olen jo usein huomannut taivalla niinkuin tähtiä mutta ne liikkuvat hitaasti esim olen puolen tunnin päästä katsonut taivaalle uudelleen niin se ns. tähti onkin liikkunut. sitten on niitä jotka tuikkivat ja katoavat. näitä olen jo vuosia ihmetellyt
mitä ihme tähtiä
3
90
Vastaukset
- 3 vastausta
Maapallon liikkuessa ja pyöriessä tähdetkin "liikkuvat"
Ripeämmin liikkuvat ovat planeettoja tai satelliitteja tai jopa ISS;kin näkyy etelätaivaalla aina joskus.
Tuikkiminen johtuu ilmakehän sääolosuhteiden vaihtelusta ja katoaminen sääolosuhteiden mennessä sellaisiksi ettei tähteä enää näy. - Kaukotähti
Kyse voi olla joko korkealla lentävästä lentokoneesta tai oikeastaan sen merkkivaloista tai sitten satelliiteista joita näkyy taivaalla, jos hetken sinne jaksaa katsoa, varsinkin vähän auringonlaskun jälkeen ja taas ennen auringonnousua. Tämä johtuu siitä, että niistä näkyvä valo on auringonvalon heijastusta niiden pinnasta, jolloin ne eivät näy silloin, kun ne ovat maan varjossa. paljain silmin nähtävät satelliittit ovat melko matalalla lentäviä, korkeintaan muutamien satojen kilometrien korkeudessa. Esimerkiksi tietoliikennesatelliitit lentävät 40 000 kilomtrin korkeudessa, eikä niitä voi nähdä. Ne kyllä toisaalta näyttäisivät pysyvän paikoillaan, muun taivaan liikkuessa.
Esimerkiksi gps-satelliitit liikkuvat melko matalalla samoin kuin erilaiset vakoilusatelliitit ja muut maata kuvaavat satelliitit. Ne näkyvät varsin hyvin taivaalla. Niiden liikkeen nopeus taivaankannella vaikuttaa tavallisesti lentokoneen nopeutta hitaammalta, mutta kuitenkin niin nopealta, että liikkkeen havaitsee helposti. Kovin kauaa ne eivät näy, ehkä muutaman minuutin, joko ne siirtyvät maan varjoon tai horisontin taakse. - hmm?
Liikkuuko ne tähet aina vasemmalta oikealle vai päin vastaseen suuntaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473