Debatti on kovaa

karppai11

Väittely jatkuu ja rauhaa ei näy evoluutikoiden ja kreationistien välillä. Molemmat ovat vahvoja kannassaan, ja hyviä perusteluja ja todisteita on yhtäläisesti kummallekin kannalle. Arvostettuja tiedemiehiä löytyy kummastakin leiristä ja debatti käy yhtä kuumana tiedeyhteisön sisällä kuin tällä palstallakin.

EHKÄ näin maallikon aivoilla ajateltuna kannattaisi kuitenkin uskoa hyviin asioihin kuten luomiseen ja Jumalaan ja Jeesukseen.

27

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamin kulta

Oi kuinka kiva, kreationisti tuli näyttelemään puolueetonta tarkkailijaa.

Kreationismi ei saa tieteellistä tukea paskankaan vertaa. Muutama uskoon hurahtanut tiedemies on kyllä kreationisti, mutta heilläkään ei uskonsa tueksi ole mitään tieteellisesti kiinnostavaa näyttöä. Kreationismi lepää vain uskon varassa ilman pienintäkään todistetta.

Kreationismiin uskovalla henkilöllä täytyy olla jonkin sortin handicappi.

• Hulluja nuo uskikset

"Molemmat ovat vahvoja kannassaan, ja hyviä perusteluja ja todisteita on yhtäläisesti kummallekin kannalle."

Missä keskustelussa kreationistit ovat esittäneet mitään perusteluja kannalleen? Ainoa peruste on, että kun minä uskon näin, niin sen täytyy olla oikein.

• Apo-Calypso

Keitä "arvostettuja" tiedemiehiä löytyy kredioottien leiristä? Ei ainoatakaan.

• O'ou

• O'ou kirjoitti:

Mistä tuossa ilmenee, että Kulmala on kreationisti?
        Vaikka olisikin, niin hän on hiukkastutkija ja tutkii ilmakehän hiukkasia. Todennäköisesti hän osaa olla sotkematta uskontoa tutkimustyöhönsä.

Varmasti osaa - ja niin osaa Leisolakin. Puolimatkasta en ole niin varma.

Suomessa on muutama ihan oikea kreationistibiologi. Heistä nimekkäin taitaa olla Lennart Saari, joka on riistaeläintieteen dosentti.

• O'ou
        illuminatus kirjoitti:

Varmasti osaa - ja niin osaa Leisolakin. Puolimatkasta en ole niin varma.

Suomessa on muutama ihan oikea kreationistibiologi. Heistä nimekkäin taitaa olla Lennart Saari, joka on riistaeläintieteen dosentti.

Saari näyttää tosiaan olevan pesunkestävä kreationisti ja samat kretuhöpinät näyttävät häneltäkin löytyvän, kuin tämän palstan kretuilta.

http://sley.fi/artikkeli/9116/biologi-lennart-saari-katsokaa-taivaan-lintuja

Ilmeisesti hänkään ei kuitenkaan sotke kreationismia työhönsä:

"Biologien ja toisten tiedemiesten kanssa kuitenkin pystyy keskustelemaan, sillä keskustelu pohjaa olemassa olevien ja kaikille näkyvien faktojen päälle."

• O'ou kirjoitti:

Saari näyttää tosiaan olevan pesunkestävä kreationisti ja samat kretuhöpinät näyttävät häneltäkin löytyvän, kuin tämän palstan kretuilta.

http://sley.fi/artikkeli/9116/biologi-lennart-saari-katsokaa-taivaan-lintuja

Ilmeisesti hänkään ei kuitenkaan sotke kreationismia työhönsä:

"Biologien ja toisten tiedemiesten kanssa kuitenkin pystyy keskustelemaan, sillä keskustelu pohjaa olemassa olevien ja kaikille näkyvien faktojen päälle."

Juu, eiköhän hän ammattinsa osaa vaikka onkin usein julkisuudessa nimenomaan kreationistina - ja viimeaikoina myös kristittynä luonnonsuojelijana.

• illuminatus kirjoitti:

Juu, eiköhän hän ammattinsa osaa vaikka onkin usein julkisuudessa nimenomaan kreationistina - ja viimeaikoina myös kristittynä luonnonsuojelijana.

Olen luonnonsuojelusta Saaren kanssa tietysti ihan samaa mieltä.

• 20

Ikävä kyllä, tuo "debatti!" käytiin jo v. 1859 (muistaakseni), ja sen seurauksena ainoa uhri oli "Soapy Sam" Samuel Wilberforce, joka halkaisi kallonsa kun todellisuus kohtasi hänen kallonsa, ja voitti.

"EHKÄ näin maallikon aivoilla ajateltuna kannattaisi kuitenkin uskoa hyviin asioihin kuten luomiseen ja Jumalaan ja Jeesukseen. "

Hmm. Jotkut arvostavat enemmän todellisuutta kuin harhoja. Miksiköhän?

• asianharrastaja

Sinänsä hyvä ajatus:

"EHKÄ näin maallikon aivoilla ajateltuna kannattaisi kuitenkin uskoa hyviin asioihin kuten luomiseen ja Jumalaan ja Jeesukseen."

Mikään noista uskonkohteista ei estä luonnosta tehtyjen kiistattomien havaintojen sekä tieteen niille löytämien selitysten hyväksymistä.

Kreationismin väitteiden uskominen tekee ne molemmat mahdottomiksi.

• "Mikään noista uskonkohteista ei estä luonnosta tehtyjen kiistattomien havaintojen sekä tieteen niille löytämien selitysten hyväksymistä.

Kreationismin väitteiden uskominen tekee ne molemmat mahdottomiksi. "

Näin minäkin asian näen - ja minulla on usko Jumalaan ja Jeesukseen (sekä evoluutioon todennettuna faktana).

• Umpiuskovainen

"EHKÄ näin maallikon aivoilla ajateltuna kannattaisi kuitenkin uskoa hyviin asioihin."

Minä uskon ainakin hyviin asioihin. Uskon, että ihan kohta Jeesus tulee ja vääräuskoinen naapurini heitetään tuliseen järveen Karitsen katsellessa nauraen minun ja muiden oikeauskoisten kanssa. Naapurini on sinällään mukava ihminen, auttanut minuakin monessa asiassa ja pihatalkoissa kaikista ahkerin, mutta vääräuskoisena palaa tietenkin helvetin tulessa, mikä on hänelle ihan oikein. Sama kohtalo odottaa suurinta osaa sukulaisistani ja työtovereistani, mutta kukapa ei voisi olla rukoilematta tuon päivän tulemista mahdollisimman pian.

Uskon hyviin asioihin ja uskon siihen, että nyt koulussa olevat lapset eivät ehdi perustaa perhettä tai muutenkaan elää elämäänsä ennenkuin Jeesus tulee ja jakaa heidät helvetissä käristettäviin ja taivaan riemuihin päästettäviin.

Jumala on rakkaus.

• asianharrastaja

Valitse parempi uskonoppi, niin ei tarvitse tuommoisia pähkäillä.

• Jos et ole trolli, niin sitten en tiedä mitä ajatella uskovaisesta luonteestasi.

""Uskon, että ihan kohta Jeesus tulee ja vääräuskoinen naapurini heitetään tuliseen järveen Karitsen katsellessa nauraen minun ja muiden oikeauskoisten kanssa.""

Siis toisen kärsimys naurattaa uskovaista? Hmmm...

Ja sitten tuossa lopussa sanot uskovasi hyviin asioihin.

Minulla on kyllä hiukan eri käsitys hyvistä asioista.

• (toim. huom.)
        weccu kirjoitti:

Jos et ole trolli, niin sitten en tiedä mitä ajatella uskovaisesta luonteestasi.

""Uskon, että ihan kohta Jeesus tulee ja vääräuskoinen naapurini heitetään tuliseen järveen Karitsen katsellessa nauraen minun ja muiden oikeauskoisten kanssa.""

Siis toisen kärsimys naurattaa uskovaista? Hmmm...

Ja sitten tuossa lopussa sanot uskovasi hyviin asioihin.

Minulla on kyllä hiukan eri käsitys hyvistä asioista.

Eiköhän tuo ollut krisseliä parodioiva trollaattori.

• mdma
        (toim. huom.) kirjoitti:

Poen laki

• asianharrastaja
        (toim. huom.) kirjoitti:

Parodioi mielestäni aika hyvin myös ateistista irvikuvaa uskonnosta.

• Umpiuskovainen
        asianharrastaja kirjoitti:

Parodioi mielestäni aika hyvin myös ateistista irvikuvaa uskonnosta.

Raamattu alkaa Genesiksestä ja päättyy Johanneksen ilmestykseen eikä se ole sattuma. Raamatussa kuvataan alku ja loppu. Kristinuskon ydin on Jeesuksen toisen tulemisen odotus. Tuo toinen tuleminen on se loppu, jota Johanneksen ilmestyksessä kuvataan. Loppua kuvataan näin:

Silloin se, joka istui pilvellä, heitti sirppinsä maan päälle, ja niin korjattiin maan sato.
        Taivaan temppelistä tuli taas enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
        Myös alttarista tuli enkeli, se jolla on tuli vallassaan, ja hän huusi kovalla äänellä sille enkelille, jolla oli terävä sirppi: "Pane terävä sirppisi työhön ja korjaa tertut maan viinitarhasta. Rypäleet ovat kypsyneet."
        Silloin enkeli heitti sirppinsä maan päälle, korjasi sadon maan viinitarhasta ja heitti rypäletertut suureen altaaseen, Jumalan vihan viinikuurnaan.
        Rypäleet poljettiin altaassa kaupungin ulkopuolella, ja verta pursui niin, että veri vielä tuhannen kuudensadan stadionmitan (300 km) päässä ulottui hevosen kuolaimiin asti.
        ...
        Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
        Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.
        ...
        Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet."
        Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä.
        Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani.
        Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

Armorikasta sunnuntaita ja iloista Jeesuksen toisen tulemisen odotusta.

• Apo-Calypso
        Umpiuskovainen kirjoitti:

Raamattu alkaa Genesiksestä ja päättyy Johanneksen ilmestykseen eikä se ole sattuma. Raamatussa kuvataan alku ja loppu. Kristinuskon ydin on Jeesuksen toisen tulemisen odotus. Tuo toinen tuleminen on se loppu, jota Johanneksen ilmestyksessä kuvataan. Loppua kuvataan näin:

Silloin se, joka istui pilvellä, heitti sirppinsä maan päälle, ja niin korjattiin maan sato.
        Myös alttarista tuli enkeli, se jolla on tuli vallassaan, ja hän huusi kovalla äänellä sille enkelille, jolla oli terävä sirppi: "Pane terävä sirppisi työhön ja korjaa tertut maan viinitarhasta. Rypäleet ovat kypsyneet."
        Silloin enkeli heitti sirppinsä maan päälle, korjasi sadon maan viinitarhasta ja heitti rypäletertut suureen altaaseen, Jumalan vihan viinikuurnaan.
        Rypäleet poljettiin altaassa kaupungin ulkopuolella, ja verta pursui niin, että veri vielä tuhannen kuudensadan stadionmitan (300 km) päässä ulottui hevosen kuolaimiin asti.
        ...
        Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä pakenivat maa ja taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
        Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
        Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.
        Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen.
        ...
        Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet."
        Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä.
        Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

Nuo harhanäkysi katoavat sopivalla lääkityksellä. Painu mielenterveystoimistoon, hopiti hopiti.

• asianharrastaja
        Umpiuskovainen kirjoitti:

...
        ...

Taisi ilmestys vähän liioitella:

"veri vielä tuhannen kuudensadan stadionmitan (300 km) päässä ulottui hevosen kuolaimiin asti."

Tarvittaisiin paikan päälle noin 400 miljardia ihmistä ja jokaiselta tuhat litraa verta jo pelkästään tasaiseksi kerrokseksi ottamatta huomioon haihtumista ja imeytymistä.

Ovatkohan muutkaan kohdat ihan kirjaimellisesti totta?

• trhghgh

Kretuilla ei vaan ole yhtään tieteellistä tukea..juu ovat tasaväkisiä:D

• kvasi

Mahdollisesti kvanttimaailma synnyttää havaittavan maailmamme hetkestä hetkeen yhä uudelleen ja uudelleen.

• Apo-Calypso

Tai sitten ei.

• tapulikaupunki

Väittely on kovaa krea- ja evoleirien välillä. Tosin Dawkins jänisti eikä uskaltanut väitellä William Lane Craigia vastaan. Eikö olisi oikeudenmukaista jos evoteorian rinnalla opetettaisiin kreationismin teoriaa kouluissa? Kuten Wendy Wright sanoi: "teach the controversy".

• Apo-Calypso

Ripulipaskaa pukkaa taas. Dawkinsin ja Craig -huijarin asia käsiteltiin jo muualla.

"Eikö olisi oikeudenmukaista jos evoteorian rinnalla opetettaisiin kreationismin teoriaa kouluissa? Kuten Wendy Wright sanoi: "teach the controversy".

Ei. Koulut eivät ole hömpän opetusta varten.

• Hulluja nuo uskikset

1. Jos Lane Craigilla on tyrmäävät loogiset perusteet kristillisen fundamentalismin tueksi, niin miksi ihmeessä kukaan palstan fundamentalisteista ei kopioi niitä tänne, vaan jatkavat avutonta inttämistään, että "mun usko on oiekea kun musta vaan siltä tuntuu" tai sitten valehtelevat evoluutioteoriasta. Kertokaa nyt Herran tähden (!!!) se vastaansanomaton logiikka, jolla oppinne voidaan todistaa!

2. Jos evoluutioteorian rinnalle nostettaisiin uskonnollisia luomismyyttejä, niin miksi vain kristittyjen myytti? Ja jos opetettaisiin kreationismia, niin olisiko opetusohjelmassa beheläinen "kyllä Jumalalla joku rooli täytyi olla" maltillinen kreationismi vai tiukan linjan "luominen tapahtui 7 vuorokaudessa (168 tuntia) noin 6000 vuotta sitten vai jotain tältä väliltä.

Keskeinen kysymys on myös se voiko Spagettihirviön osuutta ohittaa kun luomisesta puhutaan?

3. Jos päätetään, että biologia on alue, jossa lapsille saa valehdella, että luonnontieteen tuloksille on varteenotettavia kilpailijoita, niin miksi rajoittua vain biologiaan? Esimerkiksi psykologia on hyvin heikolla pohjalla verrattuna biologiaan, joten miksemme käsittelisi psykologiassa riivaajein osuutta psyykkisiin häiriöihin ja manaamisella parantamista? Tai pitäisikö kotieläinten jalostuksessa ottaa huomioon se, että eläinten parittelu raidallisten oksien edessä vaikuttaa tulevien poikasten turkin laatuun (1.Moos 30:38-42)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      74
      5113
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      108
      3561
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      40
      3436
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      3014
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2748
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2269
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2091
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1990
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      408
      1610
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1548
    Aihe