CTEK-ylläpitolaturi talveksi?

jjeenn

Onnistuuko näin yksinkertainen viritys pitämään akun tarpeeksi latautuneena, koska ajan enimmäkseen talvella lyhyttä kaupunkiajoa ja se ei riitä lataamaan tarpeeksi.

Sisäpistokkeeseen pistorasiahaaroitin sisätilanlämmittimelle ja CTEK-akkulaturille, jonka vedän jatkojohdolla kääntyvän takapenkin raosta peräkönttiin, jossa akku sijaitsee. Peräkontissa kytken CTEKin johdot akun napoihin ja painan tarvittavasta napista ja jätän sinne talveksi. Siis aina kun lämmitystolpassa, niin akkuki latautuu. ? Onko kokemuksia?
Tolpan maksimi on 2h/vrk

14

5243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuu kyllä. Vielä parempi ratkaisu on kytkeä laturilta jännite suoraan hanskalokeron takana sulakkeiden kiskoon. Ainakin E39:ssä Alkupään sulakkeet (pienet numerot) ovat jatkuvan jännitteen kiskossa ja siitä löytyy yleensä valmiina tyhjä sulakepaikka. Maadoitus sitten jonnekin kojelaudan tai lattian maapisteeseen.

      Sen verran kuitenkin varoituksen sana, että CTEK:iä ei ole hyväksytty kiinteään autoasennukseen. Jos huono tuuri käy, niin vakuutusyhtiötä asia voi kiinnostaa. Omassa CTEK 7000 on rokannut hienosti jo 4 talvea kiinteässä asennuksessa.

      • gzvcxv

        CTEK 7000 olis varmaan parempi kuin 3600 tuohon alottajan käyttöön kerta latausaika on noin lyhyt.

        ja jos auto on uudempi kuin 2003 niin laturi täytyy kytkeä konehuoneen terminaaliin jotta IBS pysyy mukana akun tilanteessa.


      • gzvcxv kirjoitti:

        CTEK 7000 olis varmaan parempi kuin 3600 tuohon alottajan käyttöön kerta latausaika on noin lyhyt.

        ja jos auto on uudempi kuin 2003 niin laturi täytyy kytkeä konehuoneen terminaaliin jotta IBS pysyy mukana akun tilanteessa.

        IBS:n osalta riittää, että maadoitus on kytketty maapisteeseen, ei suoraan akun napaan. Näin latausvirta kulkee myös IBS:n kautta.


    • Fjddd
    • jappisz

      itse vertailin saman asian, meilläpäin AD oli halvin ja asennus järjestyi. tekevät paljon Defaa.

      • CTEK

        CTEK-latureiden perusongelma on ollut se että ns. "täysautomaattinen" laturi ei osaa jatkaa hommia millään tavalla sähkökatkon jälkeen. Vaatii manuaalisia toimenpiteitä. Joten ei ole lainkaan täysautomaattinen.


      • hjtsr
        CTEK kirjoitti:

        CTEK-latureiden perusongelma on ollut se että ns. "täysautomaattinen" laturi ei osaa jatkaa hommia millään tavalla sähkökatkon jälkeen. Vaatii manuaalisia toimenpiteitä. Joten ei ole lainkaan täysautomaattinen.

        CTEK muistaa toimintonsa niin kauan kun saa virtaa akusta tai sähköverkosta.

        jos sähkö katkeaa, CTEK saa edelleen virtaa akusta -> sähkökatkon pitäisi olla tyyliin vuosi ennen kuin täytyy käsin käynnistää uusiks.


    • asentaja..

      Ei onnistu.
      Mode napista pitää painaa joka kerta kun liität sähköverkkoon.
      Defa 1204 onnistuu.

      • gfeawf

        ei muuten tarvii, niissä halppiskopioissa mm. Benton tarvii kyllä


    • Ei tosiaan tarvi ainakaan CTEK 7000:ssa "käynnistää" erikseen. Rokkaa kiinteässä asennuksessa, kun vain tyrkkää pistokkeeseen virtaa.

    • juuuuuuuuuuuub-.,

      Defa tai Calix sinne...lopettakaa setekkien kanssa pelleily. C-tek vaatii aika korkean vastajännitteen toimiakseen ja sittenkään ei lähde välttämättä automaattisesti lataamaan, ennenkuin olet itse käsin valinnut "latausmoodin"...ei ole ihan sataa, mutta enemmän kuin kaksi tapausta, jossa laturi on ollut roikassa ja akku tyhjä aamulla :)

      T: Automekaanikko/Huoltoneuvoja

      • CTEK

        täyteen ladattuaan CTEK aloittaa uudelleenlatauksen jännitteen pudottua 12,7volttiin ja lopettaa jälleen jännitteen noustua 14,4volttiin (ohjelmasta riippuen). Sykli toistuu niin kauan kun laturi on kytkettynä sähköverkkoon. kun laturi irrotetaan sähköverkosta, akun jännite ylläpitää valittua ohjelmaa muistissa ja uudelleenkytkettäessä sähköverkkoon, alkaa lataus muistissa olevan ohjelman mukaisesti. jos laturi irroitetaan myös akusta, täytyy ohjelma valita uudelleen MODE näppäimellä.

        ei ole ollut ongelmia viimeiseen viiteen vuoteen. webasto lämmittää joka aamu talvisin ja työmatka on niin lyhyt ettei ilman laturia pärjäisi, akkukin on jo 6 vuotta vanha. kestää akkukin kun jännite ei pääse laskemaan.


      • jjeenn
        CTEK kirjoitti:

        täyteen ladattuaan CTEK aloittaa uudelleenlatauksen jännitteen pudottua 12,7volttiin ja lopettaa jälleen jännitteen noustua 14,4volttiin (ohjelmasta riippuen). Sykli toistuu niin kauan kun laturi on kytkettynä sähköverkkoon. kun laturi irrotetaan sähköverkosta, akun jännite ylläpitää valittua ohjelmaa muistissa ja uudelleenkytkettäessä sähköverkkoon, alkaa lataus muistissa olevan ohjelman mukaisesti. jos laturi irroitetaan myös akusta, täytyy ohjelma valita uudelleen MODE näppäimellä.

        ei ole ollut ongelmia viimeiseen viiteen vuoteen. webasto lämmittää joka aamu talvisin ja työmatka on niin lyhyt ettei ilman laturia pärjäisi, akkukin on jo 6 vuotta vanha. kestää akkukin kun jännite ei pääse laskemaan.

        Nyt on ollu viikon CTEK 3600 asennettuna kiinteästi noin kuten 12.9. kirjotin ja auto lämmitystolpassa, vaikka ei kovia pakkasia aamulla vielä ole ollukaan täälläpäin. Vain CTEKin maadoitusjohdon laitoin runkoon sopivaan kohtaan, enkä akun miinusnapaan, toisin kuin kirjoitin. Jatkojohdon sai hyvin piilotettua pois näkyvistä. Hyvin toimii kaikinpuolin ja ei ole todellakaan erikseen tarvinnut olla painamassa Mode-nappia kuin sen ensimmäisen kerran viikko sitten. Asetus pysyy kokoajan, kun saa siihen tarvittavan virran kiinteänä asennuksena akulta, niinkuin moni juuri tästä asiasta tietävä tänne kirjoittikin. Kiitos vastauksista.
        T. Aloittaja.


    • Seetekki

      Joo, ainakin CTEK MXS 5.0 Polar muistaa mihin tilaan se on jäänyt vaikka olisi sähkökatkoja välissä. Kytkin oman ctekkini sisätilalämppärin kanssa samaan pistorasiaan auton sisälle ja lataus menee tupakansytkärin liittimen kautta, siihen piti vaan ostaa erikseen johtoadapteri mutta eipä sekään paljon maksanut.

      Laturin mukana oli kaksi eirlaista päätä latausjohtoon, toisessa hauenleuat ja toisessa rengasliittimet 6mm pulteille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe