Olen juuri alkanut pelata golffia ja minua kiinnostaisi tietää miten tasoitus lasketaan käytännössä. Erityisesti minua kiinnostaa erikoistapaus jossa tasoitus lasketaan vain yhdeksältä pelatulta reiältä?
Esim. Vihdissä on mahdollisuus pelata heidän Par 3 kenttäänsä, jossa tasoitusta voi laske 37 asti. Olen pelannut tätä kenttää muutamia kertoja, mutta en saa päähäni miten ko. kentällä pelaamallani tuloksella lasketaan uusi tasoitus?
Osaisiko joku avata uuden tasoituksen laskemista seuraavien taustatietojen avulla? Miten jaan tasoituslyöntejäni näille rei'ille?
Tällä hetkellä tasoitukseni on 45. Ko. radan reikien par on siis 3. Reikien HCP:t ovat seuraavat:
1. HCP 13
2. HCP 15
3. HCP 1
4. HCP 3
5. HCP 9
6. HCP 5
7. HCP 7
8. HCP 17
9. HCP 11
Kiitokset avusta ja kommenteista jo etukäteen!
-tuoregolffari
Golf tasoituksen laskeminen 9 reiältä
3
7620
Vastaukset
- sääääääkki
Kyllähän caddiemaster kertoo sulle miten se tapahtuu, mutta minäkin voin kokeilla... Helppoa se ei näin kirjallisesti ole.
Kyseessä on pistebogey- systeemi eli jokaiselle tasoitukselle löytyy joka reijältä "oma" par ja siitä saa 2 pistettä.
Esim:
Jos tasoitus on 54, niin saa tehdä triplabogeyn jokaiselle reijälle ja se on pelaajan par eli saa 2 pistettä joka reijältä. Yhteensä siis 18 pistettä, kun pelataan 9 reikää. Koska kyseessä on par3- kenttä, niin jokaisella reijällä pelaaja on käyttänyt 6 lyöntiä ,ja tässä tapauksessa pelaaja on pelannut omaan tasoitukseen eli tasoitus ei laske. Jos pelaaja tekee yhdelle reijälle esim väylä numero 2 tuplabogeyn, (5 lyöntiä) niin hän saa siitä reijltä yhden extra pisteen eli yhteensä 3 ja on näin ollen pelannut sen paremmin kuin hänen tasoituksensa vaatii. Muille reijille menee taas se 6 lyöntiä ja näin ollen yhteistulos on 19 pistettä ja tasoitus laskee yhdellä pisteellä. Yksinkertaista?
okey... Tasoituksesi on 45. Saat pelata jokaiselle reijälle tuplabogeyn ja lisäksi yhdeksälle vaikeimalle väylälle edeleen sen triplabogeyn. HCP luvut kertovat sen väylän vaikeuden eli jos pelaat vain 9 reikää, niin saat tehdä triplan väylille: 3, 4, 5, 6 ja 7.
Kun pelaat väylän 1 ja käytät siihen 5 lyöntiä saat 2 pistettä. Jos käytät vain 4 lyöntiä saat 3 psitettä, 3 lyöntiä antaa 4 pistettä ja 2 lyyöntiä 5 pojoo ja holari 6 pojoo. Mikäli hieman sähläät ja teetkin triplabogeyn niin saat siitä vain yhden pisteen, jos se menee tosi huonosti ja käytät enempi kuin 6 lyöntiä saat 0 psitettä ekalta väylältä.
Seuraavalle väylälle (väylä 2) saat taas tehdä tasoitukseesi tuplabogeyn joka on sinun ihanne tulos ja antaa 2 pistettä. Paremmin pelattuna aina joka lyönti antaa yhden extra pisteen.
Väylä 3, jolle saatkin tehdä trplabogeyn, jotta saisit sen ihanne lukusi eli 2 psitettä. Tuplabogilla 3 pojoo, bogilla 4 pojoo jne. Jos käytät 7 lyöntiä niin silti vielä tipahtaa 1 pojo. 8 lyöntiä tai enempi, niin ei pistettä.
Aika vaikea tätä on kirjoitaa, enkä tiedä tajusitko mitään, mutta laita tänne esimerkiksi tuloksesi jokaiselta väylältä, niin yritän sen perusteella kertoa mistä pisteet tulevat, voisi olla helpompi selittää.
Ei muuta kuin hyviä lyöntejä! - tuoregolffari
Kiitos selvityksestä! Suurimmat kysymysmerkit ovat olleet lähinnä siinä periaatteessa, jolla olemassa olevia tasoituslyöntejäni jaetaan eri rei'ille kun pelataan vain yhdeksää reikää 18 sijaan. Eli toisin sanoen, lyöntejä jaetaan näille yhdeksälle reiälle samoin kuin olisin pelaamassa täyttä kahdeksaa toista? 45 tasoituslyöntiä voidaan jakaa siten, että kaikille kahdeksalle toista reiälle kaksi kertaa - tämän jälkeen jäljelle jää 9 tasoituslyöntiä, jotka jaetaan HCP lukujen osoittamille vaikeammille väylille (tässä tapauksessa HCP 1-9). Tämän jälkeen saamani bogey-pisteiden ja 18 pisteen erotus kertoo mahdollisen tasoitukseni alenemisen?
Jos näin on, niin olet onnistunut selittämään asian minulle oikein hyvin näin kirjallisestikin. Suuret kiitokset ja ei muuta kuin hyviä lyöntejä sinullekin!- säääääkkki
Joo... Olet asian ytimessä. Nuo ysi reijän HCP luvut ovat kaikki parittomia. Se johtuu siitä, että jos pelaisit sen kahteen kertaan eli 18 reikää, niin jälkimmäisellä ysi reijällä ne muuttuvatkin parillisiksi eli:
Väylä 10: n HCP 14
Väylä 11:n HCP 16
Väylä 12:n HCP 2
Väylä 13:n HCP 4
jne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1401745- 401658
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa631410- 681305
Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2091154Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi2771107- 701083
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää19958- 74955
Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106888