Mitä teen väärin, kun kunto ei kasva?

Aloittelija76

Päätin aloittaa harjoittelemaan juoksemaan. Olin aivan rapakuntoinen, joten aloitin kävelyllä ja nyt olen siinä vaiheessa, että pystyn mummohölkkäilemään lyhkäsiä matkoja ja kävelemään nopeasti. Tähän saakka olen kehittynyt ja pystynyt pidentämään matkoja koko ajan. Nyt tuntuu etten välillä saa edes kävelyvauhtia kovaksi. Pidän taukoja ja venyttelen lenkkien jälkeen. Ärsyttää suunnattomasti, kun en pysty pidentämään juoksuosuuksia yhtään ja välillä en meinaa pystyä juoksemaan edes entistä matkaakaan.

12

2472

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfasfasfd

Montako kuukautta olet tätä jatkanut? Minkä verran olet harjoitellut.

Itse aloitin kävelylenkit periaatteessa lähes nollakunnolla ja 15kg ylipainolla tammikuussa. Ensin kävelin päivittäin noin 30min, siihen sitten matkaa lisää, niin että helmikuussa menin viikossa noin 5 x 1-2h kävelylenkkiä.

Maaliskuussa olin ehkä samassa kuin sinä, eli juoksin lyhyitä matkoja välillä kävellen.

Huhtikuun puolessa välissä kokeilin juosta, ensin kolme kilometriä ja sitten viisi, heti melkein perään myös kahdeksan ja 10km. Sen jälkeen aloitin toukokuussa säännöllisen juoksemisen 2-4 kertaa viikossa. Nyt menee 15km kevyesti alle 1,5h, eikä ylipainoa ole enään kuin kilo tai pari ja syksyllä olisi tarkoitus kellottaa virallinen puolimaratoni alle kahteen tuntiin.

Miten syöt, et kai vaan vähähiilihydraattista, silloin ei kyllä jalka nouse...

• Aloittelija76

Vau mikä kehitys sulla. Musta tuntuu etten mä pysty ikinä juoksemaan pitkiä matkoja.
        Mä en karppaa. Katson mitä suuhuni laitan ja herkkupäivä kerran viikossa.
        Mä liikun säännöllisen epäsäännöllisesti. Koiran kanssa liikun joka päivä vähintään sen tunnin.
        Ihan tarkkaa aloitusaikaa en muista, tais olla lumien lähdön kanssa samoihin aikoihin tai ehkä hiemen aikaisimmin. Pari viikkoa - kuukaus olen "polkenut paikallani".
        Ihan alussa kävelin kovaa joka päivä (niin kauan kuin pystyin) ja kun opin juoksemaa, niin tein sitä myös joka päivä, mutta ne matkat eivät tosiaankaan olleet pitkiä, kun ne vieläkään eivät ole kovin kummoisia. Nyt yritän painaa täysillä joka toinen päivä, aina se ei onnistu.
        Alkuun aina kävelen ja kun vartalo alkaa lämpiämään, kävelen niin kovaa kuin pystyn. Sen jälkeen vasta alan juoksemaan ja juoksujen välissä kävelen myös kovinta mahollista vauhtia.

• asfasfasfd
        Aloittelija76 kirjoitti:

Vau mikä kehitys sulla. Musta tuntuu etten mä pysty ikinä juoksemaan pitkiä matkoja.
        Mä en karppaa. Katson mitä suuhuni laitan ja herkkupäivä kerran viikossa.
        Mä liikun säännöllisen epäsäännöllisesti. Koiran kanssa liikun joka päivä vähintään sen tunnin.
        Ihan tarkkaa aloitusaikaa en muista, tais olla lumien lähdön kanssa samoihin aikoihin tai ehkä hiemen aikaisimmin. Pari viikkoa - kuukaus olen "polkenut paikallani".
        Ihan alussa kävelin kovaa joka päivä (niin kauan kuin pystyin) ja kun opin juoksemaa, niin tein sitä myös joka päivä, mutta ne matkat eivät tosiaankaan olleet pitkiä, kun ne vieläkään eivät ole kovin kummoisia. Nyt yritän painaa täysillä joka toinen päivä, aina se ei onnistu.
        Alkuun aina kävelen ja kun vartalo alkaa lämpiämään, kävelen niin kovaa kuin pystyn. Sen jälkeen vasta alan juoksemaan ja juoksujen välissä kävelen myös kovinta mahollista vauhtia.

Pidempää lenkkiä ja nopeammin kävellen.

Periaatteessa kävellen peruskuntoa kohottaessa ei ole niin väliä kävely nopeudella, vaan enemmänkin matkalla. Kuinka pitkän lenkin ehdit käydä tunnissa?

Mulla on ainakin sen verran laisikoja koiria, että niiden kanssa tunnin kävelylenkistä tulee aika löysä.

Jos pari kuukautta vetää viisikin reipasta 10km kävelylenkkiä viikossa, niin kyllä sillä alkaa olla sellaisessa kunnossa, että syke ei nouse enään kävelyllä kovin korkealle, vaan pitää juosta pikku pätkä välissä ja sitten vaan pikkuhiljaa pidentää niitä juoksumatkoja.

Muista syödä riittävästi, ethän ole liian kovalla dietillä, se vie myös voimat.

Ehkä olet yrittänyt liian aikaisin liian nopeaa juoksua tai ylitpäätään juoksua, peruskuntoa ei ehkä ole vielä riittävästi juoksemiseen ja juostessa väsyt liikaa.

Sykemittari on suureksi avuksi sopivan perusharjoittelutehon määrittelyssä.

• perustietoja

Paljonko liikut viikossa? Kauanko on jatkunut tunne, ettei kehitystä tapahdu?

• hjp.

Kunnon peruskunto alle. Sen päälle vasta vauhtia, muuten käy näin.

• perustietoja

Niin, ja joka lenkillä ei tarvii yrittää liian kovaa tai liian pitkälle, se hidastaa kehitystä jos aina tulee ylirasitusta. Välillä tietenkin hyvä täysilläkin vetää, mutta rankempien jaksojen jälkeen pitää ottaa kevyesti, että kunto pääsee nousemaan. Pääpainon pitäis olla sellasessa liikkumisessa, että lopettaessa tuntuu että siitä vois jatkaa heti vaikka jatkaakin vasta huomenna.

• kuntoa ensin
        perustietoja kirjoitti:

Niin, ja joka lenkillä ei tarvii yrittää liian kovaa tai liian pitkälle, se hidastaa kehitystä jos aina tulee ylirasitusta. Välillä tietenkin hyvä täysilläkin vetää, mutta rankempien jaksojen jälkeen pitää ottaa kevyesti, että kunto pääsee nousemaan. Pääpainon pitäis olla sellasessa liikkumisessa, että lopettaessa tuntuu että siitä vois jatkaa heti vaikka jatkaakin vasta huomenna.

Samaa mieltä. Ei kannata juosta jos se tuntuu raskaalta, silloin on parasta kohottaa kuntoa kevyemmällä liikunnalla, ensin kävellen, sitten kävelyä ja hölkkää vuorotelleen, hölkkäjaksojen ei tarvi alussa olla pitkiä, eikä nopeita. Vauhti tulee melkein itsestään mukaan kun kunto paranee.

• Aloittelija76
        kuntoa ensin kirjoitti:

Samaa mieltä. Ei kannata juosta jos se tuntuu raskaalta, silloin on parasta kohottaa kuntoa kevyemmällä liikunnalla, ensin kävellen, sitten kävelyä ja hölkkää vuorotelleen, hölkkäjaksojen ei tarvi alussa olla pitkiä, eikä nopeita. Vauhti tulee melkein itsestään mukaan kun kunto paranee.

Mun koira on kaukana laiskasta, välillä aivan liiankin energinen, mutta huomaan siinäkin eron, kun olen alkanut harjoittelemaan lenkkeilyä. Tykkää selvästi ja on hieman rauhallisempi nykyään. =)
        En tiedä tarkkoja matkoja, mutta aika pitkiä ne ovat. Ja vaihtelevaa maastoa, kun näin kesällä olen usein mökillä.
        Taidan siis pitää taukoa juoksusta, mutta kun aloitan sen taas, niin kuinka usein sitä kannattaisi tehdä että saisin siitä kaiken mahdollisen hyödyn?

• kävellen leväten
        Aloittelija76 kirjoitti:

Mun koira on kaukana laiskasta, välillä aivan liiankin energinen, mutta huomaan siinäkin eron, kun olen alkanut harjoittelemaan lenkkeilyä. Tykkää selvästi ja on hieman rauhallisempi nykyään. =)
        En tiedä tarkkoja matkoja, mutta aika pitkiä ne ovat. Ja vaihtelevaa maastoa, kun näin kesällä olen usein mökillä.
        Taidan siis pitää taukoa juoksusta, mutta kun aloitan sen taas, niin kuinka usein sitä kannattaisi tehdä että saisin siitä kaiken mahdollisen hyödyn?

Tuskin kannattaa juosta enempää kuin 3-5 päivänä viikosa, kyllä pari lepopäivääkin pitää olla, mutta lepopäivänäkin voi käydä sen tunnin kävelylenkin.

Ja vaihtelevuutta niihin lenkkeihin, nopeita, hitaita, intervalleja, loppuakohti kiihtyvijä jne.

• Erkki-

Ota mukaan joku muu laji jossa syke nousee vaihtelevasti.Jossa nopeita spurtteja. esm sählyä tai kuntoilufutista.Erinomaista treeniä.
      Lisäksi kuntosalia 1-2 x vko.

• aloittelija76

Kiitos vastauksista! Alan noudattamaan ohjeitanne, joten eiköhän se kuntokin ala nousemaan. =)

• gfgfd

Otat aluksi jonkun 3kkm lenkin ja lähet sitä hölkkään hiljaisella vauhdilla. Jos tulee verenmaku suuhun niin sylkäiset vaan pois, ihan OK sylkeä koko matkankin jos pahaa tekee. :) Sitten kun ei enää pysty hölkkään niin sitten kävele jonkun matkaa, sitten taas uudestaan hölkäten. Pari kertaa käyt lenkil viikos niin kohta pystyt juokseen jo koko reitin ja ei muuta kuin siitä pidentään matkaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1448
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      193
      1431
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1135
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      84
      1000
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      995
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      962
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      915
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      857
    Aihe