, kuinka monta ääntä Jörkka sai, sillä myös hän jäi valitsematta. No, ainahan joku RKP:n kansanedustaja voi jäädä pois eduskunnasta ikänsä, terveydentilansa tai jonkin muun syyn takia kuten Sdp:n Claes Andersson (sr) ja silloinhan Jörkka on eduskunnan ikäspuhemies. ;-)
        Ja minähän jatkan Suomen kansan herättelyä täällä netissä. :-)


      • heikki_tala kirjoitti:

        "Ankdam" ei välitä tosiasioista vähääkään ja on siis tyypillinen suomenruotsalainen. Jopa äänimääräni äsken pidettissä eduskuntavaaleissa on väärä - ja tietenkin yli sata ääntä alaspäin. Nyt kannattaa käydä taas virkistämässä muistia teeseistäni: http://www.sikisitaatit/tala

        HBL kunnostautui 31.10.2010 ja veti härskin vääristelyn teksteistäni. Päätoimittaja Hannu Olkinuora oli varsin hapan, kun kysyin häneltä TV2:n pakkoruotsi-illan väliajalla, mitä hän päätoimittajana ajatteleer suomenruotsalaisuuden äänenkannattajan journalistisesta tasosta. Hän vastasi, että se on ala-arvoista. Niin minunkin mielestäni.

        Tosiaan tulin valtakunnan politiikkaan vuoden 2007 eduskuntavaaleissa, kun Timo Soini viestitti, että olen tervetullut PerusS:n ehdokkaaksi. Itse en ollut ajatellut lähteä tarjoamaan itseäni, kun tiesin puolueitten silloisen suhtautumisen pakkoruotsiin. Soini tarjous sai minut hyväksymään ehdokkuuden. Tulos oli pettymys, mutta tuotti kunnallisvaaleissa jo kelpo tuloksen ja jatkan Järvenpään kaupunginvaltuutettuna ensi vuoden loppuun. Näihin vaaleihin en ollut enää lähdössä, mutta jälleen Timo Soini lähestyi sähköpostilla Brysselsitä ja pyysi ehdokkaaksi. Sellaisesta tarjouksesta ei kieltäydytä, vaikka en uskonut mahdollisuuksiini ihan ikäni perusteella. Tosin eduskunnan ikäpuhemies PerusS-kansanedustaja Kauko Tuupainen on vain runsaan vuoden minua nuorempi.

        Suurin voittoni on, että uudessa eduskunnassa yli puolet kansanedustajista on pakkoruotsia vastaan. Se korvaa monin verroin sen, että en tullut valituksi. Minun työni on ollut herkeämätöntä suomenruotsalaisuuden ikävämmän puolen esittelyä netissä ja tietenkin pakkoruotsin ja keinotekoisen virallisen kaksikielisyyden järjettömyyden tuomista yleiseen tietoisuuteen. Siinä olen omasta mielestäni onnistunut jopa yli odotusten - ainakin suomenruotsalaisen median ja pakkoruotsittajanettikirjoittajien reaktioista päätelleen.

        PS. On ihan sama, kuinka monta ääntä Jörkka sai, sillä myös hän jäi valitsematta. No, ainahan joku RKP:n kansanedustaja voi jäädä pois eduskunnasta ikänsä, terveydentilansa tai jonkin muun syyn takia kuten Sdp:n Claes Andersson (sr) ja silloinhan Jörkka on eduskunnan ikäspuhemies. ;-)
        Ja minähän jatkan Suomen kansan herättelyä täällä netissä. :-)

        Wikisitaatteja tietty tarkoitan. http://www.wikisitaatit/tala
        Taitaa toimia myös googlaamalla vain "wikisitaatit Tala"


      • heikki_tala kirjoitti:

        "Ankdam" ei välitä tosiasioista vähääkään ja on siis tyypillinen suomenruotsalainen. Jopa äänimääräni äsken pidettissä eduskuntavaaleissa on väärä - ja tietenkin yli sata ääntä alaspäin. Nyt kannattaa käydä taas virkistämässä muistia teeseistäni: http://www.sikisitaatit/tala

        HBL kunnostautui 31.10.2010 ja veti härskin vääristelyn teksteistäni. Päätoimittaja Hannu Olkinuora oli varsin hapan, kun kysyin häneltä TV2:n pakkoruotsi-illan väliajalla, mitä hän päätoimittajana ajatteleer suomenruotsalaisuuden äänenkannattajan journalistisesta tasosta. Hän vastasi, että se on ala-arvoista. Niin minunkin mielestäni.

        Tosiaan tulin valtakunnan politiikkaan vuoden 2007 eduskuntavaaleissa, kun Timo Soini viestitti, että olen tervetullut PerusS:n ehdokkaaksi. Itse en ollut ajatellut lähteä tarjoamaan itseäni, kun tiesin puolueitten silloisen suhtautumisen pakkoruotsiin. Soini tarjous sai minut hyväksymään ehdokkuuden. Tulos oli pettymys, mutta tuotti kunnallisvaaleissa jo kelpo tuloksen ja jatkan Järvenpään kaupunginvaltuutettuna ensi vuoden loppuun. Näihin vaaleihin en ollut enää lähdössä, mutta jälleen Timo Soini lähestyi sähköpostilla Brysselsitä ja pyysi ehdokkaaksi. Sellaisesta tarjouksesta ei kieltäydytä, vaikka en uskonut mahdollisuuksiini ihan ikäni perusteella. Tosin eduskunnan ikäpuhemies PerusS-kansanedustaja Kauko Tuupainen on vain runsaan vuoden minua nuorempi.

        Suurin voittoni on, että uudessa eduskunnassa yli puolet kansanedustajista on pakkoruotsia vastaan. Se korvaa monin verroin sen, että en tullut valituksi. Minun työni on ollut herkeämätöntä suomenruotsalaisuuden ikävämmän puolen esittelyä netissä ja tietenkin pakkoruotsin ja keinotekoisen virallisen kaksikielisyyden järjettömyyden tuomista yleiseen tietoisuuteen. Siinä olen omasta mielestäni onnistunut jopa yli odotusten - ainakin suomenruotsalaisen median ja pakkoruotsittajanettikirjoittajien reaktioista päätelleen.

        PS. On ihan sama, kuinka monta ääntä Jörkka sai, sillä myös hän jäi valitsematta. No, ainahan joku RKP:n kansanedustaja voi jäädä pois eduskunnasta ikänsä, terveydentilansa tai jonkin muun syyn takia kuten Sdp:n Claes Andersson (sr) ja silloinhan Jörkka on eduskunnan ikäspuhemies. ;-)
        Ja minähän jatkan Suomen kansan herättelyä täällä netissä. :-)

        Nå mistäs tosiasioista minä en välittänyt? Kommenttini koski rehvakasta väitettäsi että nykyään muka toimit valtakunnan politikassa. Minusta ehdokkuus eduskuntavaaleissa ei tee sinusta valtakunnanpoliitikkoa eikä liioin ne 100 ääntä jotka väittämäsi mukaan puuttuu Hesarin vaalitilastoista. Onko joku kenties eri mieltä?

        Muuhun en tällä kertaa ottanut kantaa mutta sinä sentään onnistuit vastauksessasi leimaamaan kaikki suomenruotsalaiset totuudesta piittaamattomiksi. Vedit mukaan Hufvudstadsbladetin jossa sinua siteerattiin "väärin" ja väität HBL:n päätoimittajan moittineen oman lehtensä journalistisa tasoa ala-arvoiseksi. Tuskin sanoi.

        Y.m. Talamaista höpinää....

        Minä totesin vain että sinä et minun mielestäni ole mikään valtakunnanpoliitikko aan korkeintaan kaikkien kielipoliittisten palstojen valtakunnan pelle.


      • stel ikkunasd
        rautaako? kirjoitti:

        "Urpilainen ei ikinä jätä öljypää Wallinia ulkopuolelle."

        Kyllä jättäisi jos voisi. Urpilainen on vasemmistolainen ja Wallin ei. Mutta Soinin jytkymäisen petoksen jälkeen kenelläkään ei oikein ole varaa valita kavereitaan.

        "Suomi on ainut valtio maailmassa jossa neljän prosentin kannatuksen omaava puolue istuu hallituksessa saaden vielä sellaisia salkkuja kuin maahanmuuttoministeri tai kulttuuriministeri. "

        Taidat olla väärässä. Tosin joissain maissa tuo on mahdottomuus koska heillä on äänilaikkuri. Maahanmuutoministerin vakanssia ei ole Suomessa eikä juuri muuallakaan. Suomessa luotiin Eurooppa- ja maahanmuuttoministerin vakanssi, mutta se on aika pieni ja kevyt. Kultuuriministeri on kaikkialla köykänen pesti.

        Urpilainen on Feldt-Rannan aivopesemä tolvana joka ei taatusti jätä RKP:tä ulos hallituksesta mikä se hänes riippuu.

        Urpilaisella ei ole samanlaista kykyä kuin Väinö Tannerilla erottautua sekasortoa ja murhaa lietsovista svekko-sioista.


      • Ankdam kirjoitti:

        Nå mistäs tosiasioista minä en välittänyt? Kommenttini koski rehvakasta väitettäsi että nykyään muka toimit valtakunnan politikassa. Minusta ehdokkuus eduskuntavaaleissa ei tee sinusta valtakunnanpoliitikkoa eikä liioin ne 100 ääntä jotka väittämäsi mukaan puuttuu Hesarin vaalitilastoista. Onko joku kenties eri mieltä?

        Muuhun en tällä kertaa ottanut kantaa mutta sinä sentään onnistuit vastauksessasi leimaamaan kaikki suomenruotsalaiset totuudesta piittaamattomiksi. Vedit mukaan Hufvudstadsbladetin jossa sinua siteerattiin "väärin" ja väität HBL:n päätoimittajan moittineen oman lehtensä journalistisa tasoa ala-arvoiseksi. Tuskin sanoi.

        Y.m. Talamaista höpinää....

        Minä totesin vain että sinä et minun mielestäni ole mikään valtakunnanpoliitikko aan korkeintaan kaikkien kielipoliittisten palstojen valtakunnan pelle.

        "Ankdam" on tyypilliseen suomenruotsalaiseen tapaan valehtelija ja väärän tiedon levittäjä. Netistä olisi helposti voinut tarkistaa oikeusministeriön vahvistamat vaalitulokset:
        http://192.49.229.35/E2011/s/tulos/ehdvptulos_uusimaavp.html

        Kyllä HBL:n päätoimittaja oli TV2:n tiloissa hyvin vaivautunut, kun kyselin heidän journalisitsta moraaliaan. Olkinuora ei voinut muuta sanoa, kuin että hänen lehtensä oli tehnyt huonoa journalistiikkaa. Paikalla oli useita kuulijoita.

        Suomenruotsalaiseen "sivistyneeseen" esitystapaan kuuluu nimellään esiintyvän kirjoittajan solvaaminen, jota "Ankdam" ei uskaltaisi omalla nimellään tehdä. Sellaista se suomenruotsalaisuus on - ala-arvoista kuten HBL:n journalistiikka. Tai Radio Vega kahdentoista lyönnin jälkeen. Taikka FST5:n vaalivalvojaisten esittämät pilapiirrokset minusta.

        Tärkeintä toki on, että ruotsalaisuuden alasajo sen todellista kokoa vastaavaksi on lähtenyt hyvin käyntiin. Se alkoi kevättalvella 2004. Vain seitsemässä vuodessa olemme siinä edistyneet enemmän kuin edeltävinä 70 vuosina. Vain sillä on merkitystä tässä nettikirjoittelussakin.


      • n ikkty bat bri mobv
        rautaako? kirjoitti:

        Huomasitko että Soini vastustaa jarkossakin tiukasti sekä väliaiaisen meknsimisn kautta tapahtuvaa tukea että pysyvään meknismiin osallistumista. Ja kaikkim muut puolueet kannattavta molempia. Kun Soini päätti ettei hän mene hallitukseen hän kyllä tiesi mistä narusta vetää ettei olisi vaaraa että riittävän moni puolue siirtyisi hänen puolelleen.

        "Hittoako te svedu petterit toisia syyttäisitte selkärangattomuudesta"

        Sanottakoon RKP:a mitä tahansa niin ei se ainakaan hallitusvastuuta ole koskaan karttanut. Selkärankaa siis pisaa toisin kuin Soinin joukoilla jotka siis jälleen kerran karkaa rintamalta.

        "Tehän niitä kaikista suurimpia kierompia paskoja olette koska mustalaisveri virtaa sinunkin suonissasi. "

        Mitä sä horiset? Etkö siis siedä mustalaisiakaan? Keitä sinä tarkaan ottaen siedät? Vai onko niin ettet oikein siedä itseäsi?

        Jaah. Vai meinaa Tapio että muutkin EU-maat tulevat tarvitsemaan Portugal-tyyllistä tukea eikä Soini voi olla hallituksessa kun tällaisesta tuesta päätetään. Onpa autoa logikkaa mutta sitähän se suomenruotsalainen maalaisjärki usein on.


    • Miettikääpäs tätä - yli 95 % äänestäjistä äänesti RKP:ta vastaan! Mitä sellainen puolue tekee maan hallituksessa - ei kerrassaan mitään. RKP kuuluu oppositioon ainakin seuraaviksi 30 vuodeksi.
      PerusS:n jytky toi vihdoin toivoa paremmasta Suomesta - suomalaisesta Suomesta.

      Se muuten näkyy tosiaan mielipidetutkimuksissa, sillä Magman Taloustutkimus Oy:llä vuonna 2009 teettämässä tutkimuksessa 80 % vastaajista kannatti vielä virallista kaksikielisyyttä. Tämän vuoden tammikuussa samaisen Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoittaa, että enemmistö (48 %) kannattaa jo siirtymistä pohjoismaiseen viralliseen yksikielisyyteen (41 % on kaksikielisyyden kannalla ja 11 % ei ole määritellyt kantaansa). Muutos on ollut valtavan nopea. Näin nopeasti on vanhaan mediaankin levinnyt pakkoruotsi- ja muu kielikeskustelu vaikuttanut suomalaisten näkemyksiin.

      Tottakai kaksikielisyys on rikkaus; suomi-englanti - ja se on myös todellisuutta toisin kuin keinotekoinen "virallinen kaksikielisyys".

      • rautaako?

        "Miettikääpäs tätä - yli 95 % äänestäjistä äänesti RKP:ta vastaan!"

        Mitä sä horiset. Pidätkö lukijoitasi niin tyhminä ettei ne tietäisiettä vaaleissamme on vain yksi puolesta lippu. Vastaanlippuja ei ole. Jos olisi PS olisi tällä kertaa voittaneet nekin vaalit.

        "Mitä sellainen puolue tekee maan hallituksessa - ei kerrassaan mitään. "

        Älä nyt hermostu. Omasi pettivät. Turha siitä on vastuullisempia vahvemman selkärangan omaavia syyttää. Nyt sitten muut joutuvat korjaaman jytky-karkuruuden hankalilla neuvotteluilla.

        "PerusS:n jytky toi vihdoin toivoa paremmasta Suomesta - suomalaisesta Suomesta. "

        Joo. Kolmeksi päiväksi kunnes Soini näytti taas oikeat karvansa. Minä olen pitkään ennusttanut että Soini keksii jonkun syyn luopua hallituspaikasta teatraalisella tavalla. Ja niinhän siinä kävi.

        "Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoittaa, että enemmistö (48 %) kannattaa jo siirtymistä pohjoismaiseen viralliseen yksikielisyyteen"

        Olen aika varma ettei siinä kysytty mitään pohjoismaiseta yksikielisyydestä. Sinua lukuunottamatta kukaan ei fanita pohjoismaiden kielipolitiikka erityisemmin. Magman tutkimus oli laajempi, kattavampi ja tieteellisemmin tehty (joka mm tarkoittaa sitä että kysymykset esitetään erittäin neutraalilla tavlla eikä sillä jollla sun kyselyt suoritettiin. 48% ei ole enemmistö.

        "Tottakai kaksikielisyys on rikkaus; suomi-englanti - ja se on myös todellisuutta toisin kuin keinotekoinen "virallinen kaksikielisyys"."

        Eli nyt siis poikkatkin fanittamastasi pohjoismaisesta yksikielimielisyydestä. Yritä nyt päättää. Pitäiskö siis myös kaikki tieviitat laatia myös englanniksi, ja peruspalvelut taata positiivisella syrjinnällä? On siinä meillä suomalaisuusmies kerrassaan. Ja kohtalaisen sekavanoloinen kun ei osaa päättää että pitäsikö olla yksikielinen vai eikö.


      • peltiäkö?
        rautaako? kirjoitti:

        "Miettikääpäs tätä - yli 95 % äänestäjistä äänesti RKP:ta vastaan!"

        Mitä sä horiset. Pidätkö lukijoitasi niin tyhminä ettei ne tietäisiettä vaaleissamme on vain yksi puolesta lippu. Vastaanlippuja ei ole. Jos olisi PS olisi tällä kertaa voittaneet nekin vaalit.

        "Mitä sellainen puolue tekee maan hallituksessa - ei kerrassaan mitään. "

        Älä nyt hermostu. Omasi pettivät. Turha siitä on vastuullisempia vahvemman selkärangan omaavia syyttää. Nyt sitten muut joutuvat korjaaman jytky-karkuruuden hankalilla neuvotteluilla.

        "PerusS:n jytky toi vihdoin toivoa paremmasta Suomesta - suomalaisesta Suomesta. "

        Joo. Kolmeksi päiväksi kunnes Soini näytti taas oikeat karvansa. Minä olen pitkään ennusttanut että Soini keksii jonkun syyn luopua hallituspaikasta teatraalisella tavalla. Ja niinhän siinä kävi.

        "Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoittaa, että enemmistö (48 %) kannattaa jo siirtymistä pohjoismaiseen viralliseen yksikielisyyteen"

        Olen aika varma ettei siinä kysytty mitään pohjoismaiseta yksikielisyydestä. Sinua lukuunottamatta kukaan ei fanita pohjoismaiden kielipolitiikka erityisemmin. Magman tutkimus oli laajempi, kattavampi ja tieteellisemmin tehty (joka mm tarkoittaa sitä että kysymykset esitetään erittäin neutraalilla tavlla eikä sillä jollla sun kyselyt suoritettiin. 48% ei ole enemmistö.

        "Tottakai kaksikielisyys on rikkaus; suomi-englanti - ja se on myös todellisuutta toisin kuin keinotekoinen "virallinen kaksikielisyys"."

        Eli nyt siis poikkatkin fanittamastasi pohjoismaisesta yksikielimielisyydestä. Yritä nyt päättää. Pitäiskö siis myös kaikki tieviitat laatia myös englanniksi, ja peruspalvelut taata positiivisella syrjinnällä? On siinä meillä suomalaisuusmies kerrassaan. Ja kohtalaisen sekavanoloinen kun ei osaa päättää että pitäsikö olla yksikielinen vai eikö.

        Kukas nyt taas horisee?

        Nimenomaan RKP ja surusvekot ovat puhuneet, että 80% kansasta ei äänestänyt tai jopa vastusti Perussuomalaisia.

        Eli surusvekot pitävät kansalaisia tyhminä. Taas puhui nettisveko itsensä pussiin!


      • Jh242
        rautaako? kirjoitti:

        "Miettikääpäs tätä - yli 95 % äänestäjistä äänesti RKP:ta vastaan!"

        Mitä sä horiset. Pidätkö lukijoitasi niin tyhminä ettei ne tietäisiettä vaaleissamme on vain yksi puolesta lippu. Vastaanlippuja ei ole. Jos olisi PS olisi tällä kertaa voittaneet nekin vaalit.

        "Mitä sellainen puolue tekee maan hallituksessa - ei kerrassaan mitään. "

        Älä nyt hermostu. Omasi pettivät. Turha siitä on vastuullisempia vahvemman selkärangan omaavia syyttää. Nyt sitten muut joutuvat korjaaman jytky-karkuruuden hankalilla neuvotteluilla.

        "PerusS:n jytky toi vihdoin toivoa paremmasta Suomesta - suomalaisesta Suomesta. "

        Joo. Kolmeksi päiväksi kunnes Soini näytti taas oikeat karvansa. Minä olen pitkään ennusttanut että Soini keksii jonkun syyn luopua hallituspaikasta teatraalisella tavalla. Ja niinhän siinä kävi.

        "Taloustutkimus Oy:n tekemä tutkimus osoittaa, että enemmistö (48 %) kannattaa jo siirtymistä pohjoismaiseen viralliseen yksikielisyyteen"

        Olen aika varma ettei siinä kysytty mitään pohjoismaiseta yksikielisyydestä. Sinua lukuunottamatta kukaan ei fanita pohjoismaiden kielipolitiikka erityisemmin. Magman tutkimus oli laajempi, kattavampi ja tieteellisemmin tehty (joka mm tarkoittaa sitä että kysymykset esitetään erittäin neutraalilla tavlla eikä sillä jollla sun kyselyt suoritettiin. 48% ei ole enemmistö.

        "Tottakai kaksikielisyys on rikkaus; suomi-englanti - ja se on myös todellisuutta toisin kuin keinotekoinen "virallinen kaksikielisyys"."

        Eli nyt siis poikkatkin fanittamastasi pohjoismaisesta yksikielimielisyydestä. Yritä nyt päättää. Pitäiskö siis myös kaikki tieviitat laatia myös englanniksi, ja peruspalvelut taata positiivisella syrjinnällä? On siinä meillä suomalaisuusmies kerrassaan. Ja kohtalaisen sekavanoloinen kun ei osaa päättää että pitäsikö olla yksikielinen vai eikö.

        "Eli nyt siis poikkatkin fanittamastasi pohjoismaisesta yksikielimielisyydestä"

        Sekoilet taas svekopelle.
        Tala on selkeästi ilmoittanut, että SAMA Pohjoismainen malli käyttöön.
        Suomi virallisesti yksikieliseksi, tarpeeton pakkoruotsi saakoon vähemmistökielen aseman.

        Englanninkielellä on paljon enemmän käyttöä ja hyötyä kuin pakkoruotsista.
        Ai niin onhan maassa " Tammisaaren ummikkohurrimummoja " jotka eivät osaa maan pääkieltä , suomen kieltä .
        Osottaa miten typeriä ja koppavia te hurrit olette.


      • rautaako?
        peltiäkö? kirjoitti:

        Kukas nyt taas horisee?

        Nimenomaan RKP ja surusvekot ovat puhuneet, että 80% kansasta ei äänestänyt tai jopa vastusti Perussuomalaisia.

        Eli surusvekot pitävät kansalaisia tyhminä. Taas puhui nettisveko itsensä pussiin!

        "Nimenomaan RKP ja surusvekot ovat puhuneet, että 80% kansasta ei äänestänyt tai jopa vastusti Perussuomalaisia."

        Juuri tuossahan Tala kirjoitti että 95% vastusti RKP:a, joka siis on infantiilistä puppua. Meillä ei edelleenkään ole järjsetlmää jossa äänestetään myös ihokkia. Oma arvaukseni on se että jos sellainen olisi ollut viime vaaleissa senkin olisi voittanut PS. Tämä perustuu siihen että Soini tietoisesti jakaa kansan hyviksiin ja phiksiin retoriikassaan ja sellainen ärsyttää monia. Kerää paljon ääniä mutta ärsyttää myös.

        "Eli surusvekot pitävät kansalaisia tyhminä. "

        Tala tuossa äsken piti teitä nuiin tyhminä että hän valehteli 95% äänestäneen RKP:a vastaan. Älä hauku väärää puuta.

        "Taas puhui nettisveko itsensä pussiin!"

        Vaikka joskus opuhuisin kin itseni pussiin, niin sinä kyllä et sitä huomaisi. Tällä kertaa olen vain todennut Talan puhuvan palturia, joka nyt ei ehkä yllätä tässä vaiheessa ketään.


      • rautaako?
        Jh242 kirjoitti:

        "Eli nyt siis poikkatkin fanittamastasi pohjoismaisesta yksikielimielisyydestä"

        Sekoilet taas svekopelle.
        Tala on selkeästi ilmoittanut, että SAMA Pohjoismainen malli käyttöön.
        Suomi virallisesti yksikieliseksi, tarpeeton pakkoruotsi saakoon vähemmistökielen aseman.

        Englanninkielellä on paljon enemmän käyttöä ja hyötyä kuin pakkoruotsista.
        Ai niin onhan maassa " Tammisaaren ummikkohurrimummoja " jotka eivät osaa maan pääkieltä , suomen kieltä .
        Osottaa miten typeriä ja koppavia te hurrit olette.

        "Tala on selkeästi ilmoittanut, että SAMA Pohjoismainen malli käyttöön."

        Ilmoittakoot Tala ihan mitä lystää, miksi ketään kiinnostaisi, puhumattakaan että hänen ilmoituksensa sitoisi ketään.

        Minkä pohjoismaan mallin otamme käyttöön? Niitähän on monta. Kaikissa pohjoismaissa on kovastikin erilaiset käytännöt. Norjassa on kahta eri norjankieltä (tiesitkö?), ja omat säännökset alkuperäisille vähemmitökielille. Meillä on oma mallimme. Ruotsissa on omansa lukuisine kansallisine vähemmistökielineen. Tanskassa taitaa olla kohtalaisen homogieninen malli, joka siis poikkeaa siksi selvästi kolmesta muusta.

        Mikä hiton SAMA pohjoismainen malli siis nyt olisi tarkoitus kopioida meille - ja miksi?

        "Suomi virallisesti yksikieliseksi, tarpeeton pakkoruotsi saakoon vähemmistökielen aseman."

        Ruotsi on jo vähemmistökieli,m joten siltä osin ei tarvitse tehdä muutoksia. Pakkotuotsinimisestä kielestä en ole kuuulutkaan, vaikka tiedän mitä pakkoruotsilla ykleensä tarkoitetaan.

        "Englanninkielellä on paljon enemmän käyttöä ja hyötyä kuin pakkoruotsista"

        Varmasti. Ja siitä saatta olla enemmän hyötyä kuin ruotsinkielestäkin, mutta sehän ei ole pointti. Pointti olin se että tala onnistui samassa kirjopituksessa fanittamaan sekä yksikielisyyttä että kaksikielisyyttä. Se on hiukan outoa.

        "" Tammisaaren ummikkohurrimummoja " jotka eivät osaa maan pääkieltä , suomen kieltä . "

        ja kuitenkin osaavat sitä paremmin kuin sinä ruotsia, joten kuka tässä oikein ihan emäummikko onkaan?

        "Osottaa miten typeriä ja koppavia te hurrit olette."

        Ehkä. Vain sinä olet vielä koppavampi.


      • rautaako? kirjoitti:

        "Nimenomaan RKP ja surusvekot ovat puhuneet, että 80% kansasta ei äänestänyt tai jopa vastusti Perussuomalaisia."

        Juuri tuossahan Tala kirjoitti että 95% vastusti RKP:a, joka siis on infantiilistä puppua. Meillä ei edelleenkään ole järjsetlmää jossa äänestetään myös ihokkia. Oma arvaukseni on se että jos sellainen olisi ollut viime vaaleissa senkin olisi voittanut PS. Tämä perustuu siihen että Soini tietoisesti jakaa kansan hyviksiin ja phiksiin retoriikassaan ja sellainen ärsyttää monia. Kerää paljon ääniä mutta ärsyttää myös.

        "Eli surusvekot pitävät kansalaisia tyhminä. "

        Tala tuossa äsken piti teitä nuiin tyhminä että hän valehteli 95% äänestäneen RKP:a vastaan. Älä hauku väärää puuta.

        "Taas puhui nettisveko itsensä pussiin!"

        Vaikka joskus opuhuisin kin itseni pussiin, niin sinä kyllä et sitä huomaisi. Tällä kertaa olen vain todennut Talan puhuvan palturia, joka nyt ei ehkä yllätä tässä vaiheessa ketään.

        Aivan oikein ja kyseessä on jopa tutkittu juttu. Hesari on tehnyt asiasta asiasta kyselyn.

        Hesarin NYT-liitteessä julkaistussa galluptuloksessa Persut (!) on se puolue joka vaaleissa saisi eniten miinusääniä jos sellaisia voisi antaa.
        Eli nettifennoksi ilmaistuna: "olisi vihatuin puolue".

        Kyselyn mukaan vähiten negatiivisia tunteita aiheuttaa, eli vähiten miinusääniä saisi RKP, Kristilliset ja Kepu.

        http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=213668&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10


      • En äänestänyt RKP:ta (no se ei olisi edes ollut mahdollista, koska RKP:llä ei ole Ahvenanmaalla toimintaa, mutta en olisi äänestänyt muuutenkaan). Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, että äänestin RKP:ta vastaan. Ja jos asuisin manteereella, äänestäisin ruotsinkielistä ehdokasta, mutta omasta puolueestani, en RKP.sta.
        Toivon myös RKP:n olevan mukana hallituksessa jatkossakin.


      • peltiäkö?
        rautaako? kirjoitti:

        "Nimenomaan RKP ja surusvekot ovat puhuneet, että 80% kansasta ei äänestänyt tai jopa vastusti Perussuomalaisia."

        Juuri tuossahan Tala kirjoitti että 95% vastusti RKP:a, joka siis on infantiilistä puppua. Meillä ei edelleenkään ole järjsetlmää jossa äänestetään myös ihokkia. Oma arvaukseni on se että jos sellainen olisi ollut viime vaaleissa senkin olisi voittanut PS. Tämä perustuu siihen että Soini tietoisesti jakaa kansan hyviksiin ja phiksiin retoriikassaan ja sellainen ärsyttää monia. Kerää paljon ääniä mutta ärsyttää myös.

        "Eli surusvekot pitävät kansalaisia tyhminä. "

        Tala tuossa äsken piti teitä nuiin tyhminä että hän valehteli 95% äänestäneen RKP:a vastaan. Älä hauku väärää puuta.

        "Taas puhui nettisveko itsensä pussiin!"

        Vaikka joskus opuhuisin kin itseni pussiin, niin sinä kyllä et sitä huomaisi. Tällä kertaa olen vain todennut Talan puhuvan palturia, joka nyt ei ehkä yllätä tässä vaiheessa ketään.

        Oletko todella noin tyhmä vai leikitkö vain?

        Tala käytti tuota vertausta juuri SIKSI, kun surusvekot olivat käyttäneet ENSIKSI kyseistä vastaääni-argumenttia.

        Tala siis vain vitsaili RKP:n edustajien argumentoinnilla!

        Ymmärsitkö jo jutun juonen?


      • Valetta!
        Ankdam kirjoitti:

        Aivan oikein ja kyseessä on jopa tutkittu juttu. Hesari on tehnyt asiasta asiasta kyselyn.

        Hesarin NYT-liitteessä julkaistussa galluptuloksessa Persut (!) on se puolue joka vaaleissa saisi eniten miinusääniä jos sellaisia voisi antaa.
        Eli nettifennoksi ilmaistuna: "olisi vihatuin puolue".

        Kyselyn mukaan vähiten negatiivisia tunteita aiheuttaa, eli vähiten miinusääniä saisi RKP, Kristilliset ja Kepu.

        http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=213668&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10

        5/6-osaa äänestäjistä vastustaa RKP:n hallituksessaoloa, puolueettoman tutkimuksen mukaan.
        Sehän tarkoittaa, että pelkästään PS:n äänestäjien osuus riittää ylittämään RKP:n suhdeosuuden.
        Lisäksi monet muiden puolueiden äänestäjät ja edustajat oikein toivovat PS:ia hallitukseen, jotta sen kannatus laskisi.

        Eli Helsingfors Dagbladet taas kerran kirjoittaa isäntänsä äänellä, siis ei totuutta.


      • Outo tyyppi!
        ahvennainen kirjoitti:

        En äänestänyt RKP:ta (no se ei olisi edes ollut mahdollista, koska RKP:llä ei ole Ahvenanmaalla toimintaa, mutta en olisi äänestänyt muuutenkaan). Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, että äänestin RKP:ta vastaan. Ja jos asuisin manteereella, äänestäisin ruotsinkielistä ehdokasta, mutta omasta puolueestani, en RKP.sta.
        Toivon myös RKP:n olevan mukana hallituksessa jatkossakin.

        Olet mainostanut olevasi täysin suomenkielinen eli aitosuomalainen. Ja nyt ilmoitat, että jostain oudosta periaatteesta äänestäisit surua mantereella!

        Olet todella oudoin hyypiö ja luopio, mitä palstalla on tavattu! Siis jos puheesi pitäisi paikkansa. Mutta kommenttisi osoittaa, että olet suru, joka leikkii aitosuomalaista. Vanha svekotaktiikka.

        Muuten. Miksi varastit oikean ja alkuperäisen Ahvenaisen nimimerkin? Jotta keskityt kumoamaan oikean Ahvenaisen asiallista kritiikkiä svekovalheillasi?
        Sekin on muuten tyypillistä svekotaktiikkaa? ;)


      • mobst torance adebsi
        ahvennainen kirjoitti:

        En äänestänyt RKP:ta (no se ei olisi edes ollut mahdollista, koska RKP:llä ei ole Ahvenanmaalla toimintaa, mutta en olisi äänestänyt muuutenkaan). Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita, että äänestin RKP:ta vastaan. Ja jos asuisin manteereella, äänestäisin ruotsinkielistä ehdokasta, mutta omasta puolueestani, en RKP.sta.
        Toivon myös RKP:n olevan mukana hallituksessa jatkossakin.

        Toivoahan aina sopii typerä nuuskan niiskuttaja! Ei kuitenkaan pidä olettaa että toiveet aina toteutuu.


      • Outo tyyppi! kirjoitti:

        Olet mainostanut olevasi täysin suomenkielinen eli aitosuomalainen. Ja nyt ilmoitat, että jostain oudosta periaatteesta äänestäisit surua mantereella!

        Olet todella oudoin hyypiö ja luopio, mitä palstalla on tavattu! Siis jos puheesi pitäisi paikkansa. Mutta kommenttisi osoittaa, että olet suru, joka leikkii aitosuomalaista. Vanha svekotaktiikka.

        Muuten. Miksi varastit oikean ja alkuperäisen Ahvenaisen nimimerkin? Jotta keskityt kumoamaan oikean Ahvenaisen asiallista kritiikkiä svekovalheillasi?
        Sekin on muuten tyypillistä svekotaktiikkaa? ;)

        Ensinnäkin olen jo aiemmin vastannut ja pyytänyt anteeksi tuota nikkien samanlaisuutta (minä olen nainen ja siis ahvennainen), mutta en todellakaan tiennyt jonkun käyttävän nikkiä Ahvenainen (eikä sitä ole rekistöröity).
        Olen suomenkielinen, mutta onhan rkp;n jäsenistössäkin äidinkieleltään suomenkielisiä. Sinusta hekin tietysti ovat luopioita. Mutta pelkään että ruotsin asema Suomessa heikkenee entisestään, joten äänestän suomenruotsalaisia, mikäli mahdollista. Mutta äänestän aina ensisijaisesti puoluetta, jonka jäsen olen.


      • mobst torance adebsi kirjoitti:

        Toivoahan aina sopii typerä nuuskan niiskuttaja! Ei kuitenkaan pidä olettaa että toiveet aina toteutuu.

        Ei aina, mutta tässä tapauksessa kyllä:)


      • nooh nooh steel
        ahvennainen kirjoitti:

        Ei aina, mutta tässä tapauksessa kyllä:)

        Eiköhän se sinunkin ylimielinen hymysi kymmenen vuoden aikana hyydy.


    • Fil.maist.

      tämä nimimerkki rautaa tms on hieno esimerkki rantahurrien jopa selvään mielialahäiriöön johtaneista epätoivoisista yrityksistä pitää kiinni pakkoruotsista.
      Mikähän alemmuuskompleksi siinäkin on takana, ilmeisesti tietävät itsekin että ruotsin kielen taidolla on niin pieni tarve tässä maassa ettei sitä juuri kukaan opiskelisi jos pakkoa ei olisi...

      No, kielivapaus tulee ihan vamasti, se on vain ajan kysymys.

      rautaa on kuin 70 luvun näin naapurissa propagandan levittäjät, ei usko itsekään juttuihinsa (tai sitten on oikeasti todella tyhmä).

      • rautaako?

        "tämä nimimerkki rautaa tms on hieno esimerkki rantahurrien jopa selvään mielialahäiriöön johtaneista epätoivoisista yrityksistä pitää kiinni pakkoruotsista."

        Varsinkin kun olen mioneen otteeseen toistanut että minä itsekkäistä syistä äänestäisin pakkoruotsin poistamisen puolesta. Eikö olekin epätoivoisen mielialahäriöistä olla kanssasi samaa mieltä.

        "Mikähän alemmuuskompleksi siinäkin on takana"

        Kerro ihmeessä. Minun perusteluni on se että skidini suhteelliset tulevaisuusnäkymät paranee pakkoruotsin poiston myötä. Se ei taida olla sinun pääasiallinen perustelusi.

        "ilmeisesti tietävät itsekin että ruotsin kielen taidolla on niin pieni tarve tässä maassa ettei sitä juuri kukaan opiskelisi jos pakkoa ei olisi"

        Oletan että harvempi opiskelisi sitä ja juuri siksi minun skidini hyötyisivät siitä. Tosin jotkuthan väittää että sitä luettaisiin enemmän jos ei olisi pakko. Tuo on silkkaa potaskaa kun puhutaan lapsista.

        "No, kielivapaus tulee ihan vamasti, se on vain ajan kysymys"

        vapaus tehdä itselleen hallaa onkin varsinainen helmi.

        "rautaa on kuin 70 luvun näin naapurissa propagandan levittäjät"

        Vositko kertoa mitä propagandaa levitän? Minä en siis levitä pakkoruotsipropagandaa, joten nyt saat keksiä jonkun muun.


    • Piti kaivaa esiin sekä Magman että Suomalaisuuden Liiton samalla tutkimuslaitoksella, Taloustutkimus Oy:llä teettämien tutkimusten tulokset. Kas tässä:

      Suomenruotsalainen ajatuspaja Magma teetti marraskuussa 2008 Taloustutkimus Oy:llä tutkimuksen ruotsin kielen asemasta Suomessa. Otos oli 1012 aikuista Manner-Suomessa.
      http://magma.fi/images/stories/magma_rapport_090121.pdf

      Väite: ruotsin kieli on olennainen osa suomalaista yhteiskuntaa:
      34 % täysin samaa mieltä, 40 % jokseenkin samaa mieltä, 36 % ei katso ruotsin olevan olennaista

      Väite: ruotsin kielen tulee olla jatkossakin pakollinen suomenkielisissä peruskouluissa
      25 % täysin samaa mieltä, 25 % jokseenkin samaa mieltä, 50 % vastustaa pakkoruotsia

      Väite: Suomelle on taloudellista hyötyä kaksikielisyydestä
      29 % täysin samaa mieltä, 39 % jokseenkin samaa mieltä, 32 % eri mieltä

      Väite: Suomelle on poliittista hyötyä kaksikielisyydestä
      26 % täysin samaa mieltä, 41 % jokseenkin samaa mieltä, 34 % eri mieltä

      Suomalaisuuden Liitto teetti tammikuussa 2011 Taloustutkimus Oy:llä tutkimuksen pakollisesta ruotsin opetuksesta ja virallisesta kaksikielisyydestä. Otos oli 1005 aikuista Manner-Suomessa.
      http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?attachment_id=1039

      Kysymys: Pitäisikö ruotsin kielen opetuksen olla vapaaehtoista kaikille suomenkielisille koululaisille?
      69 % kyllä pitäisi olla, 27 % ei pitäisi olla, 7 % ei osaa sanoa

      Kysymys: Pitäisikö Suomen valtio muuttaa virallisesti yksikieliseksi niin, että ruotsinkielisten palvelut kuitenkin turvattaisiin?
      48 % pitäisi muuttaa yksikieliseksi, 41 % ei pitäisi muuttaa, 11 % ei osaa sanoa.

      Magman tutkimuksessa esitetään väitteitä, joihin on neljä mahdollista kannanottoa. Suomalaisuuden Liiton tutkimuksessa kysytään kansalaisten mielipidettä. Tutkimukset on muotoiltu siis hieman eri tavalla, mutta esimerkiksi otokset ovat samansuuruiset, noin tuhat aikuista. Muutos on ollut valtava vain hieman yli kahdessa vuodessa. Pakkoruotsin kannatus on pudonnut jo neljäsosaan vastanneista ja virallisen yksikielisyyden kannatus noussut huimasti aiemmista tutkimuksista.

      Magma vertaa omaa tutkimustaan folktingin vuonna 1996 teettämään tutkimukseen ja lähes kaikissa väitteissä muutos on ollut ruotsin kielen kannalta kielteiseen suuntaan.

      Linkit ovat niille, jotka haluavat syvällisemmin perehtyä näihin kahteen raporttiin.

      • rautaako?

        "Piti kaivaa esiin sekä Magman että Suomalaisuuden Liiton samalla tutkimuslaitoksella, Taloustutkimus Oy:llä teettämien tutkimusten tulokset. Kas tässä:"

        Onpa sinullakin huvit. Keräät hullun vimmalla tietoa aiheesta jota kaiketi inhoat. Tuntuu rasittavalta.

        "Väite: ruotsin kielen tulee olla jatkossakin pakollinen suomenkielisissä peruskouluissa 25 % täysin samaa mieltä, 25 % jokseenkin samaa mieltä"

        Tuo oli minulle yllätys aikanaan: 50% täysin tai jokseenkin samaa mieltä.

        "lähes kaikissa väitteissä muutos on ollut ruotsin kielen kannalta kielteiseen suuntaan"

        Lähes kaikissa, muttei kuitenkaan ihan. Eikä muutos ole ollut kovin suuri jos miettii sitä nopeaa kansinvälistymistä jta tuuona aikana on tapahtunut.

        "Pitäisikö Suomen valtio muuttaa virallisesti yksikieliseksi niin, että ruotsinkielisten palvelut kuitenkin turvattaisiin?"

        Mitäköhän tuo kysymys oikeastaan tarkoittaa? Jos perustuslaki pysyy pääpiirteittäin samanlaisena (eli tasapuolisen kohtelun pyrkimys) ja jos palvelut turvattaisiin, niin mitä tuo virallisen poisjättäminen tarkoittaisi aikuisten oikeesti? Sekin että peruspalvelut turvattaisiin tasapuolisesti on enemmän kuin mitä tällä hetkellä tapahtuu. Ja mitäköhän peruspalveluilla tarkoiutetaan? Onko tasavallan uudenvuodenpuhe peruspalvelua. Onko ruotsinkieliset tiekyltit peruspalvelua? Onko Talan panettelu peruspalvelua jota pitäisi saada omalla kielellä?

        Onko kukaan koskaan määritellyt mitä sillä tarkoitetaan. Onko kukaan koskaan määritellyt mitä virallisella tarkoitetaan?

        "Muutos on ollut valtava vain hieman yli kahdessa vuodessa. "

        jep aivan liian suuri, joka siis tarkoittaa ettei tutkimukset ole veratilukelpoiset. Taloustutkimus oli selkeästi huono koska kysymykset oli epämääräsiesti asetettu. Näin käy kun tutkimuksissa ei käytetä alan ammattilaisia. tai kun tutkija tillaa jonkun tietyn vastauksen, kuten oli tapana eräässä tutkimussarjassa jota täällä spammailtiin pitkin ja poikin.


    • Lisätietoa saa Åbo akademin tutkijan Kjell Herbertsin tutkimuksesta, joka osoittaa suomenruotsalaisten kokevan kieli-ilmapiirin ruotsin kielen osalta dramaattisesti huonontuneen. Heidän uskonsa ruotsin kielen säilymiseen on romahtanut.

      Niin, "rautaako?" , sekä Magma että Suomalaisuuden Liitto ovat käyttäneet täsmälleen samaa tutkimuslaitosta - siis Taloustutkimus Oy:tä.
      Kummankin tutkimuksen tieteelline perusta on täsmälleen sama.

      Ymmärrän, että nyt kaikki tämä tekee henkisesti kipeää suomenruotsalaisille ja muille pakkoruotsittajille. Mutta pysäyttää tätä kehitystä ei enää voi ja joka vuosi yo-tutkinnon uudistus vie Suomea kohti pohjoismaista kielilainsäädäntöä - siis virallista yksikielisyyttä. Ja nyt siis enemmistö vastaajista on jo virallisen yksikielisyyden kannalla!

      • rautaako?

        "Niin, "rautaako?" , sekä Magma että Suomalaisuuden Liitto ovat käyttäneet täsmälleen samaa tutkimuslaitosta - siis Taloustutkimus Oy:tä."

        Jep. Mutta sillähän ei ole merkitystä vaan sillä on millainen toimeksianto on. TT vain toteuttaa. Magman toimeksiannon suunnittelussa oli mukana ammattitutkijoita jotka tietävät kyselytutkimuksen sudenkuopat ja sitä miten kysymyksillä voidaan manipuloida ihmismieltä ja siten vastauksia. Ammattilaiset pyrkivät eliominoimaan tällaisen jotta saataisiinmakhdollisimman neutraali tulos.

        "Ymmärrän, että nyt kaikki tämä tekee henkisesti kipeää suomenruotsalaisille"

        Miksi ihmeessä tekisi. Et taida olla ihan perillä siitä mitä elämä vähemmistössä tarkoittaa. Se tarkoittaa mm sitä ettei viitsi tuhlata aikaa tuollaisen pohdintaan. Me olemme aina alakynnessä ja tottuneet siihen. Siksi sinunkaltaisen ilkkumiset meidän paniikista ovat niin järisyttävän typeriä. Mutta miten pullamössöenemmistön edustaja tuon voisi ymmärtää.

        Kieliilmapiiri on heikentynyt, mutta heiluriliike kuuluu asiaan. Kun mietitään kuinka monesa enemmistön änkyräpuuhanurkassa tuotakin masinoidaan niin muutos on yllättävän pieni! Silläkin uhalla että tuotan sinulle suuren pettymyksen: me emme siis mene paniikkin tai edes huolestu moisesta. Se on meille arkipäivää.

        "Suomea kohti pohjoismaista kielilainsäädäntöä"

        Kertosit nyt mitä tuolla tarkoitat. Pohjoismaissa kun on niin monta täysin erillaista kielimallia. Norjassa on kaksi versiota norjankielestä jotka poikkeavat toisistaan paljon, ja tuohonkin liittyy eräitä pakkoopiseklun piirteitä. Tämän lisäksi heillä on omanlaisensa vähemmistökielilainsäädäntö.

        Meillä on siis oma meidän tilanteeseen lositavasti sopiva malli.

        Ruotsissa on juuri tehty suuria muutokisa suojatakseen kaikkia kansllisia kieliä ( maahanmuutotaustainen suomenkieli) englanninkielen vaikutuksilta. Ja lisäksi siellä on tehty merkittäviä parannuksia kielten yhdenvertaisuuteen.

        Tanskassa on aika homogeeninen kielikäytäntö, ja ehkä se on se maa joka eniten vastaa sinun märkää unelmaasi, joka siis pohjautuu vain siihen että sinä jostain kummallisesta syystä haluat nähdä kansallisen vähemmistön kärsivän.

        Eli mikä on siis SINUN versiosi pohjoismaisesta kielimallista? Ajotko pakottaa mutkin pohjoismaat sitten valitsemasi ihannemallin taakse, jotta jostain syystä arvostamasi samanlaisuus oikeasti toteutuisi. Oletatko heidän taipuvan kummalliseen pyyntöösi? No kysymys on retoorinen koska tuo ei toteudu edes omassa maassasi.

        "Ja nyt siis enemmistö vastaajista on jo virallisen yksikielisyyden kannalla! "

        Jep edellyttäen että ruotsinkieliset palvelut pysyvät, jolloin tietysti pitäisi seikkaperäsisesti miettiä että mitäköhän tuo epämääräinen heitto mahtaisi sisältää. Ja mitäköhän tuo kummallinen sana virallinen sitten mahtaisi tarkoittaa käytännössä. Mainitakseni vain pari esimerkkiä siitä miten vaikeaa on tehdä hyvä kyselytutkimus.

        Eli:
        - pohjosmainen kielilainsäädäntö - mikä niistä?
        - palveluiden takaaminen - mitkä ja millä tasolla, samalla kun sinunko?
        - virallinen - mitäköhän tuo sisältää epämääräisen arvolatauksen lisäksi?

        Mutta muutenhan projektisi on aika hyvin määritelty kun kuitenkin olet puuhastellut sitä vain parikymmentä vuotta?


      • rautaako?

        No kerro sinä minkälainen Talan pohjoismainen kielipoliittinen linja on. Onko hänellä oma vai valkkaako hän jonkun kirjavasta joukosta.


    • jkiuyt

      Että sellaisen unen näit, että persut halitukseen. Soini menee sinne vain köysissä - ei vapaaehtoisesti. Asetelma aiheuttaa varmasti skitsoja fiiliksiä, koska persut niin mielisivät ministereiksi joten leikkiähän tuo ministerikommentti ei ollut.
      Persut eivät oikein näytä ymmärtävän, ettei politiikan teko ole sanelupolitiikkaa vaan kompromissien tekemistä ja KAIKKIEN (lue: myös kielellistenvähemmistöjen) asioiden hoitamista.

      • purts toxc pain

        Taitaa lapsellinen Wallin olla se joka ei sitä ymmärrä. Käyttäytyy kuin kiekutteva Ankdam-Freudenthal kakara hiekkalaatikolla.


    • Homettako?

      Vähintään 70% kansasta haluaa poistaa pakkoruotsin. Poliitikon omalla mielipiteellä ei ole mitään väliä asiassa. Edusti poliitikko mitä puoluetta tahansa. Kansa on palkannut poliitikot toimimaan kansan hyväksi. Jos pakkoruåtsia ei heitetä roskakoriin ihan lähiaikoina, niin asiasta on järjestettävä kansanäänestys. Koska kansalla on valta, voima ja kunnia. Iankaikkisesti. Aamen.

    • ruotsitusta HS-johta

      Eduskunnan puhemiehen ruotsittaja tasaveromies Ben Zyskowiczin kimppuun hyökättiin eilisiltana Helsingissä, kertoo propakandalehti. Keski-ikäinen mies yritti lyödä Zyskowiczia ydinkeskustassa sijaitsevalla Pohjoisesplanadilla, kun Zyskowicz oli palaamassa tasavero ja ruotsittaja Kimmo Sasin (kok.) kanssa hallitusneuvotteluista Säätytalolta ( alkoivat nähdä näkyjä kun neuvottelut olivat menneet karille tasaveroministeri ja ruotsittaja Jyrkin kanssa ).

      Zyskowiczin mukaan mies ( mainitsi hänen etnisen taustansa ) haukkui häntä "jutkuksi" ja uhitteli ( näytti hampaansa.... ehkä hymyili ). Juutalainen Zyskowicz pyysi poliisit paikalle, koska tilanteessa oli hänen mielestään selkeä rasistinen motiivi ( neuvottelut olivat menneet munille ).

    • Duoda

      Miksi ihmeessä Etelä-Afrikassa harjoitettu positiivinen syrjintä lakkautettiin. Pieni suojeltava muutaman prosentin ryhmällä oli omat koulut, omat suojellut työpaikat ja se harjoitti näin positiivista syrjintää kantaväestöä kohtaan. Tosin olivat hieman pidemmällä kuin Suomessa positiivista syrjintää kannattava RKP. Buureilla oli omat vain tälle pienryhmälle kuuluvat bussit ja omat yleiset vessat - nämä puutteethan on vielä meillä Suomessa, no mutta ehkä RKP kumppaneineen hoitelee sen, kunhan pääsee taas hallitukseen.

    • Missä, missä?

      Missä rautaako? tai Ankdam, olisi mukavaa kuunnella jälleen edes yksi rasismin kehupuhe tai siis positiivista syrjintää kannattava puolustuspuhe. Ne on niin hiivatin hauskoja.

      • rautaako?

        Mitäsä horiset? Lulltejko että sama henkilö toisaalta harrastaa rasismia ja toisaalta puolustaa erikoistukia pienryhmille?

        Joko oleet hallaaholainen tai siten kuulut rautaako?:n leiriin. Toinen on rasisti ja tuomitsee "positiivisen syrjinnän", ja toinen on suvaitsvainen ja hyväksyy sen normaalina tasaarvon saavuttamisen keinona jossain tilanyteissa.

        valinta on sinun.


    • "rautaako?" kirjoittaa: "Suomea kohti pohjoismaista kielilainsäädäntöä"
      Kertosit nyt mitä tuolla tarkoitat. Pohjoismaissa kun on niin monta täysin erillaista kielimallia. Norjassa on kaksi versiota norjankielestä jotka poikkeavat toisistaan paljon, ja tuohonkin liittyy eräitä pakkoopiseklun piirteitä."

      No, se tarkoittaa, että kaikissa muissa Pohjoismaissa ja yhdessä Suomen maakunnassa on virallinen yksikielisyys. Siis Ruotsissa ruotsi, Tanskassa tanska, Norjassa norja ja Islannissa islanti ovat viralliset kielet - siis yksi virallinen kieli ja se on suuren enemmistön äidinkieli. Tässä suhteessa muut Pohjoismaat ovat identtisiä - ei ainuttakaan poikkeusta Manner-Suomea lukuunottamatta.

      Jos suomenruotsalaiset haluavat Suomeen Norjan mallin, niin se tarkoittaa, että suomi ja savo ovat virallisia kieliä ja molemmat pakollisia kouluissa. Kyllä tämä minulle sopii. Tai koska toinen norjan kielistä on itse asiassa tanskan kielen murre, niin voisimme ottaa toiseksi viralliseksi ja pakolliseksi kieleksi Ruotsin ikivanhan "meänkielen". ;-)

      Jos haluaisimme olla ilkeitä suomenruotsalaisille ja syöttää heille heidän omia lääkkeitään, niin Manner-Suomeen otettaisiin malli Ahnevanmaalta. Silloin suomenruotsalaiset oppisivat kantapään kautta, millaista heille tyypillinen syrjivä kielirasismi oikeasti on.

      Mutta kyllä Suomessa riittää Ruotsin mallin mukainen kielilainsäädäntö: valtavan suuren enemmistön äidinkieli (suomi) ainoaksi viralliseksi kieleksi ja muut vanhat kielet (saamet, ruotsi, romani) saavat kansallisen vähemmistökielen aseman ja kaikki muut Suomessa äisinkielinä puhutut lähes 200 muuta kieltä ovat vähemmistökieliä.

      • rautaako?

        "No, se tarkoittaa, että kaikissa muissa Pohjoismaissa ja yhdessä Suomen maakunnassa on virallinen yksikielisyys."

        Mitä tarkoitat virallisella yksikielisyydellä. Ruotsisssa on useita virallisia kanslaiiskieliä - jopa suomenkieli. Norjassakin on kaksi eri niin erilaista versiota kielestä että kyse ei ole murteista vaan kahdesta kielstä.

        Ja toki kaikss maissa rakennetaan vähemmistökielille sopivat poutteet jotak tietenkään eivöät ole yhtenevät koska maiden kielelliset lähtökohadt ovat erilasia.

        Ja jos olisi nuiin että Pohjoismaassa vallitstsisi synkkä yksikielissys (joka siis ei ole totta) niin miksi pirussa me parempaa malliamme sille tasolle raahataisiin? Ei samanlaisuus ole mikää hyve. Erilaisuus on. Ein yksiys ole hyve, mutta monainaisuus on. ja ainakin pirun paljon hauskempaa ja tapahtumarikkaampaa.


      • rautaako?

        "Jos suomenruotsalaiset haluavat Suomeen Norjan mallin, niin se tarkoittaa, että suomi ja savo ovat virallisia kieliä ja molemmat pakollisia kouluissa. "

        Niin tai pikemmin siis Suomi ja ruotsi koska meillä sattuu olemaan sellainen kaksikielissyys. Pääasia tässä olis se että avasin sun silmät sille tosiasialle että pohjoismaisen yksikielisyyden ajaminen Suomeen on silkkaa huuhaata. Tanskaa lukuunottamatta Pohjoismaissa on todella paljon monikielisyyttä kansallisella tasolla. Eikä edes kaksikielisyys ole mikään suomalainen kummajainen, vaan sitä löytyy hyvinkin läheltä.

        Minusta voidaan maamme toisksi kieleksi ottaa suomenkielen tilalle vaikka skoonenmurteen jos nyt Talan typerälle epäperustelujen tielle tekee mieli loikata


      • Käki, jok' on Äimänä
        rautaako? kirjoitti:

        "No, se tarkoittaa, että kaikissa muissa Pohjoismaissa ja yhdessä Suomen maakunnassa on virallinen yksikielisyys."

        Mitä tarkoitat virallisella yksikielisyydellä. Ruotsisssa on useita virallisia kanslaiiskieliä - jopa suomenkieli. Norjassakin on kaksi eri niin erilaista versiota kielestä että kyse ei ole murteista vaan kahdesta kielstä.

        Ja toki kaikss maissa rakennetaan vähemmistökielille sopivat poutteet jotak tietenkään eivöät ole yhtenevät koska maiden kielelliset lähtökohadt ovat erilasia.

        Ja jos olisi nuiin että Pohjoismaassa vallitstsisi synkkä yksikielissys (joka siis ei ole totta) niin miksi pirussa me parempaa malliamme sille tasolle raahataisiin? Ei samanlaisuus ole mikää hyve. Erilaisuus on. Ein yksiys ole hyve, mutta monainaisuus on. ja ainakin pirun paljon hauskempaa ja tapahtumarikkaampaa.

        Pakkoruotsi ei ole hyve. Koko maan täysin turha virallinen kaksikielisyys ei ole hyve. Ruotsalaisten etuoikeudet eivät ole hyve. Ruotsalaisten suojatyöpaikkasysteemit eivät ole hyve.

        Erilaisuus ja samanlaisuus ovat joko hyveitä tai paheita, riippuen asiasta ja määrittelijästä. Ruotsalaisten pitäisi tietenkin omasta mielestään saada määritellä, mikä Suomessa on hyve tai pahe.

        Ehkä olisi kuitenkin parempi meille kaikille, jos ruotsalaiset menisivät Ruotsiin määrittelemään hyveitään ja paheitaan?


      • Duunarin poika
        rautaako? kirjoitti:

        "Jos suomenruotsalaiset haluavat Suomeen Norjan mallin, niin se tarkoittaa, että suomi ja savo ovat virallisia kieliä ja molemmat pakollisia kouluissa. "

        Niin tai pikemmin siis Suomi ja ruotsi koska meillä sattuu olemaan sellainen kaksikielissyys. Pääasia tässä olis se että avasin sun silmät sille tosiasialle että pohjoismaisen yksikielisyyden ajaminen Suomeen on silkkaa huuhaata. Tanskaa lukuunottamatta Pohjoismaissa on todella paljon monikielisyyttä kansallisella tasolla. Eikä edes kaksikielisyys ole mikään suomalainen kummajainen, vaan sitä löytyy hyvinkin läheltä.

        Minusta voidaan maamme toisksi kieleksi ottaa suomenkielen tilalle vaikka skoonenmurteen jos nyt Talan typerälle epäperustelujen tielle tekee mieli loikata

        Ei meillä "satu" olemaan "sellaista kaksikielisyyttä". Se pakotettiin meille suomalaisille hävityn sisällissodan jälkeen savuavien pyssynpiippujen varjossa.


      • rautaako? kirjoitti:

        "Jos suomenruotsalaiset haluavat Suomeen Norjan mallin, niin se tarkoittaa, että suomi ja savo ovat virallisia kieliä ja molemmat pakollisia kouluissa. "

        Niin tai pikemmin siis Suomi ja ruotsi koska meillä sattuu olemaan sellainen kaksikielissyys. Pääasia tässä olis se että avasin sun silmät sille tosiasialle että pohjoismaisen yksikielisyyden ajaminen Suomeen on silkkaa huuhaata. Tanskaa lukuunottamatta Pohjoismaissa on todella paljon monikielisyyttä kansallisella tasolla. Eikä edes kaksikielisyys ole mikään suomalainen kummajainen, vaan sitä löytyy hyvinkin läheltä.

        Minusta voidaan maamme toisksi kieleksi ottaa suomenkielen tilalle vaikka skoonenmurteen jos nyt Talan typerälle epäperustelujen tielle tekee mieli loikata

        Kyllä vain, kaikissa Pohjoismaissa on lukuisia kielivähemmistöjä, mutta Suomea lukuunottamatta ne kaikki ovat virallisesti yksikielisiä
        (Ruotsissa ruotsi, Tanskassa tanska, Norjassa norja(t) ja Islannissa Islanti. Myös kaikissa muissa Itämeren rantavaltioissa on virallinen yksikielisyys kielivähemmistöjen suuruudesta ja iästä riippumatta (Venäjä, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa).
        Suomi on ollut todellinen kummajainen hirvittävän kalliin, tehottoman ja keinotekoisen kaksikielisyytensä kanssa. Meni tosi pitkään, ennen kuin saimme suomalaiset heräämään ja nyt jo enemmistö on virallisen yksikielisyyden kannalla.
        Suomenruotsalaisille voi tässä vielä tulla aika uusi tilanne kielipoliittisesti. Siihen kannattaisi nyt jo henkisesti varautua. Opetusministeriön piti muuten arvioida ylioppilastutkinnon rakenneuudistuksen vaikutuksia ruotsin kielen osalta. Eipä ole raporttia näkynyt julkisuudessa. Se tiedetään, että pojista alle puolet kirjoittaa ruotsin yo-tutkinnossa ja että ruotsin kielen osaaminen on romahtanut, koska se koetaan ja on tarpeeton.


      • jokkex
        rautaako? kirjoitti:

        "No, se tarkoittaa, että kaikissa muissa Pohjoismaissa ja yhdessä Suomen maakunnassa on virallinen yksikielisyys."

        Mitä tarkoitat virallisella yksikielisyydellä. Ruotsisssa on useita virallisia kanslaiiskieliä - jopa suomenkieli. Norjassakin on kaksi eri niin erilaista versiota kielestä että kyse ei ole murteista vaan kahdesta kielstä.

        Ja toki kaikss maissa rakennetaan vähemmistökielille sopivat poutteet jotak tietenkään eivöät ole yhtenevät koska maiden kielelliset lähtökohadt ovat erilasia.

        Ja jos olisi nuiin että Pohjoismaassa vallitstsisi synkkä yksikielissys (joka siis ei ole totta) niin miksi pirussa me parempaa malliamme sille tasolle raahataisiin? Ei samanlaisuus ole mikää hyve. Erilaisuus on. Ein yksiys ole hyve, mutta monainaisuus on. ja ainakin pirun paljon hauskempaa ja tapahtumarikkaampaa.

        "Ein yksiys ole hyve, mutta monainaisuus on. ja ainakin pirun paljon hauskempaa ja tapahtumarikkaampaa."

        Aivan! Pakollisen ruotsin ykseys tässä hiertääkin.


      • vesan pyt frued exfl
        Duunarin poika kirjoitti:

        Ei meillä "satu" olemaan "sellaista kaksikielisyyttä". Se pakotettiin meille suomalaisille hävityn sisällissodan jälkeen savuavien pyssynpiippujen varjossa.

        Tais olla britit jotka pakotti. Marski halusi että näytetään "uskottavalta demokratialta" jotta aseiden saanti lännes varmistuisi. Siitä siinä oli kysymys. Toinen vaihtoehto oli sisäinen riitautuminen, Lännen aseavuun katkaisu ja Neuvosto-Venäjän valta. Tuskin sinäkään sitä olisit halunnut kun ottaa huomioon sen juutalaisten määrän joka Leninin ja Stalinin korvaan kuiskutteli.


    • Kielivapaus !

      Nytpä alkaa näyttää siltä, että rkp:lle tuli kuin tulikin lähtö oppositioon.

      Katainen ajoi itsensä pussiin, kepu ei kokoomuksen kelkkaan enää lähde, se olisi puolueen tuho, kannatus olisi sitten rkp:n kanssa samaa luokkaa.

      Kokoomus on ainoa joka pitää enää rkp:n ja vihreät hallituskuvioissa mukaan, kun tiistaina katainen lentää pihalle ja tilalle tulle Jutta on peli selvä.

      SDP, KEPU ja persut muodostavat hallituksen!

      Ja sitten alkaa Suomen kansalla juhlat, pakkoruotsin alasajo aloitetaan, maahanmuutto pannaan kuriin , thoorsin aiheuttamat tuhot Suomelle lasketaan ja julkituodaan kansalle.

      Ja ennenkaikkea: RKP hajoaminen alkaa, kun Wallinin ja kielitalibanit-tanttojen osalta alkaa tilinteko puolueen joutumisesta oppositioon ja suomenruotsalaisten joutumisesta kansalaisten inhon kohteeksi pakkoruotsin takia.

      rautaako voi mennä nyyhkimään vajan taakse tappiotaan, me suomalaiset korkkaamme kuohuvaa!

    • ps hallitukseen nyt

      42(sdp) 39(ps) 35(kepu) on jo 116.

      Urpilainen voi olla pääministeri, ja Kiviniemi valtionvarainministeri,jos Rkp saadaan sillä oppositioon.
      Wideroos ilmoitti tänään, että Rkp ei tule hallitukseen, joka ei harjoita postiviista syrjintää ja joka heikentää ruotsin kielen asmeaa.

      Nyt pitää ps:n mennä hallitukseen!

      Ongelma on vain Heinäluoma ja Ihalainen, jotka laittavat kampoihin 70-lukulaisesti kaikessa.

      Uusissa vaaleissa Kokoomus voittaisi taas. PS toisena.

    • Wikipedia: Norjan kieli on Norjan kuningaskunnan virallinen kieli, joka kuuluu kansankielisessä muodossaan skandinaavisten kielten läntiseen haaraan. Norjassa ei ole yhtä yhtenäistä kirjakieltä, vaan kaksi virallista kielimuotoa, kirjanorja eli bokmål ja uusnorja eli nynorsk.
      Kirjanorja ja uusnorja ovat suhteellisen lähellä toisiaan, ja useimmat norjalaiset ymmärtävät vaivatta kumpaakin kielimuotoa. Monet sanat ovat käytössä molemmissa kielimuodoissa, mutta kummassakin on myös omaa sanastoa.
      Helpoin tapa tunnistaa tekstistä, kummasta kielimuodosta on kysymys, on katsoa epämääräisiä artikkeleita. Kirjanorjassa ne ovat 'en', 'ei' ja 'et', uusnorjassa 'ein', 'ei' ja 'eit'. Myös monissa muissa sanoissa, joissa kirjanorjassa on e-kirjain, käytetään uusnorjassa diftongia ei, esimerkiksi "enemmän" = 'flere' (kirjanorja) 'fleire' (uusnorja). Monesti diftongia käytetään silti molemmissa kielimuodoissa, esim. 'stein' ="kivi".

      Useimmat suomalaiset eivät ymmärrä ruotsia käytännössä ollenkaan, joten ruotsilla ei ole mitään oikeutusta olla virallinen kieli Suomessa. Tämä on voitu todeta myös tuoreimmissa tutkimuksissa.

      • PAKKORUOTSI pois

        Aivan. Analyysi ammatikorkeakouluissa ja yliopistoissa tapahtuvasta opiskelusta on murhaava pakkoruotsille ja pakkovenäjälle joita Kataisen aputyttä Henna
        Virkkunen tarjoili osaamattomuuttaan.

        KIELTENOPISKELU ON OPISKELUA JA TYÖTÄ VARTEN, EI SVENSKFINLANDIN ELI RANTARUOTSALAISTEN PALVELUA VARTEN.

        Systemaattista ammattikirjallisuutta ei korkeakouluihin paineta venäjäksi eikä ruotsiksi.

        Espanjaksi löytyy kirjoja, mutta ne ovat "aina" käännettyjä englannista.

        Oppikirjoja on olemassa systemaattisesti vain
        englanniksi ja saksaksi ja ranskaksi.

        Tästä seuraa suomalainen kielipaletti suomi, englanti kaikille
        ja sen jälkeen vaihtelevasti ranskaa ja saksaa
        ja poikkeustapauksissa venäjää, espanjaa, portugalia, puolaa, ruotsia.

        CNN espanjaksi
        http://edition.cnn.com/espanol/

        wsj espanjaksi
        http://online.wsj.com/public/page/espanol-inicio.html



        Alkuperäinen Tom Aposto, differentiaali-integraalilaskenta
        http://www.amazon.com/Calculus-Vol-One-Variable-Introduction-Algebra/dp/0471000051

        Käännetty sama italiaksi
        http://www.libreriauniversitaria.it/calcolo-apostol-tom-bollati-boringhieri/libro/9788833950334


    • Ei pakkoruotsille

      Muistamme, että kaikki hallitukset - vaikka kokoomus ja keskusta löytäisivät
      toisensa -

      ovat ongelmissa siinä kohdassa, kun Katainen kokoontuu tekemään lisäbudjettiä miljardien maksamisesta Kreikan konkurssissa
      ja pian sen jälkeen Portugalin pudotessa
      ja viedessä mukanaan Espanjan.

      Uudet vaalit tulevat.

      Heikki Tala, kai olet mukana? Ilman muuta Soini pyytää Sinua. Nyt kannattaisi jo keveästi miettiä teemoja.

      Kataisen Nemesis on tietenki Paavo Väyrynen ja Jarmo Korhonen ehkä Pekkarinen ja Anttila,

      jotka eivät hyvällä katso, jos citykeskustalaiset pilaavat Kekkosen ulkopoliittiseen asemaan nojautuneen Keskusta-Maalaisliiton perinnön.

      SDP-Keskusta-Perussuomalaiset hallitus ilman Rkp:tä ja Vasliittoa
      on lähtökohta mutta ehdottasti

      Katainen-Stubb-Sasi -linja on OLTAVA OPPOSTIOSSA.

      MITÄ MIELTÄ OLET HEIKKI TALA.

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/urpilainen-sdp-ei-keskustele-hallitustunnustelijan-vaihtamisesta/art-1288393195039.html?ref=rss

    • Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Katainen-Stubb-Sasi-Wallin -linjan on oltava oppositiossa. Se on suomalaisuuden ja yhteiskuntarauhan takia välttämätöntä.

      • nooh wallu

        Stubbpid ja hurrit yleensäkin on niin typeriä suututtaakseen kaikki 4.9 miljoonaa suomalaista.


    • No comments

      Urpilainen:
      sanoo, ettei puolue halua lähteä keskusteluun hallitustunnustelijan vaihtamisesta.

      No sen verran olen oppinut demareiden kieltä lukemaan, että tämä tarkoittaa juuri sitä että uusi tunnustelija on saatava.

    • urputta

      On yleensäkin väärin että Katainen vetää neuvotteluja. Se sulkee pois SDP-PS hallituksen.

    • Tässä valmis kielilaki Suomelle Ruotsin mallin mukaisesti:

      Suomen kielilaki 2012

      Eduskunnan päätöksellä säädetään seuraavaa

      Lain sisältö ja tarkoitus

      1 § Tässä laissa ovat suomen kieltä, kansallisia vähemmistökieliä ja suomen viittomakieltä koskevat määräykset. Laki sisältää myös määräykset yhteisön vastuusta siitä, että yksilöllä on oikeus kieleen sekä kielten käytöstä julkisessa toiminnassa sekä kansainvälisissä yhteyksissä.

      2 § Lain tarkoitus on ilmaista suomen ja muiden kielten asema ja käyttö suomalaisessa yhteiskunnassa. Lailla pyritään myös puolustamaan suomen kieltä ja kielellistä monimuotoisuutta Suomessa sekä yksilön oikeutta kieleen.

      3 § Jos joku toinen laki tai asetus sisältää tästä laista poikkeavia määräyksiä, noudatetaan niitä.

      Suomen kieli

      4 § Suomessa suomen kieli on pääkieli.

      5 § Pääkielenä suomi on yhteiskunnan yhteinen kieli, johon kaikilla Suomessa asuvilla on oltava oikeus ja jota on voitava käyttää kaikilla yhteiskunnan alueilla.

      6 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suomen kielen käytöstä ja kehittämisestä.

      Kansalliset vähemmistökielet

      7 § Kansalliset vähemmistökielet ovat ruotsi, romani ja saame.

      8 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suojella ja edistää kansallisia vähemmistökieliä.

      Suomen viittomakieli

      9 § Julkisella vallalla on erityinen vastuu suojella ja edistää suomen viittomakieltä.

      Kielten käyttö julkisessa toiminnassa

      10 § Tuomioistuinten, hallintoviranomaisten ja muiden julkista toimintaa harjoittavien yksiköitten kieli on suomi. Muussa laissa on erityismääräykset oikeudesta käyttää kansallisia vähemmistökieliä ja muita pohjoismaisia kieliä.
      Velvollisuudesta käyttää tulkkia tai asiakirjojen käännöksiä tuomioistuimessa ja hallintoviranomaisessa on erityismääräykset.

      11 § Julkisessa toiminnassa kielen on oltava huoliteltua, yksinkertaista ja käsitettävää.

      12 § Viranomaisilla on erityinen vastuu suomenkielisen ammattisanaston saatavuudesta, käytöstä ja kehittämisestä eri ammattialoilla

      Suomen kieli kansainvälisissä yhteyksissä

      13 § Suomen kieli on Suomen virallinen kieli kansainvälisissä yhteyksissä. Suomen kielen asemaa Euroopan unionin virallisena kielenä on puolustettava.

      Yksilön oikeus kieleen

      14 § Jokaiselle Suomessa asuvalle on annettava mahdollisuus oppia, kehittää ja käyttää suomen kieltä. Sen lisäksi
      1. kansalliseen vähemmistöön kuuluvalle on annettava mahdollisuus oppia, käyttää ja kehittää vähemmistökieltä, ja
      2. kuurolle, kuulovammaiselle ja muista syistä viittomakieltä tarvitseville turvataan mahdollisuus oppia, kehittää ja käyttää suomen viittomakieltä.
      Niille, joiden äidinkieli on muu kuin lain ensimmäisessä kappaleessa mainitut, on annettava mahdollisuus kehittää ja käyttää äidinkieltään.


      15 § Julkinen valta on vastuussa 14 §:n mukaisesta yksilön oikeudesta kieleen.

      Tämä laki tulee voimaan 1 heinäkuuta 2012

      ***

      Eiköhän tämä nyt tullut selväksi, millainen on Ruotsin kielilainsäädännön mukainen malli veljeskansa Suomelle. ;-)

      • pac än chapel koval

        Täyttä asiaa!


    • Kansanedustaja Juha Väätäinen esittää Uuden Suomen plokissaan hyvän vertailun:

      Muutosvirta vs. seisova vesi:
      Sdp PerusS Vas. Kesk. = 42 39 14 35 = 130. Vaalivoitto 12
      kok vihr. rkp kd kesk. = 44 10 10 6 35 = 105. Tappio - 28

      Takuulla tuo ylempi vaihtoehto vastaa parhaiten kansan tahtoa.

      Muuten, Rkp:llä on vain 9 kansanedustajaa - se kymmenes on Ahnevanmaan kiintiökansanedustaja. Eduskunnassa tuo 10 kulkee ruotsalaisen eduskuntaryhmän nimellä. Mitä ihmettä Suomen eduskunnassa tekee ruotsalainen ryhmä? Rkp ja Naucler oppositioon!

    • Mutta, mutta..

      Missä rautaako? tai Ankdam - tarvitaan ehdottomasti huvittava rasimin puoltopuhe tähän loppuun, muuten menee hauskuus. RKPeen pitäisi hieman kouluttaa lisää osaajia, vaan taitaa se koulutuspaikka Etelä-Afrikassa olla jo kiinni.

      • Johan Johan

        Moderaattorilla työssä olevat ankdam ja rautaako jne. taitavat olla vapaalla. Kirjoittelevat vain työvuoronsa aikana - kuten höblässä. Kommenteista näkyy aina "kuka" on töissä.


    • Missä ihmeessä?

      Missä ihmeessä viipyy pakkoruotsittajien hauska rasismin puoltopuhe? Eikö edes Ankdamista ole siihen. Siis joku hauska tutkimus vaikka, jolla osoitetaan, kuinka tärkeää suomenkielisille lapsille on se, että heitä syrjitään koko ajan positiivisesti ja he opettelevat kiltisti herrakansan kielen.

    • Homettako?

      You Tubella oli mielenkiintoinen videonpätkä tämän päivän Etelä-Afrikasta. Siinä haastateltiin valkoisia. He olivat sitä mieltä, että Apartheid oli parempi heidän kannaltaan kuin nykyinen tilanne. Apartheidin aikaan heillä oli aina työpaikka odottamassa koulun jälkeen. Tänään osa heistä palvelee mustia. Miten käy Suomessa, kun surut laitetaan samalle viivalle suomenkielisten kanssa? Koulukiintiöt poistuu ja he joutuvat kilpailemaan koulutuspaikoista ilman etuja. Pisa-tutkimusten mukaan surut pärjäävät huonommin koulussa kuin suomenkieliset. Tuleeko suruilla olemaan sama tilanne Suomessa kuin valkoisilla Etelä-Afrikassa, kun kaikki edut poistetaan. Edut, kuten virkamiesruotsi ja koulukiintiöt. Tuleeko surujen työttömyysprosentti kohoamaan menetettyjen etujen myötä?

      • No comments

        Tällä hetkellä suruilla on myös alemmilla asteilla koulutuspaikkoja 10 kertaisesti yli tarpeen.
        Näille paikoille otetaan suomalaisia, mutta surukoulut ja kunta vetää rahat - SUURET RAHAT.
        Vielä jahkaan. Eivät noudata opintosuunnitelmaa, suunnittelevat itse miten sattuu ja tärkeintä on edelleen se viihtyminen (vaiko rahat ruotsalaisille).
        Pimeetä touhua.


    • Ruub

      Positiivisen syrjinnän kannattajien esi-isillä oli paljon suomenkielisten selkänahasta revittyä rahaa. Pidän näitä suomenkielisiä positiivisen syrjinnän kannattajia paitsi rasistisina raukkoina niin myös pelkästään oman etunsa tavoittelijoina. Toiveissa lienee suoraan raha tai joku rahanarvoinen hyöty, joko lähisukulaiselle tai itselle.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe