Terve!

24

mistä on lähtöisin tervehdys "terve"?
sanan "terveydeksi" laseja kilistellessä ymmärrän toki.

mietin sitä, koska en tiedä muita kieliä, jossa tervehdittäisiin vastaavalla sanalla.

(olisi hauskaa vastata "terve" sanaan joskus "sairas" tai "väsynyt" ).

onkohan tämä edes tervettä miettimistä? :-)

12

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairahdus

Tulisiko sanasta "tervehdys"?

• loiuytre

No joo on aina huomiotaherättävä vastaus tuohon.

Tervehdys, terveydeksi ja terveisiä.
      Ei mikään yllätys, jos on noista lyhennetty versio.
      Jumalan Terve! On ihmetyttänyt joskus aikoinaan.
      Olisiko ollut terveisiä Jumalalta...

• vastaus sekin

"No joo on aina huomiotaherättävä vastaus tuohon."

Voisihan sitä alkaa sanoa vain että aave.

• Palveluksessanne

Mikä se virolaisten tere on vai onko se saastetta meiltä?

Entä tämä ruottalaisten tjänare, eikö sillä ole muka mitään tekemistä ketjun otsikkosanan kanssa?

- Seuraavan ketjun aiheeksi suomalainen sana tere.

• mnbnm

Olen kyllä kuullut puhuttavan tereistä ihan täällä Suomessa.

• Pii poo
        mnbnm kirjoitti:

Olen kyllä kuullut puhuttavan tereistä ihan täällä Suomessa.

Hienoa, koska sitä kerran ketjun aiheeksikin edellä ehdotettiin. Oliko sinulla niistä jotain hupaisaa anekdoottia?

• Etten sanoisi

>Entä tämä ruottalaisten tjänare, eikö sillä ole muka mitään
        >tekemistä ketjun otsikkosanan kanssa?

Taitaa olla vähän eri juurta, sukua saksankielisessä maailmassa käytössä olevan tervehdyksen ”Servus!” kanssa. Latinastako mahtanee Servus suoraan tulla ja palvelijaa tai orjaa tarkoittaa? Tervehdyksellä haluttaneen ilmaista alamaisuutta ja kunnioitusta tervehdittävää kohtaan julistautumalla hänen palvelijakseen. Vuosisataiset perinteet, arvatenkin.

Mielestäni ruotsin sanoilla ”hälsning” (= tervehdys) ja ”hälsa” (= terveys) on selvä yhteys kuten suomen kielessäkin. Kun jotakuta tervehditään, toivotetaan hänelle terveyttä! Eikös ajatus ole ihan kaunis?

Lähin naapurini oli viime kesänä vakavasti sairaana. Tiesimme molemmat, että toipumistoiveet olivat olemattomat (ja noutaja myös saapui syksymmällä). Aina tavatessamme tuntui minustakin kovin ristiriitaiselta tervehtiä miestä vanhaan tuttuun tapaan ”Terve!”.

• "mietin sitä, koska en tiedä muita kieliä, jossa tervehdittäisiin vastaavalla sanalla. "

Tervehdys "Salute!" ei taida olla sinulle tuttu? Latinan kielen sanasta salus, genetiivimuodossa salutis, tarkoittaen tervehdystä ja (hyvää) terveyttä.

• 24

salute on minulle kyllä tuttu sana.

samoin hello, hallo, hoi, tjänare, ciao ja salve.

• Anonyymi

Jos terve sana on aina auki äiti sanaan Microsoft heti kielto

• Anonyymi

Terveyttähän sillä toivotetaan.

• Anonyymi

”Terve” on suomalaista small talkia ja sillä kuitataan ne puolen tunnin höpinät, jotka italialaisilta, ranskalaisilta jne. menee perheen ja suvun asioiden vatvomiseen kohdatessaan naapureitaan pihalla tai kadulla.

Kohtelias tapa vastata tervehdykseen on mulkaisu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1702
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1538
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      993
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      826
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe