Luin kuusi vuotta vanhja keskusteluja

palstalta.

Oli aivan virkistävää lukea niitä siksi, ettei sitä silloin näyttänyt kovinkaan moni uskovan SRK:n nöyrtyvän ja myöntävän hoitokokouksia olleen. Silloinhan vielä JOKAINEN vl-uskovainen kiisti kaiken johtonsa määräyksestä. Nostin pari Albertin hoitokokouskuvausta tänne etusivulle esimerkiksi siitä, kuinka törkeästi SRK laittoi alamaisensa tännekin valehtelemaan hoitokokouksista. Lukekaa ja hämmästykää!

19

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihdoinkin vapaus

      Näin ne ajat ja usko muuttuu. Minä muistan hyvin nuo hoitokokoukset. Jo silloin ääneen ihmettelin, miten Rauhanyhdistys on ottanut Jumalan ja maallisen tuomioistuimen vallan.
      Myös televisio-synti on muuttunut rajusti 60-70-luvun takaisesta opista. Silloin ei koulussa saanut katsoa edes koulu-tv:tä. Naapurissa tv:n katsomisesta sai lapsi fyysisen rangaistuksen. Tv:n kotiin hankkiminen johti automaattisesti vl-liikkeestä ulos sulkemiseen.
      Nykyaikana vl-ystäväni kehottavat minuakin katsomaan tv:stä tulleita mielenkiintoisia ohjelmia yle-areenasta.

      Asiat ovat muuttuneet päälaelleen muutamassa vuosikymmenessä, mikä on hyvä asia. Vl-ihmisetkin saavat alkaa elämään normaalia elämää, koska enää ei tarvitse pelätä hoitoja ja erottamisia tv:n katselusta johtuen.

      Muutamia muita ongelmia (mm. ehkäisy, meikkaaminen) on yhä ratkomatta, mutta suunta jäsenen itsenäisen ajattelun hyväsymiseen on jo nähtävissä.

      • Kultaiset(?) muistot

        >Myös televisio-synti on muuttunut rajusti 60-70-luvun takaisesta opista. Silloin ei koulussa saanut katsoa edes koulu-tv:tä.

        Kyllä muutos on tosiaan ollut hurja. Alkajaisiksi tehtiin päätös, ettei TV ole uskovan kodin huonekalu, sitten alettiin puhua television katsomisesta ja nyttemmin ohjelmatarjonnasta.

        Muistan hyvin, kun meille tuli vuonna 1957 (kylän ensimmäinen) televisio. Naapurit kävivät perhekunnittain katsomassa milloin mitäkin olivatpa lestoja tahi eivät. Myöhemmin oli mieleenpainuvinta nähdä, kuinka tiettyjen naapurien lapset sulkivat silmänsä, peittivät ne kädellään tai käänsivät päänsä pois, kun kulkivat saunakamarimme ohi meidän lasten huoneisiin välttyäkseen näkemästä televisiota. Sillä, oliko toosa päällä tahi ei, ei ollut mitään väliä.


    • Albertin kertomus

      Nimimerkki Albertin esiin nostama keskustelu http://keskustelu.suomi24.fi/node/2816765 eräästä hoitokouksesta oli mielenkiintoista luettavaa. Hänen avaustaan väitettiin valheeksi useammalla suulla, niin uskomattomalta se kuusi vuotta sitten kuulosti.
      Tänään ei vanhoillislestadiolaisuuden uutisoinnissa hämmennä mikään. "Kaikki mistä meitä on syytetty, on totta" sanoi Srk:n varapuheenjohtaja Matti Taskila n. vuosi sitten.

      • Toisinaan ajattelija

        Mielisairaaksi leimaaminen oli tavallista myös Neuvostoliiton diktatuurissa.


      • puhuttelut.

        No, Raamatusta tuli mieleen Eelin kertomus, jossa Eeli ei kertaakaan uskottomien poikien päälle katsonut vihaisesti. Pojat elivät jumalatonta elämää. Siitä syystä Eeli sysättiin pois uskosta itsekin. Pakollahan ketään ei voi pitää uskomassa, mutta mielestäni, jos elää omassa kodissa, heitä tulisi puhutella. Ja ei myöskään Jumalatonta elämää sallia kodissaan kuten tv:tä, juopottelua tai sitten huoraamista. Kiroilulle myös jyrkkä ei.


      • SRK mitätöi ei-toivo
        Toisinaan ajattelija kirjoitti:

        Mielisairaaksi leimaaminen oli tavallista myös Neuvostoliiton diktatuurissa.

        Neuvostoliitossa toisinajatelijat suljettiin loppuiäkseen mielisairaaloihin ja umpattiin täyteen rauhoittavia lääkkeitä. Loppui sekin valtion arvostelu:(

        SRK-laisuudessa puolestaan johtoa tai vl-kulttuuria kritisoivat henkilöt julistetaan mielisairaiksi, ulostetaan yhteisöstä jolloin heidän mielipiteensä mitätöidään "sairaan mielen tuotoksina" ja sielunvihollisen juonina.

        Esimerkiksi Johanna Hurtig otti esille ja tutkii työkseen vl-yhteisön erittäin vakavaa lasten hyväksikäyttöongelmaa. SRK on toiminut myös Hurtigin kohdalla hyväksi havaitsemallaan "kielisairas!" -keinolla. Nyt Hurtig on savustetu yhteisöstä ulos ja vihjailtu mielisairaaksi. Kukapa vl-uskovainen enää uskaltaa puolustaa Hurtigin tutkimusta ja sanomisia?


      • Puhuttelubullshittiä
        puhuttelut. kirjoitti:

        No, Raamatusta tuli mieleen Eelin kertomus, jossa Eeli ei kertaakaan uskottomien poikien päälle katsonut vihaisesti. Pojat elivät jumalatonta elämää. Siitä syystä Eeli sysättiin pois uskosta itsekin. Pakollahan ketään ei voi pitää uskomassa, mutta mielestäni, jos elää omassa kodissa, heitä tulisi puhutella. Ja ei myöskään Jumalatonta elämää sallia kodissaan kuten tv:tä, juopottelua tai sitten huoraamista. Kiroilulle myös jyrkkä ei.

        No, hoitokokousajoista tuli mieleen Ailin tarina, jossa Aili eli pienellä kansaneläkkeellään poikansa hyyryläisenä yläkerran vinttihuoneessa. Aili oli leski, eikä hän ollut koskaan ollut ansiotyössä, joten hän sai ainoastaan pienen kansaneläkkeen, eikä sillä silloin 70-luvulla omaa vuokra-asuntoa voinut hankkia.

        Ailia puhuteltiin lukuisia kertoja "hempeästä hengestä" Ry:llämme, koska hänen alakerrassa asuneen poikansa perheellä on televisio. Joku Ailin luona kylässä käynyt uskonsisar oli nähnyt pojan keittiön pöydällä Sosiaalidemokraatti-lehden, josta Ailia myös syytettiin.

        Aili sidottiin useita kertoja "hempeään henkeen" ja erotettiin siis "Jumalan lasten rakkaudesta". Aina hän sai jotenkin todistettua, että on puhutellut poikaansa ja sai "palaamisen armon". Siinä vaiheessa kun itse lähdin yhteisöstä, Aili oli taas "armosta osallinen", mutta en tiedä päästettiinkö hänet lopulta vl-taivaaseen vaiko ei.


      • Hemesti

        Johanna Hurtig ei ole mielisairas, mutta pelkään, että hän väsyttää ja on jo väsyttänytkin itsensä näitten tutkimustensa myötä, niin että mieli voi myös järkkyä. Toivotaan, ettei näin kävisi.


      • Hemesti
        puhuttelut. kirjoitti:

        No, Raamatusta tuli mieleen Eelin kertomus, jossa Eeli ei kertaakaan uskottomien poikien päälle katsonut vihaisesti. Pojat elivät jumalatonta elämää. Siitä syystä Eeli sysättiin pois uskosta itsekin. Pakollahan ketään ei voi pitää uskomassa, mutta mielestäni, jos elää omassa kodissa, heitä tulisi puhutella. Ja ei myöskään Jumalatonta elämää sallia kodissaan kuten tv:tä, juopottelua tai sitten huoraamista. Kiroilulle myös jyrkkä ei.

        Monastikaan ei kovuus oo eduksi, jos ei oo omaa halua.Kuitenkin usko on lahja ja vapaaehtoisesti vastaanotettavissa.


      • Olet julma!
        Hemesti kirjoitti:

        Johanna Hurtig ei ole mielisairas, mutta pelkään, että hän väsyttää ja on jo väsyttänytkin itsensä näitten tutkimustensa myötä, niin että mieli voi myös järkkyä. Toivotaan, ettei näin kävisi.

        Eikö sinulla ole lainkaan omatuntuoa?

        Täällä julkisesti vihjailet tunnetun henkilön mielenterveyden järkkymisestä!

