murre on taitolaji

murretutkija

Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin murteen vääränlainen taivuttelu.Lyhennys väärässä kohtaa tai liikaa kirjaimia.Esim lause "mä saarnahan sulle".Missä ihmeessä muka noin sanotaan?

10

280

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minuakinhuvitttaa

Joo, ja kun esim Taivaantulissa laitetaan itälappilaiset puhumaan länsi-lapin murretta.
      Muuten se hoo tahtoo monella mennä väärään paikkaan...

• xxxyyyyxxx

Tahdotko Liisa, Kulhia. Mitä vihtua vai mitä vithua?

• Murre ei ole varsinainen taitolaji. Murre tulee (tuli) ihmiseltä luonnostaan. Nyt murteita on alettu elvyttää, mutta se on mahdotonta.

• Tuure Titteli

No just! Se on karmeeta, kun joku yrittää olla mukahauska ja alkaa puhua tai kirjoittaa jollakin "murteella," mikä tarkoittaa sitä että suoltaa ilmoille kaikki mahdolliset ja mahdottomat väännökset ja käännökset ja tuloksena pelkka typerä sillisalaatti.

Kotipaikkakunnallani on omaleimainen puhetapa ja murre, joka on keskittynyt vain pienelle alueelle. Sen taitajat ja puhujat ovat valitettavasti vähenemässä, mutta ei sentään niin vähän, ettei "alkuperäiskansan" korvaan särähtäisi ja pahasti, kun joku uusiopaikkakuntalainen alkaa kehitellä omaa versiotaan ko. murteesta. Ei onnistu millään. Tämä on tosiaan siitä hauska murre, että se vaatii omanlaisensa äänenkäytönkin, on puhuttava vähän venyttämällä ja joissakin kohdissa jopa ns. nenäänsä. Kuulun sukupolveen (50-luvulla syntyneisiin), joka vielä hallitsee tämän murteen. Meidän jälkeemme se väistämättä kuolee. En itsekään puhu sitä tavallisessa puheessa, mutta pystyn tarvittaessa milloin vain vaihtamaan "murrevaihteen" päälle. Se on oikeastaan aika hauskaa.

• Äitin kyykkänä

Kyllä sellaisen ihan muualta kotoisin olevan on mahdoton matkia jonkin seudun murretta! Toki "veäntämällä" voi matkia savoa . "Ittevarmaa eteläpohoojolaasta" voi myös apinoida .
        Murre on hyvin paikallinen ilmiö. Eri kylillä ja jopa yksittäisissä talouksissa on omat "murteensa". Eli näin on ollut ! Nyky "On line! maailma köyhdyttää ihmisen kielen ja ilmaisukyvyn!
        Itse olen -48 syntyneitä. Oman ympäristöni kieli oli silloin lapsuudessa -50 luvulla erilaista nykyiseen verrattuna. Termistöä vähemmän,mutta muuten rikkaampaa! Pieniä lapsellisia esimerkkejä: Ennen laitettiin makiaisloova lyyssin lakkariin! Nyt: laitetaan karkkiaski puseron taskuun!
        Kun leikittiin niin talosteltiin! Kun pelattiin pallolla niin oltiin kopilla!

• Kainuulainen.

SE ON : Viäntämällä. Ei veäntämällä.

• Murteiden, joita ei kukaan puhu luonnostaan kuuluukin kuolla.

• sarana55

"viäntämällä"..viittaa enemmän enemmän Savoon kuin Kainuuseen.

• luoma, keksimä, ..

Murre on luojanluoma, kirjakieli virkaeliitin keksimä. Esim. stadin slangi on taitoa toisin kuin yleis- ja kirjakieli samalla alueella.

• JuanLoco

eiköhä tuo viäntää ole karjalast lähtöjää? savo on kansa ja alue, kainuu alue ilman kansan merkkejä kuin ehkä 100v... savo on vieres ja alkujaa molemmat oli karjalan nautintoalueita kuten kymijoki-torniojoki akselin pohjois/itäpuoli eli sieltä monet sanat on lähtöjää, vaik paikallisia eroavaisuuksii ajan myötä tulleeki...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6928
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2046
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1248
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1108
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      1006
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      253
      961
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe