Valehteliko poliisi?

polliisista päivää

Tällainen tarina:

Ajoin Jämsästä Lahteen vt 24:sta. Rajoitus tiellä 100km. Sivutieltä oikealta tuli eteen henkilöauto jonkun matkan päässä edessä, käytännössä siis kävelyvauhdissa mäen alle. Mutta ei hätää, huomasin että vaikka se alkoi kiihdyttämään melko jyrkkään ylämäkeen niin ko. mäessä onkin myös ohituskaista. Tie mäessä kaartuu vasemmalle samalla kun se tietysti loivenee ennen ylös pääsyä, eli ohituskaistan päätä ei näe.
Auto tuli ns. "perä edellä vastaan" ja siirryin ohituskaistalle. Pääsin rinnalle ja hiukan ohikin kun huomasin että auto oikealla kaistalla kiihdyttää edelleen ja sen nopeus alkoi olla samaa luokkaa kuin minulla. Koska aloin huolestua ohituskaistan loppumisesta, painoin hiukan lisää kaasua että pääsen reilusti ohi eikä tarvitse palata oikean puoleiselle kaistalle aivan ohitetun auton eteen. Muistelen että nopeuteni olisi ollut n. 110km/h mittarin mukaan (eli olin hiukan huomaamattani jo kiihdyttänyt ennen vilkaisua) ennenkuin painoin kaasua lisää, en sen jälkeen katsonut enää mittaria ohituksen aikana.

Pääsin ohi autosta turvallisemman välimatkan päässä ja palasin oikealle kaistalle reilusti ennen keskikaistan loppumista, mistä olin ollut hiukan huolissani. Ei siis tarvinnut mennä maaleja puskureista raapien takaisin oikealle eikä vastaantulijoiden kaistalle. Löysäsin samalla kaasua kun vilkuilin oman auton ja taakse jääneen auton välimatkaa. Pidin jonkin aikaa vauhtia yli 110 mutta takana oleva auto sai silti kiinni ja tuli itse asiassa melko lähelle. Pudotin silti vauhtia edelleen reiluun 100km/h koska oletin että se ohittaa minut joka tapauksessa, mutta kuitenkin niin paljon ettei pitäisi olla syytä hermostua heti ohituksen jälkeen edessä matelusta?
Muutamien kilsojen päästä jouduimme hitaamman jonon hännille mikä eteni hiukan alle rajoituksen. Siinä jonon hännillä ajellessa huomasin jossain vaiheessa sivupeileistä jotain säpinää takana. Ja niinhän sieltä tuli musta pyörä ja musta-asuinen kuski hiukan kyseenalaisessa paikassa takana olevan ohi vastaantulevasta liikenteestä välittämättä. Siirryin aivan kaistan oikeaan reunaan ja tein tilaa koska näytti tuolla esityksellä että ohi se menee minustakin? Ja menikin. Mutta jäi siihen eteen ja sitten takavaloissa syttyi sininen valo. En sitä heti tajunnut mutta kun alkoi viittoilemaan oikealle mullekin tuli "nythän-mä-hokasin-ilmiö" - POLIISI? En osaa sanoa montako kilometriä ko. ohituskaistan jälkeen se sai jo kiinni mutta kohtuullista vauhtia sen on täytynyt tulla koska en ehtinyt kovin kauaa tässä jonossakaan ajella?
No, pysähdyin bussipysäkille mustan kawasakin (muistaakseni) perässä. Pyörässä ei näyttänyt olevan muita poliisin tunnuksia kuin sininen takavalo, mikä tais näkyä mustana ilman valoa? Ko. valo oli jemmattu normaalin takavalon alle samaan valopatteriin. Mustassa pyörässä mustana oleva kapea takavalolasi ei liene kovin paljon herätä huomiota vaikka pääsis rauhassa sitä tutkimaan?

Lappuun tuli että olin ajanut 130km/h ja ohitettava 100km/h. Tasan 100km/h, ei 99, 98 tai 101? Hiukan epäilen että olisinko ajanut noin kovaa mutta varsinkin ohittamani auton nopeus oli aivan saletisti reilusti yli 100km/h! Ei se muuten olisi minun puskurissa roikkunut jo sadan metrin jälkeen, varsinkin jos minulla oikeasti oli toi 130km/h nopeus. 30km/h nopeusero olisi tuntunut kuin olisin suorastaan heittämällä mennyt ohi, eikä niin kuin se silloin tuntui että juuri ja juuri nopeammin. Vertailin sitä vielä motarilla kun menin rekkojen ohi jotka liikkui ilmeisesti 100km/h luokkaa? Ja se n. 20km/h nopeusero ohituksessa tuntuu jo kohtuu nopealta!

Mutta itse kysymykset. Onko kukaan muu huomannut että mustalla kawalla liikkuva poliisi "parantelee" kertomuksia sakkolappuihin? Tallentuuko ja jääkö nopeustutkan mittaustulokset johonkin rekisteriin talteen vai onko siitä vain poliisin sana ja käsin kirjoittama lappu?
Olisiko oikean puoleisella kaistalla, ohituskaistaa ajavan auton rinnalla kiihdyttävä auto ollut lieventävä asia minua (käytännössä) tuomitessa? Miten minä olisin sen voinut todistaa kun poliisikaan ei sitä ilmeisesti nähnyt tien kaarteen ja loivenemisen takia? Eikä uskonut kun sanoin siitä.

21

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet kusessa!

      Ylitit rajotusen.

    • Kawalassa Joukot...

      Se on vanha metsästys Kawa ! Siinä on tankissa mulkun kokoinen "lontto", ne ottaa Kawalla orkkuja. Kyllä on Kawalaa väkeä......

    • totuus kunniaan

      Sakosta voi ja pitääkin valittaa. Kavakuskin kuuluu sanoa myös tiedoksiantaessaan, että "jos tunnette kärsineenne vääryyttä , niin teillä on nn. päivää aikaa valittaa sen ja sen paikkakunnan syyttäjänvirastoon"
      JOs et valita, niin taisit kuitenkin ajaa sen 130. Valitukseen perustelut mukaan.

      • polliisista päivää

        >JOs et valita, niin taisit kuitenkin ajaa sen 130. Valitukseen perustelut mukaan

        Niin kuin kirjoitin yllä, en katsonut mittaria kun yritin kunniallisesti päästä takaisin oikealle kaistalle. Omasta mielestä en ajanut noin kovaa mutta seurasin välimatkaa ohitettavaan ja kyttäsin kaistan loppumista ja en tosiasiassa tiedä mikä oli huippunopeus ennenkuin pääsin takaisin oikealle. Löysäsin nopeutta kun arvioin että olen riittävästi edellä ohitettavaa ja katsoin vasta myöhemmin kun se nopeus oli reilu 110km/h. Senpä takia kyselin että talletetaanko ne tutkien mittaustulokset automaattisesti johonkin tietokantaan vai onko siitä viime kädessä vain poliisin sana omaa sanaa vastaan? Muistan että nopeus mittarin mukaan oli n. 110km ennenkuin hiukan lisäsin nopeutta mutta oliko se sitten peräti 130km? Mielestäni ehkä 120km/h mutta mielipiteet ei ole faktoja.
        Jos siitä tutkamittauksesta ei mene mihinkään tietoa talteen niin ei minulla ole sitten käsittääkseni mitään kättä pidempää heittää valitusta?

        Koska taidan olla heikoilla todistamaan mitään omasta nopeudesta niin melkein enemmän kuitenkin kiinnostaa ohitettavan auton käyttäytyminen ja mahdollinen vaikutus poliisin tuomioihin jos sen saisi jotenkin todistettua?
        Onko sillä mitään vaikutusta? Käsittääkseni vieläkin vaikeampaa jos poliisi ei halua sitä huomioida? Ei edes nopeus ollut varmasti oikein. Vetääkö poliisi yleensä hatusta ohitettavan nopeuden näissä jutuissa ja onko se takana tulijan nopeus edes mitattavissa?

        Pitäisi kai olla koko ajan joku videokameran kanssa vieressä kuvaamassa näitä tilanteita ja olla perusmittaristoa tukemassa joku nauhoittava gps-systeemi myös?


      • mikset löysännyt?
        polliisista päivää kirjoitti:

        >JOs et valita, niin taisit kuitenkin ajaa sen 130. Valitukseen perustelut mukaan

        Niin kuin kirjoitin yllä, en katsonut mittaria kun yritin kunniallisesti päästä takaisin oikealle kaistalle. Omasta mielestä en ajanut noin kovaa mutta seurasin välimatkaa ohitettavaan ja kyttäsin kaistan loppumista ja en tosiasiassa tiedä mikä oli huippunopeus ennenkuin pääsin takaisin oikealle. Löysäsin nopeutta kun arvioin että olen riittävästi edellä ohitettavaa ja katsoin vasta myöhemmin kun se nopeus oli reilu 110km/h. Senpä takia kyselin että talletetaanko ne tutkien mittaustulokset automaattisesti johonkin tietokantaan vai onko siitä viime kädessä vain poliisin sana omaa sanaa vastaan? Muistan että nopeus mittarin mukaan oli n. 110km ennenkuin hiukan lisäsin nopeutta mutta oliko se sitten peräti 130km? Mielestäni ehkä 120km/h mutta mielipiteet ei ole faktoja.
        Jos siitä tutkamittauksesta ei mene mihinkään tietoa talteen niin ei minulla ole sitten käsittääkseni mitään kättä pidempää heittää valitusta?

        Koska taidan olla heikoilla todistamaan mitään omasta nopeudesta niin melkein enemmän kuitenkin kiinnostaa ohitettavan auton käyttäytyminen ja mahdollinen vaikutus poliisin tuomioihin jos sen saisi jotenkin todistettua?
        Onko sillä mitään vaikutusta? Käsittääkseni vieläkin vaikeampaa jos poliisi ei halua sitä huomioida? Ei edes nopeus ollut varmasti oikein. Vetääkö poliisi yleensä hatusta ohitettavan nopeuden näissä jutuissa ja onko se takana tulijan nopeus edes mitattavissa?

        Pitäisi kai olla koko ajan joku videokameran kanssa vieressä kuvaamassa näitä tilanteita ja olla perusmittaristoa tukemassa joku nauhoittava gps-systeemi myös?

        Sinun olisi pitänyt luiopua ohituksesta. Mikä kilpailuvietti pakotti nopeuden nostoon?Ohituksessa ei saa rajoitusta ylittää..


      • mikseiohitettavalöys
        mikset löysännyt? kirjoitti:

        Sinun olisi pitänyt luiopua ohituksesta. Mikä kilpailuvietti pakotti nopeuden nostoon?Ohituksessa ei saa rajoitusta ylittää..

        Miksi ohitetteva kiihdytti, lain mukaanhan juuri se on kiellettyä.


      • kawa-kaahari
        mikseiohitettavalöys kirjoitti:

        Miksi ohitetteva kiihdytti, lain mukaanhan juuri se on kiellettyä.

        On, mutta sitä ei valvota. Vain nopeus ratkaisee. Ajoiko ohitettava ylinopeutta? Kas, ei.


    • polliisista päivää

      Näyttääpä olevan muillakin samoja ongelmia näiden teiden kiusanhenkien takia.
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10065490
      Luulisi että poliisi puuttuisi myös heidän vaaralliseen leikkiinsä mutta, kuten myös minun tapauksessani, niin ei näytä tapahtuvan.

      Ainakin mustalla kawalla liikkuva poliisi näyttää vähät välittävän ko. ilmiöstä. Ei juuri auttanut vaikka siitä mainitsinkin. Mutisi vain että niinhän sitä saattaa käydä ja väärensi sakkolappuun ohitettavan nopeuden.
      Minä sain sakot mutta säilyi sentään henki. Parempi kai sekin kuin jäädä rinnalle ajamaan ja joutua vastaantulijoiden kaistalle?

      • Ettei vaan olisi

        oma auto härnäämässä kytillä. Olen itse saanut sakot samalla tavalla.


    • vallankäyttöä

      Tätä ilmiötä esiintyy hyvin paljon kuorma-autojen ja henkilöautojen kesken. Koska kuorma-autoissa on rajoitin, ei voi kyseistä tapahtumaa sattua, vaan on palattava kiihdyttäjän taakse.

      Olisi kuitenkin hyvä, jos joku alkaisi valmistamaan kohtuuhintaisia piirtureita myös henkilöautoihin. Silloin olisi mahdollisuus todistaa oma todellinen nopeus. Sillä en usko poliisinkaan olevan täysin oikeudenmukainen päätöksissään, vaan siihen vaikuttaa heidän mielialansa, ja miten päivän sakkosaalis on kehittynyt.

    • kuulostaa tutulta

      Poliisin ammattiin kuuluu valehtelu. Esim. on ilmoitettu täällä liikkuu henkilöauto,joka... vaikka kukaan ei oo oikeesti ilmoittanut

    • peenis

      joo siis poliisit valehtelee aina. jokainen sakko jonka ne kirjoittaa on valheellinen. valita siitä sakosta tai muuten sama toistuu!

    • peniiis

      mutku poliisilla on valehteleva tuomari kaverina joten ei se valitus mene ikinä läpi

    • polliisista päivää

      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yli 5 600 autoilijaa kärähti valvontaviikolla ylinopeudesta/1135269025815

      Hirveä määrä! Mutta numerosta tuosta ei saa oikein mitään irti kun ei tiedä ko. tapausten taustoja. Nyt kun on itse joutunut todistamaan poliisin käytöksen ohituksen-esto tapauksen todistajana niin katsoo tällaisia tilastoja kriittisemmin.

      Olis mielenkiintoista tietää millaisessa tilanteessa ko. ylinopeudet ovat tapahtuneet. Poliisithan eivät taida raportoida ko. tilanteista mitään muuta kuin mitä mahdolliseen sakkolappuun tulee? Miten monta sakkoa on jaettu esim. ohituskaistan kohdalla mitatun nopeuden mukaan? Montako kertaa ohitettava kiihdytti nopeuden yli nopeusrahoituksen ainoastaan ko. ohituskaistan kohdalla estäen normaalinopeudella tapahtuvan ohituksen ja hiljentäen sitten nopeuden alle rajoituksen ohituskaistan jälkeen?

      • elämästä ei selviä..

        >Miten monta sakkoa on jaettu esim. ohituskaistan kohdalla mitatun nopeuden mukaan? Montako kertaa ohitettava kiihdytti nopeuden yli nopeusrahoituksen ainoastaan ko. ohituskaistan kohdalla estäen normaalinopeudella tapahtuvan ohituksen ja hiljentäen sitten nopeuden alle rajoituksen ohituskaistan jälkeen?

        Ohituskaistan kohdalla tehtävä mittaus olisi tehtävä kahdella tutkalla; juuri ennen ohituskaistaa ja sen loppupuolelta toinen kerta. Varsinkin jälkimmäinen nauhoituksella olevalla tutkalla ja mahdollisesti rekisterin tunnistuksella kun sellaisiakin on kerran hankittu.

        Ei nopeus vielä ole tappavaa mutta rattiraivo tappaa varmasti jossain vaiheessa koska se tuppaa kumuloitumaan. Vielä yksi idiootti tunkee kolmion takaa eteen tai yksi kiilaaminen tai muuten tahallaan alinopeutta ajaen edessä ärsyttäminen.


    • Valehtelevat....

      Voin kertoa sinulle, aloittaja, että poliisit nykyään valehtelevat LÄHES AINA nopeudet suuremmiksi kuin mitä ne ovat. Haluavat varmistaa että sakkokiintiöt täyttyvät. Eli ongelma ei ole vain tämän kohtaamasi moottoripyöräpoliisin tapauksessa.

      Muistan kun vielä 80-luvulla olivat poliisit rehellisiä, täyspäisiä ja cooleja (nykyään ihan hermoheikkoja ressukoita)

      • Yrittävät

        osoittaa olevansa tarpellisia, vaikka onnettomuudet vähentyneet koko ajan.


    • polliisista päivää

      Mitä tulee mustan kawan muun liikenteen huomioon ottamiseen kun "vaarallinen rikollinen" ajoi siististi melkein viimeisenä pitkässä jonossa niin tässä nähdään suomalaisella poliisiautolla vastaavaa "harkintaa" ohituksissaan vastaantulevasta liikenteestä huolimatta.

      http://www.youtube.com/watch?v=ftqhXb9cE6I&feature=related

      • poliisikoystävämme?

        Törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista ja päälle vielä ruumiinvamman tuottaminen, sopiva rangaistus poliiseille olisi kuolemantuomio, motoristihan on täysin syytön.


      • Tietäisin

        mitä tehdä tuollaisille kytille, jos minulle tärkeälle henkilölle aiheuttaisivat vastaavan onnettomuuden.
        Olisi todella ilo nähdä nuokin kytät aivot pellolla törmänneenä johonkin. Ihme, ettei kukaan ole järjestänyt.


    • Duhh

      Minulle on joskus käynyt suunnilleen samalla tavalla että olen lähtenyt ohittamaan jotakuta, joka väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden kääntyi sivusta ja lähti ajamaan edessäni kiusallisen hitaasti.

      Faktathan ovat ne, että ohitettava ei saa haitata ohitusta kiihdyttämällä vauhtiaan. Tämä on voimassa niin ohituskaistaosuudella kuin ns. tavallisessakin ohituksessa. Toisaalta ylinopeus on myös kielletty.

      Nuorempana olisin painanut kuvatun kaltaisessa tilanteessa kaasun pohjaan lyhyehköksi ajaksi (ja ehkä painoinkin), ja toivonut, että mahtavat 110 tdi-heppaani antavat kulkineelleni vaadittavan lennokkuuden ohituksen loppuun saattamiseksi.

      Nyt on ikää tullut jo sivu neljänkymmenen enkä enää jaksa tällaista, joten vastaavassa tilanteessa olen yksinkertaisesti päästänyt kaasun ja tyytynyt osaani kolmion takaa tulleen auton takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe