Kelpuuttaisitko työttömän?

?

Ja yllättävä käänne. Naisten ei tarvitse vastata. Toki saatte, mutta ei teidän vastauksista uskota kuin osa.
Mutta miehet, miten te? Oma palkka sen verran pieni, että ei nappaa lyöttäytyä elmäntapa työttömän kanssa kimppaan?

Väittävät että yksin eläminen on kallista, kokeilkaas kaksin elämistä yhdellä palkalla. Lapset päälle.

32

218

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarantiino_

      Kyllä minä sen voisin hyväksyä, normaaliälyinen ihminen kuitenkin työllistyy niin halutessaan jossain vaiheessa. Elämäntapa työtön onkin sit toinen juttu.

    • Työtön mieluummin

      Oikeastaan toivon, että nainen on ollut myös työttömänä ja käynyt sossunluukulla, koska muussa tapauksessa hän ei varmaankaan pysty ymmärtämään suhtautumistani rahankäyttöön ja yhteiskunnassa vallitseviin arvoihin.

    • Juu kyllä kelpuuttaisin, ei työttömyydellä oo mulle mitään väliä. Tosin jos on velkoja siihen päälle niin se sitten aiheuttaa harkintaa.

    • Darth

      Minulla on vaikeuksia löytää pysyvää kokoaikaista työtä. Minun on myös vaikea tuntea nyky-yhteiskuntaa omakseni. Ei minua haittaisi, jos nainen olisi työtön tai muuten yhteiskuntakriittinen. Päinvastoin vaikeuksia tuottaisi jos nainen odottaisi minun olevan ritari valkoisella Audilla, jonka kanssa hankitaan sitten se omakotitalo. Mahdollisuudet siihen ovat lähes olemattomat.

      • 4+4

        Yhteiskuntakriittinen, kauniimpi tapa sanoa elämäntapatyötön.

        Pelkää pimeää, kauniimpi tapa sanoa hirveä rasisti.

        Ajatuksia vaan...


      • Darth
        4+4 kirjoitti:

        Yhteiskuntakriittinen, kauniimpi tapa sanoa elämäntapatyötön.

        Pelkää pimeää, kauniimpi tapa sanoa hirveä rasisti.

        Ajatuksia vaan...

        Yhden totuuden maailmassa noin onkin. Ne jotka eivät sopeudu nykymenoon leimataan rasisteiksi, loisiksi jne. ja potkitaan ulos epäkelpoina. Hyvä syy syrjiä toista kun jokainen on oman onnensa seppä ja itse syyllinen elämäänsä.


    • gftretewtewrt

      No väliaikaisen työttömyyden hyväksyisin, mutten sitä elämäntapana. Olen minäkin pari vuotta ryypännyt nuoruudessa työttömänä, mutta ei se enää käy.

    • Kriittinen teoria

      "Työtön tai muuten yhteiskuntakriittinen". On varmaan hyvä syy lusmuilla, kun se onkin oikein yhteiskuntakritiikkiä. Epäilemättä myös salaliittoteoriat ovat hyvä apu oman psyyken pönkittämiseen, koska ne ulkoa opeteltuaan ei "elä yhden totuuden maailmassa".

      • ...

        salaliittoteoriat tapaavat olla oire sen psyykeen täydellisen romahtamisen lähenemisestä. Vaan olet oikeassa, se on defenssien taikaa.


    • Keskituloinen ATM

      En haluaisi alkaa maksamaan toisen kuluja. Muuten ei niin väliä. Tosin en tietenkään haluaisi passiivista naista, joka ei tee mitään ja jonka päässä ei liiku mitään.

    • Myrtsi

      Minulle kelpaisi jos homma muuten toimii, mitä väliä jollain rahalla silloin olisi.

      Toki jos sitten pitäisi kuitenkin olla asunnot, autot, veneet ja muut vehkeet niin saattaisi kulmakarva kohota.

    • Kertis

      Suunnilleen saman verran rahaa sitä luultavasti menisi, vaikka kämpässä majailisi toinenkin henkilö. Asuminen, sähkö, media, vesi, kodinkoneet jne. maksavat jokseenkin saman tai ero on merkityksetön oli käyttäjiä sitten yksi tai kaksi. Matkaillessa yhden tai kahden hengen huoneissa ei usein ole mitään hintaeroa, auton käyttö maksaa sen saman matkustajamäärästä riippumatta.

      Työttömyyspäiväraha kattanee yhden henkilön ruoka- ja vaatekulut, joten sikälikään talous ei kai pahemmin hetkahtaisi, jos oletuksena ei ole, että työtön ei sopeuttaisi menojaan tilanteen mukaan.

      Lapsien todellisista kuluista tänä päivänä en tiedä, mutta omakohtaista lapsuudenkokemusta löytyy perheoloista, joissa elettiin vain toisen vanhemman normipalkalla, joten todistettavasti siitäkin on joskus selvitty.

      Se mikä tuossa voisi eniten tökkiä, on se elämäntapatyöttömyys - en oikein usko, että se on ihmiselle tai suhteelle pitkään nautittuna hyväksi.

      • fgglfhdd

        Vaatteet. Ruuat. Viihde. Hygienia/kosmetiikka. Listaa vois jatkaa varmaan aika pitkänkin verran. Ne päivärahat sun muut alenee kummasti, kun avopuolisolla on tiliä. Jotkut tuet lähtee kokonaan.


      • 17+4
        fgglfhdd kirjoitti:

        Vaatteet. Ruuat. Viihde. Hygienia/kosmetiikka. Listaa vois jatkaa varmaan aika pitkänkin verran. Ne päivärahat sun muut alenee kummasti, kun avopuolisolla on tiliä. Jotkut tuet lähtee kokonaan.

        Minulla menee (palkansaajan kulutustottumuksilla, eli tinkivaralla)
        Työlounaat kahvti 10/pv, Kaupan ruokaostot 10/pv = 300/kk
        Vaatteet max 100/kk
        Hygienia? ...20-30/kk
        Viihde... 100?/kk
        GSM 20/kk
        Yht. n. 550/kk
        Eikö alin piväraha ole jotain saman verran?


      • Karjuva Työvoimapula
        17+4 kirjoitti:

        Minulla menee (palkansaajan kulutustottumuksilla, eli tinkivaralla)
        Työlounaat kahvti 10/pv, Kaupan ruokaostot 10/pv = 300/kk
        Vaatteet max 100/kk
        Hygienia? ...20-30/kk
        Viihde... 100?/kk
        GSM 20/kk
        Yht. n. 550/kk
        Eikö alin piväraha ole jotain saman verran?

        Ei ole kun siitä pitää maksaa parikymmentä prosenttia veroja.

        Työlounaat kahvi 10/pv, Kaupan ruokaostot 10/pv = 300/kk

        Enemmänhän tämä tekee: jos 5 pv/viikko töissä =230
        kaupan ruokaostot 10/pv= 300/kk
        =530 pelkästään näistä


      • asd<ggasd
        17+4 kirjoitti:

        Minulla menee (palkansaajan kulutustottumuksilla, eli tinkivaralla)
        Työlounaat kahvti 10/pv, Kaupan ruokaostot 10/pv = 300/kk
        Vaatteet max 100/kk
        Hygienia? ...20-30/kk
        Viihde... 100?/kk
        GSM 20/kk
        Yht. n. 550/kk
        Eikö alin piväraha ole jotain saman verran?

        Mä sain vaan kolmisen sataa. asumituki (lähtee jos toinen saa palkkaa). Siinä se. Olin toki myös oikeutettu sataseen toimeentulotukea (lähtee kun toinen saa palkkaa).

        Toi on sitä mitä kai minimissään saa.


      • vuokralla.
        17+4 kirjoitti:

        Minulla menee (palkansaajan kulutustottumuksilla, eli tinkivaralla)
        Työlounaat kahvti 10/pv, Kaupan ruokaostot 10/pv = 300/kk
        Vaatteet max 100/kk
        Hygienia? ...20-30/kk
        Viihde... 100?/kk
        GSM 20/kk
        Yht. n. 550/kk
        Eikö alin piväraha ole jotain saman verran?

        Entä vuokra? Ne on nykyään korkeat.


      • kertis
        vuokralla. kirjoitti:

        Entä vuokra? Ne on nykyään korkeat.

        Alkuolettamana taisi olla, että toinen osapuoli on töissä ja selviytyy itsenäisesti asuntonsa vuokrasta, joten työttömän muuttaessa saman katon alle hänen vuokrakuluaan ei tarvitse ottaa mukaan laskelmaan.


    • Kramer_

      Mitä väliä sillä on, onko työtön, jos on rahaa?

      Enkä nyt tarkoita mitään työttömyyskorvauksia/sossun luukkua yms.

    • Tottakai. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

    • ei-paskaduunille

      Ei väliä, mutta mieluummin töissä, koska minä olen työtön.

    • de arbetslösa

      No jos on paljon oltavia ja tulojakin niin kyllä sitä vailla töitä voi hyvinkin sopia elelemään jonkun kanssa. Se vaan että jos näin on, niin kyllä sitä silloin jotenkin jossain roolissa tavarantuotannossakin mukana ollaan. Niin että ei näin ollen voi olla kokonaan yhteiskunnan ulkopuolinen, joskin hyvinkin kriittinen voi olla vallitsevan kulttuurin ja talouselämässä vallitsevien annettujen puitteiden ja lainsäädäntöjen verotukssineen suhteen.

      Jos taas ei ole oltavia muuta kuin joku kaupungin vuokrakämppä jossa molempien pitäisi päiväkaudet viihtyä kun tulot ovat pienet, niin se ei välttämättä niin vain onnistukkaan. Ainakin jotain merkittävää aktiivista toimintaa on silloin pakko olla, kun tuskin sitä kovin pitkään jaksaa kukaan pelkästään toistensa seurassa vain oleilla.

    • Mies27xtxt

      ei yllättänyt mua kyllä yhtään että me miehet hyväksymme paremmin naisen
      työttömyyden kuin nainen miehen työttömyyden..
      naisille miehen sosiaalinen status on tärkeämpi.

    • hmm...

      "Väittävät että yksin eläminen on kallista, kokeilkaas kaksin elämistä yhdellä palkalla."

      Eikös jokainen työtön saa päivärahaa tai jotain jolla tulee toimeen?

      • e5e56j7r6k7u

        Jep, kyllä ne työttömät jotain saa, riippuu vähän. Ei tarvi välttämättä mikään sossupummi olla.

        Mua ei sinänsä häiritsisi vaikka nainen on työtön kunhan muuten synkkaa ja hoitaa itse pääsääntöisesti kulunsa.
        Sellasta valittavaa sohvalla makaajaa siipeilijää tuskin kumpikaan sukupuoli hyväksyy.


      • Niitä tukiakaan ei saa, jos ei ole kursseilla tai työharjoitteluissa.

        Ja riippuu paikkakunnasta, jossain päin ihmistä kiusataan loputtomiin, ei pääse eläkkeelle vaikka olisi jo fyysisestikin työkyvytön. Teettävät työttömillä ilmaiseksi töitä, joiden tekemisestä jotkut muut saisivat kunnon palkan.

        Minä itse pääsin aika helposti eläkkeelle. Kuitenkin jotain voisi tehdäkin, jos jotain järkevää olisi. Mutta nykyään kouluttamatonta työvoimaa ei tarvita mihinkään. Opiskelu on se, joka minun kohdallani ei lähtenyt lainkaan käyntiin. Alaa ei löytynyt eikä ole koskaan ollut motivaatiotakaan mihinkään kun peruskoulukin meni jo perseelleen. Ja ilman opiskelua ei ole töitäkään.

        Työttömille keksitään vain väkisin jotain turhanpäiväistä tekemistä, oikeasti töitä ei ole.

        Ihmettelen niitä ihmisiä, jotka löytävät itselleen ammatin johon haluavat. Miten se on tapahtunut? Minä en koskaan ole edennyt mihinkään sen asian miettimisessä.


    • Kyllä kelpuuttaisin työttömän/opiskelijan, ja olen ollutkin sellaisten kanssa.

      Kaksin olo itseasiassa hieman pienentää kuluja ja kyllä se työtönkin rahaa elämiseensä saa, joten yhdessä pärjätään paremmin.

      "kokeilkaas kaksin elämistä yhdellä palkalla"
      -Ei kai tämmöistä kauheesti suomessa ole? Jotkut edustusrouvat (ei töissä eivätkä saa työttömyyskorvausta/äitiys/vanhempaintukea yms) kuuluu kyllä noiden superrikkaiden elämään ja niiden rahoissa ei tunnu vaikka yksi elättäisi 10 tulotonta.

      Lapsista tulee omat tulonsa, ja tietysti tiukkaa on mutta kyllä siitäkin selviää kun asettaa menonsa tulojensa mukaan.. "ei ne suuret tulot vaan pienet menot" Harva kuitenkaan koko ikäänsä työttömänä on.

    • 432413413241

      Eiköhän meistä itse kukin ainakin jossain vaiheessa työttömänä ole, joten miksen en hyväksyisi.

    • yh-tylsimys

      Olen nainen ja vastaan tähän.

      Olen itse ollut työttömänä erään jakson elämästäni.

      Mulle kelpaisi työtön, MUTTA:
      - Hänellä tulisi olla elämässään kuitenkin jotain mielekästä tekemistä tai harrastus. Sohvalla makoilemista en tykkäisi katella. Itse olin työttömyysaikanani aktiivisesti mukana työttömien yhdistyksessä, lähes päivittäin.
      - Hänellä tulisi olla halu päästä työttömyydestä eroon.
      - Hänen tulisi ymmärtää, että jos itse käyn töissä ja hän on työtön, niin silloin hänen tulisi ottaa vastuuta esim. kotitöistä enemmän.
      - Hän olisi valmis muuttamaan töiden perässä. Itse olen muuttanut töiden perässä 2 kertaa elämässäni, joten odottaisin samaa kumppaniltani.

      Onko nuo liian kovia vaatimuksia?

      No, voisin toki noista joustaakin hieman, mutta jos saisin toivomuksia esittää, niin nuo olisi kyllä mielessä.

      • aisuri keittiöässä

        Mielestäni sinun pitäisi olla onnesta soikea jos kuka tahansa mies, työtön tai ei, suostuu katselemaan sohvalta äpärääsi.


      • vaatimuksista

        "Onko nuo liian kovia vaatimuksia?"

        Riippuu siitä mitkä luet mielekkääksi tekemiseksi tai harrastukseski. Esim. käykö joku onko kalastus, autot, metsästys, tms. (niissä ainakin ollaan pois sohvalta). Ja vähän liikaa kuulostaa vaatimus työ perässä muuttamisesta, ellet sitten itse ole valmis muuttamaan miehen perässä.


      • Niinpä niin

        - Hän olisi valmis muuttamaan töiden perässä. Itse olen muuttanut töiden perässä 2 kertaa elämässäni, joten odottaisin samaa kumppaniltani.


        Olisitko itse valmis jättämään työsi ja muuttamaan miehen mukana, siis jos mies saisi työtä toiselta puolen Suomea? Arvaus: et.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      375
      1850
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      49
      1577
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      208
      1270
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1056
    5. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      908
    6. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      712
    7. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      67
      711
    8. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      256
      697
    9. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      101
      668
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      640
    Aihe