Yläproteesi kohta suuhun

Onko kauheeta?

Saan kohta yläleukaan kokoproteesin ja kysymys kuuluu;

Miltä proteesit heti alkuun tuntuvat, osaako puhua, oksettaako ...?

Kerro kokemuksistasi

12

4734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+10

      varmasti riippuu monesta asiasta, oma kokemukseni ei ollut kovin miellyttävä. ensimmäinen päivä oli karmea, oksetti ja proteesi oli pakko ottaa pois monta kertaa, söin ilman sitä useamman päivän. parissa päivässä siihen tottui, mutta vasta monen viikon jälkeen se tuntui "kuuluvan" suuhun eli ei häirinnyt mitenkään. aluksi suu tuntui täydeltä, mikään ei maistunut miltään ja puhuminen oli sössötystä.. kaikkeen tottui lyhyemmän ja pitemmän ajan kuluessa. onnea matkaan, vaikka kuinka ällöttäisi aluksi niin ole sitkeä ja käytä proteesia hetki pois suusta ja laita takaisin. muutes, jos oikeasti oksentaa niin kannattaa yrittää ehtiä ottaa proteesi pois ensin ;)

    • ___---

      Tuntuu kun teevati laitettais suuhun. puhuminen hankalaa, pureminen hankalaa, suu tuntuu täydeltä ...

      MUTTA kaikkeen tottuu - ja tekareihin viikossa parissa.

    • pettymys suuri

      Reilut kaks vuotta ollut ja päivääkään en ole tyytyväinen ollut. Kitalaki jatkuvasti kipeä/arka, lähinnä kai voisi verrata kun polttaa kuumalla ruualla suunsa. Proteeseja pohjattu usesti jne. mutta mistään ei ole vielä ollut hyötyä niin että voisi pitää koko ajan suussa, työpäivä alkaa olla maksimi aika suussa pitämiseen.
      Olen kyllä ihmetellyt miten porukka voi sanoa että tottuu muutamassa viikossa.. Kertokaa ihmeessä jos muilla kokemuksia kipeytyvästä kitalaesta ja mikä voisi auttaa.

      • Otettava uusiksi?

        Olisiko syytä aloittaa alusta ja tehdä proteesi kokonaan uusiksi. Minulla on kokoproteesia vastaava osaproteesi (muutaman oman hampaan kohdalla kolot) ja siinä on täydellinen kitalaki. Kitalaesta ei ollut hetkeäkään mitään haittaa, ainoa ongelma oli se että kun kitalaki ei enää osallistu ruuan maistamiseen, meni jonkun aikaa ennen kuin tottui maistamaan ruuan (alkuun mikään ei maistunut miltään). Äitini joutuu huuhtomaan jokaisen ruokailikerran jälkeen proteesin ja kitalaen välistä ruuantähteet pois kun ne kiusaavat siellä. Minulla ei ole tällaista ongelmaa, ruuantähteitä kertyy sinne erittäin vähän ja normaali pesuväli riittää.. Pidän proteesia jatkuvasti suussa, vain pesua varten otan pois.

        Minullakin tottuminen vaati ehkäpä pari viikkoa, alussa puhuminen ja syöminen vaati opettelua.


      • pettymys suuri
        Otettava uusiksi? kirjoitti:

        Olisiko syytä aloittaa alusta ja tehdä proteesi kokonaan uusiksi. Minulla on kokoproteesia vastaava osaproteesi (muutaman oman hampaan kohdalla kolot) ja siinä on täydellinen kitalaki. Kitalaesta ei ollut hetkeäkään mitään haittaa, ainoa ongelma oli se että kun kitalaki ei enää osallistu ruuan maistamiseen, meni jonkun aikaa ennen kuin tottui maistamaan ruuan (alkuun mikään ei maistunut miltään). Äitini joutuu huuhtomaan jokaisen ruokailikerran jälkeen proteesin ja kitalaen välistä ruuantähteet pois kun ne kiusaavat siellä. Minulla ei ole tällaista ongelmaa, ruuantähteitä kertyy sinne erittäin vähän ja normaali pesuväli riittää.. Pidän proteesia jatkuvasti suussa, vain pesua varten otan pois.

        Minullakin tottuminen vaati ehkäpä pari viikkoa, alussa puhuminen ja syöminen vaati opettelua.

        On kyllä jo kertaalleen tehty uusikin mutta ei se tilanne siitä miksikään muuttunut. Myös on otettu kokeet mahdollisen sieni tulehduksen varalta suussa ja puhdasta tuntui olevan. Useammalla teknikolla käynyt siltä varalta josko jollekkin tuttu ongelma mutta käsiä levitellen sanotaan vaan terveeltä näyttää ja hyvin istuu. Meinaa kyllä masentaa tää tilanne.


      • pmma
        pettymys suuri kirjoitti:

        On kyllä jo kertaalleen tehty uusikin mutta ei se tilanne siitä miksikään muuttunut. Myös on otettu kokeet mahdollisen sieni tulehduksen varalta suussa ja puhdasta tuntui olevan. Useammalla teknikolla käynyt siltä varalta josko jollekkin tuttu ongelma mutta käsiä levitellen sanotaan vaan terveeltä näyttää ja hyvin istuu. Meinaa kyllä masentaa tää tilanne.

        kerroppa vielä, minkälainen ongelma.


      • the_road
        pettymys suuri kirjoitti:

        On kyllä jo kertaalleen tehty uusikin mutta ei se tilanne siitä miksikään muuttunut. Myös on otettu kokeet mahdollisen sieni tulehduksen varalta suussa ja puhdasta tuntui olevan. Useammalla teknikolla käynyt siltä varalta josko jollekkin tuttu ongelma mutta käsiä levitellen sanotaan vaan terveeltä näyttää ja hyvin istuu. Meinaa kyllä masentaa tää tilanne.

        Oletko hammaslääkärille käynyt näyttämässä tilannettasi??


      • pettymys suuri
        pmma kirjoitti:

        kerroppa vielä, minkälainen ongelma.

        Eli ylä koko proteesin pitäminen tuskallista kipeän kitalaen vai miten sitä kuvaisi takia, kummiskin inhottava tunne kun proteesi on pitempään suussa. Nimen omaan kitalaessa ja eniten kait etuosassa.
        Olen kyllä käynyt näyttämässä myös hammas girurkille ja vastaus oli että vaikuttaa terveeltä ja jos varaa on niin voisi laittaa implantit ja niihin proteesin jossa on kitalaki avoin jos vaivaa.
        Siinä vaiheessa kun omat hampaat poistettin todettiin että ikenien luuta pitää muotoilla ennen kuin proteeseja voi tehdä tai saa sellaiset jotka pysyy paikallaan. Oliko niin että oli korkeat ikenet tai jotain mutta kummiskin paikallis puudutuksessa yläleuan luuta muotoiltiin.
        Mielestäni pysyvyys on hyvä mutta tunne protteesin alla kuin olisi hörpännyt tuli kuumaa juomaa jne.
        Olen käyttänyt suun sylkeä korvaavaa geeliä ja proteesin alla ja se helpottaa kunnetta hiukan mutta ei kestä kauaa.


      • nipnap
        the_road kirjoitti:

        Oletko hammaslääkärille käynyt näyttämässä tilannettasi??

        täällä sama tilanne siis että ylös tulee kokoproteesi. ja jännittää ihan hulluna! miten teillä tehtiin hoito? miulla näillä näkymin poistetaan kerralla koko leuka tyhjäksi ja laitetaan heti proteesi tilalle. tehtiinkö teillä samoin? tekikö teillä kirurgi poistot leikkaussalissa vai tavallinen hammaslääkäri vaan hoitotuolissa? ois kiva kuulla mitä on edessä...


      • jiynkltnm
        pettymys suuri kirjoitti:

        Eli ylä koko proteesin pitäminen tuskallista kipeän kitalaen vai miten sitä kuvaisi takia, kummiskin inhottava tunne kun proteesi on pitempään suussa. Nimen omaan kitalaessa ja eniten kait etuosassa.
        Olen kyllä käynyt näyttämässä myös hammas girurkille ja vastaus oli että vaikuttaa terveeltä ja jos varaa on niin voisi laittaa implantit ja niihin proteesin jossa on kitalaki avoin jos vaivaa.
        Siinä vaiheessa kun omat hampaat poistettin todettiin että ikenien luuta pitää muotoilla ennen kuin proteeseja voi tehdä tai saa sellaiset jotka pysyy paikallaan. Oliko niin että oli korkeat ikenet tai jotain mutta kummiskin paikallis puudutuksessa yläleuan luuta muotoiltiin.
        Mielestäni pysyvyys on hyvä mutta tunne protteesin alla kuin olisi hörpännyt tuli kuumaa juomaa jne.
        Olen käyttänyt suun sylkeä korvaavaa geeliä ja proteesin alla ja se helpottaa kunnetta hiukan mutta ei kestä kauaa.

        Kannattaa käydä suoraan proteesin vamistaneella hammasteknikolla. Välikäsien (hammaslääkärin) kautta kaikki viesti eivät välttämättä mene perille ja tarvittavat korjaukset jäävät tekemättä.


      • ei hyvä
        jiynkltnm kirjoitti:

        Kannattaa käydä suoraan proteesin vamistaneella hammasteknikolla. Välikäsien (hammaslääkärin) kautta kaikki viesti eivät välttämättä mene perille ja tarvittavat korjaukset jäävät tekemättä.

        olen käynyt, ovat sitä mieltä että proteesi on kunnossa.


    • kolkut suussa

      Mulla ollut yläproteesi kohta 3 vuotta. Ainoa mikä vieläkin vähän häiritsee on toi kova kitalaki. Mulle on hampaat istuneet hyvin suuhun, tosin laitan ne kiinni Corega pulverilla joka työpäivä, niin on varmempi olo. Alussa söin kotona aina ilman hampaita ja olin yöt ilman myös. Mutta nyt olen tottunut niihin ja pidän ne suussa koko ajan. Tärkeetä on niiden puhdistus eli pesu kunnolla ja välillä desifiointi, ettei tule mitään sienikasvua. Kurjaahan se kaiken kaikkiaan on kun joutuu omistaan luopumaan eikä ole implantteihinkaan varaa. Tosin ei ne kaikille edes käy riippuu ienharjasta sanoi hammaslääkärini, kun surkuttelin kohtaloani. Hammaslääkäri poistaa hampaat ihan hänen vastaanotollaan. Eka päivä oli ikenet turvoksissa mutta ei mulla sitten ollut mitään vaikeuksia ei kalvanut. Kerran on pohjustettu heti alkuun kun ikenet vetäytyy jonkun ajan kuluttua ja mullakin keinui proteesi, mutta ei enää. Tsemppiä tulevaan, kivaa se ei ole mutta onhan sitten raikkaat hampaat, mulla kun mäti joka juuri yäleuassa ja haju oli sen mukainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe