Ratsastus hemmoteltujen kakaroiden puuhaa (useinmiten)

Niin siis usein miten olen nähnyt jonku ratsastus hyypän, hän on lellitty ja henkisellä tasolla usein 8v



PS: Jos on vastaväiteitä niin ilomielin otan vastaan :)

128

4998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuumija

      Minusta olet osittain oikeassa. Tunnen monta nöyrää ja hyvää ratsastajaa, jotka joutuvat maksamaan itse tuntinsa ja varusteensa. Tiedän myös monta jotka katsovat nyrpeällä naamalla muiden touhua ja lyttäävät heidät omilla taidoilaan.

      Ne jotka omistavat oman/omia hevosia antavat joskus sen nousta päähän. Sitten valitellaan kun on kiire ja paljon töitä! Arvostaisivat sitä mitä ovat saaneet ja hoitaisivat homman kunnolla!

      Silti on ihmisiä jotka säästävät rahaa hevostarvikkeisiin, ratsastustunteihin ja jopa omaan hevoseen. Arvostan heitä.

      Itse en joudu maksamaan omia tunteja, vaan äiti maksaa ne. Teen kuitenkin paljon töitä koulussa ja toisessa harrastuksessa, ja saan tunnit palkkioksi. En kuitenkaan ajattelle olevani lellitty!

      Vai olenko?

      • gtvssss

        Joo mult unohtuki pari sanaa tuolt välist ko mozilla tiles nii piti mennä expolerille. Joo siis en mä väitä et kaikki olis lellittyjä mutta joskus tulee vastaan semmosia henkilöitä ketkä valittavat ihan kaikesta että on rankkaa ikinä ei saa mitään, muuten vain saanut juuri tuossa 5000e hevosen ja ymm...


      • Anonyymi

        Et ole lellitty, minulla sama juttu!
        T: 11-vuotias tyttö, joka ratsastaa.


    • =)

      En usko, että olet lellitty, jos kerran saat tunnit palkaksi. =) Mun mielestä ihan hyvä palkkio. Itsekin saan ratsastustunnin isältäni, kun olen imuroinut koko talon, joka on isompi kun uskottekaan, ja tyhjentänyt/täyttänyt astianpesukoneen, ja kaikkea tämmöstä.
      Itse en silti ole lellitty, sillä en saa tehdä melkein mitään. Olen 13-vuotias, enkä ole kertaakaan saanut käydä kaupungilla ilman äitiäni! O.o Ihan "vähän" vaan koulussa nolottaa, kun kaikki muut käy tyyliin 4 kertaa viikossa kaupungilla. Ja mä 5 kertaa vuodessa, äitin kanssa. =/
      Ja siksikin saan käydä ratsastamassa, koska en muuten näkisi ikinä hevosia, ja ne kuitenkin on mun elämä. Eno on ravivalmentaja, äitillä ollu omii hevosii, ja kaikkee tämmöstä. =) Mutta joo, yleensä ratsastajat, varsinkin tytöt, ovat lellittyjä, ellei tee ensin "töitä" ja pääse sitten palkkioksi ratsastelemaan. =) Nii, ja sitten vielä tuo ikäkin vaikuttaa asiaan. =D
      Eli siis olen aikas samaa mieltä keskustelun aloittajan kanssa. =)

    • tallilaine

      No mielestäni olet osittain oikeassa. Näen usein tallilla ihmisiä, joista näkee selvästi että he ovat lellittyjä. He katsovat mm. alkeisia nenänvarttaan pitkin ja tulevat naureskelemaan vähän huonommille ratsastajille. Suurimmalla osalla on oma hevonen merkkivaatteet tallilla. Kaikki eivät onneksi ole sellaisia :)

      • Anonyymi

        Niin kyllähän se kun nuorena aloittaa ratsastuksen, niin vanhemmat tai muut sen maksaa . Ei kait 9-10 vuotiaalla ole itsellä varaa ? Sehän tietysti edellyttää sitten vastineeksi kunnon koulunkäyntiä ja muuten moitteetonta käytöstä .


    • jgkiloijsdrog

      Aikuisena ratsastajana en jaksa enää sekuntiakaan noita ylipäteviä heppatyttöjä, joilla ei mitään käytöstapoja eikä nöyryyttä! Yksityistalli ainoo paikka missä saa rauhassa touhuta ilman tuota mesoomista...Ja osa niiiiiin lellittyjä ja äiditkin niiden talutusnuorassa ;)

      • Anonyymi

        No jep. Ärsyttäviä tuommoset.
        PS olen itsekin 11-vuotias, mutta en käyttäydy missään kenellekään ilkeästi tai nokkavasti!


    • hh

      No mein tallilla on yks tyttö mikä luule et on paras koska kerran on menny suht hankalalla hevosella :-(

    • ponihyppääjä

      itse oon 15 vuotias, enkä ainakaan itse ole lellitty, käyn tallilla 1-3 kertaa viikossa, pyöräilen 15km tai menen bussilla, hoidan yleensä aamu tai iltatallin päivä ruokinnat (riippuu oonko aamupv vai illalla) saan ratsuttaa yhtä ponia ilmaiseksi, koska se on yksityistalli, ja autan tallilla niin paljon, mutta ratsastustunneista maksan, (=äiti maksaa :D ) tiedän kyllä tyttöjä joille ostetaan kilpahevonen, joka menee moitteettomasti ja hienosti ilman että on taitoa ratsastajalla, ja sitte niille laitetaan ja lämmitellään hevonen valmiiksi ja ne vaan hyppää selkään ja lähtee hyppimään esteitä.. mutta niitä en kyllä tunne paljoa ;D ainahan löytyyy ääripäät, mutta yleisesti ottaen, e ole hemmoteltujen kakaroiden puuuhaa, ei todellakaan, vaan fyysistä työtä (paskan luominen, heinätyöt, vedenkanto ) ainakin meidän tallilla josta palkkkiona ratsastus! :D

      • assi

        1-3 kertaa toi on hirveesti eikö sun vanhemmat tajuu miten paljon toi niinku maksaa kuukaudessa se on hirveesti!!!! mä meen vaan kerran viikossa ja se on realistinen määrä mut toi on aika paljon!!!(sun vanhemmat on rikkaita tai hulluja) P.S oon kymmenen


      • pokefreak
        assi kirjoitti:

        1-3 kertaa toi on hirveesti eikö sun vanhemmat tajuu miten paljon toi niinku maksaa kuukaudessa se on hirveesti!!!! mä meen vaan kerran viikossa ja se on realistinen määrä mut toi on aika paljon!!!(sun vanhemmat on rikkaita tai hulluja) P.S oon kymmenen

        assi, mitäs jos lukisit viestin uudestaan...;D


      • eläin rakas

        Sama täällä käyn kerran viikossa tallilla ja oon 10v. En ole hemmoteltu kakara


      • heppatyttö
        assi kirjoitti:

        1-3 kertaa toi on hirveesti eikö sun vanhemmat tajuu miten paljon toi niinku maksaa kuukaudessa se on hirveesti!!!! mä meen vaan kerran viikossa ja se on realistinen määrä mut toi on aika paljon!!!(sun vanhemmat on rikkaita tai hulluja) P.S oon kymmenen

        Se sano että luo aamu ja iltatallin. Ei se sanonu että kävis rattastamassa 3 kertaa viikossa.


      • Anonyymi
        assi kirjoitti:

        1-3 kertaa toi on hirveesti eikö sun vanhemmat tajuu miten paljon toi niinku maksaa kuukaudessa se on hirveesti!!!! mä meen vaan kerran viikossa ja se on realistinen määrä mut toi on aika paljon!!!(sun vanhemmat on rikkaita tai hulluja) P.S oon kymmenen

        ”Vähän” myöhään mut itse käyn vuokriksella kerran viikossa ratsastuskoulu tunnille kerran viikossa ja mulla on rkssa hoitoponi (ja se ei siis maksa mitään ku ei sillä saa ratsastaa paitsi jos se sulle tunnille laitetaan) ja voin käy vaikka joka pv tallilla auttelemassa ja hoitamassa jos haluan. Kuljen Bussilla ja pyörällä sekä mun vuokriksen maksan ite mut rk kulut äiti hoitaa :)) en koe olevani lellitty vaikka äitini maksaisi talli hommani koska oon nöyrä avulias ja talutan esimerkiks jos on pakko ja mul on vaik käsi kipsis, ei se sitä estä ;)


    • llellitty:)

      joo ite sästin rahoja monta vuotta että saisin hevosen. niinhän siinä kävi että lopulta oli taskussa 3000e. ja ostin hevosen, satulan. loimet ynm. moni pitää mua ja mun siskoo lellittyinä koska meillä on hevoset. ja koska ei tunne sitä toista puolta.kyllä se oma hevonen on aivan ihana ja osaa arvostaa paljon enemmän ja tehdä "työt" hyvin kun on itse maksanut. kyllä iteki joskus valitan kun on väsynyt mutta enpä kyllä leuhki tai valita turhista. vanhemmat ei ole koskaan ollu hevos ihmisiä(paitsi nyt tietty;) joten alkuun oli hiukka raskasta kun oli oma talli. mutta onneksi on hyvii ystäviä ja kavereita. ja kyllä mulla ainaki on aikaa muuhunki kun vuorotellaan siskon ja äitin kaa kuka käy hoitamassa hevoset illalla tallin ynm.

      tunnen kyllä monia jotka on lellittyjä... tyyliin saa oman mopon rippilahjaksi, ratsastaa 1-5 kertaa viikossa 60 kilsan päässä ja tietty merkki vaatteet. kaksi jopoa ainaki pitää olla.vielä pitää saada rahaa kaikkeen muuhun roskaan. oma kone tietty mamma ostanu ja kaikki mitä halutaan pitää saada nyt heti. kyllähän itelläki on noita kamppeita mutta ite säästäny rahat jne.

      riippuu tosi paljon vanhemmista millaisia on kakarat....... miljonääreillä on yleensä lellityt kaksut, joille nousee päähän kun saa oman hepan>>>>> heppa tyyliin 10 000 e. ja vielä valivali..

      • Kaua sul kesti säästää rahaa et sait 3000 :O mä olisin varmaa tullu hulluks tost summast, en olis enää pystyny säilyttää rahoja ja kauhee stressiki olis tullu (mut nice). ennätys rahojen säästämises vaa 750 e :(.


      • <<<
        gtvsss kirjoitti:

        Kaua sul kesti säästää rahaa et sait 3000 :O mä olisin varmaa tullu hulluks tost summast, en olis enää pystyny säilyttää rahoja ja kauhee stressiki olis tullu (mut nice). ennätys rahojen säästämises vaa 750 e :(.

        olisi upeaa harrastaa ratsastusta < keskustallilla. ponihaassa. kytäjällä. eriksnäsissä. tuomarinkylällä. kytäjällä ja PONIHAASSA JA SITTEN KESKUSTALLILLA RUSKEASUOLLA JA TUOMARINKARTANOSSA JA TURENGISSA. RUSKEASUOLLA JA SIT SEURANA TALLIKOIRANA KULTAINENNOUTAJA LOLA., NÖFFI NOVA JA LK BERNHARDINKOIRA CARA. PK BERNHARDINKOIRA HANNIBAL JA BOKSERI TYYNE


      • paku
        gtvsss kirjoitti:

        Kaua sul kesti säästää rahaa et sait 3000 :O mä olisin varmaa tullu hulluks tost summast, en olis enää pystyny säilyttää rahoja ja kauhee stressiki olis tullu (mut nice). ennätys rahojen säästämises vaa 750 e :(.

        Hevonen ei ole pienin kulu erä...vaan hevosen elättäminen maksaa eli hevosta ei elätetä minimi palkoilla.. ..jos kuitenkin sinulla tai vanhemmillasi on vara elättää hevosta niin neuvoisin hyvä osasena ottamaan ponillesi tai hevosellesi hoitajan jolla ei ole mahdollisuutta hevos urheiluun... ..näin aina joku köyhempikin pääsee mukaan toimintaan.. ..hoitajaksi en ottaisi hyvätuloisten lasta.


    • hgtfrcxrh

      No siis mä oon 12v, äiti maksaa tunnit. Ne ei oo palkkioita mistään, äiti vaan tietää, kuinka paljon mä tykkään ratsastamisesta. Ja muutenkin.

      En ole lellitty. Kotitöitä en kyllä jaksa tehdä, vaikka saisinkin siitä sitten 10 euroa viikossa. Koulu menee kohtalaisesti.

      Mutta kotona on kova kuri :D taii no ei hirveen kova. Ei enää, mutta nyt olenkin vanhempi. Tietokonekieltoja tulee, jos syön tietsikan ääressä sottaisesti, äiti huomauttelee ja nipottaa aika paljon ja iskä.. no iskä tulee joskus kotiin, huuta mulle ja lähtee sitten. ja joskus se tulee kotiin ja kysyy "lähetäänkö kirjastoon" tai jotain :D

      mutta mä rakastan niitä :)

      • nnnnn hf

        Ja vielä.. tuosta yhdestä viestistä.

        tunnen kyllä monia jotka on lellittyjä... tyyliin saa oman mopon rippilahjaksi, ratsastaa 1-5 kertaa viikossa 60 kilsan päässä ja tietty merkki vaatteet. kaksi jopoa ainaki pitää olla.vielä pitää saada rahaa kaikkeen muuhun roskaan. oma kone tietty mamma ostanu ja kaikki mitä halutaan pitää saada nyt heti. kyllähän itelläki on noita kamppeita mutta ite säästäny rahat jne.

        samaa mieltä. Mulle kyllä on jo luvattu oma mökki, mutta se on niinkuin.. öö suvunn perintö, sukupolvelta toiselle :) ja mopo on luvattu, käyn kerran viikossa ratsastamassa, aika kaukana, mutta se on lähin paikka, pieni kylä kun on.

        Merkkivaatteet on syvältä, en saa rahaa melkein koskaan äitiltä, uuden pyörän ehkä saisin joka vuosi, mutta mä RAKASTAN vanhoja pyöriä. Omaan lemmikkiinkin äitiä suostuttelin (marsuihin) about. vuoden. Hamsteriin ne kyl suostu heti.

        nothing else.


    • lllellitty:)

      no siis mulla meni rahan säästöön silleen aikas hyvin kun tein kotitöitä ja sitten olin töissä meiän yrityksellä niin olisko semmonen 2-4 vuotta kun en oikein tuhlaile:P oon tullu kato iskään niin oon aika "nuuka" ja nytki säästän massii et kyllä se rahan säästö onnistuu jos oikeeen yrittää:) yritän nyt että jos saisin kisa hepan kun on opiskelut käyty eli about neljä vuotta ja silleen:D ja oma poni alkaa olla Wanha tossa vaiheessa:)

    • Mr_Anderssen

      Kyllä niitä lellipentuja aina joukkoon mahtuu, mutta kuten mahtuu niitäkin jotka maksavat itse tuntinsa tai tekevät töitä niiden eteen.

      Fakta kyllä on, että ratsastus on rikkaiden harrastus. Tunnit ovat aika suolaisia hinnoiltaan ja varusteilla kyllä revitään mukavat hinnat. Aivan kuin mistä tahansa urheilulajista. Aika moni aikuisista kavereistani on lopettanut harrastuksen juuri hintojen takia. Työtön yksinhuoltaja ei oikein pysty maksamaan vuokraa, perheen elantoa ja lapsen ratsastustunteja. Olisi hienoa jos vaikka sossu tai joku avittaisi edes vähän pienituloisten lapsiperheiden harrastuksia.
      Tuntuu vaan niin inhottavalta, että revitään 20e kahdesta kierroksesta kenttää ympäri:(

      Katsokaapa Anna Julia Kontiota tai Mikael Wahlmania (Korpikylän ratsastajia) Lapsesta asti ollut omia hevosia ja toisen vanhemmat omistaa ratsastuskoulun. Jos riittää rahaa ja onnea niin mikä ettei. Kuka tahansa voi olla siis menestyvä kilparatsastaja jos on rahaa. Ken tietää kuinka monta mahdollista lahjakkuutta ratsastaa vain muutaman kerran vuodessa rahanpuutteen vuoksi. (Anna Julia on lahjakas ratsastaja, mutta otin vain esimerkiksi)

      Ratsastus on hieno harrastus, mutta ala vaatisi hieman...hiomista.

      • plöö

        Mr_Andressen! jooo Anna-Julia ON taitava ratsastaja enkä usko että mikään lellitty on töitäkin joutunut tekemäänn.


      • heppatyttö

        Niimpä, hinnat on hirveät. Yks tunti maksaa 25euroa. Ittekkin rattastan mutta joudun itse maksamaan tunteja...


      • Jbkb

        Meillä maksaa tunti 40 e...


    • niinpä...

      Olen ainakin lähestulkoon samaa mieltä aloittajan kanssa... Itse lopetin ratsastuksen pari vuotta sitten. Harrastin kolme vuotta ja kävin neljällä eri tallilla.
      Lellityt lapsukaisethan siellä pyörivät uusine, kiiltävine nahkahansikkaineen ja luulivat omistavansa koko paikan.

      Ehkäpä satuin käymään väärillä talleilla, mutta oma kokemukseni oli, että kovin mukavaa "jalat maassa"-porukkaa ei paljoa tunneilla näkynyt.

    • Ainaeivoikäsittää

      Minusta kaikki saavat ratsastaa. Oli henkisellä tasolla sitten 3 vuotias, 5 vuotias, 8 vuotias, ihan mikä vaan! Itse aloitin 5 vuotiaana ratsastuksen, en ollut lellitty. Terapia- ja talutustunnit ovat oivia vaihtoehtoja henkistasotyypeille, mutta kyllä hekin ovat oikeutettuja osallistumaan ratsastuskoulujen ryhmätunneille, jos suinkin pystyvät & haluavat :)

      Ps. Älkää mollatko ( tyypillistä Suomi24- pässeille ) en tajunnut gtvsss alkuviestiä täydellisesti, mutta esitin mielipiteeni siltä kannalta miten ymmärsin :P

    • Vakiokävijä

      Kyllähän sitä valittaa saa, jos siihen on oikeasti syy. Itse sain hevosen kun olin harrastanut aktiivisesti ratsastusta 11 vuotta. Kävin peruskoulun viimeistä luokkaa, joten töitä oli paljon, lisäksi hevonen ja kavereitakin piti nähdä. Ei siinä kerinnyt muuta tekemään, kun koulusta suoraan kotiin, läksyjen teko, kiireellä tallille ja ilta yhdeksältä kotiin. Seuraavana päivänä sama homma. Viikonloppuisin oli valmennuksia tai kisoja, joten aamulla heräsin ennen kukonlaulua ja kiireessä tallille taas, valmennukset ja kisat alta pois, kaiken päälle tallityöt ja kotiin. Pari tuntia oli aikaa iltaisin nähdä kavereita, jos vaan millään jaksoin. Ei tuo hevostelu ole helppoa puuhaa, varsinkaan nuorelle, jonka vanhemmat eivät tiedä hevosista muuta, kun että niillä on pää ja häntä. Itse siis sain hoitaa hevoseni. Kyllä useinkin valitin kuinka kiire minulla oli, kuinka väsynyt olin ja kun en ikinä nähnyt ystäviäni.. Kuitenkin kun olin oman hevosen kanssa, niin ei hymy hyytynyt hetkeksikään. Oli se niin mahtavaa ajatella, että minulla on oma hevonen!
      Ja vaikka olinkin saanut hevosen ja jaksoin valittaa siitä, en kuitenkaan ollut lellitty.

      • Apv-705

        Olisi upeaa harrastaa ratsastusta( 7 paikassa ( 1. Ruskeasuo 2. Ponihaka 3. Kytäjä 4. Ruskeasuo 5. Ponihaka 6. Messilä 7. Rastilan talli ja sitten 6 lapsen isänä ruskeasuolla


    • <<<<<

      enpä tiedä.....mut kyllä sitä haluais joskus koittaa

    • <<<

      en ole hurahtanut mutta jos joku tyttö harrastaisi ratasastusta niin tukisin tätä täysin

    • <<<<<

      olisi upeaa jos joku tyttö < aikanaan vaikkapa oma tyttöystävä harrastaisi ratsastusta ja sitten toimisin rahoittajana ja sponsorina ja sitten vielä tukijana. ja kuskina kun ajaisimme vanhalla 124-korisella mersulla aina Mikkeliä ja aulankoa myöten ja sitten kun tämä Olisi ulkomailla Mä olisin Itte taas kotona ja rentoutumassa ja joskus ajaisimme sitten saab ysisatkulla ja volvo 240mpillä ja renault 30 v6 mallilla ja joskus pakettimersulla aina mikkeliä.aulankoa ja Ypäjää myöten ja joskus sitten vw transporterilla joskus skodalla ja joskus jopa Porschella 911

    • ........

      olen osittain samaa mieltä kanssasi.
      Näen usein tallilla ihmisiä jotka käyttäytyvät todella lapsellisesti ja katsovat useasti pieniä ratsastajia/alkeisia/ylipäätään muita nenän varttaan pitkin.
      kAIKKI eivät onneksi ole samanlasia :s :)
      Itse minulla vanhempani maksavat ratsastukseni, mutta säästän itse rahaa hevoseen..

    • Mursuntti

      Minä olen 12-vuotias, ja käyn yksityistallilla, jossa ei ole koskaan ihmishulinaa. Kahden hevosen ja yhden ponin hoitamisessa on yllättävän paljon töitä, joten tallilla aikaa kuluukin. Tallin omistaja on joka kesä pois 2-3 viikkoa, joten minä ja 18-vuotias isosiskoni olemme vastuussa hevosista. Teen siis kovasti töitä, ja siitä hyvästä minä saan hoitaa ja ratsastaa kyseistä ponia. Se on minulle kuin oma, sillä kukaan muu ei sitä hoida tai ratsasta. Asumme maalla, pienen(n.15 000 asukkaan) paikkakunnan pikkukylässä (jossa asuu n. 1000-5000 henkeä), joten kävijöitä ei senkään takia ole paljon. Minun entinen hoitoponini myytiin Sieviin, ja olin talven lähes ilman hoitsua. Hiihtolomalla kuitenkin tallin omistaja, ja hänen sisko, minä ja minun isosisko lähdimme traileri perässä Ylöjärveä kohti. Alastarosta tuotaisiin Hööksin pihaan meille pari viikkoa sitten (sen ajan tapahtumia) ruunattu russponi. Ponia kutsuttiin nimellä Dino. Dino ostettiin minulle hoitoponiksi 1500 eurolla, ja myöhemmin se tulisi sitten kaverilleni (minua vuoden nuorempi, mutta kamalan lyhyt, jolla on nyt shettisruuna) poniksi. Dino oli tullessaan 4-vuotias, mutta täytti kesäkuun 19. päivä 5. En tunne itseäni hemmotelluksi, sillä tallin omistaja ei kuulu meidän sukuun, joten aika harvoin ulkopuoliset ihmiset hemmottelevat.. Omistajan mukaan olin kuitenkin ollut niin ahkera ja tärkeä apulainen, että he olisivat olleet pulassa, jos minä olisin lopettanut tallilla käymisen. :)

      • Mursuntti jatkaa..

        Sitä vielä.. Että tuo kaverini on tallin omistajan siskontyttö.


    • Lamqx323

      Olisi upeaa olla tyttöystävänsä. Vaimonsa. Kihlattunsa sponsori kun tämä harrastaisi ratsastusta ja joskus sitten mukana pyörisi 5 koiraakin ( bernhardilainen. Nöffi. Cockeri. Glen of imal. Tanskandoggi ja 8. 5 v leonberger ja minä kuskina w123 k mersulla ja toyota land cruiserilla. Porsche 911 scellå. Ford taunuksella ja w116 k mersulla

    • <<<<

      jos joku tyttö < tyttöystävä.yms ratsastaisi aikanaan mä tukisin häntä täysin

    • kahden äiti.

      Minusta missä tahansa harrastuksessa on niitä, jotka katsovat olevansa muita parempia. Ihan yhtälailla niitä näkee vaikkapa poikien jalkapallotreeneissäkin!!! Täytyy kuitenkin muistaa, että talleilla moni tyttö on vielä tosi epävarma itsestään ja itsetunto on nollilla, joten totta kai on iso kiusaus yrittää saada omia osakkeitaan nousemaan muiden silmissä, jotta olisi suosittu. Tuskin kukaan vapaaehtoisesti haluaa olla se epäsuosittu huono ratsastaja, joka on kaiken lisäksi myös tyhmä tyyppi. Sitä paitsi me aikuiset varmasti tiedetään jokainen myös niitä aikuisia, jotka luulevat tietävänsä jokaisesta asiasta ihan kaiken....

      Oma tyttäreni (12-v) on käynyt ratsastamassa noin 4-v. Olen yksinhuoltaja, joten yritän, että voisin viedä hänet ratsastamaan joka toinen viikko, mutta käytännössä rahaa ei ole aina niin paljon. Siksi käytän tyttöä irtotunneilla vähän tilanteen mukaan. Kesälomalla käytin tyttöä ratsastamassa 2 kertaa ja hänen isänsä käytti myös 2 kertaa tallilla. Kerran hän on päässyt ratsastusleirille, kun hän itse säästi osan rahoista.

      Meillä tyttö saa viikkorahaa, jos siivoaa huoneensa ja tekee sovitut kotityöt. Ratsastuksen maksan, koska hänellä ei ole muita maksullisia harrastuksia. Minusta se ei ole lellimistä, koska hän oikeasti rakastaa tosi paljon hevosia ja ratsastamista, vaikka onkin välillä joutunut ratsastamaan esim. itsepäisillä poneilla, on kokenut pukituksia ja pudonnut pari kertaa selästä.

      Täytyy muistaa, että hevosten ylläpito on todella kallista. Siksi niitä rikkaitakin tarvitaan, jotta tallit ylipäätään pysyvät pystyssä. Jos kaikki harrastajat olisivat vain niitä, jotka "ansaitsevat" päästä talleille, niin ainakaan minun kaltaiset köyhät äidit eivät pystyisi pitämään ratsastustalleja pystyssä. Annetaan siis kaikkien heppakärpästen puremien ihmisten tulla talleille. Ponien ja hevosten takiahan siellä ollaan:)

      • Love99

        Olisi upeaa olla rahoittaja. Ja tukija ja autokuski( mersu taxi ja muuta. Ja kun tyttöystävä.vaimo.kihlattu ratsastaisi niin ukko ajaisi auton mersu w124 hiekkapolun alkupätkälle ja lähtisi lenkille joskus mukana cockeri iines ja karhun verkkarit. Ja 7 muuta koiraa ja saksanpaimenkoira eve ja englsp eetu ja alaskanmalamutti ninni ja bernhardilainen hannibal. Korvilla walkmanit ja oma ratsastusura kest 2.5 v 1.5 v 2 esteratsastuksen sm ja putoaminen


    • mualaisjuntti

      itse mielestäni en ole mikään lellitelty, kun sain vähän pienempänä shetun (1000e kaikkine varusteineen kirjaimellisesti!) ja vanhemmat on molemmat hevosihmisiä, ja ollaan liikuttu paljon raviradalla. monet sanovat minua (ja varmasti muita hevosen/ponin omistajia) onnekkaaksi, mutta kun löytyykin jo kuusi muuta hepoa, niin työtä on vaan lisää... ei se VÄLTTÄMÄTTÄ lelliteltyä oo...
      emmekä mitään rikkaita olla, vaan puhtaita mualaisjuntteja ja ratsastan semmosella mualaistyylillä, ei miulla hajuakaan mistään hiton avosuluista tai vastaavaa. ratsastustallillsa oppii ratsastuksesta enemmän mielestäni.

    • hepohullullul

      jos vanhemmat ostaa ponin/hevosen, niin ne tietävät että siihen liittyy työtä ja paljon, enkä usko että pienet n. 8v mitään hirveemmin maksaa... antaa luulla vaan että parhaita ovat, mutta isompana tajuavat olleensa täysin tyhmiä...

    • "MUL ON OMA HEVONEN"

      Olen samaa mieltä siitä että monilla hevosen omistajilla nousee päähän se että omistaa hevosen. Esim. Kertoo jostain asiasta ja lisää siihen väliin vaikka asia ei edes liittyisi hevosiin et "Nii ja mul on oma hevonen" Se on NIIN ärsyttävää....

    • kirpeesuffe

      mä itse en oo lellitty sillä saan 3 kertaa vuodes ratsastustunnin ilmaseks kun äiti maksaa, siis synttärinä, nimpparina ja joululahjaks. muuten joudun tekeen töitä et saan rahat kasaan ja ne rahat joita saan vanhemmiltani vaikka et kävisin ulkon syömäs ni nekin menee ratsastukseen ja sit taluttelen tallilla alkeisia et saan ilmasen tunnin! eli näin hankalaa on mun elämäni et pääsen ratsastamaa!!!!

    • Love8492

      Kokeilin aikanaan kyseistä touhua: en ehkä heti innostuisi. Mutta jos joku toinen harrastaisi. Toimisin rahoittajana. Tukijana. Autokuskina. Sponsorina. Rahoittajana ja kannustajana ja vielä henkisenä tukena ja aikanaan kävisin raveissa 35 v aikana ja jopa oravaisissa kaverini jan-erik strandvallin ravikoulussa ja voitt viidet ravit ruotsissa

    • Lovev48

      Ratsastus ei oo suinkaan pikkukakaroiden touhua:-[ olisi upeaa joskus olla siinä mukana henkisenä tukena. Sponsorina. Rahoittajana. Tukijana. Kannustajana. Managerina. Tallipäälikkönä ja autokuskina. Ja kustantajana. Ja joskus jopa joisin 9 p cokista od perheen naisia ty sisko ja kerran kävisin itse kokeilemassa ja mukana pyörisi neljä koiraakin ja buick park avenue jonka vaiht mersuun ml 320

    • Hevostyttö97

      Olen 13 vuotias ja jouduin paiskimaan kovasti töitä et pystyin alottaa ratsastuksen :/ Meijän perheellä ei ollu siihen aikaa kun alotin ( olin 9 ) paljon rahaa. Rupesin parantaa koulunkäyntiäni ja sitten sain mummolta ja joskus vanhemmiltakin siitä hyvästä vähän rahaa, jotain 2 euroa. Maksoin ja maksan edelleen tunnit itse, olen ostanut tarvikkeet itse ja kävelen 6 km tallille melkein jokapäivä

    • <<<

      musta ois ihanaa jos joku mun tuntema tyttö harrastaisi ratsastusta > toimisin autokuskina. managerina. kannustajana ja tsempparina ja autokuskina sekä rahoittajana ja myöhemmin ajaisin trailerin kera 500.0000 km ympäri suomea ja jopa tanskassa ja ruotsissakin...

    • jjulle

      En koe mitenkään että olisin lellitty vaikka en tee mitään kotitöitä ym. että saisin käydä ratsastamassa. Iskä maksaa 210e/kk valmennukset. Niinja oon 13v. Tuun varmaan saamaan tästä kommentteja kuinka lellitty oon. Voi olla että oonkin, mutta ei nyt sentään oo kusipäähän noussut ja autan mielelläni muita. :)

    • Kallista lystiä

      Ratsastus on kallis harrastus. Joku tuossa sanoi, että 20e/h, mutta sehän on vielä halpaa. Missä on näin halvat tunnit? Ei ainakaan pääkaupunkiseudulla.

      Itse aloitan 4hlön pienryhmässä ja tuntihinnaksi tulee 46e. Aloitan myös toiselssa pienryhmässä 2-3hlöä, siinä tuntihinnaksi tulee 36e (ei maneesia). Eli 2xvkossa. Kävin monta vuotta isoissa 8-10 hlön ryhmissä jossa tuntihinnaksi tuli n.30e. Mutta en opi/kehity mihinkään näin isoissa ryhmissä joten rahat menevät hukkaan.

      Isoissa ryhmissä ratsastus on vain toisten väistelyä ja välimatkojen pitämistä. Sitä on opettajakin koko tunnin jankkaa. Itse ratsastukseen ei voi kunnolla keskittyä, kun suurin osa enerigasta menee väistelyyn. Eikä opettajalla jää aikaa per ratsastaja hlökohtaiseen neuvontaan muutamaa minuuttia enempää.

      Toivonkin nyt, että pienryhmässä tilanne muuttuisi vaikka saakin maksaa itsensä kipeäksi. 20e/h olen maksanut ratsastuksesta eräällä yksityishepalla ilman opetusta.

    • MINÄJOKAOLENONNELLI

      mä tunnen yhen -98 tytön joka on just saanu oman ponin, aikoo kisata sillä 120cm luokkia [ponilla on siis oikeasti ponnua siihen asti] ihkuttaa siitä kun heillä on hackamoret [MITÄ TYTTÖ EI OLE EDES KÄYTTÄNYT KOSKAAN] neljä jätesäkkiä loimia, ja paljon paljon suitsia satuloita ja harjoja, jotka kaikki ovat eri merkkisiä ja varmasti 394024739 euron hintaisia.
      ja kun minä, häntä pari vuotta vanhempi tyttö, haluaisin vain edes nähdä hevosia, viettää niiden kanssa aikaa ja saada niiden kanssa hyvän yhteyden. ja muutenkin olla niiden kanssa, ja kun saan sen, niin TOTTA HELVETISSÄ OON ONNELLINEN :--o!

      • <<<<

        Tota vois joskus harrastaa harrastemielessä < sm-tasolla


    • ><<<<

      voisin harrastaa harrastemielessä ratsastusta < ja sit pitää taukoa 12 vuotta < ja käydä ratsastamassa ruskeasuolla. teivolla. messilässä. Kytäjällä ja ajella sinne w123 korisella mersulla.Volvo 240mpilla. Ladalla ja Vw golffilla vanhalla Poliisi-saabilla ja 1992 mallin Vectralla.Corollalla ja mazdalla 929 ja sitte e-mersun farmarilla ja sitte Volvo 850 farmarilla..V70mpilla ja mazda 323sella 1987 jossa matkaisivat kamat ja sitten sm-tasolle päästyä Toyota land cruiserilla.. kerran ajelisin Jopa Vanhalla Polisimallin Toyota Land cruiserilla Kytäjälle ja messilään

    • <<<<

      sitte vois harrastaa ratsastusta harrastemielessä ja jopa sm.mm.em-tasolla

    • heppojenomistaja

      Haluaisin nyt hieman puuttua tällaseen keskusteluun et kaikilla nousee päähän se että saa oman hevosen. No mää voin kertoa et oon 16 wee ja mulla on kolme omaa hevosta. Eikä oo todellakaan edes harkinnassa ollu että leveilisin sillä, kun on omia hevosia/poneja, kun ei siitä muutu paremmaks ratsastajaks tai ihmiseks. Ite olen hyvinkin epäitsekäs, avoin ja iloinen kaikkia kohtaan. Haluan nauttia siitä mitä minulla on Käyn myös ihan yleisellä valmennustallilla estevalkassa tallin hevosilla ja kotiväki maksaa tunnit. Ei mun tuntien eteen tarvii paljon töitä tehä, koska kotiväki tietää innostukseni ja tukevat sitä. En kulje nenä pystyssä ja en oikeastaan koskaan puhu pmista hevosistani ellei joku sitä satu kysymään.

    • Blablo

      Ratsastaminen on miesten puuhaa, ainakin Texasissa.

    • jahaaaaaaaaaaaaaaaas

      Jaahas, vai että on lellittyjen puhaa.... Mikäs pummi se sinä sitten olet jos ei ole varaa ratsastukseen?

    • puhunasiaa

      öööö.... ei välttämättä ole lellitty vaikka olisi paljon kaikkea voi vähän miettiä en sin mitä: sana "lellitty" meinaaa!! koska itse olen hyvin rikkasta perheestä ja minulla on 3 hevosta ja niistä kaksi on 23 tonnin arvoisia enkä silti ole mielestäni lellitty... siis miun mielest lellitty on sitä kun saa kaikkea eikä ikinä tee mitään ja väheksyy muita yms.... ja minä esim käyn valmentamassa pikku kakaroita jotta saisin rahaa ja muuten vaan tekemässä. ja sitä paitsi henkiseltä tasolta yleisä heppatytöt ovat paljon vahempia ja itsenäisempiä kuin esim. jotku dataajat!!!!!!!!!!

      • miumau94

        ihmehevosia jos 23 000 maksaa..


      • ggjhhkhf
        miumau94 kirjoitti:

        ihmehevosia jos 23 000 maksaa..

        Parhaat maksaa milkoonia


    • Love859

      Ois nastaa harrastaa hevosia ja kisoja ifk-kypärä päässä ja sitte 19 tittelin kera ja 7 pm tittelin ja sitte dressagea ja kouluratsastusta ja kisoja 28 7 ja sitte 5 hevosella

    • Kaipalla

      Olisi upeaa harrastaa itsekkin ratsastusta ja olla 23 k suomen mestari ja pm mies ja sitten .14 9-23 k suomen mestari ja kenttakisoissa 9 mestaruutta ja esteissä 18 titteliä ja 5 19-24 sm titteliä sekä 8 pm kultaa ja 5 sm pronssia kenttakisat ja kolme este mestaruutta sekä 2 esteratsastuksen sm-pronssia

    • ystäväänilellitään

      Saatan olla väärässä mutta..


      Oon siis 12 v tyttö ja käyn ratsastamassa. multa maksaa 16 euroo tunti johon ite kerään rahat. Ystäväni käy samalla tunnilla ja heidän perheensä kannustaa häntä ja antaa rahaa aina _ilman_ että hän ei ole tehnyt mitään. Hän sai vähän aikaa sitten kaikki uudet ratsastuskamat.. Olin vähän kateellien .. Nyt hän on saanut hamsterin.. Minun mielestä häntä lellitään ? .. Kuulostaako tämä teistä lellimiseltä?

      • Nannaal

        Mitä pahaa siinä on jos hieman lellittäiskin? Onhanse jokaisen oma asia, miten haluaa rahansa käyttää.

        Itse teen pitkiä työpäivi, jopa 9 ja 10 päiväisiä työviikkoja ilman lomapäivää! Haluan vain antaa lapselleni mahdollisuuden harrastaa ratsastusta 2 kertaa viikossa. Itselläni ei ollut lapsena mahd.ratsastaa joten haluan, tarjota lapselleni mahdollisuuden hevostella kunnolla! Hän myös pääsee tänä kesänä 2 hevosleirille. Sai ne syntymä ja joululahjaksi.

        Lapseni on tunnollinen, puuhakas ja ahkera. Se että saa ratsastaa nuinkin paljon vaatii häneltä sitä, ettei koulumenestys kärsi, kotityöt tehdään mukisematta ja oma-aloitteisesti ym. Lapseni kärsii lähinnä erään kaverinsa kateudesta ja yrittää salata asioita häneltä, kuten tuota toista rats tuntia.

        Haluan opettaa lapselleni työn tekemisen ja ahkeroinnin merkityksen, ettei mitään saa ilmaiseksi, asioiden eteen on tehtävä työtä.

        Miksi ratsastusta useamman kerran viikossa harrastava on lellitty? Mutta ei taitoluistelija joka reena esim.5kertaa viikossa?!

        Jotkut vanhemnat tuhlaavat rahat matkoihin ym..minä taas haluan satsata lapseni harrastukseen, sillä hetken hän vain on pieni!


    • miumau94

      Toi ei oo sun ongelma, miks lähdet ratkoon rikkaiden ihmisten ongelmia ? eikö sulle oo opetettu suvaitsevaisuudesta mitään ? jos muut on lellittyjä ja vittuilee ja koittaa olla parempia, oo välittämättä, et voi tulla ja laittaa tänne sivustoo lapsista, jotka ei viel tajuu sitä kunnolla. Jotkut vanhemmat haluu olla vaan hyviä maksamalla lapsensa harrastuksen. Joten elä kiitos omaa elämääs. Ei mua ainakaa kiinnosta yhtää et maksaako kaverin vanhemmat niiden ratsastuksen, kun maksan ite, tai että maksaaks kavereitten vanhemmat niiden tarvikkeet, kun maksan ite. Kaikkien oma asia, u know? Ja ystavaani lellitään, ei kuulosta. on normaalia että ihmiset saa uudet ratsastustarvikkeet, ja jos kerta pystyt hankkiin 16 euroo ratsastustuntiin, voit pyytää vanhempias ostaa hamsterin tavarat ja maksaa ite noin kahenkympin hamsterin. Munki hamsteri makso 18 e. ja kuha teet tarpeeks töitä ni saat sinäki uudet kamat.

    • Kakara

      Kiva kuulla että oon henkisesti 8v. tasolla näin 33-vuotiaaksi. Kaipa minä juuri siksi aloitinkin vasta ratsastusta harrastamaan :D

    • diggaa hevosista

      Mä teen koulussa ja kotona töitä joten saan sillä ratsastustunnit palkkioksi.
      Mutta en silti ajattele olevani lellitty...

    • :dMIE

      MINÄ HOIDAN TALLISSA HEVOSIA,TEENPASKAHOMMIJA, ETTÄ PÄÄSEN RATSASTAAAN, OLETTE MYÖS OIKEASSA SIINÄ ASIASSA ETTÄ SE ON LELLITTYJENLASTEN LAJI, SILLÄ RATSASTAJIA ON MONENLAISTA

    • HEVOSET L0W3<3

      Itse en ole lellitty.
      No alan käymään alkeiskurssill. Mutta saan sen ns. "palkkana".
      Siskonikin harrastaa mutta sen tunnit on halpoja. 15-30e(ei maneesii). Minä ja siskoni (kun olen edistynyt) aletaan käymään yhdessä ratsastaa.:D me ei olla lellittyjä. ME tehään Kotitöitä,Siivotaan pihaa,Hoidetaan koiraa ja yms yms. Siskoni harrastaa vpk eli vapaa palokuntaa. tekeee vapaa ehtois töitä(pitää pienille kerhoa kirkolla(70e), Pitää vpk kanssa kaikkea juttuja. Ja panostamme kouluun. Mua vähän pelottaa mennä alkeistunnille ja et nauraaks muut mulle. Mut mun sisko sano et älä välitä niist et ne on ollu joskus samas tilantees ja mist tietää et must ei tuu niit parempii:D no tunnen pari sieltä tallilta ja mun pikkuserkku käy sielä:D nii sentään tunnen sielt jtn. Ja mua pelottaa et mul menee jtn vääriin yms yms.No pitää vaan olla rohkea. Mut minkä laista olis jos ei olis yhtään niit ns "rikkaampii ja pitkänokkasempii" ? Ajatelette varmaan et hyvää. No mun mielestä ei. Oon 12.vjos kiinnosti. Ooon säästämässä omaan hevoseen. Et vanhempana sain se. Ja kaikki kamat. Oon vähän kade mun kamulle se sai oman hevosen ja pupun ja ratsastus tunnit yms yms mut saan mäki kaikki kamat. Oon sentään kiitollinen mitä mä saan. Sori jos loukkas jtn mut tää on mun mielipide.:D

    • <<<<

      ois upeeta ratsastaa joskus ittekki ja sitte ruskeasuolla.kytäjällä.hakunilassa.messilässä.ypäjällä.Teivossa ja ruskeasuolla ja sitte vielä kiertää kisoja 17.5 vuotta

    • heppafani

      Itse ainakin käyn ratsastamassa aktiivisesti kerran tai pari kertaa viikossa, enkä tunne olevani lellitty. Käyn tallilla melkein joka päivä, paitsi torstaisin ja sunnuntaisin. Minulla on oma hoitoponi, joskus vuokraponi ja saan tässä vuoden sisällä oman ponin♥

    • Olkaa_ahkeria!

      Minulla on aikuinen hevonen ja varsa. Siskollani on kaksi aikuista hevosta ja varsa. Niiden lisäksi meillä on yksi yhteinen varsa, ja äitini siitostamma joka saa seuraavana kesänä vielä varsan. Tämän lisäksi meillä on muutama shetlanninponi ja muutama vieraan hevonen. Hevoset ovat osittain äitini ostamia, osittain minun ostamiani, osittain omia kasvatteja ja yhden sain ilmaiseksi ystävältäni, koska hän tietää että hevonen saa meillä hyvää hoitoa (kyseessä noin 5000e arvoinen täyskuntoinen eläke-estehevonen).

      Viikoittainen työmäärä on tälläisella hevosmäärällä jo melko korkea, mutta sen jaksaa helposti jos on motivoitunut ja vain orientoituu siihen. Hoidamme siskoni kanssa tallin keskenämme. Hevosiin menee myös rutkasti rahaa, minkä tähden saa unohtaa kaikenlaisen muun törsäyksen. En valita, vaikka miesystävälleni, ystävilleni ja muille harrastuksilleni ei jää juurikaan aikaa. Olen valvonut öitä sairaan tai tiineen hevosen vuoksi. Olen tehnyt raskaan päätöksen hevosen lopettamisesta. Olen pitänyt kiinni riimunvarresta ja ollut vieressä, kun hevosesta poistuu viimeinenkin henkäys. Joskus se on ollut rankkaa.

      On totta, että löytyy sellaisia todella ahkeria ja innokkaita hevostyttöjä, joiden olisi mielestäni hyvä saada oma hevonen. Sellaisten on mukava antaa kokeilla juttuja omalla kisahevosellani, ja ratsastaa meidän muilla hevosillamme niin paljon kuin sielu sietää. Olemme nyt myymässä polkuhintaan yhden hevosen eräälle tallitytölle. Tämä tyttö päätyi meille niin, että tuli kentän laidalle katsomaan ratsastusta ja kysyi josko voisi tulla meille katsomaan hevosia. Sen jälkeen tytöstä on ollut meille paljon apua! Hän on ahkeruudellaan ansainnut kunnioitukseni.

      Sitten on niitä "olen todella innokas ja ansaitsen oman hevosen" -hevostyttöjä, jotka jaksavat tallitöitä yhden päivän ja sitten ei enää huvitakaan. Sitten ne ihmettelevät miksi eivät saa omaa hevosta. Kuvittelevat, että se olisi jotenkin erilaista, kun hevonen on oma. Että kakka ei enää haisisikaan pahalle tai lantakärryt painaisi niin paljon!

      En ymmärrä miksi kaikki valittavat täällä, rahaa keräämään ja sitten kokeilemaan vaikka ylläpitohevosen avulla miltä se hevosen omistaminen tuntuu. Tiedän, että rahan kerääminen on aikamoinen homma, varsinkin jos olet esim. kymmenen vuotias. Sitä voi kuitenkin ajatella ensimmäisenä "haasteena".

      Kaikista ei nimittäin ole hevosenomistajiksi.

      Enkä ymmärrä miksi täällä ollaan niin kateellisia "lellityille kakaroille", jotka ovat saaneet ne omat hevoset. Jos he katsovat muita nenänvarttaan pitkin, se on heidän häpeänsä. Heille tulee varmasti ongelmia tulevassa elämässään. Jokainen oppii jossain vaiheessa kantapään kautta, että kaikki ovat samanarvoisia. Jos hevosen saanut tyttö ei ole edes itserakas, onko hän tehnyt jotain väärää saadessaan hevosen? Haluaisitteko, että teitä ruvettaisiin syrjimään jos saisitte oman hevosen?

      Hevospiireissä on ihan liikaa katkeruutta, joten voitaisko lopettaa valittaminen joka asiasta ja olla onnellisia toistemme puolesta.

      Ps: MIUMAU: tiedoksesi, että kisahevonen voi helposti maksaa 23t. Menepä katsomaan esim. hevosnetistä, löydät varmasti ainakin yhden. Ulkomailta niitä sitten löytyykin pilvin pimein.

    • Ärsyyntynyt

      Pahimmat leijujat löytyvät nimenomaan tuntiratsastajista. Haukkuvat niitä ketkä omistavat oman hevosen "kyllä minäkin pärjäisin jos olisi oma hevonen", "helppohan tuon Anna-Juulia Kontion on kun on saanut aina hevosia".

      Kuulkaas nyt. Hyväksykää se, ettei meistä kaikista ole huippuratsastajiksi! Jos te olisitte jotenkin erityisen ihmeellisiä, kyllä teidät olisi jo huomattu. Miettikää vaikka Emma Kanervaa, jonka taidot bongattiin nimenomaan ratsastuskoulussa. Ja Anna-Juulia on nopea, taitava, ahkera, valmis laittamaan kaiken likoon ja omaa aivan ihmeellisen kisapään. Siinä on ratsastajassa ominaisuudet kohdallaan.

      Hermo menee kun täällä aikuisetkin ihmiset jaksaa valittaa! Lapset nyt on lapsia, jotka tajuavat vielä joskus olleensa täydellisiä aaseja.

      Näitä ei pitäisi edes lukea. Niin alkaa ärsyttää.

      Kyllä meilläpäin vaan osataan arvostaa sitä mitä muut tekee ja hyväksytään se, että kaikki tekevät tavallaan. Ja että kaikilla ei vain ole samanlaisia mahdollisuuksia kuin toisilla.

      Tarpeeksi kun yrittää niin voi päästä vaikka minne. Mutta muiden haukkuminen tai arvostelu ei auta siinä asiassa yhtään.

    • What?

      minusta tää lellitty-juttu on ihan tyhmä!mulla itelllä on oma heppa mut en todellakaa oo lellitty koska tein sen etee kovasti kotihommia ja kaikkee muuta...ja onko jotai välii vaikka jotku oisiki lellittyjä ?? :O mun mielestä ratsastus ei todellakaa oo lellittyjen lasten puuhaa.

    • hhannelle

      Minun mielestä se menee usei niin että lellyty on oikeastaan niitä houonopia rtasastajia kuin ne ei lellityt !

    • Ramon eccheveria

      Ratsastusta ois kiva harrastaa joskus ja ihan harrastemielessä ja kisata kisojaki satunnaisesti ja ajaa taxia päätyönä

      • Jorge eccheveria

        Olisi upeaa harrastaa 33 v ratsastusta josta 12 v ruskeasuolla. Kytäjällä. Messilässä. Tampereella. Jne ja ponihaassa autona caprice classic


    • Aly-578

      Olisi upeaa harrastaa ratsastusta ja olla myöhemmin autokuskina ja rahoittajana ja ajaa apv-705della mb 609 kisoihin ja olla ulkomailla 2.5 1.5 v ja kisata mm saksassa ja ruotsissa ja englannissa ja joskus olla sm tasolla kova nimi ja 6 lapsen isä

    • buvipnqb v

      Meillä kotona ei ole ollenkaan miltei rahaa. Kuitenkin, kävelen joka päivä tallille n. 4 km matkan, paiskin töitä, autan ei niin kokeneita. Aina silloin tällöin tallin pitäjä antaa minulle luvan ajaa tai ratsastaa ilmaisiksi. Olen aina onneni kukkuloilla silloin, mutta nyt olen saanut säästettyä jonkin verran hiluja, että saan yhden tämän tallin lv-ravurista kesälomaksi vuokralle pilkkahintaan (200 euroa)

      • Jumping

        minä olen haaveillut ratsastustunneista jo 6-vuotiaana ja nyt ikää on 14 ja haluaisin aloittaa ratsastuksen, olen toki n.12 vuotiaana käynyt kerran lkeisleirillä ja hoitanut heppoja tallilla ja siivonnut karsinoita ym. Silloin meillä ei ollut varaa mihinkään ratsastustunteihin, koska silloin siskonikin oli kiinnostunut hevosista. Mutta nyt mulla olisi mahdollisuus aloittaa ratsastus! :D mutta yksi kysymys mua on vaivannut, onko normaalia aloittaa ratsastus tän ikäisenä, ku kaikki on aloittanut sen jo joskus 7 v? olisi ihanaa jos vastaisitte! :)


      • Kokenut kaikenlaista
        Jumping kirjoitti:

        minä olen haaveillut ratsastustunneista jo 6-vuotiaana ja nyt ikää on 14 ja haluaisin aloittaa ratsastuksen, olen toki n.12 vuotiaana käynyt kerran lkeisleirillä ja hoitanut heppoja tallilla ja siivonnut karsinoita ym. Silloin meillä ei ollut varaa mihinkään ratsastustunteihin, koska silloin siskonikin oli kiinnostunut hevosista. Mutta nyt mulla olisi mahdollisuus aloittaa ratsastus! :D mutta yksi kysymys mua on vaivannut, onko normaalia aloittaa ratsastus tän ikäisenä, ku kaikki on aloittanut sen jo joskus 7 v? olisi ihanaa jos vastaisitte! :)

        Jumping. Minusta ei ole noloa tai mitenkään epänormaalia aloittaa ratsastus 14 vuotiaana. Itse aloitin ratsastuksen vasta 11-12 vuotiaana.

        Itseäni ärsyttää yksi kiusaaja, joka on todellakin lellitty! Se saa kaiken mitä se haluaa, joka viikko uusia vaatteita aina uudet kamat vuokraa kahta hevosta, käy ratsastustunneilla ja nyt se otti sitten mun vuokrahevosen ittelleen ylläpitoon, että arvaa onko mukavaa. Ja kaiken maksaa äiti. Tämä tyyppi on sellainen joka katsoo muita nenänvarttaan pitkin, eikä halua auttaa muita. Varmasti nousee päähän tämän ylläpitoponin omistaminen >:/


    • -

      End oo lellitty vaik käyn ratsastamassa 2-3 viikos. Saint näin paljon tunteja, kun mulla oli hyvä todistus ja teen koton töit joskus. Sen lisäks käyn neljännen kerran opettamas alkeistuntilaisii ja ratsastamas yhel yksityistallil ratsastaa hepal.

    • Moonlight Shadow

      Kyllähän hemmoteltujakin näkee yllättävän paljon talleilla.. Mutta meidän tallilla niitä ei ole onneksi paljoa x)
      Mutta oonko ite hemmoteltu ratsastuksen suhteen ? ;o Ratsastan monta kertaa viikossa, mutta en maksa senttiäkään tunneistani. Kukaan muukaan ei maksa tunneistani, vaan teen töitä niiden eteen. Saan ratsastaa AINA ilmaiseksi, mennä kisoissa ilmaiseksi, yöpyä tallin leirihuoneistossa milloin vain ilmaiseksi, tulla tallille milloin vain yms. Yhtä entistä yksäriä liikutin (kiitos tallinomistajan, rats.openi ja hevosen entisen omistajan) säännöllisesti talvella. Nyt hepo on tuntsarina, kun omistaja antoi pois (ei ollu aikaa/rahaa) ja mä saan sillä vielä ratsastaa (ilman opetustakin, eli liikuttaa), juoksuttaa, pestä, syötellä ruohoa, mitä vaan. Se on vähän niinkuin puoliks mun oma. Rats.varusteet maksaa minä itse ja joskus äitini. Meillä on joskus ollut yhteensä kymmenen hevosta (kerralla 1-3), kun vielä asuttiin maalla. Nykyään ei ole hevosta, enkä tule ainakaan ihan heti saamaan.
      Niin ja oon ratsastanut nyt vakituisesti kaks ja puoli vuotta (mut oon hypänny ratana yli metriä ja meen ainakin HeB asiat)

    • yönsilmä

      Juu, ja itselläni ikää on 57v , ratsastelen poneilla kikattelen kuin 8v. Sitä vain henkisesti nuortuu heppahöperönä. Ja miten se jossain olikin tähänkin sopiva lause "ajattele nuoresti, vanheneminen on viiniä varten". Ja lellitty olen, kisaponit on ostanut ja kustantaa ukkorakas hitusen vanhempi ja vielä pelaa jalkapalloa, vaikka ratsastelu olis ihku kivempaa. Pusu ja halaus aloittajalle ja pipo pikkuisen löysemmälle, niin johan ratsastus sinullekin maittaa ;)

    • EIIIIIIeiiiiiiiiiiii

      Se riippuu vähän, esimerkiksi siitä minkälaisella tallilla kulkee, ite kulen semmosella tallilla vaan, mikä ei oo mikkää ratsastuskoulu tai jotaki semmosta, sinne jos haluaa mennä ratsastaan pittää tehä tallitöitäki.
      Ja monet riidat oon vanhempieni kans käyny siitä että saanko ratsastaa, vaikka se on ihan ilmasta tuolla tallilla..
      En oo ite mitenkää lellitty vaikka ratsastanki ;P

    • tyttönen (:

      Kyllä joistakin huomaa että ovat lellittyjä kun on esim. kalliita ratsastusvaatteita ja varusteita.Saattaa kiinnostaa enempi muodikkaat vaatteet ja varusteet kuin itse ratsastus ja hevosenhoito. Itse harrastan ratsastusta mutta en todellakaan ole lellitty. Maksan itse tuntini vaikka ei minulla paljon rahaa olekaan.Joskus olen saanut ilmaistunteja kun olen tehnyt töitä tallilla.

    • ANTEEKSI???

      SIIS ANTEEKSI MITÄ?? SANOITKO TODELLAKIN,ETTÄ LELLITTYJEN LASTEN PUUHAA?:'D Hah.

      Olen itse ratsastaja. En ole täysi-ikäinen ja omistan kalliin hevosen. En maksa harrastuksestani tippaakan itse. Koska minullla ei ole rahaa! Lapsilla harvoin on rahaa.

      EN pidä itseäni mitenkään lellittynä, vanhemmat voisivt kieltäytyä. he voisivat sanoa,että nyt ei käy. MUtta he näkevät, kuinka rakastan ratsastamista, joten miksi ei? jos on vähänkin varaa pistää lapsensa harrasukseen, niin sitten on. Minä ainakin ratsastastaisin, vaikka tämä olisikin vain "Köyhien harrastus".sattumalta se vain on todella kallista. mutta kannattaisi vähän miettiä, ketkä on lellittyjä ja ketkä ei. ratsastus on kovaa puuhaa.

      Itse ainakaan en ole päässyt helpolla hevosten kanssa.RATSASTUS ON oikeasti HIKEÄ, TUSKAA, pulssin sykettä, hermostumista, itkemistä, epäonnistumisia. siinä sivussa tulee välillä onnistumisia. mutta ne kaikki onnistumiset on todellakin taisteltu.

      kiitos kun luit. aamen

    • ad

      Itse tunnen muutaman pilvilinnoissa leijailevan ratsastajan, mutta useimmat ovat kuitenkin ihan normi-ihmisiä. Itse pyöräilen joka päivä oman hepsun luo (paitsi jos sataa KOVAA) ja maksan valmennusket itse. Talli on maneesitalli ja maastot mitä mahtavimmat ja äitini maksaa tallipaikan. En ole silti lellitty. :)

      • kokemuksella

        Joo mä lopetin varsinaisen ratsastuksen vähän aika sitte. Mulla on oma hevonen ja asuu meidän omassa tallissa meidän kilpa shettiksen parhaana kaverina. Meillä on tuo ravi valmennus talli... Työtä on joka ikinen päivä: talvella kaikki karsinat siivottavana ja ruokinnat... Kesällä on melkein pelkästää vaan ruokinnat... Ratsastustunnit makso mun äiti ja hevosen makso äiti ja isä. Loimet sun muut tilpehöörit oli omasta takaa. Ekat suojat osti äii ja iskä (vähän niinku "lahjaks") ja ex-ravurina sillä oli suitset omasta takaa, niinku satulakii. Nyt melkein kaikki jotka tän on lukenu aattelee et oon lellitty... No tooosi paljon rahaa on menny pelkkiin koulu vaatteisiin viimosen vuoden aikana... Mut nyt ollaan hepan kans harjottelemassa tunti jutttu jotta päästäis tunnille :) Ja nyt maksan tunnit ihan ite, niinku uudet suojat, romaani ja tälläset... Töitä mä "saan" tallissa tehdä rahojen eteen. Hevosen pito omalla rahalla on kallista. :)


      • <<<<<
        kokemuksella kirjoitti:

        Joo mä lopetin varsinaisen ratsastuksen vähän aika sitte. Mulla on oma hevonen ja asuu meidän omassa tallissa meidän kilpa shettiksen parhaana kaverina. Meillä on tuo ravi valmennus talli... Työtä on joka ikinen päivä: talvella kaikki karsinat siivottavana ja ruokinnat... Kesällä on melkein pelkästää vaan ruokinnat... Ratsastustunnit makso mun äiti ja hevosen makso äiti ja isä. Loimet sun muut tilpehöörit oli omasta takaa. Ekat suojat osti äii ja iskä (vähän niinku "lahjaks") ja ex-ravurina sillä oli suitset omasta takaa, niinku satulakii. Nyt melkein kaikki jotka tän on lukenu aattelee et oon lellitty... No tooosi paljon rahaa on menny pelkkiin koulu vaatteisiin viimosen vuoden aikana... Mut nyt ollaan hepan kans harjottelemassa tunti jutttu jotta päästäis tunnille :) Ja nyt maksan tunnit ihan ite, niinku uudet suojat, romaani ja tälläset... Töitä mä "saan" tallissa tehdä rahojen eteen. Hevosen pito omalla rahalla on kallista. :)

        OLISI UPEAA HARRASTAA RATSASTUSTA 33.5 V JA SIITÄ 22.5 V ITSE KUSTANTAEN JA KISATA KOULURATSASTUKSESSA. ESTEISSÄ. JA MUISSA LAJEISSA JA SITTEN TALVELLA OLLA TALLILLA TUTTU CHELSEA-PIPOSSA TAI HIFK-COLLEGESSA JA HANSKOISSA JA TALVELLA UKKO VEIISI HEINIÄ AINA TALLILLE VANHALLA POLIISI-SAABILLA 900I JA MERSULLA 300TE W123 JA 240D W115 KORINEN


    • <<<

      OLISI UPEAA HARRASTAA RATSASTUSTA 19.5 3.5 V -22.5 V JOSTA KISAAJANA 17.5 V JA SITTEN VIELÄ NIIN ETTÄ KUSTANTAISI ITSE KAIKEN JA UKKO KÄVISI RATSASTAMASSA KESKUSTALLILA. PONIHAASSA.KYTÄJÄLLÄ. PONIHAASSA.KESKUSTALLILLA. KYTÄJÄLLÄ.KESKUSTALLILLA JA VIELÄ LAAKSON RATSASTUSKENTÄLLÄ. HUSOSSA JA TALOSAARESSA SEKÄ KESKUSTALLILLA

    • <<<

      OLISI UPEAA HARRASTAA RATSASTUSTA 33.5 V JA SIITÄ HOITAA 22.5 V ITSE KUSTANTAEN JA KISATA KOULURATSASTUKSESSA. ESTEISSÄ. JA MUISSA LAJEISSA JA SITTEN TALVELLA OLLA TUTTU TOPPATAKISSA. FARKUISSA. PIPOSSA JA SAAPPAISSA JA JOSKUS UKKO VEISI HEINIÄ WALHALLALLE. OFELIALLA JA PUOLIVERISTAMMA LIDIALLE JOKA OLISI EX-POLIISIHEVONEN JA KESÄLLÄ UKOLLA OLISI MUSTA TAKKI. VALKOISET RATSASTUSHOUSUT JA MUSTAT SAAPPAAT

    • Jokunen

      Jokaisessa harrastuksessa näitä riittää! Ei pidä sitä unohtaa.

      Mutta tosin ei pidä arvioida ihmistä vaatteiden tai varallisuuden perusteella. (Ne jotka näin tekevät ovat usein katkeria) Vaikka jollain olisi nyt hienot merkki kengät tullessan tallille niin ei se tarkoita etteikö tämän henkilön kanssa voisi tulla toimeen. Olen itse törmännyt moneen tyyppiin jolla on vuokralla lv ja nämä ovat koppavempia kuin hienon pv omistajat. Ja vaikka vanhemmat rahoittaisivat harrastuksen ei se automaattisesti merkitse lellipentua. Esim. omat vanhempani ovat rahoittaneet harrastukseni tähänkin asti ja nyt minulla on hevonen jonka tallivuokrasta korvaan osan työllä. Ja itse ostan varusteet. En silti koe olevani lellitty. Vanhempani panostavat harrastukseeni mutteivät kuitenkaan työnnä rahaa miljoonia johonkin hilpetööriin. Ja toisaalta ehkä mielummin pyydän vanhemmiltani rahaa hevosen pitoon kuin että pyytäisin että lähden "kaupungille" ja todellisuudessa ostaisin röökiä/alkoholia....

    • Anonyymi

      Voi LOL! Aikuisia ihmisiä (vai onko?) mietikkää, ihmiskunta olisi paljon enemmän jäljessä jos ei olisi hevosia, liikkuminen olisi ollut hitaampaa ja vaivalloisempaa, kaikki pysyttelisivät omissa pikku kylissään (jotka kylän talot ovat aivan heiveröisiä, kun rakennustarvikkeita ei saisi kärrättyä hevosella...). Mitä olisi ihmiskunta ilman hevosia? Millainen historia meillä olisi ilman hevosia? Kaikki hevosvihaajat, miettikää sitä! Onhan se hienoa kun vaikka onkin tullut kaikenlaisia koneita ja hevosia ei enää "tarvita", mutta monet niitä silti pitävät. Ei ole yhtään hemmoteltua, hemmoteltuja ovat ne bissikset (OMG! kynsi katkesi!) ei hevosten kanssa puuhailu ole mitään lellikkien puuhaa työskennellä ison eläimen kanssa. Tai entäs ravimaailma, jossa voivat liikkua isot rahat?
      Oikeasti, miettikää!

    • paku

      jääkiekko on usei aivan yhtä kallista puuhaa.. ..eihän usein harrastaja omista sen paremmin jääkiekko hallia kuin ratsastaja maneesiakaan... ..otappa selvää muiden lajien harrastus hinnoista lisensseistä ja matka sekä hotelli kuluista.

    • <<<

      OLISI UPEAA RATSASTAA KAIKEN KAIKKIAAN 33.5 V JA PITÄÄ TAUKOA 12.5 V JA VÄLILLÄ TOIMIA SITTEN RATAMESTARINA JA TALLIPOIKANA JA SITTEN HEVOSIA OLISI 19 8-27 KAIKEN KAIKKIAAN 1 HEVOSENA OLISI OFELIA PUOLIVERINEN SITTEN OFELIAN JÄLKEEN 2 HEVOSENA WALHALLA SITTEN 3 HEVOSENA AMANDA JA SITTEN 4 HEVOSENA OFELIA SITTEN 5 HEVOSENA WALHALLA 6 HEVOSENA UNION JAXK JA JOSKUS UKKO AJAISI TÖISTÄ RATSASTAMAAN JA HYPPÄISI WALHALLAN SELKÄÄN JA UKON VAKIASUSTEINA OLISI MUSTAT SAAPPAAT. VALKOISET RATSASTUSHOUSUT. KYPÄRÄ JA KOULUKISOISSA SILINTERI. JA SITTEN JOSKUS PIPO TALVELLA

      • ärsyyntynyt-.-

        ärsyttää ku kaikki valittaa siit että joku omistaa oman hevosen!! mulla on poni ja vien sille laitumelle vettä harjaan, taluttelen vapaapäivinä, hoidan haavat, kuntoutan ymmss... ja vanha poni ontui yli puoli vuotta kun sillä oli hankoside revennyt ja kävelytin sitä ja hiljalllleen aloin kuntouttaa ei saanut enään hypyttää joten jouduttiin myymään nyt kyllä hyppää uuden omistajan kanssa 90-100... niin tallipaikka on täysihoito ja äiti maksaa... taluttelen omistajan lasta ponillaan ja autan. käyn taluttelemassa ja auttamassa ratsastuskoululla lapsia ilman mitään palkkiota koska haluan kaikkien ediustyvän vaikka ei olisi hirveästi rahaa. ja putsaan itse ponini varusteet ja vaikk ponini tuotiin ulkomailta ja maksoi jtn 10 000 niin en silti usko että olen hemmoteltu vaikka käynkin kisoissaja valmennuksissa enkä mene leveilee sillä minnekkään : " mulla on oma poni ihkuu" tyylii jos joku kysyy niin vastaan ja kaikki ei ole kyllä mtn uusia varusteita ja jos haluan jotain uutta säästän siihen rahaa! teen kotitöitä ja yms. olen 13.v ja ratsastanut 7.v oma poni tuli melkein heti koska äitini ja siskoni (veli vähän aikaa) ratsastaa ja en päässyt edistymään siellä kunnolla. käyn koulussa ja ahkeroin koska muuten poni myydään.. olenko hemmoteltu?


    • Miettikäääääs

      En oo hemmoteltu ratsastaja. Iten maksan kaiken. Kyydin saamises aina hirvee miettimine... 20 km päässä talli isi ei suostu kskaamaan onneks on kaverit:) ja skulaisia.. EI oo helppoa.

    • MQ

      Mulla on yks "rikkinäinen" poni ja nuori hevonen, enkä usko olevani lellitty, koska kannan suuren osan vastuusta itse ja tuo poni oli todella halpa. Muuten en elä mitään hirveän coolia elämää, en käy useinkaan kaupungilla, kavereita näkee suurinpiirtein vain joitan tallilla ja useita koulussa. Eikä hevosteni nykyisellä tallilla ole yhtään vahoista kavereistani. Siivoan karsinat, hoidan hevoset ja kun ponillani on yksi terve jalka, niin sen kanssa joutuu elämään sydän syrjällään ja miettimään, että onko huomenna se päivä, että se joudutaankin lopettamaan. Ponia kävelytetään noin tunti päivässä, koska se ontuu. Yleensä kävelytän sitä itse.
      Sitten on tämä nuorempi tapaus, jolla on peruskoulutus. Sillä on nuoruuden lisäksi lievä selkäännousukammo, joten ensin nousen karsinassa hitaasti selkään, jossa kestää noin vartti, sitten tulen alas ja talutan hevosen kentälle ja juoksutan sitä n. 25 min.
      Sitten nousen uudelleen hitaasti selkään ja ratsastan n.45 min. Sen jälkeen pitää vielä hoitaa hevonen pois. Tallilla oloon kuluu siis 3,5 - 4 tuntia päivässä, jonka lisäksi on koulu, jossa on pisimmillään kahdeksan tunnin päivä.
      Rankalta kuulostaa, eikö?
      Ja olen siis kohta kolmetoista.

    • Heppatyttö

      Teen paljon töitä tuntieni eteen, tähtäimessä hoitohevosen ostaminen.
      Omistaja myis sen mulle 1200... mut en tiiä ostaisko, se on aika villi.
      Sillä on kyl tosi kiva maastoilla ja ratsastaa muutenkin. mut se pelkää selkäännousua :(

    • 15v ratsastaja poika

      Mä harrastin ratsastusta joskus pienempänä ja mulle maksettiin tunnit ja kävin leireillä. Me ei todellakaan olla rikkaita. Meillä oli 2 hevosta kotona, 1 oma ja 1 "puolikas". Sillä omalla ratsastin joskus. Mä jouduin ratsastamaan, koska äiti ratsastaa. Mutta mitä siellä tallilla pitää tehdä? Silloin pienenä mä vaan menin tunnille kahestaa mun isoveljen kanssa ja en joutunu tekee mitää tallitöitä. Jos menee tunnille niin pitääkö tehdä niitä töitä? Siis mä oon valmis tekemään niitä tallitöitä, että ei se siitä ole kiinni. Mä haluisin ehkä alottaa uudestaa ton ratsastuksen, mutta en tiedä mitä siellä pitää tehdä. Ja miten talleilla yleensä suhtaudutaan poikiin?

    • Alota vaa:)

      Ei siinä oo mitää vikaa et poika ratsastais ainakaa mun mielestä. Nääthänsä esim mm hevoskisoissa luultavasti enemmän miehiä kun naisia siellä kisaamassa :) Ja jos mun koulussa ois joku poika joka ratsastaa ja ois muutenki kiva nii kaikki tytöt oi iha lääpällää siihe ja silleen :) Pojat voi sanoa sulle siitä mitä vaa et se on esim ''homoa'' mutta ei se oo ja mitä väliä? ei ne oo ees kokeillu ratsastusta nii ne ei voi todellakaan sanoa mitään tollasta. Ja talleilla poikiin suhtaudutaan ihan normaalisti ja mä jos nään tallilla pojan nii oon vaa tosi ilonen ku ees jotkut pojat uskaltaa kokeilla miltä tuntuu hallita 500 kilosta eläintä :)

    • Minäjapollet

      Miksi ajattelette, että hevosen omistajat ovat lellittyjä? Itse omistan kaksi hevosta ja en kyllä pidä itseäni lellittynä... Koska 99 % hevosenomistajista rakastaa hevosiaan ja ne ovat heille ystäviä.. tai ainakin minulle. Ja minulla ei ole ainakaan myöskään tarvetta halveksua tai muutakaan aloittelijoita, koska tottakai toivon, että hevosenomistajien joukkoon liittyy lisää ihmisiä.. sitten kun he ovat valmiita siihen ja onpas aika noloa jos haukut jotain huonompaasi ja vuosien päästä hän kisaakin ulkomailla kun itse viellä viiletät kevyttä ravia ympäri kenttää... että nyt kaikki vaan miettimään...

    • miten sen nyt ottaa.

      Riippuu musta ihan enkilöstä onko lellitty vai eikö oo.

      Esim ite en koe olevani lellitty, käyn kerran viikossa ratsastamassa ja oon sit lähes joka päivä tallilla auttelemassa muuten vaan. Meidän tallilla siitä ei saa oikeestaan mitään palkaa, mutta ei sillä niin väliä. Onhan se totta että aina löytyy niitä merkki vaatteissa kulkioita jne.. Mutta niistä ei kyllä lannan lapiointiin, veden kantoon tai tälläseen.

      Teen paljon kotitöitä, mulla on oma koira mutta hevonen ei tule kuuloonkaan.

      En koe olevai lellitty, teen paljon töitä että saan sen 26€ viikossa ratsastukseen.

    • Törkeä tyttö:-/

      Tallilla missä käyn,siellä on yksi tyttö,joka osaa ärsyttää minua.Yksi tyttö on sellainen kun olisin taluttanut tunnilla(minitunnilla)erästä ponia niin kysyin saisinko taluttaa ponin puolet tunnista kanssasi?(15min)ja hän vastasi törkeästi (mielestäni)kun hän sanoi:'Sori tulit liian myöhään'ja lähti taluttamaan itse ponia...:'(

    • mää mää

      musta on on ihottava ku yhellä tallilla millä kävin nii tunnilla oli kauheen tylsää ku ravattiin vaan kentää ympäri ja ympäri ja ympäri ja sit oli pari jotka sai laukata ja nekin tunnin pitäjä valitti vaan sillä et mitä mieltä oli ratsastajasta siinä vaiheessa ite olin ratsastanu jo 5vuotta ja olin hypänny 70cm ja koulu tasolta heC. et nuilla taidoilla vois kyl laukata ym. ja kuulin joskus aikustenki tulevan tunnilta ja ne sano et olipa tylsää ku joku 11 vuotias pyöritti mua liinassa koko tunnin. ja sillä tallila hoitaminen on noussu joillekki vähä päähän ja ne varmaan luulee et on niitten omia hevosia. ja omistajat on tosi epäreiluja! ja mua ei ois huvittanu maksaa niistä tunneista 20e mutku lähellä ei ollu sillä hetkellä muita talleja eikä ollu kyytiä. mut nyt vihdoin sain vaihtaa tallia ja oon ollu tyytyväinen.

    • Heppa3

      Olet tosiaan osittain oikeassa. Itse joudun kyllä itse maksamaan kurssit, leirit, vaatteet ja kaiken muunkin, eli noin 2000€/vuosi. Ei ole helppoa.. x(

    • huolesunut eteläs

      sen tiedän että ainakin ne jotka ratsastavt korkeammala tasolla eivät kerkeaä elää edes normaalia elämää. ei aikaa kavereille, ei seksille ym. se menee jo mielestäni yli.

    • "Lellitty"

      Meidän tallilla voin sanoa vain 1 lellityksi! Minä maksan puolet tunneista ja puolet vanhempani maksavat palkinnoksi hyvistä numeroista! Olenko lellitty!!

    • Heppahöperö002

      Minusta kaikki ratsastajat eivät ole lellityjä. Olen vasta aloittanut ratsastuksen palkintona koulu arvosanoista ja kotitöistä ostin omilla syntymäpäivälahja rahoillani varusteet torista ja kesäaleista :D

    • elluuo

      Et ole oikeassa tässä asiassa todellakaan! Minulla ja perheelläni on vieläkin rahaongelmia silti riittävät ratsastukseen vaikka ei pitäisi riittää ja olen 15 ja henkisellä tasolla jo ehkä 16. Enkä tunne yhtäkään ratsastajaa joka olisi lellitty :-)))

    • HeppatyttöKohta10Vuotta

      Mun mummi maksaa mun ratsastuksen. Se maksaa kun ratsastus on mun ainut urheilulaji mistö oikeasti pidän! En voisi elää ilman hevosia ja mulla on oma hoitohevonenkin! (En siis maksa siitä hevosenhoidosta mitään vaan ihan vapaaehtosesti hoidan!) En musta oo lellitty vaikka en silleen joudu mitään ratsastuksen takia tekeemään! Esim. Siivomaan.

    • yeryryer

      Ap, hakemasi sana on "useimmiten." Taitaa ratsastus olla vähän itseäsi paremmin koulunsa käyneiden puuhaa.

    • Dhjdbnn

      Raratsastiskouluissa onn kakaroita jotka ovat lellittyjä :) Ostavat opetushevosille itse varusteita kun ratsastuskoulu varusteet eivät kelpaa :) Käyvät kolmesti viikossa tunneilla jotka maksaa lähes 30€ kerta...sitten ne käyvät viikonloppuisin kaikilla valmennuksessa jotka on kalliita ja sitten 400€ hrppaleireillå osa 2 leirillä kesässä.Sitten ne kisaa ja omii hoitohevosiaan.

    • anonyymi246

      Hevosihmisiä on ihan laidasta laitaan. Jotkut tekevät itse kaiken alusta asti, toiset saavat kaiken ilmaiseksi. Itselläni ei ole omaa heppaa, mutta sen verran hyvä tuuri on käynyt, että olen löytänyt tosi taitavan vuokraponin, jolla saan myös kisata. Ja kisoissa sitä kyllä oikein erottaa nämä, nuoret, alaikäiset pienet ratsastajanalut, joilla omat, taitavat hevoset, kaikki merkkivaatteet yms. Mutta sitä ei todellakaan voi tietää, miten kaikki sen tekevät. Itselläni on myös sen verran hyvä tuuri ollut, että äitini on ollut itsekin nuorena heppatyttö ja tykkää tosi paljon olla tossa mukana, se on vähän niinkuin sillekin harrastus :) Joo, hän maksaa suurimman osa, mutta voin sanoa, että itsekin kyllä pistän omiakin rahojani tähän, rahoja, jotka olen itse hankkinut tai sitten saanut esim. joululahjaksi sukulaiselta. Yleensä maksan itse valmennukseni ja myös kisa maksut ja nykyään hankin itse myös omat varusteeni. Että tulkaa nyt sitten vaan sanomaan minuakin lellityksi, jos on pokkaa. Ei ratsastukseen välttämättä tarvitse rahaa, vaikka sekin kyllä tekee asioista helpompaa, mutta kehotan kyllä melkein kaikkia katsomaan ympärilleen, kyllä ratsastusta voi harrastaa muuallakin, kuin ratsastuskoulussa. Itsekin olin ennen ratsastuskoulussa, minulla oli hoitoponi, muutamiakin, ei tosin yhtä aikaa, mutta sitten löysin tämän nykyisen hepan, niin kyllä loppupeileissä tämä on halvempaa ja hyödyllisempää harrastamista, kuin ratsastuskoululla. Tai varsinkin sellaiselle henkilölle, joka osaa jo nämä perus asiat. Ja vielä tosta "lellitty" jutusta. Tottakai on näitä, jotka eivät tee siis yhtään mitään sen eteen, että saavat nämä hienot kilpahevoset ja huippuvalmentajat, mutta uskoisin kyllä, että kyllä nämäkin lapset, joilla on omat ponit, joutuvat tekemään kuitenkin jotakin sen eteen, eli eivät silloin mielestäni ole ihan lellittyjä.

    • Ei.lellitty8-v.ridaaja

      Olen 12-v, itse kerännyt rahan ja ostanut hevosen! Teen itse tallilla jossa hevoseni majailee hommia, jotta tienaisin rahat elättääkseni hevosen. Mutta jos oikein paha paikka tulee ja jotain en saa hevoselleni ostettua, vanhemmat auttavat siinä vaiheessa😊

    • PonyLover

      Mut ei se (ainakaan mun mielestä) tarkota et on lellitty jos vaikka äiti maksaa tunnin ja ostais joskus ratsastusvarusteita esim jos tarvii uuden kypärän, kuhan vaan osaa arvostaa sitä. Sen mä ymmärrän et on lellitty jos vanhemmat ostaa sulle hevosen, KAIKKI varusteet, valmennukset yms ja silti valittaa kaikesta ja ajattelee et ei ikin saa mitään

    • Hyödytön

      Ei ne hevoset kyrvänsyylille sovi. Entisenä koiranomistajana ajatellut että koirahan se ihmisen paras ystävä on ... vaan hevonen on parempi, kunhan siihen vaan tutustuu kunnolla. Hevosenkin kanssa voi leikkiä, muistaa vaan että se tod.näköisesti saattaa yrittää tappaa. Noin niikuin leikillään. Hauska otus, vähän kuin muotitietoinen.

    • Kaartinrakuuna

      Allt för många av dem. Snorungar.
      Vissa som försöker vara vad de inte är. En del av dem har talang, men de flesta inte. Bara en frånskild förälder som försöker muta dem genom att betala för hobbyn som den andra föräldern inte har råd med. Ger ryttare ett dåligt namn. De slutar vanligtvis rätt tidigt efter lågstadiet, senast när de flyttar hemifrån.

      Började på allvar när jag flyttade in i landet, seglande är inte samma sak på insjöar. .

      • Anonyymi

        Kylläpä niitä lellittyjä lapsia näkee niin tytöissä kuin pojissakin ja ihan joka varallisuus luokassa,vielä käy tuttavani pojat syömässä kotona ja ikä hipoo 30v!!
        No kun äiti auttaa poikia kun rahat menny huumeisiin sun muihin,että semmosia ne humeiden käyttäjät on,vanhemmilat kupataan kaikki rahat ja ruuatkin,kaikkea se maailma elättääkin!


    • Anonyymi

      Jollain on varaa jollakin ei, ihmiset on katteelisia, antaa toisen ratsastaa vaikka joka päivä, eihän se teidän asia oo!! Ettekä tiiä mikä on taustalla, itse teen viikko siivouksen ja saan ratsastaa joka viikko kerran, saan 20€ kuukausi, arvostan ja kiitän, en ole "ärsyttävä" Ja isäni haluaa aina ostaa mulle ratsastus juttuja, esim kypärän, turvaliivin, takin, paidan, kengät, sukat, hanskat ja housut koska jotku noista on pieni vakuutus mun hengestä eikä olisi kiva ratsastaa tälleen helppo c tasosena millään Adidas housuilla ja sormikkailla, tietty kallista mut elämä välillä on. (:

      • Anonyymi

        Juurikin näin ja kyllähän isät kustantaa pojilleen lätkä,futis ja karting harrastuksetkin,miksei siis tytöille voisi kustantaa heidän omat harrastuksetkin,uinti,ratsastus,baletti,tanssi jne jne.
        On se kummiskin järkevämpää tehdä jotian muuta kuin notkua jossain kaupungilla tai pössytellä päänsä pimeäksi.
        Kaikki harrastukset on myöskin kuntoa ja aikaa vaativia,hattua nostan jos vielä jaksaa koulun tai työn jälkeen mennä omiin harrastuksiin joissa voimaa tarvii,ei ole helppoa se!
        Ja kateellinen ei kannata kenellekkään olla se käy ennen pitkään omaan nilkkaan,parempi tulla jokaisen kanssa vaan toimeen kenen kanssa pitää.


    • Anonyymi

      Siis mitä ihmettä?! Ratsastus on niinkuin mikä vaan muukin urheilulaji, paitsi siinä tehdään eläimen kanssa yhteistyötä. Ei siitä kenenkään pitäisi olla nokkava! Mutta olen kuitenkin vähän samaa mieltä kanssasi. Kyllä, kyllä niitä minunkin tallilla missä käyn, niin on niitä hienostelijoita, olevinaan uusimmat, kalliit ja hienot ratsastusvaatteet. Minä vain pyöräytän silmiäni. Ei siinä ole mitään hienoa, vaatteet kuluvat käytössä. Mutta kaikki ei meidänkään tallilla ole niitä "rikkaimpia" jotka ostaa "hienoja" vaatteita. Jotkut on muutenkin nokkavia ja leuhkivia, vaikka ovat tasoakin alempana...🤦🏻‍♀️🙄 Mutta onneksi läheskään kaikki eivät ole! Joten siitä en ole samaa mieltä, että suurin osa on sellaisia. Minullakin on tallikavereita, jotka eivät todellakaan ole sellaisia...

      Terveisin: 11-vuotias tyttö, joka harrastaa ratsastusta.

      • Anonyymi

        Ja ainahan se on hyvä että on joku harrastus ettei tartte olla kaduilla maleksimassa ja paikkoja rikkomasa saati huumeiden käyttöä.
        Toivon kaikille ratsastajille ja muillekkin harrastajille hyvää syksyn jatkoa


    • Anonyymi

      Tunnistan tästä sun kirjoituksesta mun kaverin joka alotti ehkä 1kk sitte samalla tallilla jolla oon ite siis käyny jo ainaki 8kk😒

    • Anonyymi

      Kyllä olen nähnyt lellittyjä tyyppejä jotka ovat saanet aivan kaiken jotka haluavat ja sitten he flexaavat taidoillaan kun käyvät neljä kertaa viikossa ratsastamassa minä vain kerran joka toinen viikko mutta suurimmaksi osaksi kyllä löytyy niitä kohteliaita ja iloisia sekä kilttejä.

    • Anonyymi

      No joo onhan niitä ihan talutusryhmäläisiä jotka saavat melko heti oman hevosen. No mutta on monta erillaista persoonaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe