Kutsutteko ystäviä kylään?

KoppavaHoro

24

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...en voi itsekään syödä paprikaa... ja kutsun harvoin ketään kylään... yleensä käy tarpeeksi pyytämättäkin... =)

• eipä tuu hirveesti kutsuttua, kyl niitä käy kutsumattakin

• Harvemmin kutsumme kaverieita kylään, ylensä mennään porukalla ulos syömään ja juomaan.

Pidin keväällä nelikymppiset ja halusin järjestää ne muualla kuin kotonani tai normi yökerhossa. Niinpä hommasin paikan, sekä ruuat ja juomat, että sain itseni näköiset karkelot. Kun kutsuin kavereitani, niin kerroin kaikille, mitä on tarjolla. Että jos on allergioita, eettisiä ongelmia tai yleistä kranttuutta, niin kannattaa tuoda omat eväät mukaan. Niinhän minä itsekin otan omat eväät mukanani, jos on epäilys, ettei talon antimet kelpaa.

Edellisen johdosta: Jokainen huolehtikoot omista erityistarpeistaan itse.

• KoppavaHoro

No just niin. Miksi pitää vetää herne nenään toisten ruokavalioista, jos se ei omaa elämää häiritse?

Minä olen hostannut useammatkin kutsut, joissa lihaa ei ole ollut tarjolla. Kukaan ei ole kuollut, lähtenyt nälkäisenä kotiin tai jättänyt kemuja väliin Eipä silti, ei minulla ole mitään ongelmaa liharuoan järjestämisessäkään silloin kun tiedän, että sille on erityinen tilaus.

Noista HeSan keskustelun kommenteista tulee mieleen, että isolle osalle kyläilyssä kyse on pelkästään ruoasta niin vieraana kuin isäntänäkin. Outoa, kun itse tapaan ystäviäni nimenomaan tapaamisen takia ja se ruoka siinä on sivuseikka. Märkäkin on tärkeämpää kuin kiinteä.

• KoppavaHoro kirjoitti:

No just niin. Miksi pitää vetää herne nenään toisten ruokavalioista, jos se ei omaa elämää häiritse?

Minä olen hostannut useammatkin kutsut, joissa lihaa ei ole ollut tarjolla. Kukaan ei ole kuollut, lähtenyt nälkäisenä kotiin tai jättänyt kemuja väliin Eipä silti, ei minulla ole mitään ongelmaa liharuoan järjestämisessäkään silloin kun tiedän, että sille on erityinen tilaus.

Noista HeSan keskustelun kommenteista tulee mieleen, että isolle osalle kyläilyssä kyse on pelkästään ruoasta niin vieraana kuin isäntänäkin. Outoa, kun itse tapaan ystäviäni nimenomaan tapaamisen takia ja se ruoka siinä on sivuseikka. Märkäkin on tärkeämpää kuin kiinteä.

Olen jonkun kerran miettinyt ihan tosissani, että mitä jossain on tarjolla. Kaljakassin mukaan ottaminen ei koskaan ole ongelma, mutta entäs ruoka? Aina on riski, että joko nälkä kurnii pienen ihmisen suolistossa tai sitten syön lähtiessä ja huomaankin ponottäväni vatsa täynnä herkkujen ääressä. Siinäkin kun on riskinsä, että jonkun kaverin kasvissyöjäavokki vetää purjon nenäänsä, jos kaivan oman grillikylkipaketin kassista. ;-)

• tikru..

Kyllä tulee kutsuttua, on vaan ongelmia saada aikataulut sopimaan. Asuvat kaikki hornantuutissa. Ruoka ei ole koskaan ongelma.

• Niin ja siis lisäys, että ystävien allergiat ei ole ongelma. Koska sen kerran kun ne meille sattuu pääsemään muilta kiireiltään, niin mielihyvin passaan pöytään sellaista mitä he voivat popsia. Sitä tarkoitan tuolla ruoka ei ole ongelma. Enemmänkin se yhteinen aika tuntuu olevan kortilla. :-(

• Noo ei oo sattuneesta syystä 6 vuoteen muunlaista sapuskaa tullut tehtyä/tarjottua kuin "erikoisruokavaliota".... Keliaakikolle ei välttämättä oo aina tarjottavaa, mutta suurin piirtein kaikille muille löytyy jotain.

Ihan kivaa on käydä ravintoloissa ja kahviloissa kun iskee kiellettyjen aineiden listan pöytään niin vastaus on, että valitettavasti meillä ei ole mitään mitä voisi tarjota.

Niin ystävät...hmm...joo tulee välillä kutsuttua, mutta ei oo näkyny.

• No siis tietenkin ihan oikeassa kunnollisessa ravintolassa kokki vääntää listan vierestä jotain, jos listalla ei oo mitään sallittua, mutta jossain Rossossa tai vastaavassa levitellään vaan käsiä.

• Richartti kirjoitti:

No siis tietenkin ihan oikeassa kunnollisessa ravintolassa kokki vääntää listan vierestä jotain, jos listalla ei oo mitään sallittua, mutta jossain Rossossa tai vastaavassa levitellään vaan käsiä.

Niin, että jos ei oo mitään junioireille syötäväksi kelpaavaa, niin se ei ole mitään uutta eikä ihmeellistä...eikä aiheuta sen kummempia toimenpiteitä. Siinä vaiheessa sit ku junioreille tulee nälkä, niin vierailu päättyy. Silloinkin poistumisemme "syy" on jokin muu kuin nälkä/ruoka/tarjoilut.

Itse olen niin kaikki ruokainen ja ennakkoluuloton, että vaikea kuvitella tilaisuutta jossa tarjoilut aiheuttais jotain negatiivisiä fiiliksiä.

• IMMU-KOIRA

MINÄ TARVITSEN RAAKAA LIHAA!

• Kyllä kutsun ja joko jonkun todellisen juhlan aiheen vuoksi tai sitten ihan muuten vaan. - Erityisruokavaliot; laktoosi-intoleranssi, keliakia, diabetes jne. ovat nykyään niin tavallisia, että niiden huomioon ottaminen ei tuota päänvaivaa tarjoilujen järjestämisessä. - Myös kanamuna-allergia, suklaa-allergia, tomaatti, punainen liha, kala jne. ovat asioita, joita ystäväpiirissäni joidenkin kohdalla täytyy ottaa huomioon. - Arvostan sitä, että "uudet" vieraat kertovat mahdollisesta erityisruokavaliostaan reilusti etukäteen, ettei tule tilannetta, jossa minulla ei löydy mitään sopivaa tarjottavaa. - Se on kiusallista.

• Kaverit käy iltaa viettämässä ihan kutsumattakin. Yleensä silloin tehdään ruokaa porukalla ja nyyttärityyliin.Tosin joskus kutsun kylään esim tätejäni tms vanhempia ihmisiä ja silloin paneudun etikettiin vakavissani. Kyläily ei ole pelkkää syömistä! Mutta jos jonkun ruokaongelmasta olen tietoinen, niin tottakai teen hänelle sopivaa tarjottavaa. Se on kohteliasta. Erääln tätini vierailulle kaivan kaapin perukoilta aina ruusukupitkin, koska hän ei todellakaan "voi" juoda kahvia mukista.
      Eli vastaus kysymykseesi: Ei ärsytä.

• Mä "ruokavammaisena" juuri mielummin kutsun ihmisiä kylään, kuin menen kylään.. On mukavaa, että itsekin pystyy syömään ja tykkään muutenkin olla sellainen "pitojen emäntä ", hah :D Otan selvää joo kaikista rajoitteista. Hullua kyllä, mun kavereilla tai tutuilla juuri kellään ei ole kauheasti mitään rajoitteita.. Mä olen se suurin " ongelmatapaus".. Noh, ei-lihaa-syöjiä on jonkin verran, mutta sitäkään en pidä rajoitteena, kun olen pitkään ollut aikoinaan kasvissyöjä. Harvoin muutenkaan tulee juuri punasta lihaa tarjottua, vaikka kaikki olis lihansyöjiä.

Hassua, että mä just satun olemaan laktoosi-vammainen ja keliaakikko, kun mä olen just sellainen, jolle maistuu melkein kaikki ruuat. Ei ole mitään ruokaa, jota erityisesti inhoaisin, ellei se ole jotenkin ihan pieleen tehty. Siksi mua ärsyttää mennä kylään ja olla toisten silmissä se "nirsoilija". Just kun olin yksissä rippijuhlissa, niin kun tekstarilla kysyttiin mun syömisiä, niin sanoin, ettei sitä tarvii ottaa huomioon, syön, mitä pystyn. Mutta olinhan mä sitten ihan otettu, kun siksi, etten voinut syödä kakkua ynnä muita kahvileipiä, mua varten oli leivottu oikein oma gluteeniton kääretorttu :)

Joskus on sitten käynyt huonomminkin kun olen halunnut olla kohtelias. Joskus aikoinaan, edellisessä kodissa asuessa, naapurin mummo kutsui kylään ja oli leiponut hienot kerma-kakut tai vastaavat. en tietenkään kehdannut kieltäytyä, vaan otin ison palan. Sitten loppuvierailun vietin vessassa kaksin kerroin.. Eipä sekään niin kohteliasta ollut :/ Parasta on silloin kun ruuat on sillai, että kukaan ei niin vahdi, mitä toiset syö tai juo ja tuputa. Silloin on mukavaa :)

• KoppavaHoro

Ei kai kukaan oikeasti halua, että vieras kärsii? Tai ehkä sellaisiakin ihmisiä on, mutta ei mun planeetalla :)

Minäkin tykkään emännöidä, sillä rakastan puuhastella keittiössä. Ja erilaisille ruokavalioille kokatessa oppii uutta, mikä on aivan mahtavaa!

• hankalan äiti :)

Eihän gluteeniton ole pahaleivottava,on vain vatkattava kone savuten ja hiki hatussa. Tai aina voi vetäistä unelmatortun :)

Kaupan unelmatortuissa huomasin olevan vehnäjauhoa, ja kirosin sen, joka on keksinyt moisen.

• minäpä minä

Kutsun, ja oma lapseni on varmaankin se tuttujen kauhu allergioineen, joten käy yleensä kaikille, jos käy sille :)

• alv-liskot

niin, ja enhän minä allergikkoa kutsuisi ellen nimenomaan halua sitä kylään

• tää äiskä :)
        alv-liskot kirjoitti:

niin, ja enhän minä allergikkoa kutsuisi ellen nimenomaan halua sitä kylään

Ja superallerginen ottaa usein omia eväitä mukaan tietäessään, ettei niitä välttis muilta löydy.

Omasta mielestäni lapseni on helppo nakki, ei vaan syödä niitä allergisoivia (siis 17 eri ruoka-ainetta), vaan otetaan jotain muuta. Haasteellisia olivat tuttavani lapset, jotka voivat syödä 5 ruoka-ainetta :D

• alv-liskot
        tää äiskä :) kirjoitti:

Ja superallerginen ottaa usein omia eväitä mukaan tietäessään, ettei niitä välttis muilta löydy.

Omasta mielestäni lapseni on helppo nakki, ei vaan syödä niitä allergisoivia (siis 17 eri ruoka-ainetta), vaan otetaan jotain muuta. Haasteellisia olivat tuttavani lapset, jotka voivat syödä 5 ruoka-ainetta :D

en ymmärrä miksi ruoka-aineita pitää väkisin sekoittaa toisiinsa. Jos haluaa tarjota vaikka salaattia, sen voi tarjota siten että vieraat kokoavat sen osin itse. Esimerkiksi paprikan ja tomaatin jättäisin sivuun, koska monet ovat niille allergisia. Ei ole vaiva panna niitä erilliseen astiaan.

Samoin lihan voi laittaa erilliseen astiaan. Jos joku haluaa lihaa, tuskin hän siitä pahastuu että nostaa tonnikalansa itse erillisestä astiasta ja sekoittaa sitten omalla lautasellaan millaisen salaatin haluaa.

- Pääasia on vieraat, ei oman superkokkauksen esittely ja pakkosyöttäminen. Minähän haluan että vieraat viihtyvät ja saavat ruokaa josta pitävät. Äsken kävin itse kylässä, jossa MINUA VARTEN oltiin säilytetty yhtä tiettyä suklaata puolen vuoden ajan, kun tiedettiin että olen hulluna siihen. Arvostan elettä erityisen paljon, varsinkin kun taloudessa oltiin kuolattu sen suklaan perään joka kerta kun ruokakaapin ovea oltiin availtu :D

• alv-liskot

en ole kovin sosiaalinen. Kavereita on vähän, mutta ne onkin sitten hyviä kavereita. Yritän järjestää niille sellaista ruokaa josta ne tykkää. En usko että ketään kaltaistani erakkoa jaksaa toisten ruokavaliot ärsyttää.

• emannus

Kutsun ja toimin niin kun timanttia. Eli laitan tarjolle erilaisia aineksia irrallaan. Toki tarjottavat vaihtelee ajankohdan ja vierailun keston mukaan.

Tyypillisesti om erilaisia kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä/marjoja ja keitettyä kananmunaa (koska oma muksu syö takuuvarmasti sitä). Sitten voi olla vaikka savulohta, kanaa...

Vähän teinimeininkiähän se on, mutta useimmiten koostetaan joku fajitas- tai hampurilaispöytä eli kukin saa koota mieleistään. Meillä on lapsia ja kyläilijöillä kans niin tää toimii aika hyvin.

Laktoositonta tehdä oletuksena, muna ja sitrukset on erillään ja aina on keliaakikolle sopivaa. Mut esim. pähkinäallergikko ei ehkä voi ottaa kaikkea (eikä keliaakikko kaikkea leipää välttämättä).

Oikeastaan ainoa etukäteen tiedettävä juttu on jos joku on niin pahasti kala-allergikko ettei kestä olla tilassa jossa kalaa kokataan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1163
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      62
      1123
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      62
      847
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      846
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      68
      747
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      107
      639
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      91
      601
    8. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      54
      588
    9. 78
      561
    10. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      528
    Aihe