Oletko potentiaalinen irtisanottava toimihenkilö ? ?

Tee testi !

Testaa oma asemasi yrityksessäsi. Vastaa kyllä tai ei alla oleviin kymmeneen kysymykseen ja laske "kyllä" vastaustesi lukumäärä.

1) Henkilö, joka sinut pestasi on edelleen yrityksessä ja hänen uransa on ollut nousujohteinen tai hän oli jo tuolloin huipulla.

2) Tapanasi on jutella pomoille, kuinka Suomessa varsinkin työntekijöiden palkat ovat liian kovat.

3) Työssäsi lähinnä edustat, matkustat, osallistut kokouksiin tai tapaat asiakkaita. Teet ylipäätänsä muuta kuin ns. henkistä suorittavaa työtä.

4) Yrityksen johto on pääpiirteissään sama kuin tullessasi taloon tai johdossa on sinulle myötämielinen sukulainen

5) Sinua valitaan harvoin laatimaan kokousmuistioita.

6) Häpeilet kertoa kuuluvasi omaan ammattiliittoon tai et kuulu omaan liittoosi

7) Koulutukseesi ja kokemukseesi nähden urasi on oikein hyvällä mallilla.

8) Sinulle on suositeltu ja ehdotettu kiinostavaa koulutusta, joka tähtää edistymiseen urallasi, ei niinkään syventyäksesi nykyiseen tehtävääsi tai samantasoisiin toisiin tehtävään. Ylipäätänsä, yritys on vähintään satsannut koulutukseesi.

9) Työsi liittyy tiukasti yrityksen strategiassa määriteltyihin keskeisiin painopistealueisiin, eli ei ns. tukitoimintoihin, jotka ehkä ulkoistetaan.

10) Et ole voinut ymmärtää, miksi joku työntekijäryhmä on lakkoillut ja tai valittanut työoloistaan.

10-9 kyllä vastausta: Olet onnenpekka. Sinulla on kaikki mallillaan
8 – 7 kyllä vastausta: Asemasi on vakaa
6 – 5 kyllä vastausta: Vähennettäessä väkeä olet vaarassa, suosikit ajaa ohi
4 – 3 kyllä vastausta: Olet irtisanottavissa ja mitään hyvää ei ole tiedossa
0 – 2 kyllä vastausta: Sinut savustetaan pian ulos vaikka yksinään

10

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin näytti testi pitävän paikkansa. Taisi tulla vain 4 tai 5 KYLLÄ.-vastausta. Varo etenemistä urallasi vaativampiin tehtäviin, seuraus on, että hallitset liian monia osa-alueita. Ja samalla palkkasi näyttää liian korkealta toisiin verrattuna, erityisesti kvartaalitaloudessa.
      Oli helppo nakki työnantajalle iskeä irtisanomislappu minulle kouraan lähes 6 vuoden työn jälkeen. Eikä ollut viitteitä eikä huomautuksia mistään työn huonosta jäljestä. Vain eurot ratkaisevat. Voivat pitää tunkkinsa. Nokka kohti uusia tuulia.

    • Jep....

      Epäsuosioon joutuu tunnetusti helposti, jos pomo jää jotenkin altavastaajan asemaan. Nykyisin johtajat ovat yleensä nuoria ja kokemattomia, jonkin kallonkutistajan putkesta puristettuja tai sitten vain oikeaa sukua ja tai julkisella puolella oikeaa väriä. Todellinen kompetenssi tuppaa olemaan hakusessaan.

    • 7+2

      10 kyllää

    • omg6

      6 x kyllä, ja totta tosiaan kultapossukerho tekee ihan mitä huvittaa.

    • Värisuora Sisärengas

      Varsin usein yrityksen hallinto perustuu ns. värisuoraan. Jos värisuora on aito sukuun ja omistukseen perustuva ”isästä poikaan”, kaikki ovat sentään sitoutuneita yrityksen pitkäaikaiseen menestykseen. Orgaanisaatio on yleensä hyvin stabili ja todelliset osaajat myös arvossaan mutta hyvin harvoin aivan huipulla. Keskimäärin tehokkuus on kasvollisen omistuksen ansiosta parempi kuin palkka(kaveri)johtajamallissa.

      Valitettava usein yrityksen puikoissa on ”pätevä” palkkatoimitusjohtaja itse keräämänsä oman uuden kaveriporukkansa kanssa. Näin on erityisen todennäköisesti, jos yritys on institutionaalisesti kasvottoman pääoman omistama. Se "pätevä" johto tekee kokeita, harjoittelee uudella toimialalla, muokkaa ja kehittää orgaanisaatiota sekä yrityksen imagoa jne. Se puhuu pehmoista sanahelinää arvoista, asiakkaista ja työturvallisuudesta. Samalla varsinainen ydinbisness jää rappiolle ja lähdetään ehkä yllätyksellisiin ja raskaasti tappiollisiin valtauksiin tai yrityksen romuttaviin fuusioihin. Yllätyksekseni olen elämätaipaleellani havainnut, että nämä kaveriporukoiden värisuorat ovat varsin pysyviä rakennelmia kaikesta tehottomuudesaan huolimatta. Rahaa poltetaan periaatteelllisiin kysymyksiin, konsultit ravaavat ja oikeat työt teeteään orgaasaation hylkiöillä tai jopa ulkoistetaan. Mikään säästötoimi ei ulotu sisärenkaaseen. Nämä orgaanisaatiot purkautuvat vain oman mahdottomuudensa kautta kuten Neuvostoliitto tai Pohjois-Korea, kun yrityksen heikko tuottavuus vie sen perikatoon tai omistuksessa tapahtuu merkittäivä muutoksia. Toimitusjohtajan vaihtuessa koko orgaasaatio yleensä perataan läpikotaisin, niin värisuoran aloittaessa kuin sen toiminnan loppuessakin. Valitettavan usein, värisuora vaihtuu vain toiseen vastaavaan. Siinä yhteydessä joku edellisen hylkiö voi löytää vihreämmälle okselle, sillä yleensä alaa köykäisesti tunteva värisuora tarvitsee tuekseen muutaman todellisen ammattilaisenkin. Ammattilaisten asema on kuitenkin heikko, sillä he ovat ja pysyvät aina organisaatossa todellisen sisärenkaan ulkopuolisina.

      Sitä vastoin pätevät johtajat joutuvat usein tuulen viemiksi, sillä heillä ei ole aseman takaavaa kummisetää. Jokaista pienintäkin virhettä katsotaan suurennuslasilla, aseman voi viedä valtaan pyrkivän värisuoran juonnittelut selän takana tai sitten suhdanteiden tuoma väistämätön tulosheikennys. Aivan yhtä hyvin syynä voi olla myös liian hyvä tulos, jonka jakamisesta tulee eturistiriitoja omistajien kesken tai sitten vain pitää saada se pätevä, viisas ja ehkä siitä syystä hiukan uppiniskainen pamppu syrjään, jotta saadaan oma sätkunukke paikalle ja sitä kautta sukua ja keveripiiriä töihin, ehkä myös rahaa ja asiakkaita toiselle firmalle. Alihankinta onkin nykyisin tehokas keino siirtää yrityksen rahoja niin johtoporukan omien kuin omistajatahojen halujen mukaisiin syvempiin taskuihin. Ellei johtaja ole itse yrityksensä merkittävä omistaja, pelkkä pätevys, hyvä tulos tai henkiöston arvostus ovat enemmän piikkejä palkkarengen lihassa kuin aseman vakiinnuttavia merittejä, joista sataisi kiitosta ja kunniaa.

      • Johtamisstrategiat

        Uudet johtamismallit ovat uusien johtajien tapa ottaa valta. Ellei koko johtamiskulttuuria uudisteta, uudet uljaat johtajat jäävät orgaanisaatiossa altavastaajan asemaan. Vaikka vanhassa mallissa ei olisikaan mitään vikaa, johtamislogiikka pitää uudistaa. Kun organisaatioon tulee vain satunnaisesti uusia johtajia, tämä ei ole tarpeen, mutta uuden jengin on helpointa lyödä kaikki vanha romuksi ja aloittaa tyhjältä pöydältä. Ei ole tietty kovin tehokasta mutta näin toimitaan.


    • akavan_erityisalat

      Hei,

      Kiitos mielenkiintoisesta lähestymistavastasi.
      Työelämässä toki tapahtuu kaikenalaista ja asemaasi yrityksessä varmasti vaikuttaa monet testissä mainitsemistasi tekijöistä. Yleistystä tällaisten seikkojen vaikutuksesta on kuitenkin kovin vaikea tehdä ja vaikka et saisikaan testissä yhtäkään ”kyllä”- vastausta, ei tämä välttämättä tarkoita, että asemasi yrityksessä olisi uhattuna, vaikka tuotannollis-taloudellisia irtisanomisia olisikin näköpiirissä.

      Yhden asian haluamme nostaa erityisesti esiin: Suomessa vallitsee perustuslailla suojattu yhdistymisvapaus. Työntekijän kuuluminen ammattiliittoon ei saa olla peruste syrjiä tai kohdella tätä poikkeavasti työpaikalla. Jos koet, että sinua syrjitään työpaikalla ammattiliittoon kuulumisesi perusteella, suosittelemme sinua olemaan yhteydessä omaan liittoosi. Siellä voidaan auttaa myös tällaisissa tilanteissa.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

    • Sininen22

      Ei tullut monta pistettä, mutta ei hätää. Eivät haluaisi päästää minua edes osa-aikaeläkkeelle parin vuoden kuluttua. Päällikkökin mököttää minulle, mutta ei haittaa.
      Kyllä minä osa-aikaeläkkeen olen ansainnut, hitaan irtautumisen työelämästä.

      • virhekkö

        Voihan killin kivet mulle tuli yksitoista kyllää.


    • ei pidäpaikkaansa

      2 kyllä vastausta, ja firmassa jo yli 20 vuotta, hyvä maine toimihenkilönä ja työpanostani arvostetaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe