VÄHÄN TIETOA "SUOMALAISUUDEN" LIITOSTA

h e r k k o

11

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SIINÄ TALAN TEESIT

      1§ "Pakkoruotsille" ei ole järkeviä perusteita, eikä sellaisia voi ollakaan.

      2§ Jos joku esittää "pakkoruotsille" järkevän perustelun, astuu 1§ välittömästi voimaan.

    • 13

      Kun pakkoruotsin perustelu on kerran helppoa, niin miksette tee sitä. Päästäisiin tästä epätietoisuudesta. Onhan se hullua, että kansalla luetetaan pakolla kieltä eikä kerrota perusteita.

      Pakkoruotsin synonyymeinä on ollut
      - "palveluruotsi" (jota ei tarvita vaan joka voidaan tarvittaessa korvata erillsillä palveluilla - tästä todisteena ne hyvät kielijakaumia maan sisällä esittävät kartat)
      - "Norden-ruotsi" (jonka on saatava olla vapaaehtoinen, koska kyseessä on identiteettiin liittyvä valinta, ei kansakunnan ainoa mahdollisuus - edelleenkin ihmettelen sitä Ahtisaaren esittämää "käy skandinaavista"-ruotsia, jolla voisimme kuulemma ostaa maailmalla goodwilliä, mutta jätän tämän nyt sikseen.)
      - "historiaruotsi" (jollaista kieltä ei ole pakkolatinasta eroon pääsyn jälkeen jälkeen enää luettu missään, kieliä luetaan nykyisyyttä ja tulevaisuutta varten)

      Nyt siis puuttuu vielä se "hyötyruotsi" - missä viipyy selitys?

      • rautaako?

        Perustelujahan on koko liuta, mutta tärkeimmät ovat:

        1) Ruotsinkieli on suomenkielisille keskimäärin toiseksi tärkein kieli heti englannin jälkeen. Siitä on siis monelle hyötyä.

        2) Kaksikielisessä maassa molempien kielten edes jonkun tason osaaminen kuuluu kansalliseen yleisivistykseen. Myös Norjassa luetaan kahta kansalliskieltä pakollisena, joten ihan outo ajatus ei ole.

        Sitten on muita painoltaan vähäpätöisimpiä perusteluita, jotka toki jokainen painaa vaakakuppia samaan suuntaan.

        Perustelut vastaan lienee se että suomenkielisten kielivaranto saattaa supistua pakkoruotsin takia. Ehkä muita vähäpätöisempiäkin asiallisia perusteluja löytyy.

        Päättäjien asia on punnita kummassa vaakakupissa on painavammat perustelut.

        Tällä palstalla olisi tärkeää että kaikki ymmärtäväisivät että tästäkin asiasta saa olla eri mieltä joutumatta panettelun tai teeseilyn kohteeksi.

        Minulle on yks hailee mitä te pakkoruotsillenne teette. Itsekkäistä syistä toivoisin että se poistuisi. Se parantaisi kaksikielisten skidieni kilpailuasemaa suhteessa vähemmän kielitaitoisiin.


      • Pätevyys kunniaan
        rautaako? kirjoitti:

        Perustelujahan on koko liuta, mutta tärkeimmät ovat:

        1) Ruotsinkieli on suomenkielisille keskimäärin toiseksi tärkein kieli heti englannin jälkeen. Siitä on siis monelle hyötyä.

        2) Kaksikielisessä maassa molempien kielten edes jonkun tason osaaminen kuuluu kansalliseen yleisivistykseen. Myös Norjassa luetaan kahta kansalliskieltä pakollisena, joten ihan outo ajatus ei ole.

        Sitten on muita painoltaan vähäpätöisimpiä perusteluita, jotka toki jokainen painaa vaakakuppia samaan suuntaan.

        Perustelut vastaan lienee se että suomenkielisten kielivaranto saattaa supistua pakkoruotsin takia. Ehkä muita vähäpätöisempiäkin asiallisia perusteluja löytyy.

        Päättäjien asia on punnita kummassa vaakakupissa on painavammat perustelut.

        Tällä palstalla olisi tärkeää että kaikki ymmärtäväisivät että tästäkin asiasta saa olla eri mieltä joutumatta panettelun tai teeseilyn kohteeksi.

        Minulle on yks hailee mitä te pakkoruotsillenne teette. Itsekkäistä syistä toivoisin että se poistuisi. Se parantaisi kaksikielisten skidieni kilpailuasemaa suhteessa vähemmän kielitaitoisiin.

        Se edellyttäisi että skidisi olisivat muuten samalla tasolla suomenkielisten kanssa. Tärkeä kysymys on haluatko sinun leikkaavan pätevän kirurgin vai ruotsinkielisen kirurgin?


    • j.ryyti
    • Herra Heyno!

      Jokainen tuon Heynon kirjoituksia lukenut tajuaa nopeasti miehen olevan täysin pihalla.

      Jouko on kirjoitetllut pitkiä sivustoja puuta heinää. Niihin ei kukaan viitsi edes kommentoida.

      Olen väitellyt hänen kanssaan netissä ja Jouko menettää heti hermonsa, kun joutuu tappiolle. Seurauksena sitten pelkkää nimittelyä ja leimaamista.

      Totuus vain on sellainen, että väärää asiaa ei voi hyvin perustella.

    • pakkoruotsinet

      "1§ "Pakkoruotsille" ei ole järkeviä perusteita, eikä sellaisia voi ollakaan.

      2§ Jos joku esittää "pakkoruotsille" järkevän perustelun, astuu 1§ välittömästi voimaan. "

      Esittäkää svekot perustelu pakkoruotsille, niin lupaan etten sano "Pakkoruotsille ei ole järkeviä perusteita, eikä sellaisia voi ollakaan" vaan kumoan perustelunne.

    • yksi perustelu

      Ruotsi on suuri ja tärkeä kauppakumppanimme.

      • ouu

        Jos joku maa nousee kaupassa Ruotsin ohi, muutammeko oitis pakkokielen?

        Vai keskitytäänkö käymään kauppaa vain Ruotsin kanssa?


      • SUOMEKSI KIITOS

        "Ruotsi on ..... niin - firmat onkin myyty RUOTSIIN.


      • Eipä ole!

        Juuri eilen oli uutinen, jossa kerrottiin Venäjän nousseen suurimmaksi kauppakumppaniksemme.

        Sitä paitsi: Elämä on muutakin kuin kauppaa. Jotkut eivät ole tätä tajuavinaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe