Uskovaiset sukulaiset eivät välittäneet vainajan eläessään esittämästä vaatimuksesta tuhkaukseen ja uskonnottomiin hautajaisiin. Hän oli toivonut että mitään hautajaisia ei edes pidettäisi, mutta niin vaan jyrättiin sen toiveen yli ja järjestettiin uskonnolliset menot ja kalliit ruokailut vielä päälle ja jopa hautakiveen risti. Vainajan jäämistöstä se kaikki tietenkin maksettiin.
Minusta tuollainen on törkeää.
Miksi ihmisen tahtoa ei kunnioiteta?
16
145
Vastaukset
- zyrt
Kannattaisi tehdä hautaustestamentti, vaikka ei sekään luultavasti virallinen ole, en tiedä.
- kasvattaja
Perijöiden rahat siinä paloivat!
Mutta toiseen, erittäin hyvään kysymykseen, johon oikeataan ei ole yhtä vastausta.
1. Vainajan olisi kannattanut selvittää vielä vaikka kirkkoherranvirastossa, että pappia ei sitten ahudalle tule! Ehdoton kielto.
2. Vaikeampi puoli asiasta on se, että omaisillakin on oikeutensa! Omaisilla on oikeus surra ja osoittaa se kulttuurimme perinteen mukaan. Omaisten suruhan on hautajaisissa se keskeinen kokemus, ei suinkaan enää vainaja, joka on surut ja vaivat jättänyt taakseen.
Niinpä pitäisi niin kuolemaa lähstyvän kuin omaistenkin osata keskustella rauhassa ja molempien kantoja kunnioittaen hautajaisista ja muistotilaisuudesta erityisesti, koska viimemainittu on omaisten hetki purkaa suruaan, muistella niitä hienoja hetkiä tämän kanssa ja "päästää vainaja pois" omaisten arkielämästä. On vainaja ollut sitten ateisti, ei-uskovainen tai skeptikko, hän on ollut monelle varmasti rakas ihminen, joka on ollut monen tuki ja turva, lohduttaja ja uuden elämän antaja.
Minusta omaiset ovat kuitenkin toimineet hivenen tahdittomasti, kun eivät olleet keskustelleet ajoissa poisnukkuneen kanssa vaikka kertoen, että me pidämme joka tapauksessa muistotilaisuuden, jossa vainajan elämä on kaikkien huulilla.
Oli miten oli, elämä on moninaista ja monen kuolema koskettaa myös niitä, joilla sattuu olemaan erilainen katsomus. Puhukaa ihmiset puhukaa, kun sen aika on, niin on helpompi hyvästellä elämäntehtävänsä täyttänyt haudan lepoon. - pelimerkki
Ei, vaan nimenomaan vainajan rahathan siinä paloivat. Ei hautajaisiin mennessä vielä perukirjoituksia ole tehty, eikä siis tiedetä vaikka vainaja olisi rahansa jollekin eläinsuojeluyhdistykselle testamentannut.
Tästä tapauksesta tiedän sen, että vainaja oli omaisille eläessään kertonut toiveensa, mutta siitä ei välitetty. - cxz
http://www.siviilihautajaiset.fi
www.pro-seremoniat.fi
Tuolta saa aika käyttökelpoista tietoa siitä, miten varmistaa, että hautajaiset toteutetaan vainajan toiveitten mukaisesti.- pelimerkki
Joo mutta tuo ei velvoita omaisia mihinkään. Sepä tässä onkin kummallista, että omaiset voivat olla välittämättä vainajan eläessään ilmoittamastaan toiveesta.
Jos minä vaikka millaisen hautaustestamentin teen, niin se ei sido omaisia. Silti minun rahjani voidaan käyttää suureellisiin hautajaisiin, kestitykseen ja vaikka millaiseen hautakiveen. pelimerkki kirjoitti:
Joo mutta tuo ei velvoita omaisia mihinkään. Sepä tässä onkin kummallista, että omaiset voivat olla välittämättä vainajan eläessään ilmoittamastaan toiveesta.
Jos minä vaikka millaisen hautaustestamentin teen, niin se ei sido omaisia. Silti minun rahjani voidaan käyttää suureellisiin hautajaisiin, kestitykseen ja vaikka millaiseen hautakiveen.Pahempi olisi uskovalle, että hautajaiset ja siunaus tehtäisiin vaikkapa muslimien tapaan. Siis etukäteen.
Risti uskonnottoman hautakivessä ja uskisseremoniat haudalla vasten vainajan tahtoa on joko omaisten sikamaista ylimielisyyttä tai silkkaa typeryyttä.
Kovin moni uskova ajattelee, että hänen päänsä sisällä vallitseva fiktiivinen maailmankuva arvoineen ja uskoineen on kaikkien muidenkin ihmisten pään sisällä.
- zyrt
Jos on joku rakas ihminen, lapsi, omainen what ever, niin paras tapa olisi tappaa itsensä, mutta sitä ennen antaa rahat sille rakkaalle, ettei verottaja pääse käsiksi.
Näitä mietteitä tähän aikaan yöstä... - Uskon kauneus
No miksi ihmeessä uskovat välittäisivät jonkun kuolleen mielipiteistä?
Eiväthän uskovat välitä vähääkään elävienkään ihmisten mielipiteistä, eivätkä tippaakaan kunnioita mitään muiden ihmisten mahdollisesti eriäviä mielipiteitä.
Uskovan suvun keskellä eläneenä tiedän tämän valitettavasti paremmin kuin hyvin.- zyrt
Saman olen uskiksista tullut huomaamaan. Omassa suvussa on vaikka kuinka paljon uskiksia,en tiedä ovatko sitä oikeasti, mutta ainakin virallisesti. Ovat niin helvetin tärkeitä ja hyviä olevinaan. Mikä siinä on, että jos uskoo johonkin jumalaan, niin katsoo olevansa hyvä ihminen? Mikä siinä ihan oikeasti on?
Olen ollut kastejuhlissa, rippijuhlissa, kirkollisissa häissä ja hautajaisissa ja ihan oikeasti minua ällöttää se teeskentely niissä. On joskus tullut mieleen, että menisi kysymään niiltä ihmisiltä, että eikö yhtään hävetä tuollaiset virrenveisuut, mutta olen ollut hiljaa.
Päätin pari vuotta sitten, että vaikka kuka kuolisi, niin jos on uskonnolliset hautajaiset, niin en taatusti osallistu. - pelimerkki
"uskon kauneus"
Eipä ne tunnu välittävän. En ainakaan minä ole huomannut. Ihmettelen että voi olla laillista ryövätä vainajan rahat, jotta pääsee hautajaisiin pätemään ja syömään vatsansa täyteen. - romppainen
pelimerkki kirjoitti:
"uskon kauneus"
Eipä ne tunnu välittävän. En ainakaan minä ole huomannut. Ihmettelen että voi olla laillista ryövätä vainajan rahat, jotta pääsee hautajaisiin pätemään ja syömään vatsansa täyteen.Onkin hyvä kysymys, miksi vainajan rahat saa ryövätä. Onko olemassa mitään lakia siitä, paljonko omaiset saavat vainajan tililtä napata rahaa peijaisiin? Enpäs ole ainakaan kuullut sellaisesta laista.
- kasvattaja
romppainen kirjoitti:
Onkin hyvä kysymys, miksi vainajan rahat saa ryövätä. Onko olemassa mitään lakia siitä, paljonko omaiset saavat vainajan tililtä napata rahaa peijaisiin? Enpäs ole ainakaan kuullut sellaisesta laista.
Luulenpa, että ennen perunkirjoitusta sieltä tililtä ei saa ottaa euron senttiäkään. Eihän toisen tililtä saa ottaa rahaa! Tosin maalla pankit voivat toimia miten sattuu. Leski tai muu omainen kyllä saa maksaa hautajaisjärjestelyt omistaan, ainakin meidän suvussa on niin tehty.
Perunkirjoituksessa lasketaan rahat ja omaisuus, jotka sitten jaetaan perintöjärjestyksessä tai testamentin määräysten mukaan. - pelimerkki
kasvattaja kirjoitti:
Luulenpa, että ennen perunkirjoitusta sieltä tililtä ei saa ottaa euron senttiäkään. Eihän toisen tililtä saa ottaa rahaa! Tosin maalla pankit voivat toimia miten sattuu. Leski tai muu omainen kyllä saa maksaa hautajaisjärjestelyt omistaan, ainakin meidän suvussa on niin tehty.
Perunkirjoituksessa lasketaan rahat ja omaisuus, jotka sitten jaetaan perintöjärjestyksessä tai testamentin määräysten mukaan.Tietysti saa ottaa. Ja niin yleensä myös tehdään.
"Pankkiasioiden hoito ennen perunkirjoitusta
Kukin pesän osakas voi yksin pyytää ja saada saldo- ja korkotodistuksen vainajan asiakkuudesta.
Kukin pesän osakas voi yksin maksaa vainajalle tulleita sähkö-, puhelin-, yhtiövastike- tai muita vastaavia toistuvia laskuja sekä välittömästi kuolintapaukseen liittyviä laskuja, kuten sairaala-, hautaus- ja muistotilaisuuslaskuja.
Edellä mainitut laskut voi maksaa missä tahansa Sampo Pankin konttorissa, jos pankilla on tieto kuolintapauksesta.
Edellä mainitut laskut maksetaan vainajan nimissä olevalta tililtä vain sellaista laskua vastaan, josta käy ilmi ulkopuolinen laskuttaja ja laskun peruste.
Jos kuolinpesän osakkaalla on tallelokeron avain hallussaan, hän voi luetteloida vainajan tallelokeron sisällön perunkirjoitusta varten yhdessä pankin toimihenkilön kanssa. "
http://www.sampopankki.fi/fi-fi/Henkiloasiakkaat/Paivittaiset-raha-asiat/kuolinpesat/Pages/Kuolinpesat.aspx
- romppainen
Minua ei haudata mihinkään. Olen sen sukulaisille sanonut ja uhkaillut päälle, että jos ette tee kuten haluan, tulen kummittelemaan.
- pelimerkki
Tuo on hyvä kikka. Miksi eivät tuota uskoisi, jos jumalaankin uskovat.
- o.u.
Aloittaja on täysin oikeassa. Vainajan toiveita pitäisi kunnioittaa hautajaisten suhteen, ilman muuta. Mutta ole huoleti, ei häntä kuitenkaan taivaaseen väkisin viedä, siitä ei ole pelkoa, ellei siis hän itse ole sitä halunnut. Vaikka olenkin "vain" uskova, kunnioittaisin ehdottomasti vainajan mielipidettä vastaavassa tilanteessa. Meitä uskoviakin kun on erilaisia, ihan niin kuin ateistejakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1086957
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324148törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/333577Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3911902- 321447
- 341418
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi501246Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121058Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1711016Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11980