Saarnaaminen oman pelastuksen ehdoton ehto

- § -

Saarnaminen on ehdoton edellytys, kuten oheinen lausunto tuo slkeästi sille:

"Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (OJT s. 220)

Se ei ole ainoastaan velvolisuus, vaan sitä riippu oman elämä, pelastus:

”Samalla tavoin saarnaaminen ja opetuslasten tekeminen on velvollisuus, vaatimus, josta riippuu itse elämämme.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1997 sivu 24)

Myös kiinnotuneet ja todistajen kanssa tutukivat pyritään johdonmukaisesti ja määrätietoisesti ohjaamaan kohti saarnaamisen aloittamista jo ennen kasteaskelta:

”Toisin kuin ne, jotka pirskottavat vettä pikkulasten päälle tai pakottavat joukkokasteelle ihmisiä, joilla ei ole Raamatun tuntemusta, Jehovan todistajat eivät koskaan pakota ketään kasteelle. He eivät kasta niitä, joilla ei ole hengellisiä edellytyksiä. Ennen kuin kenestäkään voi tulla edes kastamatonta hyvän uutisen saarnaajaa, kristityt vanhimmat varmistautuvat siitä, että hän ymmärtää Raamatun perusopetukset, elää sopusoinnussa niiden kanssa ja vastaa myöntävästi kysymykseen, haluaako hän tosiaan olla Jehovan todistaja.” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 2002 sivu 13)

Hiljattaisessa Seuran kirjoituksessa herätetiin kysymys tulisiko hiipuneet ja ei aktiiviset mahdollisesti erottaa.

- http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/bible/179413/1/WATCHTOWER-15-10-09-RE-D-FD-FRIENDS

Sitten on aivan oma kysymyksensä tuon saarnaamisen sisällön Jehovan sanan mukaisuus, eli siitä mitä kulloinkin saarnataan ehdottomana Jumalan totuutena, jonka hyväksyminen ja johon uskominen on Jehovan / Jahven hyväksynnän ja pelastumisen ehdoton edellytys. Mitä Järjestön oppihistoria osoittaa tästä?

Tämä riippumatta sitä, että Järjestöllä on nähdäkseni useita tärkeitä ja keseisiä Raamatun mukaisia oikeita tulkintoja kuten: Valtakirkkojen kolminaisuusopin ei raamatulisuus, JHWH:n esillä pitäminen, lunnaat, kuolemassa ihminen lakkaa olemasta, ei helvetissä / helvetin kidutusta - rangaistusta, ei osallistumista sotiin ja selkkauksiin.

10

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pii on 3.0

      ... " Ottaisitko kumminkin esille kumminkin esille Englannin kielen kieliopin ,- ja katso sanaa -"saarnata, " .
      Se on, muistaakseni , -"Puhua lavalta, - Paasata pöntöstä, -, " mm,
      Se on sitä hyvin vanhaa kirkon kielilitaniaa, ja on peräisin ajalta , -100- luvulta, alunperin , jolloin kirkkoisi IGNATIOS antiokialainen hajoitti Syyrian seurakunnat väkivalloin , - lopetti kotikokoukset, ja pakotti seurakunnat asevoimin pakanatemppeleihin kokoontumaan.
      HÄN nimitti pastorit ja piispat, ja sanoi, että piispan istuimelta puhuu jumalan ääni.
      ALKUSEURAKUNNALLA OLI KOKOONTUMISISSAAN -DIALEGOMAI, -lattian tasalta

    • Muista raportoida

      Se on juuri näin Oman pelastumisen ehto! Kohteiden ei niinkään väliä.

      • - § -

        Kysessä on Järjestön asiasta esittämä kanta, tulkinta. Lisäksi useinkin sanotaan kyseessä olevan vapaaehtoistyö, kun todellisuudessa se taustoittuu vaatimukseen, velvollisuuteen ja josta jopa yksilön oman elämän sanotan riippuvan.

        Järjestön sisällä tuohon toimintaan kohdistuu runsaasti painetta, syyllistämistä ja tietyn asteista painostustakin. Henkilön tulee jättää kuukausittain saarnaamistoiminnastaan yksilöity ja nimellään oleva raportti seurakuntaan. Tuo raportti palvele yleistasoisen seurannan ja tilastoinnin lisäksi yksilöiden kontrolointia ja lisäksi myös yksilöiden "hengellismielisyyden ja kokosydämisyyden" yhtenä keskeisenä ja tärkeänä mittarina. Mikäli jonkun katsotaan olevan "ei riittävän aktiivinen", niin hän saa oitis herkästi "rakkaudellista ohjausta ja kanustusta" suurempaan suorittamiseen. Ei ole harvinaista, että kajotaan henkilön yksityiselämän ja ajankäyttöön rinnastuksien tekemiseksi koskien hänen "hengellistä aktiviteettiä."

        "Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (OJT s. 220)

        >> Se on juuri näin Oman pelastumisen ehto! Kohteiden ei niinkään väliä.

        Katson todellisuudessa todistajien kokonaisudessaan todellakin haluavan löytää kiinnostuneita jotka "ottaisivat askeleen elämän tielle". Tämän suhteen en näe enkä edes koe tarvetta toisten sydämien ja vilpittömyyden tuomarointiin.

        Yksi oleellinen pointti on se miten Seura kautta historiansa on saarnannut ehdottomina jumalisina totuuksina, vatimuksina ja pelastumisen ehtoina uskomista asioihin jotka ovat olleet ja myöhemmin osoittautuneet Jumalan sanan vastaisksi. Osa niistä on aiheuttanut eri tavoin hyvin vakavaakin vahinkoa niihin mukautuneille ( tai sanktioita ei mukautuneille : totaalikieltäytyminen vs. siviilipalvelus ), jopa johtanut tarpeettomaan ja ennenaikaiseen kuolemaan.

        Ps. Korostettakoon jälleen kerran ettei kritiikki kohdistu rivitodistajiin, vaan Järjestöön ja sen kyseenalaisiin menettelytapoihin.


      • Joukosta
        - § - kirjoitti:

        Kysessä on Järjestön asiasta esittämä kanta, tulkinta. Lisäksi useinkin sanotaan kyseessä olevan vapaaehtoistyö, kun todellisuudessa se taustoittuu vaatimukseen, velvollisuuteen ja josta jopa yksilön oman elämän sanotan riippuvan.

        Järjestön sisällä tuohon toimintaan kohdistuu runsaasti painetta, syyllistämistä ja tietyn asteista painostustakin. Henkilön tulee jättää kuukausittain saarnaamistoiminnastaan yksilöity ja nimellään oleva raportti seurakuntaan. Tuo raportti palvele yleistasoisen seurannan ja tilastoinnin lisäksi yksilöiden kontrolointia ja lisäksi myös yksilöiden "hengellismielisyyden ja kokosydämisyyden" yhtenä keskeisenä ja tärkeänä mittarina. Mikäli jonkun katsotaan olevan "ei riittävän aktiivinen", niin hän saa oitis herkästi "rakkaudellista ohjausta ja kanustusta" suurempaan suorittamiseen. Ei ole harvinaista, että kajotaan henkilön yksityiselämän ja ajankäyttöön rinnastuksien tekemiseksi koskien hänen "hengellistä aktiviteettiä."

        "Jokainen Jehovan todistaja on evankeliumin palvelija. Henkilö, joka ei saarnaa evankeliumia Kristuksen Jeesuksen tavoin, ei ole Jehovan todistaja." (OJT s. 220)

        >> Se on juuri näin Oman pelastumisen ehto! Kohteiden ei niinkään väliä.

        Katson todellisuudessa todistajien kokonaisudessaan todellakin haluavan löytää kiinnostuneita jotka "ottaisivat askeleen elämän tielle". Tämän suhteen en näe enkä edes koe tarvetta toisten sydämien ja vilpittömyyden tuomarointiin.

        Yksi oleellinen pointti on se miten Seura kautta historiansa on saarnannut ehdottomina jumalisina totuuksina, vatimuksina ja pelastumisen ehtoina uskomista asioihin jotka ovat olleet ja myöhemmin osoittautuneet Jumalan sanan vastaisksi. Osa niistä on aiheuttanut eri tavoin hyvin vakavaakin vahinkoa niihin mukautuneille ( tai sanktioita ei mukautuneille : totaalikieltäytyminen vs. siviilipalvelus ), jopa johtanut tarpeettomaan ja ennenaikaiseen kuolemaan.

        Ps. Korostettakoon jälleen kerran ettei kritiikki kohdistu rivitodistajiin, vaan Järjestöön ja sen kyseenalaisiin menettelytapoihin.

        Olen samaa mieltä että tuollainen jatkuva saarnaamistyön välttämättömyyden painottaminen suhteessa omaan " hengellisyyteen", saa monet potemaan jatkuvaa
        " omantunnon soimausta" ja riittämättömyyden tunnetta.
        Se ei ole Jeesuksen tarkoittamaa,-hyvän ja iloisen sanoman tarjoamista , varsinkaan siinä valossa tarkasteltuna jonka "seura" varhaisina vuosinaan ymmärsi : että Jumalan tarkoitus ei ole käännyttää ihmiskuntaa tänä aikana, vaan vasta tulevassa.
        -sillä ihmiset useinmiten "hylkäävät " tuon sanoman, epätäydellisyydestä johtuen.

        Tuo "järjestön" antama ohjeistus , saa aikaan suunattoman turhautumisen ja seurauksena siitä, -ne jotka ovat erimieltä tuosta ainoasta oikeasta "totuudesta" joutuvat säälimättömän vihan kohteeksi.
        -tämän olen nyt itse joutunut kokemaan, kun rohkenin "puolustaa" erään todistajan ilmaisunvapautta.
        Hirvittävän rajoittavaa,voiko muuta sanoa?


    • asiayhteys,artikkeli

      (OJT s. 220) ?????
      Avaisitko vähän?
      Mikä onkaan teoksen nimi?
      Missä luettavissa?
      Konteksti?

      • 17.12.2011 !

        Liekö "vanhaa valoa", niin vanhahtava sanonta eikä löydy WLibrarystäkään.
        Miksei täällä puhuta nykypäivän todistajuudesta,?
        Järjestöhän ei polje paikallaan, vaan menee jatkuvasti eteenpäin.

        Eronneet ja erotetut tuntuvat olevan tiedoissaan pahasti jäljessä?
        Nyt on 17.12 vuonna 2011, Halloo! ?


      • - § -

        Kyse on kokonaisuudesta, kuten esille tuodussa Järjestön toiminnassa ja oppihistoriassa laajemminkin. Avauksessa oli selkeästi lainattuna myös aivan viimeaikainen kirjallisuus.

        OJT : Olkoon Jumala totinen 1948 (1946 engl.)

        ”Samalla tavoin saarnaaminen ja opetuslasten tekeminen on velvollisuus, vaatimus, josta riippuu itse elämämme.” (Vartiotorni 15. tammikuuta 1997 sivu 24)

        Hiljattaisessa Seuran kirjoituksessa herätetiin kysymys tulisiko hiipuneet ja ei aktiiviset mahdollisesti erottaa ja joita "rakkaudellisesti", sekä ylesistäen nimitettiin Jehovalle selkänsä kääntäneiksi ( merkitsee Järjestön termistössä statusta, jotka joutuvat epäinhimillisen karttamissanktion kohteiksi, sekä jonka omaava tuhotaan pian kohtaavassa Harmagedonissa ):

        - http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/bible/179413/1/WATCHTOWER-15-10-09-RE-D-FD-FRIENDS

        .


    • Joukosta

      Evankeliumi: "hyvä sanoma" , Kristinuskon ydinsanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen valmistamastaan pelastuksesta Koko ihmiskunnalle!

    • Isälle kunnia!

      *Evankeliumi: "hyvä sanoma" , Kristinuskon ydinsanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen valmistamastaan pelastuksesta Koko ihmiskunnalle!*

      No kyllähän se oli Jeesuksen FAIJA joka valmisti pelastuksen koko ihmiskunnalle.

    • Joukosta

      Olet oikeassa!
      Jumala säätää, Kristus toteuttaa.
      1:n Tim.:3-6

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe