Miksi autoissa ei ole enää kuraläppiä takana?

vihainen hiacekuski

Taas on uusi tuulilasi paskana kun kivi lensi edellä ajavan auton renkaasta.

Ja jos joku väittää, ettei kuraläppä estä tuota niin kyllä vaan estäää, jos se on riittävän pitkä.

Varsinkin kitkarenkaat imee kiviä uriinsa, jotka siten lähtee liikkelle kun kiihdytetään.

VAROKAA SIIS RAMPEILTA TEIDÄN ETEEN KIIHDYTTÄVIÄ AUTOJA, saatte lähes varmasti kiven lasiinne.

25

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ne tule lasiin.

      Minä olen autoillut vuodesta 1964, eikä yhtäkään kiveä ole tuulilasiin tullut. Onko sulla autossa joku kivi-imuri, tai sitten vaan et osaa kiviä väistellä.

      • teilläkö maalla?

        Missähän olet autoillut jos et ole ikinä saanut lasiin kiviä??
        Kuinka edellä ajavan renkaasta lentävää kiväe väistetään.


      • Myös näin
        teilläkö maalla? kirjoitti:

        Missähän olet autoillut jos et ole ikinä saanut lasiin kiviä??
        Kuinka edellä ajavan renkaasta lentävää kiväe väistetään.

        Kiviä lentää myös vastaantulijoista...


      • Kerro toki lisää

        Miten väistetään esimerkiksi moottoritien vasemmalta kaistalta eteen kiilaavan ohittajan renkaasta irtoava kivi?


    • vakuutus kannattaa

      Samoin vastaantulevien, kiihdyttävien kuorma-autojen renkaista.
      Useampi tuulilasi mennyt rikki. Ja aina kun henkilöautosta on tullut, on se viereiseltä kaistalta, kiihdyttävä tai ohittava auto. Otin nyt tuulilasivakuutuksen. Iskeymä jonka voi korjata=0€. Tuulilasin vaihto 160€ omavastuu.

    • Ammattikuski..

      Kun lain mukaan ei ole pakko enää olla, siksi.

      Duuniautossakin viime vuonna ostettu uusi tuulilasi, nyt siinä on
      jo kaksi isoa osumaa josta toinen on lähtenyt leviämään.
      No toki tässä on se hyvä puoli että työllistäähän se ikkunoiden
      uusiminen ihmisiä.

      Mun mielestä saisi olla pakolliset takaroiskeläpät ja olla vielä
      jokin minimi korkeusraja maasta kuraläpäin reunaan vaikka 10cm
      että ne oikeasti estäisi kivien ja nastojen lentelyt takana olevaan autoon.

    • Kivipuhallus

      Kuraläppien pakollisuus taisi loppua 18.5.1988.

      Siitä olen samaan mieltä että rampeilta "eteen" tulevista autoista saa varmimmin kiveä lasiin.
      Huomaat itsekkin asian, kun ajelet taajamassa ja lähdet siitä kiihdyttämään motarille, niin rapina alkaa yli 80 km/h vauhdissa, kun kivet alkavat sinkoilemaan omistakin renkaista.

    • Reaalipolitiikka

      Kuraläppiä ei ole samasta syystä kuin Suomi liittyi EU:hun. Haluttiin olla länsieurooppalaisia. Porukat olivat maailmalla matkustellessaan huomanneet, että auto on coolimman näköinen ilman kuraläppiä. Mutta maantieteelle emme mahda mitään.

      • Ei mulla muuta

        Yksinkertaiset ihmiset ymmärtävät monitahoisetkin asiat yksinkertaisesti.

        Juolahtipa mieleeni.


      • Reaalipoliitikko
        Ei mulla muuta kirjoitti:

        Yksinkertaiset ihmiset ymmärtävät monitahoisetkin asiat yksinkertaisesti.

        Juolahtipa mieleeni.

        Kiitos! Yritin kiteyttää asian niin, että sakeaverisempikin ymmärtää.


      • sdhfsert
        Reaalipoliitikko kirjoitti:

        Kiitos! Yritin kiteyttää asian niin, että sakeaverisempikin ymmärtää.

        Yritys hyvä, tulos ei...


      • Vauhdinhurma
        sdhfsert kirjoitti:

        Yritys hyvä, tulos ei...

        Jaa, sää et sitten ymmärtänyt. No, yksinkertaisempi esimerkki: Siksi, ettei kilpapyörissäkään ole lokasuojia.


    • autoileva miesten mi

      Olet oikeassa, kyllä läpät piyäisi olla pakolliset. On huonompiakin lakeja olemassa.

      Syyllinen on Mauno Koivisto, koska on hyväksynyt tuon lain. Edesvastuuseen kuuluu tuosta teosta.

      Nykyään täytyy väistellä kivejä. Rampilta jos joku tulee niin on jarrutettava hyvin voimakkaasti, ettei kivi osu. Siinä oivallinen neuvo.

    • !!!

      Vanha laki takaisin ja kuraläpät pakollisiksi.

    • EI ohituksille

      Itsellänikin lasi hakkaumia täynnä viime talvelta ja nyt näin keväällä vasta ropisee kun hiekkaa jokapuolella , se miksi ropisee usein ne jotka ohittaa ja tulee eteen liian nopeasti niin kuulee kuika napisee lasissa , turvaväli olisi myös kova sana ja ne kuraläpät myös

      • Vrooom

        Nythä sie vitsin murjasit. Ohitukset tehdään formulamaisesti koukaten heti ohitettavan eteen, vaikka tilaa olisi. Se antaa tunteen, että auto kulkee kovempaa, kuin mitä mittari näyttää.


    • kvgdsgjsdjgjsgd

      Haluan nähdä sen päivän kun joku ruuvailee vaikka ferrariin kuraläpät

    • sdfgertwqe

      Suurimmat romppeet lentelee kyllä ihan rekkapenojen autoista. Sieltä tulee vaikka mitä tuulilasille ja maalipinnalle.

    • pilkkinkton

      Ne lätkät poistui EU:un liittymisen myötä (yhdenmukaista), samalla poistui
      Suomeen tuotavista autoista se vähäinenkin ruosteenestokäsittely, joka ennen oli.

      • Pystyssä Eurooppaan

        EU:sta on tullut niin paljon hyviä direktiivejä, että sinne päin kannattaa kyllä antaakin jotain.


      • Aikoja sitten

        Kyllä se roiskeläppävaatimus poistui vuosia ennen kuin liityttiin EU:hun.


    • kansa vaati

      Muistan kun Suomessa puhuttiin millainen takapajula me ollaan kun laki vaati että autoissa pitää olla sellaiset rumat roiskeläpät, ei muualla euroopassa sellaisia tyhmän näköisiä kumiläpysköjä käytetä. Kovasti vaadittiin niiden poistamista kun ei niitä keski-euroopassakaan vaadita. Sitten lainsäädäntöä muutettiin ja ihasteltiin miten nykyaikaisia ollaan. Unohdettiin vaan, että meillä on paljon sorateitä ja talvella maanteitä hiekoitetaan.

      • Rännästä viis

        Mutta nyt olemme mallioppilaita. Häränsilmät tuulilasissa ja tuemme köyhiä Välimerenmaita, joilla on palmun alla vaikeaa.


    • korkea-ässä

      Aloittaja ajeli liian lähellä edellä ajanutta tuolla Hi-Acellaan.

      Ei niitä kiviä sieltä kimpoile lasiin, jos pitää riittävää turvaväliä.

    • läpyskät pois...

      Joo, mulla oli ne lailliset roiskikset, mitä kauempana takapyörästä, sen pidemmät ne piti olla. Hyvä EU, laitettiin suomisäännöt nurin, Ruottis ei tommosia läppiä vaadittu koskaan, eikä ne ollu EU säännöillä,eikä Norjas eikä Tanskas, eikä Saksas,eikä Engklannis, eikä Ranskas eikä oikeastaan missään, vain Suomes.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe