hiiva vai kuivahiiva

ihan oikea kokki

onko ihan sama kumpaa hiivaa käyttää, kuivahiivaa vai palahiivaa? jos on niin mitä järkeä on käyttää palahiivaa kun se on kalliimpaa ja huonommin säilyvämpää kuin kuivahiiva?

3

1881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koti leipuri

Minä käytän palahiivaa pullan leivontaan ja kuivahiivaa pizzan leivonnassa.
      Kuivahiivan etuihin kuuluu säilyvyys, kun taas tuore palahiiva on käytettävä ajallaan.
      Kyllä palahiivakin säilyy, kunhan sitä ei säilytä missään muovikelmuun käärittynä, että se pysyisi tuoreena, koska silloin se voi homehtua.
      Parempi vaikka tuorehiiva hieman kuivahtaisi, kuin että homehtuu.
      Ei palahiivaa kannata ostaa varastoon, vaan silloin kun leipoo.
      Sen on vaan huomannu, että mitä pidempään tuorehiivaa säilyttää, niin sen nostatusteho vähenee.
      Ennen liotin tuorehiivan maitotilkkaan, mutta nykyään vesitilkkaan.
      Varsinkin hieman kuivahtanut hiivanpala liukenee huomattavasti nopeammin vesitilkkaan, kuin maitotilkkaan.
      Maitotilkkaan sai kuivahtanutta tuorehiivaa liotella yli puoli tuntia, mutta vesitilkkaan sama kuivahtanut hiiva liukenee kymmenessä minuutissa.
      Tietääkö kukaan mikä siihen vaikuttaa ?

• he73v

MINÄ LEIVON KOTONA SYÖTÄVÄTKAIKKI. Kuiva hiivaa olen käyttänyt monta vuotta ,onnistuu aina,vaikka onkin keliakia,joten niistä jauhoista eivät kaikki saa onnistumaa, Olen kaverreillekin leiponut,lepään laitan piimää pohjaksi, näin voin hiukan suudaa lisäksi hiivan kanssa ,tulee erittäin kuohkeaa.

• kuivaa....

Palahiivaa on pakastimessa sattuman varalta. Se säilyy kun laitat tiiviiseen muovipussiin. Kuivahiivaa muuten, sekä suolaisiin että makeisiin leivonnaisiin. Ei ole eroja maussa ja säilyy huomattavasti paljon paremmin kun palahiiva jotka on monesti heittänyt roskiin kun homehtuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe