Seuran tiedoittaja sanoo iltasanomien mukaan seuraavaa:
"Jehovan todistajia on usein kritisoitu ankarasta suhtautumisesta entisiin jäseniinsä. Liikkeen tiedottaja kuitenkin puolusti tekstiä ja sanoi, että eronneiden jäsenten karttaminen on jokaisen liikkeen jäsenen päätettävissä.
- Jos henkilö muuttaa mielensä Raamattuun pohjautuvista opetuksista, joita hän joskus arvosti, me tunnustamme hänen oikeutensa lähteä."
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011092814470781_ul.shtml
Tuosta käy ilmi että jäsen saa olla karttamatta mutta samalla hän tulee eroittaneeksi itsensä seurasta koska on muuttanut mielensä seuran raamatun tulkinnasta. Kukaan ihminen ei halua tulla itse kartetuksi joten moni todistaja on pakotettu läheistensä takia jatkamaan seurassa. Seura on pyrkinyt siihen että jäsenen kaikki läheiset joiden kanssa ollaan tekemisissä olisi seuran sisältä. Tällöin riippuvuus seurasta on korkea ja into lähteä on pieni. Tämä menettely on johtanut siihen, että seurassa on paljon sellaisia todistajia jotka eivät usko enää seuran opetuksiin mutta ovat pakotettuja näyttelemään todistajaa läheisten menettämisen pelosta.
Jäsen joutuu valitsemaan että karttaako hän itse eronneita ja välttyy tulemasta itse kartetuksi, vai jättääkö hän karttamatta ja tulee itse kartetuksi. Seura itse kuitenkin levittää julkaisuissaan tälläistä valheellista käsitystä:
"Ketään ei saisi pakottaa valitsemaan uskonnon ja perheen väliltä ( herätkää! heinäkuu 2009 s. 29)"
Karta tai tule kartetuksi
19
124
Vastaukset
- cult !!
kaksoisajattelusta vt-seura on tunnettukin. ketään ei saisi pakottaa valitsemaan uskonnon ja perheen väliltä mutta silti se joka ei suostu tämän seuran ohjeen mukaan karttamaan eronnutta pakotetaan valitsemaan uskonnon ja perheen väliltä.
valintoja on tasan kaksi ja niissä valitaan uskonnon tai perheen väliltä:
a) pysyt mukana seurassa etkä kyseenalaista seuran oppeja ja saat pitää läheisesi lähelläsi ja olet pakotettu karttamaan eronneita.
b) eroat seurasta koska et usko enää kuten seura opettaa ja joudut kartetuksi seurassa olevien läheisten taholta - Tie ja totuus
Kristityt eivät tälläistä karttamista toteuta. Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä. Tämmöistä karttamista ei tarvi hyväksyä. Jeesus opetti lähimmäisen ja jopa vihamiehen rakastamista. Raamattu opettaa kadonneen lampaan etsimistä.
- paljon on kirkoissa
Niin kyllä se on totta että Jt:t kritisoivat kirkkoja (ja syystä) koska niissä ei enää edes yritetä pysyä Raamatun opetuksissa. Ei tässä ole mitään epäselvää.. luopumus alkoi jo kauan sitten kun katolinen kirkko perustettiin ja kaikki muut julistettiin pannaan - nyt on luonnollisesti olemassa muitakin uskonsuuntia mutta totuus on että niissä kaikissa on katolisuudesta saatuja harha käsityksiä. joista suurin on väitös että ihmisellä olisi kuolematon sielu - sen seurauksena sitten on kehitetty helvetin ikuinen piina ja ties mitä. Oikein tekevät Jt:t kun ovat sellaisia oppeja vastaan.
- tie ja totuus
Uuden maailman käännös on enemmänkin väännös raamatusta. Monia epäraamatullisia opetuksia on seuralla. Seuralla oli aluksi risti symbolina, siitäkin luovuttiin. Tässä Pasi Turusen lyhyt juttu rististä:
http://www.youtube.com/watch?v=af_vrKkBmyA - pakanuuskapine
tie ja totuus kirjoitti:
Uuden maailman käännös on enemmänkin väännös raamatusta. Monia epäraamatullisia opetuksia on seuralla. Seuralla oli aluksi risti symbolina, siitäkin luovuttiin. Tässä Pasi Turusen lyhyt juttu rististä:
http://www.youtube.com/watch?v=af_vrKkBmyAHellarit palvoo ristiä-
fallossympooli se on. - Ssfsfsfsf
pakanuuskapine kirjoitti:
Hellarit palvoo ristiä-
fallossympooli se on.Jehovantodistajat palvovat Vartiotornia ja torni on Tarot-kortti.
- kaikkea kanssa
Ssfsfsfsf kirjoitti:
Jehovantodistajat palvovat Vartiotornia ja torni on Tarot-kortti.
*pakanuuskapine*
"Hellarit palvoo ristiä "
Eivät palvo sen enempää kuin huonekalujaan tai vaatteitaan. Risti kaulassa ilmaisee kenties vakaumusta (joskus) mutta ei sen enempää.
Tässäkin asiassa seura valehtelée ja keksii omiaan ja on tietävinään asioista mistä eivät tiedä. - torni-symboli
kaikkea kanssa kirjoitti:
*pakanuuskapine*
"Hellarit palvoo ristiä "
Eivät palvo sen enempää kuin huonekalujaan tai vaatteitaan. Risti kaulassa ilmaisee kenties vakaumusta (joskus) mutta ei sen enempää.
Tässäkin asiassa seura valehtelée ja keksii omiaan ja on tietävinään asioista mistä eivät tiedä.Vartiotorni-seuran hengellinen johto on pyrkinyt luomaan kuvan, että ristin käyttö esim. kaulassa olisi suoraan sen palvomista.
Jos asiaa pysähtyisi tarkastelemaan hieman enemmän kuin vain tuon yksinkertaisen väitteen pohjalta, voisi mieleen tulla esimerkiksi seuraavia kohtia ristiin viitatetessa:
Onko kukaan kristitty kertonut palvovansa ristiä? Tulisiko tätä asiaa selvittää esim. kysymälllä uskovalta henkilökohtaisesti miten hän näkee ristin aseman? Onko asiasta annettu vain mielikuva, joka ei ehkä olekaan totta?
Onko olemassa nykyään ainuttakaan pakanauskontoa, jossa ristiä käytettäisiin palvonnan kohteena?
yleisesti: onko korujen pitäminen niiden palvomista? Entä jos kaulassa on joku muu koru kuin risti, onko sekin kyseisen esineen palvomista? Miten on nilkkakorujen, rannekoruken, korvakorujen laita?
Mitä palvominen-sana oikein tarkoittaa? Milloin on kyse palvomisesta ja milloin on kyse esineen muusta "käyttämisestä", johon ei liity palvomisen merkitystä? Olisiko kenen tahansa helppoa leimata mikä tahansa toiminta tai esine palvomiseksi, jos tämä palvelelisis asianomaisen tahon tarkoitusperiä?
Jos esine-asiaa tarkastellaan raamatun kannalta, voidaan jopa esittää, että Vartiotorni-seuraa kuvaava torni-symboli olisi huomattavasti enemmän pakanallisempi kuin risti, sillä Jumala vihastui ihmisten rakentamaan baabelin torniin ja sekoitti ihmisten kielet.
Tästä kertovat seuraavat jakeet:
KR38; 1. Moos. 11:4: – Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan".
KR38; 1. Moos. 11:5: – Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet.
KR38; 1. Moos. 11:6: – Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä.
1. Moos. 11:7: – Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä."
KR38; 1. Moos. 11:8: – Ja niin Herra hajotti heidät sieltä yli kaiken maan, niin että he lakkasivat kaupunkia rakentamasta.
KR38; 1. Moos. 11:9: – Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan. - siellä se seisoo
torni-symboli kirjoitti:
Vartiotorni-seuran hengellinen johto on pyrkinyt luomaan kuvan, että ristin käyttö esim. kaulassa olisi suoraan sen palvomista.
Jos asiaa pysähtyisi tarkastelemaan hieman enemmän kuin vain tuon yksinkertaisen väitteen pohjalta, voisi mieleen tulla esimerkiksi seuraavia kohtia ristiin viitatetessa:
Onko kukaan kristitty kertonut palvovansa ristiä? Tulisiko tätä asiaa selvittää esim. kysymälllä uskovalta henkilökohtaisesti miten hän näkee ristin aseman? Onko asiasta annettu vain mielikuva, joka ei ehkä olekaan totta?
Onko olemassa nykyään ainuttakaan pakanauskontoa, jossa ristiä käytettäisiin palvonnan kohteena?
yleisesti: onko korujen pitäminen niiden palvomista? Entä jos kaulassa on joku muu koru kuin risti, onko sekin kyseisen esineen palvomista? Miten on nilkkakorujen, rannekoruken, korvakorujen laita?
Mitä palvominen-sana oikein tarkoittaa? Milloin on kyse palvomisesta ja milloin on kyse esineen muusta "käyttämisestä", johon ei liity palvomisen merkitystä? Olisiko kenen tahansa helppoa leimata mikä tahansa toiminta tai esine palvomiseksi, jos tämä palvelelisis asianomaisen tahon tarkoitusperiä?
Jos esine-asiaa tarkastellaan raamatun kannalta, voidaan jopa esittää, että Vartiotorni-seuraa kuvaava torni-symboli olisi huomattavasti enemmän pakanallisempi kuin risti, sillä Jumala vihastui ihmisten rakentamaan baabelin torniin ja sekoitti ihmisten kielet.
Tästä kertovat seuraavat jakeet:
KR38; 1. Moos. 11:4: – Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan".
KR38; 1. Moos. 11:5: – Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet.
KR38; 1. Moos. 11:6: – Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä.
1. Moos. 11:7: – Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä."
KR38; 1. Moos. 11:8: – Ja niin Herra hajotti heidät sieltä yli kaiken maan, niin että he lakkasivat kaupunkia rakentamasta.
KR38; 1. Moos. 11:9: – Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan.*paljon on kirkoissa 28.9.2011 18:37*
"harha käsityksiä. joista suurin on väitös että ihmisellä olisi kuolematon sielu"
Raamattu puhuu paljon kuolemattomasta sielusta.
2.Kor.
1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.
2 Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme,
5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi.
6 Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, niin kauan kuin olemme kotona tässä ruumiissamme, me olemme poissa Herrasta;
7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.
8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö.
Hebr.9
27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
Saar.12
7 Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.
Job.19
25 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
26 Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
27 Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana.
- Karttamisesta
Minä olen ollut pitkään poissa Jehovan todistajien keskuudesta,mutta minuun ei karttamisella ole mitään vaikutusta.En voi tehdä muiden mieliksi asioita,en myöskään tulla takaisin,jotta saisin ystäviä.Maailmassakin saa hyvin seuraa.Ei tarvitse olla yksin.Omat olosuhteeni ja ongelmani menevät kaiken muun edelle.En voi sille mitään,jos minun kanssani ei haluta olla.Viihdyn sitäpaitsi hyvin myös yksin.Takaisin en tule kenenkään karttamisten takia,vaan kun olen siihen henkisesti ja muuten valmis.Siis kun asiani ovat sellaisessa mallissa,että haluan yrittää takaisin.
- no jopas outoa
miksi ihmeessä haluaisit yrittää takaisin seuraan?
- Ei outoa mielestäni
no jopas outoa kirjoitti:
miksi ihmeessä haluaisit yrittää takaisin seuraan?
Takaisin voisin haluta,koska uskon,että on olemassa enemmänkin kuin nykyinen elämä.Kun vanhenee koko ajan,sitä miettii,että tässäkö tämä kaikki on.Takaisin en kuitenkaan mene karttamisen takia,vaan näiden kysymysten miettimisen takia.Vain sillä on minulle merkitystä.Muutenhan olisin ihmisille mieliksi,josta Raamatussakin varoitetaan.
- lisävalloo ;)
Ryhmä entisiä Jehovan todistajia ilmoitti tekstistä poliisille, joka on käynnistänyt tutkinnan, The Telegraph -lehti kertoo........
On se Vartsikan tutkiskelu jäänyt veriin kun vielä exänäkin niitä tutkitaan, suurennuslasin kanssa ;)
Onpas TussuTuksun seikkailujen jälkeen vaihtunut Seiska Raamattuun työpaikan kahvipöydässä, huomasin...
"Kyllähän se Paavali aika rumasti sanoo" totesi luterilainen....
Äksille paljon kiitosta kun nostatte tätä heinäkuun Wartsikkaa tapeetille, pitänee pyytää itsellekin semmonen luettavaksi niin tiedän mistä puhutaan, heheeh - hfhjffk
"On se Vartsikan tutkiskelu jäänyt veriin kun vielä exänäkin niitä tutkitaan, suurennuslasin kanssa ;)"
ja miten tämä liittyi itse aloitukseen? taas kerran todistajan pitää mennä henkilöön kun itse asiasta on vaikea ja kiusallinen.
ja tiedoksi. aloituksen tekijä ei ole koskaan ollut seuran jäsen, eikä tule olemaan. inhoan vain valhetta ja kultteja jotka pilaa ihmisiä- kiitoksia paaaaljon
Päivastoin, kirjoittajahan
KIITTELEE exiä kun nostivat heinäkuun Wartsikan suorastaan "parrasvaloihin"
Harvoin on taviksilla riittänyt kiinnostusta niihin tutkittaviin lehtiin, ovat ehkä liian "syvällisiä" semmosille jotka ei useinkaan Raamattua lue...
Nyt siis ilmennyt kiinnostusta Paavalin kirjeisiin Timoteukselle tämän "iltalehtikohun " vuoksi... onpa HIENO JUTTU !
Ihmeellisiä ovat Herran tiet, sanoi mummuvainaa.. :)
- Karttamisesta
Minun periaatteeni on,että kun ei tykätä,niin ei tupata.Pysyn poissa.
- simppeli juttu
Minä kartan todistajia.
En mene heidän saleihinsa, ja olen ilmoittanut paikalliseen saliin että mun osoitteeseen ei jt saa jalallaan astua.
Eikä ole tullut ketään mua häiriköimään, enkä minä heitä.
onko tämä karttaminen OK?..on toki.
-jokainen saa valita oman seuransa... - jtrfdvgbhn
simppeli juttu kirjoitti:
Minä kartan todistajia.
En mene heidän saleihinsa, ja olen ilmoittanut paikalliseen saliin että mun osoitteeseen ei jt saa jalallaan astua.
-jokainen saa valita oman seuransa...tosi simppeli on jos katkaisit myös välisi jt sukulaisiin ,jt lapsiisi ja vanhempiisi ja kaikkiin
- karttaminen väärin
simppeli juttu kirjoitti:
Minä kartan todistajia.
-jokainen saa valita oman seuransa..."onko tämä karttaminen OK?..on toki.
-jokainen saa valita oman seuransa..."
periaatteessa noin mutta vt-seuran kohdalla asia ei mene näin. harva todistaja alkaisi karttaa läheistään siksi ettei tämä enää kuulu seuraan, ellei vt-seura tätä edellyttäisi.seura päättää tässä asiassa jäsenensä puolesta.
todellisuudessa moni todistaja joka karttaa läheistään ja jopa omaa lastaan vt-seuran käskyn takia kärsii huonoa omaatuntoa karttamisestaan. ja kartetut kärsivät myös kovasti.
normaalissa elämässä ei hyviin tapoihin kuulu karttaa ihmisiä sen mukaan uskovatko he jumalaan tai miten he uskovat tai kuuluvatko je johonkin järjestöön. tälläinen seuran ohjaama karttaminen on hyvin tuomittavaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 425702
- 445233
- 483668
- 133623
- 313096
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883063- 512793
- 562673
- 502306
- 381794