Pyörätie vs. Ajorata

Tempomies

Avaan uuden ketjun aiheesta, jossa ei koskaan päästä yksimielisyyteen:)

Sääntöjen mukaan kaikenlaisilla polkupyörillä tulisi käyttää kevyenliikenteen väylää, jos sellainen on ja se on ajokunnossa.

Kuitenkin melko yleisesti hyväksytty käytäntö (myös poliisien mielestä) on käyttää ajorataa, kun ajetaa maantiepyörällä tai muuten vauhdikkaasti liikenteen seassa. Jokatapauksessa kyse on todella pienestä "rikkeestä", joka on helppo perustella turvallisuus/sujuvuus perustein.

38

732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietysti!

      Tietysti ajorata. Ajorata jo turvallisuuden vuoksi.

    • Usein maantiepyöräilijällä on ajonopeus maantiellä pyörätien vieressä on sopivaa pyörätie nopeutta, joten tuo nopeus ei ole mikään selitys ajaa maantiellä. Lienee enemmänkin imago kysymys ajaa maantiellä vaikka pyörätie menisi vieressä. Toisaalta onhan se vastuu muiden huomioon ottamisessa liikenteessä mukavampi siirtää muille eli tässä tapauksessa autoilijalle. Iso osa maantiepyöröilijät tuntuu olevan aika itsekästa porukkaa.

      Turvallisuudenkaan kanssa tuolla maantiellä ajamisessa ei useinkaan ole mitään tekemistä, kun tuo ajonopeus on useimmissa tapauksissa niin hiljaista, että olisi huomattavasti turvallisempaa ajaa pyörätiellä, jos sellainen on käytettävissä. Se ei yksin tee ajosta nopeaa jos sattuu alla olemaan maantiepyörä. Toinen seikka on, että osaa valita oikean tyyppisen pyörän tiestöön millä ajaa. Useinmiten maantiepyörä ei ole se oikea valinta. Ja vielä, suurimmalle osalla maantiepyöräilijöistä turvallisin paikka on pyörätie jos sellainen on käytettävissä. Todelliset oikeat kilpapyöräilijat on hiukan eri asia, mutta he eivät useinkaan aja siellä missä pyöräteitä on vaan aivan jossain muualla.

      • Tempomies

        Tilanteen mukaan.

        Itse valitsen tilanteen mukaan pyörätien tai ajoradan, joskus pyörätie on turvallinen ja sopii jopa ajoharjoitteluun, mutta useimmin se kelpaa lähinnä siirtymä reitiksi.

        Esim.jos pyörätie on keväällä täynnä sepeliä ja ajoradalla on tilaa (poikkeuksena moottoriliikenne tie moottori tie) kilpapyörällä ei viitsi edes madella pyörätietä; renkaat todnäk hajoavat.

        Toinen yleinen syy valita ajorata: Moni autoilija ei tiedä tai välitä, että kolmion takaa tultaessa myös pyöräilijöitä on väistettävä! ...eli autoilija ajaa eka pyörätielle ja sitten katsoo vasemmalle ja oikealle ja vielä kerran....

        Toki liikenteen seassa pitää (pitäisi) muistaa tilanne nopeus , terve järki ja hyvät tavat!!


    • sanonpa minäkin

      Kyllä se selvä turvallisuus juttu on tuo ajoradalla ajaminen. Tietty pahoissa taajama-alueilla vauhtia voi hiukka sovitella. Jos....taas pyörätie menee alueella jossa on paljon liitymiä esm. pihoihin. Silloin on selkeä syy ajella ajoradalla. Vasiten jos on useamman fillaroijan porukka joka etenee nopeasti. Silloin on turvallisinta ajella ajoradalla. Ajonopeudet ovat sitä luokkaa. Varsin usein on myös valitettavasti niin, että pyörätiet ovat yksinkertaisesti niin huonossa kunnossa, ettei siellä voi heittää kunnon lenkkiä kovapaineisella maantiepyörän renkailla. Eikä juuri muillakaan. Jos autotiet olisivat lähellekkään siinä kunnossa...johan syntyisi itku ja valitus.
      Oma juttunsa on myös jännä havainto. Itse sekä ajan autoa, että pyöräilen. Jos pyöräilijä pyöräilee tiukasti tienreunassa ilman pientaretta olevalla tiellä. Tällöin autoilijat useasti ajavat ns. hihaa hipoen ohi. Vaan siiryppä puolimetriä keskemmälle...silloin autoilijakin hokaa...mullahan on ratti autossa. Sitä pirua kun hiukka vääntää niin auton suunta muuttuu ja voi kiertää kauempaa ohi. Mitä tulee tuohon rinnakkain ajoon.......kaksi pyöräilijää ei vie tieltä kuin vajaa puolikaistaa...elikäs vielä pitäisi autoilijan mahtua hyvin. Jos ei...lienee syytä käydä optikolla. Jos taas tulee autoilijoille kohtaamistilanne jossa kohdalle sattuu fillaroitsija. Autossa on myös kaksi poljinta...toinen on jarru...toinen kaasu. Niillä voi näppärästi myös hiljentaa vauhtia...näin varmistaa myös turvallinen pyöräilijän ohitus. Se selitys...että lakimäärää ajamaan pyörätiellä, jos sellainen on, ei poista puhdasta maalaisjärjen käyttöä. Turvallisuuden takia. Hiukka sovitellen ja nipottamasta turhia...kaikki sinne mahtuu kyllä.

      • Nuo oikeat maantiepyoräilijät ajavat kilpaa mm. Paris–Roubaixissa. Suomalaiset pyörätiet ovat hyvin ajettavia noihin teihin verrattuna. Turha siinä on pyöräteiden kuntoa valitella. Niin ja jos et pysty ajamaan pyörätiellä oletko tullut ajatelleeksi sitä, että ajatko oikean tyyppisellä polkupyörällä.

        Kuten autoilija voi hidastaa välillä vauhtia niin pyöräilijäkin voi tehdä samoin pyörätiellä. Ajonopeuden voi sovittaa tilanteen mukaiseksi. Polkupyörässä on myöskin jarrut ja jopa maantiepyörässäkin on jarrut.


      • werwertty23
        a.s kirjoitti:

        Nuo oikeat maantiepyoräilijät ajavat kilpaa mm. Paris–Roubaixissa. Suomalaiset pyörätiet ovat hyvin ajettavia noihin teihin verrattuna. Turha siinä on pyöräteiden kuntoa valitella. Niin ja jos et pysty ajamaan pyörätiellä oletko tullut ajatelleeksi sitä, että ajatko oikean tyyppisellä polkupyörällä.

        Kuten autoilija voi hidastaa välillä vauhtia niin pyöräilijäkin voi tehdä samoin pyörätiellä. Ajonopeuden voi sovittaa tilanteen mukaiseksi. Polkupyörässä on myöskin jarrut ja jopa maantiepyörässäkin on jarrut.

        >Kuten autoilija voi hidastaa välillä vauhtia niin pyöräilijäkin voi tehdä samoin pyörätiellä.

        Sano tuo autoilijoille. Tänäänkin olisin kuollut neljä kertaa, jos olisin luottanut autoilijoiden liikennesääntöjen tuntemukseen.
        Onneksi on Kool-stopit.


      • werwertty23 kirjoitti:

        >Kuten autoilija voi hidastaa välillä vauhtia niin pyöräilijäkin voi tehdä samoin pyörätiellä.

        Sano tuo autoilijoille. Tänäänkin olisin kuollut neljä kertaa, jos olisin luottanut autoilijoiden liikennesääntöjen tuntemukseen.
        Onneksi on Kool-stopit.

        Niin sano se autoilijalle. Siitäkin huolimatta tietty pyröilijä ryhmä haluaa ajaa ajoradalla vaikka pyörätie olisi ajoradan vieressä.


      • a.s kirjoitti:

        Niin sano se autoilijalle. Siitäkin huolimatta tietty pyröilijä ryhmä haluaa ajaa ajoradalla vaikka pyörätie olisi ajoradan vieressä.

        Jos haluaa tulla huomatuksi risteyksissä, niin kannattaa valita reittinsä sen mukaan. Näistä keskusteluista päätellen ajoradalla liikkuvat huomataan... arsyttämiseen asti.


      • Näin on!
        jth_12 kirjoitti:

        Jos haluaa tulla huomatuksi risteyksissä, niin kannattaa valita reittinsä sen mukaan. Näistä keskusteluista päätellen ajoradalla liikkuvat huomataan... arsyttämiseen asti.

        Jep. Ajorata on usein turvallisempi.


      • rwrwerr23
        a.s kirjoitti:

        Niin sano se autoilijalle. Siitäkin huolimatta tietty pyröilijä ryhmä haluaa ajaa ajoradalla vaikka pyörätie olisi ajoradan vieressä.

        En ajanut ajoradalla.


      • rtrtw5r2
        jth_12 kirjoitti:

        Jos haluaa tulla huomatuksi risteyksissä, niin kannattaa valita reittinsä sen mukaan. Näistä keskusteluista päätellen ajoradalla liikkuvat huomataan... arsyttämiseen asti.

        Jos haluaa tulla huomatuksi risteyksessä...? Pitääkö tilata kiinasta 100 dB torvi pyörään? Ja vilkkuvalo?

        Kyse ei ole huomatuksi tulemisesta, vaan autoilijan pään kääntämisestä, jota ei tapahdu.


      • jth_12 kirjoitti:

        Jos haluaa tulla huomatuksi risteyksissä, niin kannattaa valita reittinsä sen mukaan. Näistä keskusteluista päätellen ajoradalla liikkuvat huomataan... arsyttämiseen asti.

        Kyllä pyörätietä ajavan pyöräilijän autoilijat huomaavat risteyksissä yllättävän hyvin. Sanoisin, että noin 90 prosenttia autoilijoista huomioi pyöräilijän. Se loppu 10 prosenttia autoilijoista ei huomioi ketään muutakaan liikenteessä niin ei se huomioi pyöräilijääkään.


      • tanza01
        a.s kirjoitti:

        Niin sano se autoilijalle. Siitäkin huolimatta tietty pyröilijä ryhmä haluaa ajaa ajoradalla vaikka pyörätie olisi ajoradan vieressä.

        Pyöräilijä ryhmistä tuli tällainen kysymys mieleen eli miksi pitää ajaa vierekkäin ajoradalla? Tuollaisesta lössistä on erittäin hankala päästä autolla ohi ja tämän takia tulee monesti vaaratilanteita. Ja jos sitten läsähtää niin kummalle siinä käy huonommin...Sen ymmärrän jos kyseessä on valvottu/merkitty/ilmoitettu pyöräilykisa mut noita ryhmä pyöräilijöitä en oikein ymmärrä.


    • Itse olen ajanut pyöräteitä silloin kun on reitin varrella, mutta toisinaan tuntuu niiden suunnittelussa olevan omat ongelmansa. Taitaa olla hankala ellei mahdoton(?) tehdä risteyksiä turvallisemmaksi pyörätien kanssa kuin ilman. Useamman väylän risteyksissä autoilijoille on enemmän seurattavaa -> risteykset on hivenen monimutkaisempia.

      Kuten yllä oli, että reitin voi valita, niin se on hyvä ohje. Ne tiet, minkä varrella ei ole pyörätietä, on usein mukavempia ajaa (ihan tavalliselle hitaammalle polkijalle). Tämä vaihtoehto onnistuu riittävän hyvin omilla reiteillä.

      Mulle risteysajossa ei ole ongelma tietää miten väistämissäännöt menee, vaikka ne aika monimutkaiset onkin -- paljon vaihtoehtoja. Enemmän se näkyvyys ja huomatuksi tuleminen. Tehokasta kuntoilua, kun jarruttaa ennen jokaista risteystä ja taas kiihdytys...

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Ajan pyöräteillä, jos uskallan. Läheskään aina ei uskalla.

      • Jos pyörätiellä ei uskalla ajaa niin on syytä jättää pyörä kotiin. Ei autollakaan saa ajaa kahtasataa liikenteessä vaikka sillä pääsisikin. Liikenteessä liikkuessa nopeus sovitetaan tilanteen mukaisesti.

        Vauhdikkaita lenkkejä ajettaessa valitaan ajo paikka vauhdikkaille lenkeille sopiviksi. Aina noiden lenkkien aloittaminen ei ala kotiovelta vaan pitää ajaa useiden kilometrien siirtymä ennenkuin pääsee aloittamaan tuon vauhdikkaamman ajon. Joskus jopa tuo siirtymä saattaa olla yli kymmenenkin kilometriä.


      • -
        a.s kirjoitti:

        Jos pyörätiellä ei uskalla ajaa niin on syytä jättää pyörä kotiin. Ei autollakaan saa ajaa kahtasataa liikenteessä vaikka sillä pääsisikin. Liikenteessä liikkuessa nopeus sovitetaan tilanteen mukaisesti.

        Vauhdikkaita lenkkejä ajettaessa valitaan ajo paikka vauhdikkaille lenkeille sopiviksi. Aina noiden lenkkien aloittaminen ei ala kotiovelta vaan pitää ajaa useiden kilometrien siirtymä ennenkuin pääsee aloittamaan tuon vauhdikkaamman ajon. Joskus jopa tuo siirtymä saattaa olla yli kymmenenkin kilometriä.

        En kyllä ymmärrä niitä pyöräilijöitä, jotka ovat jatkuvasti ongelmissa autojen ja jalankulkijoiden kanssa. Pyöräilen vuosittain muutama tuhat kilometriä ja todella, todella harvoin tulee vastaan vaaratilanteita. Ehkä johtuu siitä, että pyrin jättämään pelivaraa liikenteessä ja jätän kovan ajon niihin paikkoihin, joihin se soveltuu.

        Käytän maantiepyörälläkin pääsääntöisesti pyöräteitä, mikäli sellainen on tarjolla. Miksi olisin suotta maantiellä tien tukkeena, jos pyörätiellä on tilaa. Jos olen lenkillä, niin en ole ajamassa kilpaa ja päiväni ei mene pilalle jos joudun hieman hidastamaan jos edessä on hitaampia.


    • Kinuskikarpalo

      Entäpä jos me kaikki pyöräilijät siirtyisimme maantielle. Yhtä huonossa kunnossa ne pyörätiet on "tavallisille" pyörille.

      • Arska 195/105

        Niin. Siis minä äärimmäisen varovainen maantiepyöräilijä tapoin viime viikolla mäyräkoiran. Minäkin pääsääntöisesti yritin ajaa pyöräteitä kun laki niin sanoo. Pieni tyttö koiran kanssa pyörätien oikeassa laidassa. Soitan kelloa jo sata metriä ennen. Tyttö vetää koiraa ojaa kohti. Hidastan ja yritän ohittaa varovasti. Jostain kumman syystä tyttö päästää koiranhihnan löysälle. Koira tulee suoraan alle en ehdi enää väistää. Voi itku sitä veren määrää ja tytön parkua. Kymmenien läheltäpititilanteiden ja tämän yhden tapon jälkeen en aja enää metriäkään pyörätiellä. Tulkaapa autoilijat valittamaan niin saadaan lisää ruumiita...


    • Riskibisnestä

      Jos vauhtia on riittävästi, niin riippuu paikasta.
      Mutta jos ajaa maantiellä, niin voisi miettiä missä ajaa..., tuolla "pikatiellä" missä mahtuisi ajamaan pientareella, niin jos ajaa siinä auton renkaan ajourassa, niin noutajan tulo on aika todennäköistä. Terv. sille 10-tien polkijalle.

    • Hempp@

      Tilanteen mukaan, kaupungissa vilkkaassa liikenteessä kelvillä (sopivaa nopeutta noudattaen tietysti, ihan turha jossain kelvillä lähteä tavoittelemaan kolmenkympin keskareita), syrjemmässä autotiellä. Muttei sentään valtaväylillä.

      Lähiympäristössähän on yleensä lukemattomia rauhallisempia tieosuuksia (ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella) jossa liikenne ei ole niin vilkasta etteikö sinne pyörällä mahtuisi ajamaan vähän kelveillä ajettavaa vauhdikkaampaa lenkkiä.

    • Pähkinäpäärynä

      En usko, että ajoit Arska mäyräkoiran päälle. Jos vauhti on hidas ja käsijarru toimii, ei tuollaista tapahdu. Koirat, lapset ja vanhukset ovat arvaamattomia, joten ohitus on tehtävä varoen.

      • Itsekkin nähnyt

        PKS:lla pyöräilevillä noita tilanteita on jatkuvasti.


      • ripax

        Kovan komentoäänen omaavana huudan usein "varokaa" kellonsoiton asemasta, jolloin jalankulkija ei joudu paniikkiin ja voin myös antaa lyhyitä ohjeita kuten esim. "omalle puolelle" tai lapsille "älä kurvaile". Ohjeistus toimii usein tosi hyvin ilman merkittävää viivettä. Taajama-alueen pyöräteillä ei voi ajaa aina täyttä vauhtia. Maantielenkeillä on käytä tien toisella puolella olevia kylien kohdilla olevia pyörätien pätkiä, koska tien ylittämisen riski on paljon suurempi kuin pyörätien hyöty.


    • inssi'

      Kun maantie-wannabe-pyöräilijät pitävät tapanaan rikkoa lakia enemmänkin, niin ehdotan, että alatte ajaa myös moottoriteillä. On hyvät pinnat ja leveät pientareet. Ja tuskin se poliisi sielläkään sakottaa, kun kerrotte sydäntäsärkeäviä tarinoitanne mäyräkoirista ja huonokuntoisista pyöräteistä.

      Ideaani saa vapaasti hyödyntää.

      • Koskas itse meinaat lopettaa lain rikkomisen?


      • Börje 321

        Täällä se inssi taas kitisee.. Oma kaljamaha sen kuin kasvaa ja vaimokin lähti jo aikoja sitten hyvä kuntoisen pyöräilijän matkaan. Lapsetkin ovat "uuden isänsä" harrastuksesta kovasti innostuneet. Täällä sitä sit koitetaan parhaansa mukaan mollata pyöräilijöitä, jotta oma mieli parantuisi.


    • Pähkinäpäärynä

      Pääkaupunkiseudulla minäkin ajan. Mutta en ole ikinä nähnyt saatikka kuullut, että kukaan olisi ajanut koiran kuoliaaksi. Itselläni vaarallisin tilanne, kun Keskuspuistossa syyspimeällä vapaana ollut koira juoksi eteen mutta kuten sanoin jarrut toimivat. Koiranomistaja saikin sitten kuulla kunniansa.

    • Fillarimimmi

      Joudun ajamaan Bodom järven kiertävää tietä kesällä useimman kerran viikossa. Osa pyöräilijöistä käyttää sitä ilmeisesti harjoitusratana. Välillä voisi luulla eksyneensä johonkin Tour de Bodomiin. Tiellä on osittain tosi huono näkyvyysja nyt taitaa olla koko matka keltaista tuplaviivaa = sulkuviivaa. Useasti näkee pyöräilijöitä ajavan kaksi tai kolme rinnakkain. Tai yksin melkein keskellä tietä. Huippu oli viime kesänä kun kolme rullahiihtäjää hiihti rinnakkain ! Mitäs herrat pyöräilijät sanoo tähän ??? Kuka väistää ?? Itsekin tykkään pyöräillä, mutta toistaiseksi pyörtiet ovat riittäneet.

      • Autolla ja Pyörällä

        Viimeksi eilen kiersin Tour De Bodomin pyörällä.
        Vastaani tuli toistakymmentä pyöräilijää yksittäin ja ryhmissä mutta kaikki ryhmissä ajavat ajoivat kyllä peräkkäin eivätkä vierekkäin.
        Miksi ajaa vierekkäin kun ryhmässä kannatta ajaa peräkkäin toisen peesissä ja silloinkin rinnakkain ajoa tulee hetkeksi vain kun vetäjää ryhmässä vaihdetaan mutta siihen ei montaa sekunttia mene.

        Pyörätietä Bodomjärven ympärillä ei montaa kilometriä ole joten on vaan yksinkertaisesti pakko ajaa sillä ajoradalla.

        Miksi sitten pyöräilijät käyttävät Bodomjärven ympäri menevää lenkkiä harjoituspaikkana.
        Siksi että se lenkki sisältää tasamaata, pitkiä loivia nousuja, pitkiä laskuja, jyrkkiä nousuja eli kaikkia mitä hyvä treeni tarvitsee.


      • Ketjut on
        Autolla ja Pyörällä kirjoitti:

        Viimeksi eilen kiersin Tour De Bodomin pyörällä.
        Vastaani tuli toistakymmentä pyöräilijää yksittäin ja ryhmissä mutta kaikki ryhmissä ajavat ajoivat kyllä peräkkäin eivätkä vierekkäin.
        Miksi ajaa vierekkäin kun ryhmässä kannatta ajaa peräkkäin toisen peesissä ja silloinkin rinnakkain ajoa tulee hetkeksi vain kun vetäjää ryhmässä vaihdetaan mutta siihen ei montaa sekunttia mene.

        Pyörätietä Bodomjärven ympärillä ei montaa kilometriä ole joten on vaan yksinkertaisesti pakko ajaa sillä ajoradalla.

        Miksi sitten pyöräilijät käyttävät Bodomjärven ympäri menevää lenkkiä harjoituspaikkana.
        Siksi että se lenkki sisältää tasamaata, pitkiä loivia nousuja, pitkiä laskuja, jyrkkiä nousuja eli kaikkia mitä hyvä treeni tarvitsee.

        Jep,
        Kyllä niitä rinnakkain ajelijoita riittää.. tai sitten ajellaan yksin keskellä tietä.
        Kuinka ohitat tällaisen turvallisesti rikkomatta lakia (keltainen sulkuviiva)
        Pyörätie kulkee vieressä.


      • Joo, siis ei
        Ketjut on kirjoitti:

        Jep,
        Kyllä niitä rinnakkain ajelijoita riittää.. tai sitten ajellaan yksin keskellä tietä.
        Kuinka ohitat tällaisen turvallisesti rikkomatta lakia (keltainen sulkuviiva)
        Pyörätie kulkee vieressä.

        Suuri osa pyöräteistä on niin huonosti suunniteltuja, ettei siellä uskalla ajaa.


    • Pyörälläin rällään

      Pyöräily kaupungin keskustassa on kuin venäläistä rulettia. Sopii seikkailuhenkisille, rohkeille ja hoksottimet kunnossa oleville. Hidasjärkiset jättäkööt fillarinsa kotiin, ja turvautukoot muihin ajoneuvoihin.

      Pyörätien pätkät ovat aina arvoitus: Loppuvat miten sattuvat ja alkuakaan ei aina näe. Pyörätiellä lyllertävät rouvat pesueineen kuin sunnuntaiautoilijat suvipäivänä ikään, mutta vielä hitaammin. Jos rinnakkain on jalankulkuväylä ja pyörätie, voit olla varma, että pyörätieosuudella, sillä puolenmetrin levyisellä pätkällä; lykkelee toukkaansa joku äidiksi nimetty, tai sitten pitää palaveria rouvakerho; ja suku ympärillä. Väistellen ja mutkitellen matka sujuukin mukavasti, ja lisäkilometrit trimmaavat pyöräilijän kehoa; mutta nostavat myös verenpainetta.

      Lisänä autuuden siivittämässä menossa ovat "tulenpa tahallaan tiellesi" - tyypit, ja heitähän riittää. On se niin hauskaa ajaa katse kontaktissa puoli kilsaa tyyppiä "olen maantien herra" - vastaan, kun tuo herra vetää juuri metriä ennen kohtaamista kehonsa samalle puolelle; vaikka siihen saakka astelikin eri puolella... Kiusahan se on pienikin kiusa. Jos herra tai rouva tientukko jää pyörän alle, ainoa jota pamputetaan, on pyöräilijä. Ainakin yleisön taholta.

      Jalankulkijat luulevat olevansa viisaita, kun poukkoilevat kuin lehmät kesäniityillä minne sattuu, eikä väistetä millään. Oikein liittoudutaan vihollista vastaan, pelottavaa pyöräilijää. Ainoa turvaisa reitti onkin siis useasti autojen seassa, ja mm. bussikuskit ansaitsevat kiitokset ja ruusut. Yksikään ei ole tööttäillyt torvea, vaikka paahdan välillä bussikaistaa koska jalankulkuväylällä saa osakseen herjaa ja häpäisyä; ja "vähältä piti" tilanteita. Sis sielläkin on turvallisempaa ajella! Poliisi lienee myös tietoinen pyöräilijöiden hankaluuksista selvitä liikenteessä, ja olen välttynyt sakoilta.

      Jalankulkijat voisivat alkaa miettiä, pienissä aivoissaan; miksi kaduilla on esimerkiksi erilaisia väyliä rinnan; elikäs esim. laatoitettu väylä ja sileä väylä. Aivot eivät tietysti kerro näille tossumaakareille, että sileä väylä ei ole korkokengille kopsuteltavaksi tehdyt, tai lastenrattaille; eikä niinikään sukukokousten pitoa varten, vaan muuta varten. Mitäköhän varten? Jalankulkijat miettikööt tätä, ja kun seuraavan kerran suhailen keskustoissa, olettaisin väyläni olevan vapaan myös minulle ja hopalleni, ilman, että pysähdyn ja talutan ajokkiani apostolinkyytiläisten seassa.

      Myös liian lujaa ajelevat pyöräilijät voisivat himmata katujen kulmissa, sillä joskus voi käydä niin; ettei vastaantulija kerkiä väistää, tai huomaa sinua, joka paahdat viittäsataa vauhtihirmullasi. Harjoitelkaa radoilla, ei kaduilla.

    • känny ja 2 koiraa

      Pahin yhdistelmä noilla ns. kevyen liikenteen raiteilla on kahta koiraa ulkoiluttava, kännyyn puhuva naishenkilö. Huomion priorisioinnissa ympäröivä liikenne on viimeisenä ja toiminta on arvaamattompaa kuin millään luontokappalella.

      Enkä kyllä autoillekaan kauhean korkeita pisteitä anna. Eilen näin (itse jalankulkijana) 100 metrin matkalla kaksi läheltä-piti tilannetta: toisessa auto kääntyi parkkihalliin pyörätien (kevyen liikenteen väylän) yli ja melkein teilasi fillaroivan teinitytön, toisessa auto heitti uukkarin osin ao. raitille tullen ja kolarilta pelastuttiin vain kun pyöräilijä veti paniikkijarrutuksen.

    • Liikkuja2

      Oman terveyden vuoksi voi ja kannattaa ajatella olevansa näkymätön kun kahdella pyörällä liikkuu. Katsekontaktilla voi varmistaa että muut tielläkulkijat ovat huomanneet sinut.

      Monasti se on ihan sitä että autoilijat eivät huomaa/osaa odottaa kakspyörästä.
      Ja sopiva tilanne nopeus.

      Ihan omaa nahkaa säästääkseen, sen tietää kumpaan sattuu enemmän kun auton kanssa osuu yhteen.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      "...Monasti se on ihan sitä että autoilijat eivät huomaa/osaa odottaa kakspyörästä..."

      Ajamalla ajoradalla, et tule autoilijalle kuolleesta kulmasta. Suomessa tehtiin vielä muuta vuosi sitten kevyenliikenteen väyliä, jotka ova pari kolme metriä irti ajoväylästä. Se on kaikkein vaarallisin!

    • jos ei kiirettä

      Itse pyöräilen kulkeakseni paikasta toiseet tai sitten kuntoilumielessä vaihteluna lenkkkeilylle. Ajo ajoilla ei siis ole minulle merkitystä, joten ajelen aina pyöräteillä.

      Kun itse ajaa autolla suurempien nopeusrajoitusten alueella, niin kyllähän se ottaa päähän, jos joutuu ajamaan kolmeakymppiä, siksi että joku pyöräilee ajoradalla, vaikka vieressä meenee pyörätie (olemattomat pientareet, paljon liikennettä).

      Toisaalta ymmärrän turvallisuusnäkökulman, tosiveivaajan nopeus varsinkin alamäessä ja myötätuulessa voi olla todella hurjaa koirantaluttajille ja muille tepastelijoille, eivätkä he osaa ottaa sellaista huomioon, eikä pidäkkään osata. Pitäisiköhän kevyenliikenteen väylille määritellä kattonopeus, vaikka 25km/h?

      Toinen on kevyenliikenteiden pinnan kunto, usein halvalla tehtyä shittiä, parin talven jälkeen täynä reikiä, railoja, ryppyjä ja patteja. Ja jokaisen pihaliittymän kohdalla saa myös jännätä että minklainen hyppyri siinä on ja kuinka pitkälle tällä kertaa lentää.

      Kurvit ja käännökset voivat myös olla jyrkkiä ja niissäkin vielä usein soraa tai lehtiä yms.

    • iky8ro

      pk seudulla kannata mitään pyöräilyä harrastaa liika autoja yms
      no jos asuu keskuspuiston vieressä ja sitä pitkin pääsee vaikka töihin niin sitte joo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1944
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      252
      1640
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1557
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1494
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1209
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      921
    Aihe