Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas

Lindu

Jesaja 53
1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

-
Jeesus Nasaretilainen naulittiin ristille 7.4.30 jaa, klo 9 aamupäivällä ja Hän kuoli kuusi tuntia myöhemmin, klo 15 aikoihin. Hän astui alas tuonelaan saarnaamaan evankeliumia vangituille ja nousi kolmantena päivänä kuolleista, niinkuin oli kirjoitettu.
*

107

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HalleluYeshua!

´ Minä näin, että valtaistuimella istuvan oikeassa kädessä oli kirjakäärö. Se oli molemmin puolin täyteen kirjoitettu ja seitsemällä sinetillä suljettu. Ja minä näin mahtavan enkelin, joka kuulutti kovalla äänellä: "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?" Kukaan taivaassa, maan päällä tai maan alla ei kyennyt avaamaan kirjaa ja katsomaan siihen. Minä itkin katkerasti sitä, ettei ollut ketään, joka olisi ollut arvollinen avaamaan kirjan ja katsomaan siihen.

Yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke. Leijona Juudan heimosta, Daavidin juurivesa, on voittanut. Hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä."

Minä näin, että valtaistuimen, niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, kuin teurastettu. Hänellä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat Jumalan seitsemän Henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan. Hän tuli ja otti kirjan valtaistuimella istuvan oikeasta kädestä. Kun hän oli ottanut kirjan, ne neljä olentoa ja 24 vanhinta lankesivat Karitsan eteen. Heillä oli kullakin kitara ja kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukouksia.

He veisasivat uutta virttä ja sanoivat: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu. Sinä olet verelläsi ostanut meidät Jumalalle kaikista sukukunnista, kielistä, kansoista ja heimoista. Sinä olet tehnyt heidät Jumalallemme valtakunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä."

Minä näin ja kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen, olentojen ja vanhinten ympäriltä. Heidän lukunsa oli 10 000 kertaa 10 000 ja tuhat kertaa tuhat. He sanoivat kovalla äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman, rikkauden, viisauden, väkevyyden, kunnian, kirkkauden ja ylistyksen."

Minä kuulin, kuinka kaikki luodut taivaassa, maan päällä, maan alla ja merellä, kaikki mitä niissä on, sanoivat: "Valtaistuimella istuvalle ja Karitsalle ylistys, kunnia, kirkkaus ja valta aina ja iäisesti!"

Ne neljä olentoa sanoivat: "Aamen."

Vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen palvoivat. ´

(Ilmestyskirja 5)

• Lindu

Johannes 18
      1 Kun Jeesus oli tämän puhunut, lähti hän pois opetuslastensa kanssa Kedronin puron tuolle puolelle; siellä oli puutarha, johon hän meni opetuslapsinensa.
      2 Mutta myös Juudas, joka hänet kavalsi, tiesi sen paikan, koska Jeesus ja hänen opetuslapsensa usein olivat kokoontuneet sinne.
      3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
      4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
      5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
      6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
      7 Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista".
      8 Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä";
      9 että se sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut: "En minä ole kadottanut ketään niistä, jotka sinä olet minulle antanut".
      10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
      11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: "Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?"
      12 Niin sotilasjoukko ja päällikkö ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni ja sitoivat hänet
      13 ja veivät ensin Hannaan luo, sillä hän oli Kaifaan appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylimmäisenä pappina.
      14 Ja Kaifas oli se, joka neuvottelussa oli juutalaisille sanonut: "On hyödyllistä, että yksi ihminen kuolee kansan edestä."
      15 Ja Jeesusta seurasi Simon Pietari ja eräs toinen opetuslapsi. Tämä opetuslapsi oli ylimmäisen papin tuttava ja meni Jeesuksen kanssa sisälle ylimmäisen papin kartanoon.
      16 Mutta Pietari seisoi portilla ulkona. Niin se toinen opetuslapsi, joka oli ylimmäisen papin tuttava, meni ulos ja puhutteli portinvartijatarta ja toi Pietarin sisälle.
      17 Niin palvelijatar, joka vartioi porttia, sanoi Pietarille: "Etkö sinäkin ole tuon miehen opetuslapsia?" Hän sanoi: "En ole".
      18 Mutta palvelijat ja käskyläiset olivat tehneet hiilivalkean, koska oli kylmä, ja seisoivat ja lämmittelivät. Ja myös Pietari seisoi heidän kanssaan lämmittelemässä.
      19 Niin ylimmäinen pappi kysyi Jeesukselta hänen opetuslapsistaan ja opistaan.
      20 Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.
      21 Miksi minulta kysyt? Kysy niiltä, jotka ovat kuulleet, mitä minä olen heille puhunut; katso, he tietävät, mitä minä olen sanonut."
      22 Mutta kun Jeesus oli tämän sanonut, antoi eräs palvelija, joka seisoi vieressä, hänelle korvapuustin sanoen: "Niinkö sinä vastaat ylimmäiselle papille?"
      23 Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"
      24 Niin Hannas lähetti hänet sidottuna ylimmäisen papin Kaifaan luo.
      25 Mutta Simon Pietari seisoi lämmittelemässä. Niin he sanoivat hänelle: "Etkö sinäkin ole hänen opetuslapsiaan?" Hän kielsi ja sanoi: "En ole".
      26 Silloin eräs ylimmäisen papin palvelijoista, sen sukulainen, jolta Pietari oli sivaltanut korvan pois, sanoi: "Enkö minä nähnyt sinua puutarhassa hänen kanssaan?"
      27 Niin Pietari taas kielsi, ja samassa lauloi kukko.

• Lindu

Johannes 18
        28 Niin he veivät Jeesuksen Kaifaan luota palatsiin; ja oli varhainen aamu. Ja itse he eivät menneet sisälle palatsiin, etteivät saastuisi, vaan saattaisivat syödä pääsiäislammasta.
        29 Niin Pilatus meni ulos heidän luokseen ja sanoi: "Mikä syytös ja kanne teillä on tätä miestä vastaan?"
        30 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Jos tämä ei olisi pahantekijä, emme olisi antaneet häntä sinun käsiisi".
        31 Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa";
        32 että Jeesuksen sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut, antaen tietää, minkälaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
        33 Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?"
        34 Jeesus vastasi hänelle: "Itsestäsikö sen sanot, vai ovatko muut sen sinulle minusta sanoneet?"
        35 Pilatus vastasi: "Olenko minä juutalainen? Oma kansasi ja ylipapit ovat antaneet sinut minun käsiini. Mitä olet tehnyt?"
        36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä".
        37 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."
        38 Pilatus sanoi hänelle: "Mikä on totuus?" Ja sen sanottuaan hän taas meni ulos juutalaisten luo ja sanoi heille: "Minä en löydä hänessä yhtäkään syytä.
        39 Mutta te olette tottuneet siihen, että minä päästän teille yhden vangin irti pääsiäisenä; tahdotteko siis, että päästän teille juutalaisten kuninkaan?"
        40 Niin he taas huusivat sanoen: "Älä häntä, vaan Barabbas!" Mutta Barabbas oli ryöväri.

• Lindu

Johannes 19
      1 Silloin Pilatus otti Jeesuksen ja ruoskitti hänet.
      2 Ja sotamiehet väänsivät kruunun orjantappuroista, panivat sen hänen päähänsä ja pukivat hänen ylleen purppuraisen vaipan
      3 ja tulivat hänen luoksensa ja sanoivat: "Terve, juutalaisten kuningas"; ja he antoivat hänelle korvapuusteja.
      4 Pilatus meni taas ulos ja sanoi heille: "Katso, minä tuon hänet ulos teille, tietääksenne, etten minä löydä hänessä yhtäkään syytä".
      5 Niin Jeesus tuli ulos, orjantappurakruunu päässään ja purppurainen vaippa yllään. Ja Pilatus sanoi heille: "Katso ihmistä!"
      6 Kun siis ylipapit ja palvelijat näkivät hänet, huusivat he sanoen: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!" Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja ristiinnaulitkaa, sillä minä en löydä hänessä mitään syytä".
      7 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi".
      8 Kun nyt Pilatus kuuli tämän sanan, pelkäsi hän vielä enemmän
      9 ja meni taas sisälle palatsiin ja sanoi Jeesukselle: "Mistä sinä olet?" Mutta Jeesus ei hänelle vastannut.
      10 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
      11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."
      12 Tämän tähden Pilatus koetti päästää hänet irti. Mutta juutalaiset huusivat sanoen: "Jos päästät hänet, et ole keisarin ystävä; jokainen, joka tekee itsensä kuninkaaksi, asettuu keisaria vastaan".
      13 Kun Pilatus kuuli nämä sanat, antoi hän viedä Jeesuksen ulos ja istui tuomarinistuimelle, paikalle, jonka nimi on Litostroton, hebreaksi Gabbata.
      14 Ja oli pääsiäisen valmistuspäivä, noin kuudes hetki. Ja hän sanoi juutalaisille: "Katso, teidän kuninkaanne!"
      15 Niin he huusivat: "Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet!" Pilatus sanoi heille: "Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne?" Ylipapit vastasivat: "Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari".
      16 Silloin hän luovutti hänet heille ja antoi ristiinnaulittavaksi. Ja he ottivat Jeesuksen.
      17 Ja kantaen itse omaa ristiänsä hän meni ulos niin sanotulle Pääkallonpaikalle, jota kutsutaan hebreankielellä Golgataksi.
      18 Siellä he hänet ristiinnaulitsivat ja hänen kanssaan kaksi muuta, yhden kummallekin puolelle, ja Jeesuksen keskelle.
      19 Ja Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: "Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas".
      20 Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi.
      21 Niin juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: "Älä kirjoita: 'Juutalaisten kuningas', vaan että hän on sanonut: 'Minä olen juutalaisten kuningas'."
      22 Pilatus vastasi: "Minkä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin".

• Lindu

Johannes 19
        23 Kun sotamiehet olivat ristiinnaulinneet Jeesuksen, ottivat he hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotamiehelle osansa, sekä ihokkaan. Mutta ihokas oli saumaton, kauttaaltaan ylhäältä asti kudottu.
        24 Sentähden he sanoivat toisillensa: "Älkäämme leikatko sitä rikki, vaan heittäkäämme siitä arpaa, kenen se on oleva"; että tämä kirjoitus kävisi toteen: "He jakoivat keskenänsä minun vaatteeni ja heittivät minun puvustani arpaa". Ja sotamiehet tekivät niin.
        25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
        26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
        27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
        28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
        29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
        30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
        31 Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
        32 Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
        33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
        34 vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
        35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
        36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
        37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".
        38 Mutta sen jälkeen Joosef, arimatialainen, joka oli Jeesuksen opetuslapsi, vaikka salaa, juutalaisten pelosta, pyysi Pilatukselta saada ottaa Jeesuksen ruumiin; ja Pilatus myöntyi siihen. Niin hän tuli ja otti Jeesuksen ruumiin.
        39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.
        40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.
        41 Ja sillä paikalla, missä hänet ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa uusi hauta, johon ei vielä oltu ketään pantu.
        42 Siihen he nyt panivat Jeesuksen, koska oli juutalaisten valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.

• vanha ja vakaa

On olemassa toinenkin teoria jeesuksen kuolintavasta, nimittäin hänet hirtettiin.
      Apollonius Tyanalainen olisi hänen seuraava inkarnaationsa.
      John Lennon saattoi ollan hänen nykyajan (tai menneen) inkarnaatio.
      Kyllä hän vielä tulee mutta synnytyslaitoksen kautta. Sillä sipuli.

• Rukoile Adonai Yeshualta selvyyttä siihen, että kuka Hän todella on, sillä noi sun pohdiskelut ovat ihan toiselta planeetalta :)

Mä rukoilin 40 vuotta sitten rehellisin ja nöyrin mielin selvyyttä siihen, että kuka Yeshua HaMashiach todella on ja mitä Hän voisi mulle merkitä. Samana päivänä kohtasin Hänet stadin Lasipalatsin seinustan vieressä seistessäni ja opin tuntemaan Hänet henkien Isänä!

Aseta siis rukouselämäsi kunniaan, niin saat kokea aitoja ihmeitä, jotka muuttavat elämäsi.

Ps. Mutta jos elämässäsi ei mielestäsi ole mitään parannuksen aihetta, niin unohda tämä kirjoitukseni ja jatka vaan matkaaasi valitsemallasi laavealla tiellä, joka vie kadotukseen, vaikket siihen uskoisikaan...

• Lindu
        Yakov kirjoitti:

Rukoile Adonai Yeshualta selvyyttä siihen, että kuka Hän todella on, sillä noi sun pohdiskelut ovat ihan toiselta planeetalta :)

Mä rukoilin 40 vuotta sitten rehellisin ja nöyrin mielin selvyyttä siihen, että kuka Yeshua HaMashiach todella on ja mitä Hän voisi mulle merkitä. Samana päivänä kohtasin Hänet stadin Lasipalatsin seinustan vieressä seistessäni ja opin tuntemaan Hänet henkien Isänä!

Aseta siis rukouselämäsi kunniaan, niin saat kokea aitoja ihmeitä, jotka muuttavat elämäsi.

Ps. Mutta jos elämässäsi ei mielestäsi ole mitään parannuksen aihetta, niin unohda tämä kirjoitukseni ja jatka vaan matkaaasi valitsemallasi laavealla tiellä, joka vie kadotukseen, vaikket siihen uskoisikaan...

"Mä rukoilin 40 vuotta sitten rehellisin ja nöyrin mielin selvyyttä siihen, että kuka Yeshua HaMashiach todella on ja mitä Hän voisi mulle merkitä. Samana päivänä kohtasin Hänet stadin Lasipalatsin seinustan vieressä seistessäni ja opin tuntemaan Hänet henkien Isänä!"

Tää on jo huippujuttu. Jeesus tuli moikkaamaan Lasipalatsilla!
        Uskon kyllä. Tällaista tapahtuu. Kenellä meistä on minkäkinlaiset kokemuksensa.

Jos satut toistamiseen tapaamaan, kerro terveisiä ja pyydä muistamaan minua Valtakunnassaan.

• Lindu kirjoitti:

"Mä rukoilin 40 vuotta sitten rehellisin ja nöyrin mielin selvyyttä siihen, että kuka Yeshua HaMashiach todella on ja mitä Hän voisi mulle merkitä. Samana päivänä kohtasin Hänet stadin Lasipalatsin seinustan vieressä seistessäni ja opin tuntemaan Hänet henkien Isänä!"

Jos satut toistamiseen tapaamaan, kerro terveisiä ja pyydä muistamaan minua Valtakunnassaan.

Sulle Lindu:

Iloitsen siitä, että pidit kertomustani mahdollisena :)

Taustaa tuolle tapaamiselle:
        Osa 1/2 (lainaus eräästä keskustelusta)

>>>Kirjoitit:
        "...jokainen ihmissielu ei ehkä olekkaan valmis varauksetta palvelemaan jotakin "Jumalaa" mitä ei edes pysty aisteillaan havaitsemaan saatikka "Jumalaa" joka ei halua näyttäytyä ihmiselle siten että se voisi sen aisteillaan havaita !"

Vastaan:
        Toteamuksesi on oikea. Minäkään en olisi vapaasti valinnut uskoa siihen Jumalaan, josta Jeshua Messias tuli tänne maan päälle evankeliumia julistamaan, ellen olisi oppinut luottamaan Jeshuaan hyvänä ihmisenä. Sydämeni löysi luotettavan ystävän Jeshua Messiaassa.

Seuraava tositapahtuma sattui minulle sen seurauksena Hesassa vuonna 1971 pääsiäisviikolla:

Olin Hesan Tekun 3.:lla luokalla ja viimeinen tenttikausi oli puolivälissä. Olin menestynyt poikeuksellisen hyvin tenteissä, vaikka (tai oikeammin sanoen juuri siitä syystä että) olin joka ilta läksyjen luvun jälkeen juuri ennen maate menoa hiljentynyt lukemaan Johanneksen evankeliumia kirjeellisen Raamattukurssin muodossa, nimeltään "Elämän Valkeus".

Olin menossa viettämään Pääsiäistä maalle vanhempieni luo ja kävellessäni Linja-autoasemalle muistelin, miten olin tullut otetuksi Yeshuan Vuorisaarnasta ja etenkin jakeesta: "Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä kiellä tarvitsevalta hyvää milloin sitä tehdä voit !"

Olin näet päättänyt tuon jakeen johdosta antaa kaikille pummeille tuplalantin eli kaksinverroin mitä he pummaisivat, jos mulla vain sattuu rahaa olemaan. Päätin noin siksi, että uskoin Yeshuan todella TARKOITTAVAN juuri sitä mitä Hän sanoi.

Saavuttuani Lasipalatsin edustalle tuona keskiviikona iltapäivällä, mietin että mitä kaikkea Yeshua voisi minulle merkitä sen lisäksi, että Hänen opetuksensa ovat ylen ihmeelliset ja sain nyt 5 päivää Pääsiäislomaa (?)

Oli aurinkoinen ja leuto iltapäivä, eikä mitään suurta ruuhkaa. Itse asiassa Hesan keskusta oli verraten hiljainen tuohon aikaan. Seisoin rennosti odottaen linjuria Siuntion lähtölaiturilla.

Silloin, kun ajattelin juuri Yeshuan persoonaa ja että tahtoisin oppia tuntemaan Hänet paremmin, alkoi merkillinen tapahtumien sarja !

Siirtykämme nyt tuohon iltapäivähetkeen...

Näen ikäänkuin sumupilven seisovan jalkakäytävällä noin 20 m:n etäisyydellä asemarakennuksen suunnassa. Ihmettelen, että miten tuo on mahdollista, koska ilma on muutoin kirkas ja aurinko paistaa sinitaivaalta (?)

Sumu haihtuu kuin huomaamatta ja sen sisältä paljastuu noin 50-vuotias mies siniseen arkipukuun pukeutuneena. Mies oli normaalivartaloinen, noin 170 cm pitkä ja hänellä oli valkoiset hiukset. Ei partaa eikä viiksiä. Oli silmiinpistävää, että hänen siniset silmänsä loistivat kuin lamput jotain yliluonnollista valoa jo noin 20 m:n etäisyydeltä ja hän katsoi suoraan minuun ja alkoi rauhallisesti kävellä luokseni. Koko ajan hän kiinteästi katsoi minua silmiin.

Tultuaan aivan eteeni kasvotusten, hän sanoi: "Voisitko antaa minulle 5 penniä, sillä se minulta puuttuu yömajamaksusta ?" Huomasin, että hänen suunsa oli hänen puhuessaan koko ajan kiinni ja että todellisuudessa kuulin hänen ajatuksensa !
        Se oli hätkähdyttävää tajuta.

(jatkuu alla)

• Lindu kirjoitti:

Osa 2/2

Mietin, että miten noin siististi pukeutunut mies voi olla 5 p:n tarpeessa ?

Otin lompakkoni esiin ja muistin samalla Yeshualle juuri antamani lupauksen antaa pummeille tuplalantin, jos vain minulla kolikkoja olisi.

Mielestäni 10 p olisi kuitenkin niin mitättömän vähän ja siksi aioin antaa hänelle 5 mk, sillä tiesin mulla olevan sen lisäksi 10 mk seteli, joka riittäisi linjurireissuun edestakaisin. Juuri kun aioin ottaa 5 mk:n setelin, kuulin miehen sanovan (taaskin suu kiinni) siis ajatuksen välityksellä: "Vain 5 p. Ei yhtään enempää."

Laitoin sen 5 mk takaisin lompakkoon ja avasin kolikkolokeron. Silloin tunsin tuon miehen katsovan suoraan silmieni läpi sieluuni asti ja näkevän kaiken sisimmässäni. Koin valtavan pyhyyden läsnäolon ja aloin pelätä suunnattomasti.

Mies katsoi koko ajan silmiini ja kaikki syntini ja pahat tekoni tulivat kuin filminauhana esille mieleeni. Mies sanoi rauhallisesti suunsa kiinni ollen: "Totisesti sinä olet suurisyntinen ihminen ."

Silloin tajusin olevani Luojani kanssa kasvotusten ja olisin halunnut kadota maan rakoon. Katsoin alas jalkateriini ja etsin silmilläni sopivaa rakoa maasta sinne syöksyäkseni. Ei löytynyt.

Juuri silloin tapahtui vieläkin merkillisempää !

Minusta astui voimallisesti esiin jokin henki, joka vastasi puolestani Luojalle: "Totisesti minä olen suurisyntinen ihminen, mutta minä turvaan kaikessa Jumalan armoon !"

Olin niin ihmeissäni, etten voinut muuta kuin tapailla samoja sanoja ja toistin ne mielessäni Luojalle sanoen: "Juuri niin, minä olen suurisyntinen ihminen, mutta minä turvaan kaikessa Jumalan armoon."

Silloin koin valtavan yliluonnollisen rakkauden ja armon virtaavan Luojan silmien kautta minuun ja kaikki pelkoni katosi. Olin kuin alaston Luojan edessä, mutta samalla armahdettu ja rakastettu.

Sitten tuo sama henki, joka oli minua puolustanut jatkoi sanoen: "Isä, minun on raskas olla täällä pahassa maailmassa. Ota minut pian takaisin luoksesi !"

Luoja kuunteli tuon hengen puhetta ja katsoi vaiti ollen säälivästi minua. Ymmärsin että edessäni oli henkien Isä eli itse kaikkeuden Isä, vaikkakin ihmishahmoon verhoutuneena.

Muistin, mitä olin aikeissa tehdä ja otin nuo 7 p esille, annoin ne Luojalle sanoen: "Tässä sulle 7 p, että ainakin riittää."

Hän otti ne ihmetellen käteensä, kiitti ja lähti kävelemään kohden Mannerheimintietä. Katsoin Hänen peräänsä ja mietin, että katoaakohan Hän samalla tavalla kuin tulikin.

Käveltyään noin 20 m, Hän kääntyi ympäri ja katsoen minuun nosti oikean kätensä taivasta kohti ja huusi minulle: "Totisesti me tapaamme vielä !" Sitten Hän käveli hiljakseen ja poistui näköpiiristäni.

- - -

Tuota tapausta en unohda koskaan.

Siunausta ja hyvää Pääsiäistä Yeshuassa !

• vanha ja vakaa

en minä rukoile, enemmänkin funtsin asioita. Jos rukoilee ja pyytää itselleen jotain syylklistyy mustaan magiaan.
      Minun polkuni on ollut aina kovin kaponen, olen vaatimaton mies. Kännykkäkin on
      kymmenen vuotta vanha ja auto yli kaksi keraa se.
      Koen ihan jatkuvasti ihmeitä, jokainen aamukin on ihme, ei siinä tarvii mielikuvitusolentoja mouruta.
      Mielummin minä menen kadotukseen kuin uskovaisten taivaaseen.
      Siellä voin ainakin auttaa jotakin. Kiihkouskovaisia autan viimeiseksi.

• 6+12

Jeesuksella on oma palsta, ristillisellä osastolla.

Vaikka täysikuu kuinka vetää hulluttelemaan, niin pitää pysyä omassa karsinassa.

Se on oikeaa.. mielisyyttä.

• Lindu

Tätä mieltä olen itsekin, periaatteessa.

Mutta oikeastaan Hän oli juutalainen kuolemaansa asti, Hän kuoli juutalaisena, eikä kristinuskoa vielä ollut. Kristinusko syntyi vasta Hänen ylösnousemisensa jälkeen.

Hän oli juutalainen ja Juutalaisten Kuninkaana Hänet tapettiin, se luki kolmella kielellä Hänen ristillään. Hänen seuraajansa olivat pääosin juutalaisia ja kaikki hengelliset kiistat Hän kävi juutalaisen papiston ja ylipapin kanssa.

Ylösnousemisensa jälkeen Hän saarnasi vielä 40 päivää juutalaisten keskellä, kunnes Hänet, lukuisten todistajien silmien edessä, nostettiin ylös Taivaaseen. Hän Itse ei kohdistanut saarnojaan pääasiassa muille kuin juutalaisille. Kuitenkin Hänen seuraajissaan oli jo tuolloin muihinkin kansoihin kuuluvia uskovia.

Hän jätti tehtävän seuraajilleen, viedä evankeliumi kaikkeen maailmaan. Juutalaisille ensin, sitten myös pakanoille.

• vanha ja vakaa
        Lindu kirjoitti:

Tätä mieltä olen itsekin, periaatteessa.

Mutta oikeastaan Hän oli juutalainen kuolemaansa asti, Hän kuoli juutalaisena, eikä kristinuskoa vielä ollut. Kristinusko syntyi vasta Hänen ylösnousemisensa jälkeen.

Hän oli juutalainen ja Juutalaisten Kuninkaana Hänet tapettiin, se luki kolmella kielellä Hänen ristillään. Hänen seuraajansa olivat pääosin juutalaisia ja kaikki hengelliset kiistat Hän kävi juutalaisen papiston ja ylipapin kanssa.

Ylösnousemisensa jälkeen Hän saarnasi vielä 40 päivää juutalaisten keskellä, kunnes Hänet, lukuisten todistajien silmien edessä, nostettiin ylös Taivaaseen. Hän Itse ei kohdistanut saarnojaan pääasiassa muille kuin juutalaisille. Kuitenkin Hänen seuraajissaan oli jo tuolloin muihinkin kansoihin kuuluvia uskovia.

Hän jätti tehtävän seuraajilleen, viedä evankeliumi kaikkeen maailmaan. Juutalaisille ensin, sitten myös pakanoille.

En haluaisipilata pääsiäistäsi mutta kertomuksesi on huomattavasti liioiteltu ja paisuteltu. Myöskään minkäänlaisia todisteita tragediasta ei oile.
        Jonkinlainen jeesus on kyllä ollut ja useampiakin niinkuin olen jo sanonut.
        mutta kun kuollaan niin siitä eii enää mätänevä raato nouse, esittämäsi väitte ylösnousemuksesta on luonnonlakien pilkkaamista eli yhtäkuin jumalan pilkkaamista.
        Jeesus on kyllä saattanut kummitella mutta fyysisesti lihana ja verenä ei ole kuolemansa jälkeen kävellyt saatikka kavereilleen porissut.

• elena.dei

Niin, hän kuoli 14. päivänä vuoden alusta lukien, nisankuun 14 iltapäivällä kuten kirjoitat. Tänä iltana 6.4.2012 alkaa nisankuu illalla auringonlaskusta. Huomenna 7.4. on siis se viattoman uhrin kuoleman muistopäivä, eikä sen tapahtuman päivä ollut mikään pitkäperjantai, koska hän oli vielä viikkosabattina eli lauantaina kolmen yön ja päivän jälkeen haudassa, ja sitä seuraavana aamuna naiset löysivät tyhjän hautaluolan. 14. päivä oli se, jolloin uhrattiin karitsoja temppelissä. Hän oli haudassa koko torstain, perjantain ja lauantain, keskiviikkoillasta lähtien. Kolme täyttä päivää ja yötä: Joonan merkki. Samana aamuna sanhedrin kokoontui ja tuomitsi hänet kuolemaan. 14. päivä oli Pesach (engl Passover, ei Easter, joka on pakanajuhla osin). Pesach oli juhlasabatti tai erikoisjuhlapyhä. Naiset haudalla kävivät sunnuntaiaamuna, viikon 1. päivänä.

• 7+13

elena. dei

" Kolmen yön ja päivän jälkeen vielä haudassa.. "

Vai silleen, mutta kun Tanak puhuu kolmantena päivänä heräämisestä.

" Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua ja kolmantena hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessään. "

Ps.
        ”Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki.”

( ylettyykö ymmärrys )

• Elena Dei.
        7+13 kirjoitti:

elena. dei

" Kolmen yön ja päivän jälkeen vielä haudassa.. "

Vai silleen, mutta kun Tanak puhuu kolmantena päivänä heräämisestä.

" Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua ja kolmantena hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessään. "

Ps.
        ”Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki.”

( ylettyykö ymmärrys )

Matteuksen 12. luvun mukaan Hän itse sanoi näin: 40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. 3 täyttä päivää ja yötä vuoden 14. päivän iltapäivästä (kuolinhetkestä) klo 15 (kuudes tunti) lasketaan eteenpäin.

• 16+15

Mitä mahtaa tarkoittaa Imma-nu-el ?

Ima on ainakin äiti.... ja maa on ilmeisesti maa.... nunnukanuuta (nu ) en vielä tiedä, mutta lopussa on ainakin EL.

A-VI-nu, she-ba-sha-MA-jim, Isämme joka taivaassa
      jit-ka-DESH shim-HA, pyhitettäköön nimesi
      ta-VO mal-hut-HA tulkoon valtakuntasi
      je-a-SE re-tson-HA tehtäköön tahtosi
      ke-ba-sha-MA-jim kuten taivaassa
      ken ba-A-rets myös maassa
      et LE-hem hu-KEI-nu TEN LA-nu ha-JOM - säädetty leipämme anna meille tänään
      u-SLAH LA-nu al ha-ta-EI-nu ja anna anteeksi meille syntimme.

Tästä löytyy nu, monta kertaa ja viimeiseltä riviltä El-nu. ( nu-el )

Imma-nu-el on jotain äiti maasta ja Jumalasta. Eipä siitäkän löydy jeesusta.

• Lindu

Im (kanssa, engl.: "with") - anu (meidän, engl.: "us") - el (Jumala, Herra).
        Jumala meidän kanssamme.

• 8+11

Mistä se on englantiin käännetty ?

Joku oli kehittänyt tällaisen version.

el ima = el emä = elämä

tuo sana ollut käytössä Suomen kansoilla jo kauan ennen kristinuskon tuloa. El ima hepreaa ja tarkoittaa El=Jumala ima=emä=nainen,äiti,nisäkäs,ruokkija. Suomessa sanassa elämä on kyse monoteistisesta yhdestä Jumalasta joka ruokkii ja antaaa ja luo elämän.

• Lindu

Se ei koostu sanoista imma-nu-el, vaan Im-anu-el. Kanssa-mme-Jumala.

• Adonai Yeshua HaMashiach HaNostri on koko maan Kuningas!

Hän on koko ihmiskunnan ainoa, mutta myös todellinen pelastuksen toivo! HalleluYah!

• vanha ja vakaa

jaa ihmiskunnan. Eikö Universumin Kuningas olisi hienompi titteli.
        Varmaan jeesus paukuttais henkseleitä.

Ja mistähän tämä sakki pitäisi pelastua?

• Lindu
        vanha ja vakaa kirjoitti:

Mistäkö? Mistäkö?
        Iankaikkiselta kadotuksen, eli Hel vetin tuomiolta.

Me kaikki ihmiset olemme tuomion alaisia. Langenneita. Meissä ei ole mitään pyhää. Me olemme synnin saastuttamia. Kuolemaan tuomittuja.

Me emme kestä Pyhän Jumalan ja Pyhien olentojen edessä. Me olemme limaisia rottia.

Tästä syystä Jumala Itse hankki meille pelastuksen, ryhtymällä Itse sijaiskärsijäksi, kuolemalla ja ylösnousemuksensa kautta voittamalla kuoleman. Me emme voi itse sovittaa pahoja tekojamme.

Meidän ainoa pelastuksemme kadotuksen tuomiosta on tehdä parannus, eli kääntyä Jumalan puoleen ja uskoa Jeesuksen sovitustyö omalla kohdallamme. Jeesus lahjoittaa meille oman pyhyytensä ja tässä armossa eläen me kuolemamme hetkellä pääsemme Jumalan luo Taivaaseen. Ilman sovituksen uskoa aukeaisi iankaikkisen Hel vetin portti.

• 7+15
        Lindu kirjoitti:

Mistäkö? Mistäkö?
        Iankaikkiselta kadotuksen, eli Hel vetin tuomiolta.

Me kaikki ihmiset olemme tuomion alaisia. Langenneita. Meissä ei ole mitään pyhää. Me olemme synnin saastuttamia. Kuolemaan tuomittuja.

Me emme kestä Pyhän Jumalan ja Pyhien olentojen edessä. Me olemme limaisia rottia.

Tästä syystä Jumala Itse hankki meille pelastuksen, ryhtymällä Itse sijaiskärsijäksi, kuolemalla ja ylösnousemuksensa kautta voittamalla kuoleman. Me emme voi itse sovittaa pahoja tekojamme.

Meidän ainoa pelastuksemme kadotuksen tuomiosta on tehdä parannus, eli kääntyä Jumalan puoleen ja uskoa Jeesuksen sovitustyö omalla kohdallamme. Jeesus lahjoittaa meille oman pyhyytensä ja tässä armossa eläen me kuolemamme hetkellä pääsemme Jumalan luo Taivaaseen. Ilman sovituksen uskoa aukeaisi iankaikkisen Hel vetin portti.

Huuhaa !

• 4+4

Huuhaa, väärä palsta.

• vanha ja vakaa kirjoitti:

Sulle "vanha ja vakaa"

Jos koet kuuluvasi ihmiskuntaan, niin sulle riittää Adonai Yeshua.

Hän pelastaa sinut ennen kaikkea omalta mielettömyydeltäsi eli perissynnin turmeleman ihmisen oman petollisen sydämen harhoilta ja sen lisäksi joutumasta siihen pahaan paikkaan, jossa Jovin kirjan mukaan valkeneminenkin on pimeyttä.

Taistele tiesi pelastukseen, niin pääset lopulta taivaaseen!

• vanha ja vakaa
        Yakov kirjoitti:

Sulle "vanha ja vakaa"

Jos koet kuuluvasi ihmiskuntaan, niin sulle riittää Adonai Yeshua.

Hän pelastaa sinut ennen kaikkea omalta mielettömyydeltäsi eli perissynnin turmeleman ihmisen oman petollisen sydämen harhoilta ja sen lisäksi joutumasta siihen pahaan paikkaan, jossa Jovin kirjan mukaan valkeneminenkin on pimeyttä.

Taistele tiesi pelastukseen, niin pääset lopulta taivaaseen!

Mistä meidän tulee pelastua, kiihkouskovaisia voisin neuvoa että pelastukaa tyhmyydeltä ja aivopesulta.
        Onko se nyt mielettömyyttä jos yrittää tuoda kiihkouskovaisille julki että heitä on jymäytetty.. Mitään näyttöä jumalasta, Jeesuksen tulemisesta, teidän paasaamannesta
        helvetistä, ylösnousemuksesta ym tempauksista ei ole.
        Mutta totta on se että jääkausi uhkaa, ilmaston muutos uhkaa, sodat uhkaavat,
        maapallon luonnonvarojen ryöstö ja ehtyminen uhkaa, luonnon saastuminen uhkaa, ym..
        Nämä ovat todellisia asioita, varautukaaa niihin, uskonnollinen hihhulointi on elämän haaskausta ja harhaa.

Taivaaseen ei mene kukaan, tuonpuoleiseen kylläkin.
        Se on tuossa vieressämme -verhon takana.

• vanha ja vakaa kirjoitti:

Mistä meidän tulee pelastua, kiihkouskovaisia voisin neuvoa että pelastukaa tyhmyydeltä ja aivopesulta.
        Onko se nyt mielettömyyttä jos yrittää tuoda kiihkouskovaisille julki että heitä on jymäytetty.. Mitään näyttöä jumalasta, Jeesuksen tulemisesta, teidän paasaamannesta
        helvetistä, ylösnousemuksesta ym tempauksista ei ole.
        Mutta totta on se että jääkausi uhkaa, ilmaston muutos uhkaa, sodat uhkaavat,
        maapallon luonnonvarojen ryöstö ja ehtyminen uhkaa, luonnon saastuminen uhkaa, ym..
        Nämä ovat todellisia asioita, varautukaaa niihin, uskonnollinen hihhulointi on elämän haaskausta ja harhaa.

Taivaaseen ei mene kukaan, tuonpuoleiseen kylläkin.
        Se on tuossa vieressämme -verhon takana.

Sulle 'vanha ja vakaa':

Koska olet jo vanha, niin sua ei uhkaa noista luettelemistasi uhkista jääkausi, ilmastonmuutos, sodat (vaan korkeintaan yksi sota), maapallon luonnonvarojen ryöstö, luonnonvarojen saastuminen jne.

Nuoria ja tulevia sukupolvia osa noista uhkista voivat uhata, mutta vain sillä edellytyksellä, että Iso Herra antaa vielä ihmiskunnalle armonaikaa ennen ns. Googin sotaa, jonka jälkeen siirrymmekin 1000-vuotiseen rauhanaikaan, jonka alkaessa ihmiskunnan väkiluku on redusoitunut murto-osaan nykyisestä.

Olet epäuskoinen ateisti, joka et vielä tajua, että ihminen ei voi saada selvyyttä ihmiselämän yliluonnollisiin ja todellisiin tarkoitusperiin, kuin ensin uskomalla Raamatun alkuperäistä alullepanijaa eli Luojaamme. Jos aidosti etsimme elämämme tarkoitusta ja uskomme ensin Hänen Sanaansa, niin sitten Hän avaa ymmärryksemme näkemään todellisuuden Raamatun ja paljon muunkin asian suhteen.

Jos elämme tämän lyhyen elämämme ateistien tavoin epäuskossa, toteuttaen sairaiden ajatustemme ja himojemme mielitekoja, niin tulemme näkemään olemassaolomme todellisen syyn vasta viimeisellä tuomiolla, mutta silloin emme voi enää saada armoa, emmekä syntien anteeksiantamusta, koska etsikkoaikamme on silloin ikuisesti ohi!

Mitä tulee väitteeseesi "Taivaaseen ei mene kukaan, tuonpuoleiseen kylläkin" kehotan sua pitää suuta sordiinolla, sillä taivaaseen menemisestä et sinä päätä, vaan paljon sua suurempi Herra, Adonai Yeshua, ja mä olen menossa sinne Hänen antamin valtuuksin! HalleluYah!

• vanha ja vakaa

joutuuko sellainen ateistikin helvettiin joka on aina auttanut kaikkia pyytettömästi, ollut kiltti ja huomaavainen lähimmäisiään ja kaikkia elollisia olentoja kohtaan, tehnyt elämänsä rehellistä työtä ym. mutta ei usko jumalaan ja jeesuksen sovitustyöhön.
      Muuten kuolemaa ei ole.

• 12+20

Yksi oikeamielinen on paholaiselle suurempi riesa, kuin miljoona sokeaa uskovaista.

• Lindu

Tässä kohdin oppi on ankaraa.
        Kukaan ei ole niin hyvä, että pääsisi Taivaaseen omilla ansioillaan.
        Ainoastaan usko ja luottamus Jeesuksen ansioon pelastaa.

Sillä Taivasten Valtakuntaan ei voi päästä mitään epäpyhää. Ihminen ei parhaimpienkaan tekojensa perusteella ole täydellisen pyhä. Niinpä Jumala ratkaisi asian päättämällä lahjoittaa Oman Pyhyytensä ihmisille uskon kautta, eli ns. lahjavanhurskauden.

Sen saaminen edellyttää ainoastaan nöyryyttä ja rehellisyyttä ja syntiensä ja kelvottomuutensa tunnustamista ja luottamusta ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, joka on tehnyt ja lahjoittanut koko iankaikkisen sielunpelastuksen meille Itsensä, eli ihmiseksi tulleen Jeesuksen kautta.

Me emme voi muuta kuin tunnustaa syntimme ja kelvottomuutemme, kääntyä parannuksessa Jumalan puoleen ja pyytää Jumalan armoa. Joka tämän sydämestänsä tekee ja sanoo, saa uskoa Jumalan omien sanojen mukaisen synninpäästön.

Jesaja 1:16-20
        16 Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
        17 Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
        18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        19 Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
        20 mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.

1.Joh.1
        1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
        2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
        3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
        4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
        5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        *

• vanha ja vakaa
        Lindu kirjoitti:

Tässä kohdin oppi on ankaraa.
        Kukaan ei ole niin hyvä, että pääsisi Taivaaseen omilla ansioillaan.
        Ainoastaan usko ja luottamus Jeesuksen ansioon pelastaa.

Sillä Taivasten Valtakuntaan ei voi päästä mitään epäpyhää. Ihminen ei parhaimpienkaan tekojensa perusteella ole täydellisen pyhä. Niinpä Jumala ratkaisi asian päättämällä lahjoittaa Oman Pyhyytensä ihmisille uskon kautta, eli ns. lahjavanhurskauden.

Sen saaminen edellyttää ainoastaan nöyryyttä ja rehellisyyttä ja syntiensä ja kelvottomuutensa tunnustamista ja luottamusta ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, joka on tehnyt ja lahjoittanut koko iankaikkisen sielunpelastuksen meille Itsensä, eli ihmiseksi tulleen Jeesuksen kautta.

Me emme voi muuta kuin tunnustaa syntimme ja kelvottomuutemme, kääntyä parannuksessa Jumalan puoleen ja pyytää Jumalan armoa. Joka tämän sydämestänsä tekee ja sanoo, saa uskoa Jumalan omien sanojen mukaisen synninpäästön.

Jesaja 1:16-20
        16 Peseytykää, puhdistautukaa; pankaa pois pahat tekonne minun silmäini edestä, lakatkaa pahaa tekemästä.
        17 Oppikaa tekemään hyvää; harrastakaa oikeutta, ojentakaa väkivaltaista, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.
        18 Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.
        19 Jos suostutte ja olette kuuliaiset, niin te saatte syödä maan hyvyyttä;
        20 mutta jos vastustatte ja niskoittelette, niin miekka syö teidät. Sillä Herran suu on puhunut.

1.Joh.1
        1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
        2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
        3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
        4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
        5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
        8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
        *

joutuuko tämä kiltti ateistimme siis helvettiin.
        Onko siellä Albert Einsteinkin?

• Lindu

joutuuko tämä kiltti ateistimme siis helvettiin.
        Onko siellä Albert Einsteinkin?

Jeesus kieltää lausumasta lopullista kadotustuomiota kenellekään henkilökohtaisesti. En siis tiedä, enkä uskalla arvata, missä kukakin lopulta on. Nämä iankaikkisuusasiat selvittää jokainen itse Luojansa kanssa.

Evankeliumi opettaa, ettei kukaan voi päästä Taivaaseen muutoin kuin Jeesuksen kautta. Se on: uskon kautta Jeesuksen ristiin, eli sovitustyöhön.

Kun Jumala kysyy Viimeisellä tuomiolla: mihin perustat oikeutesi Taivasten Valtakuntaan, niin ehdottomasti väärä vastaus on alkaa luetella hyviä tekojaan. Sillä silloin otetaan esiin vaaka, jossa hyvät ja pahat teot punnitaan.

Oikea vastaus Jumalan edessä on: "olen kurja ja syntinen, enkä itsessäni ansaitse pelastusta. Turvaudun Sinun pyhään sanaasi, että Kristus on kuollut kaikkien puolesta ja sovittanut minunkin syntini. Minulla ei ole muuta annettavaa Sinulle Pyhä Jumala, kuin Kristuksen Jeesuksen ansio ja Pyhän Henkesi puolustus. Armahda minua." Tässä uskossa emme tarjoa Jumalalle omaa vanhurskauttamme, vaan uskon kautta omistettavaa Jumalan lahjavanhurskautta.

• vanha ja vakaa
        Lindu kirjoitti:

Jeesus kieltää lausumasta lopullista kadotustuomiota kenellekään henkilökohtaisesti. En siis tiedä, enkä uskalla arvata, missä kukakin lopulta on. Nämä iankaikkisuusasiat selvittää jokainen itse Luojansa kanssa.

Evankeliumi opettaa, ettei kukaan voi päästä Taivaaseen muutoin kuin Jeesuksen kautta. Se on: uskon kautta Jeesuksen ristiin, eli sovitustyöhön.

Kun Jumala kysyy Viimeisellä tuomiolla: mihin perustat oikeutesi Taivasten Valtakuntaan, niin ehdottomasti väärä vastaus on alkaa luetella hyviä tekojaan. Sillä silloin otetaan esiin vaaka, jossa hyvät ja pahat teot punnitaan.

Oikea vastaus Jumalan edessä on: "olen kurja ja syntinen, enkä itsessäni ansaitse pelastusta. Turvaudun Sinun pyhään sanaasi, että Kristus on kuollut kaikkien puolesta ja sovittanut minunkin syntini. Minulla ei ole muuta annettavaa Sinulle Pyhä Jumala, kuin Kristuksen Jeesuksen ansio ja Pyhän Henkesi puolustus. Armahda minua." Tässä uskossa emme tarjoa Jumalalle omaa vanhurskauttamme, vaan uskon kautta omistettavaa Jumalan lahjavanhurskautta.

tämän teidän pakanallisen oppinne mukaan Albert Einstein on joutunut tai joutumassa helvettiin. Hänhän mollasi pahasti uskontoja.
        Viimeistä tuomiota ei ole olemassakaan, ehkä sitten joskus kun aurinko jysähtää ja nielaisee planeettamme.
        Tuomiopäiviä on kyllä, eli aina kun synnymme koemme sen tuomiopäivänä.
        Karman laki ryhtyy toimimaan, mitä kylvät sitä niität.
        Kuka palatsissa, toinen pakolaisleirillä kärpästen ja sodan keskellä, ansioidemme mukaan.

• Lindu

tämän teidän pakanallisen oppinne mukaan Albert Einstein on joutunut tai joutumassa helvettiin. Hänhän mollasi pahasti uskontoja.
        Viimeistä tuomiota ei ole olemassakaan, ehkä sitten joskus kun aurinko jysähtää ja nielaisee planeettamme.
        Tuomiopäiviä on kyllä, eli aina kun synnymme koemme sen tuomiopäivänä.
        Karman laki ryhtyy toimimaan, mitä kylvät sitä niität.
        Kuka palatsissa, toinen pakolaisleirillä kärpästen ja sodan keskellä, ansioidemme mukaan.

Uskontoja voi arvostella, kunhan varoo mollaamasta Itseään Jumalaa.
        Enpä haluaisi kuolemani hetkellä turvata karmanlakiin.

• kannattaa lukea
        Lindu kirjoitti:

Jeesuksen opetus ymmärtäväisestä rakentajasta:

"Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat! Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.

Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.

Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi. Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."

(Matteus 7:11-27)

• vanha ja vakaa
        Lindu kirjoitti:

Karman laki ei ole sellainen johon turvaudutaan, se on luonnon laki jonka alaisia olemme kaikki.
        Sitä ei ole mihinkään kirjoitettu eikä se ole kenenkään oppi eikä sanonoma.
        Sitä ja jälleensyntymisoppia on opetettu varhaiskristillisyydessä ja myös juutalaisten ja kristittyjen salaisessa opissa. Raamatussakin on maininta "Mitä kylvät sitä niität" samoinkuin jälleensyntymisestä.
        Mielikuvitusolennon mollaamista ei tarvitse varoa, sen tiesi viisas Einsteinikin.

• 10+16

Ei kukaan joka on juonut vanhaa viiniä, halua uutta, vaan sanoo tämä on hyvää.

Älä pane uutta viinia vanhoihin leileihin.

Älä sotke kahta ei uskontoa. Jesaja ei kuulu kristinoppiin.

• Lindu

Itseasiassa kuuluu kristinoppiin. Kristityt lukevat sekä Tanakhia, että UT:a.
        Kristityt nimenomaan näkevät niiden yhteenkuuluvuuden, eli jatkumon.
        Jesaja ennusti tulevasta Messiaasta.

Itsessään tuo mainitsemasi sananparsi pitää paikkansa.
        Tämän suuren asian ymmärtäminen vaatii tietynlaista hengellistä heräämistä ja hengessä tapahtuvaa uudestisyntymää. Tätä voi rukoilla J-malalta.

• 3+3
        Lindu kirjoitti:

Itseasiassa kuuluu kristinoppiin. Kristityt lukevat sekä Tanakhia, että UT:a.
        Kristityt nimenomaan näkevät niiden yhteenkuuluvuuden, eli jatkumon.
        Jesaja ennusti tulevasta Messiaasta.

Itsessään tuo mainitsemasi sananparsi pitää paikkansa.
        Tämän suuren asian ymmärtäminen vaatii tietynlaista hengellistä heräämistä ja hengessä tapahtuvaa uudestisyntymää. Tätä voi rukoilla J-malalta.

Ei kuulu, Jesaja puhuu kansasta, juutalaisista , valitusta, Herran JHVH kärsivästä palvelijasta. 53 - Ja tulevasta Messiaasta.

Kukaan ei ole vielä täyttänyt Messiaalle asetettuja vaatimuksia.

• Tietysti Jeesus
        3+3 kirjoitti:

Ei kuulu, Jesaja puhuu kansasta, juutalaisista , valitusta, Herran JHVH kärsivästä palvelijasta. 53 - Ja tulevasta Messiaasta.

Kukaan ei ole vielä täyttänyt Messiaalle asetettuja vaatimuksia.

on Messias mutta profeettojen ja Messiaan ja valittujen 13 apostin aikaan ei vielä ollut kristinuskoa kuten nykyään ja vasta noin 300 jKr tuli katollinen kirkko valtionuskona jos en ole väärin ymmärtänyt Konstantinuksen kautta.

Jeesus ei tuonut kristinuskoa vaan Uuden Liiton Juutalaisuuden jossa uudestisyntyneen sydän ympärileikataan uskon kuuliaisuuteen Mestarin ja Kuninkaan opetukselle!

Tuomiot on Jumalan vaikka mieluusti nykyisessä ajassakin omansa korottavat omiaan varsinkin hautajaispuheissa.

Toivon että kaikilla voisi olla ihan totuudellista arkuutta ja Jumalan pelkoa ja Herran kaidan tien ja ahtaan portin tuntemusta näissä pyhissä asioissa, jotka eivät tapahtuneet Roomassa eikä Istanbulissa eikä Euroopan kaupungeissa vaan ihan Juutalaisten Jerusalemissa!

Ymmärrystä nyt ihan kaikille Israelin Herran tuntemusta tahtoville nöyrille lapsenmielisille ihmisille kaikissa kansoissa, toki näin suomalaisessa keskustelussa suomalaisille.

Nasaretilainen Jeesus on Juutalaisten Kuningas, sellaiseksi syntyi ja eli ja kuoli, eikä tahtonut henkilökohtaisesti julkisesti viedä sanomaa kuin juutalaisille vaikka todistikin pakanakansojen ihmisissä uskoa enemmän havaitun.

• 13+12

Pitkäperjantai Provo ?

• Lindu

En ole provoilija. Enkä periaatteessa itse tuo tänne varsinaisia kristillisiä aiheita, mutta tosiasia on, että nämä tapahtumat ja tämä usko lähtivät juutalaisuudesta, eli kristinuskon juuret ovat juutalaisuudessa.

Kristiyt lukevat myös VT:a eli Tanakhia, yhdessä UT:n, Brit Hachadassan kanssa, ne kuuluvat kristinuskon mukaan yhteen. UT jatkuu VT:sta, vaikka juutalaisuskontoisilla se päättyy siihen. Kristityt kuitenkin lukevat, eli ymmärtävät VT:a hiukan toisin kuin juutalaiset. Silti sama teksti, samat sanat.

• Lindu
        Lindu kirjoitti:

En ole provoilija. Enkä periaatteessa itse tuo tänne varsinaisia kristillisiä aiheita, mutta tosiasia on, että nämä tapahtumat ja tämä usko lähtivät juutalaisuudesta, eli kristinuskon juuret ovat juutalaisuudessa.

Kristiyt lukevat myös VT:a eli Tanakhia, yhdessä UT:n, Brit Hachadassan kanssa, ne kuuluvat kristinuskon mukaan yhteen. UT jatkuu VT:sta, vaikka juutalaisuskontoisilla se päättyy siihen. Kristityt kuitenkin lukevat, eli ymmärtävät VT:a hiukan toisin kuin juutalaiset. Silti sama teksti, samat sanat.

Nyt ovat niiden päivien muistoaika, jolloin Jeesus oli kuollut ja astunut alas tuonelaan saarnaamaan evankeliumia vangituille sieluille. Kirkoissa on suruaika.

Mutta evankeliumi ei pääty Jeesuksen kuolemaan, vaan ensi yönä laulamme:
        "Kristus nousi kuolleista,
        kuolemalla kuoleman voitti
        ja haudoissa oleville elämän antoi!"

• 6+20
        Lindu kirjoitti:

Nyt ovat niiden päivien muistoaika, jolloin Jeesus oli kuollut ja astunut alas tuonelaan saarnaamaan evankeliumia vangituille sieluille. Kirkoissa on suruaika.

Mutta evankeliumi ei pääty Jeesuksen kuolemaan, vaan ensi yönä laulamme:
        "Kristus nousi kuolleista,
        kuolemalla kuoleman voitti
        ja haudoissa oleville elämän antoi!"

Jeesuksen valta on murtunut. Juutalaiset ovat selvinneet.

Hatikva .

http://www.youtube.com/watch?v=NjfFpFW9OdA

• Lindu
        6+20 kirjoitti:

Jeesuksen valta on murtunut. Juutalaiset ovat selvinneet.

Hatikva .

http://www.youtube.com/watch?v=NjfFpFW9OdA

Peukutan Hatikvan puolesta.

Jeesuksen suhteen erehdyt. Hän ei ole paha, vaan hyvä, eikä Hän ole tahtonut, eikä tahdo pahaa kenellekään. Kristinuskon nimissä tehdyt pahuudet eivät ole Jeesuksen tekoja.

• Jeesuksen armosta
        Lindu kirjoitti:

Peukutan Hatikvan puolesta.

Jeesuksen suhteen erehdyt. Hän ei ole paha, vaan hyvä, eikä Hän ole tahtonut, eikä tahdo pahaa kenellekään. Kristinuskon nimissä tehdyt pahuudet eivät ole Jeesuksen tekoja.

ja uskollisuudesta myös juutalaiset ovat Israelin luvatun maan käyttöönsä saaneet ja on suuri siunaus ja profetian täyttymys, kuten se voidaan Raamatusta lukea.

Jeesuksen Isä ja Jumala myös siunaa Israelia armon ja rukouksen Hengellä ja jo nykyäänkin monet saavat sitä anoa ja Israelia siunata ja siihen meidät on Jeesuksessa kutsuttu.

• ei provoja tarvita!

"Ole Herra Jeesus meille syntisille armollinen!"

• Lindu

"Pyhä Jumala,
        Pyhä Väkevä,
        Pyhä Kuolematon
        armahda meitä!"

• Lindu

Johannes 20
      1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
      2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
      3 Niin Pietari ja se toinen opetuslapsi lähtivät ja menivät haudalle.
      4 Ja he juoksivat molemmat yhdessä; mutta se toinen opetuslapsi juoksi edellä, nopeammin kuin Pietari, ja saapui ensin haudalle.
      5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.
      6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
      7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.
      8 Silloin toinenkin opetuslapsi, joka ensimmäisenä oli tullut haudalle, meni sisään ja näki ja uskoi.
      9 Sillä he eivät vielä ymmärtäneet Raamattua, että hän oli kuolleista nouseva.
      10 Niin opetuslapset menivät takaisin kotiinsa.
      11 Mutta Maria seisoi haudan edessä ulkopuolella ja itki. Kun hän näin itki, kurkisti hän hautaan
      12 ja näki kaksi enkeliä valkeissa vaatteissa istuvan, toisen pääpuolessa ja toisen jalkapuolessa, siinä, missä Jeesuksen ruumis oli maannut.
      13 Nämä sanoivat hänelle: "Vaimo, mitä itket?" Hän sanoi heille: "Ovat ottaneet pois minun Herrani, enkä tiedä, mihin ovat hänet panneet".
      14 Tämän sanottuaan hän kääntyi taaksepäin ja näki Jeesuksen siinä seisovan, eikä tiennyt, että se oli Jeesus.
      15 Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, mitä itket? Ketä etsit?" Tämä luuli häntä puutarhuriksi ja sanoi hänelle: "Herra, jos sinä olet kantanut hänet pois, sano minulle, mihin olet hänet pannut, niin minä otan hänet".
      16 Jeesus sanoi hänelle: "Maria!" Tämä kääntyi ja sanoi hänelle hebreankielellä: "Rabbuuni!" se on: opettaja.
      17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
      18 Maria Magdaleena meni ja ilmoitti opetuslapsille, että hän oli nähnyt Herran ja että Herra oli hänelle näin sanonut.
      19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
      20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
      21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
      22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
      23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
      24 Mutta Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
      25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko".
      26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
      27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
      28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
      29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
      30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
      31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
      *

• 4+17

Holokaustin uunit ovat tyhjät, juutalaiset elävät ja Israel on ylösnoussut.

Jos juutalaiset antavat anteeksi meidän syntimme, ovat ne kai silloin anteeksiannetut, lupaahan Isaiah ( Jesaja) lujat Daavidin armot, Armoliitossa.

• Lindu

Näin on tapahtunut. Israel on ylösnoussut. Am Israel chai!

Israelin kohtalot, samoin kuin Messiaan seuraajien kohtalot, seuraavat Messiaan kohtaloita.

Mutta ei evankeliumi vielä tähänkään pääty. Lisää on tulossa.

• 14+14

Juutalaiset tulivat maailmaan, mutta maailma ei ottanut heitä vastaan, vaan pyrki surmaamaan esikoisen ja varastamaan esikoisoikeuden ja siunaukset.

• 16+10

Kristityt ovat aina kuvitelleet olevansa parempia - ja niin Israelin esikoisoikeus pyrittiin varastamaan ja demonisoimaan juutalaiset ihmiskunnan vihollisiksi.

Ns. Barnabas kirje ( peräisin noin vuodelta 100) hengellisti Tanakin ( VT) , väittäen että se olisi ainoastaan Kristuksen ja seurakunnan vertauskuva.

" Älkää lisätkö syntejänne sanomalla, että liitto koskisi sekä heitä, että meitä. Se koskee yllä meitä, mutta he ( juutalaiset) ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi. "

Tämä ja muut samantyyppiset tunnelmat Ignatius Antiokilaisen kirjeissä (v. 70-107)
        synnyttivät teorian kirkosta uutena Israelina. Myöhemmin keisari Konstantinus meni vielä pitemmälle ja julisti, ettei Israelin maa kuuluisi enää juutalaiselle kansalle, vaan kristilliselle kirkolle.

• Lindu, kristitty
        16+10 kirjoitti:

Kristityt ovat aina kuvitelleet olevansa parempia - ja niin Israelin esikoisoikeus pyrittiin varastamaan ja demonisoimaan juutalaiset ihmiskunnan vihollisiksi.

Ns. Barnabas kirje ( peräisin noin vuodelta 100) hengellisti Tanakin ( VT) , väittäen että se olisi ainoastaan Kristuksen ja seurakunnan vertauskuva.

" Älkää lisätkö syntejänne sanomalla, että liitto koskisi sekä heitä, että meitä. Se koskee yllä meitä, mutta he ( juutalaiset) ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi. "

Tämä ja muut samantyyppiset tunnelmat Ignatius Antiokilaisen kirjeissä (v. 70-107)
        synnyttivät teorian kirkosta uutena Israelina. Myöhemmin keisari Konstantinus meni vielä pitemmälle ja julisti, ettei Israelin maa kuuluisi enää juutalaiselle kansalle, vaan kristilliselle kirkolle.

Sä tuot esiin niin kummallisia "kirjeitä", ettei tavallinen kristitty ole niistä kuullutkaan.

Minuu ei vähäkään kiinnosta, mitä joku Barnabas on sanonut ja selvästikään hän ei ole tehnyt suurta vaikutusta Raamatun kanonisoijiinkaan, sillä hänen kirjeensä ei kuulu UT:iin talletettuihin kirjeisiin. UT on profeetallista Jumalan sanaa ja kaikenmaailman pikkuprofeetat ja vihanlietsojat pidetään sen ulkopuolella.

Kuka tässä juutalaisia demonisoi? En ainakaan minä, eikä Jumalan sana. Nuo tekstit ovat historiaa ja tuolla tavoin nämä asiat aikoinaan tapahtuivat. Ne ihmiset, jotka toimivat väärin (mutta samalla myös oikein, sillä Jeesuksen oli kuoltava uhrikuolema, tässä on paradoksi) ovat vastuussa vain omista teoistaan. Meistä jokainen ihminen on syntinen ja vastuullinen Jumalalle vain omista teoistaan ja valinnoistaan, me emme vastaa jonkun muun teoista. Kylläkin: "Jumala kostaa isien pahat teot kolmanteen ja neljänteen polveen asi, mutta on armollinen tuhansille, jotka uskovat Häneen".

Minä, sinä, valitsemme, kuinka näemme ja koemme Jeesuksen. Uskommeko ja tunnustammeko Hänet? Ylipappi Kaifas ja Juudas Iskariot vastaavat itse yksinään omista teoistaan Jumalalle. Maria Magdaleena (Magdalan kylän Maria), Simon Pietari ja muut opetuslapset ja Jeesuksen seuraajat olivat myöskin juutalaisia. He uskoivat ja valitsivat toisin. Pietari kuoli myöhemmin ristillä (Roomassa, nyk. Vatikaaniaukiolla), omasta pyynnöstään pää alaspäin, sillä hän ei katsonut arvolliseksi kuolla samoin kuin Herra. Heidän hautansa sijaitsevat syvällä Vatikaanikukkulan alla sijaitsevissa kristittyjen kätköpaikoissa, katakombeissa.

• 2+12

Juuri tuo uskominen ja tunnustaminen on sitä kirkon ikiaikaista pakkopullaa jäsenten saamiseksi, samoin kuin helvetillä pelottelut .

" Jerusalemin temppelin tuhon ( V. 70) ja Bar Kokhban kapinan jälkeen ( v. 132-135 ) juutalaisuus ei kadonnut vaan uudistui ja voitti lisää vaikutusvaltaa. Niinpä se argumentti, että kirkko olisi " korvannut" Israelin, ei ollut enää vakuuttava.

Juutalaisuus alettiin nähdä uhkana kirkolle. Vastustaakseen tätä uhkaa kristillinen teologia yritti luoda ensin ei-juutalaisen Jeesuksen.
      Käytettiin mitä omalaatuisempia todisteita ( mm: Abrahamin usko ja Adamille annettu lupaus) sen väitteen tueksi, että kirkko ei ainoastaan ollut olemassa ennen Israelia, vaan että se on tosiasiassa " ikuinen Israel " ( Tertullianus)

Seuraavaksi ryhdyttiin juutalaisia syyttämään "Jumalan surmaajiksi " .

Se oikeutti minkä tahansa ja milloin tahansa kohtelun juutalaisia kohtaan.

" Koettelemukset kohtasivat teitä oikeudenmukaiseti, koska te olette murhanneet vanhurskaan" ( Justianus noin 100-165 ) Sama syytös löytyy Apostolien teoista, useaan kertaan . 200-luvun kristilliset teologit mm. Hippolytos ja Origines, työstivät tätä samaa teoriaa edelleen. 300-luvulla se jo hallitsi kristillistä ajattelua.

Vahingollista oli myös Krysostomoksen ( kirkkoisä kultasuu ) julistukset juutalaisten tulevaisuudesta tämän heidän suorittaman jumalansurman takia. Hänen väitteensä mukaan tälle rikokselle ei ole sovitusta, synninpäästöä, eikä anteeksiantoa, kaikkien juutalaisten onnettomuuksien syy on tämä " vihattaava Kristuksen murha "

On se käsittämätöntä, että roomalaisia ei syytetä ollenkaan, ne sentään ristiinnaulitsivat ties kuinka paljon juutalaisia ja muiden maiden kansalaisia, orjia ja vankeja.
      Ei ristille kukaan omasta halusta mene, se on satua.

Tässä on lainauksia Sisar Pistan kirjasta; " Kristikunnnan syyllisyys juutalaisia kohtaan."
      Evankeliset Mariasisaret, Darmstadt

• Lindu, kristitty

Ei Pietari mennyt ristille omasta halustaan, mutta hän pyysi, ettei häntä naulita kuten Herraa, vaan pää alaspäin.

Ihan samaa mieltä noista kirkkoisien vääryyksistä. Ei kukaan kunnon kristitty niitä hyväksy, ei menneisyydessä, eikä nykypäivänä.

Opillisuuksissa on myöskin virheitä ja vääryyksiä.

Itse en hyväksy oppia, että kristitty ohittaisi Aabrahamille annetuissa lupauksissa etniset juutalaiset. Siitähän olen täälläkin tapellut. En ole koskaan tuota uskonut. UT puhuu kyllä, että kristityt uskon kautta oksastetaan jaloon ölypuuhun, mutta samalla varoittaa kristittyjä tästä ylpeilemästä, sillä oksastettuinakin ne ovat oksastettuja, tästä tosiasiasta ei koskaan päästä.

• 20+14

Ei kukaan ajatteleva ihminen kehtaa olla kristitty ja vielä tunkea evankeliumia juutalaisille, historia on niin järkyttävä.

Minä häpeän syvästi teidän kaikkiien puolesta.

• Lindu, kristitty

Minä en ole vastuussa historiasta. Minä olen vastuussa itsestäni ja omasta uskostani ja teoistani. "Kristitty" on aika laaja käsite. Miksi häpeäisin uskoani pahojen kristittyjen tekojen vuoksi? Eivät he edusta kaikkia kristittyjä.

Enkä ole uskossa "kristittyihin", vaan Jeesukseen Kristukseen. Hengellisiä esikuviani voivat olla raamatulliset alkukristityt, apostolit, opetuslapset ja kaikki Kristusta tunnustavat pyhät.

Herra Jeesus Kristus ei ole esikuva, vaan: "niin en nyt siis enää elä minä, vaan Kristus elää minussa ja sen minkä elän, elän Jumalan Pojan tuntemisessa". Mitä hävettävää tässä on? Jeesus Kristus kuoli puolestamme ja on sovittanut kaikki syntimme, Hän on ylösnoussut ja astunut ylös Taivaisiin, missä Hän, istuen Isän oikealla puolella, jatkuvasti rukoilee puolestamme. Aamen.

• 10+19
        Lindu, kristitty kirjoitti:

Minä en ole vastuussa historiasta. Minä olen vastuussa itsestäni ja omasta uskostani ja teoistani. "Kristitty" on aika laaja käsite. Miksi häpeäisin uskoani pahojen kristittyjen tekojen vuoksi? Eivät he edusta kaikkia kristittyjä.

Enkä ole uskossa "kristittyihin", vaan Jeesukseen Kristukseen. Hengellisiä esikuviani voivat olla raamatulliset alkukristityt, apostolit, opetuslapset ja kaikki Kristusta tunnustavat pyhät.

Herra Jeesus Kristus ei ole esikuva, vaan: "niin en nyt siis enää elä minä, vaan Kristus elää minussa ja sen minkä elän, elän Jumalan Pojan tuntemisessa". Mitä hävettävää tässä on? Jeesus Kristus kuoli puolestamme ja on sovittanut kaikki syntimme, Hän on ylösnoussut ja astunut ylös Taivaisiin, missä Hän, istuen Isän oikealla puolella, jatkuvasti rukoilee puolestamme. Aamen.

Kaikki eivät osaa hävetä, sitä sanotaan paatumukseksi.

" Sovittanut syntimme"....hölpön pölpön.

" Kukaan ei voi toisen sielusta lunastusta maksaa. "

Teillä on joku hirviö jumala, pojan kuolemakaan ei rittänyt vaan vielä pitää
        teidän puolesta rukoilla. Parantakaa tapanne, ei ole niin ankeaa.

Israelin Pyhä istuu Armoistuimella, minä suuntaan katseeni hänen puoleensa.

• Lindu, kristitty

Kristittyjä marttyyreita:

HS, 8.4.2012 13:28 | 0 |
      STT–AFP–REUTERS

KANO. Nigeriassa useita ihmisiä on saanut surmansa pommi-iskussa kirkon lähellä. Viranomaislähteen mukaan kuolleita on ainakin 20, minkä lisäksi monia on haavoittunut.

Pommi räjähti Kadunan kaupungissa Pohjois-Nigeriassa kesken jumalanpalveluksen. Pommi oli ilmeisesti kätketty autoon, joka oli pysäköity kirkon luo.

Pohjois-Nigeriassa toimiva ääri-islamistinen Boko Haram -ryhmä on aiemmin tehnyt iskuja kirkkoja vastaan kristillisinä juhlapyhinä. Viime jouluna ryhmä iski katolista kirkkoa vastaan ja 44 ihmistä kuoli.

Boko Haramin lasketaan tappaneen Nigeriassa viime vuonna ainakin 500 ihmistä. Järjestö on tunnettu etenkin länsimaiden koulutuksen, kulttuurin ja tieteen vastaisuudesta.

• 18+7

Mitä kylvää, sitä niittää.

• Lindu
        18+7 kirjoitti:

Mitä kylvää, sitä niittää.

Mitä he olivat kylväneet? En tiedä. Koskeeko sama tuomio myös heidän murhaajiaan?

• Lindu, kristitty

Johannes 21
      1 Sen jälkeen Jeesus taas ilmestyi opetuslapsilleen Tiberiaan järven rannalla; ja hän ilmestyi näin:
      2 Simon Pietari ja Tuomas, jota sanottiin Didymukseksi, ja Natanael, joka oli Galilean Kaanasta, ja Sebedeuksen pojat sekä kaksi muuta hänen opetuslapsistaan olivat yhdessä.
      3 Simon Pietari sanoi heille: "Minä menen kalaan". He sanoivat hänelle: "Me lähdemme myös sinun kanssasi". Niin he lähtivät ja astuivat venheeseen; mutta eivät sinä yönä saaneet mitään.
      4 Ja kun jo oli aamu, seisoi Jeesus rannalla. Opetuslapset eivät kuitenkaan tienneet, että se oli Jeesus.
      5 Niin Jeesus sanoi heille: "Lapset, onko teillä mitään syötävää?" He vastasivat hänelle: "Ei ole".
      6 Hän sanoi heille: "Heittäkää verkko oikealle puolelle venhettä, niin saatte". He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä ylös kalojen paljouden tähden.
      7 Silloin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, sanoi Pietarille: "Se on Herra". Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli ilman vaatteita, ja heittäytyi järveen.
      8 Mutta muut opetuslapset tulivat venheellä ja vetivät perässään verkkoa kaloineen, sillä he eivät olleet maasta kauempana kuin noin kahdensadan kyynärän päässä.
      9 Kun he astuivat maalle, näkivät he siellä hiilloksen ja kalan pantuna sen päälle, sekä leipää.
      10 Jeesus sanoi heille: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita nyt saitte".
      11 Niin Simon Pietari astui venheeseen ja veti maalle verkon, täynnä suuria kaloja, sata viisikymmentä kolme. Ja vaikka niitä oli niin paljon, ei verkko revennyt.
      12 Jeesus sanoi heille: "Tulkaa einehtimään". Mutta ei kukaan opetuslapsista uskaltanut kysyä häneltä: "Kuka sinä olet?", koska he tiesivät, että se oli Herra.
      13 Niin Jeesus meni ja otti leivän ja antoi heille, ja samoin kalan.
      14 Tämä oli jo kolmas kerta, jolloin Jeesus noustuaan kuolleista ilmestyi opetuslapsillensa.
      15 Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
      16 Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
      17 Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
      18 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo."
      19 Mutta sen hän sanoi antaakseen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Ja tämän sanottuaan hän lausui hänelle: "Seuraa minua".
      20 Niin Pietari kääntyi ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota Jeesus rakasti ja joka myös oli aterioitaessa nojannut hänen rintaansa vasten ja sanonut: "Herra, kuka on sinun kavaltajasi?"
      21 Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: "Herra, kuinka sitten tämän käy?"
      22 Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua."
      23 Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?"
      24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.
      25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin. luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.
      *

• 20+16

Suurin osa niistä on jonkun muun tekemiä, ne on vain siirretty kristinoppiin.

Eivätkä nuo kuulu tälle palstalle.

Harrastat ilkivaltaa, se teiltä luonnistuu vallan mainiosti.

• Lindu

En harrasta ilkivaltaa. Ja koska täällä on muutoinkin runsaasti otettu kantaa Kristus Nasaretilaiseen, päätin pääsiäiseen liittyen julkituoda tämän lyhyen evankeliumin.

Tuossa on edellä muutaman luvun verran luettavissa Hänen messiaaninen olemuksensa, sekä sovitustyönsä. Kukin sen lukenut, joko ottaa, tai jättää, uskoo, tai kieltää.

Me teemme Jumalalle tilin vain ja ainoastaan omista sanoistamme, ajatuksistamme ja teoistamme.

"Herra, ole minulle syntiselle armollinen". "Kristus, armahda meitä!"

• 13+8
        Lindu kirjoitti:

En harrasta ilkivaltaa. Ja koska täällä on muutoinkin runsaasti otettu kantaa Kristus Nasaretilaiseen, päätin pääsiäiseen liittyen julkituoda tämän lyhyen evankeliumin.

Tuossa on edellä muutaman luvun verran luettavissa Hänen messiaaninen olemuksensa, sekä sovitustyönsä. Kukin sen lukenut, joko ottaa, tai jättää, uskoo, tai kieltää.

Me teemme Jumalalle tilin vain ja ainoastaan omista sanoistamme, ajatuksistamme ja teoistamme.

"Herra, ole minulle syntiselle armollinen". "Kristus, armahda meitä!"

Jokainen luulee etteivät juutalaiset ole kuulleet evankeliumia, samat sadut ovat olleet täällä tuhansia kertoja, todella kyllästymiseen saakka. Minäkin osaa ne ulkoa.

Tässä on sinulle pääsiäisasiaa .

3. JUUTALAISET JUHLIVAT PÄÄSIÄISTÄ

Tämän viikon perjantaina juutalaisperheet alkavat viettää pääsiäisjuhlaa, jolla muistetaan israelilaisten vapauttamisesta Egyptin orjuudesta.

"Pesach" tai pääsiäinen alkaa auringon laskiessa 6. huhtikuuta ja kestää auringonlaskuun 13. huhtikuuta. Juhlan ensimmäisenä yönä perheet kokoontuvat juhlalliselle seder-aterialle. Se muistuttaa pääsiäisateriasta, jonka heprealaiset orjat Egyptissä söivät sinä yönä, kun esikoinen surmattiin.

Seder-pöydän ruokalautasella on paahdettu muna symboloiden temppeliin tuotuja uhreja; paahdettu sääriluu muistuttaen ennen vanhaan tarjotusta ja syödystä pääsiäislampaasta; sekoitus hienonnettua omenaa, pähkinöitä, viinirypäleitä ja kanelia, joka tunnetaan sanalla "haroset" ja symboloi laastia, jota heprealaiset orjat Egyptissä käyttivät tiilien tekoon; persiljan ja salaatin lehtiä symboloiden kevättä, katkeraa yrttiä symboloiden orjuuden katkeruutta ja suolavettä muistuttaen heprealaisten orjien Egyptissä vuodattamista kyyneleistä. Pöydällä on myös kolme happamattoman leivän “matzahin” siivua.

Ensimmäinen ja viimeinen pääsiäispäivä on "pyhä koollekutsuminen" Jumalan Moosekselle antaman käskyn mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että ne lasketaan "sapatiksi", jolloin ei tehdä työtä. Vaikka pääsiäisen välipäivät eivät ole täysiä juhlapäiviä, synagogassa luetaan erityisiä rukouksia ja tekstejä.

Seder-ateriaa edeltää se, että juutalaisten perheiden on tarkoitus päästä eroon kaikesta "chametz":sta eli happamasta ruoasta. Pääsiäisenä, joka tunnetaan myös happamattoman leivän juhlana, juutalaiset eivät saa syödä mitään, jossa on hapatusta tai hiivaa. Juhlakauden aikana he syövät "matzah":ia eli happamatonta leipää.

Ennen pääsiäislomia Israelissa tehdään yksi suurimmista vuosittaisista kaupoista. Viimeisten 15 vuoden ajan Jaaber Hussein, muslimiuskoinen israelilainen arabi, on ostanut kaikki valtion chametz- eli happamat ruoat osana Israelin päärabbien kanssa tehtyä sopimusta. Tämä symbolinen sopimus mahdollistaa valtion kunnioittavan uskonnollisia asetuksia ilman valtavien ruokamäärien tuhlausta jätteiksi. Kaupan määräksi arvioidaan yli 114 miljardia euroa.

• Elena Dei.
        13+8 kirjoitti:

Jokainen luulee etteivät juutalaiset ole kuulleet evankeliumia, samat sadut ovat olleet täällä tuhansia kertoja, todella kyllästymiseen saakka. Minäkin osaa ne ulkoa.

Tässä on sinulle pääsiäisasiaa .

3. JUUTALAISET JUHLIVAT PÄÄSIÄISTÄ

Tämän viikon perjantaina juutalaisperheet alkavat viettää pääsiäisjuhlaa, jolla muistetaan israelilaisten vapauttamisesta Egyptin orjuudesta.

"Pesach" tai pääsiäinen alkaa auringon laskiessa 6. huhtikuuta ja kestää auringonlaskuun 13. huhtikuuta. Juhlan ensimmäisenä yönä perheet kokoontuvat juhlalliselle seder-aterialle. Se muistuttaa pääsiäisateriasta, jonka heprealaiset orjat Egyptissä söivät sinä yönä, kun esikoinen surmattiin.

Seder-pöydän ruokalautasella on paahdettu muna symboloiden temppeliin tuotuja uhreja; paahdettu sääriluu muistuttaen ennen vanhaan tarjotusta ja syödystä pääsiäislampaasta; sekoitus hienonnettua omenaa, pähkinöitä, viinirypäleitä ja kanelia, joka tunnetaan sanalla "haroset" ja symboloi laastia, jota heprealaiset orjat Egyptissä käyttivät tiilien tekoon; persiljan ja salaatin lehtiä symboloiden kevättä, katkeraa yrttiä symboloiden orjuuden katkeruutta ja suolavettä muistuttaen heprealaisten orjien Egyptissä vuodattamista kyyneleistä. Pöydällä on myös kolme happamattoman leivän “matzahin” siivua.

Ensimmäinen ja viimeinen pääsiäispäivä on "pyhä koollekutsuminen" Jumalan Moosekselle antaman käskyn mukaisesti. Tämä tarkoittaa, että ne lasketaan "sapatiksi", jolloin ei tehdä työtä. Vaikka pääsiäisen välipäivät eivät ole täysiä juhlapäiviä, synagogassa luetaan erityisiä rukouksia ja tekstejä.

Seder-ateriaa edeltää se, että juutalaisten perheiden on tarkoitus päästä eroon kaikesta "chametz":sta eli happamasta ruoasta. Pääsiäisenä, joka tunnetaan myös happamattoman leivän juhlana, juutalaiset eivät saa syödä mitään, jossa on hapatusta tai hiivaa. Juhlakauden aikana he syövät "matzah":ia eli happamatonta leipää.

Ennen pääsiäislomia Israelissa tehdään yksi suurimmista vuosittaisista kaupoista. Viimeisten 15 vuoden ajan Jaaber Hussein, muslimiuskoinen israelilainen arabi, on ostanut kaikki valtion chametz- eli happamat ruoat osana Israelin päärabbien kanssa tehtyä sopimusta. Tämä symbolinen sopimus mahdollistaa valtion kunnioittavan uskonnollisia asetuksia ilman valtavien ruokamäärien tuhlausta jätteiksi. Kaupan määräksi arvioidaan yli 114 miljardia euroa.

Noinhan se menee, perinteisesti ja vanhan liiton mukaan, pesachin vietto. Se pääsiäinen on esikuva tulevasta. Messiaaniset juutalaisetkin juhlivat pääsiäistä, heitä on tuhansia Israelissakin. Viimeisten päivien lupaukset ovat täyttymässä. Jeshua on uuden liiton pesach-uhri. Uusi liitto, Brit Chadashah (Uuden testamentin sanoma Jumalalta teille ja meille) on Jeremia-profeetan ennustama liitto, joka toteutui sen luvatun ja oikean Messiaan kautta. Onhan Raamatussa liittoja. Ei Nooan liittokaan ole enää israelilaisten liitto.
        Jeshua eli Yah'in Pelastus vietti Sederiä kunnon juutalaisena ajallaan ja oikeaoppisesti. Pöydässä oli matza-leipää ja viiniä. Leipä symboloi orjuudesta vapautumista, uudessa liitossa synnin orjuudesta vapautumista. Profeetatkin aina muistuttivat synneistä ja yrittivät saada kansan tajuamaan tärkeät asiat Jumalan palveluksessa. Yksi kolmesta leivästä symboloi vapautusta ja lunastusta: Yeshua on meidän vapautuksemme uudessa liitossa, elämän leipä. Hän oppilaineen otti myös viinimaljat tavan mukaan, ja tunsi niiden symboliset merkitykset. Juutalaisten tuntemat rukoukset toistuivat pöydässä. Nyt viinin symboliikka oli uuden liiton veri. Vanhan liiton veri oli se merkki oven pielissä, jotta esikoiset pelastuisivat Egyptissä. Kuuliaisuus palkittiin elämällä. Le chaim! Kuinka olikaan ihmeellistä että Messiaan tapahtumat osuivat juuri Pesachiin, suuren vaellusjuhlan aikaan. Juutalainen puhdisti kotinsa chametzista, Messias Isänsä Huoneen, temppelin, synnin hapatuksesta. Kun juutalaiset hankkivat virheettömiä uhrikaritsoita 10 Nisan-kuuta, Jeshua kuningas ratsasti aasilla nöyrästi Jerusalemiin ja juutalaiset huusivat Hoosiannaa Ben Davidille. Kuinka ollakaan hän oli Daavidin huonetta ja sukua. Betlehem, Efratassa syntynyt, Miika profeetan mukaan. Ei missään muualla. Kaikki ennustukset Messiaasta kävivät hänessä toteen, uskomatonta mutta totta. Sekin, että Messiaskuninkaan piti tulla, ennen kuin temppeli hävitetään. Ja niin tapahtui kuten Daniel sai ennalta nähdä. Ennen pesachia Jeshua suri kaupungin kohtaloa, kaupungin joka tappaa profeetat. Kuinka monta Jumalan palvelijaa olikaan työnnetty Golgatan kalliolta alas ja kivitetty kuoliaaksi, marttyyrejäkin kuten Stefanus. "Teidän sydämenne kovuuden tähden", sanotaan Sanassa. "Jos te olisitte uskoneet Moosesta, uskoisitte minua". Tuhon ennustus toteutui 40 v. myöhemmin, temppeli hävisi.
        Juutalainen Jeremia ennusti uuden liiton, tätä uutta liittoa monet juutalaiset eivät vielä ole ymmärtäneet, mutta tuhannet ovat. Siinä liitossa lakia ei kirjoiteta kivitauluihin vaan sydämiin, Ruach HaKodeshin vaikutuksesta. 1. Omer-päivänä, uuden sadon juhlan koittaessa pesach-viikolla Messias heräsi kuolleista, kolme päivää ja yötä oltuaan hautakammiossa 3 päivää ja yötä aina ensimmäisestä pesach-iltapäivästä lähtien, ja tämähän ei ollut viikkosapatti vaan keskellä viikkoa, 14. Aviv-kuuta.. 17. päivänä hän nousi ylös Rosh Kodeshista vuoden alusta lähtien. Hän oli Jumalan antama ensi sato ja elämän leipä. Etsikää Jumalan oikeamielistä ja hyvää tahtoa ja totuutta, niin te lopulta löydätte sen. Pesach tov.

• 18+2
        Elena Dei. kirjoitti:

Noinhan se menee, perinteisesti ja vanhan liiton mukaan, pesachin vietto. Se pääsiäinen on esikuva tulevasta. Messiaaniset juutalaisetkin juhlivat pääsiäistä, heitä on tuhansia Israelissakin. Viimeisten päivien lupaukset ovat täyttymässä. Jeshua on uuden liiton pesach-uhri. Uusi liitto, Brit Chadashah (Uuden testamentin sanoma Jumalalta teille ja meille) on Jeremia-profeetan ennustama liitto, joka toteutui sen luvatun ja oikean Messiaan kautta. Onhan Raamatussa liittoja. Ei Nooan liittokaan ole enää israelilaisten liitto.
        Jeshua eli Yah'in Pelastus vietti Sederiä kunnon juutalaisena ajallaan ja oikeaoppisesti. Pöydässä oli matza-leipää ja viiniä. Leipä symboloi orjuudesta vapautumista, uudessa liitossa synnin orjuudesta vapautumista. Profeetatkin aina muistuttivat synneistä ja yrittivät saada kansan tajuamaan tärkeät asiat Jumalan palveluksessa. Yksi kolmesta leivästä symboloi vapautusta ja lunastusta: Yeshua on meidän vapautuksemme uudessa liitossa, elämän leipä. Hän oppilaineen otti myös viinimaljat tavan mukaan, ja tunsi niiden symboliset merkitykset. Juutalaisten tuntemat rukoukset toistuivat pöydässä. Nyt viinin symboliikka oli uuden liiton veri. Vanhan liiton veri oli se merkki oven pielissä, jotta esikoiset pelastuisivat Egyptissä. Kuuliaisuus palkittiin elämällä. Le chaim! Kuinka olikaan ihmeellistä että Messiaan tapahtumat osuivat juuri Pesachiin, suuren vaellusjuhlan aikaan. Juutalainen puhdisti kotinsa chametzista, Messias Isänsä Huoneen, temppelin, synnin hapatuksesta. Kun juutalaiset hankkivat virheettömiä uhrikaritsoita 10 Nisan-kuuta, Jeshua kuningas ratsasti aasilla nöyrästi Jerusalemiin ja juutalaiset huusivat Hoosiannaa Ben Davidille. Kuinka ollakaan hän oli Daavidin huonetta ja sukua. Betlehem, Efratassa syntynyt, Miika profeetan mukaan. Ei missään muualla. Kaikki ennustukset Messiaasta kävivät hänessä toteen, uskomatonta mutta totta. Sekin, että Messiaskuninkaan piti tulla, ennen kuin temppeli hävitetään. Ja niin tapahtui kuten Daniel sai ennalta nähdä. Ennen pesachia Jeshua suri kaupungin kohtaloa, kaupungin joka tappaa profeetat. Kuinka monta Jumalan palvelijaa olikaan työnnetty Golgatan kalliolta alas ja kivitetty kuoliaaksi, marttyyrejäkin kuten Stefanus. "Teidän sydämenne kovuuden tähden", sanotaan Sanassa. "Jos te olisitte uskoneet Moosesta, uskoisitte minua". Tuhon ennustus toteutui 40 v. myöhemmin, temppeli hävisi.
        Juutalainen Jeremia ennusti uuden liiton, tätä uutta liittoa monet juutalaiset eivät vielä ole ymmärtäneet, mutta tuhannet ovat. Siinä liitossa lakia ei kirjoiteta kivitauluihin vaan sydämiin, Ruach HaKodeshin vaikutuksesta. 1. Omer-päivänä, uuden sadon juhlan koittaessa pesach-viikolla Messias heräsi kuolleista, kolme päivää ja yötä oltuaan hautakammiossa 3 päivää ja yötä aina ensimmäisestä pesach-iltapäivästä lähtien, ja tämähän ei ollut viikkosapatti vaan keskellä viikkoa, 14. Aviv-kuuta.. 17. päivänä hän nousi ylös Rosh Kodeshista vuoden alusta lähtien. Hän oli Jumalan antama ensi sato ja elämän leipä. Etsikää Jumalan oikeamielistä ja hyvää tahtoa ja totuutta, niin te lopulta löydätte sen. Pesach tov.

Elena

Paha pappi Ananuksen kannattajat työnsivät Jaakob Vanhurskaan muurilta alas ja rusikoivat vielä kartulla, jonka jälkeen Jaakobin kannattajat kostivat ja tappoivat Ananuksen.

Apostolien teoissa mainittu Vanhursaan tappaminen tarkoittaaa siis Jaakobia. Ja se kostettiin.

En tiedä oliko pääsiaisen tienoo, mutta Jaakobista sanotaan että hän oli niin hurskas mies, ettei koskaan peseytynyt, joten sopii Jeesuksen veljeksi.

• Elena Dei.
        18+2 kirjoitti:

Elena

Paha pappi Ananuksen kannattajat työnsivät Jaakob Vanhurskaan muurilta alas ja rusikoivat vielä kartulla, jonka jälkeen Jaakobin kannattajat kostivat ja tappoivat Ananuksen.

Apostolien teoissa mainittu Vanhursaan tappaminen tarkoittaaa siis Jaakobia. Ja se kostettiin.

En tiedä oliko pääsiaisen tienoo, mutta Jaakobista sanotaan että hän oli niin hurskas mies, ettei koskaan peseytynyt, joten sopii Jeesuksen veljeksi.

Kyllä haMelekh Yeshua kannatti puhtautta: Matt. 5: 17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.
        18 Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

Erityisesti hän puhui mielen, sielun ja hengen puhtauden puolesta: "puhdista ensin maljan sisus (fariseus), jotta myös ulkopuoli tulisi puhtaaksi. Jalkojenpesupalvelus oli ilmeisesti myös symbolinen: vaeltakaa "puhtaita teitä", kohti Jumalaa, ei kadotusta. Ei kai Raamatussa lue, että Jaakob ei olisi peseytynyt. Hän oli juutalaisempi kuin Paavali. Taitaa olla niitä kuvitteellisempia kirjoituksia.

• hande-56

Se on aivan sama mitä täällä kirjoitellaan ja Raamattua siteerataan.
      Pelastus on tullut juutalaisen Jeesuksen kautta koko luomakunnalle. Ottaako uskossa Jeesuksen vapahtajanaan vastaan syntiensä sovittajana vai ei.
      Siinä on se juttu enempiä monimutkaistamatta.
      Kyllä me osataan reppana ihmiset tehdä yksikertaisesta asiasta vaikea.
      Yksinkertaisesti on synti olla uskomatta että Jeesus Kristu on Jumalan poika.
      Epäusko on synti.

• Kirjoitettu oli:

hepreaksi ja kreikaksi ja latinaksi!

• Kirjoitettu oli:

"Jeesus Nasaretilainen, Juutalaisten Kuningas"

Sisältäen henkilön nimen ja syyn ristiinnaulitsemiseen.

Moniko tänään tahtoo ottaa vastaan verensä ja veden ja Hengen todistuksen riippuu ihmisen asenteesta ja Jumalan vanhurskauden janosta ja tahdosta pyhittyä totuudessa.

Monille tarjotaan ja harvat tahtovat rakastaa Israelin Pyhää Herraa ja Jumalaa, Juutalaisten Kuningasta! Minä tahdon! Toivottavasti sinäkin ja samoin kaikki juutalaiset ja Israelin sukukuntien jälkeläiset ja suomalaiset ja kaikki maailman ihmiset, sillä se on myös Isän Jumalan tahto ja hyvä sanoma!

Katsotaan ettei kukaan meitä eksytä!

• 20+18

Tomppelit.

Miettikää ensin mitä sana Totuus tarkoittaa.

Teillä ei ole siitä edes harmaaata aavistusta.

• Lindu

Jeesus: "Minä Olen Tie, Totuus ja Elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin Minun kauttani".

• Herran halveksijat

ovat tämän päivän Goljatteja! Toki Jumalan armo on mittaamaton ja pysyy iankaikkisesti. Autuaat ne, jotka tahtoo totuudessa vaeltaa Jeesuksen antamassa lahjavanhurskaudessa ja rakkaudessa!

• Jeesuksen opetus-

lasten ei tule lainkaan olla niinkuin Daavid Goljatin suhteen, sillä Mestarimme opetti rakastamaan Goljatteja ja tekemään hyvää kaikille ja myös Goljateille, toki Isän Jumalan vanhurskaan mielenlaadun mukaan.

Jumala kyllä voi kostaa Goljateille tahtoessaan toisten ihmisten ja petojen kautta.

• Eläminen Herrassa

nykyisessä Sodoman kaltaisessa maailmassa on ristinsä kantamista ja Isä tahtoo kaikki lihan mielen aseet omiltaan riisua ja pukea paljon parempaan. Toki Jeesus sanoi: "mahtaneeko löytää uskoa kun saapuu".

Autuaat ne, jotka tulevat viisaiksi ja nöyriksi Jumalan opettamiksi Israelin Pyhässä Herrassa Jeesuksessa!

• Tahtooko tämän

Sodoman ajan "kauniit ja rohkeat" kantaa ristinsä Jeesusta seuraten? Siihen Jeesuksen Isä ja Jumala meitä monia kutsuu ja arvolliset sitä rakastavat ja samoin Israelin Herraa ja Juutalaisten Kuningasta ja koko maailman Vapahtajaa!

• 4+18

Isoäitini kertoi, että hänelle opetettiin aikoinaan, että Jeesus asui Palestiinassa, ja Palestiina oli Kaksoisvirran maassa.

Kaksoisvirran maa oli Mesopotamia ja Palestiina oli siellä.
      Jerusalem oli nostettu taivaaseen, se oli kuollut, sitä ei enää ikäänkuin ollut täällä, eikä koskaan tulisi olemaaankaan, se oli nyt taivaassa ja sinne kaikki pääsevät juhlimaan karitsan häitä kuoltuaan.

Jeesuksen aikana ei kuitenkaan ollut mitään Palestiinaa, nimeä ryhdyttiin käyttämään vasta joskus v.70-jälkeen, roomalaisten toimesta pilkkanimenä Isrelille tai Juudan maalle, joka oli hävitetty.

Jeesus... siis.. ei mistään ja Jerusalem taivaassa.

• kannattaa

vastaanottaa koko Raamatusta eikä kaikkea uskoa Isoäidin sanomana, jos on toisin Raamatussa tai historian todellisissa tapahtumista.

Tietysti syiden tietäminen Israelin kohdalla ei ole välttämättä helppoa, mutta täysin varmaa on se, että Jeesus tahtoo että koko Israel ja juutalaiset pelastuvat. Samoin ilman uudestisyntymistä vedestä ja Hengestä ja ilman ihmisen tekemää parannusta ei kukaan juutalainenkaan voi pelastua.

Toki parannus voi tapahtua Sauluksen tavoin tai sitten ihan julistetun tai kirjoitetut Jumalan sanan kautta. Oleellista on ihmisen tahtominen vastaanottaa Jumalan vanhurskautta ja se on mahdollista vain Jeeuksessa ja elävän veden ja Pyhän Hengen kautta.

Pysytään hyvässä totuudellisessa valheellisten sijaan.

• 7+7

Etkö ole koskaan kuullut, että Jeesus asui Palestiinassa ? Kerrotaanhan sitä vieläkin, jopa Wikipediassa.

" Jeesus oli kotoisin Galileasta, Nasaretin kaupungista. Tämä Palestiinan pohjoinen maakunta oli myös hänen tärkein toiminta-alueensa."

Hahaa..... ei ollut mitään Palestiinaa Jeesuksen aikana. Siinä sinulle totuutta, valheuskoinen.

• Lindu

Wikipedia on tarkistanut tietonsa Hamasilta.

'Palestiina' oli roomalaisten käyttämä nimi silloisesta suuresta maa-alueesta, johon kuului mm. Herodeksen Kuningaskunta, johon kuuluivat Galilean, Samarian, Juudean ja Idumean maakunnat. Roomalaisten Palestiinaan kuului myös mm. Syyrian provinssi, johon kuului mm. nyk. Syyria ja Libanon, myös Nabatilaisten kuningaskunta (nyk. Beershevan eteläpuolella ja nyk. Jordania).

Se on verrannollinen siihen, että me suomalaiset asumme 'Skandinaviassa', tietyssä mielessä olemme skandinaaveja, mutta tarkemmin määriteltyinä suomalaisia. Samoin kuin skandinaavit, samoin palestiinalaiset koostuvat eri kansoista, eivätkä ole mikään yhtenäinen kansa, jota he lapsellisesti yrittävät väittää. Yhtä älytöntä olisi jos esim. Vantaalla (suunnilleen Gasan kokoinen) mellastaisi Skandinavian Vapautusarmeija "SLA"!

• Mistä aloittaja

tekee tällaisen tulkinnan:

> Jeesus Nasaretilainen naulittiin ristille 7.4.30 jaa, <

Jeesus syntyi 7 eKr. Herodes kuoli 4 eKr. Jeesus aloitti julistuksensa noin 23 jKr ja kuoli ja nousi kuolleista taivaaseen noin 26-27 jKr.

• Lindu

Herodeksia oli kolme. Isopappa on saattanut delata 4 eaa, liekö saanut sydiksen messiaan pelossa. Kolmas Herodes mainitaan kyllä moneen kertaan evankeliumeissa, Herra lähetti jopa terveisiä "sille ketulle!" Juuri Herodes lll katkaisutti Johannes Kastajan pään.

Jeesus syntyi n. 4 eaa. ja kuoli historian mukaan vuonna 30, päivä on ollut 14. nisankuuta, länsimaisen ajanlaskumme mukaan silloin 7.huhtikuuta. Esim. monet UT:n kertomusten mukaiset roomalaisten maaherrojen henkilötiedot ja palvelusjaksot Palestiinassa ovat olleet tarkistettavissa.

• "Jeesus kuoli ...
        Lindu kirjoitti:

Herodeksia oli kolme. Isopappa on saattanut delata 4 eaa, liekö saanut sydiksen messiaan pelossa. Kolmas Herodes mainitaan kyllä moneen kertaan evankeliumeissa, Herra lähetti jopa terveisiä "sille ketulle!" Juuri Herodes lll katkaisutti Johannes Kastajan pään.

Jeesus syntyi n. 4 eaa. ja kuoli historian mukaan vuonna 30, päivä on ollut 14. nisankuuta, länsimaisen ajanlaskumme mukaan silloin 7.huhtikuuta. Esim. monet UT:n kertomusten mukaiset roomalaisten maaherrojen henkilötiedot ja palvelusjaksot Palestiinassa ovat olleet tarkistettavissa.

... historian mukaan vuonna 30". "henkitiedot ja palvelujaksot ... tarkistettavissa" Suuresti epäilen tätä tarkistettavuutta.

• Lindu
        "Jeesus kuoli ... kirjoitti:

... historian mukaan vuonna 30". "henkitiedot ja palvelujaksot ... tarkistettavissa" Suuresti epäilen tätä tarkistettavuutta.

Onhan vanhoilla roomalaisilla ollut kirjanpito. Muutkin osasivat kirjoittaa, kuin juutalaiset.

Myös historioitsijat, sekä Josefus, että Eusebius kirjoittivat näistä tapahtumista. Ei Raamatun UT ole ainoa tietolähde Jeesuksesta, sekä kristinuskon alkutaipaleesta. UT on kanonisoitu, profeetallinen ja hengellinen kirja. Mutta on myös paljon muuta tietoa ja kirjallisuutta.

• jos Raamatun
        Lindu kirjoitti:

Onhan vanhoilla roomalaisilla ollut kirjanpito. Muutkin osasivat kirjoittaa, kuin juutalaiset.

Myös historioitsijat, sekä Josefus, että Eusebius kirjoittivat näistä tapahtumista. Ei Raamatun UT ole ainoa tietolähde Jeesuksesta, sekä kristinuskon alkutaipaleesta. UT on kanonisoitu, profeetallinen ja hengellinen kirja. Mutta on myös paljon muuta tietoa ja kirjallisuutta.

ulkopuolisista lähteistä saadaan aikamäärityksiä, niin tulee kyllä selvittää mikä on ajanlaskun lähtökohta.

• 13+9

Herodes I Suuren kuoltua hänen valtakuntansa jaettiin neljään osaan. Yksi tuli hänen sisarelleen ja kolme hänen pojilleen:

Herodes Arkhelaos sai Juudean, Herodes Antipas sai Galilean ja Herodes Filippos sai Transjordanian. Myöhemmin Herodeksen valtakunta liitettiin Syyriaan.

Eikö evankeliumi puhu Filippuksen Kesareasta, lieneekö sama Filippus. Herodeksen tytär oli Salome ja joku Salome oli Jeesuksen tuttuja, samoin Paavalillla oli herodiaanisia ystäviä.

Juutalaisvastaista toimintaa.

• Lindu

Eikös se ollut Salome, joka tanssi Johannes Kastajan pään poikki?
        Tyttö olisi voinut voittaa prinssin ja puoli valtakuntaa, mutta äitimuori vaati, että pyydä lautasella Johannes Kastajan pää.

Tuliko juuri hänestä myöhemmin Jeesuksen seuraaja, en tiedä.

• Lindu

"Juutalaisvastaista toimintaa."
        Hahhhahhahhahhhahaaa!"

Koko synagooga pokkuroi roomalaisten edessä, niin että pelkäsivät väärään aikaan tulleen juutalaisten Kuninkaan ja Messiaan aiheuttavan poliittisia ongelmia roomalaisten kanssa. Ennemmin Messias ristille, kuin riita Keisarin kanssa. Ylipappi Kaifas: "On parempi, että yksi kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu!" "Ei meillä ole Kuningasta, vaan Keisari!"

• näinhän se on kun
        Lindu kirjoitti:

"Juutalaisvastaista toimintaa."
        Hahhhahhahhahhhahaaa!"

Koko synagooga pokkuroi roomalaisten edessä, niin että pelkäsivät väärään aikaan tulleen juutalaisten Kuninkaan ja Messiaan aiheuttavan poliittisia ongelmia roomalaisten kanssa. Ennemmin Messias ristille, kuin riita Keisarin kanssa. Ylipappi Kaifas: "On parempi, että yksi kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu!" "Ei meillä ole Kuningasta, vaan Keisari!"

Israelin Herran ja Juutalisten Kuninkaan tahtoo kieltää. Jeesus itki kun ei etsikkoaikaa tunnettu eikä tahdottu tulla Jumalan suojaan niin silloin täytyy turvata pakanakansojen hallitsijoihin, milloin Egyptiin, milloin Roomaan, ja kun tahdotaan alkaa sotimaan omassa lihan mielessä niin mikä on seurauksena, tietysti tuho ja rakkaudellinen kuritus vaikka monille tuhoksi, kun ei nöyryyttä ole ylpeydessä eikä Jeesuksen tuntemista oman lihan uhoamisen sijaan.

• 12+10

Filippus, yksi Herodes Suuren pojista rakensi vanhan Beetsaidan itäpuolelle uuden Beetsaidan (3
      eKr.) ja antoi sille nimen Beetsaida Julias, keisari Augustuksen tyttären kunniaksi. Vanhempaa
      juutalaista kaupunginosaa pidettiin tämän kaupungin esikaupunkina. Filippus pyrki monin tavoin
      kreikkalaistamaan hallintoaluettaan. Jotain kreikankielen käytöstä tuolla alueella kertonee se, että
      Jeesuksen opetuslasten, Filippoksen ja Andrean, nimet ovat kreikkalaisia nimiä.
      Myös Filippuksen Kesarea (Matt.16:13; Mark.8:27)oli kaupunki, jonka neljännesruhtinas Filippus
      laajensi ja kreikkalaisti. Aiemmin oli kaupungin nimi ollut Paneas, mutta Filippus antoi sille keisarin
      kunniaksi nimen Kesarea (Keisari). Erotukseksi Välimeren rannalla sijaitsevasta Kesareasta
      kaupunkia kutsuttiin Filippuksen Kesareaksi.

Juutalainen kaupunginosa oli esikaupunki, myöhemmin juutalaisuudesta tuli vain esikuvallista kristillisyyttä.

Törkeää vallotusta.

• 18

Esi..

( Törkeää vallotusta.)

Ehkä nyt sitten kuitenkin..... ja toisaalta,..... kun puhutaan Esikonen.. Edeskäypä, ikäänkuin edessä kulkeva... niin " Esikuvallinen " on ihan oikeaan osunut.

Kunhan ei ajatella kristillisesti, että se on kuin esi-isä, pois nukkunut, tai hävitetty tai hyljätty, ja näin me olemme tulleet tilalle perillisiksi. Kuten se yleensä ajatellaan.

• Jeesus Yes!

Ilman Jeesusta No!

• pahimipa vääriä

profeettoja ovat ne, jotka pyrkivät julistamaan rauhaa Israelille ilman Herraa Jeesusta (Yeshuaa)!

• 19+17

Profeetat loppuivat Malʾaḫi.... Mál'akhî :n = sanansaattaja

• Kuinka ihanat ovat

jalat, jotka vievät hyvää sanomaa ja todistusta Juutalaisten Kuningas Jeesuksesta!

• Lindu

Matteus 23:29-39
      29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
      30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
      31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
      32 Täyttäkää siis te isäinne mitta.
      33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
      34 Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
      35 että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.
      36 Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
      37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
      38 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
      39 Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."

• Näin kävi

Jerusalemissa ja Roomassa!

• Tietysti tuo

jälkimmäinen tapahtuu vain Jerusalemissa!

• Nykyinen peto

nousee islamista ja näin Jerusalem ja Rooma ja myös monet islamin maissa voivat Jeesuksen vastaanottaa Juutalaisten Kuninkaana ja myös koko maailman Vapahtajana, sillä Herra Jeesus on hyvä Paimen ja Herra ja Kuningas ja Immanuel.

HalleluYeshua!

Kunnia ja kiitos myös Isälle Jeesuksen nimessä!

• 3+17

Jeesuksen kirous on voitettu, Jerusalem on rakennettu.

• Lindu

Sitkeitä te ootte. Moni pakana on mennyt polvilleen vähemmästäkin saarnasta.

• Tulkoon Jeesuksen

siunaus Jerusalemille sen hengelliseksi hyväksi vanhurskauden sateeksi, sitä anokaamme ja tulee olemaan kuin Elämä kuolleista. Jeesus on Elämä ja Vastustajansa on kuolema.

"Elämälle!"

• Valittavat apostolit

´ Minä näin Uhrilampaan (Jeesus) seisomassa Siionin (Jerusalem) vuorella, ja hänen kanssaan oli 144 000, joiden otsiin oli kirjoitettu Hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi.

Minä kuulin taivaasta äänen kuin paljojen vesien pauhinan ja kuin kovan ukkosen jylinän. Kuulemani ääni oli kuin kitaroita soittavien heidän soittaessaan kitaroitaan. He veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä, neljän olennon ja vanhinten edessä. Sitä virttä ei voinut oppia kukaan muu kuin ne 144 000, jotka on ostettu maan päältä.

Nämä eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa. He ovat kuin neitsyitä.

He seuraavat Uhrilammasta, mihin ikinä hän menee. He ovat ihmisistä Jumalalle ja Uhrilampaalle ensiryhmäksi ostettuja. Heidän suussaan ei ole havaittu valhetta. He ovat tahrattomia. ´

(Ilmestyskirja 14)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      393
      2020
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1849
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      242
      1367
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      77
      999
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      52
      961
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      928
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      33
      765
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      759
    9. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      714
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      63
      713
    Aihe