miksei kuntotarkastusta?

enskertalainen

Luin jostain keskustelusta, että ostaja teettäessään kuntotarkastuksen HUONONTAA omaa oikeusturvaansa. Tavallaan ymmärrän, mutta voisiko joku vielä ensikertalaiselle vääntää rautalangasta...?

11

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partnevia

      Pitää erottaa kaksi asiaa:
      1. Asunnon kunto TULEE tarkastaa ja selvittää ennen ostopäätöstä.
      2. Nykymuotoinen kuntotarkastus lähes poikkeuksetta aiheuttaa ostajalle juridisen aseman heikentymisen lähinnä kuntotarkastusraportin vuoksi, mutta useissa tapauksissa myös itse kuntotarkastusprosessin vuoksi.

      Valitettavasti palstan tila ei riitä rautalangasta vääntämiseen, mutta hyvä esimerkki löytyy tapaus Janne Katajan talokaupasta; kuntotarkastuksessa ollut "pitää tutkia tarkemmin" -lauseke aiheutti oikeuden menetyksen, kun kyseistä lauseketta ei oltu noudatettu riittävällä huolellisuudella.

    • ap

      aa.. ok.. nyt alan käsittää...

      minkä ikäiseen taloon nyrkkisääntönä pitäisi/kannattaisi teettää kuntotarkastus? siis onko juridisesti jokin tietty ikä talolla, jolloin voidaan katsoa, että ostajalla on syytä epäillä, että ikänsä puolesta talosta jotain voisi löytyä ja tämän takia kuntotarkastuksen teettämättä jättäminen näyttäisi itselle epäedulliselta, mikäli myöhemmin jotain piilevää vikaa ilmenisi ja oikeutta istuttaisiin...

      onko "lain silmissä" 13 vuotta vanha talo vielä sen verran nuori, että on syytä olettaa sen olevan kunnossa? riittääkö ostajan (=maallikon) aistienvarainen tarkastaminen/tutkiminen? siis kukapa sen osaa internetin välityksellä kertoa, mutta onkohan jotain ennakkotapauksia olemassa..? kuten vastaavasti tämä Katajan hometalo-keissi.. (sympatiat vaan miehelle...)
      ja en tässä yritä säästää satasia, vaan mietin, että onko kuntotarkastus OIKEASTI tarpeen tuon ikäiseen taloon.. ajan ja vaivan säästämiseksi...

      • Partnevia

        Olen nähnyt 5 vuotta vanhan "mikrobivauriokyllästetyn" talon, jonka terveysviranomaiset asettivat asumiskieltoon. Riittääkö vastaukseksi?


      • AsuntoKuumetta
        Partnevia kirjoitti:

        Olen nähnyt 5 vuotta vanhan "mikrobivauriokyllästetyn" talon, jonka terveysviranomaiset asettivat asumiskieltoon. Riittääkö vastaukseksi?

        niin sehän ei tosiaankaan ole talon iästä kiinni millään tavalla. On hyvin rakennettuja vanhoja taloja ja päin persettä rakennettuja uusia taloja. Koskaan ei kai voi olla liian varovainen!


      • lsdfjwiui+9049
        AsuntoKuumetta kirjoitti:

        niin sehän ei tosiaankaan ole talon iästä kiinni millään tavalla. On hyvin rakennettuja vanhoja taloja ja päin persettä rakennettuja uusia taloja. Koskaan ei kai voi olla liian varovainen!

        uudet talot on päinprsettä rakennettuja. ennenvanhaan tiedettiin miten talosta tehdään hyvä, ei ollut ongelmia ennen 60-lukua. silloin alettiin kouluttamaan rakennusinsinöörejä.


    • ap

      ja sitä vaan vielä pohdin, että ei kai sitten voi käydä niin, jos kuntotarkastuksen jättäisi teettämättä, että oikeus katsoisikin, että "olisi pitänyt teettää kuntotarkastus" ja näin ollen menettäisi oikeutensa...??

      • Partnevia

        Valitettavasti tällaistakin lain tulkintaa on ollut, jopa hovioikeudessa. Eräässä tapauksessa talossa oli ollut selkeitä viitteitä (en tarkkaan muista, mutta olikohan jälkiä seinissä tai sisäkatossa) mahdollisesta kosteusvauriosta. Hovioikeus katsoi, että näiden selkeiden viitteiden perusteella ostajan olisi tullut varmistaa, mistä ne ovat peräisin. Tällaisissa tapauksissa ho:n mielestä voidaan ostajalta edellyttää myös ulkopuolisen asiantuntemuksen käyttämistä, mikäli oma arviointikyky tai tietotaito ei siihen riitä.

        Laki edellyttää selkeästi ostajalta HUOLELLISTA ennakkotarkastusta. Pätevää kuntotarkastajaa/ tavarantarkastajaa kannattaa käyttää, mutta VAIN HARKITEN.


    • Reilu meininki?

      Suomessa asuntoa ostaessa kannatta tiedostaa että kosteusvaurio riivaa useita taloja ja ajankuluessa se muuttuu homeeksi. Mutta se nyt on oma valinta kantaako riskit itse vai nostaako kytkintä kun se vaihe on käsillä. Vuokralla / Asossa olet jo valmiina siirtymään omassa saat miettiä seuraavaa kelle ongelman swappaat

    • 9-20

      erinomainen keskustelu. mutta väärä media tuomaan tuota asiaa julki .

    • ramiestot

      Jos vain on varaa, niin myyjän kuntotarkastuksen lisäksi kannattaa ehdottomasti teettää toinen kuntotarkastus itse jollakin ja verrata niitä toisiinsa, siitä selviää niinpaljon, ettei tarvitse käräjiä käydä.

    • siitä vaan

      ihan samat tarkastajat ne tekee oli sitten maksaja myyjä tai ostaja tai kumpikin yhteensä. Ei ole siis vain ostajien tarkastajia jos niin luulet. Käräjille kaupoista menee n. 5% eli ei mitään merkitystä tuollakaan ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe