Tänään (13.6) oli Helsingin, Itä-Suomen, Jyväskylän, Oulun, Tampereen ja Turun yliopistojen matematiikan valintakoe. Miten meni koe?
Omasta mielestäni koe oli helppo. Yksikään tehtävä ei ollut sellainen, johon en osannut vastata. Jostain syystä kuitenkin laskin väärin tehtävän 5 odotusarvo-osa, en tiedä kuinka onnistuin siinä, kun kerran sain sen laskettua oikein kotona.
Omat vastaukseni;
1. Vähän päälle 10 litraa (en muista tarkkaa arvoa); E10 oli halvempi käyttää.
2a. X € ]3 ; 7[
2b. kaikki R paitsi ]-0,5 ; 0[
3. -X^4 2X^2 2
4. 3 ja -3
5. P(0) = 56/90, P(1) = 32/90, P(2) = 2/90; odotusarvo 4 euroa.
Matematiikan valintakoe 13.6
55
1152
Vastaukset
- matikkaaa...
aika helpolta tosiaan tuntui.
Muuten sain samat vastaukset (paitsi tuo 1. vähän epäselvä) mutta tuo 2b oli kyllä muistaakseni eri.
Miten laskit?
Molempien toiseen korotus? - Pomppeli3535
itse sain lainaten edellistä:
1. Vähän päälle 10 litraa = 295/29; E10 oli halvempi käyttää.
2a. X € ]3 ; 7[
2b. X>-2 ja X on erisuuri kuin 0
3. -X^4 2X^2 2
4. 3 ja -3
5. P(0) = 28/45, P(1) = 16/45, P(2) = 1/45 (eli samat vastaukset supistetummassa muodossa) ; odotusarvo 4 euroa.
Mihinhän mahtaa tänä vuonna asettua alaraja kokeessa...- pomppeli3535
Toisaalta jos muistan oikein ton 2b. kohdan niin sittenhä tein ton päin persettä, ku toihan voi olla myös X
- matikkaa...
mitenmä muistan saaneeni siitä vastaukseksi, että x0.. siis 2b
- mitenkähän käy...
tätä ketjua kun katsoo, niin alkaa mietityttää, että onko se raja jossain yli 50 pisteessä tänä vuonna? No, jos hyvin käy niin se ylittyy..
- Copperiooo
No toisaalta ei nyt pidä olettaa, että tää koe ois ollu kaikille näin helppo. Yleensähän myö nörtit vaan täällä käydään näitä tsiikailemassa, niin taso kuulostaa kovalle. Oiskohan se sitten niin, että 12pts/tehtävä?
- matikkaa...
no on nimenomaan 12p/tehtävä. Jos maks on 60 ja 5 tehtävää..tuskin ne nyt eriarvoisia ovat, kun ei koskaan ennenkään ole olleet..
Mutta toivotaan tosiaan, että olisi ollut joillekin edes vaikea. Se integraalitehtäväkin oli vaan niin naurettava. - Copperiooo
Millonkas noita tuloksia sitten lupailtiin? Jos ihan oikein kuulin niin Jyväskylässä sanottiin, että tulokset saataisiin viimeistään jo tämän kuun lopussa? Vai kuulinkohan väärin.
- matikkaa....
turussa 8.7..
- matikkaa....
jäin nyt vielä miettimään tuota 2b kohtaa. Siis jos molemmat korottaa toiseen ja siirtää termit samalle puolelle, niin eikös siitä jää alaspäin aukeavan paraabelin kuvaaja, jonka nollakohdat ovat -2 ja 0, eli tällöin vastaus tosiaan olisi x0?
- matikkaa...
olin nimittäin ihan varma oiekasta vastauksesta, mutta täällä kaikki tuntuu saaneen eri vastauksia..
- Onneksi näin
Onneksi yo-kokeet onnistuivat ja ei tarvinnut mennä pääsykokeisiin =). Kuinka moni menee vielä maanantaina soveltuvuuskokeisiin (luokan ja aineen opettaja koulutus)?
- opet
2b tehtävä:
|x-1| < |2x 1|
Eli siinä on neljä eri vaihtoehtoa;
x-1 < 2x 1
x-1 < -2x-1
-x 1 < 2x 1
-x 1 < -2x -1
tosin pitää muistaa ne ehdot, milloin |x-1| on x -1 ja milloin -x 1..- .....
siis pakko sanoa, että on jäänyt kyllä itseisarvo-opit aika vaajaksi, jos tuossa rupeaa mitään muuta tekemään kuin korottamaan toiseen.
- ...
..... kirjoitti:
siis pakko sanoa, että on jäänyt kyllä itseisarvo-opit aika vaajaksi, jos tuossa rupeaa mitään muuta tekemään kuin korottamaan toiseen.
on myös pakko sanoa, että on jäänyt kyllä ongelmanratkaisukyvyt aika suppeiksi, jos tuossa ei näe mitään muuta ratkaisumahdollisuutta kuin korottamisen toiseen.
- jifojoijofiw
... kirjoitti:
on myös pakko sanoa, että on jäänyt kyllä ongelmanratkaisukyvyt aika suppeiksi, jos tuossa ei näe mitään muuta ratkaisumahdollisuutta kuin korottamisen toiseen.
no kerropa, mitä itse tuossa tehtävässä tekisit? Miksi helvetissä lähteä ratkomaan mitään muuta kautta kuin toiseen korottamalla. Virheen mahdollisuus kasvaa aina, mitä mutkikkaammalla tavalla lasketaan. Ja tuo "neljä vaihtoehtoa"- systeemi nyt on oikeasti aika naurettava.
Joten mielenkiinnolla odotan vastaustasi, että miten sinä tekisit??! - ifojiofjieowjf
... kirjoitti:
on myös pakko sanoa, että on jäänyt kyllä ongelmanratkaisukyvyt aika suppeiksi, jos tuossa ei näe mitään muuta ratkaisumahdollisuutta kuin korottamisen toiseen.
ja siis minähän en sanonut, etteikö mitään muuta ratkaisuvaihtoehtoa olisi, lähinnä vaan on typerää alkaa kokeessa temppuilemaan jollain älyttömillä keinoilla, kun on olemassa tapa, jolla tehtävä on ratkaistu minuutissa. Vaikka ei sillä, voihan sitä pääsykokeessa turhara puoli tuntia tuohonkin pilipalitehtävään..
- ole hyvä
ifojiofjieowjf kirjoitti:
ja siis minähän en sanonut, etteikö mitään muuta ratkaisuvaihtoehtoa olisi, lähinnä vaan on typerää alkaa kokeessa temppuilemaan jollain älyttömillä keinoilla, kun on olemassa tapa, jolla tehtävä on ratkaistu minuutissa. Vaikka ei sillä, voihan sitä pääsykokeessa turhara puoli tuntia tuohonkin pilipalitehtävään..
Tottakai kannattaa käyttää yksinkertaisia ja nopeita tekniikoita laskujen ratkaisemiseksi, mutta on myös hyvä ymmärtää, että toiset voivat olla tottuneita käyttämään erilaisia metodeja, jotka voivat loppujen lopuksi olla ihan yhtä nopeita. On ihan turha alkaa kritisoimaan muiden oppineisuutta vain sen takia, että he eivät käytäkään juuri sitä samaista keinoa, mitä itse olet aina käyttänyt.
Jos välttämättä haluat nähdä esimerkin toisesta ratkaisukeinosta, niin seuraavaa tekniikkaa olen itse toisinaan käyttänyt ja todennut sen antavan oikean vastauksen muutamassa minuutissa tai nopeamminkin riippuen päässälaskutaitojen nopeudesta:
Itseisarvon määritelmän mukaisesti |x-1| = x-1, kun x-1 >= 0 eli x >= 1, ja |x-1| = -x 1, kun x= -1/2, ja |2x 1| = -2x-1, kun x - pahoitteluni
ole hyvä kirjoitti:
Tottakai kannattaa käyttää yksinkertaisia ja nopeita tekniikoita laskujen ratkaisemiseksi, mutta on myös hyvä ymmärtää, että toiset voivat olla tottuneita käyttämään erilaisia metodeja, jotka voivat loppujen lopuksi olla ihan yhtä nopeita. On ihan turha alkaa kritisoimaan muiden oppineisuutta vain sen takia, että he eivät käytäkään juuri sitä samaista keinoa, mitä itse olet aina käyttänyt.
Jos välttämättä haluat nähdä esimerkin toisesta ratkaisukeinosta, niin seuraavaa tekniikkaa olen itse toisinaan käyttänyt ja todennut sen antavan oikean vastauksen muutamassa minuutissa tai nopeamminkin riippuen päässälaskutaitojen nopeudesta:
Itseisarvon määritelmän mukaisesti |x-1| = x-1, kun x-1 >= 0 eli x >= 1, ja |x-1| = -x 1, kun x= -1/2, ja |2x 1| = -2x-1, kun xTuossa toiseksi viimeisessä kappaleessa tuli näköjään virhe tekstin rakenteen kanssa, pahoitteluni siitä. Siinä piti siis lukea:
Välillä -1/2 0, eli kaava toteutuu arvoilla 0=1, x-1 < 2x 1
Tästä saadaan x>-2, eli kaava toteutuu arvoilla x>=1. - jaah...
ole hyvä kirjoitti:
Tottakai kannattaa käyttää yksinkertaisia ja nopeita tekniikoita laskujen ratkaisemiseksi, mutta on myös hyvä ymmärtää, että toiset voivat olla tottuneita käyttämään erilaisia metodeja, jotka voivat loppujen lopuksi olla ihan yhtä nopeita. On ihan turha alkaa kritisoimaan muiden oppineisuutta vain sen takia, että he eivät käytäkään juuri sitä samaista keinoa, mitä itse olet aina käyttänyt.
Jos välttämättä haluat nähdä esimerkin toisesta ratkaisukeinosta, niin seuraavaa tekniikkaa olen itse toisinaan käyttänyt ja todennut sen antavan oikean vastauksen muutamassa minuutissa tai nopeamminkin riippuen päässälaskutaitojen nopeudesta:
Itseisarvon määritelmän mukaisesti |x-1| = x-1, kun x-1 >= 0 eli x >= 1, ja |x-1| = -x 1, kun x= -1/2, ja |2x 1| = -2x-1, kun xTai no ihan sama, suomi24 ei nähtävästi hyväksy kappalejakoani. Ehkä kuitenkin ymmärsit pointin.
Tässä teksti yhtenä pötkönä, jos se sen hyväksyy: Välillä -1/2 0, eli kaava toteutuu arvoilla 0=1, x-1 < 2x 1. Tästä saadaan x>-2, eli kaava toteutuu arvoilla x>=1. - mijfwojfoew
jaah... kirjoitti:
Tai no ihan sama, suomi24 ei nähtävästi hyväksy kappalejakoani. Ehkä kuitenkin ymmärsit pointin.
Tässä teksti yhtenä pötkönä, jos se sen hyväksyy: Välillä -1/2 0, eli kaava toteutuu arvoilla 0=1, x-1 < 2x 1. Tästä saadaan x>-2, eli kaava toteutuu arvoilla x>=1.no mutta mietipä tuota ratkaisua paperilla. Tarkastajan näkökulmasta aika ikävä tapa. Jokainen opettaja (ja yleensä ihan opiskelijakin) tykkää mahdollisimman suppeasta ja siististä vastauksesta ja tuo esimerkkisi ei todentotta sellainen ole.
Hirmu paljon kauniimpi kun koko paska on kolmessa rivissä.
Ja siis tottakai kukin tavallaan, mutta en näe mitään järkevää syytä tehdä toisin. - 5418548486468486
mijfwojfoew kirjoitti:
no mutta mietipä tuota ratkaisua paperilla. Tarkastajan näkökulmasta aika ikävä tapa. Jokainen opettaja (ja yleensä ihan opiskelijakin) tykkää mahdollisimman suppeasta ja siististä vastauksesta ja tuo esimerkkisi ei todentotta sellainen ole.
Hirmu paljon kauniimpi kun koko paska on kolmessa rivissä.
Ja siis tottakai kukin tavallaan, mutta en näe mitään järkevää syytä tehdä toisin.Ah, miten ihanaa, että maailmassa on ihmisiä, jotka vielä muistavat ottaa tarkastajankin toiveet huomioon pääsykokeita täyttäessään! Liian monet kokelaat tekevät tehtävät vain ensimmäisellä päähän tulevalla keinolla eivätkä tule ajatelleeksi, että tehtävänhän olisi voinut ratkaista käyttämällä muutama rivi vähemmän.
Mielestäni eri ratkaisutapojen osaaminen on ennemminkin merkki matemaattisesta oppineisuudesta kuin siitä, että "on jäänyt kyllä itseisarvo-opit aika vaajaksi". Samoin soisin opiskelijoiden opettelevan katsomaan samoja ongelmia eri kanteilta kuin vain turvautuvan siihen yhteen "oikeaan" työskentelymalliin. Luovuuden kitkeminen ei auta asioiden ymmärtämistä ja opettelua.
Tottakai on fiksua käyttää lyhintä ja nopeinta osaamaansa tapaa tehtävän ratkaisuun, mutta on myös fiksua osata nähdä asiat monelta eri kannalta. Tietääkseni pääsykokeissa ei anneta enemmän pisteitä "mahdollisimman suppeasta ja siististä vastauksesta", jos vertailtava tapa on matemaattisesti täysin korrekti ja antaa oikean vastauksen. Onko siis pakko heti heittää epärakentavaa kritisismiä, jos toisen ehdottama ratkaisumalli ei olekaan se ah niin kaunis ja lyhyin vastaus? - mnjojojfos
5418548486468486 kirjoitti:
Ah, miten ihanaa, että maailmassa on ihmisiä, jotka vielä muistavat ottaa tarkastajankin toiveet huomioon pääsykokeita täyttäessään! Liian monet kokelaat tekevät tehtävät vain ensimmäisellä päähän tulevalla keinolla eivätkä tule ajatelleeksi, että tehtävänhän olisi voinut ratkaista käyttämällä muutama rivi vähemmän.
Mielestäni eri ratkaisutapojen osaaminen on ennemminkin merkki matemaattisesta oppineisuudesta kuin siitä, että "on jäänyt kyllä itseisarvo-opit aika vaajaksi". Samoin soisin opiskelijoiden opettelevan katsomaan samoja ongelmia eri kanteilta kuin vain turvautuvan siihen yhteen "oikeaan" työskentelymalliin. Luovuuden kitkeminen ei auta asioiden ymmärtämistä ja opettelua.
Tottakai on fiksua käyttää lyhintä ja nopeinta osaamaansa tapaa tehtävän ratkaisuun, mutta on myös fiksua osata nähdä asiat monelta eri kannalta. Tietääkseni pääsykokeissa ei anneta enemmän pisteitä "mahdollisimman suppeasta ja siististä vastauksesta", jos vertailtava tapa on matemaattisesti täysin korrekti ja antaa oikean vastauksen. Onko siis pakko heti heittää epärakentavaa kritisismiä, jos toisen ehdottama ratkaisumalli ei olekaan se ah niin kaunis ja lyhyin vastaus?kyllä, jos se vastaus on aivan idiottimainen. Niinkuin se tässä tapauksessa oli.
Ja pointtisi siitä, että on hyvä osata erilaisia ratkaisumalleja on ihan hyvä. Mutta jokainen, joka oikeasti osaa matikkaa osaa ratkaista tuon monella tavalla. Ei se ole mikään saavutus. Logiikkakin on ihan suotava asia matematiikassa, ja kaikella logiikalla järkevin ratkaisu on se korotus toiseen.
Hyvä se on tietysti, jos vastaus on oikein, eikä siinä mielessä ole mitään merkitystä miten se on laskettu, mutta tämänkin ketjun perusteella moni on sen laskenut väärin ja uskon, että juuri sellaisista syistä, että lähdetään ratkomaan jollain ihan järjettömällä tavalla.
- wtf...
no kyllä ton voi ihan surutta korottaa toiseen suoraan, miksi turhaan alkaa eritellä vaihtoehtoja..
- opeko?
opettajani ei koskaan opettanut sitä mulle ;) mokasin vähän joo tuota tehtävää..
- .......
no kai sullakin sentään joku oppikirja on? Ei ole mikään kirjasarja voinut ohittaa tuollaista sääntöä?! Ei se nyt pelkästään opettajan vika ole, joskin on hänessäkin melkoisesti vikaa jos ei tuota ole tunnilla ottanut puheeksi.
Toisaalta jos niitä laskuja oikeasti on laskenut, niin se on väistämättä täytynyt tulla vastaan..?!
- perhana..
itse aina ilmeisesti vetänyt vaikeamman kautta. en muista missä kurssissa nuo itsearvot laskettiin. ilmeisesti hypännyt niiden yli vähän.. no, opinpa nyt ;)
- .....
4 kurssissa.
- opeopeopeope
No, odotellessa pisterajoja.. Kuitenkin helpoin koe ikinä, tai ainakin vuodesta 2003 lähtien. Onkohan joskus ollut luvallista käyttää laskinta ja kaavoja, selittääkö se minkä takia nykyään on helpommat kokeet?
- .......
veikkaisin, että pisteraja voi olla jopa 50?
- .....
ainakin yli 40. Tosin kaupungeissa voi olla pieniä eroja..
- koputetaan puuta
Asiasta rasiaan, jos sai 5. tehtävän todennäköisyyslaskennat oikein, mutta odotusarvoksi sain tosiaan jostain HEMMETIN syystä 8 euroa, niin mitenköhän pisteet jaetaan? Saakokohan 2 pistettä per oikein laskettu tod.näk.laskenta, ja sitten 6 p odotusarvosta, vaikka se ei periaatteessa ole yhtään sen isompi laskutoimitus kuin muut, vai onkohan se 3 pistettä per lasku.. laskin vielä sen 0*P(0) 10*P(1) 20*P(2) = ja vastaukseksi sain 720/90, vaikka oikea vastaus on 360/90 eli 4 euroa. harmittaa tuollaiset mokat. melkein toivon etten pääse sisään tuon takia ;)
- .......
veikkaan, ettei siitä saa yhtään pistettä siitä odotusarvokohdasta ja luulen henk-koht, että sen arvo on 6p, mutta enpä tiedä..
- .....
tai en tiedä, voi olla, että jos laskutapa on kuitenkin oikein, niin irtoaa joitain pojoja..
- odotanarvoa :)
Pakko tulla joitain pisteitä. Tuntuu hölmöltä, että jos tietää ja näyttää miten lasketaan odotusarvo, kuten tein, mutta kuitenkin saa lopputulokseksi väärän vastauksen, niin kuin myös sain, niin saa yhtä vähän pisteitä (eli nolla) kuin sellainen, joka kirjoittaa pelkän viivan ko. kohdan kohdalla. 6 pistettä yhdestä lauseesta, tai sitten 0, aika raakaa, mutta ehkä joskus on.
- .....
joo ei niistä arvosteluista ikinä tiedä. Sekin voi vaikuttaa, että jos koe tuntuu menneen suurimmalla osalla todella hyvin, niin sakotetaan vähän rajummalla kädellä virheistä, että saadaan isompaa hajontaa. En tiedä..
- tulosveto
itse ymmärsin että jo 1.7 saa tulokset.
- Tilastoja katselen..
Onkohan vuosina 08-10 ollut maksimipiste aineenopettajanhaastattelussa 20 pistettä, kun maksimipiste on 80... (60 20)? News to me..
http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/tilastot/valintatilasto2010.pdf
http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/tilastot/valintatilasto2009.pdf
http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/tilastot/valintatilasto2008.pdf - ......
siis turussakin 1.7? Yliopiston sivuilla lukee että 8. päivä, mutta toivottavasti saisikin aikaisemmin.
- opeopeope
Helsingissä on ainakin 1. heinäkuuta
http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/tulokset.html
mutta joo, tosiaan Turussa ainakin 8. heinäkuuta, tiedä miksi... - opeope
Tuossa on nyt tämä pahamaineinen koe, http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/vanhatvalintakokeet/index.html
tai päivittyy päivän sisällä..? - abc123....
Muistatteko, mitä saitte siitä 1. tehtävästä?
- opeopeope
1. 590/58 tai siis 295/29. Ja E10 on halvempi käyttää.
- abc123...
tuollaisen minäkin muistaakseni sain..laskutapa ehkä oli vähän kyseenalainen.
Ja olin kyllä aivan varma, että on väärin, mutta joku muukin on sellaisen saanut, niin ei se ehkä ihan idioottivastaus sitten ollutkaan :D - opeopeope
hyvä homma!
- abc123...
opettajani tarkasti vielä kyseisentehtävän (1) ja oikeinhan se. Sain kun sainkin kaikki tehtävät oikein, joskin pisteitä voi vähän karsia laskutapa tuossa ykkösessä, mutta kai sentään joku 55p pitäisi riittää sisällepääsyyn,vaikka helppo koe olikin..?!
- sdfsadf
viime vuonna raja oli 41, mutta silloin ei ollut ihan yhtä helppo koe. Ei kai se ole yli 50 se raja... no, selviää pian.
- abc123...
turussa on ollut viime vuosina aina alle puolet maksimista pääsyrajana..
- abc123...
missä oli viime vuonna raja 41? Turussa oli 17/60..
- kirkkonummelta
Helsingissä.
http://www.helsinki.fi/ml/valinnat/tilastot/valintatilasto2010.pdf - abc123...
Oho, onpas sitten kaupunkikohtaisia eroja..
Vai onko tuo pelkän kokeen perusteella valittujen koepistemäärä? - pisteraja hki
No niin. Helsingissä olikin pisteraja 40/60. Ei muuttunut viime vuodesta yhtään, vaikka helpompi koehan se oli.
- pisteraja tku
Turussa sensijaan kasvo aika paljon pisterajat. Paljonkohan sinne otetaan varasijoilta vielä opiskelijoita ?
- ...
Paljonko oli muissa yliopistoissa pisterajat valintakokeen perusteella kun tampereella nousi ainakin ihan pilviin...?
- j0rge
Hei siis saanko tosta jotai lisäpisteitä ku kirjotin pitkästä matematiikasta C:n?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995