Tämä katkelma on eräästä koirakirjasta:
ÄLÄ KÄYTÄ NÄITÄ
- Niskanahasta nostaminen ja ravistelu (koiraemot EIVÄT tee niin),
- kuonolle läppääminen ja lyöminen (koska olet nähnyt koirien lyövän?),
- potkiminen, hyppivän koiran pysäyttäminen polvella (koira voi vahingoittua pahasti),
- sähköpanta (vain ihminen voi olla keksinnöisään näin julma...),
- metallinen "kuristuspanta" (viottaa niskanikamia, kokeile omaan kaulaasi, jos et usko), piikkipanta (nimi varmaan jo kertoo kaiken).
Miten kauheita tapoja ihmiset käyttävät koirien "kouluttamiseen"! Ja miten koirat vastaavatkaan: syvällä sisimmässään ne rakastavat peloistaan huolimatta pahoinpitelijöitään ja vain ani harvoin kääntyvät heitä vastaan omia aseitaan, hampaita käyttämällä. Koira taitaa olla parempi ystävä kuin ihmiset edes ansaitsivat!
Tässä oli se katkelma. Miten on? Vieläkö kannatat kannatat näitä keinoja? Tunsitko piston? Minä itse en ikinä pystyisi näitä tapoja käyttämään.
ENTÄ SINÄ?
Koiran "koulutusta"
34
609
Vastaukset
- Paavo Lipsanen
Miksi et voinut mainita tuota erästä koirakirjaa? :O Voisimme boikotoida sitä ja ehkä kerätä addressinkin sitä vastaan.
Mut pikkusen taas yliampuva aloittaja :) Kaikki keinot väärinkäytettynä on vahingollisia, jopa ne herkkupalat. - vahinkoviisastelija
Ihmisen hoidossa 1800 luvulla vähäjärkiset sai huonosti ruokaa, ympäristö oli likainen ja sairas ihminen laitettiin yksin huoneeseen ja hyvää kohtelua ei tunnettu.
Myöhemmin 1900 luvulla huomattiin että sairas mieli tarvitsee empatiaa ja huolenpitoa. Vähäjärkisistä alettiin pitää huolta joskin lääkintä oli aika rankkaa. Toimenpiteet kuten sähköhoito ja lobotomia ikävimpiä.
Vähäjärkisille järjestettiin töitä jossa kului aika ja levottomuus väheni.
Koirat on kulkeneet jokseenkin samantyylisen tien. Ensin musti sai ruuan tähteet ja mustin sivistykseen kuului olla ketjun jatkeena läpi elämänsä. Rapsutukset oli kaiketi harvinaisia.
Tuli toinen aika ja mustista tuli perheelle läheisempi ja sen kanssa alettiin puuhailla mutta silloin ei vielä ymmärretty rapsutuksen tarpeellisuutta, mieluummin annettiin kyytiä. Harjoitukset kentillä oli kovakouraisia.
90-luvulla ilmestyi empatia ja hyväntahtoisuus koirankin elämään. Ulkomailta levisi uutta tietoa jolle löytyi heti sijansa koiraharrastajien piireissä.
Koirat myös valitettavasti elävät vielä vajaamielisten 1800 lukua, 1900 luvun sähköhoitoa sekä 2000 luvun vähäjärkisten kylmäkautta. Ehkä 2050 luvulla koirien koulutus ei ole enää jääkausia ja sähköpantoja.
Pitäisi kuulemma käyttää maalaisjärkeä eläinten käsittelyssä. Mitä se maalaisjärki on?
Jos jääkaudet ja sähköpannat on maalaisjärjen käyttöä niin mitä ne rapsutukset ja namin annot sitten on? - maalainenko määää
"niin mitä ne rapsutukset ja namin annot sitten on?" no hömppää tietenki ennen ku vaihtuu taas uus trendi varmaan scifi aikakausi
- ____________________
Aika harvassa tuolla tavalla koiriaan kohtelevia kuitenkin on -onneksi. Ja on niitä koiria varmastikin aina hellitty, ainakin perheiden lapset ovat sitä pihanperällä ketjun nokassa kököttävää Mustiakin käyneet jututtamassa ja rapsuttamassa.
Koirat ei läpsi toisiaan, mutta joskus emo saattaa ravistaa niskasta, tosin se on todella harvinaista. Tiedän että omaa koiraani on pentuna (kun se oli ilkeä, eikä muuten lopettanut) oma emo ottanut niskasta, ravistanut ja nakannut pitkän matkan päähän. Ihmisen ei kuitenkaan kannata tätä tehdä, sillä ihminen ei osaa tehdä sitä oikein.
Kuitenkin koira-emokin pitää kuria pennuillaan eleillä, äänillä, näykkimällä ja ottamalla suullaan kiinni ja pitelemällä aloillaan liikaa riehuvaa pentua. Sen sijaan koira-emo ei naksuttele naksutinta ja kylvä nameja ympäriinsä tai kilju HYYYYYYWÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.
Kaikkia keinoja voi varmaankin käyttää (paitsi sähköpantaa, piikkipantaa yms.), mutta järki kannattaa pitää päässä. Jääkaudesta ei ole mitään hyötyä -ainut vaikutus sillä on se, että koira ehkä tottelee peloissaan, mutta ei ole kiintynyt omistajaansa.
Sen sijaan joku nami -koulutus yhdistettynä Millanin elekieleen ja asenteeseen lienee järkevin tapa (vain minun mielipiteeni -ei totuus). Namit käytössä temppuja opeteltaessa/tehtäessä, mutta kyllä koiran pitää ilman nameja kävellä nätisti hihnassa lenkillä, eikä koira saa purra omistajiaan tai vieraita, ja häätää sängystä tai sohvalta pois jne...
Mitä lienee maalaisjärki, ehkä suhteellisuuden tajua. Jokaisella toivottavasti jonkinlainen järki kuitenkin on, joten käyttäkää sitä. Eri "suuntauksista" kannattaa ottaa selvää, mutta ne kannattaa myöskin suodattaa, ja poimia sieltä vain se, mikä on järkevää ja toimii sen tietyn koiran kohdalla. Kaikkiin koiriin ei myöskään toimi samat asiat. - PHYH!
Aloittajalle tiedoksi, kaikkia koiria ei kouluteta makkaralla ja sössöttämällä!
Saatte ihan vapaasti tulla kokeilemaan miten erittäin kova ja terävä koirani reagoi jos yritätte sille piipittää jotakin, se vain nauraisi teille.
Kuria ja "voimakeinoja" käytetään koiraan sen kovuuden ja luonteen mukaan.
Jollekkin voi riittää se pelkkä "hei, älähän nyt..."
Mutta jotkut tarvitsevat hieman kovempia otteita ymmärtääkseen kuka on pomo!
Älkää nyt herran jestas naurattako!
Minäkin olin ennen pelkkien positiivisten vahvisteiden kannalla, mutta kun nykyinen koirani saapui meille, eikä kaikki asiat menneet päähän pelkällä positiivisuudella piti ottaa järeät aseet käyttöön...
Ikinä en ole hakannut koiraani, niin pitkälle ei ole tarvinnut mennä.
Kun koiran vie paikalleen kerran kaksi niskanahasta niin se oppii varmasti että käskyjä kannattaa uskoa, riippuen toki edelleenkin koiran kovuudesta.Siis onko jotain koiria,mitä voi kouluttaa makkaralla ja sössöttämällä?
Miten se tehdään?Tuo sössöttäminen kiinnostaa kovasti,kun en ole itse kuullut moisesta koulutustavasta.
"Kuria ja "voimakeinoja" käytetään koiraan sen kovuuden mukaan"
Miten sen tietää,että koira on sitten kova.Tietääkö sen siis siitä,että jos jonkun koira ei mene paikalleen käskystä,että se on silloin kova?
Aika paljon taitaa olla sitten niitä kovia koiria o_O- canis.familiaris
molossi kirjoitti:
Siis onko jotain koiria,mitä voi kouluttaa makkaralla ja sössöttämällä?
Miten se tehdään?Tuo sössöttäminen kiinnostaa kovasti,kun en ole itse kuullut moisesta koulutustavasta.
"Kuria ja "voimakeinoja" käytetään koiraan sen kovuuden mukaan"
Miten sen tietää,että koira on sitten kova.Tietääkö sen siis siitä,että jos jonkun koira ei mene paikalleen käskystä,että se on silloin kova?
Aika paljon taitaa olla sitten niitä kovia koiria o_OJeess. Kovankoiran sijaan kuulostaa, että ollaa klikkitilanteessa.
"Kun koiran vie paikalleen kerran kaksi niskanahasta niin se oppii varmasti että käskyjä kannattaa uskoa, riippuen toki edelleenkin koiran kovuudesta"...tämä taitaa vain vahvistaa käsitystä. Tuossa tilanteessa ei kumpikaan ymmärrä toista tai sitä mitä edeltävällä tilanteella ollaan haettu.
Kova koira on koulutettaissa samalla lailla kuin mikä muukin luonne. Se on yleensä helpompi koulutettava/ suoraviivaisempi koulutettava. canis.familiaris kirjoitti:
Jeess. Kovankoiran sijaan kuulostaa, että ollaa klikkitilanteessa.
"Kun koiran vie paikalleen kerran kaksi niskanahasta niin se oppii varmasti että käskyjä kannattaa uskoa, riippuen toki edelleenkin koiran kovuudesta"...tämä taitaa vain vahvistaa käsitystä. Tuossa tilanteessa ei kumpikaan ymmärrä toista tai sitä mitä edeltävällä tilanteella ollaan haettu.
Kova koira on koulutettaissa samalla lailla kuin mikä muukin luonne. Se on yleensä helpompi koulutettava/ suoraviivaisempi koulutettava.Jep.
Ja sitten jos vielä on ihka oikeesti kova koira,ja vielä iiiiso,ja vähän vielä taistelutahtoinenkin,ja lähtee sitä raahaamaan niskanahoista noinniinku harrastuksenaan,niin voi aikuisten oikeesti joutua toteamaan,että parempiakin extremeharrastuksia voi olla...molossi kirjoitti:
Jep.
Ja sitten jos vielä on ihka oikeesti kova koira,ja vielä iiiiso,ja vähän vielä taistelutahtoinenkin,ja lähtee sitä raahaamaan niskanahoista noinniinku harrastuksenaan,niin voi aikuisten oikeesti joutua toteamaan,että parempiakin extremeharrastuksia voi olla...Ja lisäys,ei tarvi kovuuttakaan olla kuvioissa aina.Tietyntyyppisille kun alkaa noilla eväillä toimia,niin voi aika äkkiä vaihtaa tuon extremeharrastuksen toiseen...
- ikisportti
olen samaa mieltä että nuo sössöttäjät eivät oikeasti tiedä kovasta koirasta mitään vaikka olisivat kymmenen koiraa kouluttaneet niin tosi kovapäinen on aina haaste ja silloin mennään koiran mukaan. kun minä nakkaan 40-kiloisen sakemannin maahan,kun se saa villin hyppimiskohtauksen eikä rauhoitu vaikka olen kaikki konstit käyttänyt, silmät vaan pyörii päässä ja kauhea rähinä päällä, niin se yrittää purra ja raapia ja silloin on pakko vetää nyrkillä. tosin vain kaksi kertaa tehnyt, mutta nyt oppinut että olen vielä toistaiseksi vahvempi.
Jos se kävisi hyppimään jonkun pienemmän kuin minun päälle, voin kertoa ettei kinkkupalat tai sössötys sitä juuri silloin kiinnosta.
Todella ärsyttäviä nuo jotkut 'koiraopettajat'. luulevatko tosissaan ettei koiran eteen ole tehty samoja asioita kuin heidän omille helpoille koirilleen. joihinkin asiat eivät vain uppoa, kun osaavat sanoa vastaan - canis.familiaris
ikisportti kirjoitti:
olen samaa mieltä että nuo sössöttäjät eivät oikeasti tiedä kovasta koirasta mitään vaikka olisivat kymmenen koiraa kouluttaneet niin tosi kovapäinen on aina haaste ja silloin mennään koiran mukaan. kun minä nakkaan 40-kiloisen sakemannin maahan,kun se saa villin hyppimiskohtauksen eikä rauhoitu vaikka olen kaikki konstit käyttänyt, silmät vaan pyörii päässä ja kauhea rähinä päällä, niin se yrittää purra ja raapia ja silloin on pakko vetää nyrkillä. tosin vain kaksi kertaa tehnyt, mutta nyt oppinut että olen vielä toistaiseksi vahvempi.
Jos se kävisi hyppimään jonkun pienemmän kuin minun päälle, voin kertoa ettei kinkkupalat tai sössötys sitä juuri silloin kiinnosta.
Todella ärsyttäviä nuo jotkut 'koiraopettajat'. luulevatko tosissaan ettei koiran eteen ole tehty samoja asioita kuin heidän omille helpoille koirilleen. joihinkin asiat eivät vain uppoa, kun osaavat sanoa vastaanJoskus työkoirien parissa ja armeijassa koirapuolella työskennellessä on vastaan tullut joskus muutama kovapäinenkin koira. Usko pois.
Se että ei käytä väkivaltaista "ohjausta ei tee ihmisestä sössöttäjää tai edes kukkahattukouluttajaa.
Ei millään pahalla, mutta itse toit esille esimerkin, jossa koira ja ohjaaja on aika pihalla siitä mitä pitäisi olla.
"kun minä nakkaan 40-kiloisen sakemannin maahan,kun se saa villin hyppimiskohtauksen eikä rauhoitu vaikka olen kaikki konstit käyttänyt, silmät vaan pyörii päässä ja kauhea rähinä päällä,"...ihan klassinen esimerkki siitä, missä koira ei tiedä mitä soltä odotetaan, koska sitä tarvetta ei ole saatu sille opetettua...Ei sen kummempaa.
"niin se yrittää purra ja raapia ja silloin on pakko vetää nyrkillä."...tässä taas on ohjaalta eväät syöty ja jauhot jäljellä, jos tähän esimerkkiin täyttyy mennä.
"mutta nyt oppinut että olen vielä toistaiseksi vahvempi."..niin toistaiseksi.
"Jos se kävisi hyppimään jonkun pienemmän kuin minun päälle, voin kertoa ettei kinkkupalat tai sössötys sitä juuri silloin kiinnosta"... edes tähän ei tarvitse mennä ellei halua. Tapakasvatus taas pitää tehdä kaikille koirille. Siinä taas avaintekijä on tapa jolla kasvatetaan.
Muista, että sinä kirjoitit esimerkit joihin vastasin -en minä.
Kannattaa muistaa itse kenenkin, että koira vastaa paineeseen tavalla tai toisella. Se ei tee siitä kovaa.
Olen itsekki joutunut "ojentamaan" poikkeustapauksessa koiraa, mutta vain poikkeustapauksessa. Joskus ihmistäkin. - ikisportti
canis.familiaris kirjoitti:
Joskus työkoirien parissa ja armeijassa koirapuolella työskennellessä on vastaan tullut joskus muutama kovapäinenkin koira. Usko pois.
Se että ei käytä väkivaltaista "ohjausta ei tee ihmisestä sössöttäjää tai edes kukkahattukouluttajaa.
Ei millään pahalla, mutta itse toit esille esimerkin, jossa koira ja ohjaaja on aika pihalla siitä mitä pitäisi olla.
"kun minä nakkaan 40-kiloisen sakemannin maahan,kun se saa villin hyppimiskohtauksen eikä rauhoitu vaikka olen kaikki konstit käyttänyt, silmät vaan pyörii päässä ja kauhea rähinä päällä,"...ihan klassinen esimerkki siitä, missä koira ei tiedä mitä soltä odotetaan, koska sitä tarvetta ei ole saatu sille opetettua...Ei sen kummempaa.
"niin se yrittää purra ja raapia ja silloin on pakko vetää nyrkillä."...tässä taas on ohjaalta eväät syöty ja jauhot jäljellä, jos tähän esimerkkiin täyttyy mennä.
"mutta nyt oppinut että olen vielä toistaiseksi vahvempi."..niin toistaiseksi.
"Jos se kävisi hyppimään jonkun pienemmän kuin minun päälle, voin kertoa ettei kinkkupalat tai sössötys sitä juuri silloin kiinnosta"... edes tähän ei tarvitse mennä ellei halua. Tapakasvatus taas pitää tehdä kaikille koirille. Siinä taas avaintekijä on tapa jolla kasvatetaan.
Muista, että sinä kirjoitit esimerkit joihin vastasin -en minä.
Kannattaa muistaa itse kenenkin, että koira vastaa paineeseen tavalla tai toisella. Se ei tee siitä kovaa.
Olen itsekki joutunut "ojentamaan" poikkeustapauksessa koiraa, mutta vain poikkeustapauksessa. Joskus ihmistäkin.koirani on purrut ensimmäisestä päivästä asti ja ollut hurjan villi, meno on jo rauhoittunut 50% vuoden sisällä. Kokeilin pentuna kaikki mahdolliset konstit puremiseen, sain silti ikuiset arvet sääriini ja käsiini enkä tuolloin käyttänyt minkäänlaista väkivaltaa, kuten koirakirjoissa ja oppaissa on neuvottu.
Aluksi kokeilin perineistä EI:tä 500 kertaa, sekä hiljaa ja että kiljaisemalla, myöhemmin jopa itkin kun pureminen sattui hitosti, kokeilin selätystä 500 kertaa mutta meno vain jatkui. kokeilin korvaan puremista, kaulaan puremista, vesisuihkua, tabascoa ja etikkaa ja niitä makkaroita tietenkin. ei niin minkäännäköistä vastareaktiota, koira puri päivässä 500 kertaa , sitten se vaimeni noin 50 kertaan ja nyt enää ehkä kerran päivässä näykkäisyyn. joten en jaksa kuunnella minkäänlaista sössötystä enää etten olisi tehnyt kaikkeni. Koira vaan saa välillä hulluuskohtauksia, jotka onneksi ovat vähentymään päin.
Ja kyllä ,olen kouluttanut koiraani tokoon sun muuhun on tosi tottelevainen muutoin. muuten olisinkin antanut sen pois aikoja sitten. - canis.familiaris
ikisportti kirjoitti:
koirani on purrut ensimmäisestä päivästä asti ja ollut hurjan villi, meno on jo rauhoittunut 50% vuoden sisällä. Kokeilin pentuna kaikki mahdolliset konstit puremiseen, sain silti ikuiset arvet sääriini ja käsiini enkä tuolloin käyttänyt minkäänlaista väkivaltaa, kuten koirakirjoissa ja oppaissa on neuvottu.
Aluksi kokeilin perineistä EI:tä 500 kertaa, sekä hiljaa ja että kiljaisemalla, myöhemmin jopa itkin kun pureminen sattui hitosti, kokeilin selätystä 500 kertaa mutta meno vain jatkui. kokeilin korvaan puremista, kaulaan puremista, vesisuihkua, tabascoa ja etikkaa ja niitä makkaroita tietenkin. ei niin minkäännäköistä vastareaktiota, koira puri päivässä 500 kertaa , sitten se vaimeni noin 50 kertaan ja nyt enää ehkä kerran päivässä näykkäisyyn. joten en jaksa kuunnella minkäänlaista sössötystä enää etten olisi tehnyt kaikkeni. Koira vaan saa välillä hulluuskohtauksia, jotka onneksi ovat vähentymään päin.
Ja kyllä ,olen kouluttanut koiraani tokoon sun muuhun on tosi tottelevainen muutoin. muuten olisinkin antanut sen pois aikoja sitten.Ok. Oletko käynnyt kuvauttamassa koiran, Lähinnä lonkat?
- ikisportti
Ok. Oletko käynnyt kuvauttamassa koiran, Lähinnä lonkat?
en vielä kun vasta vuosi täynnä. kävely näyttää menevän suoraan, tarkistin lumihangen jäljistä talvella.eikös niistä jo näe selkeästi jos lonkat ovat vinossa.
juoksuttaisin ulkona tuntikausia, jotta energiatkin saisi nollaan, mutta se ei jaksa pitkiä lenkkejä. fillarilla olen tehnyt 3 kilsan lenkit ravaamalla päivittäin ja koirapuistossa spurttailee innokkaasti. lenkillä se vaan istahtaa ja lakkaa liikkumasta 1-2 minuuttia. pulssi on normaali, ei läähätä eikä juo liikaa. lekuri tehnyt perustarkistuksen eikä mitään ulkoista vikaa.
Uskon että koira on vieroitettu pentuna liian aikaisin, käyttäytyminen näyttää viittaavan vahvasti siihen, koska koirapuistossakin alisti aluksi pienempiä liian kovalla kädellä. ei ymmärtänyt rajoja missä kohtaa alistamisen voi lopettaa, koska ilmeisesti emä ei ollut sitä sille tarpeeksi tehnyt .
puolen vuoden kärsivällisyydellä olen saanut sen nyt koirapuiston jäseneksi että sen kanssa uskaltaa sinne mennä luottavaisin mielin.
Koskaan ei ole kuitenkaan satuttanut muita koiria vaikka päälle kävikin ja ärissyt kovasti, mutta koskaanhan ei voi tietää. - canis.familiaris
ikisportti kirjoitti:
en vielä kun vasta vuosi täynnä. kävely näyttää menevän suoraan, tarkistin lumihangen jäljistä talvella.eikös niistä jo näe selkeästi jos lonkat ovat vinossa.
juoksuttaisin ulkona tuntikausia, jotta energiatkin saisi nollaan, mutta se ei jaksa pitkiä lenkkejä. fillarilla olen tehnyt 3 kilsan lenkit ravaamalla päivittäin ja koirapuistossa spurttailee innokkaasti. lenkillä se vaan istahtaa ja lakkaa liikkumasta 1-2 minuuttia. pulssi on normaali, ei läähätä eikä juo liikaa. lekuri tehnyt perustarkistuksen eikä mitään ulkoista vikaa.
Uskon että koira on vieroitettu pentuna liian aikaisin, käyttäytyminen näyttää viittaavan vahvasti siihen, koska koirapuistossakin alisti aluksi pienempiä liian kovalla kädellä. ei ymmärtänyt rajoja missä kohtaa alistamisen voi lopettaa, koska ilmeisesti emä ei ollut sitä sille tarpeeksi tehnyt .
puolen vuoden kärsivällisyydellä olen saanut sen nyt koirapuiston jäseneksi että sen kanssa uskaltaa sinne mennä luottavaisin mielin.
Koskaan ei ole kuitenkaan satuttanut muita koiria vaikka päälle kävikin ja ärissyt kovasti, mutta koskaanhan ei voi tietää."eikös niistä jo näe selkeästi jos lonkat ovat vinossa."..ei tuolla lonkka vikaa näe (tai huono lonkkaisuutta) Ei tuo käytös nyt ihan normaalilta tunnu. Eikä tuo että koira ei juokse lisäksi nuo kohtaukset. 1 1=?
Huonolonkkaisuus ei katso ikää. (varsinkaan tuolla rodulla)
"Uskon että koira on vieroitettu pentuna liian aikaisin"..eikös ne virkakoiratkin tule 6.5vkoisena...itsellekkin on tullut 7vkoisena ja en kyllä tunnista tuota käytöstä.
"lenkillä se vaan istahtaa ja lakkaa liikkumasta 1-2 minuuttia."..tämä ei ole normaalia. - ikisportti
"eikös niistä jo näe selkeästi jos lonkat ovat vinossa."..ei tuolla lonkka vikaa näe (tai huono lonkkaisuutta) Ei tuo käytös nyt ihan normaalilta tunnu. Eikä tuo että koira ei juokse lisäksi nuo kohtaukset. 1 1=?
Huonolonkkaisuus ei katso ikää. (varsinkaan tuolla rodulla)
"Uskon että koira on vieroitettu pentuna liian aikaisin"..eikös ne virkakoiratkin tule 6.5vkoisena...itsellekkin on tullut 7vkoisena ja en kyllä tunnista tuota käytöstä.
"lenkillä se vaan istahtaa ja lakkaa liikkumasta 1-2 minuuttia."..tämä ei ole normaalia.eipä kai ole normaalia, olen pistänyt pentuajan piikkiin. käsittääkseni koiran pitäisi jaksaa ravata 10:kin kilometria kevyttä vauhtia yhteen mittaan. Mutta miten virheelliset lonkat voi vaikuttaa noin agressiiviseen käyttäytymiseen jo pentuna?
koira on suoraselkäinen malliltaan ja kunto on kyllä kasvanut mutta todella hitaasti, eilen jaksoi jo koko 3 kilsan lenkin mutta yleensä joudun raahaamaan sitä perässä ja odottelemaan loppulenkin.
kaikki haukkuvat koirani hulluksi, itse olen ainoa joka uskoo että siitä tulee vielä hyvä koira ajan kanssa. hermot vaan taita mennä sitä ennen. - canis.familiaris
ikisportti kirjoitti:
eipä kai ole normaalia, olen pistänyt pentuajan piikkiin. käsittääkseni koiran pitäisi jaksaa ravata 10:kin kilometria kevyttä vauhtia yhteen mittaan. Mutta miten virheelliset lonkat voi vaikuttaa noin agressiiviseen käyttäytymiseen jo pentuna?
koira on suoraselkäinen malliltaan ja kunto on kyllä kasvanut mutta todella hitaasti, eilen jaksoi jo koko 3 kilsan lenkin mutta yleensä joudun raahaamaan sitä perässä ja odottelemaan loppulenkin.
kaikki haukkuvat koirani hulluksi, itse olen ainoa joka uskoo että siitä tulee vielä hyvä koira ajan kanssa. hermot vaan taita mennä sitä ennen."Mutta miten virheelliset lonkat voi vaikuttaa noin agressiiviseen käyttäytymiseen jo pentuna?"...Jos on esim.kehityshäiriöitä tai selkeitä virherheitä lonkkarakenteessa, niin nuorikoira yleensä reagoi kipuihin loputtoman tuntuisella "liikkeellä/suunkäytöllä" sekä "yli-skarpilla" käytöksellä. (heh.spk)
Myöhemmin , jos kyse on pitkittyneestä ärsytyksestä, niin voi tulla agressiivista käytöstä tilanteissa, missä on liikettä tmv..
Tosin huonoilla lonkillakin voi koira harrastaa mielinmäärin, kyse vain yleensä on miten sitä on rasitettu ja ruokittu. Liikunta ja sen tuomat lihakset usein tukee ja auttaa huono lokkarakenteista koiraa.
Spk:lla tuo huono terveys ei ole yllätys. Samoin "ADHD" tyyppisiä yksilöitä on myös ja tätä kautta esim.yliväsynyt koira on myös hieman "hankala".
Vaikeeksi tuolla rodulla havainnoida on sen käytösmalli, joka on lähes sama em.tilanteissa.
Yksi tapa on pyytää koiralle kipulääkkeitä ja kokeilla josko siitä rauhoittuu. Tästä on vähiten harmia. Tosin että ei menisi liian helpoksi, myös kivuton tila on liikkeen aihe koiralle, mutta tuo nakertelu (joka on yleensä merkki jostain) pitäisi poistua, ja näin saisi edes haarukoitua pois eri osatekijöitä.
Todennäköisesti koira on vain vilkas, ja se tasaantuu tuohon 2-3v. väliin. Pääasia, että kipu mahdollisuus saadaan selvitettyä pois. Fillarilenkit ei tällöin ole kovin hyvä juttu. - ikisportti
"Mutta miten virheelliset lonkat voi vaikuttaa noin agressiiviseen käyttäytymiseen jo pentuna?"...Jos on esim.kehityshäiriöitä tai selkeitä virherheitä lonkkarakenteessa, niin nuorikoira yleensä reagoi kipuihin loputtoman tuntuisella "liikkeellä/suunkäytöllä" sekä "yli-skarpilla" käytöksellä. (heh.spk)
Myöhemmin , jos kyse on pitkittyneestä ärsytyksestä, niin voi tulla agressiivista käytöstä tilanteissa, missä on liikettä tmv..
Tosin huonoilla lonkillakin voi koira harrastaa mielinmäärin, kyse vain yleensä on miten sitä on rasitettu ja ruokittu. Liikunta ja sen tuomat lihakset usein tukee ja auttaa huono lokkarakenteista koiraa.
Spk:lla tuo huono terveys ei ole yllätys. Samoin "ADHD" tyyppisiä yksilöitä on myös ja tätä kautta esim.yliväsynyt koira on myös hieman "hankala".
Vaikeeksi tuolla rodulla havainnoida on sen käytösmalli, joka on lähes sama em.tilanteissa.
Yksi tapa on pyytää koiralle kipulääkkeitä ja kokeilla josko siitä rauhoittuu. Tästä on vähiten harmia. Tosin että ei menisi liian helpoksi, myös kivuton tila on liikkeen aihe koiralle, mutta tuo nakertelu (joka on yleensä merkki jostain) pitäisi poistua, ja näin saisi edes haarukoitua pois eri osatekijöitä.
Todennäköisesti koira on vain vilkas, ja se tasaantuu tuohon 2-3v. väliin. Pääasia, että kipu mahdollisuus saadaan selvitettyä pois. Fillarilenkit ei tällöin ole kovin hyvä juttu.Luin ettei kannata lonkkia kuvauttaa kuin vasta 1-vuotiaana, jossain sanottiin että 2-vuotiaana. Itse olen epäillyt myös jotain sisäsyntyistä häiriötä ja harkitsin jonkinlaisen rauhoittavan lääkityksen hakemista lääkäristä.
toinen vaihtoehto olisi käydä kalliilla kouluttajalla, johon uppoaisi muutama sata euroa ehkä ihan turhaan.
Olen vain kuullut mitä omituisempia neuvoja koirankouluttajilta, joita en koe hyväksi mm. jääkausi, joka on koiran hylkäämistä, eikä kaikille edes auta, kolinapurkki, joka kotiin unohtuessa ei pahemmin auta tai koiran lihottaminen muodottamaksi niin ettei se jaksa enää riehua.
Selviä edistymisen merkkejä on kuitenkin alkanut ilmaantumaan käytökseen.
Se koirissa on omituisinta että ne rakastavat omistajaa pyyteettömästi vaikka miten olisi rähjännyt niille. Muuten kai tuommoisesta ongelmakoirasta olisikin helppoa luopua. Se on nakerrellut vuodessa omaisuuttani vasta reilun tonnin edesta, mutta kuulin että jollain oli uponnut liki kymppitonnin verran kodin sisustukseen. - canis.familiaris
ikisportti kirjoitti:
Luin ettei kannata lonkkia kuvauttaa kuin vasta 1-vuotiaana, jossain sanottiin että 2-vuotiaana. Itse olen epäillyt myös jotain sisäsyntyistä häiriötä ja harkitsin jonkinlaisen rauhoittavan lääkityksen hakemista lääkäristä.
toinen vaihtoehto olisi käydä kalliilla kouluttajalla, johon uppoaisi muutama sata euroa ehkä ihan turhaan.
Olen vain kuullut mitä omituisempia neuvoja koirankouluttajilta, joita en koe hyväksi mm. jääkausi, joka on koiran hylkäämistä, eikä kaikille edes auta, kolinapurkki, joka kotiin unohtuessa ei pahemmin auta tai koiran lihottaminen muodottamaksi niin ettei se jaksa enää riehua.
Se koirissa on omituisinta että ne rakastavat omistajaa pyyteettömästi vaikka miten olisi rähjännyt niille. Muuten kai tuommoisesta ongelmakoirasta olisikin helppoa luopua. Se on nakerrellut vuodessa omaisuuttani vasta reilun tonnin edesta, mutta kuulin että jollain oli uponnut liki kymppitonnin verran kodin sisustukseen.Voit kokeilla seuraavaa.
- Ketoprofen (keto särkylääke) n.3-7pv.
- B-vitamiinilisä (rauhoittava ja parantava vaikutus)
- Kalaöljy (rasvahapot)
Setti ei maksa kun alle 20€. Tarkasta ell. tai apteekista keto annostusohje. ikisportti kirjoitti:
Luin ettei kannata lonkkia kuvauttaa kuin vasta 1-vuotiaana, jossain sanottiin että 2-vuotiaana. Itse olen epäillyt myös jotain sisäsyntyistä häiriötä ja harkitsin jonkinlaisen rauhoittavan lääkityksen hakemista lääkäristä.
Se koirissa on omituisinta että ne rakastavat omistajaa pyyteettömästi vaikka miten olisi rähjännyt niille. Muuten kai tuommoisesta ongelmakoirasta olisikin helppoa luopua. Se on nakerrellut vuodessa omaisuuttani vasta reilun tonnin edesta, mutta kuulin että jollain oli uponnut liki kymppitonnin verran kodin sisustukseen.Lonkat ja luuston voi kuvauttaa ihan koska vaan,jos niin halutaan.Ja lähinnä halutaan siis silloin,kun saatetaan epäillä jotain häikkää.
kun luustossa on häikkää,niin miltei joka koira jotenkin oireilee.Se vaan usein on niin pientä ja "mitätöntä",ettei omistaja huomaa.Mutta jos koira käyttäytyy jotenkin poikkevasti,niin kannattaisi aina tsekat terveys puoli.Luustovijoihin taipuvilla nyt luusto heti kättelyssä.
Minusta voisi olla hyvä vaihtoehto ottaa yhteyttä johonkin pätevään koira-ihmiseen,yksityiseen tai vaikka rodun omiin (kentällä tai muuten).Saisi vähän arviota.
Itse kun kuvauksesta pitkälti paistaa lähinnä hyvin vilkas ja taistelutahtoinen nuori.Ei välttämättä sen "ihmeempää".Myöskin tulee mieleen,että kun noita juttuja puremisiin on tehty,niin onko mitään tehty kunnolla ja riittävän kauan.Kun on monia,niin itse olen törmännyt jokuseenkin ihmiseen,jotka ei jaksa olla pitkäjännitteisiä,vaan vaihtaa vähän turhan nopeasti toiseen...
Noille kuumakaleille parasta toimintaa olisi se nupin käyttö.Koulutusta,nenätyöskentelyä ym.Liikuntaa sopivasti,mutta liika liikunta taas nostaa entisestään kierroksia.Jos myös siellä kropassa on häikkää,niin liikunta saattaa stressata,joka taas nostaa kierroksia.Siksikin voisi olla hyvä tsekata terveyspuoli.
Koirapuistoilutkin saattaapi olla stressaavia.Joka taas nostaa kierroksia.Adrenaali kun siellä veressä saattaapi velloa pitkäänkin.Myös jos siellä luustossa on häikkää,niin koiraan voi koskea,joka taas tietyntyyppisillä taaaaas pistää kierroksia nousemaan.
Niin ja joskus pentujen hulluuskohtaukset saa kuriin hyvinkin pehmeällä tavalla.Sylittämisellä.Siinäpä oppii myös heti pienestä osaltaan aktiivista rauhoittumista,josta myöhemmin saattaapi olla hyvinkin hyötyä...
c.f mainitsi ruokinnasta.Ei sekään ole pahitteeksi tarkistaa.Jos on liian "aktiivista" ,eikä koira saa sopivasti "purettua",niin saattaapi sekin kiihdyttää.- Tarkkana!
Voit kokeilla seuraavaa.
- Ketoprofen (keto särkylääke) n.3-7pv.
- B-vitamiinilisä (rauhoittava ja parantava vaikutus)
- Kalaöljy (rasvahapot)
Setti ei maksa kun alle 20€. Tarkasta ell. tai apteekista keto annostusohje.Tarkkana niitten särkylääkkeitten kanssa! Eläinlääkäriltä ehdottomasti ohjeet tuollaisiin ja myös valmiste. Kaikki särkylääkkeet ei sovi koiralle, ja voi mennä munuaiset. Muistaakseni ibuprofeiini olis tällainen, joka on myrkkyä koiralle.
- ikisportti
molossi kirjoitti:
Lonkat ja luuston voi kuvauttaa ihan koska vaan,jos niin halutaan.Ja lähinnä halutaan siis silloin,kun saatetaan epäillä jotain häikkää.
kun luustossa on häikkää,niin miltei joka koira jotenkin oireilee.Se vaan usein on niin pientä ja "mitätöntä",ettei omistaja huomaa.Mutta jos koira käyttäytyy jotenkin poikkevasti,niin kannattaisi aina tsekat terveys puoli.Luustovijoihin taipuvilla nyt luusto heti kättelyssä.
Minusta voisi olla hyvä vaihtoehto ottaa yhteyttä johonkin pätevään koira-ihmiseen,yksityiseen tai vaikka rodun omiin (kentällä tai muuten).Saisi vähän arviota.
Itse kun kuvauksesta pitkälti paistaa lähinnä hyvin vilkas ja taistelutahtoinen nuori.Ei välttämättä sen "ihmeempää".Myöskin tulee mieleen,että kun noita juttuja puremisiin on tehty,niin onko mitään tehty kunnolla ja riittävän kauan.Kun on monia,niin itse olen törmännyt jokuseenkin ihmiseen,jotka ei jaksa olla pitkäjännitteisiä,vaan vaihtaa vähän turhan nopeasti toiseen...
Noille kuumakaleille parasta toimintaa olisi se nupin käyttö.Koulutusta,nenätyöskentelyä ym.Liikuntaa sopivasti,mutta liika liikunta taas nostaa entisestään kierroksia.Jos myös siellä kropassa on häikkää,niin liikunta saattaa stressata,joka taas nostaa kierroksia.Siksikin voisi olla hyvä tsekata terveyspuoli.
Koirapuistoilutkin saattaapi olla stressaavia.Joka taas nostaa kierroksia.Adrenaali kun siellä veressä saattaapi velloa pitkäänkin.Myös jos siellä luustossa on häikkää,niin koiraan voi koskea,joka taas tietyntyyppisillä taaaaas pistää kierroksia nousemaan.
Niin ja joskus pentujen hulluuskohtaukset saa kuriin hyvinkin pehmeällä tavalla.Sylittämisellä.Siinäpä oppii myös heti pienestä osaltaan aktiivista rauhoittumista,josta myöhemmin saattaapi olla hyvinkin hyötyä...
c.f mainitsi ruokinnasta.Ei sekään ole pahitteeksi tarkistaa.Jos on liian "aktiivista" ,eikä koira saa sopivasti "purettua",niin saattaapi sekin kiihdyttää.Valitettavasti sylityskään ei auttanut pentuna, jatkoi sen jälkeen riehumista samaan tahtiin, eikä pysynyt hetkeäkään paikallaan. Olisi ehkä pitänyt sylittää pitempään (15 min?), mutta lukemissani ohjeissa sanotaan että kunnes koira on totaalisen rauhoittunut ja rentoutunut ja hengittää normaalisti.
Koirapuistossa alku oli melko rauhatonta, lähdimme heti pois kun rähina alkoi. tein sitä kuukausitolkulla ja nyt on meno rauhoittunut. Vaihdoin nyt ruokavaliota ja tuo ruokaöljy pitänee vielä vaihtaa kalaöljyyn.
Kerran koira olikin rauhallinen ja tottelevainen pari päivää, luulin onnessani, että nyt on koulutus mennyt perille. Lääkäri totesi että yli 39 astetta kuumetta.
Eikä eilen tarvinnut enää edes huutaa kun oli tuhonnut valokuvakehyksen ja hedelmäkorin silpuksi pöydältä, pelkkä katse riitti. eli kyllä se kuukausien huutaminenkin on jossain vaiheessa uponnut sinne umpikaaliin. ikisportti kirjoitti:
Valitettavasti sylityskään ei auttanut pentuna, jatkoi sen jälkeen riehumista samaan tahtiin, eikä pysynyt hetkeäkään paikallaan. Olisi ehkä pitänyt sylittää pitempään (15 min?), mutta lukemissani ohjeissa sanotaan että kunnes koira on totaalisen rauhoittunut ja rentoutunut ja hengittää normaalisti.
Koirapuistossa alku oli melko rauhatonta, lähdimme heti pois kun rähina alkoi. tein sitä kuukausitolkulla ja nyt on meno rauhoittunut. Vaihdoin nyt ruokavaliota ja tuo ruokaöljy pitänee vielä vaihtaa kalaöljyyn.
Kerran koira olikin rauhallinen ja tottelevainen pari päivää, luulin onnessani, että nyt on koulutus mennyt perille. Lääkäri totesi että yli 39 astetta kuumetta.
Eikä eilen tarvinnut enää edes huutaa kun oli tuhonnut valokuvakehyksen ja hedelmäkorin silpuksi pöydältä, pelkkä katse riitti. eli kyllä se kuukausien huutaminenkin on jossain vaiheessa uponnut sinne umpikaaliin."Olisi ehkä pitänyt ..." Kyllä se rauhoittuminen riittää,mutta jonkun verran päälle,että koira varmasti on kaput.Sen kyllä huomaa,kun alkaa vaipua suurinpiirtein nirvanaan.
Mutta oleellisin tuossa on,että se tehdään tasan järjestelmällisesti ja pentu ei koskaan pääse ennen pois.
Alussa sitä voi joutua tekemään "satakertaa" jopa peräkkäin,kun on oikein viirupäästä kyse,mutta pikkuhiljaa tasaantuu.Mutta kuten sanoin,järjestelmällisesti.
Ja muistaa sitten se oma käytös,että se tehdään aina rauhallisesti,ei koskaan särmikkäästi.
Tuosta on sitten helppo lähteä opettamaan aktiivinen rentoutuminen koiralle.
"Kerran koira oli rauhallinen..." Sorry,mutta nauratti :D
Täytyy myöntää,että olen itsekkin joskus nuorilta juipeilta mitannut lämmöt,kun yhtäkkiä poikkesi normista :DDD
- Tervepäinen koira
koirani kulki hienosti hinassa ollessan n6kk vanha.
Nyt kun murrosikä jyllää pahimmillaan päälle ei makkara ja tavallinen panta auta.
Ensin minulla oli nahkainen kuristava panta ja kun sitä ei enää kunnioiteta on käytössä ketjupanta. Ei tarvitsee lenkin aikana kuin kevyesti kerran kaksi nypätä niin jo palautuu koriralle mieleen missä menee rajat. Välillä riittää pelkä ketjupannan helistäminen niin saadaan enin uhma korialta unohtumaan.
Valitettava fakta on se että kaikki koirat eivät kuuntele naksua ja HIIIEEENNNOOOAAA! kimittämistä.
Pitää olla jämäkkä jos meinaa pärjätä varsinkin isoille ja vahvoille koirille.
Mitäs jos olet käsitellyt koiraasi koko sen pentuiän silkkihansikkain ja antanut kaiken anteeksi, vaikka tiedät itsekkin että koira tietää miten kuuluu olla eikä silti tottele...n Nooh. ei se mitään ota tuosta herkku...
Olet koirallesi narri, kävelevä herkkuautomaatti jota koira tottelee tasan niin kauan kuin makkaraa riittää. Mitäs sitten kun makkarat loppuu?
Ennen pidin lenkeilläni mukana nameja ja koira kulki hienosti. Nyt murrosiän jyllätessä ei makkaratkaan enää auttaneet. Siirryin pikkuhiljaa kovempiin keinoihin.. Nyt kuristavalla ketjupannalla mennään ihan hienosti.
Vein koirani hoitolaan ja kun hoitolan pitäjä, vanhempi mies, näki kuinka koirani toimi hihnassa ilman kuristavaa pantaa, hän suositteli heti minulle ketjupantaa ja kerroin sellaisen minulta löytyvän.
Vaikka olisikin kuristava panta ei sinun ole pakko kuristaa ja nyppiä pannasta jatkuvasti niin että koira on ihan sininen...
Omalla koirallani panta roikkuu yleensä täysin löysänä
alhaalla kaulalla.. en tarvitse kuristavaa pantaa enää juurikaan.
Jos tuntuu että pyynnöt eivät mene perille nostan pannan kokealle (niinkuin millan) ja huomautan koiralle pelkästään sillä että nyt et toimi oikein.
Yleensä koira rauhoittuu ja alkaa kuuntelemaan...
Älkää jauhako paskaa makkarasta ja posiitiivisista vahvisteista. Ne ei toimi kaikille.
Parempi neuvo on se että kouluttakaa koiraa sen luonteen älkää kirjojen ja ihanteiden mukaan. Jokainen koira sekä kouluttaja on yksilö ja koulutus pitää tapahtua nuo molemmat tekijät huomioon ottaen!
Luojen tähden ihmiset on mustavalkoista porukkaa kun mennään heti sokeasti mukaan villityksiin joita maailmalta meille syötetään!
Omat koirani ovat aina totelleet ja kunnioittaneet minua erinomaisesti.
Ne eivät myöskään ole pelänneet, ne tietävät etten kurita niitä turhasta.
Minusta on oikein koventaa koiralle otteita jos koira osaa jo asian mutta ei siitä huolimatta toimi niinkuin pitäisi. Silloin koiraa saa ja pitääkin muistuttaa miten kuuluu olla.
Miksi tämä on ihmisille niin vaikeata?
Näin kerran tv:ssä labradorinnoutajan ja isovillakoiran risteytyksen.
Hän oli vallaton ja täysin kouluttamaton, ei kuunnellut eikä tippaakaan
kunnioittanut emäntäänsä.
Hänestä tuntui kuulemma pahalta kieltää koiraa.
Nauroin... Miten ihmeessä noinkin "helppoa" koiraa ei oltu saatu kuriin?
Kahdesta noinkin älykkäästä ja oppivaisesta rodusta oleva yksilö ei todellakaan ole kovinkaan vaikeasti koulutettava...
Kysyn vielä kerran, mikä nykypäivän ihmisiä riivaa kun heidän on niin vaikea asettaa koiralleen kunnon rajat?- 123abc456def789ghi
"Kysyn vielä kerran, mikä nykypäivän ihmisiä riivaa kun heidän on niin vaikea asettaa koiralleen kunnon rajat? "
- Oikea vastaus taitaa olla tämä: Nämä tänne kirjoittavat "kouluttajat" ovat noin 15-vuotiaita lapsia tai ainakin sille tasolle henkisesti jääneitä. Heidän maailmassaan on vain kaksi väriä joista toinen on musta ja toinen vaaleanpunainen.
- Yksi erinomaisimmista esimerkeistä asenneongelmassa on juuri tuo ketjupanta. Näiden ajattelutapaan ei mahdu nähdä sellaista tosiasiaa että se on koiralle kaikkein mukavin pantatyyppi. Ei kiristä, ei kurista, kunhan kulkee nätisti. On melkein kuin pantaa ei olisi. Ja kuitenkaan karkuun ei pääse. Mieluummin käytetään nahkapantaa joka hiertää ja kiertää helvetin kireällä niin että on kaulakarvat katki sekä ei pääse löysälle vaikka koira kuinka nätisti kävelisi. Miettisivät ja kokeilisivat itte jotain tärkkikaulusta ittellään. 123abc456def789ghi kirjoitti:
"Kysyn vielä kerran, mikä nykypäivän ihmisiä riivaa kun heidän on niin vaikea asettaa koiralleen kunnon rajat? "
- Oikea vastaus taitaa olla tämä: Nämä tänne kirjoittavat "kouluttajat" ovat noin 15-vuotiaita lapsia tai ainakin sille tasolle henkisesti jääneitä. Heidän maailmassaan on vain kaksi väriä joista toinen on musta ja toinen vaaleanpunainen.
- Yksi erinomaisimmista esimerkeistä asenneongelmassa on juuri tuo ketjupanta. Näiden ajattelutapaan ei mahdu nähdä sellaista tosiasiaa että se on koiralle kaikkein mukavin pantatyyppi. Ei kiristä, ei kurista, kunhan kulkee nätisti. On melkein kuin pantaa ei olisi. Ja kuitenkaan karkuun ei pääse. Mieluummin käytetään nahkapantaa joka hiertää ja kiertää helvetin kireällä niin että on kaulakarvat katki sekä ei pääse löysälle vaikka koira kuinka nätisti kävelisi. Miettisivät ja kokeilisivat itte jotain tärkkikaulusta ittellään."Heidän maailmassaan on vain kaksi väriä..."
"Mieluummin käytetään nahkapantaa joka hiertää..." No kumpaan värimaailmaan ketju vs.nahkapanta vertaus tällä kertaa menee :D
Minulla on ollut nahkapantoja jokusiakin.En ole huomannut kiristävän.Sen pystyy säätämään ;) Eri leveydeltään olevia on olemassa ja myös pehmeydeltään.
Eiköhän se loppupeleissä ole ihan sama mitkä vermeet on päällä(kun puhutaan eläinsuojelullisesti hyväksyttävistä),kunhan ne on sopivat ja niitä käytetään oikein.
Kun hyvässä mallissa ollaan,niin vermeitten tarkoitushan on olla lähinnä nimellinen ;)
- 1088
En tunne minkäänlaista pistoa, 70-luvulla itsekin käytin piikkipantaa isolla sakulla, ja totuus on, että sen kaulanahka paksunee eikä siitä juuri kärsinyt, mutta sen ajan kun sivulla kulku saatiin ihan varmaksi ajoi asiansa, sitten siirryttiin tavalliseen nahka kiristyspantaan,. Jos kaikille koirille tulisi nikamavaurioita metallikiristyspannasta, ei taitaisi monta suoraniskaista koiraa oolla. Syvällä sisimmässään koira aattelee että miten ihmeessä pääsisin tuota hajua seuraamaan, ja miksi ajattelet että koira peloissaan vaan yrittää mielistellä.
Arat koirat ei piikkipantoja tarvitse, niille riittää pehmeät keinot. Oletko koskaan ulkoiluttanut koiraa jonka kanssa sinun ihan vakavasti on mietittävä, syökö se ensiksi vastaantulijan, sen koiran, vai kenties sinut... tietenkin niin että ensin se on syönyt sinun tarjoamat namit, ja sitten aattelee että teenmpä lopun tuostakin vikisijästä ??
On hurjasti kärjistetty, muttä vaikka olisit jo syntyessäsi säikähtänyt, muista että luonto on aina jättänyt sukua jatkamaan ne jotka on vahvimpia, ja kukatietää röyhkeämpiäkin joukosta. MInäkin haluan helliä koiraani, ja hellinkin, mutta aina niin että minun sanani on laki, se viimeinen raja, jota ei koskaan ylitetä. Joku voi väittää vastaan, mutta koirani kunnioittaa minua ja minä sitä. Se on on hieno kaveri, kerrassaan sellainen josta en ikinä haluaisi luopua. - Koiran ehdoilla
"On hurjasti kärjistetty, muttä vaikka olisit jo syntyessäsi säikähtänyt, muista että luonto on aina jättänyt sukua jatkamaan ne jotka on vahvimpia, ja kukatietää röyhkeämpiäkin joukosta."
Jos viittaat tällä kommentilla koiran luonteeseen ja piirteisiin niin sen verran kommenttia että tämä pätee kyllä villieläimiin, mutta koira on kymmenien tuhansien vuosien aikana sopeutunut elämään ihmisen kanssa. Koirista ne, jotka oppivat elämään ihmisen kanssa parhaiten selviytyivät, ja ne villit, aggressiiviset tai pelokkaat yksilöt karsiutuivat pois. Tätä tukevat lukuisat tutkimustulokset mm. koiralle kehittyneestä kyvystä lukea ihmisen ilmeitä ja eleitä sekä tälläkin palstalla keskusteluissa esiintynyt kokeilu venäläisillä ketuilla, joista kesyimmät alkoivat kymmenien vuosien jalostuksen jälkeen muistuttamaan enemmän ja enemmän koiraa.
Noihin hihnapakotteisiin ja pantoihin liittyen kannattaa lukaista tämä ruotsalainen tutkimus: http://www.freewebs.com/dogmatters/pullingonleaddamage.htm
Tutkimus on suoritettu kyselymuodossa, ja siinä on kysytty sekä koirien kiropraktikolta että omistajilta koiran terveydestä, käytösongelmista jne liittyen selkä- ja niskavaivoihin. Tutkimuksessa oli mukana 400 koiraa. Näistä koirista 63%:lla oli selkäongelmia, ja selkäongelmaisista koirista 55%:lla oli ongelmakäytöksiä. (Ei-selkäongelmaisista koirista vain 30%:lla oli ongelmakäytöksiä).
Mikä vielä tärkeämpää, yksi tutkimuksen selkeimpiä tuloksia oli se, että 91% niistä koirista joilla oli niskavammoja, oli koulutettu käyttämällä hihnapakotteita tai koiran oli annettu vetää hihnassa pitkän aikaa.
En tiedä minkälaisia niskavammoja itse odotat näkeväsi, kun päättelet että niskavammoja ei ole niin kauan kuin niska on suorassa. Esimerkiksi, hiusmurtuma niskassa voi olla erittäin kivulias ja heijastua ongelmakäytöksenä - ja se ei kyllä näy ulospäin, muuten kuin käytöksen kautta.- annekko
Luin tutkimuksen. Täyttä roskaa. Mitä päteviä diagnooseja tekevät koirakiropraktikot tai omistajat? Ei ole luotettavaa tietoa. Näennäistieteellistä höpöhöpöä.
- Koiran ehdoilla
annekko kirjoitti:
Luin tutkimuksen. Täyttä roskaa. Mitä päteviä diagnooseja tekevät koirakiropraktikot tai omistajat? Ei ole luotettavaa tietoa. Näennäistieteellistä höpöhöpöä.
Tämä oli lyhennelmä alkuperäisestä tutkimuksesta, kannattaisi ensin lukea alkuperäinen tutkimus ennen kuin vetää johtopäätöksiä. Mutta, milläs meriitillä lynkkaat tämän miehen tutkimuksen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Anders_Hallgren. Sinulla on kenties myös psykologin koulutus, 40 vuotta kokemusta koirien kanssa työskentelystä ammattimaisesti ja olet ehkäpä myös kirjoittanut yli 20 kirjaa?
Tässä yksi esimerkiksi hänen kirjoistaan: http://www.bookplus.fi/kirjat/hallgren,_anders/koiraongelmia_ja_ongelmakoiria-4349199
- puetaan valjaat
Eipä ihminenkään ole kovin hyvillä mielin jos joka päivä on kipuja. Ihminen sentään osaa kertoa lääkärille missä kipu on ja koska se on alkanut.
Koiralla asia on toisin, koira on kipeänä joko ärtynyt tai se vetäytyy nurkkiin ja lähelle huonekaluja. Pahimmillaan kipeänä koira hyökkii ja ongelmoi monella tavalla.
Jos koira on luonteeltaan kiltti se ei järjestä hyökkäyskohtauksia. Meidän koira potee selkäänsä, sillä ei ole koskaan käytetty metallipantoja. Puolivuotiaana teetätin koiralle pikku valjaat, kaulapanta on todella harvoin ollut käytössä. Koiramme ei hyökkäile muiden päälle.
Meillä on eletty kipeän koiran ehdoilla, nykyään se on hyvin paljon ilman taluttimia, tärkeisiin tilaisuuksiin puetaan valjaat päälle. Arkielämässä koirani on paljon irrallaan.
Koira kertoo huonovointisuutensa hyökkimällä, se vetää mutta minkä takia? Kukapa tietää vaikka viisas koira vetää sen vuoksi että lenkki lyhenisi että kiristävä metallikaulain heitetään kotona naulaan ja kuristus loppuu.
Edellä mainittu tutkimus pitää varmaan aika hyvin kutinsa.- 34y
- Meillä on käytetty kuristavaa ketjupantaa,sekä kuristamattomia/puolikuristavia ketjupantoja (jälkimmäisiä koulutuksessa).Ei tule niskaongelmia kun on opetettu kävelemään vetämättä.Riittää,että kevyesti nyppäistään niin koira tulee pois haistelemasta ja treeneissä ottaa kontaktia (ja kyllä olen kokeillut itselläni miltä tuo nyppäisyä tuntuu kädessä ja kaulassa ja se ei satu).
- Ja kyllä olen estänyt koiraa/koiria hyppäämästä itseäni vasten nostamalla polven ylös,kun huomioimatta jättäminen tai selän kääntäminen ei auta (en halua -40kg painavaa koiraa hyppäämään selkääni vasten,enkä sitä vastoin syliinkään).
- Ja kyllä meillä vuffet lähtee sohvalta/sängyltä alas niskasta nostaen/vetäen jos eivät komennosta heti usko.
Eivätkä ne kyllä mua todellakaan pelkää,eikä ole pelkoa että vastaan kääntyisivätkään. - Urpo Maa-artisokka
34y kirjoitti:
- Meillä on käytetty kuristavaa ketjupantaa,sekä kuristamattomia/puolikuristavia ketjupantoja (jälkimmäisiä koulutuksessa).Ei tule niskaongelmia kun on opetettu kävelemään vetämättä.Riittää,että kevyesti nyppäistään niin koira tulee pois haistelemasta ja treeneissä ottaa kontaktia (ja kyllä olen kokeillut itselläni miltä tuo nyppäisyä tuntuu kädessä ja kaulassa ja se ei satu).
- Ja kyllä olen estänyt koiraa/koiria hyppäämästä itseäni vasten nostamalla polven ylös,kun huomioimatta jättäminen tai selän kääntäminen ei auta (en halua -40kg painavaa koiraa hyppäämään selkääni vasten,enkä sitä vastoin syliinkään).
- Ja kyllä meillä vuffet lähtee sohvalta/sängyltä alas niskasta nostaen/vetäen jos eivät komennosta heti usko.
Eivätkä ne kyllä mua todellakaan pelkää,eikä ole pelkoa että vastaan kääntyisivätkään.Niin. Ei ne koirat rikki niin helpolla mene kuin monet luulevat =) Se on jännä että koiraa ei haluta vähän nykäistä hihnalla, mutta sitten huudetaan vitutuspäissään että EI VEDÄ EI VEDÄ!!!! (perustuu tositapahtumiin) unohdetaan kokonaan koiran henkinen puoli siis.
- Koiran ehdoilla
Kuka huutaa? Itse en halua nykäistä hihnalla, eikä minulla ole tarvettakaan. Osaan opettaa haluamani asiat koiralle palkitsemalla ja saamme myös tuloksia sitä kautta (arkitottelevaisuus, useampi eri harrastuslaji). En myöskään huuda koiralle, se voi koirasta riippuen olla jopa pahempi pakote kuin hihnasta nykäisy. Koirat kyllä menevät rikki jos käytetään pakotteita ja rangaistuksia - ne on eläimiä, ei robotteja. Kuinkahan moni pakotteita käyttävä on sanonut sanat "tämä mun koira on semmoinen jääräpää/tyhmä/kovakalloinen/vastahakoinen"... eikä koskaan ole tullut mieleen, että kyseinen käytös ei johdu koiran luonteesta vaan siitä että koiran kouluttamiseen on käytetty paljon käytöstä sammuttavia pakotteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa2383314Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard312397Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,3282104SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän792022Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava1081921Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --431793Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.321701Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue321492Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?1251361Särkyneelle sydämelle
Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂301360