Mitä suomenruotsalaisille opetetaan historiasta?

32

Magma kertoo englanniksi Suomen asutushistoriasta.
http://www.magma.fi/tema/swedish-tongue-finnish-heart
8.2.2012

Who are the Swedish-speaking Finns, where did they come from and where do they live?

Kjell Herberts, a Finland-Swedish sociologist:

"The Åland Islands and west coast are where the main concentrations of Swedish-speakers are. Most research now thinks that Finland was settled by both populations around the same time. I don't think anybody can claim ‘we were first here.' Maybe the Sami population are the only ones who can really make this claim."

Kuitenkin nykyisten suomenruotsalaisten esivanhemmat ovat tulleet maahan vasta (jo?) 1200-luvun kieppeillä, suurin osa vasta paljon myöhemmin. Itämerensuomalaiset ovat saapuneet jo kolmisen tuhatta vuotta sitten, tosin siirtymä Virosta Suomeen ei tapahtunut nopeasti, maa itämerensuomalaistui vasta (jo?) vuoteen 500 jaa. mennessä.

Suomenruotsalaiset ilmeisesti katsovat olevansa varhaisten germaanien kulttuurisia jälkeläisiä. Germaanit toki olivat täällä ajanlaskun alun aikoihin kuten saamelaisetkin, mutta he sulautuivat itämerensuomalaisiin ainakin viisisataa vuotta ennen ruotsinkielisten tuloa.

Onko tämä historian tahallista hämärtämistä?

45

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiljainen signaali

      Tärkeämpää kuin virallinen opetus on se, mitä vanhemmat heille kertovat kotona. Millaista kulttuuriperintöä ja suhtautumista maan suomenkieliseen väestöön kotona välitetään.."Ack. dom finnar, sisäänpäinkääntyneet juntit, jotka eivät ole sivistyneitä ilman ruotsin kieltä.. me olemme aina johtaneet tätä maata, meille kuuluu se ja se, me vaadimme sitä ja sitä". Voi vain arvailla, mitä siellä helsinkiläisissä bättre folk-kodeissa lapsille opetetaan.

    • vääristelyä?

      Mutta tämä englanniksi kirjoitettuna tarkoittaa, että se on suunnattu ulkomaille ja kenties maahan muuttaville ulkomaalaisille.

      Tässä kerrotaan, että ruotsinkieliset tulivat "yhtä aikaa" suomenkielisten kanssa. Sehän on satua.

      Koko kuva historiasta vääristyy.

    • pörje

      Miten sallitaan tuollainen meininki, valtion osarahoitamana ainakin..?

    • jiihaa huhaha

      Varmaankin että Birger rakensi vesijohdot ja toi sähkön Suomeen.

    • 12

      Se että paljon otsikoissa ollut sosiologi saadaan kirjoittamaan uudestaan Suomen kansan historia englanninkieliseen julkaisuun kertoo, että suomenruotsalaisten kuva suomalaisuudesta on todella erilainen kuin muulla kansalla.

      Ruotsinkieliset rutisevat jatkuvasti, etteivät suomalaislapset saa "oikeaa" kuvaa historiasta, siitä miten "ruotsalaisia" olemme.

      Esimerkiksi entinen maratoonari, nykyinen historianopetuksen tutkija Ahvenamaalta Janne Holmen sanoo: "Suurin haaste Suomen historian opettamisessa ennen vuotta 1809 on saada ymmärretyksi, että Suomea ei siihen aikaan nykymerkityksessä ollut olemassa." Holménin mielestä ei ole järkevää opettaa erikseen Suomen historiaa ennen vuotta 1809. Mielekkäämpää olisi yhdistää menneen ajan opetus Euroopan historiaan ja alkaa Suomen historian opetus vuodesta 1809.
      http://www.magma.fi/lankar/maratonin-euroopan-mestari-janne-holmen

      Siis ruotsinkielisten tavoitteena on häivyttää historiallinen suomalaisuus kokonaan ja korvata se 1809 alkaneella "suomenmaalaisuudella".

      • tt

        Holmen on kyllä osin oikeassa, ei tuosta tarvitse hermostua. Sen sijaan Magman sivuilla olleet tulkinnat ovat virheellisiä, ja edustavat käsittääkseni joidenkin pohjalaisten hörhöjen historiakäsitystä, eivät valtavirtaa.


      • Kalle Kustaa Korkki

        Koskahan ruotsinkieiisille opetetaan, että Pultavan 8.7.1709 jälkeen Ruotsi ollut enää Ruotsi suurvaltana, vaan eräänlainen henkinen Ruotsi, joka vielä 100 vuotta yritti pitää Suomesta kiinni.

        Vaikka Ruotsi on muuttanut luonnettaan viimeistään 1812 jälkeen, edelleen ollaan niin suurvaltaa niin suurvaltaa, kuin oltaisiin Kaare XII:n kaudella.


    • xdswrewrewre

      Jos kyseiset henkilöt juhlivat joka vuosi 6.11. kuningasta, joka tapatti kolmasosan Suomen työikäisistä miehistä, ei heidän motiivejaan tarvitse paljon arvailla.

      • kakskielinen

        Valitettavasti on ihan totta, ettei esimerkiksi Skoonessa asuvilla ole juuri minkään sortin käsitystä alueen tanskalaisesta historiasta, vaikka alue oli osa Tanskaa 1600-luvun puoliväliin saakka.
        Tämä on seurausta Rudbeckiläisestä kansallisesta historiankirjoituksesta, jonka vaikutuksesta käytännöllisesti katsoen tanksalaisesta historiasta kertoneet asiakirjat hävitettiin koko Ruotsista.


      • 13
        kakskielinen kirjoitti:

        Valitettavasti on ihan totta, ettei esimerkiksi Skoonessa asuvilla ole juuri minkään sortin käsitystä alueen tanskalaisesta historiasta, vaikka alue oli osa Tanskaa 1600-luvun puoliväliin saakka.
        Tämä on seurausta Rudbeckiläisestä kansallisesta historiankirjoituksesta, jonka vaikutuksesta käytännöllisesti katsoen tanksalaisesta historiasta kertoneet asiakirjat hävitettiin koko Ruotsista.

        Skånessa tuntuu olevan vieläkin separatistista henkeä. Ei näköjään neljäsataa vuotta ole kansan muistissa niinkään pitkä aika.

        Englanninkielinen wikipedia kertoo:

        "The complete history of Skåneland was not taught for a long time in schools in Skåneland, especially during periods with the immediate threat of revolt. Instead a Swedish-centric history was taught"

        ja

        "It is still disputed whether children of the Scanian provinces should learn the local Danish-era history or the Swedish history for the period before 1658. Proposals from representatives of the Scanian constituencies in the Swedish parliament to include Scanian history in the curriculum of Scanian schools have not been accepted in the decision-making plenary meetings at the Swedish Riksdag in Stockholm."


      • oojpo
        13 kirjoitti:

        Skånessa tuntuu olevan vieläkin separatistista henkeä. Ei näköjään neljäsataa vuotta ole kansan muistissa niinkään pitkä aika.

        Englanninkielinen wikipedia kertoo:

        "The complete history of Skåneland was not taught for a long time in schools in Skåneland, especially during periods with the immediate threat of revolt. Instead a Swedish-centric history was taught"

        ja

        "It is still disputed whether children of the Scanian provinces should learn the local Danish-era history or the Swedish history for the period before 1658. Proposals from representatives of the Scanian constituencies in the Swedish parliament to include Scanian history in the curriculum of Scanian schools have not been accepted in the decision-making plenary meetings at the Swedish Riksdag in Stockholm."

        Vähän hassulta tuntuvat nuo väitteet, ettei Skoonelaisilla olisi käsitystä siitä, että alue on kuulunut aiemmin Tanskaan.


      • Scania S
        kakskielinen kirjoitti:

        Valitettavasti on ihan totta, ettei esimerkiksi Skoonessa asuvilla ole juuri minkään sortin käsitystä alueen tanskalaisesta historiasta, vaikka alue oli osa Tanskaa 1600-luvun puoliväliin saakka.
        Tämä on seurausta Rudbeckiläisestä kansallisesta historiankirjoituksesta, jonka vaikutuksesta käytännöllisesti katsoen tanksalaisesta historiasta kertoneet asiakirjat hävitettiin koko Ruotsista.

        Hieman venäläisiä menetelmiä Ruotsissa.


    • Tapio Rautalapio

      "Tämä on seurausta Rudbeckiläisestä kansallisesta historiankirjoituksesta, jonka vaikutuksesta käytännöllisesti katsoen tanksalaisesta historiasta kertoneet asiakirjat hävitettiin koko Ruotsista""

      Rudbeckiläistä historiankirjoitusta Suomessa edusti Daniel Juslenius, jonka mukaan suomalaiset saapuivat vedenpaisumuksen jälkeen Nooakin pojanpojan Maagogin johdolla Suomeen ja suomen kieli on syntynyt Baabelin kielten sekoituksessa ja sukua kreikalle ja heprealle. Kuinka paljon siitä on mahtanut jäädä perimää meidän ajatteluumme?

      Todellisuudessa suurvalta-Ruotsissa oltiin hyvin tietoisia Skoonen tanskalaisesta historiasta. Suurvalta-ajatteluun kun kuului juuri valloittaminen.

      • ollako vai ei

        Kuulemma "Rudbeck kyllä sijoitti myös Suomen teoriaansa Ruotsista Platonin kuvaamana Atlantiksena ja arvioi suomalaiset maailman toiseksi vanhimmaksi kansaksi ruotsalaisten jälkeen."

        Tämä on aika mielenkiintoista. Keitä tämä jätkä 1600-luvulta kutsui suomalaisiksi, kun suomalaisia ei pitänyt vielä tuolloin lainkaan olla?


      • huhuhiu
        ollako vai ei kirjoitti:

        Kuulemma "Rudbeck kyllä sijoitti myös Suomen teoriaansa Ruotsista Platonin kuvaamana Atlantiksena ja arvioi suomalaiset maailman toiseksi vanhimmaksi kansaksi ruotsalaisten jälkeen."

        Tämä on aika mielenkiintoista. Keitä tämä jätkä 1600-luvulta kutsui suomalaisiksi, kun suomalaisia ei pitänyt vielä tuolloin lainkaan olla?

        "Keitä tämä jätkä 1600-luvulta kutsui suomalaisiksi"

        Tietysti varsinaissuomalaisia.


    • Svekovaletta!

      Vai muka "tuskin kukaan tutkija voisi sanoa, että me olimme täällä ensin"!!!

      KAIKKI vakavasti otettavat tutkijat väittävät, että suomalaiset olivat tuhansia vuosia ennen yhtäkään ruotsalaista Suomenniemellä.

      Svekohistorioitsijoiden valheellisuus on uskomatonta ja häpeä muutenkin kyseenalaiselle tieteenalalle.

      Kuvaavaa on, kuinka kaikki historioitsijat koti- ja ulkomailla ovat yksimielisiä, että Venäjän alaisuuteen pääseminen oli Suomelle onneksi.

      On vain yksi poikkeus! Arvatkaapa mikä ryhmä? No tietysti suruhistorioitsijat, jotka naama pokkana väittävät sen olleen Suomelle haitaksi!

      • 8

        Niin, kun kaikki tutkimukset kertovat suomenkielisten tulleen ensin, ehdottaa ruotsinkielinen puoli kompromissiksi "kaikki tulivat yhtä aikaa eikä kukaan tullut ensin".

        ;)

        Oudointa on ehkä se, että he tuntuvat uskovan näihin kompromisseihin. Ikään kuin jokin tuollainen voisi olla neuvottelukysymys ja hoitua osana hallitusohjelmaa.


      • kakskielinen
        8 kirjoitti:

        Niin, kun kaikki tutkimukset kertovat suomenkielisten tulleen ensin, ehdottaa ruotsinkielinen puoli kompromissiksi "kaikki tulivat yhtä aikaa eikä kukaan tullut ensin".

        ;)

        Oudointa on ehkä se, että he tuntuvat uskovan näihin kompromisseihin. Ikään kuin jokin tuollainen voisi olla neuvottelukysymys ja hoitua osana hallitusohjelmaa.

        Tapio Rautalapio kirjoitti, että suurvalta-Sruotsissa oltiin tottakai tietoisia Skoonen tanskalaisesta historiasta. Totta, sillä tiedetäänhän se toki, että alue kuului Tanskalle. Sen sijaan juuri kenelläkään (historista erityisen kiinnostuneita lukuun ottamatta) ei ole juuri mitään tietoa siitä, millainen oli Skoonen historia ja kehitys Tanskan aikana. Se on täysin systemaattisesti poistettu kansakunnan muistista.
        Sama koskee osittain myös Suomea, sillä kun Ruotsin politiikan mukaista oli systemaattisesti kiistää se tosiasia, että Itämeren ainoa pohjoismainen suurvalta oli 800-luvulta 1600-luvulle saakka nimenomaan Tanska ( joka siis hallitsi paitsi itseään, myös nykyistä etelä-Ruotsia, Norjaa, Itämeren saaria ja Viroa), ei siitä tiedetä Suomessa juuri mitään. Ei, vaikka esimerkiksi sipoon asutuksen oletetaan olleen tanskalaista, ja vaikka myös tietyt paikannimet (kuten Viborg) viittaavat lähes suoraan Tanskaan, ja vaikka esimerkiksi Hämeen katolisessa perinteessa oli paljon nimenomaan tanskalaisiksi tulkittuja vaikutteita - jo ajalla ennen ruotsalaisten tekemää Hämeen ristiretkeä.
        Niin, Tanskan survalta-aikahan kesti tosiaan noin 800 vuotta, Ruotsin vastaava noin 80 vuotta.


      • Tapio Rautalapio
        kakskielinen kirjoitti:

        Tapio Rautalapio kirjoitti, että suurvalta-Sruotsissa oltiin tottakai tietoisia Skoonen tanskalaisesta historiasta. Totta, sillä tiedetäänhän se toki, että alue kuului Tanskalle. Sen sijaan juuri kenelläkään (historista erityisen kiinnostuneita lukuun ottamatta) ei ole juuri mitään tietoa siitä, millainen oli Skoonen historia ja kehitys Tanskan aikana. Se on täysin systemaattisesti poistettu kansakunnan muistista.
        Sama koskee osittain myös Suomea, sillä kun Ruotsin politiikan mukaista oli systemaattisesti kiistää se tosiasia, että Itämeren ainoa pohjoismainen suurvalta oli 800-luvulta 1600-luvulle saakka nimenomaan Tanska ( joka siis hallitsi paitsi itseään, myös nykyistä etelä-Ruotsia, Norjaa, Itämeren saaria ja Viroa), ei siitä tiedetä Suomessa juuri mitään. Ei, vaikka esimerkiksi sipoon asutuksen oletetaan olleen tanskalaista, ja vaikka myös tietyt paikannimet (kuten Viborg) viittaavat lähes suoraan Tanskaan, ja vaikka esimerkiksi Hämeen katolisessa perinteessa oli paljon nimenomaan tanskalaisiksi tulkittuja vaikutteita - jo ajalla ennen ruotsalaisten tekemää Hämeen ristiretkeä.
        Niin, Tanskan survalta-aikahan kesti tosiaan noin 800 vuotta, Ruotsin vastaava noin 80 vuotta.

        Suomwn keskiajan kirjallinen lähteistö on yleensäkin niukkaa, sitä edeltävältä ajalta suorastaan olematonta. Siksi niistä ajoista tiedetään aika vähän. Kysymys ei ole siitä, että lähteitä olisi hävitetty. vaan siitä, ettei niitä yksinkertaisesti ole syntynyt tai kukaan katsonut tarpeelliseksi säilyttää.

        Kannattaa muistaa. että tieteellinen lähteisiin perustuva historiankirjoitus syntyi vasta 1800-luvulla.


      • kakskielinen
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

        Suomwn keskiajan kirjallinen lähteistö on yleensäkin niukkaa, sitä edeltävältä ajalta suorastaan olematonta. Siksi niistä ajoista tiedetään aika vähän. Kysymys ei ole siitä, että lähteitä olisi hävitetty. vaan siitä, ettei niitä yksinkertaisesti ole syntynyt tai kukaan katsonut tarpeelliseksi säilyttää.

        Kannattaa muistaa. että tieteellinen lähteisiin perustuva historiankirjoitus syntyi vasta 1800-luvulla.

        Kyllä lähteitä 1600-luvun Ruotsissa nimenomaan ihan tietoisesti hävitettiin, ei se miksikään muutu. Ruotsissa toimeenpantiin mm. kaikkien kirjastojen puhdistus Tanskan ajan materiaalista, valitettavasti. Yksi asia, joka pyrittiin häivyttämään yleisestä tietoisuudesta oli esimerkiksi se, että Ruotsin katolinen kirkko oli pitkälti alistettu Tanskan kirkolle, ja että arkkipiispa istui alunperin Lundissa (silloin osa Tanskalaista Skoonea), Uppsalassa vain tämän alainen piispa. Tämä tarkoittaisi sitä, että JOS nyt ensimmäistä ristiretkeä ylipäätään tehtiin, niin sen kirkollinen toimeksianto tuli nimenomaan paavin käskystä Tanskan kautta, ei Ruotsista.
        Eihän tämä mitään herkkua ole, mutta totta kuitenkin.
        Suomen historiankirjoituksesta saa väkisinkin ainakin sellaisen vaikutelman, että täällä olisi 1100-luvulta vaikuttanut nimenomaan Ruotsin kirkko, vaikka näin ei tietenkään ollut; kirkon toiminnan linjaukset määrättiin Tanskan kirkon valvonnan alla, jolla oli jo aiemminkin ollut toimintaa nimenomaan Suomen etelärannikolla.
        Esimerkiksi sellainen detalji, että Paavi Gregorius IX määräsi vuonna 1232 nimenomaan saksalaisperäiset kalparitarit lähettämään joukon Virosta puolustamaan Suomea (ja Hämettä), on meillä lähes täysin tuntematon, vaikka juuri tästä joukosta ovat lähtöisin monet suomalaiset vieläkin elävät "rajaratsastajasuvut".
        Samoin on varsin tuntematonta se, että Viipuri ja Karjalan kanssa unioniaikana oli suoraan kytköksissä Tankan hoviin, toisin kuin Turun ja Varsinais-Suomen alueet, jotka pitivät tiiviimpää yhteyttä nimenomaan Tukholmaan.


      • 22
        kakskielinen kirjoitti:

        Kyllä lähteitä 1600-luvun Ruotsissa nimenomaan ihan tietoisesti hävitettiin, ei se miksikään muutu. Ruotsissa toimeenpantiin mm. kaikkien kirjastojen puhdistus Tanskan ajan materiaalista, valitettavasti. Yksi asia, joka pyrittiin häivyttämään yleisestä tietoisuudesta oli esimerkiksi se, että Ruotsin katolinen kirkko oli pitkälti alistettu Tanskan kirkolle, ja että arkkipiispa istui alunperin Lundissa (silloin osa Tanskalaista Skoonea), Uppsalassa vain tämän alainen piispa. Tämä tarkoittaisi sitä, että JOS nyt ensimmäistä ristiretkeä ylipäätään tehtiin, niin sen kirkollinen toimeksianto tuli nimenomaan paavin käskystä Tanskan kautta, ei Ruotsista.
        Eihän tämä mitään herkkua ole, mutta totta kuitenkin.
        Suomen historiankirjoituksesta saa väkisinkin ainakin sellaisen vaikutelman, että täällä olisi 1100-luvulta vaikuttanut nimenomaan Ruotsin kirkko, vaikka näin ei tietenkään ollut; kirkon toiminnan linjaukset määrättiin Tanskan kirkon valvonnan alla, jolla oli jo aiemminkin ollut toimintaa nimenomaan Suomen etelärannikolla.
        Esimerkiksi sellainen detalji, että Paavi Gregorius IX määräsi vuonna 1232 nimenomaan saksalaisperäiset kalparitarit lähettämään joukon Virosta puolustamaan Suomea (ja Hämettä), on meillä lähes täysin tuntematon, vaikka juuri tästä joukosta ovat lähtöisin monet suomalaiset vieläkin elävät "rajaratsastajasuvut".
        Samoin on varsin tuntematonta se, että Viipuri ja Karjalan kanssa unioniaikana oli suoraan kytköksissä Tankan hoviin, toisin kuin Turun ja Varsinais-Suomen alueet, jotka pitivät tiiviimpää yhteyttä nimenomaan Tukholmaan.

        Siis ei ainoastaan Suomen historia vaan koko Pohjolan historia kaipaa tarkempaa selvittelyä.

        Ainakin Suomi ja Viro voisivat tehdä yhteisen historiasivuston, sillä olisi mielenkiintoista seurata rinnan näiden kahden sukukansan vaiheita. Löytyykö fondia rahoittamaan?


      • Tapio Rautalapio
        kakskielinen kirjoitti:

        Kyllä lähteitä 1600-luvun Ruotsissa nimenomaan ihan tietoisesti hävitettiin, ei se miksikään muutu. Ruotsissa toimeenpantiin mm. kaikkien kirjastojen puhdistus Tanskan ajan materiaalista, valitettavasti. Yksi asia, joka pyrittiin häivyttämään yleisestä tietoisuudesta oli esimerkiksi se, että Ruotsin katolinen kirkko oli pitkälti alistettu Tanskan kirkolle, ja että arkkipiispa istui alunperin Lundissa (silloin osa Tanskalaista Skoonea), Uppsalassa vain tämän alainen piispa. Tämä tarkoittaisi sitä, että JOS nyt ensimmäistä ristiretkeä ylipäätään tehtiin, niin sen kirkollinen toimeksianto tuli nimenomaan paavin käskystä Tanskan kautta, ei Ruotsista.
        Eihän tämä mitään herkkua ole, mutta totta kuitenkin.
        Suomen historiankirjoituksesta saa väkisinkin ainakin sellaisen vaikutelman, että täällä olisi 1100-luvulta vaikuttanut nimenomaan Ruotsin kirkko, vaikka näin ei tietenkään ollut; kirkon toiminnan linjaukset määrättiin Tanskan kirkon valvonnan alla, jolla oli jo aiemminkin ollut toimintaa nimenomaan Suomen etelärannikolla.
        Esimerkiksi sellainen detalji, että Paavi Gregorius IX määräsi vuonna 1232 nimenomaan saksalaisperäiset kalparitarit lähettämään joukon Virosta puolustamaan Suomea (ja Hämettä), on meillä lähes täysin tuntematon, vaikka juuri tästä joukosta ovat lähtöisin monet suomalaiset vieläkin elävät "rajaratsastajasuvut".
        Samoin on varsin tuntematonta se, että Viipuri ja Karjalan kanssa unioniaikana oli suoraan kytköksissä Tankan hoviin, toisin kuin Turun ja Varsinais-Suomen alueet, jotka pitivät tiiviimpää yhteyttä nimenomaan Tukholmaan.

        Ja paavi istui Roomassa. Katoliset arkkipiispat ja piispathan kävivät jatkuvaa valtakamppailua maallisten hallitsijoiden kanssa ja olivat ajoittain varsin itsenäisiä toimijoita.

        Vähän jään ihmettelemään että keneltä niitä lähteitä 1600-luvulla yritettiin piilottaa tai hävittää?

        Skonelaisissa kirkonkirjoissa kyllä pääsee ihan samalla tavalla hyvällä tuurilla 1500-luvulle asti kuin ruotsissa ja suomessakin.


      • kakskielinen
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

        Ja paavi istui Roomassa. Katoliset arkkipiispat ja piispathan kävivät jatkuvaa valtakamppailua maallisten hallitsijoiden kanssa ja olivat ajoittain varsin itsenäisiä toimijoita.

        Vähän jään ihmettelemään että keneltä niitä lähteitä 1600-luvulla yritettiin piilottaa tai hävittää?

        Skonelaisissa kirkonkirjoissa kyllä pääsee ihan samalla tavalla hyvällä tuurilla 1500-luvulle asti kuin ruotsissa ja suomessakin.

        Siihen, mitä Ruotsissa hävitettiin, kuului mm. sellainen kirjallisuus ja sellaiset asiakirjat, joissa annettiin edes jollakin tavalla myönteinen kuva ns. unioniajasta, jolloin Ruotsi oli de facto Tanskan vallan alla. Tämä alkoi jo ennen Skoonen sotia.
        Ruotsihan oli maailman ensimmäinen varsinainen kansallisvaltio, joka rakensi myös kansallisen propagandakuvan itsestään (siihen kuuluu mm. Rudbeckiläisyyden saama "virallinen" suosio).
        Joten kysymykseen "keneltä niitä piti piilottaa tai hävittää?" kuuluu vastaus: kaikilta tietysti. Jos lukee Ruotsin historiaa (joka siis on myös osin Suomen), ei sieltä käsittääkseni löydy mitään mainintaa mistään positiivisesta unioniajasta, tanskalaisten ilkeydestä ja yleisestä häijyydestä kylläkin (tukholman verilöyly).
        Ruotsissa kirjattiin jo Kustaa Vaasan ajoista lähtien asiat keskusvallan kannalta - kuten varmaankin myös monissa muissa maissa - ja muut näkökulmat jätettiin syrjään.
        Siksi onkin (nimenoman Suomen historian kannalta) merkillistä, että esimerkiksi hämäläiset kansana mainitaan varhaiskeskiajalla useammin venäläisissä kronikoissa kuin ruotsalaisissa, ja että esimerkiksi Vanain asutuskeskuksen hävittämisestä (ilmeisesti nyk. Hämeenlinna) ei löydy sanaakaan.
        Eli kyllähän tässä paikkaamista on.


      • kakskielinen
        kakskielinen kirjoitti:

        Siihen, mitä Ruotsissa hävitettiin, kuului mm. sellainen kirjallisuus ja sellaiset asiakirjat, joissa annettiin edes jollakin tavalla myönteinen kuva ns. unioniajasta, jolloin Ruotsi oli de facto Tanskan vallan alla. Tämä alkoi jo ennen Skoonen sotia.
        Ruotsihan oli maailman ensimmäinen varsinainen kansallisvaltio, joka rakensi myös kansallisen propagandakuvan itsestään (siihen kuuluu mm. Rudbeckiläisyyden saama "virallinen" suosio).
        Joten kysymykseen "keneltä niitä piti piilottaa tai hävittää?" kuuluu vastaus: kaikilta tietysti. Jos lukee Ruotsin historiaa (joka siis on myös osin Suomen), ei sieltä käsittääkseni löydy mitään mainintaa mistään positiivisesta unioniajasta, tanskalaisten ilkeydestä ja yleisestä häijyydestä kylläkin (tukholman verilöyly).
        Ruotsissa kirjattiin jo Kustaa Vaasan ajoista lähtien asiat keskusvallan kannalta - kuten varmaankin myös monissa muissa maissa - ja muut näkökulmat jätettiin syrjään.
        Siksi onkin (nimenoman Suomen historian kannalta) merkillistä, että esimerkiksi hämäläiset kansana mainitaan varhaiskeskiajalla useammin venäläisissä kronikoissa kuin ruotsalaisissa, ja että esimerkiksi Vanain asutuskeskuksen hävittämisestä (ilmeisesti nyk. Hämeenlinna) ei löydy sanaakaan.
        Eli kyllähän tässä paikkaamista on.

        Otanpa yhden esimerkin: suomalaiset saivat oikeuden osallistua kuninkaan valintaan 1440-luvulla. Kyse oli ilmeisesti silloin unionia (Tanskasta käsin)hallinneen Kristoffer Baijerilaisen pyrkimyksestä saada keskusvallelle enemmän tuke myös Suomesta, kun unioni alkoi rakoilla. Tämä saattoi myös osaltaan vaikuttaa siihen, että kun (ruotsalainen) Kaarle Knuutinpoika 1448 julisti itsensä Tukholmassa kuninkaaksi (Kristofferin kuoltua), menetti hän kuitenkin valtansa 1457, kun kuninkaaksi valittiin tanskalainen Kristian.
        Yleisesti pidetään myös esimerkiksi Erik Akselinpoika Tott:ia ruotsalaisena (Viipurin linnaläänin käskynhaltija ja mm. Olavinlinnan perustaja), vaikka hän itse asiassa oli Skoonessä (Tanskassa) syntynyt ja kuningas Kristianin kannattaja - eli siis ihan pesunkestävä tanskalainen, ja vaikutti Suomessa nimenomaan Kalmarin unionin aikana..


      • tt
        kakskielinen kirjoitti:

        Kyllä lähteitä 1600-luvun Ruotsissa nimenomaan ihan tietoisesti hävitettiin, ei se miksikään muutu. Ruotsissa toimeenpantiin mm. kaikkien kirjastojen puhdistus Tanskan ajan materiaalista, valitettavasti. Yksi asia, joka pyrittiin häivyttämään yleisestä tietoisuudesta oli esimerkiksi se, että Ruotsin katolinen kirkko oli pitkälti alistettu Tanskan kirkolle, ja että arkkipiispa istui alunperin Lundissa (silloin osa Tanskalaista Skoonea), Uppsalassa vain tämän alainen piispa. Tämä tarkoittaisi sitä, että JOS nyt ensimmäistä ristiretkeä ylipäätään tehtiin, niin sen kirkollinen toimeksianto tuli nimenomaan paavin käskystä Tanskan kautta, ei Ruotsista.
        Eihän tämä mitään herkkua ole, mutta totta kuitenkin.
        Suomen historiankirjoituksesta saa väkisinkin ainakin sellaisen vaikutelman, että täällä olisi 1100-luvulta vaikuttanut nimenomaan Ruotsin kirkko, vaikka näin ei tietenkään ollut; kirkon toiminnan linjaukset määrättiin Tanskan kirkon valvonnan alla, jolla oli jo aiemminkin ollut toimintaa nimenomaan Suomen etelärannikolla.
        Esimerkiksi sellainen detalji, että Paavi Gregorius IX määräsi vuonna 1232 nimenomaan saksalaisperäiset kalparitarit lähettämään joukon Virosta puolustamaan Suomea (ja Hämettä), on meillä lähes täysin tuntematon, vaikka juuri tästä joukosta ovat lähtöisin monet suomalaiset vieläkin elävät "rajaratsastajasuvut".
        Samoin on varsin tuntematonta se, että Viipuri ja Karjalan kanssa unioniaikana oli suoraan kytköksissä Tankan hoviin, toisin kuin Turun ja Varsinais-Suomen alueet, jotka pitivät tiiviimpää yhteyttä nimenomaan Tukholmaan.

        Muistaakseni Suomi kuului kirkollisesti baltiaan 1200-luvulla? Tanskalaisvaikutus rannikolla on kyllä tosiasia, mutta juutithan muuttuivat vihulaisiksi Ruotsin vallan vakiinnuttua.


      • Tapio Rautalapio
        kakskielinen kirjoitti:

        Otanpa yhden esimerkin: suomalaiset saivat oikeuden osallistua kuninkaan valintaan 1440-luvulla. Kyse oli ilmeisesti silloin unionia (Tanskasta käsin)hallinneen Kristoffer Baijerilaisen pyrkimyksestä saada keskusvallelle enemmän tuke myös Suomesta, kun unioni alkoi rakoilla. Tämä saattoi myös osaltaan vaikuttaa siihen, että kun (ruotsalainen) Kaarle Knuutinpoika 1448 julisti itsensä Tukholmassa kuninkaaksi (Kristofferin kuoltua), menetti hän kuitenkin valtansa 1457, kun kuninkaaksi valittiin tanskalainen Kristian.
        Yleisesti pidetään myös esimerkiksi Erik Akselinpoika Tott:ia ruotsalaisena (Viipurin linnaläänin käskynhaltija ja mm. Olavinlinnan perustaja), vaikka hän itse asiassa oli Skoonessä (Tanskassa) syntynyt ja kuningas Kristianin kannattaja - eli siis ihan pesunkestävä tanskalainen, ja vaikutti Suomessa nimenomaan Kalmarin unionin aikana..

        Itseasiassa suomalaiset saivat osallistua Ruotsin kuninkaanvaaliin jo 1362.

        Jään vähän ihmettelemään, kenen oletat 1600-luvulla tutkineen vanhoja veroluetteloita etsien vaikkapa 'positiivisia mainintoja unioniajasta'? Millaisia asiakirjoja siis hävitettiin?

        Mainitsemasi "rudbeckiläisyys" tunnetaan paremmin ns. goottilaisena (tai gööttiläisenä) historiankirjoituksena, joka oli renessanssiajalle asti vallitseva historiankirjoituksen muoto Euroopassa. Se oli suosiossa muuallakin kuin Pohjoismaissa. Tarkoituksena oli todistella oman kansan polveutuminen Raamatun henkilöistä. Ei siinä asiakirjalähteitä käytetty.

        Mielestäni ei kannata vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä sen perusteella, mitä kronikat jättävät kertomatta. Ihan tottahan se on, että keskiajan kirjallisista lähteistä vain murto-osa on säilynyt nykyaikaan. Ilmeisesti melkoinen määrä asiakirjoja tuhoutui kun novgorodilaiset polttivat Kuusiston piispanlinnan 1318. Samalla reissulla kun hävittivät Turkua. Novgorodilaisten kronikoissa ei kuitenkaan muistaakseni mainita Turun hävittämistä vaikka Kuusistosta kerrotaankin. Ei siitä kannata lähteä mitään päättelemään.


      • Aatos Aprikoija
        22 kirjoitti:

        Siis ei ainoastaan Suomen historia vaan koko Pohjolan historia kaipaa tarkempaa selvittelyä.

        Ainakin Suomi ja Viro voisivat tehdä yhteisen historiasivuston, sillä olisi mielenkiintoista seurata rinnan näiden kahden sukukansan vaiheita. Löytyykö fondia rahoittamaan?

        Suomen ja Viron yhteistyötä historian tutkimuksen ja historian kirjoittamisen alueella pitäisi välttämättä harjoittaa pitkäjänteisesti. Sitä varten olisi luotava kiinteät puitteet esim. yliopistojen kesken. Helsingin yliopiston osallistuminen saattaa kuitenkin tyssääntyä ruotsinkielistemme määräysvallan tyrmäävään vaikutukseen. Nykyisessä Kataisen hallituksessa on kaksi ruotsinkielistä ministeriä kontrolloimassa kaikkea valtion toimesta tehtävää rahanjakoa.

        Ehkä Tarton yliopisto olisi Viron puolella selkeä kumppani ja täällä meillä sitten voisivat Jyväskylän ja Itä-Suomen (Joensuun) yliopistot soveltua parhaiten yhteistyöhön tässä asiassa. Mahdolisesti Turun yliopistokin voisi kyetä yhteistyöhön virolaisten kanssa. Saattaa tietysti olla, että meidän opetusministeriömme estäisi niittenkin osallistumisen ja valtiovarainministeri huolehtisi lopullisesta tulppaamisesta, kun aina voi vedota rahapulaan.

        Mieleen tulee mm. Lennart Meren tutkimustyö ja muittenkin virolaisten tutkijoitten työ Suomenlahden eteläpuolella. Meillä Suomessa mm. Matti Klinge on tutkinut Suomenlahden suun kahden puolen hallinnutta "Merivaltaa" siinä tuhatkunta vuotta sitten. Kovin niukalle huomiolle on meillä Suomessa jätetty (ilmeisen tahallisesti) myös Sigtunan kukistaminen v.1187, mikä voitokas sotaretki oli nimen omaan suomalais-ugrilaisten kansojen operaatio svealaisten heimokunnan pääpaikan nujertamiseksi. Mitään varsinaista Ruotsin valtiotahan ei siihen aikaan ollut edes olemassa.


      • 23
        Aatos Aprikoija kirjoitti:

        Suomen ja Viron yhteistyötä historian tutkimuksen ja historian kirjoittamisen alueella pitäisi välttämättä harjoittaa pitkäjänteisesti. Sitä varten olisi luotava kiinteät puitteet esim. yliopistojen kesken. Helsingin yliopiston osallistuminen saattaa kuitenkin tyssääntyä ruotsinkielistemme määräysvallan tyrmäävään vaikutukseen. Nykyisessä Kataisen hallituksessa on kaksi ruotsinkielistä ministeriä kontrolloimassa kaikkea valtion toimesta tehtävää rahanjakoa.

        Ehkä Tarton yliopisto olisi Viron puolella selkeä kumppani ja täällä meillä sitten voisivat Jyväskylän ja Itä-Suomen (Joensuun) yliopistot soveltua parhaiten yhteistyöhön tässä asiassa. Mahdolisesti Turun yliopistokin voisi kyetä yhteistyöhön virolaisten kanssa. Saattaa tietysti olla, että meidän opetusministeriömme estäisi niittenkin osallistumisen ja valtiovarainministeri huolehtisi lopullisesta tulppaamisesta, kun aina voi vedota rahapulaan.

        Mieleen tulee mm. Lennart Meren tutkimustyö ja muittenkin virolaisten tutkijoitten työ Suomenlahden eteläpuolella. Meillä Suomessa mm. Matti Klinge on tutkinut Suomenlahden suun kahden puolen hallinnutta "Merivaltaa" siinä tuhatkunta vuotta sitten. Kovin niukalle huomiolle on meillä Suomessa jätetty (ilmeisen tahallisesti) myös Sigtunan kukistaminen v.1187, mikä voitokas sotaretki oli nimen omaan suomalais-ugrilaisten kansojen operaatio svealaisten heimokunnan pääpaikan nujertamiseksi. Mitään varsinaista Ruotsin valtiotahan ei siihen aikaan ollut edes olemassa.

        Alustavan sivuston laatiminen esimerkiksi kiinnostuneen ryhmän opinnäytetyönä ei edes vaatisi hirvittävästi panostusta.

        Luulisi tällaisia hankkeita jo oleen. Mikä estää?


      • twervig
        tt kirjoitti:

        Muistaakseni Suomi kuului kirkollisesti baltiaan 1200-luvulla? Tanskalaisvaikutus rannikolla on kyllä tosiasia, mutta juutithan muuttuivat vihulaisiksi Ruotsin vallan vakiinnuttua.

        ei kuullut


      • twervig
        twervig kirjoitti:

        ei kuullut

        Mutta suuret maa-alueet Uudellamaalla olivat Eestien luostarien omistuksessa.


      • Hyökkäämme aina idäs
        Aatos Aprikoija kirjoitti:

        Suomen ja Viron yhteistyötä historian tutkimuksen ja historian kirjoittamisen alueella pitäisi välttämättä harjoittaa pitkäjänteisesti. Sitä varten olisi luotava kiinteät puitteet esim. yliopistojen kesken. Helsingin yliopiston osallistuminen saattaa kuitenkin tyssääntyä ruotsinkielistemme määräysvallan tyrmäävään vaikutukseen. Nykyisessä Kataisen hallituksessa on kaksi ruotsinkielistä ministeriä kontrolloimassa kaikkea valtion toimesta tehtävää rahanjakoa.

        Ehkä Tarton yliopisto olisi Viron puolella selkeä kumppani ja täällä meillä sitten voisivat Jyväskylän ja Itä-Suomen (Joensuun) yliopistot soveltua parhaiten yhteistyöhön tässä asiassa. Mahdolisesti Turun yliopistokin voisi kyetä yhteistyöhön virolaisten kanssa. Saattaa tietysti olla, että meidän opetusministeriömme estäisi niittenkin osallistumisen ja valtiovarainministeri huolehtisi lopullisesta tulppaamisesta, kun aina voi vedota rahapulaan.

        Mieleen tulee mm. Lennart Meren tutkimustyö ja muittenkin virolaisten tutkijoitten työ Suomenlahden eteläpuolella. Meillä Suomessa mm. Matti Klinge on tutkinut Suomenlahden suun kahden puolen hallinnutta "Merivaltaa" siinä tuhatkunta vuotta sitten. Kovin niukalle huomiolle on meillä Suomessa jätetty (ilmeisen tahallisesti) myös Sigtunan kukistaminen v.1187, mikä voitokas sotaretki oli nimen omaan suomalais-ugrilaisten kansojen operaatio svealaisten heimokunnan pääpaikan nujertamiseksi. Mitään varsinaista Ruotsin valtiotahan ei siihen aikaan ollut edes olemassa.

        Sigtunan operaatiolle pitäisi saada oma historiankirjoitus.


      • wonder women stu
        twervig kirjoitti:

        Mutta suuret maa-alueet Uudellamaalla olivat Eestien luostarien omistuksessa.

        Mitähän mahdat tarkoittaa "Eestien luostarilla"? Etnisiä virolaisia vai koska heitähän luostarin johtajat saatika jäsenet eivät taatusti keskiajalla olleet.


      • Pekka Roivanen
        kakskielinen kirjoitti:

        Kyllä lähteitä 1600-luvun Ruotsissa nimenomaan ihan tietoisesti hävitettiin, ei se miksikään muutu. Ruotsissa toimeenpantiin mm. kaikkien kirjastojen puhdistus Tanskan ajan materiaalista, valitettavasti. Yksi asia, joka pyrittiin häivyttämään yleisestä tietoisuudesta oli esimerkiksi se, että Ruotsin katolinen kirkko oli pitkälti alistettu Tanskan kirkolle, ja että arkkipiispa istui alunperin Lundissa (silloin osa Tanskalaista Skoonea), Uppsalassa vain tämän alainen piispa. Tämä tarkoittaisi sitä, että JOS nyt ensimmäistä ristiretkeä ylipäätään tehtiin, niin sen kirkollinen toimeksianto tuli nimenomaan paavin käskystä Tanskan kautta, ei Ruotsista.
        Eihän tämä mitään herkkua ole, mutta totta kuitenkin.
        Suomen historiankirjoituksesta saa väkisinkin ainakin sellaisen vaikutelman, että täällä olisi 1100-luvulta vaikuttanut nimenomaan Ruotsin kirkko, vaikka näin ei tietenkään ollut; kirkon toiminnan linjaukset määrättiin Tanskan kirkon valvonnan alla, jolla oli jo aiemminkin ollut toimintaa nimenomaan Suomen etelärannikolla.
        Esimerkiksi sellainen detalji, että Paavi Gregorius IX määräsi vuonna 1232 nimenomaan saksalaisperäiset kalparitarit lähettämään joukon Virosta puolustamaan Suomea (ja Hämettä), on meillä lähes täysin tuntematon, vaikka juuri tästä joukosta ovat lähtöisin monet suomalaiset vieläkin elävät "rajaratsastajasuvut".
        Samoin on varsin tuntematonta se, että Viipuri ja Karjalan kanssa unioniaikana oli suoraan kytköksissä Tankan hoviin, toisin kuin Turun ja Varsinais-Suomen alueet, jotka pitivät tiiviimpää yhteyttä nimenomaan Tukholmaan.

        Hei!

        Sinulla on omia ajatuksia kaksikielinen.

        Kiitos noista.


    • Aatokselle

      Aatos Aprikoija kirjoitti tähän ketjuun 18.2.2012 12:12

      "Suomen ja Viron yhteistyötä historian tutkimuksen ja historian kirjoittamisen alueella pitäisi välttämättä harjoittaa pitkäjänteisesti. Sitä varten olisi luotava kiinteät puitteet esim. yliopistojen kesken."

      Tällainen hanke voisi syntyä myös kansalaispainostuksesta. Historiasta kiinnostuneet molemmissa maissa voisivat ryhtyä pitämään yhteistä sivustoa. Sääli vain, että pakkoruotsin myötä niin harva saa opiskella viroa, josta olisi valistuneelle suomalaiselle paljonkin iloa.

    • £££

      Tahallista hämärtämistä se on, germaaniset kielet tulivat vasta paljon myöhemmin tänne pohjoiseen. Siksi esim. Ruotsin vanhimmat riimukirjoitukset on järkevintä tulkita suomeksi.

      Historiaa hahmottaa paremmin vaikka tämän sivun kautta:
      http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=27

    • punnille

      Onko Suomesta löytynyt riimuja? Tuntuisi että niitä olisi täälläkin jos ne ovat suomenkieliseen kulttuuriin liittyviä.

      • Parramatta

        Suomalaiset kirjoittivat viestinsä tuohen palalle, joka oli kevyt ja näin helppo kuljettaa kylästä toiseen. Samaan aikaan ruotsalaiset ericsonnit raapustivat viestinsä isoon kiven murikkaan, jota sitten hiki päässä raahasivat kylästä kylään. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.


      • 8
        Parramatta kirjoitti:

        Suomalaiset kirjoittivat viestinsä tuohen palalle, joka oli kevyt ja näin helppo kuljettaa kylästä toiseen. Samaan aikaan ruotsalaiset ericsonnit raapustivat viestinsä isoon kiven murikkaan, jota sitten hiki päässä raahasivat kylästä kylään. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

        tätä selitystä voitaisiin kyllä käsitellä suomalaisen koulun historiantunneilla ;)


      • rit rt surkbi mithc

        Montako riimua on esim. löytynyt Hansa kaupunki Viipurista? Sitähän minäkin.


      • kakskielinen

        Ei ole löytynyt. Ei millään kielellä. Väärennöksiä on yritetty.


      • niih juuh
        kakskielinen kirjoitti:

        Ei ole löytynyt. Ei millään kielellä. Väärennöksiä on yritetty.

        Pohjanmaalla on väärennöksiä löytynyt koska alueen pikku "wehbauerit" ovat yrittäneet todistaa että he oli siellä ensin. Epärehellisiä barbaareista polveutuvia roskaläjöjä kun ovat. Kuten lappilainen kansanviisaus kuuluu. Mikä on sellainen joka varastelee huvikseen? Kleptomaani. Mikä on sellainen joka polttaa rakennuksia huvikseen? Pyromaani. Mikä on sellainen joka varastelee sekä polttaa huvikseen? Germaani. ha ha ha ah


      • tyyoip
        Parramatta kirjoitti:

        Suomalaiset kirjoittivat viestinsä tuohen palalle, joka oli kevyt ja näin helppo kuljettaa kylästä toiseen. Samaan aikaan ruotsalaiset ericsonnit raapustivat viestinsä isoon kiven murikkaan, jota sitten hiki päässä raahasivat kylästä kylään. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

        "Suomalaiset kirjoittivat viestinsä tuohen palalle, joka oli kevyt ja näin helppo kuljettaa kylästä toiseen."

        Onko näyttöä asiasta?


      • Pekka Roivanen
        tyyoip kirjoitti:

        "Suomalaiset kirjoittivat viestinsä tuohen palalle, joka oli kevyt ja näin helppo kuljettaa kylästä toiseen."

        Onko näyttöä asiasta?

        Novgorodista on löydetty tuhansia tuohikirjoituksia. Ne ovat säilyneet sikäläisessä maaperässä aika hyvin.

        Niissä on paljon suomalaisia sukunimiä ajalta jolloin edes aatelisille ei ollut sukunimiä yleensä


    • Nyt Ruotsin suhtautumisesta suomalaisiin voi lukea teoksen, joka perustuu johtavien historiantutkijoittemme tutkimuksiin: Itämaasta itsenäisyyteen - suomalaisuuden ja ruotsalaisuuden vaikea suhde (Suomalaisuuden Liitto 2010). Se on luettavissa myös netissä ja ja löytyy täältä: www.suomalaisuudenliitto.fi.

      Kirjan loppuosassa käsitellään suomenruotsalaisuutta ruotsalaistamisen jatkumona Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe