Ihmettelen miksi ei kaikissa autoissa ole rajotin? Miksi vaan yli 3501kiloset sen tarvii? Eihän kukaan nykyään noudata nopeusrajoitusta joten olisi hyvä asia saada jokaiseen autoon rajotin joka olisi talvisin max 100km ja kesäisin max 120km!
Säästyisi bensaa ja ihmishenkiä. Tai sitten rajotin pois ja jokainen sais ajaa miten sattuu!
Milloin tulee kaikille
12
135
Vastaukset
- 87k
Suurin syy on se, että Suomessa EI OLE mitään autokohtaista nopeusrajoitusta henkilöautoille erikseen säädetty.
Pakuille on, mutta ei henkilöautoille.
Ja jos rajoitinpakko tulisi, niin sitähän ei voitais määrätä TAKAUTUVASTI, eli vanha autokanta vanhenisi edelleen, kun vanhoilla paskoilla sinnitettäisi.
Mutta tosiaan ekaksi voitaisi laittaa rajoittimen asennusvelvollisuus matalan veron asuntoautoihin, ja pakuihin, niissä kun on jo olemassa autokohtainen nopeusrajoitus. - ???
miten niin ei voitaisi määrätä takautuvasti??? onko siihen joku hyvä syy??? pitihän kaikkiin vuoden 88 ja sitä uudempiin kuorma-autoihinkin se jälkeen päin laittaa. ja se nopeus voisi olla suurin sallittu eli 120 km/h. eikä haittaisi jos sen saisi talveksi sataseen kohtuu vaivalla, mutta tuo 120 olisi jo jotain. ei se alemmilla rajoituksilla niitä ylityksiä poistaisi mutta jäisi ainakin törkeimmät pois joista on enemmän vaaraa. pystyyhän kuorma-autollakin ajamaan esim. kaupungissa kahdeksaa kymppiä neljän kympin alueella.
- 87k
Niin, vuonna 2006 tuli kuorma-autoihin rajoitin pakolliseksi vuodesta 2002 alkaen, PAITSI mikäli autossa oli mekaaninen nopeusmittari ja/tai mekaaninen kaasupoljin (vaijerilla)
Esim vielä vuoden 2005 Ford Focucsessa on jostain kumman syystä kaasupoljin toteutuettu vaijerilla, mekaanisia nopeusmittareita ei taida sentään olla enää missään 2000-luvun autoss.
Ja ei rajoittimia noin vain muuteta, sehän on juuri idea että on säädetty nopeus on ja pysyy.
Esim kuorma-autoissa uusimmissa autoissa ei ole lainkaan rajoitinta, vaan tuo toiminto on "upotettu" auton ajotietokoneisiin, eli ohittaminen itse lähes mahdotonta, jossain autoissa taasen tulee rajoittimeen nopeussignaali, ja boksin läpi menee kaasupolkimen johdot, ohittaminen onnistuu ihan sulakkeen irroittamalla.
Ja ENNENKAIKKEA, idea kaatuu siihen, että Suomessa ei ole mitään suurinta rakenteellista nopeutta autoille, suurin nopeusrajoitus tiellä on 120km/h, mutta so?
Ja tuo väite että "rajoitinta vasten" ajaminen olisi autolle haitaksi on ihan puppua, auto ei huomaa eroa siinä ajetaanko sitä 90km/h vakionopeudensäätimellä tai rajoittimella, sillä yksikään näkemäni rajoitin ei ole toiminut ON/OFF periaatteella, vaan jokainen niistä pikkuhiljaa lisää ja vähentää kaasua tarpeen vaatiessa. - pieni tarkennus
87k kirjoitti:
Niin, vuonna 2006 tuli kuorma-autoihin rajoitin pakolliseksi vuodesta 2002 alkaen, PAITSI mikäli autossa oli mekaaninen nopeusmittari ja/tai mekaaninen kaasupoljin (vaijerilla)
Esim vielä vuoden 2005 Ford Focucsessa on jostain kumman syystä kaasupoljin toteutuettu vaijerilla, mekaanisia nopeusmittareita ei taida sentään olla enää missään 2000-luvun autoss.
Ja ei rajoittimia noin vain muuteta, sehän on juuri idea että on säädetty nopeus on ja pysyy.
Esim kuorma-autoissa uusimmissa autoissa ei ole lainkaan rajoitinta, vaan tuo toiminto on "upotettu" auton ajotietokoneisiin, eli ohittaminen itse lähes mahdotonta, jossain autoissa taasen tulee rajoittimeen nopeussignaali, ja boksin läpi menee kaasupolkimen johdot, ohittaminen onnistuu ihan sulakkeen irroittamalla.
Ja ENNENKAIKKEA, idea kaatuu siihen, että Suomessa ei ole mitään suurinta rakenteellista nopeutta autoille, suurin nopeusrajoitus tiellä on 120km/h, mutta so?
Ja tuo väite että "rajoitinta vasten" ajaminen olisi autolle haitaksi on ihan puppua, auto ei huomaa eroa siinä ajetaanko sitä 90km/h vakionopeudensäätimellä tai rajoittimella, sillä yksikään näkemäni rajoitin ei ole toiminut ON/OFF periaatteella, vaan jokainen niistä pikkuhiljaa lisää ja vähentää kaasua tarpeen vaatiessa.Rajoitinpakko tuli muihin kuin ottomoottorisiin kuorma-autoihin, eli suomeksi: bensamoottoriisiin kuorma-autoihin ei vielä tuolloin tullut rajoitinpakkoa.
- ???
87k kirjoitti:
Niin, vuonna 2006 tuli kuorma-autoihin rajoitin pakolliseksi vuodesta 2002 alkaen, PAITSI mikäli autossa oli mekaaninen nopeusmittari ja/tai mekaaninen kaasupoljin (vaijerilla)
Esim vielä vuoden 2005 Ford Focucsessa on jostain kumman syystä kaasupoljin toteutuettu vaijerilla, mekaanisia nopeusmittareita ei taida sentään olla enää missään 2000-luvun autoss.
Ja ei rajoittimia noin vain muuteta, sehän on juuri idea että on säädetty nopeus on ja pysyy.
Esim kuorma-autoissa uusimmissa autoissa ei ole lainkaan rajoitinta, vaan tuo toiminto on "upotettu" auton ajotietokoneisiin, eli ohittaminen itse lähes mahdotonta, jossain autoissa taasen tulee rajoittimeen nopeussignaali, ja boksin läpi menee kaasupolkimen johdot, ohittaminen onnistuu ihan sulakkeen irroittamalla.
Ja ENNENKAIKKEA, idea kaatuu siihen, että Suomessa ei ole mitään suurinta rakenteellista nopeutta autoille, suurin nopeusrajoitus tiellä on 120km/h, mutta so?
Ja tuo väite että "rajoitinta vasten" ajaminen olisi autolle haitaksi on ihan puppua, auto ei huomaa eroa siinä ajetaanko sitä 90km/h vakionopeudensäätimellä tai rajoittimella, sillä yksikään näkemäni rajoitin ei ole toiminut ON/OFF periaatteella, vaan jokainen niistä pikkuhiljaa lisää ja vähentää kaasua tarpeen vaatiessa.mitä sinä oikein horiset??? et vastannut kysymykseen että miksi niitä ei voitaisi määrätä takautuvasti kevyeenkin kalustoon kun kerran raskaaseen niin voitiin tehdä. kyllä vanhempiin kuorma-autoihinkin niitä pystyi laittaan ihan kuin uudempiinkin. kaikki oli vaijerilla kaasut ja nopeusmittarit ja hyvin toimi. samalla tuli joihinkin autoihin ns. köyhän miehen vakionopeudensäädin kun pystyi itse katkaisijasta asettaan nopeuden alemmaksi kun tuo lain vaatima. sitten vaan pedaali pohjaan ja nautiskelemaan maisemista. ensimmäinen ajamani volvo johon tuli rajoitin jälkiasennettuna toimi niin että auton saavuttaessa rajoitinnopeuden työntyi kaasupoljin ylös, vaikka sitä kuinka painoi. kun nopeus taas aleni niin poljinj alkoi toimia. ei ehkä kaikkein mukavin kuskin kannalta mutta ainakin se toimi tarkoituksensa mukaisesti.
tuo kevyen kaluston rajoitin olisi tarpeellinen juuri siksi että saisi ne yli 120 km/h ajajat kuriin. lisäksi poliisi saisi alemmilla rajoituksilla paremmin kiinni ylinopeutta ajavat. rajoittimen ruuvaajille sitten sanktiot sen mukaan niinkuin kuuluu kuten on raskaassakin kalustossa.
- Siksi kun
Siksi kun ne yli 3500 kg:t painaa välillä 60000 kg ja joskus ylikin, sen takia niillä.
Jostain syystä se rajoittimen maksimi on tälläisten autojen miniminopeus oli maantiellä sitten 60 km/h tai alhaisempi rajoitus.- !!!!!!!!!!!!!!
Niin mutta onhan Suomessa liikennemerkkejä josta näkee kuinka lujaa saa ajaa?
Miksi sitten pitää olla rajotin? Rajotin pois yli 3,5 tonnisista! - 87k
!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:
Niin mutta onhan Suomessa liikennemerkkejä josta näkee kuinka lujaa saa ajaa?
Miksi sitten pitää olla rajotin? Rajotin pois yli 3,5 tonnisista!Siksi koska isoilla autoilla ei saa ajaa 100 tai 120, vaikka merkki sen näyttääkin.
Tietenkin "vanhat" (2000 luvun alkupuolen) kuromurit kulkee helpolla sen 120km/h, mutta usko pois, sakot siitä tulee, vaikka tien rajoitus sen vaatisikin.
Herää vain kysymys, miksei pakettiautoihin, ja verottomiin asuntoautoihin laiteta myös rajoitinpakkoa, koska niissä on myös ajoneuvokohtainen rajoitus - Pakko Rajoitin
87k kirjoitti:
Siksi koska isoilla autoilla ei saa ajaa 100 tai 120, vaikka merkki sen näyttääkin.
Tietenkin "vanhat" (2000 luvun alkupuolen) kuromurit kulkee helpolla sen 120km/h, mutta usko pois, sakot siitä tulee, vaikka tien rajoitus sen vaatisikin.
Herää vain kysymys, miksei pakettiautoihin, ja verottomiin asuntoautoihin laiteta myös rajoitinpakkoa, koska niissä on myös ajoneuvokohtainen rajoitusNopeudenrajoitinpakko koskee muistaakseni -88 tai -89- ja sitä uudempia kuorma-autoja. Ajoin vuonna 2001 -89-mallista ajokkia johon piti jälkikäteen asentaa nopeudenrajoitin joka toimi vaijerilla. En muista enää tarkalleen vuotta mutta 80-luvun lopulla valmistettuja kuorma-autoja rajoitinpakko jo koski.
- 87k
Pakko Rajoitin kirjoitti:
Nopeudenrajoitinpakko koskee muistaakseni -88 tai -89- ja sitä uudempia kuorma-autoja. Ajoin vuonna 2001 -89-mallista ajokkia johon piti jälkikäteen asentaa nopeudenrajoitin joka toimi vaijerilla. En muista enää tarkalleen vuotta mutta 80-luvun lopulla valmistettuja kuorma-autoja rajoitinpakko jo koski.
näihin "C1 luokan" kuormureihi tuli rajotiin pakolliseksi 2006, ja koski 2002 tai uudempi autoja, PAITSI jos niissä oli mekaaninen kaasu ja/tai nopeusmittari, silloin ei rajoitinta tarvinnut, koska sen asentaminen jälkikäten olisi "lähes" mahdoton tehtävä
- ^^^^^^^^
87k kirjoitti:
näihin "C1 luokan" kuormureihi tuli rajotiin pakolliseksi 2006, ja koski 2002 tai uudempi autoja, PAITSI jos niissä oli mekaaninen kaasu ja/tai nopeusmittari, silloin ei rajoitinta tarvinnut, koska sen asentaminen jälkikäten olisi "lähes" mahdoton tehtävä
niin tai jos ne oli ottomoottorisia.
Siitä syystä kaikki kuorma-autoksi rekisteröidyt bensakäyttöiset jenkkimaasturit on ilman rajoitinta. Dieseleissä rajoitin pitää olla. - 87k
^^^^^^^^ kirjoitti:
niin tai jos ne oli ottomoottorisia.
Siitä syystä kaikki kuorma-autoksi rekisteröidyt bensakäyttöiset jenkkimaasturit on ilman rajoitinta. Dieseleissä rajoitin pitää olla.Mutta onhan kuitenkin joissain 2001 jälkeen tehdyissä autoissa tuo mekaaninen kaasu ja/tai nopeusmittari, mutta ei ainakaan näissä "vakiomerkeissä" ole eli Sprinter, Crafter, Ducato, Jumper, Boxer ja mitä näitä on
Transitista en tiedä, siinnä saattaapi jopa olla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483