Minulla on kyllä ikäviä kokemuksia helluntailaisest ihan lähipiirissä. Hän pitää itseään jotenkin huomattavasti muita parempana, haukkuu mennen tullen kaikki muille ihmisille tärkeät asiat, ideologiat ja uskomukset, ainoastaan hänen näkemyksensä on se ainut oikea. Samoin tämä armoitettu uskovainen, minä hän ilmeisesti itseään pitää, arvostelee kaikki sukulaiset, naapurit, tuttavat ja työkamunsa ja aina muista löytyy hirveästi vikaa, mutta itsessään ei sitten näe kyllä mitään arvosteltavaa. Hänen ailahduksiaan ja edesottamuksiaan pitää kaikkien sietää ja ymmärtää, mutta jos muut tekevät samoin, se on suunnilleen välit poikki ja hirveä haloo nousee. Rakkautta muita ihmisiä kohtaan en kyllä ko. henkilössö huomaa, mutta viha ja arvosteleva asenne muita kohtaan hänestä kyllä huokuu kilometrien päähän. Onneksi itse kuulun ev.lut.kirkkoon ja tämän ihmisen takia kokemus helluntailaisuudesta on kyllä kaikkea muuta kuin hyvä.
Tällaisiako helluntailaiset ovat?
27
1154
Vastaukset
- jutunjuuristo
Miksi yhden ihmisen käytöksestä päättelet helluntailaisuuden?
Vuosikymmenet olen hellareittten kanssa vaellellut ja tuollaista juttuasi ei ole ilmentynyt..
Jos käytämme samaa päättelyä luterilaisuuteen, niin siellä se vasta kummaa on.
95% evluteitaa vain on uskovia ja loput sekalaista sakkia ilman mitään yhteyttä Jumalan ja Jeesukseen.- Mikko.
Pajonko luulisit oleva helareissa uskovia prosenteissa? Minun mielestäni vähän, koskapa luulisin koko Suomessa olevan vain olisiko 3 uskovaa.
Veikko Hursti yksi uskovista, eipä juuri nyt muita tule mielhen. Tosiaan ja Niilo Yli-Vainio oli toinen uskova tietenkin. - Mikko.
Mikko. kirjoitti:
Pajonko luulisit oleva helareissa uskovia prosenteissa? Minun mielestäni vähän, koskapa luulisin koko Suomessa olevan vain olisiko 3 uskovaa.
Veikko Hursti yksi uskovista, eipä juuri nyt muita tule mielhen. Tosiaan ja Niilo Yli-Vainio oli toinen uskova tietenkin.Lisää uskova pari kappaletta, äitini kanssa olinkin puhelimessa, ollut pian uskossa 60 vuotta eikä hänen ole tarvinnut kertaakaan osoitella toisia saatanan omiksi. Sitten Eräs Marja on uskova ilman tuomarointia...
Lisään kyllä tähän uskovia jahka heitä opin tuntemaan, jaa, olihan Se Juhani Karvinen helari opettaja uskossa totta kai, joka sanoi puhelimessa ettei helarien oppiin kuulu nimittää ketään saatanassa asuvaksi.. Mikko. kirjoitti:
Lisää uskova pari kappaletta, äitini kanssa olinkin puhelimessa, ollut pian uskossa 60 vuotta eikä hänen ole tarvinnut kertaakaan osoitella toisia saatanan omiksi. Sitten Eräs Marja on uskova ilman tuomarointia...
Lisään kyllä tähän uskovia jahka heitä opin tuntemaan, jaa, olihan Se Juhani Karvinen helari opettaja uskossa totta kai, joka sanoi puhelimessa ettei helarien oppiin kuulu nimittää ketään saatanassa asuvaksi..Mikolle
lisään vielä yhden uskovan joukkoon, äitini, saammeko luvuksi peräti 5kpl uskovia?
(äitini on kyllä helluntaiuskova, mutta ei lasketa sitä viaksi hänelle,)
Hän on ollut uskossa 66 vuotta ja jo sitä ennen uskoon taipuvainen eli voimme jo saada hänelle uskossa olemisen luvuksi 70 vuotta.
Äitini on myös demoni-vapaa-uskova. Näin Äitien Päivän lähestyessä kiitoksella muistan äitiäni, hän antoi/antaa rajoja ja rakkautta.
:)))- Mikko.
pakis__ kirjoitti:
Mikolle
lisään vielä yhden uskovan joukkoon, äitini, saammeko luvuksi peräti 5kpl uskovia?
(äitini on kyllä helluntaiuskova, mutta ei lasketa sitä viaksi hänelle,)
Hän on ollut uskossa 66 vuotta ja jo sitä ennen uskoon taipuvainen eli voimme jo saada hänelle uskossa olemisen luvuksi 70 vuotta.
Äitini on myös demoni-vapaa-uskova. Näin Äitien Päivän lähestyessä kiitoksella muistan äitiäni, hän antoi/antaa rajoja ja rakkautta.
:)))Varmasti äitisi myöskin ja vielä demoni vappaana, oi kun hyvä. Äitillesi paljon terveisiä ja hyviä vointeja.
Mikko. kirjoitti:
Varmasti äitisi myöskin ja vielä demoni vappaana, oi kun hyvä. Äitillesi paljon terveisiä ja hyviä vointeja.
Välitän viestin
:)
ps. hän kunniottaa myös minua, lapsenaan vaikka lapsi ei ole päätynyt kuin esirukouksen lapseksi.- hiutaleinen1
Mikko. kirjoitti:
Pajonko luulisit oleva helareissa uskovia prosenteissa? Minun mielestäni vähän, koskapa luulisin koko Suomessa olevan vain olisiko 3 uskovaa.
Veikko Hursti yksi uskovista, eipä juuri nyt muita tule mielhen. Tosiaan ja Niilo Yli-Vainio oli toinen uskova tietenkin.No, sinä kyllä vedät riman korkealle.
Tulee mieleen se vanha kertomus, kun mies tuli kylään ja kysyi
kylän mieheltä, onko siellä uskovaisia,
Vastaus kuukui:
- Onhan meitä kaksi, vaikken minä siitä toisesta ihan varma ole.... - olkaa varovaisia
hiutaleinen1 kirjoitti:
No, sinä kyllä vedät riman korkealle.
Tulee mieleen se vanha kertomus, kun mies tuli kylään ja kysyi
kylän mieheltä, onko siellä uskovaisia,
Vastaus kuukui:
- Onhan meitä kaksi, vaikken minä siitä toisesta ihan varma ole....Helluntailaisten pitää aina udella ihmisten yksityisasioita ja saatuaan vastauksen, arvostella niitä päin naamaa.
Älkää vastatko helluntailaisten ainaisiin "uskoa" koskeviin kyselyihin.
Ties minne välittävät tietojaan eteenpäin. Ainakin tarkistavat uhrin suggestion tilaa.
Minä en enää ole helluntailaisten "uskossa". Olen hereillä! Mikko. kirjoitti:
Pajonko luulisit oleva helareissa uskovia prosenteissa? Minun mielestäni vähän, koskapa luulisin koko Suomessa olevan vain olisiko 3 uskovaa.
Veikko Hursti yksi uskovista, eipä juuri nyt muita tule mielhen. Tosiaan ja Niilo Yli-Vainio oli toinen uskova tietenkin.Veikko Hursti toimi käsittääkseni itsenäisenä avustustyönjärjestäjänä, johon Jumala hänet kutsui. Pengerkadulla tietääkseni Veikko perheineen kävi kokouksissa, Siion-seurakunnassa, jota johti Vilho Soininen.
Itsekin kävin ainakin 2-3 kertaa Pengerkadulla 1968-9, ja taisinpa käydä kasteellakin siellä.
Eli Hurstiin pääsin tutustumaan tuolla seurakunnassa.
Siion-seurakunta liittyi helluntaiseurakuntaan myöhemmin, jossa ilmeisesti Hurstin jälkipolvesta, sen kaksospojista toinen on tällä hetkellä Siion srk.n tehtävissä, ilmeisesti myös Mikko, nimeltään, kuten sinä.
Heikki jatkaa isänsä työtä.
Mutta miten mittaat uskovan tuntuu ajatuksesi hieman oudolta, koska Jumalan valtakunnassa on yksin ja oikea nimikirja, elämänkirja, jättäisin valinnat Hänelle ja nimeämiset, koska se valkeakivi, mitä raamattu puhuu, jossa on se nimi, tietää jokainen kohdaltaan, onko sen niminen kivi annettu minulle. Ilm. 2:17- Kaikkea pöhlöä sitä
Mikko. kirjoitti:
Lisää uskova pari kappaletta, äitini kanssa olinkin puhelimessa, ollut pian uskossa 60 vuotta eikä hänen ole tarvinnut kertaakaan osoitella toisia saatanan omiksi. Sitten Eräs Marja on uskova ilman tuomarointia...
Lisään kyllä tähän uskovia jahka heitä opin tuntemaan, jaa, olihan Se Juhani Karvinen helari opettaja uskossa totta kai, joka sanoi puhelimessa ettei helarien oppiin kuulu nimittää ketään saatanassa asuvaksi..Voi Mikko parka, ajatteletko sinä tosiaan niin, että ne jotka SINÄ tunnet ovat joko uskovia tai ei-uskovia. Sitten logiikkasi mukaan, kaikki ne joita sinä et tunne ovat ei-uskovia.
Taidatkin olla pilailija-provo, eiköstä vaan? - kauan sitten
helluntalainen kirjoitti:
Veikko Hursti toimi käsittääkseni itsenäisenä avustustyönjärjestäjänä, johon Jumala hänet kutsui. Pengerkadulla tietääkseni Veikko perheineen kävi kokouksissa, Siion-seurakunnassa, jota johti Vilho Soininen.
Itsekin kävin ainakin 2-3 kertaa Pengerkadulla 1968-9, ja taisinpa käydä kasteellakin siellä.
Eli Hurstiin pääsin tutustumaan tuolla seurakunnassa.
Siion-seurakunta liittyi helluntaiseurakuntaan myöhemmin, jossa ilmeisesti Hurstin jälkipolvesta, sen kaksospojista toinen on tällä hetkellä Siion srk.n tehtävissä, ilmeisesti myös Mikko, nimeltään, kuten sinä.
Heikki jatkaa isänsä työtä.
Mutta miten mittaat uskovan tuntuu ajatuksesi hieman oudolta, koska Jumalan valtakunnassa on yksin ja oikea nimikirja, elämänkirja, jättäisin valinnat Hänelle ja nimeämiset, koska se valkeakivi, mitä raamattu puhuu, jossa on se nimi, tietää jokainen kohdaltaan, onko sen niminen kivi annettu minulle. Ilm. 2:17Järjestä ajatuksesi uudestaan.
Pengerkadulla sijaitsi aiemmin Saalem-seurakunta, ei Siion-seurakunta. Etkö tiedä missä sinut on kastettu? Joskus 80-luvun vaihteessa Saalem muutti Näkinkujalle.
Siion-seurakunta sijaitsi Harjutorilla, sitä johti tuohon aikaan V. Soininen. Myöhemmin Siion-seurakunta muutti Nordenskiöldinkadulle.
Mitä tulee V. Hurstiin ja hänen kiertelyihinsä eri seurakunnissa, en nyt ota kantaa. - helluntalaanen.
kauan sitten kirjoitti:
Järjestä ajatuksesi uudestaan.
Pengerkadulla sijaitsi aiemmin Saalem-seurakunta, ei Siion-seurakunta. Etkö tiedä missä sinut on kastettu? Joskus 80-luvun vaihteessa Saalem muutti Näkinkujalle.
Siion-seurakunta sijaitsi Harjutorilla, sitä johti tuohon aikaan V. Soininen. Myöhemmin Siion-seurakunta muutti Nordenskiöldinkadulle.
Mitä tulee V. Hurstiin ja hänen kiertelyihinsä eri seurakunnissa, en nyt ota kantaa.Täytyy todeta, "että kauan sitten" kävin Saalemissa Pengerkadulla. Mutta se harva kerta, mitä kävin ja nimet unohtuu, mutta muistelin Hurstin toimintaa Siionin ympäristöön, missä myös hän tietääkseni oli mukana.
Koska en nyt ollut paikkakuntalaisena, vaan tavallaan kaukaa vieraana, muualta, Hurstin kutsumana, tämä muistelun tietovirhe tuli kirjoitukseen, -sillä pidin sen näin olevana.
Siionissa kait toinen pojista nyt jatkaa sanaa jakaen. eli Mikko.
http://www.siion.net/ ... Mutta kiitos tarkistelusta, näin saan päivitettyä vanhaa nuoruuteni muisteluita, josta en nyt kynäkirjaa ole pitänyt.
No, olisikohan Veikko silloin asunut vaimonsa kanssa Puotiharjussa, Kajaaninlinnantiellä. Sekin on muististani, meinaan taisin käydä sielläkin parikertaa. Se oli sitä aikaa se, kitara soi ja laulu raikui kadulla.
Tuo mainitsemasi Saalemin Näkikuja on sitten käynniltäni tutumpi, myöhäisempää kulkua, että tunnen senkin paikan.
Mutta hyvä, kerraten vielä, päivitän muistiani, taitaa jo dementiakin olla matkassani, vai mikä dalmatialainen se oli... vai oliko, en muista, mutta mukavaa se oli ; )), meinaan se aika.
Aloittajalle....
Olet NIIN oikeassa!
Tuolla nimmari teapotin aloituksessa
minusta sanoo hellareiden,omasta mielestään
patriarkka,etten ole kristitty.Samoin nim.teapot!
Olisikohan toisin,jos olisin LANGENNUT kristitty???
Mene ja tiedä.
Konnunsuon käynyt,enkä helareiden uhri!
Veikkaan etten saisi "omaa tuolia"seurakunnassa,jos tulisin takaisin/löytäisin takaisin
Näin kertoi eräs hellari evankelista,hällä kuulemma oma tuoli.....- Tie Valoon Vie
Sinä päätät itse oman jumalasuhteesi.
Pahat ja vastenmieliset hellarit eivät voi sinulta viedä pelastusta mikäli sinä et sitä anna. Jumala ei pane sinua vastuuseen näiden hellareidien elämästä. Sinä vastaat vain omista valinnoista ja omasta elämästäsi. Muista tämä. Tie pelastukseen on sama jokaisella ihmisellä ja se tie on edessäsi. Ei puutu muu kuin astua tielle ja tunnustaa Jeesus ihmisten edessä Herraksi ja valo kajahtaa ja katkeruus haihtuu sumun lailla http://www.youtube.com/watch?v=2odWWDfCsOg - Valoon Vie:lle
Tie Valoon Vie kirjoitti:
Sinä päätät itse oman jumalasuhteesi.
Pahat ja vastenmieliset hellarit eivät voi sinulta viedä pelastusta mikäli sinä et sitä anna. Jumala ei pane sinua vastuuseen näiden hellareidien elämästä. Sinä vastaat vain omista valinnoista ja omasta elämästäsi. Muista tämä. Tie pelastukseen on sama jokaisella ihmisellä ja se tie on edessäsi. Ei puutu muu kuin astua tielle ja tunnustaa Jeesus ihmisten edessä Herraksi ja valo kajahtaa ja katkeruus haihtuu sumun lailla http://www.youtube.com/watch?v=2odWWDfCsOgTie Valoon Vie ? = Oletko Valon Viesti? Taustaasi vasten ymmärrän hyvin kirjoituksesi.
Valon Viestinä pihaat kaikkea amerikasta tullutta "uus' uskontoa!" - Jeesus-tie perille v
Valoon Vie:lle kirjoitti:
Tie Valoon Vie ? = Oletko Valon Viesti? Taustaasi vasten ymmärrän hyvin kirjoituksesi.
Valon Viestinä pihaat kaikkea amerikasta tullutta "uus' uskontoa!"Tie Valoon Vie:lle:
Kiitos videosta - Olipas mahtava totuudelliset sanat tuossa laittamassasi Pekka Simojoen laulussa.
Se on niin totta!!! Siitä huomaamme, että olemme oikealla Jeesus-tiellä, että vilpittömästi RAKASTAMME toisia ihmisiä, kuten itseämme ja että meillä on kaikkia ihmisiä kohtaa armolliset ajatukset ja että pidämme muita veljinämme ja siskojamme ja autamme jokaista joka vaan tarvitsee apuamme, emme jätä ketään yksin. Amen.
Siitä tunnetaan oikeat ja väärät uskovat - RAKKAUDESTA!!!
- von bulke
Käytä järkeäsi. Oletko muuten uskovainen, kun "kuulut" ev.lut. kirkkoon.? Ilmeisesti olet jo jonkin verran maailmaa nähnyt, kun olet anopiksikin tullut. Sen perusteella sinun pitäisi myöskin käsittää, että jokainen ihminen on erilainen. Niin kai ovat sinun lapsesikin.? Se on totta, että tähän niin sanottuun helluntailiikkeeseen kuuluu hyvin vajavaisia ihmisiä. Tälläkin tavalla vajavaisia, kuten tämä esille tuomasi uskova on. Onhan se surullista, että uskova antaa itsestään epäedullisen kuvan maailman silmissä. Uskovaisena sinä kuitenkin varmaankin ymmärrät toisen vajavuutta. Ihminen voi silti olla Jumalan silmissä otollinen ja uudestisyntynyt, vaikka onkin edelleen kovin vajavainen ja rikkinäinen. Rikkinäisyydestähän lopuksi kertoo tämä esimerkiksi ottamasi tapauskin. Siihenkin on monet syynsä. Katkeruuden ei pitäisi koskaan antaa tehdä juurta. Mikä on sitten sinun oma motiivisi kertoa tästä lähipiirissäsi olevasta helluntailaisesta? Mietippä sitä, katso peiliin. Löydätkö sieltä yhtä vajavaisen ihmisen. Ehkä ihmisen joka tällä "omavanhurskaalla" tavalla haluaa tuoda esille lähimmäisestään kielteistä ja paneteltavaa.
- eräs uhri
Vuosikymmeniä olen helluntailaisia tuntenut ja aina he ovat olleet samanlaisia, juuri noin epämiellyttäviä, kuin aloittaja kuvaakin. Viime vuosina, jopa päivinä, on paljastunut, että he todella harjoittavat myös paljon salakavalampaakin toimintaa ja myyräntyötä, joka ei näy ulospäin, mutta joilla vahingoitetaan toisenuskoisia ja pönkitetään itseään, tarkoituksena houkutella ihmisiä heidän ystävikseen ja lahkoihinsa. Älkää luottako helluntailaisiin.
- valitse siis elämä
Itsestään avaaja puhuu, tympeä toisten sormella osoittelija.
Jos ei sulla ole OMIA syntejä parannuksen vertaa, niin voisitko olla hiljaa?
Jokainen on valmis tekemään toisten synneistä parannusta ja puhumaan loukkaavaan ylimieliseen sävyyn toisten virheistä. Tällainen toiminta ei rakenna mitään, vaan hajottaa. Jokaisen ihmisen toiminnasta löytyy virheitä, jos sille tielle lähdetään.
Kristityillä on vain YKSI tie jota he onnellisina käyvät, ja josta he toisillekin puhuvat, - jos kiinnostaa kuulla. Toista tietä ei tule, siinä mielessä on uskovia ihan turha edes lähestyä, että he parasta tietä huonompaan vaihtaisivat.
Harvempi ihminen on rakentamassa rauhaa ja keskinäistä rakkautta, se olisi kuitenkin paras lääke kaikkeen surkeaan ja ihmistä rikkovaan tässä maailmassa. - leahimn(ei kirj.)
Pidä kuule omat syntisi,
toivon että saat ne anteeksi.
Tässä sokea taluttaa toista sokeaa...
ja niin kauan kun TE talutatte toisianne,
rikkoutuu yhden ihmisen sielu"
Niin kauan kun riitelette,ne herkät sielut
katoavat taivaan tuuliin,myös ne ,jotka etsivät... - Jumala armahda
Juuri tällaisiahan hellarit ovat. Ongelmahan ei olekaan siinä, että uskovat ovat lihallisia, rikkinäisiä, kompastelevat ja kaatuilevat tämän tästä. Ongelma onkin siinä, että uskovat alkavat jossain vaiheessa kelluskelemaan Jumalan armon meressä ikäänkuin se olisi itsestään selvää, ikäänkuin he ovat sen pelastusrenkaan ympärilleen kaikkinaisissa myrskyissä jotenkin ansainneetkin. Tästä väärinymmärryksestä syntyy ylpeyttä, koppavuutta, vääränlaista itserakkautta, joka säteilee ylemmyydentunteena uskosta osattomia kohtaan.
Galatalaiskirje 5
19 "Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23 Sellaista vastaan ei ole laki.
24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen."
Kolossalaiskirje 3
12 "Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
15 Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset."Varmaan anoppix löytää helluntaista tällaista, me saviastiat olemme niin erilaisia, kaikella lailla särkyneitä ihmisiä. Mutta sinulla siellä ev.lut kirkossa on nyt rukouksen paikka. Mutta uskoisin, että löydät meistä toisenlaistakin ihmistä, ehkä luonteeltaan enemmän rakkauteen kasvanutta, jonka Jumala on saanut hioa mieleisekseen.
Antakoon Taivaan Isä sinulle hyvää sanaa omassa seurakunnassa, vaikkakin siellä on aika väljää, melkein oma penkki kullakin, että hyvää kanssakeskusteluystävää Herrastamme löytyy. Siunausta.- perämela
Ketäs ne helluntait oli ennen sitä uskoontulemistaan ?
olisko ollut luterilaisia suurin osa.
mitäs siitä päätellään.
pääteltäiskö niin, että on pöllöjä ihmisiä ennen usoontuloa, ja senkin jälkeen. - teapot
Anoppi kertaa kaks. Ongelmallinen tilanne. Tuolla tavalla ei pitäisi kenenkään kristityn käyttäytyä. Koska kyseessä on helluntailainen on ihan aiheellistakin ottaa asia esiin nimenomaan helluntailaisuuspalstalla.
On kuitenkin hyvä huomata ettei kyse ole helluntailaisuudesta vaan yhden helluntailaiseksi lukeutuvan käyttäytymisestä. Käyttäytymisen syy ei ole uskoontulemisessa eli evankeliumissa ja mitä se sisältää, ei myöskään helluntailaisuudessa. Samanlaista mentaliteettia omaavia ihmisiä on kaikissa piireissä. Kun Jumalan rakkaus saa ihmisessä vaikuttaa niin käyttäytyminenkin muuttuu. Se tietysti edellyttää nöyrtymistä ristin juurelle ja ehkä sielunhoitoon hakeutumista, mutta ihmisen täytyy tiedostaa ongelmansa ja ymmärtää, ettei käyttäytyminen ole evankeliumin arvon mukaista. Sitten voi pyytää Jumalalta apua ja seurakunnassa esirukousta että oppisi käyttäytymään niin kuin kristityn tulee.
Ensimmäinen asia joka minulle nousee mieleen on ettei uskovan todellakaan kuulu käyttäytyä tuolla tavalla. Jos hänellä on tunne-elämän ongelmia tai esimerkiksi syntisidoksia tai yksinkertaisesti luonteessa ja persoonallisuudessa olevaa ongelmallisuutta, joka tuollaista saa aikaan, niin Pyhä Henki varmasti haluaa häntä siinä auttaa ja vapauttaa. Rukoillaan hänelle hyviä uskovia rinnalle jotka osaisi ohjata ja auttaa kasvamaan oikeaan suuntaan.
Toinen mieleen nouseva asia tällaisissa kysymyksissä on asioiden tulkinnallisuus. Kirjoitat esim. "haukkuu mennen tullen kaikki muille ihmisille tärkeät asiat, ideologiat ja uskomukset, ainoastaan hänen näkemyksensä on se ainut oikea". Tulkinnoilla on tapana kärjistyä.
Kristityn lähtökohta on että ainoastaan Jeesus pelastaa. Ainoastaan usko Jeesukseen on uskoa Jumalaan. Vain se joka henkilökohtaisesti tunnustaa Jeesusta Kristusta vapahtajanaan ja tahtoo kunnioittaa Jumalan sanaa, on todellisesti kristitty. Kun kristitty sitten ottaa kantaa "muihin ideologioihin ja uskomuksiin" hän voi tehdä sen liiankin kärkevään sävyyn. Hänen pitäisi kyetä kohtaamaan noiden ideologioiden edustajat ja viestittämään heille Jumalan rakkautta.
Tosiasia joka tapauksessa on että muut ideologiat ja uskomukset eivät vie perille, ja tästä syystä jotkut ajattelevat että kristitty pitää itseään muita parempana, vaikka siitä ei ole kyse. Kyse on Jumalan armosta Kristuksessa. Me emme ole muita parempia mutta olemme havainneet että ainoastaan Jeesus Kristus pelastaa. Muiden ideologioiden toisarvoisuus kristinuskon rinnalla on fakta.
Evankeliumin totuuden esilläpitäminen voi ei-kristitystä tuntua "kilometrien päähän huokuvalta vihalta ja arvostelevalta asenteelta" myös siitä syystä että hän on loukkaantunut evankeliumiin eikä tahdo tehdä parannusta vaan tahtoo puolustella tyhjänveroista uskonnollisuutta ja/tai syntitottumuksiaan. Tällainen henkilö näkee kyllä kristityn virheet (joskus sielläkin missä niitä ei ole) mutta virheitä kärjistäessään ja korostaessaan ei huomaa, että tuonkin vajavaisen kristityn sisimmässä kaikesta huolimatta on huoli lähimmäisistä ja heidän pelastuksestaan.
Ajattelen että ehkä ko. helluntailainen on ottanut harteilleen liiankin suuren taakan ja kuvittelee että hänen tehtävänsä on käännyttää koko suku, eikä hän osaa viedä näitä asioita Herralle ja toimia levosta käsin? Tällainen pingoittuneisuus johtaa painostavaan asenteeseen lähimmäisiä kohtaan ja aiheuttaa että hänen lähellä on vaikea olla. Hänen virheensä eivät kuitenkaan tee tyhjäksi evankeliumin totuutta eikä niiden perusteella voi mennä leimaamaan muita kristittyjä tai kristillisiä seurakuntia kokonaisuudessaan. Kiitos Jumalalle että hänellä on hätä lähimmäisistään! Rukoillaan että hän oppisi osoittamaan sitä oikealla tavalla, ei päällekäyvästi kiihkoillen. Ok? - teapot
Kolmas asia ja edellisiin liittyvä on että tälläkin palstalla on henkilöitä jotka etsimällä etsivät vikaa helluntailaisuudesta, koska heillä jo ennakkoon on vihamielinen asenne evankeliumia tai erityisesti helluntailaisuutta kohtaan. Silloin pääpaino on kohteessa: helluntailaiset sitä ja helluntailaiset tätä. Jokainen vähänkin mahdollinen asia sopii kärjistyksen, valitettavan usein myös suoranaisen vääristelyn kohteeksi, kunhan sillä vain saadaan helluntailaiset leimattua. Kun helluntailainen tekee virheen siitä puhutaan "te helluntailaiset" eikä koskaan "tämä nimenomainen uskovainen". Pyrkimys on niputtaa ja leimata kaikki helluntailaiset! Pohjimmaisena syynä ei suinkaan ole totuudenrakkaus eikä objektiivisuus vaan oma antipatia ko. liikettä ja sen edustajia kohtaan.
Itse haluaisin nähdä aloituksen tärkeänä puheenvuorona siitä mikä on ja mikä ei ole sopivaa käyttäytymistä ja että vääränlainen kiihkoilu ei ole eduksi evankeliumin asialle. Se että tuo nimenomainen henkilö, joka nostetaan esimerkiksi huonosta käytöksestä, sattuu olemaan helluntailainen, ei ole pääasia. Vaikkakin voidaan miettiä myös sitä onko joissain seurakunnissa erityisesti painotuksia jotka edesauttaa tai ylläpitää vääränlaista kiihkoilua ja lähimmäisten ahdistamista.
Avauksen tekijältä kysyn: oletko kristitty? En odota että täytyy vastata palstalle mutta mieti asiaa itseksesi. Rehellisesti evankeliumin edessä. Jos olet kristitty eli uskovainen Jeesuksen seuraaja, kiitos Jumalalle. Sinä voit olla esimerkkinä tuolle toiselle anopille (jos käsitin nimimerkin oikein). Ehkä voit ystävyytenne kautta olla ohjaamassa häntä oikeaan suuntaan? Ainakin voit rukoilla hänen puolestaan. Hän on sinulle rakas sisar Herrassa ja ymmärrät että olette samaa perheväkeä Kristuksessa. Ehkä voitte jopa pitää yhteisiä rukoushetkiä. Ja yhdessä pyytää Jumalaa pelastamaan ne suvun jäsenet., jotka eivät vielä ole uskossa, että herätys suvuissanne menisi eteenpäin.
Voitte yhdessä tutkia Raamattua ja oppia maltillisesti keskustelemaan niistäkin Raamatun kohdista joista teillä on erilaisia opillisia näkemyksiä ja tulkintoja.
Otetaan positiivinen kanta. Uskotaan että Jumalalle on mahdollista muuttaa vaikeitakin asioita ja tehdä muutosta veljien ja siskojen asenteellisuuksissa, jos Pyhä Henki katsoo muutoksen tarpeelliseksi. Kaikki me tarvitsemme sisäistä parantumista ja eheytymistä ja näkökykyä asioiden suhteen, niin sinä kuin tuo toinen henkilö. Minä tarvitsen Jumalan armoa joka päivä. Kun ymmärrämme omat tarpeemme voimme auttaa lähimmäisiä heidän tarpeissaan. Rakkaudessa ja totuudessa. Olisiko tämä hyvä neuvo?
Rohkeasti eteenpäin Kristuksessa. - teeskentelijöitä
Kyllä tällaiset uskovaisena itseään pitävät, jotka elävät toisin kuin raamatussa neuvotaan, heittävät Jumalan armon alennuskoppaan. On se kumma ettei edes suutansa pysty kontrolloimaan, joka luulisi olevan helpoimmasta päästä asioita, vaan ei. Mitäs sitten, kun tulee todellisia ongelmia elämään ,sitten tietty huudetaan kurkku suorana Jumalalta armoa, jota ei lähimmäisille suoda...näinhän se menee.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 130930
- 96792
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten292739Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait80661Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504