Sähköpyörä - vaihteet tarpeettomia?

sähköpyörää harkitse

Tarvitaanko sähköavusteisessa pyörässä lainkaan vaihteita? Jos sähköpyörä avustaa 25 km/h asti - eikö riittäisi että olisi 1-vaihteinen polkupyörä jolla ylämäessä mentäisiin sähkön avustuksella, tasaisella tyynellä säällä poljettaisiin itse ja alamäet rullattaisiin polkematta?

Mistä löytyisi sopiva aihio sähköpyörälle työmatkoihin ja yleispyöräksi:
- hybridirunko
- 1-vaihteinen mutta takajarrut (sinkula?)
- joustoetuhaarukka
- joustosatula

Siihen sitten e-spin sähköjärjestelmä tai vastaava - mielestäni toimiva sähköpyörä olisi valmis!

16

7388

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletkopöpi

minkä hintanen se pitäisi olla ?
      oisko 2 vaihtoehtoa
      halvempi lyjjyakku 20 km reissuille
      ja kalliimpi lithiumakku 40 km reissuille ?

• ideaali_sähköpyörä?

e-Spi lyijyakulla maksaa yli 500 e - runkoon voisi laittaa jotain 300~400€. En näe juuri hyötyä kalliimmasta rungosta tai osista - keveydestä tai pienemmän vierintävastuksen omaavista osista on toki hyötyä jos polkee itse, sähköpyörässä ainoa joka käytännössä merkkaa on osien kestävyys.

Välitys olisi optimoitu niin että ihanteellinen poljinnopeus olisi tuollainen 22-25 km/h. Pyörän takapää voisi olla "flipflop" - kaksi hieman eri välitystä - jolloin pyörään voisi valita henkilökohtaisesti paremmin sopivan välityksen vain takarenkaan kääntämisellä.

• Juup=

Ja ykkösvaihteella sitten meinaat polkea tasaisella?

• AV

Tarviiko missään pyörässä vaihteita? Tilanne ei muutu sähköpyörässä tässä suhteessa juuri lainkaan vakiopyörästä, tehot on niin vaatimattomat. Monien mielestä vaihteet on aika hyvä keksintö. Monet niitä taas eivät tarvitse lainkaan. Jos tarvit vaihteita tavispyörässä, tarvit niitä todennäköisesti myös sähköpyörässä.

Käytännössä sähköpyöräily menee yleensä siihen, että konetta luukutetaan melkein koko ajan täysillä. Ja sitten mietitään, saisiko tuon nopeusrajoittimen kytkettyä pois. Ja saahan sen yleensä.

• Pomppukeppi

Yksivaihteisessa voi tulla se ongelma että kun välitys on riittävän "pitkä" tasaisella vauhdin pitämiseen, se on jo niin raskas että sähkömoottori ei jaksa kunnolla kovempia ylämäkiä. Ainakin kannattaa varmistaa että teho riittää.

• kiinanihmeitä

Mulla on kaksi pyörää. Toinen on vaihteeton jossa on harjamoottori ja takavanteella hammashihnakehä, välitys hammashihnalla, akku 12V. Käsikaasu jolla voi avustaa tarpeenmukaan. Pyörä on raskastekonen 58mm renkailla, eli raskas polkea ainakin vastatuuleen. Moottori avustaa sopivasti vaikka vauhti ei päätä huimaa.
      Toisessa on 7vaihdetta ja vannemoottori takana, akku 36V. Tuo on kaupungissa tosi näppärä ja usein mennään yli 20km tuntivauhtia.
      Jos meinaat rakentaa tavallisesta pyörästä niin suosittelen sähkövannetta etupyörään ja vähintään kolmea vaihdetta taakse ettei tule polkeminen liian raskaaksi.

• Sähköpyörä tarpeeton

Mikset samantien hankkisi mopoa sähköstartilla? Silloin ei tarvitsisi polkea ollenkaan..... Käsittääkseni polkupyörän perimmäinen tarkoitus on olla mahdollisimman kevyt ja yksinkertainen ajoneuvo, jota liikutellaan omalla lihasvoimalla.

Sähköpyörä ei sellainen oikein ole! Hankkiessasi sellaisen, tulet samalla hankkineeksi ajopelin, jota täytyy olla säännöllisesti lataamassa, jonka akku on ongelmajätettä ja joka on vähintään 10-15 kg normaalia polkupyörää painavampi ja myös hinnaltaan kalliimpi.

Kannattaa hankkia useampivaihteinen, mahdollisimman kevyt tavallinen polkupyörä. Säästät rahaa, luontoa ja kuntosi nousee huomattavasti paremmin.

• -satusetä-

Olet pitkälti oikeassa.Sähköpyörä on elintason tuoma korvike tavalliselle polkupyörälle.On tullut jäädäkseen.

Kun akkua lataa ohjeiden mukaisesti,on akun elinikä pitkä.Ei tällöin niin iso ongelmajäte.Oma lifepo4-akku on kolmen vuoden jälkeen yhä uutta vastaavassa kunnossa.

Maaseudulla sähköpyörä on aivan yhtä oivallinen peli kuin kaupungissa.Etäisyydet lyhenevät.50km rupeama sähköpyörällä ei ole matka eikä mikään.

On siinä oma viehätyksensä polkea sähköpyörällä,kuulla laulurastaan äänen,tikan naputuksen,tuulen kohinan kuusikon latvoissa,kuu mollottaa puiden välistä...kuin että pörräisi mopolla.

Moottorikoko 250W,on tavallaan liian iso.Miksi painava tehomoottori,kun samalla on rajotin.Tuntuisi järkevämmältä kevyempi 180W ja rajotin turhana pois.

• jahhas-taas- näitä

>Kannattaa hankkia useampivaihteinen, mahdollisimman kevyt
      >tavallinen polkupyörä. Säästät rahaa, luontoa ja kuntosi nousee
      >huomattavasti paremmin.

Sähköpyörä on mopon tai auton korvike. Se on ekologinen vaihtoehto pääkaupunkiseudulla ajoon. Eikä tarvitse trikoita pukea päälle:)
      Kyse on hyötyliikkumisesta - ei kunnon kohotuksesta.

• Sähköpyörä tarpeeton

Anteeksi, mielipiteeni ei ollut tarkoitus olla provosoiva. Mutta olen myös ajanut sähköavusteista polkupyörää, enkä ole oikein ymmärtänyt sen tarkoitusperää.

No, hyvä on! Onhan se oivallinen peli ruumiinvoimiltaan heikolle, esim. varttuneelle tai lievästi liikuntarajoitteiselle, mutta kun mielestäni tätä ei tässä keskustelussa ole haettu.

Käsittääkseni jokainen, normaalilla lihasvoimilla varustettu aikuinen henkilö saa 15 -18kg:n painoisen tavallisen polkupyörän liikkumaan varsin vähäisillä voimanponnistuksilla, vaihteellisen sellaisen varsin reippastikkin. Ei siinä trikoita tarvita, eikä kohtuunopeuksilla juuri hikoillakkaan.

Tilanne tietysti muuttuu täysin, jos tavallisen pyörän selkään laitetaankin normaalisti 20-30kg ylipainoinen suomalainen, jonka suurin ponnistus on vessassa käynti.....mutta silloin tavallisen polkupyörän ajamisen aiheuttama hikoilu ja fyysinen rasitus on enemmän kuin suotavaa.......

• Sähköpyöräilijä

Itse hankin sähköpyörän skootterin/mopon sijasta. Päädyin sähköpyörään, koska sain oman sähköpyöräni halvemmalla kuin skootterin tai mopon, enkä tarvitse erillisiä vakuutuksia tai ajokorttia sähköpyörää varten. Koen sähköpyörän myös turvallisemmaksi kulkuneuvoksi kuin mopon/skootterin (tämä varmaan riippuu ajajasta, mutta koska itsellä ei ole kokemusta autojen seassa ajamisesta, niin pyörätie tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta).

Tavallisen pyörän omistan myös, mutta se on unohtunut ja pölyttynyt varastokoppiin. :) Sähköpyöräily on paljon kivempaa eikä mun tarkoituksena ole kunnonkohotus, vaan lepposa kruisailu hikoilematta. Itse asiassa busseilla matkustaminen on vähentynyt (autoa en siis omista), kun sähköpyörällä keveästi polkaisee sen 20 kilometrin matkankin eli on mulla ainakin kannustanut raittiiseen ilmaan. Mukava mennä aamullakin töihin, kun ei ole tarvinnut välillä hikoilla. :)

Omassa pyörässäni on alusta asti ollut häikkää Shimanon 6-vaihteiden kanssa (jämähtänyt raskaimmalle) ja syystä tai toisesta kovimmalla sähköavustuksella (3 säätövaihtoehtoa) polkimet pyörii tyhjää jopa ylämäissä (pitää kuitenkin polkea, että moottori pysyy päällä). Periaatteessa siis toivoisin, että vaihteita olisi enemmän, ettei olisi tuota tyhjän polkemisongelmaa ja toisaalta pienimmällä sähköavustuksella polkiessa toivoisin, että saisin kevyempää vaihdetta silmään. Mutta taas toisaalta nuo vaihteet on aika pieni ongelma ollut, koska itse yritän vältellä raskasta polkemista, joten tyhjän polkeminen ei haittaa yhtään :)

Eikä akun lataamisesta ole ollut mitään pahaa sanottavaa. Akun saa kätevästi irti ja yksi lataus kestää mulla 40-80 km. Akku varmasti on ongelmajätettä, mutta kuvittelen sähköpyörän olevan kuitenkin ekologisempi kuin skootterin tai mopon. Viisaammat korjatkoot mua.

• Sähköpyöräilijä

Ja pitää vielä lisätä, että olen normaalipainoinen nuori nainen, jolla ei ole fyysisiä ongelmia ja kuntokin ihan perussettiä. Silti sähköpyöräily on kivempaa kuin tavallinen pyöräily. Pois en vaihtaisi.

• Pedelecci

Itse käytän sähköfillaria suurimman osan vuotta ihan auton korvikkeena työmatkailussa, ei tule liika hiki ja siten ei suihkussakaan tarvitse käydä. Kuitenkin tulee saatua jonkinsortin kuntoilua ja ennekaikkea maisemia kerkiää ihailla.

Toki, on meikämannellakin sitten ihan maantiepyörä jolla ajalen kuntojuttuja ym. pyöräilytapahtumia tyyliin lyhyet Tour de Helsinki ja sitten hieman pidemmät tapahtumat kuten se Vätternrundanin 300 km vajaa pari viikkoa sitten. Se maantiefillarini on jo muutaman vuoden takainen Cervele RS mutta ei tulisi mielenkään verrata omaa Rixe sähköfillariani tähän mantiefillariini! Niin erilaiset käyttötarkoitukset näillä ovat.

Vätternu runt sulan kelin aikaan.

• posti-tyttö

Käytän sähköpyörää päivittäin postinjakelussa.Reittini käsittää suurimalta osin ylämäkeä ja taajama-aluetta rivitaloineen.Tähän hommaan sähköpyörä on ihan ykkönen.Taakkaa kun on etu-ja sivulaukuissa kymmeniä kiloja,on avustavasta moottorista iso apu hentorakenteiselle naiselle.Vaihteiden kanssa vain on ongelmia tämän tämän,eikä paikallinen huoltoliike osaa niitä kunnostaa,joten joudunkin lähettämään pyörän maahantuojalle Hankoon.Pyörässä kolme vaihdetta(autom.)Kaikki tarpeellisia!Ennen poljin peruspyörällä reittini,nyt en antaisi sähköavusteista pois mistään hinnasta.Selkä ja kädet kovalla rasituksella tavallisen pyörän kanssa huhkiessa.Työergonomia on aivan toista sp:n kanssa vaikka raskastekoinen onkin.Jos akku sippaa kesken matkan,pyörä on kuin kivireki.Talvella kuljetan mukana vara-akkua,koska pakkanen saattaa tiltata sen nopeasti.

• fillaroija.

>Tilanne tietysti muuttuu täysin, jos tavallisen pyörän selkään
      >laitetaankin normaalisti 20-30kg ylipainoinen suomalainen, jonka
      >suurin ponnistus on vessassa käynti.....mutta silloin tavallisen
      >polkupyörän ajamisen aiheuttama hikoilu ja fyysinen rasitus on
      >enemmän kuin suotavaa.......

Itse olen käsittänyt että nämä laiskat ihmiset käyttävät sitä autoa jopa parin kilometrin kauppareissullaan. Sähköfillari on oiva kimmoke ulkoilemiseen ja kunnon parantamiseen. Sitä paitsi lähimaastot näkee paljon paremmin fillarin selästä kuin auton (=teiden harmaat ympäristöt) avulla. Sähköfillari pitää sisällään kaikki parhaat aspektit: kunnon kohentamiseksi (sähköt pois), hyötymatkailuun (sähköt päällä) sekä oman lähiympäristön nauttimiseen äänettömästi ja ekologisesti.
      Itselläni on parikin fillaria, toinen on sähköfillari, ja olen siihen koukussa. Hauskoja pelejä todella!

• SatuTT

*Mikset samantien hankkisi mopoa sähköstartilla? Silloin ei tarvitsisi
      *polkea ollenkaan

Äänettömyys ja hajuttomuus on kyllä mielettömän hieno judu noissa sähköfillareissa. Ite kokeilin tuttavan miehen sähköpyörää. Aluksi oli kyllä jotenkin pelottavampi ajaa kuin skootteria kun ajoasento ei ollut 'skootterimainen'. Muuten ihan hauska idea. Ulkomailla näin näitä paljon. suomessa ei ollenkaan jostain syystä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe