kun puhti ei vaan riitä...

tympääntynyt

Olen 19-vuotias nainen, jonka ongelma on kun ei vaan kunto tunnu enään riittävän. Nuorempana olin hyvin aktiivinen liikkuja, pelasin jalkapalloa, ratsastin, kävin salilla ja juoksin. Polvi leikkaukseni myötä kuntoni hieman rapistui ja kilojakin kerty, mutta kuntouduttuani jatkoin aktiivisesti lenkkeilyä, juoksenkin jopa pitkiä matkoja, edelleenkin käyn salilla mahdollisuuksieni mukaan ja nostelen kotona kahvakuulaa aktiivisesti. Nyt tässä puolen vuoden aikana on vain tullut ongelmaksi, että pienikin suoritus, ihan kauppakassin kanto kotiin tuottaa ongelmia ja on maailman suurin liikunta suoritus. Jo pienikin ylämäki saa lihakset maitohapoille, lihakset kramppaa ja ovat usein jumissa. Myös väsymys on yleinen piirre ja välillä tuntuu, että voisin vain heittää lenkkipolun varteen päiväunille ja sitä kauppakassia kantaessa pitää vähän väliä pitää hengähdystauko. Ennen tälläistä ei ole ollut.

Ruokailutottumukseni ovat varsin normaalit, syön viisi ateriaa päivässä ja vältän valmisruokia. Kasviksia ja hedelmiä syön paljon, käytän maitotuotteita, syön lihaa mutta sen sijaan olen vähentäny leivän, perunan, pastan ja riisin syöntiä, mutten ole jättänyt kokonaan pois ruokavaliostani.

Mikä siis aiheuttaa tämän kunnon äkkinäisen rapistumisen ja mitä on tehtävissä?

4

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hempp@

Olisiko hiilareita saatavilla päivittäisestä ruokavaliosta liian vähän?

Ainakin jotkin ihmiset valittaneet (kuten veljeni, noudattaa VHH:ta) VHH:lla ollessa että jo pelkkä kauppareissun portaiden nousu meinaa viedä voimat, jostain lenkistä tai kuntosalin crosstrainerista puhumattakaan, hapottaa älyttömän helposti. Kuulostaa sinulla samalle.

Itsehän varmistelen ennen lenkkiä (pyöräilen) ottamalla annoksen maltodekstriiniä, vaikken hiilareita erityisesti välttelekään.

• ^komppaan tota

Kuten aiempi on jo vastaillut, saat todennäköisesti liian vähän hiilareita. Leipä,peruna,pasta ja riisi kun ne pääasialliset "hytyjen" lähteet ovat..

Elimistö valmistaa siitä ATP molekyylejä, jotka ovat periaatteessa ensisijainen ruokavarasto lihaksille. Kun ATP loppuu lihas alkaa polttamaan happea tuottamaan sitä energiaa sinne, suoritus muuttuu anaerobiseksi ja maitohappo on kaiken tulos.

Lyhyesti: laitappa neiti (rouva? :D) ne potut takasin sinne ruokavalioon niin johan jaksaa. Ja ovat muuten terveellisiäkin :)

• mie vaan

Voisi johtua vaikkapa kilpirauhasen vajaatoiminnasta nuo oireet.
      Joten kannattas tarkistuttaa arvot varalta, eli verikokeisiin.

Minulta löyty tuo sairaus, oireina oli jatkuvaa väsymystä, paino nousi herkästi, pysyin rapakunnossa liikunnasta huolimatta, kuiva iho, hiuksiakin hieman tavallista enemmän irtoili, erinäisiä kolotuksia..

Nyt lääkityksellä vointi on kohentunut ja oireet vähentyneet, paitsi iho on kuiva edelleen ja hieman väsymystä vieläkin ajoittain

• hiilariton

Enpä heti alkaisi miettimään tota hiilari puutetta. On,totta että vhh dietti on nykyään usein turha "muodikas juttu", mikä on ihan turhaa. Paljon liikkuva ihminen voi syödä perunaa, riisiä, pastaa ym. aikas hyvin.
      Mutta sitten on meitä jotka jostain muusta syystä kun muoti-ilmiön vuoksi ovat joutuneet jättämään hiilarit täysin minimiin.

Ja itse jaksan treenata 5-6 päivänä viikossa, eikä väsytä sen kummemmin.
      Toki myönnän, että kaikille tämä ei käy, ja pahimmillaan voi olla jopa haitallinen.
      Mutta aloittaja saa hiilareita kyllä jonkin verran jo kasviksista ym.

Eli menisin kyllä ihan kokeisiin jos jatkuu, tarkistuttamaan tuon kilpirauhas arvon, veriarvot yleensä, ja mietin olisiko esim. B-vitamiinin puutetta.
      Tilapäisiä notkahduksia kunnon kanssa tulee varmaan kaikille, mutta jos kauppakassien kantaminen väsyttää menisin tutkimuksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      120
      7091
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4874
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4155
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3433
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      713
      2207
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      265
      1628
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1435
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1408
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      56
      1354
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1266
    Aihe