Polttonesteiden hintojen hurja nousu tulee autoilijoille kalliiksi.
Näin säästät kuluissa
1. Valitse auto, joka kuluttaa vähemmän. Kun kuusi litraa sadalla kilometrillä kuluttavan auton polttoainekuluja verrataan yhdeksän litraa kuluttavaan, rahallinen erotus vuodessa (20 000 kilometrin ajolla) on noin 800 euroa.
2. Pyri tavoitenopeuteen reippaalla kiihdytyksellä. Pidä tasainen nopeus isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla. Bensiinimoottoreissa isompi vaihde tulisi vaihtaa 2 500 minuuttikierroksen kohdalla ja dieseleissä 2 000:n kohdalla. Käytä mahdollisimman paljon moottorijarrutusta.
3. Jyrkässä ylämäessä ei aina tarvitse vaihtaa pienempää pykälää, vaan isolla vaihteella voi ajaa alle 1 500 minuuttikierroksellakin kaasupoljin lähes pohjaan painettuna (nopeusrajoituksen huomioon ottaen).
4. Pyri ennakoimaan tulevat tilanteet mahdollisimman kaukaa. Säilytä turvaväli, niin jarrutus- ja kiihdytystarpeet vähenevät.
5. Rengaspaineissa valmistajan ilmoittaman suosituspaineen voi ylittää noin 0,3-0,5 barilla. Suurempaan paineeseen täytetty rengas rullaa helpommin. Tämä pätee erityisesti talvirenkaisiin.
6. Katolle unohtunut suksiboksi luo turhaa ilmanvastusta ja tavaratilassa lojuvat tavarat ovat tarpeetonta painolastia. 100 lisäkiloa merkitsee yli 5 prosentin lisäkulutusta.
7. Kylmäkäynnistyksissä kannattaa jo alle 5 asteen lämpötiloissa käyttää esilämmitystä eli lohkolämmitintä. Lähde liikkeelle mahdollisimman nopeasti käynnistyksen jälkeen.
8. Älä unohda takalasin lämmitintä, istuinlämmitintä, sisäilman kiertoa, puhallinta tai muita lisälaitteita turhaan päälle.
Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2012011915094656_au.shtml
Näin säästät kuluissa pottoaineiden kuluissa
7
85
Vastaukset
- upeeta mahatvaa
Hiton upeasti kopsattu, mahtavaa. Luuletko kenties ettei kukaan muu löydä kyseistä liikenteen asiantuntijan lätinää.
- ddd.34
Vielä helpommin säästää kun vähentää vuotuista ajomatkaa, ennen esim 20000km/v ja sitten ajaakin vain 8000km/v, näin säästää paljon rahaa. Olenko eka kun on tämän keinon tajunnut.
- V70, CO2 yli 230g/km
Tuo eka kohta on relevantti vain jos olet juuri vaihtamassa autoa. Pelkkien polttoainekulujen vuoksi aika harvoin kannattaa marssia autokauppaan. Siinä hommassa vasta rahaa palaa. Ihmiset eivät tahdo tajuta sellaista asiaa kuin pääomakulu. Pitää laskea kokonaisuus.
Mutta joo, jos olet autoa ostamassa niin hyvä on tähän kiinnittää huomiota. Samalla käyttöverokin pienenee.- V70, CO2 yli 230g/km
Lisäys kohtaan 1: Tuo hintaerohan on 1000 euroa nykyisillä hinnoilla. Taitaa olla toimittajakin kopioinut jotain vanhaa tekstiä.
- nusaan pilkkua
"Kylmäkäynnistyksissä kannattaa jo alle 5 asteen lämpötiloissa käyttää esilämmitystä eli lohkolämmitintä. "
Mitäs jos autossa onkin letkulämmitin tai säteilylämmitin? Entäs polttoainekäyttöinen lisälämmitin?
Löytäisitkö vastaukset noihin? - suurta fiksuutta
aloittaja on melkoinen idiootti. Kukaan ei varmastikkaan lue iltäpäivälehtiä?!??
- Kätevää
Näin säästät vielä enemmän: Itse en ole tämän vuoden puolella ajanut kilometriäkään. Ostokset liikkuvat fillarin sivulaukuissa. Samalla saa kuntoa, eikä auto ruostu tuolla suolapuurossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483