Kumpi on kestävämpi ja huoltovapaampi tavallisessa arkiajo ja kuntoilukäytössä maantieajoon soralle ja asfaltille? Eli kumpi noista kannattaa hankkia jos haluaa huolettoman polkupyörän? Tavallinen vaihteeton polkupyörä olisi tietysti huolettomin mutta se ei nyt käy kun mäkiäkin pitää ajaa ylös ilman kävelyä :)
Napavaihde vai ns. tavallinen vaihde
15
8114
Vastaukset
- 321321321321
Tavallinen titaanipinnoitettu ratas on hyvä, riippuu ajotyylistä, jos ajat agressivisesti, niin tuo, mutta jos ajat vaan normaalisti niin napavaihde voi olla helpompi ajaa.
- 12312321312
Normi-rataskiekot nuo, on sitten helppo vaihtaa, sitten jos haluat lisää vaihteita, muuta kuin uutta kiekkoa kehiin, jos haluat vaihtaa takarattaan vaihteiden määrää, tietysti riippuu vaihteen siirtäjästä jos ei ole portaaton..
- ..
"Useampi vaihde ei mitenkään välttämättä ole parempi; jos välitys on sopiva, 7-8 vaihdetta riittää hyvin tavanomaisessa maastossa. Napavaihteet vaativat vähemmän huoltoa kuin ulkovaihteet ja niiden rikkominen vaatii jo yrittämistä. Oman ajotyylin tiedostaminen on tärkeää vaihteita mietittäessä – napavaihteet kestävät rajumpaa käsittelyä. "
http://www.hiilaritietoiset.net/pyoraily.htm
- napaa
Napavaihde ilman muuta. Sitä ei tarvitse itse ropata muuuten kuin vaijerin vaihtaa jos napsahtaa poikki. Muuten vain ajat ja käytät. Jos tulee vikaa, viet pyörähuoltoon. Jos ei tule vikaa, vie huoltoon noin joka viides vuosi joka tapauksessa. Ei paha.
"Tavallisessa arkiajossa" et todellakaan tarvi mitään hifistelyrattaita vaan pomminvarmasti toimivan laitteen. Nykyiset napavaihteet ovat toimintavarmoja, kestäviä ja käytännössä huoltovapaita.
Tähän viestiin vastaukseksi tulee spekulointia siitä, kuinka paljon napavaihde hukkaa tehoa. Sillä hukalla ei ole "tavallisessa arkiajossa" _mitään_ merkitystä.- Joo, siis ei
Älä puhu skeidaa. Napa vaihteessa kaikki on vain piilossa. Se vaatii vähintään yhtä paljon huoltoa kuin ketjuvaihde ja on jonkin verran vaikeampi huollettava.
Siinä olet oikeassa, että saksalaista Rohloffia lukuunottamatta napavaihteissa on suuret häviöt.
Kun hakee helppohoitoista pyörää, ostaa fixin. Vähän rikkoutuvia osia. - napaa
Joo, siis ei kirjoitti:
Älä puhu skeidaa. Napa vaihteessa kaikki on vain piilossa. Se vaatii vähintään yhtä paljon huoltoa kuin ketjuvaihde ja on jonkin verran vaikeampi huollettava.
Siinä olet oikeassa, että saksalaista Rohloffia lukuunottamatta napavaihteissa on suuret häviöt.
Kun hakee helppohoitoista pyörää, ostaa fixin. Vähän rikkoutuvia osia.En ala väittelemään.
Kerrotko kuitenkin, mitkä ovat ne keskeiset huoltokohteet, joita tavallisen käyttäjän pitää napavaihteesta säännöllisesti huoltaa? Kerro samalla mistä napavaihde rikkoutuu yleisimmin ja miksi.
Kun ketjun pitää kunnossa ja sopivan kireällä ja vaijerin säädössä, muuta erityistä ei käyttäjän tarvi tehdä. Juuri siksi, että kaikki on piilossa ja siksi aika hyvin suojattuna. Huolto muutaman vuoden välein on viisautta, mutta ei ihan pakollinen.
Minun mielipiteeni perustuu (vain) 35 vuoden kokemukseen napa- ja avovaihteisilla. Yritän auttaa kyselijötiä tietojeni ja kokemuksieni pohjalta. Hyvien tapojen mukaan muuten pysytään aloittaan antamassa aiheessa. Napa- vai avovaihde? EI aleta heti tyrkyttää fixiä tai viisastella ihan muista asioista. Ja perustellaan mielipiteet jos ei ole antaa faktalinkkiä. - Joo, siis ei
napaa kirjoitti:
En ala väittelemään.
Kerrotko kuitenkin, mitkä ovat ne keskeiset huoltokohteet, joita tavallisen käyttäjän pitää napavaihteesta säännöllisesti huoltaa? Kerro samalla mistä napavaihde rikkoutuu yleisimmin ja miksi.
Kun ketjun pitää kunnossa ja sopivan kireällä ja vaijerin säädössä, muuta erityistä ei käyttäjän tarvi tehdä. Juuri siksi, että kaikki on piilossa ja siksi aika hyvin suojattuna. Huolto muutaman vuoden välein on viisautta, mutta ei ihan pakollinen.
Minun mielipiteeni perustuu (vain) 35 vuoden kokemukseen napa- ja avovaihteisilla. Yritän auttaa kyselijötiä tietojeni ja kokemuksieni pohjalta. Hyvien tapojen mukaan muuten pysytään aloittaan antamassa aiheessa. Napa- vai avovaihde? EI aleta heti tyrkyttää fixiä tai viisastella ihan muista asioista. Ja perustellaan mielipiteet jos ei ole antaa faktalinkkiä.Napavaihde on hienomekaaninen laite. Napavaihde tulee purkaa, pestä, tarkastaa, rasvata ja koota vähintään vuosittain. Tiedän yhden insinöörin, joka tykkää tuosta puuhasta.
Kysyttiin huoletonta pyörää. Fixi on huoleton vaihtoehto.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=51633&scid=1001&scname=Road - napaa
Joo, siis ei kirjoitti:
Napavaihde on hienomekaaninen laite. Napavaihde tulee purkaa, pestä, tarkastaa, rasvata ja koota vähintään vuosittain. Tiedän yhden insinöörin, joka tykkää tuosta puuhasta.
Kysyttiin huoletonta pyörää. Fixi on huoleton vaihtoehto.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=51633&scid=1001&scname=RoadKeskusteluun tarvitaan vähintään kaksi, jotka osaavat keskustella. Ei kannata jatkaa...
- Joo, siis ei
napaa kirjoitti:
Keskusteluun tarvitaan vähintään kaksi, jotka osaavat keskustella. Ei kannata jatkaa...
Jep. Olen täysin samaa mieltä.
- inssi'
Joo, siis ei kirjoitti:
Napavaihde on hienomekaaninen laite. Napavaihde tulee purkaa, pestä, tarkastaa, rasvata ja koota vähintään vuosittain. Tiedän yhden insinöörin, joka tykkää tuosta puuhasta.
Kysyttiin huoletonta pyörää. Fixi on huoleton vaihtoehto.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=paddy_wagon
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=51633&scid=1001&scname=RoadMinkähän takia minun ja vaimoni 3-v. napavaihdetta ei ole avattu tai rasvattu kertaakaan sen jälkeen, kun ne tehtaalta lähtivät. Ja ikää Helkama-pyörillä on reilut 25 vuotta.
Jos haluaa huolettoman hyväkulkuisen pyörän tavalliseen lyhyehköön pyöräilyyn, niin 7-vaihteinen on ilman muuta paras vaihtoehto. Välityksiä löytyy riittävästi maanteille, maaston ei ehkä niinkään. Mutta ei kannata ostaa halvinta Josemitea, vaan vähän laadukkaampi. Sillä meneekin sitten ainakin seuraavat 25 vuotta päällysrenkaiden ja vaijereiden uusimisella. - Joo, siis ei
inssi' kirjoitti:
Minkähän takia minun ja vaimoni 3-v. napavaihdetta ei ole avattu tai rasvattu kertaakaan sen jälkeen, kun ne tehtaalta lähtivät. Ja ikää Helkama-pyörillä on reilut 25 vuotta.
Jos haluaa huolettoman hyväkulkuisen pyörän tavalliseen lyhyehköön pyöräilyyn, niin 7-vaihteinen on ilman muuta paras vaihtoehto. Välityksiä löytyy riittävästi maanteille, maaston ei ehkä niinkään. Mutta ei kannata ostaa halvinta Josemitea, vaan vähän laadukkaampi. Sillä meneekin sitten ainakin seuraavat 25 vuotta päällysrenkaiden ja vaijereiden uusimisella.Sen takia, että et välitä pätkääkään vaimostasi? Napavaihde hajoa vähitellen. Siitä tulee hultamattomana hetki hetkeltä suurempihäviöinen. Kun peruspolkija huomaa vaihteessa ongelmia, on se yleensä jo tuhoutunut.
Netissä oli aikaisemmin löydettävissä hyviä kuvia huoltamattomista Shimanon napavaihteista. Jostain kumman syystä en niitä nyt löydä. ;) - inssi'
Joo, siis ei kirjoitti:
Sen takia, että et välitä pätkääkään vaimostasi? Napavaihde hajoa vähitellen. Siitä tulee hultamattomana hetki hetkeltä suurempihäviöinen. Kun peruspolkija huomaa vaihteessa ongelmia, on se yleensä jo tuhoutunut.
Netissä oli aikaisemmin löydettävissä hyviä kuvia huoltamattomista Shimanon napavaihteista. Jostain kumman syystä en niitä nyt löydä. ;)Kuinka nopeasti napavaihteesta tulee polkukelvoton. Ei ainakaan 25 vuodessa. Mutta entäpä 50 vuodessa. Jäämme odottamaan.
Mitä tulee vaimon pyörään, niin hän ei nimenomaan halua uutta pyörää, koska hänen mielestään se kulkee huomattavasti kevyemmin kuin nykyiset kätöstykset ja on siinä luultavasti ihan oikeassa. Mm. lasten uusilla pyörillä (7-v. Tunturi ja Helkama) aikanaan kokeili vajaan 10 kilometrin työmatkaansa, mutta ei tykästynyt.
Olen muuten sitä mieltä, että yli 25 vuoden avioliiton onnistumisen edellytys on aika suuri välittäminen. Sopii yrittää, mutta annan pienen vinkin: ei onnistu ihan kaikilta. - kesäpyöräillen
Joo, siis ei kirjoitti:
Älä puhu skeidaa. Napa vaihteessa kaikki on vain piilossa. Se vaatii vähintään yhtä paljon huoltoa kuin ketjuvaihde ja on jonkin verran vaikeampi huollettava.
Siinä olet oikeassa, että saksalaista Rohloffia lukuunottamatta napavaihteissa on suuret häviöt.
Kun hakee helppohoitoista pyörää, ostaa fixin. Vähän rikkoutuvia osia.Olen samaa mieltä, kyllä napavaihdetta on hankalampi huoltaa kuin ketjuvaihteistoa. Varsinkin jos säilyttää ulkona, napavaihteen osat navan sisällä ruostuu salakavalasti eikä huomaa, ennenkuin on täysin jumissa. Vika alkaa siitä, että poljin alkaa pyörähtelemään tyhjää, vapaarattaan piikit eivät ota enää kiinni koloihinsa. Purkaminen työlästä, kallista, ei kannata korjata. Ketjuvaihteistossa voi itse tunnustella, onko klappia ketjupyörissä, ovatko kuluneet ym.
- tähmäävaai
pregon? aattelin polkea tyylii takalaukut ja n. 200 - 500km lenkkejä
- vaihteet levällään
Jos napavaihteinen on avauttu, kuka sen laittaisi kuntoon..
Avaaja yritti, ei onnistunut. :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka953032GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770