        Oletko ihminenkään?


      • hemestille kysymys
        Hemesti kirjoitti:

        Monastikaan ei kovuus oo eduksi, jos ei oo omaa halua.Kuitenkin usko on lahja ja vapaaehtoisesti vastaanotettavissa.

        Onko pelastus ja iankaikkinen elämä kuoleman jälkeen siis ihmisen omasta toiminnasta kiinni?


      • Hemestilyyleriämmäll
        Hemesti kirjoitti:

        Johanna Hurtig ei ole mielisairas, mutta pelkään, että hän väsyttää ja on jo väsyttänytkin itsensä näitten tutkimustensa myötä, niin että mieli voi myös järkkyä. Toivotaan, ettei näin kävisi.

        Kuulehan Hemesti, olit jo silloin vuonna 2006 paikalla kiistämässä hoitokokousjulmuutenne ja väittämässä hoitokokouskertomuksia keksityiksi. Etkö ole vieläkään antanut yhtään myöten ja myöntänyt vääryyksia tapahtuneen?


      • Hemesti on RAAKA!
        Hemesti kirjoitti:

        Monastikaan ei kovuus oo eduksi, jos ei oo omaa halua.Kuitenkin usko on lahja ja vapaaehtoisesti vastaanotettavissa.

        Oletko edelleen sitä mieltä, että hoitokokouksissa henkinen ja hengellinen väkivalta oli tarpeen?


      • 11 + 4
        hemestille kysymys kirjoitti:

        Onko pelastus ja iankaikkinen elämä kuoleman jälkeen siis ihmisen omasta toiminnasta kiinni?

        Luther on kirjoittanut kirjan Sidottu ratkaisuvalta. Siinä on aiheesta asiaa. Raamatussa on asiaa omavanhurskaudesta.


      • Pyhän Hengen pilkka?
        Hemestilyyleriämmäll kirjoitti:

        Kuulehan Hemesti, olit jo silloin vuonna 2006 paikalla kiistämässä hoitokokousjulmuutenne ja väittämässä hoitokokouskertomuksia keksityiksi. Etkö ole vieläkään antanut yhtään myöten ja myöntänyt vääryyksia tapahtuneen?

        Hemestin omatunto ei ole vieläkään herannyt myöntämään julmuuksiaan. Olisko tehnyt Pyhän Hengen pilkan, eikä enää koskaan saakaan tuntoa julmuuksistaan?


      • Vastuu on itsellä!
        Hemesti on RAAKA! kirjoitti:

        Oletko edelleen sitä mieltä, että hoitokokouksissa henkinen ja hengellinen väkivalta oli tarpeen?

        Ne jotka jäävät liikkeeseen näiden paljastusten jälkeen vaatimatta muutoksia, ovat itse tukemassa väkivaltaa ja rikoksia.


      • 70-luvun Hemesti!
        Pyhän Hengen pilkka? kirjoitti:

        Hemestin omatunto ei ole vieläkään herannyt myöntämään julmuuksiaan. Olisko tehnyt Pyhän Hengen pilkan, eikä enää koskaan saakaan tuntoa julmuuksistaan?

        Hemesti elää edelleen 70-luvun hoitokokousaikaa, jolloin hoitokokousjulmuuteen kriittisesti suhtautuneet leimattiin mielisairaiksi!


      • Hemesti
        Hemesti on RAAKA! kirjoitti:

        Oletko edelleen sitä mieltä, että hoitokokouksissa henkinen ja hengellinen väkivalta oli tarpeen?

        En oo minkäänlaisen väkivallan kannattaja, enkä tunne ketään sellaista. Jotkut pystyvät kokemansa puhuttelun ( ehkä aiheettomankin ) kääntämään voimakseen, eivätkä katkeroidu. Tunnen monia ja kunnioitan heitä suuresti.


      • Outo on uskontonne.
        Hemesti kirjoitti:

        En oo minkäänlaisen väkivallan kannattaja, enkä tunne ketään sellaista. Jotkut pystyvät kokemansa puhuttelun ( ehkä aiheettomankin ) kääntämään voimakseen, eivätkä katkeroidu. Tunnen monia ja kunnioitan heitä suuresti.

        Miksi helevetissä puhuttelette alamaisianne aiheettomasti?

        Lisätäksenne pelkoa hoito-organisaatioonne alamaistenne keskuudessa?

        Miksi julmuuden kohteeksi joutumisesta ei saa tuntea katkeruutta?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe