Jaikal tunnustaa synnittömyytensä opin

Peljätkää !

.....Luulin jo kertoneeni haudanneeni syntisen jaikalin.
Pääsin kasteessa eroon siitä hepusta ja sen kuolleista teoista enkä itke haudalla ollenkaan. Pidän uskossa kiinni siitä tosiasiasta että vanha jaikal on kuollut ja kuopattu. Olen siis vapaa siitä. Hallelujaaa!!!! JAIKALIN SE SYNNITÖN

On hieman aikaista huutaa hallelujaa mutta sinä huudatkin hallelunu mikä merkitsee ylistäkää itseämme.
Onko se heppu varmasti altaan pohjalla ja siellä makaa jalat leväällään kuin portto vuoteella?
Moni uudestikastettu sanoi ennen että vedestä noustessa se vanha heppu oli vastassa rannalla ja sitten mentiin.
Et ymmärrä Jumalan hyväksi lukemisesta mitään eikä moni muukaan siksi edustatte outoa lahkoteologiaa mutta kun jaikal on nyt uusi luomus ilman vanhaa heppua merkitsee se sitä että jaikal pitää itseänsä synnittömänä eikä tee kuolleita töitä eikä täten tarvitse anteeksisaamista. Jaikal rukoilee vain että muut antaisivat hänelle anteeksi.
Jos jaikal sanoo joskus sortuvansa syntiin silloin hän valehtelee kuten hänen tapanansa on ja olla ilman vanhaa heppua antaa jaikalille luulon että on synnitön ja mitä hän on tänäänkin kirjoittanut kaikissa niissä on vakuuttavat todisteet jaikalismista ja miten armonvarkaat uskovat ja siitä ei saisi puhua.

38

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>> hän on tänäänkin kirjoittanut kaikissa niissä on vakuuttavat todisteet jaikalismista ja miten armonvarkaat uskovat ja siitä ei saisi puhua.

      • Peljätkää !

        jaikalismi on oppia missä ihminen opetetaan uskomaan harhaoppiin missä ihmisen osuus on yhtä Jumalan armon kanssa ja juuri tämä on jaikalismin pääosa ja monelle ansaksi ja sielun tuhoksi.
        On kauhistus lukea kun näkee että et missään kohden ymmärrä Jumalan tekoja ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta.


      • Peljätkää ! kirjoitti:

        jaikalismi on oppia missä ihminen opetetaan uskomaan harhaoppiin missä ihmisen osuus on yhtä Jumalan armon kanssa ja juuri tämä on jaikalismin pääosa ja monelle ansaksi ja sielun tuhoksi.
        On kauhistus lukea kun näkee että et missään kohden ymmärrä Jumalan tekoja ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta.

        >>>On kauhistus lukea kun näkee että et missään kohden ymmärrä Jumalan tekoja ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta.


      • Älä höpötä
        jaikal kirjoitti:

        >>>On kauhistus lukea kun näkee että et missään kohden ymmärrä Jumalan tekoja ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta.

        Peljätkää !
        Ompa taas typerä yleistys. > -ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta<

        Mikä ihmeen opetus jaikalilla on tai mikä opettaja hän on, ei mikään.
        Kuinka tyhmänä pidät helluntailaisia. Luuletko että he eivät pysty käyttämään omia aivojaan.


      • Älä höpötä kirjoitti:

        Peljätkää !
        Ompa taas typerä yleistys. > -ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta<

        Mikä ihmeen opetus jaikalilla on tai mikä opettaja hän on, ei mikään.
        Kuinka tyhmänä pidät helluntailaisia. Luuletko että he eivät pysty käyttämään omia aivojaan.

        >>>Kuinka tyhmänä pidät helluntailaisia. Luuletko että he eivät pysty käyttämään omia aivojaan.


      • Peljätkää !
        Älä höpötä kirjoitti:

        Peljätkää !
        Ompa taas typerä yleistys. > -ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta<

        Mikä ihmeen opetus jaikalilla on tai mikä opettaja hän on, ei mikään.
        Kuinka tyhmänä pidät helluntailaisia. Luuletko että he eivät pysty käyttämään omia aivojaan.

        Ei helluntailainen ole tunnettu mistään älyllisestä toiminnasta, mutta kylläkin he ovat laumaihmisiä jotka sokeasti seuraavat lauman johtajaa.


      • Joopas
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Ei helluntailainen ole tunnettu mistään älyllisestä toiminnasta, mutta kylläkin he ovat laumaihmisiä jotka sokeasti seuraavat lauman johtajaa.

        Mutta kun meidän lauman johtaja onkin Jeesus, ja Häntä voi sokeakin seurata eikä eksyksiin joudu.


      • Peljätkää !
        Joopas kirjoitti:

        Mutta kun meidän lauman johtaja onkin Jeesus, ja Häntä voi sokeakin seurata eikä eksyksiin joudu.

        Ei sokea helluntailainen kykene erottamaan edes taluttajaansa eikä tiedä eksyksissä olevansa, heillä kun on vain omiin tekoihinsa varten luotu joku toinen vapauttaja jota palvovat ja kumartavat.


      • Peljätkää !
        jaikal kirjoitti:

        >>>On kauhistus lukea kun näkee että et missään kohden ymmärrä Jumalan tekoja ja opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta.

        Olikohan helluntailaisille liikaa jos kerron kuinka esim. jaikal opettaa ja mitä tekevät helluntailaiset ja kuinka opettavat uskoontulemisesta.
        Puhutaan uskoontulemisesta mutta sitten luterilaisen kohdalla se ei riitäkään vaan tarvitaan upotuskaste ja eri menetelmiin perustuva hengellä täyttyminen tärinän kanssa että olisi jotain näkyvää helluntailaisille kertoa kuinka sitä ollaan "uudistisyntyneitä ja hengellä täytettyjä?
        Tulla uskoon ja olla uskossa on poikkeavaa kun vielä tarvitaan kasapäin tekoja mitä vaaditaan helluntailiikkeessä jotta täytettäisiin asetetut mitat ja määrät vasta silloin uskoontuleminen hyväksytään.
        Usko johdatetaan tekojen kautta h-liikkeeseen.


      • teapot
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Ei sokea helluntailainen kykene erottamaan edes taluttajaansa eikä tiedä eksyksissä olevansa, heillä kun on vain omiin tekoihinsa varten luotu joku toinen vapauttaja jota palvovat ja kumartavat.

        Kolme kysymystä sinulle jolla ei tunnu olevan hiukkaakaan Jumalanpelkoa vaan joka sumeilematta pilkkaat ja leimaat Häneen uskovia.

        1.) Voisitko kertoa minulle, mikä on kantasi roomalaiskirjeen lukuun 6. Erityisesti jae 11.

        "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."
        6:1-3,11.

        2.) Kirjoitat Jaikalille: "opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta." Olet siis kuitenkin sitä mieltä, että on olemassa helluntailaisia, uskovina kastettuja Kristuksen omia, jotka ovat Jumalan armossa? Ja että Jaikalin opetus synnistä, jonka Kristus voitti ja josta voitosta vanhurskautettuina olemme osallisia, johtaa nämäkin helluntailaiset pois armosta?

        3.) Mikä on kantasi ns. autuaan vaihtokaupan teologiaan: Jeesus otti syntimme (ristillä) ja antoi meille oman puhtautensa (ylösnousemuksessa)?


      • teapot
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Olikohan helluntailaisille liikaa jos kerron kuinka esim. jaikal opettaa ja mitä tekevät helluntailaiset ja kuinka opettavat uskoontulemisesta.
        Puhutaan uskoontulemisesta mutta sitten luterilaisen kohdalla se ei riitäkään vaan tarvitaan upotuskaste ja eri menetelmiin perustuva hengellä täyttyminen tärinän kanssa että olisi jotain näkyvää helluntailaisille kertoa kuinka sitä ollaan "uudistisyntyneitä ja hengellä täytettyjä?
        Tulla uskoon ja olla uskossa on poikkeavaa kun vielä tarvitaan kasapäin tekoja mitä vaaditaan helluntailiikkeessä jotta täytettäisiin asetetut mitat ja määrät vasta silloin uskoontuleminen hyväksytään.
        Usko johdatetaan tekojen kautta h-liikkeeseen.

        Hei. En usko että asiallinen keskustelu on helluntailaisille liikaa. Nimimerkki "visertäjä" tuolla mainitsi ilkivaltaisuuden ja kypsymättömän toiminnan ja että toitottamisen sijasta tulisi keskustella rehellisesti ja olla halventamatta vastaantulijoita eli toisia kirjoittajia, näin minä sen ymmärrän.

        Jos aloituksesi ovat ilkivaltaisia ja halventavia ja vääristelet toisten ajatuksia, älä sitten ihmettele että ei synny keskustelua. Uskoisin että jos itse olet valmis keskustelemaan asioista asialinjalla, saat huomata, että jotkut helluntailaiset mielellään keskustelevat kanssasi näistä asioista, kasteesta ym.

        >Puhutaan uskoontulemisesta mutta sitten luterilaisen kohdalla se ei riitäkään vaan tarvitaan upotuskaste ja eri menetelmiin perustuva hengellä täyttyminen tärinän kanssa että olisi jotain näkyvää helluntailaisille kertoa kuinka sitä ollaan "uudistisyntyneitä ja hengellä täytettyjä"?<

        Tuossa on mielestäni asiaakin. Monet helluntailaisetkin tunnustaa että tuollainen vaara on olemassa... Joka paikassa on omat vaaransa, jokaisessa kirkkokunnassa ja herätysliikkeessä, koska ihminen on raadollinen ja erehtyväinen itsessään, aina on mahdollisuus painottua johonkin oppikorostukseen enemmän kuin Kristukseen, ja siitä tulee vääristymä vaikka oppi sinänsä olisi perusteiltaan oikeakin...

        Yksi helluntailaisuuden kömmähdyksistä voi olla "Hengellä täyttymisen" ylenpalttinen korostaminen niin ettei se sitten enää olekaan raitista Pyhän Hengen työtä.

        Ottamatta kantaa luterilaiseen oppiin sinänsä voin sanoa että samat vaarat on sielläkin. Ne kömmähdykset on ehkä eri asioissa, mutta täydellistä kirkkokuntaa ei ole missään. Vain Kristus on täydellinen. Sataprosenttisesti oikea oppi on vain Isällä taivaassa. Meidän uskovina täytyy oppia hyväksymään toisemme Jeesuksen sovitustyön pohjalta.

        Muuten kyllä viestissäsi on kärjistystä ja väärinymmärrystä. Ei helluntailaisuus opeta että Hengellä täyttymisessä pitäisi olla tärinää. Suurin osa helluntailaisista myös ajattelee että uskoontullut luterilainen on pelastettu, eli ei heidänkään mielestä uudestisyntymiseen sinänsä tarvita uskovien kastetta, vaikka se kaste onkin oikea ja uskovan vaelluksen kannalta tarpeellinen.

        Suurin osa helluntailaisista hyväksyy uudestisyntyneen luterilaisen täysin veljenä ja siskona Herrassa erilaisesta kastenäkemyksestä huolimatta. Jeesus on se joka ratkaisee. Ilman henkilökohtaista uskoa ei kukaan pelastu. Mielestäni helluntaiseurakunta on tässä asiassa terveemmällä pohjalla kuin luterilainen kirkko joka uskon sijasta painottaa kastetta ja että ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        Hei. En usko että asiallinen keskustelu on helluntailaisille liikaa. Nimimerkki "visertäjä" tuolla mainitsi ilkivaltaisuuden ja kypsymättömän toiminnan ja että toitottamisen sijasta tulisi keskustella rehellisesti ja olla halventamatta vastaantulijoita eli toisia kirjoittajia, näin minä sen ymmärrän.

        Jos aloituksesi ovat ilkivaltaisia ja halventavia ja vääristelet toisten ajatuksia, älä sitten ihmettele että ei synny keskustelua. Uskoisin että jos itse olet valmis keskustelemaan asioista asialinjalla, saat huomata, että jotkut helluntailaiset mielellään keskustelevat kanssasi näistä asioista, kasteesta ym.

        >Puhutaan uskoontulemisesta mutta sitten luterilaisen kohdalla se ei riitäkään vaan tarvitaan upotuskaste ja eri menetelmiin perustuva hengellä täyttyminen tärinän kanssa että olisi jotain näkyvää helluntailaisille kertoa kuinka sitä ollaan "uudistisyntyneitä ja hengellä täytettyjä"?<

        Tuossa on mielestäni asiaakin. Monet helluntailaisetkin tunnustaa että tuollainen vaara on olemassa... Joka paikassa on omat vaaransa, jokaisessa kirkkokunnassa ja herätysliikkeessä, koska ihminen on raadollinen ja erehtyväinen itsessään, aina on mahdollisuus painottua johonkin oppikorostukseen enemmän kuin Kristukseen, ja siitä tulee vääristymä vaikka oppi sinänsä olisi perusteiltaan oikeakin...

        Yksi helluntailaisuuden kömmähdyksistä voi olla "Hengellä täyttymisen" ylenpalttinen korostaminen niin ettei se sitten enää olekaan raitista Pyhän Hengen työtä.

        Ottamatta kantaa luterilaiseen oppiin sinänsä voin sanoa että samat vaarat on sielläkin. Ne kömmähdykset on ehkä eri asioissa, mutta täydellistä kirkkokuntaa ei ole missään. Vain Kristus on täydellinen. Sataprosenttisesti oikea oppi on vain Isällä taivaassa. Meidän uskovina täytyy oppia hyväksymään toisemme Jeesuksen sovitustyön pohjalta.

        Muuten kyllä viestissäsi on kärjistystä ja väärinymmärrystä. Ei helluntailaisuus opeta että Hengellä täyttymisessä pitäisi olla tärinää. Suurin osa helluntailaisista myös ajattelee että uskoontullut luterilainen on pelastettu, eli ei heidänkään mielestä uudestisyntymiseen sinänsä tarvita uskovien kastetta, vaikka se kaste onkin oikea ja uskovan vaelluksen kannalta tarpeellinen.

        Suurin osa helluntailaisista hyväksyy uudestisyntyneen luterilaisen täysin veljenä ja siskona Herrassa erilaisesta kastenäkemyksestä huolimatta. Jeesus on se joka ratkaisee. Ilman henkilökohtaista uskoa ei kukaan pelastu. Mielestäni helluntaiseurakunta on tässä asiassa terveemmällä pohjalla kuin luterilainen kirkko joka uskon sijasta painottaa kastetta ja että ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.

        ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.

        Näinhän se on mutta luiskaotsaiset h-laiset perämela etunenässä eivät ymmärrä että luterilainen kaste merkitsee uskoa Jeesukseen eivätkä sitä ymmärrä h-laiset saati kääntymättömät luterilaiset.


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        Hei. En usko että asiallinen keskustelu on helluntailaisille liikaa. Nimimerkki "visertäjä" tuolla mainitsi ilkivaltaisuuden ja kypsymättömän toiminnan ja että toitottamisen sijasta tulisi keskustella rehellisesti ja olla halventamatta vastaantulijoita eli toisia kirjoittajia, näin minä sen ymmärrän.

        Jos aloituksesi ovat ilkivaltaisia ja halventavia ja vääristelet toisten ajatuksia, älä sitten ihmettele että ei synny keskustelua. Uskoisin että jos itse olet valmis keskustelemaan asioista asialinjalla, saat huomata, että jotkut helluntailaiset mielellään keskustelevat kanssasi näistä asioista, kasteesta ym.

        >Puhutaan uskoontulemisesta mutta sitten luterilaisen kohdalla se ei riitäkään vaan tarvitaan upotuskaste ja eri menetelmiin perustuva hengellä täyttyminen tärinän kanssa että olisi jotain näkyvää helluntailaisille kertoa kuinka sitä ollaan "uudistisyntyneitä ja hengellä täytettyjä"?<

        Tuossa on mielestäni asiaakin. Monet helluntailaisetkin tunnustaa että tuollainen vaara on olemassa... Joka paikassa on omat vaaransa, jokaisessa kirkkokunnassa ja herätysliikkeessä, koska ihminen on raadollinen ja erehtyväinen itsessään, aina on mahdollisuus painottua johonkin oppikorostukseen enemmän kuin Kristukseen, ja siitä tulee vääristymä vaikka oppi sinänsä olisi perusteiltaan oikeakin...

        Yksi helluntailaisuuden kömmähdyksistä voi olla "Hengellä täyttymisen" ylenpalttinen korostaminen niin ettei se sitten enää olekaan raitista Pyhän Hengen työtä.

        Ottamatta kantaa luterilaiseen oppiin sinänsä voin sanoa että samat vaarat on sielläkin. Ne kömmähdykset on ehkä eri asioissa, mutta täydellistä kirkkokuntaa ei ole missään. Vain Kristus on täydellinen. Sataprosenttisesti oikea oppi on vain Isällä taivaassa. Meidän uskovina täytyy oppia hyväksymään toisemme Jeesuksen sovitustyön pohjalta.

        Muuten kyllä viestissäsi on kärjistystä ja väärinymmärrystä. Ei helluntailaisuus opeta että Hengellä täyttymisessä pitäisi olla tärinää. Suurin osa helluntailaisista myös ajattelee että uskoontullut luterilainen on pelastettu, eli ei heidänkään mielestä uudestisyntymiseen sinänsä tarvita uskovien kastetta, vaikka se kaste onkin oikea ja uskovan vaelluksen kannalta tarpeellinen.

        Suurin osa helluntailaisista hyväksyy uudestisyntyneen luterilaisen täysin veljenä ja siskona Herrassa erilaisesta kastenäkemyksestä huolimatta. Jeesus on se joka ratkaisee. Ilman henkilökohtaista uskoa ei kukaan pelastu. Mielestäni helluntaiseurakunta on tässä asiassa terveemmällä pohjalla kuin luterilainen kirkko joka uskon sijasta painottaa kastetta ja että ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.

        Harvoin tapaa nk. maltillisia h-laisia kommentoimassa tai tekemässä asiallisia avauksia. Sen sijaan "lahkoriivatut" kuten kuullut olen ovat vaatimassa helluntailaisuutta vaan ei Raamatullista uskoa ja oppia.
        Älä ala teapotti taas puhumaan homokirkosta kun en ole sen kanssa missään tekemisissä, puhu tunnustavista luterilaisista uskovista mielummin .
        He ovat niitä lutherilaisia.


      • Joopas, jatkaa
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Ei sokea helluntailainen kykene erottamaan edes taluttajaansa eikä tiedä eksyksissä olevansa, heillä kun on vain omiin tekoihinsa varten luotu joku toinen vapauttaja jota palvovat ja kumartavat.

        Peljätkää!, kirjoitti:
        "Ei sokea helluntailainen kykene erottamaan edes taluttajaansa eikä tiedä eksyksissä olevansa, heillä kun on vain omiin tekoihinsa varten luotu joku toinen vapauttaja jota palvovat ja kumartavat."

        "Mä kuuro sokea sain ihmeen kokea, nyt kuulla nähdä voin", lauletaan jossakin hengellisessä laulussa.

        Vuonna -76 minulle tuli suuri synnintunto. Tuntui, että jos nyt kuolen, joudun kadotukseen. Siinä meni muutama kuukausi ennenkuin minulle kirkastui Jumalan armo, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala johdatti tielleni uskovaisia, jotka veivät seurakuntaan. Raamattua lukiessa kirkastui myös kasteasia ja kävin kasteella. Se oli todella ilon päivä. Herra on myös täyttänyt Hengellään, joka on vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. En ole tärissyt enkä kaatuillut. Nyt vanhempana uskovana en kaipaa niinkään kokemuksia, vaan kuten lauletaan, "ja katso, aina päivittäin tuon armon suuremmaksi näin, ja kalliimmaksi ristin, ja kalliimmaksi ristin."

        Olen yksinkertainen ihminen vaan, kuten kirjoituksenikin paljastaa, mutta Jeesus on ollut hyvä ja uskollinen, ja Hän on luvannut alkamansa työnsä viedä päätökseen jokaisen Häneen uskovan kohdalla.
        Uskon kautta me olemme vanhurskaiksi tulleet ja uskon kautta varjellumme lopulliseen pelastukseen. "Pitäkää usko Jumalaan", ja "uskokaa Jumalaan ja minuun", sanoi Jeesus.
        Myös Paavali sanoi, että "on hyvän kilvoituksen kilvoitellut ja USKON SÄILYTTÄNYT".

        Tuossa edellä kirjoitin leikkimielisesti "meidän laumasta". No, jokainen tietää, että on vain yksi lauma ja yksi Paimen. Herra tuntee omansa. Hän kerran erottaa lampaat vuohista ja nisun lusteesta.

        Vaelletaan vaan uskossa, rakkaudessa ja totuudessa siihen saakka, kunnes saamme Hänet nähdä sellaisena kuin Hän on.

        Heb. 10.37 Sillä "vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
        mutta minun VANHURSKAANI ON ELÄVÄ USKOSTA, JA JOS HÄN VETÄYTYY POIS, EI MINUN SIELUNI MIELISTY HÄNEEN".

        Meitä kehoitetaan vaeltamaan sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut, eikä sovi ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii.
        Vaan siihen saakka, mihin olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä.
        Pysytään tällä tiellä, joka on Jeesus. Se tie vie Isän kotiin.
        Siltä tieltä eivät eksy hullutkaan (Jes.35:8).


      • Peljätkää !
        teapot kirjoitti:

        Kolme kysymystä sinulle jolla ei tunnu olevan hiukkaakaan Jumalanpelkoa vaan joka sumeilematta pilkkaat ja leimaat Häneen uskovia.

        1.) Voisitko kertoa minulle, mikä on kantasi roomalaiskirjeen lukuun 6. Erityisesti jae 11.

        "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi? Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä? Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

        Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."
        6:1-3,11.

        2.) Kirjoitat Jaikalille: "opetuksesi vie helluntailaiset pois armosta." Olet siis kuitenkin sitä mieltä, että on olemassa helluntailaisia, uskovina kastettuja Kristuksen omia, jotka ovat Jumalan armossa? Ja että Jaikalin opetus synnistä, jonka Kristus voitti ja josta voitosta vanhurskautettuina olemme osallisia, johtaa nämäkin helluntailaiset pois armosta?

        3.) Mikä on kantasi ns. autuaan vaihtokaupan teologiaan: Jeesus otti syntimme (ristillä) ja antoi meille oman puhtautensa (ylösnousemuksessa)?

        Ei se u-kaste tee miksikään vaan sen tunnustaminen synniksi tai olla luottamatta siihen todistaa kyllä Jumalan vaikutuksesta, parannuksesta ja olen tavannut sellaisia vapiksia.
        Autuaallinen vaihtokauppa tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä kun me uskomme Jeesuksen maksaneen syntivelkamme Golgatalla ja saamme Jeesuksen puhtaudessa syntimme anteeksi joka päivä katumuksessa ja uskossa.
        Jumalan hyväksilukeminen sisältyy oppiin huom!
        Näinkin sanottuna.
        Olemme siis pyhiä ja puhtaita Jeesuksessa mutta itsessämme syntisiä jotka rukoilevan syntien anteeksiantoa.
        Toistan vielä että h-lainen voi muuttua ja Jumalan tapana on muuttaa sellaisia jotka rukoilevat:tapahtukoon sinun tahtosi.


      • Peljätkää !
        Joopas, jatkaa kirjoitti:

        Peljätkää!, kirjoitti:
        "Ei sokea helluntailainen kykene erottamaan edes taluttajaansa eikä tiedä eksyksissä olevansa, heillä kun on vain omiin tekoihinsa varten luotu joku toinen vapauttaja jota palvovat ja kumartavat."

        "Mä kuuro sokea sain ihmeen kokea, nyt kuulla nähdä voin", lauletaan jossakin hengellisessä laulussa.

        Vuonna -76 minulle tuli suuri synnintunto. Tuntui, että jos nyt kuolen, joudun kadotukseen. Siinä meni muutama kuukausi ennenkuin minulle kirkastui Jumalan armo, joka on Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala johdatti tielleni uskovaisia, jotka veivät seurakuntaan. Raamattua lukiessa kirkastui myös kasteasia ja kävin kasteella. Se oli todella ilon päivä. Herra on myös täyttänyt Hengellään, joka on vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. En ole tärissyt enkä kaatuillut. Nyt vanhempana uskovana en kaipaa niinkään kokemuksia, vaan kuten lauletaan, "ja katso, aina päivittäin tuon armon suuremmaksi näin, ja kalliimmaksi ristin, ja kalliimmaksi ristin."

        Olen yksinkertainen ihminen vaan, kuten kirjoituksenikin paljastaa, mutta Jeesus on ollut hyvä ja uskollinen, ja Hän on luvannut alkamansa työnsä viedä päätökseen jokaisen Häneen uskovan kohdalla.
        Uskon kautta me olemme vanhurskaiksi tulleet ja uskon kautta varjellumme lopulliseen pelastukseen. "Pitäkää usko Jumalaan", ja "uskokaa Jumalaan ja minuun", sanoi Jeesus.
        Myös Paavali sanoi, että "on hyvän kilvoituksen kilvoitellut ja USKON SÄILYTTÄNYT".

        Tuossa edellä kirjoitin leikkimielisesti "meidän laumasta". No, jokainen tietää, että on vain yksi lauma ja yksi Paimen. Herra tuntee omansa. Hän kerran erottaa lampaat vuohista ja nisun lusteesta.

        Vaelletaan vaan uskossa, rakkaudessa ja totuudessa siihen saakka, kunnes saamme Hänet nähdä sellaisena kuin Hän on.

        Heb. 10.37 Sillä "vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
        mutta minun VANHURSKAANI ON ELÄVÄ USKOSTA, JA JOS HÄN VETÄYTYY POIS, EI MINUN SIELUNI MIELISTY HÄNEEN".

        Meitä kehoitetaan vaeltamaan sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut, eikä sovi ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii.
        Vaan siihen saakka, mihin olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä.
        Pysytään tällä tiellä, joka on Jeesus. Se tie vie Isän kotiin.
        Siltä tieltä eivät eksy hullutkaan (Jes.35:8).

        Jumala johdatti tielleni uskovaisia, jotka veivät seurakuntaan...JASSOO kun on tuttua puhetta minullekin mutta saaatana se lähetti niitä omiansa vieden sinut perskeleen pariin tuhottavaksi.
        Sanoit olevasi yksinkertainen ihminen no se minulle riittää eipä tässä sen kummempi olla , mutta pidä nyt itsestäsi vaari ja pysy pyhässä yksinkertaisuudessasi niin et eksy.
        En näe enkä tunne että olisit niitä helvettiin menijöitä.
        Yksi lauma jonka Herra tuntee.


      • Aloitus onkin
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Ei se u-kaste tee miksikään vaan sen tunnustaminen synniksi tai olla luottamatta siihen todistaa kyllä Jumalan vaikutuksesta, parannuksesta ja olen tavannut sellaisia vapiksia.
        Autuaallinen vaihtokauppa tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä kun me uskomme Jeesuksen maksaneen syntivelkamme Golgatalla ja saamme Jeesuksen puhtaudessa syntimme anteeksi joka päivä katumuksessa ja uskossa.
        Jumalan hyväksilukeminen sisältyy oppiin huom!
        Näinkin sanottuna.
        Olemme siis pyhiä ja puhtaita Jeesuksessa mutta itsessämme syntisiä jotka rukoilevan syntien anteeksiantoa.
        Toistan vielä että h-lainen voi muuttua ja Jumalan tapana on muuttaa sellaisia jotka rukoilevat:tapahtukoon sinun tahtosi.

        Luterilaisen palstaa seuranneen kirjoittama.


      • teapot
        Peljätkää ! kirjoitti:

        Ei se u-kaste tee miksikään vaan sen tunnustaminen synniksi tai olla luottamatta siihen todistaa kyllä Jumalan vaikutuksesta, parannuksesta ja olen tavannut sellaisia vapiksia.
        Autuaallinen vaihtokauppa tekee meidät vanhurskaiksi Jumalan edessä kun me uskomme Jeesuksen maksaneen syntivelkamme Golgatalla ja saamme Jeesuksen puhtaudessa syntimme anteeksi joka päivä katumuksessa ja uskossa.
        Jumalan hyväksilukeminen sisältyy oppiin huom!
        Näinkin sanottuna.
        Olemme siis pyhiä ja puhtaita Jeesuksessa mutta itsessämme syntisiä jotka rukoilevan syntien anteeksiantoa.
        Toistan vielä että h-lainen voi muuttua ja Jumalan tapana on muuttaa sellaisia jotka rukoilevat:tapahtukoon sinun tahtosi.

        Niin, mutta tuo raamatunkohta sanoo siis että OLEMME KUOLLEET yhdessä Kristuksen kanssa. Ja että tämä asia pitää uskoa. PITÄKÄÄ itsenne synnille kuolleina, 6:11. En välttämättä sanoisi asioita sillä tavalla kuin Jaikal ne sanoo, siinä on mielestäni liikaa väärinymmärryksen mahdollisuutta ja turhaa riidan aihetta, mutta kuitenkin pitää ymmärtää mikä on hänen viestin sisältö, eikä jäädä kiinni käytettyihin sanamuotoihin.

        Jaikal ei ole opettanut ettei uskova enää voi langeta syntiin, tai että hänen ei enää tarvitse tehdä parannusta, päinvastoin. Mutta ydin on se että synnit on sovitettu Kristuksessa, ja Jumala ei uskovan ihmisen kohdalla katso hänen synteihinsä vaan Jeesuksen Kristuksen pyhään ja kalliiseen vereen, jossa synnit on pois otettu. Tämä on se autuaallinen vaihtokauppa.

        Mutta jos vielä olemme synneissämme, sittenhän ei mitään vaihtokauppaa ole tapahtunutkaan. Ikäänkuin Jumala ainoastaan sanoisi meidät puhtaiksi, Jeesuksen täytetyn työn tähden, vaikka emme olekaan puhtaita? Jumala ei ainoastaan sano meitä puhtaiksi vaan me olemme puhtaita, koska Jeesuksen veri on pessyt synnit pois.

        Se asia mihin nyt erityisesti puutuin on tämä:

        Jaikal on opettanut että olemme Kristuksessa kuolleet (ja myös ylösnousseet uuteen elämään) ja että tämä pitää uskoa, koska tämä on raamatullinen tosiasia. Se on raamatullinen tosiasia uudestisyntyneessä. Roomalaiskirje todistaa että niin on.

        Ja nyt sinä vastoin Jumalan sanaa väität jotakin muuta ja yrität leimata Jaikalin valehtelijaksi, kun hän tahtoo pitää kiinni Jumalan ilmoituksesta.

        >Ei se u-kaste tee miksikään vaan sen tunnustaminen synniksi tai olla luottamatta siihen todistaa kyllä Jumalan vaikutuksesta,<

        Kaste ei ollut minulle mikään UUDESTIKASTE. Se oli ensimmäinen todellinen kristillinen kaste, koska en koe lapsena saamaani luterilaisen kirkon toimitusta kasteeksi siinä mielessä kuin Raamattu uskoville kasteesta opettaa. Jos sinä luterilaisena ajattelet toisin, en ryhdy sen perusteella tekemään uskoasi tyhjäksi, ja jos haluat uskovana pitäytyä siihen että sinut on lapsena kastettu, ok, en ryhdy siinä kiistelemään. Mutta usko on se mikä pelastaa. Ei kaste.

        Jos kaste pelastaisi ja lahjoittaisi uskon, miksi en kokenut itsessäni minkäänlaista uskonelämää 20 ensimmäisenä elinvuotenani, kun luterilaisen opin mukaisesti olin uudestisyntynyt?

        Jos minulle lapsikasteessa lahjoitettiin Pyhä Henki miksi Hän ei sisimmässäni ohjannut minua oikeaan, herättänyt synnintuntoa, tuottanut ristiriitaa Jumalan ihmisen ja maailman välillä, ei tehnyt Jumalan sanan mukaista hedelmää? Mutta kun tulin uskoon eli uudestisynnyin Pyhä Henki alkoi välittömästi tehdä tätä työtä. Ja niin minä uskovana menin kasteelle.

        Se oli pyhä kristillinen kaste ja jos yrität sen lahkokiivailuillasi tehdä tyhjäksi niin käyttämäsi irvokas ja vihamielinen kieli alatyylisine ilmauksineen osoittaa vain sen että itse olet heikolla tässä asiassa ja vihaat sellaista mikä on sinulle uhka.


      • teapot
        "Visertäjä" kirjoitti:

        Harvoin tapaa nk. maltillisia h-laisia kommentoimassa tai tekemässä asiallisia avauksia. Sen sijaan "lahkoriivatut" kuten kuullut olen ovat vaatimassa helluntailaisuutta vaan ei Raamatullista uskoa ja oppia.
        Älä ala teapotti taas puhumaan homokirkosta kun en ole sen kanssa missään tekemisissä, puhu tunnustavista luterilaisista uskovista mielummin .
        He ovat niitä lutherilaisia.

        Sanot että näinhän se on ja kuitenkin heti perään kiellät. Tyypillistä luterilaista vääntöä. Kykenetkö ymmärtämään että kantani on vilpitön enkä sano tätä pilkatakseni?

        Minä ajattelen että Jeesus on se joka pelastaa vaikuttamansa uskon kautta. Samoin myönnät sinäkin uskon merkityksen: usko Jeesukseen on se joka pelastaa. Tässä näyttäisi että olemme samaa mieltä. Mutta. Sen jälkeen kuitenkin osoitat uskovasi (luterilaisen opin ääritulkinnan mukaisesti) että kaste pelastaa.

        Että saisit nämä asiat sovitettua yhteen (usko pelastaa ja kaste pelastaa) uskottelet meille (tunnustuskirjojen erehdyksen mukaisesti) että usko kasteeseen on nimenomaan uskoa Jeesukseen.

        Jos usko kasteeseen olisi uskoa Jeesukseen niin Suomen kansasta suurin osa olisi uudestisyntyneitä kristittyjä joissa Pyhä Henki tekee hedelmää. Niin ei kuitenkaan ole.

        >Harvoin tapaa nk. maltillisia h-laisia kommentoimassa tai tekemässä asiallisia avauksia<

        Minä puolestani annan luterilaisille sen tunnustuksen, että joskus ja yllättävän useinkin tapaa luterilaisia kristittyjä kommentoimassa ja tekemässä asiallisia avauksia, mutta ikävä kyllä sinä et lukeudu heidän joukkoonsa. Avauksesi ja kommenttisi ovat harvoin asiallisia ja tuskin koskaan maltillisia, ikävä kyllä. Kun nimittelet uskovia ihmisiä perkeleen sekasikiöiksi ja porsaiksi ja lahkoriivatuiksi ja milloin miksikin, älä sitten ihmettele jos saat samantyylistä viestiä takaisin. Minustakin alkaa tuntua että olet jonkin kasteriivauksen vallassa, jos vähän kärjistäen sanon. Se ei varmasti ole luterilaisen lapsikasteen vika, mutta sinuun ympätyn ja lahkohenkisesti omaksumasi opin vika, jonka läpi näet uhkana kaikki ne kristityt, jotka eivät suostu kanssasi samaan kiroilun ja kuseskelun kuralätäkköön.

        Ja sitten vielä kehtaat sieltä kuralätäköstä huudella uskovien ja Jumalalle rakkaiden pyhien niskaat syytöksiäsi että NÄMÄ ovat asiattomia ja milloin mitäkin. Surullista touhua.

        Parannus tarkoittaa parannusta omista synneistä ja asenteellisuuksista. Toisen puolesta ei voi tehdä parannusta. Jospa siis menisimme Jumalan sanan peilin eteen ja antaisimme Pyhän Hengen kasvattaa itseämme?

        Kanssasi voisi olla rakentavaa keskustella mutta jos viestisi säännönmukaisesti sortuvat nimittelyyn ja ylimalkaisiin heittoihin asiallisten perustelujen sijasta, turha toivo. Lahkoriivattuna olet sitten vaatimassa kuuliaisuutta luterilaiselle lapsikasteelle, vaan et raamatullista uskoa ja oppia? Omaa viestiäsi mukaillen. Sellaisen kanssa keskusteleminen on perin vaikeaa...

        He kun ovat niitä LUTHERILAISIA. Sen sijaan että olisivat ensisijassa Jeesukseen uskovia kristittyjä niin kuin kaikki muutkin kristityt nimilappuun katsomatta.

        Jeesuksella on vain yksi lauma mutta alkaa vähitellen näyttää että sinä olet rakentamassa yhtä ahdasta karsinaa ja väität että tämä karsina on koko lauma. Viserrä mitä haluat, mutta minä uskon Jeesuksessa - huomaa: Jeesuksessa, ei visertäjän lahkokarsinassa - olevaan pelastukseen.

        Jeesuksen Kristuksen pyhä ja kallis sovintoveri on minun toivoni.

        Uskon että pohjimmiltaan se on sinunkin toivosi. Toivottavasti. Niinpä voi olla että taivaassa tapaamme toisemme ja lyömme veljellisesti kättä. Täällä se näyttää perin vaikealta, etten sanoisi mahdottomalta.

        Hyvää kevään jatkoa. Jos jatkamme keskustelua toivon sen tapahtuvan asiallisessa sävyssä...


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        Sanot että näinhän se on ja kuitenkin heti perään kiellät. Tyypillistä luterilaista vääntöä. Kykenetkö ymmärtämään että kantani on vilpitön enkä sano tätä pilkatakseni?

        Minä ajattelen että Jeesus on se joka pelastaa vaikuttamansa uskon kautta. Samoin myönnät sinäkin uskon merkityksen: usko Jeesukseen on se joka pelastaa. Tässä näyttäisi että olemme samaa mieltä. Mutta. Sen jälkeen kuitenkin osoitat uskovasi (luterilaisen opin ääritulkinnan mukaisesti) että kaste pelastaa.

        Että saisit nämä asiat sovitettua yhteen (usko pelastaa ja kaste pelastaa) uskottelet meille (tunnustuskirjojen erehdyksen mukaisesti) että usko kasteeseen on nimenomaan uskoa Jeesukseen.

        Jos usko kasteeseen olisi uskoa Jeesukseen niin Suomen kansasta suurin osa olisi uudestisyntyneitä kristittyjä joissa Pyhä Henki tekee hedelmää. Niin ei kuitenkaan ole.

        >Harvoin tapaa nk. maltillisia h-laisia kommentoimassa tai tekemässä asiallisia avauksia<

        Minä puolestani annan luterilaisille sen tunnustuksen, että joskus ja yllättävän useinkin tapaa luterilaisia kristittyjä kommentoimassa ja tekemässä asiallisia avauksia, mutta ikävä kyllä sinä et lukeudu heidän joukkoonsa. Avauksesi ja kommenttisi ovat harvoin asiallisia ja tuskin koskaan maltillisia, ikävä kyllä. Kun nimittelet uskovia ihmisiä perkeleen sekasikiöiksi ja porsaiksi ja lahkoriivatuiksi ja milloin miksikin, älä sitten ihmettele jos saat samantyylistä viestiä takaisin. Minustakin alkaa tuntua että olet jonkin kasteriivauksen vallassa, jos vähän kärjistäen sanon. Se ei varmasti ole luterilaisen lapsikasteen vika, mutta sinuun ympätyn ja lahkohenkisesti omaksumasi opin vika, jonka läpi näet uhkana kaikki ne kristityt, jotka eivät suostu kanssasi samaan kiroilun ja kuseskelun kuralätäkköön.

        Ja sitten vielä kehtaat sieltä kuralätäköstä huudella uskovien ja Jumalalle rakkaiden pyhien niskaat syytöksiäsi että NÄMÄ ovat asiattomia ja milloin mitäkin. Surullista touhua.

        Parannus tarkoittaa parannusta omista synneistä ja asenteellisuuksista. Toisen puolesta ei voi tehdä parannusta. Jospa siis menisimme Jumalan sanan peilin eteen ja antaisimme Pyhän Hengen kasvattaa itseämme?

        Kanssasi voisi olla rakentavaa keskustella mutta jos viestisi säännönmukaisesti sortuvat nimittelyyn ja ylimalkaisiin heittoihin asiallisten perustelujen sijasta, turha toivo. Lahkoriivattuna olet sitten vaatimassa kuuliaisuutta luterilaiselle lapsikasteelle, vaan et raamatullista uskoa ja oppia? Omaa viestiäsi mukaillen. Sellaisen kanssa keskusteleminen on perin vaikeaa...

        He kun ovat niitä LUTHERILAISIA. Sen sijaan että olisivat ensisijassa Jeesukseen uskovia kristittyjä niin kuin kaikki muutkin kristityt nimilappuun katsomatta.

        Jeesuksella on vain yksi lauma mutta alkaa vähitellen näyttää että sinä olet rakentamassa yhtä ahdasta karsinaa ja väität että tämä karsina on koko lauma. Viserrä mitä haluat, mutta minä uskon Jeesuksessa - huomaa: Jeesuksessa, ei visertäjän lahkokarsinassa - olevaan pelastukseen.

        Jeesuksen Kristuksen pyhä ja kallis sovintoveri on minun toivoni.

        Uskon että pohjimmiltaan se on sinunkin toivosi. Toivottavasti. Niinpä voi olla että taivaassa tapaamme toisemme ja lyömme veljellisesti kättä. Täällä se näyttää perin vaikealta, etten sanoisi mahdottomalta.

        Hyvää kevään jatkoa. Jos jatkamme keskustelua toivon sen tapahtuvan asiallisessa sävyssä...

        Teepotti näkyy kuuluvan "tärisevien" suureen laimaan missä kuullaan jopa eläinääniäkin.
        Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.
        Kyllä juutuupi riittää osoittamaan teepotin kannattaman looshin alkuperän ja sanottakoon lopuksi että se on hellvetistä lähtöisin ja sinne päät kenossa keikkuen menevä,koko tärisevä joukko.


      • "Visertäjä" kirjoitti:

        Teepotti näkyy kuuluvan "tärisevien" suureen laimaan missä kuullaan jopa eläinääniäkin.
        Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.
        Kyllä juutuupi riittää osoittamaan teepotin kannattaman looshin alkuperän ja sanottakoon lopuksi että se on hellvetistä lähtöisin ja sinne päät kenossa keikkuen menevä,koko tärisevä joukko.

        Se, että on olemassa vääränlaista hengen toimintaa joka on jopa sielunvihollisen touhuja, ei tee tyhjäksi sitä tosiasiaa että on olemassa oikeaa Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta.
        Oikeastaan väärän esiintyminen vahvistaa ja todistaa oikean olemassaolon. Väärän esiintyminen edellyttää oikean olemassaolon. Et voi väärentää aitoa taulua mikäli sitä aitoa taulua ei ole. Väärennös edellyttää aidon olemassaolon.
        Ensin täytyy siis olla aitoa jotta sitten voi esiintyä väärennöksiä.

        Nyt koska myös aitoa Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta on olemassa, uskovien tulisi kiinnittää mielenkiintonsa ja huomionsa siihen aitoon ja etsiä ja tavoitella sitä aitoa Hengen toimintaa ja vaikutusta. Ei tulsi niin paljon keskittyä väärään. Voi olla että se aito menee sinulta ohi ja jäät sitä ilman. Katsos kun joku toinen vierelläsi on kiinnostunut siitä aidosta ja etsii sitä aitoa ja nappaa sen aidon sinun silmiesi edestä sinun keskittyessäsi väärään. Näin vertauskuvallisesti sanottuna.


      • teapot
        "Visertäjä" kirjoitti:

        Teepotti näkyy kuuluvan "tärisevien" suureen laimaan missä kuullaan jopa eläinääniäkin.
        Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.
        Kyllä juutuupi riittää osoittamaan teepotin kannattaman looshin alkuperän ja sanottakoon lopuksi että se on hellvetistä lähtöisin ja sinne päät kenossa keikkuen menevä,koko tärisevä joukko.

        Visertäjä julistaa vääriä tuomioita. En kuulu mihinkään tärisevien laumaan enkä ole kuullut eläinääniä. Jumalan Hengen ihanaa sulosointuista ohjausta olen kuullut paljonkin, myös voimakasta puhuttelua jossa Herra on painanut polvilleen, jopa kasvoilleen Hänen pyhyyden edessä. En muista olenko siinä joskus vähän tärissytkin, ainakin polvet on menneet veteläksi Jumalan suuruuden edessä. Siinä kokee ihminen itsensä aika pieneksi ja nöyrtyy antamaan kaiken kunnian Jumalalle. Ne ei ole sielullisia mielenliikutuksia eikä suggestioilla aikaansaatuja niin kuin joissain porukoissa on.

        Luterilaisten puolella on omat liikutuksensa ja helluntailaisten puolella omat, ja kyllä ihminen on myös tunteellinen olento eli tunteetkin saa olla mukana kunhan pysyy totuudessa eli Hengen johdatettavana, ei minkä tahansa hengen tai liikutuksen.

        Luterilaisella puolella suggestiivista tunteellisuutta luodaan tietyin äänenpainoin ja -sävyin. Ne voivat olla erilaisia kuin helluntailaisuudessa mutta jos tarkoituksena on oman oikeaoppisuuden korostaminen ja tietyn tunnelman tai vaikutelman luominen se on yhtä tyhjän kanssa. On kyse sitten luterilaisuudesta, lestadiolaisuudesta, helluntailaisuudesta, vapaakirkollisuudesta...

        Muuten. Karismaattisuus kuuluu kristilliseen seurakuntaan. Myönnätkö tämän?

        Jaikal valaisee asian varsin hyvin. On karismaattisuudeksi tekeytyvää ja sellaisena pidettyä toimintaa joka todellisuudessa on pelkkää ihmisen suggeroitunutta tai ylikiihottunutta sielullisuutta, sen kautta äärimmillään jopa henkivaltojen vaikutusta, mutta on myös oikeaa Pyhän Hengen toimintaa. Jumalan Henki ei toimi helluntailaisten mutta ei myöskään luterilaisten kaavojen mukaan. Hän on suurempi kuin eenokin tai kenenkään muunkaan tulitikkulaatikko.

        Pyhä Henki on ennen kaikkea PYHÄ.

        Jumalan pyhyys ei laita ketään kuseskelemaan kirkkorakennusten seiniin, ei sittenkään vaikka tuo Herran huone omasta mielestä olisi toisen Herran huone. Siellä kuitenkin julistetaan Jeesusta Kristusta ja Jumalan sanaa. Niin kuin olet itsekin todennut vaikka oletkin helluntailaisten kanssa eri mieltä, että sielläkin on eläviä uskovia mutta kasvun aste voi olla erilainen.

        Jumalan Henki ei johda halveksimaan "alamittaisia" vaan tahtoo kaikessa kirkastaa Kristusta että mahdollisimman moni pelastuisi.

        Minäkään en halveksi eenokkia enkä visertäjää mutta vääriin syytöksiin, valehteluihin ja Jumalan sanan vääristelyihin puutun. Oletan myös että niistä voidaan keskustella koska tämä on keskustelupalsta. Nimittelyyn kykenee jokainen mutta se ei vielä ole keskustelua.

        >Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.<

        Höpö höpö. Sinun lahkohenkesi on demoninen ja haluaisi ahtaa kaikki kristityt samaan karsinaan rutistaakseen heidät äärimmäisopeillasi rusinaksi, että eivät löytäisi Kristuksessa olevaa voittoa eivätkä olisi uhka s.atanan juonille.

        Minä en kuulu uudestikastajien enkä minkään muunkaan kastajien tai kastamatta jätettyjen laumaan vaan Jeesukselle Kristukselle, joka on lammasten paimen ja varmasti tuntee omansa. Hänen laitumellaan on ihmisiä monista kirkkokunnista ja seurakunnista, nämä seurakunnat ei heitä yhdistä mutta ei myöskään erota, sillä heidän yhteytensä on Jeesuksen Kristuksen veressä oleva anteeksiantamus ja Pyhä Henki.

        Siltä pohjalta on hyvä mennä eteenpäin ja kasvaa perustansa eli Kristuksen tuntemisessa. Sanovat pilkkaajat mitä tahansa.

        Viestin lopussa viittaat kadotustuomioon, iankaikkiseen helvetin tuleen. Se on vakava asia. Kristittynä en voi toivoa sellaista osaa kenellekään. Siksi rukoilen totuuden tuntemista jokaiselle. Toivon että sinäkin olisit kristittyjen lammaslaumassa, jonka hyvä paimen Kristus on. Viimeisellä tuomiolla voi olla aikamoinen tärinä ja niitä tärisijöitä taitaa ikävä kyllä olla kaikista kirkkokunnista ja herätysliikkeistä.

        Kuin myös Jumalan pelastamia ja puhdistamia kristittyjä, jotka pääsevät iankaikkiseen kotiin, ei omien tekojen vaan Kristuksen kertakaikkisen työn perusteella, kiitos Jumalalle!


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        Visertäjä julistaa vääriä tuomioita. En kuulu mihinkään tärisevien laumaan enkä ole kuullut eläinääniä. Jumalan Hengen ihanaa sulosointuista ohjausta olen kuullut paljonkin, myös voimakasta puhuttelua jossa Herra on painanut polvilleen, jopa kasvoilleen Hänen pyhyyden edessä. En muista olenko siinä joskus vähän tärissytkin, ainakin polvet on menneet veteläksi Jumalan suuruuden edessä. Siinä kokee ihminen itsensä aika pieneksi ja nöyrtyy antamaan kaiken kunnian Jumalalle. Ne ei ole sielullisia mielenliikutuksia eikä suggestioilla aikaansaatuja niin kuin joissain porukoissa on.

        Luterilaisten puolella on omat liikutuksensa ja helluntailaisten puolella omat, ja kyllä ihminen on myös tunteellinen olento eli tunteetkin saa olla mukana kunhan pysyy totuudessa eli Hengen johdatettavana, ei minkä tahansa hengen tai liikutuksen.

        Luterilaisella puolella suggestiivista tunteellisuutta luodaan tietyin äänenpainoin ja -sävyin. Ne voivat olla erilaisia kuin helluntailaisuudessa mutta jos tarkoituksena on oman oikeaoppisuuden korostaminen ja tietyn tunnelman tai vaikutelman luominen se on yhtä tyhjän kanssa. On kyse sitten luterilaisuudesta, lestadiolaisuudesta, helluntailaisuudesta, vapaakirkollisuudesta...

        Muuten. Karismaattisuus kuuluu kristilliseen seurakuntaan. Myönnätkö tämän?

        Jaikal valaisee asian varsin hyvin. On karismaattisuudeksi tekeytyvää ja sellaisena pidettyä toimintaa joka todellisuudessa on pelkkää ihmisen suggeroitunutta tai ylikiihottunutta sielullisuutta, sen kautta äärimmillään jopa henkivaltojen vaikutusta, mutta on myös oikeaa Pyhän Hengen toimintaa. Jumalan Henki ei toimi helluntailaisten mutta ei myöskään luterilaisten kaavojen mukaan. Hän on suurempi kuin eenokin tai kenenkään muunkaan tulitikkulaatikko.

        Pyhä Henki on ennen kaikkea PYHÄ.

        Jumalan pyhyys ei laita ketään kuseskelemaan kirkkorakennusten seiniin, ei sittenkään vaikka tuo Herran huone omasta mielestä olisi toisen Herran huone. Siellä kuitenkin julistetaan Jeesusta Kristusta ja Jumalan sanaa. Niin kuin olet itsekin todennut vaikka oletkin helluntailaisten kanssa eri mieltä, että sielläkin on eläviä uskovia mutta kasvun aste voi olla erilainen.

        Jumalan Henki ei johda halveksimaan "alamittaisia" vaan tahtoo kaikessa kirkastaa Kristusta että mahdollisimman moni pelastuisi.

        Minäkään en halveksi eenokkia enkä visertäjää mutta vääriin syytöksiin, valehteluihin ja Jumalan sanan vääristelyihin puutun. Oletan myös että niistä voidaan keskustella koska tämä on keskustelupalsta. Nimittelyyn kykenee jokainen mutta se ei vielä ole keskustelua.

        >Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.<

        Höpö höpö. Sinun lahkohenkesi on demoninen ja haluaisi ahtaa kaikki kristityt samaan karsinaan rutistaakseen heidät äärimmäisopeillasi rusinaksi, että eivät löytäisi Kristuksessa olevaa voittoa eivätkä olisi uhka s.atanan juonille.

        Minä en kuulu uudestikastajien enkä minkään muunkaan kastajien tai kastamatta jätettyjen laumaan vaan Jeesukselle Kristukselle, joka on lammasten paimen ja varmasti tuntee omansa. Hänen laitumellaan on ihmisiä monista kirkkokunnista ja seurakunnista, nämä seurakunnat ei heitä yhdistä mutta ei myöskään erota, sillä heidän yhteytensä on Jeesuksen Kristuksen veressä oleva anteeksiantamus ja Pyhä Henki.

        Siltä pohjalta on hyvä mennä eteenpäin ja kasvaa perustansa eli Kristuksen tuntemisessa. Sanovat pilkkaajat mitä tahansa.

        Viestin lopussa viittaat kadotustuomioon, iankaikkiseen helvetin tuleen. Se on vakava asia. Kristittynä en voi toivoa sellaista osaa kenellekään. Siksi rukoilen totuuden tuntemista jokaiselle. Toivon että sinäkin olisit kristittyjen lammaslaumassa, jonka hyvä paimen Kristus on. Viimeisellä tuomiolla voi olla aikamoinen tärinä ja niitä tärisijöitä taitaa ikävä kyllä olla kaikista kirkkokunnista ja herätysliikkeistä.

        Kuin myös Jumalan pelastamia ja puhdistamia kristittyjä, jotka pääsevät iankaikkiseen kotiin, ei omien tekojen vaan Kristuksen kertakaikkisen työn perusteella, kiitos Jumalalle!

        Teepotta saattaa olla sängyssä (unen aikana) tuntenut tärinöitä kuperkeikkoja ja minä hieman harvemmin ?
        Teepotti kuuluu täriseviin koska näkyy olevan yhtä heidän kanssaan ja vieläpä puolustelee heidän tekosiaan.
        Kyllähän sitä "kirkastetta" on tuotu palstalle, mutta ei helluntailaiset usko eivätkä tunnusta mitään vaikka miten heille asian ilmaisisi.
        Onko lahkoille luvattu Jumalan valtakuntaa? Ei ole ja sinä sen kun juslistat oppia joka on sanaa vastaan.
        En ole koskaan tuominnut itse kauttani vaan sanalla ja myös sanonut että helluntailainenkin voi muuttua tai joku muukin nk. lahkolainen.
        Mitä puhdistukseen tulee naisista ei saa ulkoisiakaan syntejä pois ei edes ruoskallakaan. Vai mitä teepotti katso ulkoistakin olemustasi? Oletko mies?


      • Peljätkää !
        teapot kirjoitti:

        Niin, mutta tuo raamatunkohta sanoo siis että OLEMME KUOLLEET yhdessä Kristuksen kanssa. Ja että tämä asia pitää uskoa. PITÄKÄÄ itsenne synnille kuolleina, 6:11. En välttämättä sanoisi asioita sillä tavalla kuin Jaikal ne sanoo, siinä on mielestäni liikaa väärinymmärryksen mahdollisuutta ja turhaa riidan aihetta, mutta kuitenkin pitää ymmärtää mikä on hänen viestin sisältö, eikä jäädä kiinni käytettyihin sanamuotoihin.

        Jaikal ei ole opettanut ettei uskova enää voi langeta syntiin, tai että hänen ei enää tarvitse tehdä parannusta, päinvastoin. Mutta ydin on se että synnit on sovitettu Kristuksessa, ja Jumala ei uskovan ihmisen kohdalla katso hänen synteihinsä vaan Jeesuksen Kristuksen pyhään ja kalliiseen vereen, jossa synnit on pois otettu. Tämä on se autuaallinen vaihtokauppa.

        Mutta jos vielä olemme synneissämme, sittenhän ei mitään vaihtokauppaa ole tapahtunutkaan. Ikäänkuin Jumala ainoastaan sanoisi meidät puhtaiksi, Jeesuksen täytetyn työn tähden, vaikka emme olekaan puhtaita? Jumala ei ainoastaan sano meitä puhtaiksi vaan me olemme puhtaita, koska Jeesuksen veri on pessyt synnit pois.

        Se asia mihin nyt erityisesti puutuin on tämä:

        Jaikal on opettanut että olemme Kristuksessa kuolleet (ja myös ylösnousseet uuteen elämään) ja että tämä pitää uskoa, koska tämä on raamatullinen tosiasia. Se on raamatullinen tosiasia uudestisyntyneessä. Roomalaiskirje todistaa että niin on.

        Ja nyt sinä vastoin Jumalan sanaa väität jotakin muuta ja yrität leimata Jaikalin valehtelijaksi, kun hän tahtoo pitää kiinni Jumalan ilmoituksesta.

        >Ei se u-kaste tee miksikään vaan sen tunnustaminen synniksi tai olla luottamatta siihen todistaa kyllä Jumalan vaikutuksesta,<

        Kaste ei ollut minulle mikään UUDESTIKASTE. Se oli ensimmäinen todellinen kristillinen kaste, koska en koe lapsena saamaani luterilaisen kirkon toimitusta kasteeksi siinä mielessä kuin Raamattu uskoville kasteesta opettaa. Jos sinä luterilaisena ajattelet toisin, en ryhdy sen perusteella tekemään uskoasi tyhjäksi, ja jos haluat uskovana pitäytyä siihen että sinut on lapsena kastettu, ok, en ryhdy siinä kiistelemään. Mutta usko on se mikä pelastaa. Ei kaste.

        Jos kaste pelastaisi ja lahjoittaisi uskon, miksi en kokenut itsessäni minkäänlaista uskonelämää 20 ensimmäisenä elinvuotenani, kun luterilaisen opin mukaisesti olin uudestisyntynyt?

        Jos minulle lapsikasteessa lahjoitettiin Pyhä Henki miksi Hän ei sisimmässäni ohjannut minua oikeaan, herättänyt synnintuntoa, tuottanut ristiriitaa Jumalan ihmisen ja maailman välillä, ei tehnyt Jumalan sanan mukaista hedelmää? Mutta kun tulin uskoon eli uudestisynnyin Pyhä Henki alkoi välittömästi tehdä tätä työtä. Ja niin minä uskovana menin kasteelle.

        Se oli pyhä kristillinen kaste ja jos yrität sen lahkokiivailuillasi tehdä tyhjäksi niin käyttämäsi irvokas ja vihamielinen kieli alatyylisine ilmauksineen osoittaa vain sen että itse olet heikolla tässä asiassa ja vihaat sellaista mikä on sinulle uhka.

        Jaikal ei ole opettanut ettei uskova enää voi langeta syntiin, tai että hänen ei enää tarvitse tehdä parannusta,

        Hän opettaa vanhan minän jäämistä lahkon altaaseen pohjalle rötköttämään niin jos kerran vanha ihminen on poissa kuvioista, mistä ne synnit sitten tulevan ja mistä tehdä parannusta?
        Täyspyhän tarvitsee uuden kasteen koska on kahlannut kirouksen veteen minne ovat haudatut mahdollinen oikea luterilainen usko ja että voi olla synnitön luulopyhä ja siihen tarvitaan jonkin lahkon kaste (syväupotus) opetuksineen että synnittömyys olisi edes jotenkin perusteltua.


      • "Visertäjä"
        jaikal kirjoitti:

        Se, että on olemassa vääränlaista hengen toimintaa joka on jopa sielunvihollisen touhuja, ei tee tyhjäksi sitä tosiasiaa että on olemassa oikeaa Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta.
        Oikeastaan väärän esiintyminen vahvistaa ja todistaa oikean olemassaolon. Väärän esiintyminen edellyttää oikean olemassaolon. Et voi väärentää aitoa taulua mikäli sitä aitoa taulua ei ole. Väärennös edellyttää aidon olemassaolon.
        Ensin täytyy siis olla aitoa jotta sitten voi esiintyä väärennöksiä.

        Nyt koska myös aitoa Pyhän Hengen toimintaa ja vaikutusta on olemassa, uskovien tulisi kiinnittää mielenkiintonsa ja huomionsa siihen aitoon ja etsiä ja tavoitella sitä aitoa Hengen toimintaa ja vaikutusta. Ei tulsi niin paljon keskittyä väärään. Voi olla että se aito menee sinulta ohi ja jäät sitä ilman. Katsos kun joku toinen vierelläsi on kiinnostunut siitä aidosta ja etsii sitä aitoa ja nappaa sen aidon sinun silmiesi edestä sinun keskittyessäsi väärään. Näin vertauskuvallisesti sanottuna.

        Teepotta etsii henkeä ja tahtoo opettaa miten päästä hengen luokse eikä miten ja minkä kautta henki tulee.
        Toinen havaittava kiinnekohta on kun teepotta jaikalin hengessä julistaa luuloteltua uskottavuuttaan jonka on maalannut rakkauden punavärein mutta näin perusluterilaisena huomaan kyllä kuinka hampaattomallakin suulla voi puhua, vai mitä teepotta?


      • teapot
        "Visertäjä" kirjoitti:

        ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.

        Näinhän se on mutta luiskaotsaiset h-laiset perämela etunenässä eivät ymmärrä että luterilainen kaste merkitsee uskoa Jeesukseen eivätkä sitä ymmärrä h-laiset saati kääntymättömät luterilaiset.

        Sinä visertäjä se vain jaksat räksyttää epäasiallisella nimittely- ja parjauslinjalla. Muita syytät etteivät keskustele asioista vaikka omat viestisi kohdistat asioiden sijasta henkilöihin ja pilkkaat.

        Keskustellaan nyt asioista. Katsotaan pystytkö yhtään viestiä kirjoittamaan valehtelematta, vääristelemättä ja parjaamatta? Yritän ainakin kerran vielä keskustelua sinun kanssasi.

        Sanot että kuulun tärisijöihin "koska näkyy olevan yhtä heidän kanssaan ja vieläpä puolustelee heidän tekosiaan".

        ASIA YKSI. En kuulu tärisijöihin. Kuulun Jumalan tosi seurakuntaan johon kuuluu jokainen Jeesukseen uskova jonka pyrkimys on rakastaa Jumalan sanaa. Näkemykseni seurakunnasta ei lahkoudu helluntailaisuudeksi, vapaakirkollisuudeksi, luterilaisuudeksi, lestadiolaisuudeksi tms. Kaikki Jeesuksen omat ovat Hänen kalliilla sovintoverellä pesty Jumalan perheväki. Jeesuksen omien kanssa olen yhtä ja haluankin olla, myös helluntailaisten ja lestadiolaisten kanssa, niiden, jotka näissä liikkeissä ovat uudestisyntyneitä eli kristittyjä, ja Jumala kyllä tuntee kenen kohdalla pelastus on totta. Hänen ei tarvitse sitä kysyä minulta eikä sinulta.

        Helluntaisaarnaaja Lauri Hokkanen vuonna 1937:
        "Kerta kaikkiaan asia on niin, että kaikki Kristuksessa olevat pyhät ovat minun veljiäni ja sisariani, vaikka minä en heitä siksi tunnustaisikaan. Ja päinvastoin. Kyllä minäkin vaivainen, mutta armoitettu syntinen olen sinun veljesi, jos olet Herrassa, vaikka sinä et minua veljeksesi tunnustaisikaan..."

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Mikä on sinun näkemys seurakunnasta eli Jumalan perheväestä? Hyväksytkö että myös helluntailainen, uskoon tullut ja uskovana kastettu, on sinun veljesi ja siskosi Herrassa - on vielä sittenkin, vaikka sattuisi Jumalan Hengen alla (tai vaikka sielullisuuden tai vääränkin hengen kosketuksesta) vapisemaan ja tärisemään. Viekö upotuskaste häneltä pelastuksen? Viekö satunnainen tärinä häneltä pelastuksen?

        En puolustele "tärisijöiden" enkä "tärisemättömien" tekosia, mutta asiatonta parjaamista ja vääristelyä vastaan nousen riippumatta kohdistuuko vääristely henkilöihin joiden kanssa olen opillisesti samaa tai eri mieltä tai onko meillä samanlaisia tai erilaisia kokemuksia, vääristely ja valehtelu on väärin kohdistuu keneen tahansa. Evankeliumin asiaa ei ajeta kuseskelemalla eikä kaksimielisin vihjailuin.

        >Kyllähän sitä "kirkastetta" on tuotu palstalle, mutta ei helluntailaiset usko eivätkä tunnusta mitään vaikka miten heille asian ilmaisisi.<

        ASIA KAKSI. Jos tuot palstalle omia oppikäsityksiäsi eli niitä näkemyksiä joihin sinä ja/tai yhteisö johon kuulut uskotte, älä siitä loukkaannu etteivät helluntailaiset usko näkemyksiäsi, ei sittenkään vaikka kuinka nimittelemällä ja kuseskelujasi kehuskelemalla yrität niitä kirkastaa. Ethän sinäkään voi olettaa, että jos helluntailainen menee lestadiolaispalstalle "kirkastamaan" helluntailaista oppia, jokaisen sitten pitää uskoa hänen saarnansa? Ja jos eivät usko nämä lestadiolaiset ovat kovakalloisia ja oppimattomia, joita helluntailaisen on sopivaa nimitellä ja uhkailla, että tulisivat totuuden tuntemiseen? Jos et hyväksy sellaista käyttäytymistä helluntailaisille, älä hyväksy sitä itsellesikään. Meillä on erilaisia näkemyksiä ja painotuksia Raamatun asioista, mutta jos Jeesukseen uskomme niin eiköhän se usko ole se pääasia, ja Pyhän Hengen tehtävä on sitten kirkastaa asioita. Jos minä sinun kirkastamana alkaisin uskoa teidän porukan väitteitä tai sinä minun kirkastamana meidän porukan väitteitä, näin sanoakseni, niin olisiko se Jumalan työtä vai ihmisten painostuksen alla tapahtunutta suggestioita ja järkeisuskoa? Ainakaan se ei olisi Jumalan työtä.

        Jumala toki käyttää ihmisiä työtovereinaan, mutta antaa Raamatussa ohjeet kuinka sen tulee tapahtua, rakkaudessa ja totuudessa. Edelleenkin korostan että Jumalan valtakunnan työtä ei tehdä kuseskelemalla ja parjaamalla ja kaksimielisin vitsein.

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Väitän että pelastus on Jumalan teko. Jumalan työtä on sekin että totuuden tuntemisessa kasvamme, ei siihen voi ihminen toista pakottaa. Keskustella voimme mutta emme vaatia. Oletko sitä mieltä että minun tulisi uskoa sinun esityksesi pelkästään siksi että sinä olet esittäjänä, ja jos en näin tee sinulla on oikeus vääristellä ja parjata? Ja luuletko todella että tyylisi auttaa Jumalan asiaa ja on oikeaa työtoveruutta Hyvän Paimenen laitumella?


      • teapot
        "Visertäjä" kirjoitti:

        ihmisen pitää uskoa kasteeseen. Jeesukseen pitää uskoa. Se on pelastuskysymys.

        Näinhän se on mutta luiskaotsaiset h-laiset perämela etunenässä eivät ymmärrä että luterilainen kaste merkitsee uskoa Jeesukseen eivätkä sitä ymmärrä h-laiset saati kääntymättömät luterilaiset.

        >Onko lahkoille luvattu Jumalan valtakuntaa? Ei ole ja sinä sen kun juslistat oppia joka on sanaa vastaan.<

        ASIA KOLME. Lahkoille ei ole luvattu Jumalan valtakuntaa. Siitä on kysymys. Kun lohkot ja lahkoutat Jumalan perheväen yhteen pieneen, sinun "kirkastamaasi" karsinaan, jossa kaikkien pitää syödä porukkasi tarjoamaa ruokaa, olet lahkolainen. Minä uskon Jumalan seurakuntaan jonka portti on Jeesus Kristus ja tunnustan että kaikki siitä portista sisällekäyneet on Jumalan perheväkeä. Jos uskot ja opetat jotain muuta ja asetat pelastuksen perusteeksi erityisoppeja, joita Jumalan pyhä sana ei aseta, silloin toimit lahkomielisesti ja hajotat Jumalan lammaslaumaa.

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Voitko osoittaa Raamattuun perustuen missä kohdassa näkemykseni Jumalan seurakunnasta on väärä ja millä tavalla? Millä perustein edustamani seurakuntanäkemys on lahkolainen mutta sinun edustamasi näkemys ei ole? Väitän että sinun seurakuntanäkemyksesi palvelee lahkohenkeä. Jos olet toista mieltä - niin kuin oletettavasti oletkin - perustele Jumalan sanalla, kiitos.

        >Mitä puhdistukseen tulee naisista ei saa ulkoisiakaan syntejä pois ei edes ruoskallakaan. Vai mitä teepotti katso ulkoistakin olemustasi? Oletko mies?<

        ASIA NELJÄ. Samaa mieltä. Ulkoisia syntejä ei saa pois ruoskalla. Ei naisista eikä miehistä. Kaikki paha lähtee sisältä ja sitten tulee näkyviin myös ulkonaisesti eli syntikysymys on sydämen kysymys. Kun malja puhdistuu sisäpuolelta sitten voidaan ulkopuolikin puhdistaa. Jotkut puhdistaa ulkopuolen mutta sisäpuoli on täynnä murhanhimoa ja häväistystä. Olen mies ja Jumala saa punnita olenko käyttäytynyt miehuullisesti vai en. Jos vaikka täyttäisinkin sinun asettamat pukeutumiskoodit ja kriteerit hiustyylissä yms. mutta sisällisesti olisin täynnä kerskausta ja omaa hyvyydentunnetta ulkonaisesta vaelluksestani, mitä se minua hyödyttäisi - ei kertakaikkiaan mitään. Jumala tuomitsee sydämen mukaan.

        Miehille annan hyvän neuvon, jonka toteuttaminen on miehekästä:
        "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä..."

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Oletko kanssani samaa mieltä, että tämän toteuttaminen on miehekästä? Tervettä miehen mallia on vaalia ja hoivata vaimoaan niin että on kiinnostunut hänen tarpeista, antaa myös hänen ajatuksilleen tilaa suojelevasti ja uhrautuvasti, ei nyrkin kanssa hellan ääreen ja synnytyskoneeksi ahdistaen jollaiseen pystyy jokainen mieheksi itseään kuvitteleva moukka. En tiedä kuinka tätä on esimerkiksi vanhoillislestadiolaisissa noudatettu? Onko sinulla asiasta näkemystä - siis miehekkyydestä, joka lähtee sisimmästä ja uskaltaa antaa "heikommallekin astialle" suunvuoroa ilman että kokee auktoriteettinsa siinä horjuvan? Vai pitääkö miehen pönkittää miehisyyttään uhoamalla ja ruoskimalla?

        - Näistä jos voidaan keskustella edes jotenkin asiallisesti siinä on jo paljon niin painavaa keskustelua että olemme oikean asian eli keskustelun äärellä.


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        >Onko lahkoille luvattu Jumalan valtakuntaa? Ei ole ja sinä sen kun juslistat oppia joka on sanaa vastaan.<

        ASIA KOLME. Lahkoille ei ole luvattu Jumalan valtakuntaa. Siitä on kysymys. Kun lohkot ja lahkoutat Jumalan perheväen yhteen pieneen, sinun "kirkastamaasi" karsinaan, jossa kaikkien pitää syödä porukkasi tarjoamaa ruokaa, olet lahkolainen. Minä uskon Jumalan seurakuntaan jonka portti on Jeesus Kristus ja tunnustan että kaikki siitä portista sisällekäyneet on Jumalan perheväkeä. Jos uskot ja opetat jotain muuta ja asetat pelastuksen perusteeksi erityisoppeja, joita Jumalan pyhä sana ei aseta, silloin toimit lahkomielisesti ja hajotat Jumalan lammaslaumaa.

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Voitko osoittaa Raamattuun perustuen missä kohdassa näkemykseni Jumalan seurakunnasta on väärä ja millä tavalla? Millä perustein edustamani seurakuntanäkemys on lahkolainen mutta sinun edustamasi näkemys ei ole? Väitän että sinun seurakuntanäkemyksesi palvelee lahkohenkeä. Jos olet toista mieltä - niin kuin oletettavasti oletkin - perustele Jumalan sanalla, kiitos.

        >Mitä puhdistukseen tulee naisista ei saa ulkoisiakaan syntejä pois ei edes ruoskallakaan. Vai mitä teepotti katso ulkoistakin olemustasi? Oletko mies?<

        ASIA NELJÄ. Samaa mieltä. Ulkoisia syntejä ei saa pois ruoskalla. Ei naisista eikä miehistä. Kaikki paha lähtee sisältä ja sitten tulee näkyviin myös ulkonaisesti eli syntikysymys on sydämen kysymys. Kun malja puhdistuu sisäpuolelta sitten voidaan ulkopuolikin puhdistaa. Jotkut puhdistaa ulkopuolen mutta sisäpuoli on täynnä murhanhimoa ja häväistystä. Olen mies ja Jumala saa punnita olenko käyttäytynyt miehuullisesti vai en. Jos vaikka täyttäisinkin sinun asettamat pukeutumiskoodit ja kriteerit hiustyylissä yms. mutta sisällisesti olisin täynnä kerskausta ja omaa hyvyydentunnetta ulkonaisesta vaelluksestani, mitä se minua hyödyttäisi - ei kertakaikkiaan mitään. Jumala tuomitsee sydämen mukaan.

        Miehille annan hyvän neuvon, jonka toteuttaminen on miehekästä:
        "Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä..."

        KYSYMYS VISERTÄJÄLLE: Oletko kanssani samaa mieltä, että tämän toteuttaminen on miehekästä? Tervettä miehen mallia on vaalia ja hoivata vaimoaan niin että on kiinnostunut hänen tarpeista, antaa myös hänen ajatuksilleen tilaa suojelevasti ja uhrautuvasti, ei nyrkin kanssa hellan ääreen ja synnytyskoneeksi ahdistaen jollaiseen pystyy jokainen mieheksi itseään kuvitteleva moukka. En tiedä kuinka tätä on esimerkiksi vanhoillislestadiolaisissa noudatettu? Onko sinulla asiasta näkemystä - siis miehekkyydestä, joka lähtee sisimmästä ja uskaltaa antaa "heikommallekin astialle" suunvuoroa ilman että kokee auktoriteettinsa siinä horjuvan? Vai pitääkö miehen pönkittää miehisyyttään uhoamalla ja ruoskimalla?

        - Näistä jos voidaan keskustella edes jotenkin asiallisesti siinä on jo paljon niin painavaa keskustelua että olemme oikean asian eli keskustelun äärellä.

        En julista mitään erikoisoppia vaan sitä tunnettua yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja.
        Teepotin sekä jaikalin tie pysähtyy taivaan portin eteen koska sisälle ei pääse yksityisyrittäjät rääsyihin tai märkäpukuun pukeutuneina.
        Et tiedä oikeasta opista mitään eikä ole tarpeen selitellä sellaisille jotka vuodesta toiseen paatuvat helvetin kekäleiksi, kuulematta Herran sanaa.
        Minä olen puhunut amatsooneista ja valheuskovista olkootpa he luterilaisia tai muusta joukosta. Nainen joka täyttää Jumalan lain on arvokas ihminen kun taas amatsoonit ovat perkkeleen valioväkeä ja hempeäkieliset hemmot ovat samaa maata ja sijoitan heidät homojen ja amatsoonien väliin siis nämä h-hemmot.
        Miten sinä kenenkään sisäistä elämää tunnet kun et sitä itsestäsi löydä ja tuot vain sen fariseuksen kommenttejesi ja avaustesi mukana ja sen huomaa jopa hempukatkin ja hemmot.


      • teapot
        "Visertäjä" kirjoitti:

        Teepotta etsii henkeä ja tahtoo opettaa miten päästä hengen luokse eikä miten ja minkä kautta henki tulee.
        Toinen havaittava kiinnekohta on kun teepotta jaikalin hengessä julistaa luuloteltua uskottavuuttaan jonka on maalannut rakkauden punavärein mutta näin perusluterilaisena huomaan kyllä kuinka hampaattomallakin suulla voi puhua, vai mitä teepotta?

        Olen useita kertoja viesteissäni antanut ymmärtää näkemykseni miten ja minkä kautta Jumalan Henki tulee ihmiseen lapseudenhengeksi ja sitten myös voimaksi arkipäivän kristilliseen vaellukseen. Mutta nyt aiheena ei ollut tämä, vaan Jumalan selkeä sana, jonka esilläpitämistä syytät jaikalismiksi:

        "Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa."

        Jos tuo on mielestäsi jaikalismia, niin sittenhän jaikalismi on täysin raamatullista, miksi Raamattua vastustat?

        Ja toiseksi, keskustelun aiheena ovat esittämäsi syytökset ja niiden paikkansapitävyys tai paikkansapitämättömyys. Perusluterilaisena voit huomata sitä ja tätä, mutta Raamatun opetusta rakkaudesta ja totuudesta et voi tehdä tyhjäksi vaikka kuinka yrittäisit leimata viestini luulotteluksi tai punaväreillä maalatuksi. Parjaamisen sijasta keskity asiaan ja perustele kantasi.

        Hampaattomalla suulla tai raateluhampaiden kera. Ihan sama. En kannata kumpaakaan linjaa. Hampaat on tarkoitettu ravinnon pureskelemiseen ei lähimmäisten raatelemiseen ja repimiseen. "Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä" (Gal. 5:15).

        Niin että voisitko nyt vastata esittämiini kohtiin, kiitos.


      • "Visertäjä"
        teapot kirjoitti:

        Visertäjä julistaa vääriä tuomioita. En kuulu mihinkään tärisevien laumaan enkä ole kuullut eläinääniä. Jumalan Hengen ihanaa sulosointuista ohjausta olen kuullut paljonkin, myös voimakasta puhuttelua jossa Herra on painanut polvilleen, jopa kasvoilleen Hänen pyhyyden edessä. En muista olenko siinä joskus vähän tärissytkin, ainakin polvet on menneet veteläksi Jumalan suuruuden edessä. Siinä kokee ihminen itsensä aika pieneksi ja nöyrtyy antamaan kaiken kunnian Jumalalle. Ne ei ole sielullisia mielenliikutuksia eikä suggestioilla aikaansaatuja niin kuin joissain porukoissa on.

        Luterilaisten puolella on omat liikutuksensa ja helluntailaisten puolella omat, ja kyllä ihminen on myös tunteellinen olento eli tunteetkin saa olla mukana kunhan pysyy totuudessa eli Hengen johdatettavana, ei minkä tahansa hengen tai liikutuksen.

        Luterilaisella puolella suggestiivista tunteellisuutta luodaan tietyin äänenpainoin ja -sävyin. Ne voivat olla erilaisia kuin helluntailaisuudessa mutta jos tarkoituksena on oman oikeaoppisuuden korostaminen ja tietyn tunnelman tai vaikutelman luominen se on yhtä tyhjän kanssa. On kyse sitten luterilaisuudesta, lestadiolaisuudesta, helluntailaisuudesta, vapaakirkollisuudesta...

        Muuten. Karismaattisuus kuuluu kristilliseen seurakuntaan. Myönnätkö tämän?

        Jaikal valaisee asian varsin hyvin. On karismaattisuudeksi tekeytyvää ja sellaisena pidettyä toimintaa joka todellisuudessa on pelkkää ihmisen suggeroitunutta tai ylikiihottunutta sielullisuutta, sen kautta äärimmillään jopa henkivaltojen vaikutusta, mutta on myös oikeaa Pyhän Hengen toimintaa. Jumalan Henki ei toimi helluntailaisten mutta ei myöskään luterilaisten kaavojen mukaan. Hän on suurempi kuin eenokin tai kenenkään muunkaan tulitikkulaatikko.

        Pyhä Henki on ennen kaikkea PYHÄ.

        Jumalan pyhyys ei laita ketään kuseskelemaan kirkkorakennusten seiniin, ei sittenkään vaikka tuo Herran huone omasta mielestä olisi toisen Herran huone. Siellä kuitenkin julistetaan Jeesusta Kristusta ja Jumalan sanaa. Niin kuin olet itsekin todennut vaikka oletkin helluntailaisten kanssa eri mieltä, että sielläkin on eläviä uskovia mutta kasvun aste voi olla erilainen.

        Jumalan Henki ei johda halveksimaan "alamittaisia" vaan tahtoo kaikessa kirkastaa Kristusta että mahdollisimman moni pelastuisi.

        Minäkään en halveksi eenokkia enkä visertäjää mutta vääriin syytöksiin, valehteluihin ja Jumalan sanan vääristelyihin puutun. Oletan myös että niistä voidaan keskustella koska tämä on keskustelupalsta. Nimittelyyn kykenee jokainen mutta se ei vielä ole keskustelua.

        >Tämä tyypillinen uudestikastajien hengen liikehdintä on rakenteeltaan täysin demoninen ja siihen laumaan ei kukaan tunnustava lutherilainen halua mennä ei edes kameran kanssa.<

        Höpö höpö. Sinun lahkohenkesi on demoninen ja haluaisi ahtaa kaikki kristityt samaan karsinaan rutistaakseen heidät äärimmäisopeillasi rusinaksi, että eivät löytäisi Kristuksessa olevaa voittoa eivätkä olisi uhka s.atanan juonille.

        Minä en kuulu uudestikastajien enkä minkään muunkaan kastajien tai kastamatta jätettyjen laumaan vaan Jeesukselle Kristukselle, joka on lammasten paimen ja varmasti tuntee omansa. Hänen laitumellaan on ihmisiä monista kirkkokunnista ja seurakunnista, nämä seurakunnat ei heitä yhdistä mutta ei myöskään erota, sillä heidän yhteytensä on Jeesuksen Kristuksen veressä oleva anteeksiantamus ja Pyhä Henki.

        Siltä pohjalta on hyvä mennä eteenpäin ja kasvaa perustansa eli Kristuksen tuntemisessa. Sanovat pilkkaajat mitä tahansa.

        Viestin lopussa viittaat kadotustuomioon, iankaikkiseen helvetin tuleen. Se on vakava asia. Kristittynä en voi toivoa sellaista osaa kenellekään. Siksi rukoilen totuuden tuntemista jokaiselle. Toivon että sinäkin olisit kristittyjen lammaslaumassa, jonka hyvä paimen Kristus on. Viimeisellä tuomiolla voi olla aikamoinen tärinä ja niitä tärisijöitä taitaa ikävä kyllä olla kaikista kirkkokunnista ja herätysliikkeistä.

        Kuin myös Jumalan pelastamia ja puhdistamia kristittyjä, jotka pääsevät iankaikkiseen kotiin, ei omien tekojen vaan Kristuksen kertakaikkisen työn perusteella, kiitos Jumalalle!

        Muuten. Karismaattisuus kuuluu kristilliseen seurakuntaan. Myönnätkö tämän?

        En helv... sitä myönnä koska se on saaaaatanan viimeisiä keinoja eksyttää valitut pois uskosta ja seuraamaan lahkoriivatuita.
        Minulle ainakin on Ylhäältä käsin ihmeen kautta osoitettu että Jumala ei ole lahkomielinen vaan Herra on minulle todistanut ruk. vastauksena että minulla on se oppi joka on Jumalasta ja lahkokarismaattiset ovat perkk. työmiehiä.
        Onko se nyt niin vaikea ymmärtää?


      • greeeeen
        "Visertäjä" kirjoitti:

        Muuten. Karismaattisuus kuuluu kristilliseen seurakuntaan. Myönnätkö tämän?

        En helv... sitä myönnä koska se on saaaaatanan viimeisiä keinoja eksyttää valitut pois uskosta ja seuraamaan lahkoriivatuita.
        Minulle ainakin on Ylhäältä käsin ihmeen kautta osoitettu että Jumala ei ole lahkomielinen vaan Herra on minulle todistanut ruk. vastauksena että minulla on se oppi joka on Jumalasta ja lahkokarismaattiset ovat perkk. työmiehiä.
        Onko se nyt niin vaikea ymmärtää?

        Visertäjä, antoiko joku 'ylhäältä käsin' sinuun myökin tuon kauhean vihan..?


    • perämela

      Voi mitä soopaa peljätkää kirjoittaaa, ei hajuakaan uuden liiton sisällöstä, mutta kovasti on tarvetta säätää muita ja helluntaita varsinkin.

      ..tekojen kautta .. mitä arvelet jos lapsi ei ala ollenkaan puhua, kävelä tai liikkua, vaan makaa kuin pullapitko pöydällä ?

      eikö ole luonnollista että uskoontullut liikahtaa erilaisiin "tekoihin" , jjotka eivät ole hankkimassa pelastusta, vaan kertomassa siitä .

      mitähän Jaakopin kirjeessä tarkoitetaan, kun sanotaan että usko ilman tekoja on kuollut?

      • Peljätkää !

        Perämela se makaa tyhjän uskontonsa päällä kuin hauki veneen pohjalle.
        Perämela voisi heiluttaa melaansa, näyttävästi.
        Hyvät teot kuuluvan kristillisyyteen.


      • Peljätkää ! kirjoitti:

        Perämela se makaa tyhjän uskontonsa päällä kuin hauki veneen pohjalle.
        Perämela voisi heiluttaa melaansa, näyttävästi.
        Hyvät teot kuuluvan kristillisyyteen.

        NIIN MONET VANHURSKAAT TEKEMÄLLÄ,, TODISTIVAT USKONSA,, NIIN RAAMATUSSA IHMISILLE JA OLIVAT HYVIÄ ESIMERKKEJÄ MUILLE NIIN ETTÄ SYNTYI VALTAVAN TARVE TULLA USKOON PAKANAIN SEASSA..


      • eenokki 12
        savonarola kirjoitti:

        NIIN MONET VANHURSKAAT TEKEMÄLLÄ,, TODISTIVAT USKONSA,, NIIN RAAMATUSSA IHMISILLE JA OLIVAT HYVIÄ ESIMERKKEJÄ MUILLE NIIN ETTÄ SYNTYI VALTAVAN TARVE TULLA USKOON PAKANAIN SEASSA..

        Onko savis huomannut että kun on herätystä ilmassa niin se herättää myös helluntailaiset kalastelemaan huonoilla verkoillaan niitä "sinttejä" jotka saavat helposti luulemaan että kaikki osataan kaikki tiedetään.
        Raamattukin on tuhrattu alleviivauksin ja nämä helluntailaisämmät ne...eivät usko mitään.


      • eenokki 12 kirjoitti:

        Onko savis huomannut että kun on herätystä ilmassa niin se herättää myös helluntailaiset kalastelemaan huonoilla verkoillaan niitä "sinttejä" jotka saavat helposti luulemaan että kaikki osataan kaikki tiedetään.
        Raamattukin on tuhrattu alleviivauksin ja nämä helluntailaisämmät ne...eivät usko mitään.

        Olen huomannut joo ,, paljon noissa piireissä...


      • Mitäs luulet?
        savonarola kirjoitti:

        NIIN MONET VANHURSKAAT TEKEMÄLLÄ,, TODISTIVAT USKONSA,, NIIN RAAMATUSSA IHMISILLE JA OLIVAT HYVIÄ ESIMERKKEJÄ MUILLE NIIN ETTÄ SYNTYI VALTAVAN TARVE TULLA USKOON PAKANAIN SEASSA..

        savonarola

        Mahtoikohan Pietari pullistella lihaksiaan ensimmäisenä helluntaina, kun hänen saarnansa kautta tuli kolmetuhatta sielua uskoon, ja sen jälkeen kastattivat itsensä?
        Pietari saarnasi Pyhän Hengen täyttämänä Kristusta, ja tämän saarnan vaikutuksesta kuulijat saivat piston sydämiinsä ja kyselivät, "mitä meidän pitää tekemän?" Pietari kehotti heitä tekemään parannuksen, ja ottamaan vastaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan", hän julisti.

        Samoin apt. 3. luvussa kerrotaan rammasta miehestä, joka tuli terveeksi, kun Pietari Jeesuksen Kristuksen nimessä käski tämän ramman nousta.
        Siinä kansa tungeksi Pietarin ja Johanneksen luokse, mutta Pietari puhui kansalle: "Israelin miehet, mitä te meitä noin katselette, ikäänkuin me omalla voimallamme tai hurskaudellamme olisimme saaneet hänet kävelemään."
        Sitten hän julisti heille Kristusta ja kehotti heitä parannukseen ja kääntymykseen, että heidän syntinsä pyyhittäisiin pois.

        Uskoon tullaan vieläkin saarnatun sanan kautta, kun sitä Pyhässä Hengessä julistetaan, kuten Pietari sanoi: "Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
        Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta (apt. 10:42-43).

        Room.16:25-27 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,

        mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

        Jumalan ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta , aina ja iankaikkisesti. Amen.


      • Mitäs luulet? kirjoitti:

        savonarola

        Mahtoikohan Pietari pullistella lihaksiaan ensimmäisenä helluntaina, kun hänen saarnansa kautta tuli kolmetuhatta sielua uskoon, ja sen jälkeen kastattivat itsensä?
        Pietari saarnasi Pyhän Hengen täyttämänä Kristusta, ja tämän saarnan vaikutuksesta kuulijat saivat piston sydämiinsä ja kyselivät, "mitä meidän pitää tekemän?" Pietari kehotti heitä tekemään parannuksen, ja ottamaan vastaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan", hän julisti.

        Samoin apt. 3. luvussa kerrotaan rammasta miehestä, joka tuli terveeksi, kun Pietari Jeesuksen Kristuksen nimessä käski tämän ramman nousta.
        Siinä kansa tungeksi Pietarin ja Johanneksen luokse, mutta Pietari puhui kansalle: "Israelin miehet, mitä te meitä noin katselette, ikäänkuin me omalla voimallamme tai hurskaudellamme olisimme saaneet hänet kävelemään."
        Sitten hän julisti heille Kristusta ja kehotti heitä parannukseen ja kääntymykseen, että heidän syntinsä pyyhittäisiin pois.

        Uskoon tullaan vieläkin saarnatun sanan kautta, kun sitä Pyhässä Hengessä julistetaan, kuten Pietari sanoi: "Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
        Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta (apt. 10:42-43).

        Room.16:25-27 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,

        mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

        Jumalan ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta , aina ja iankaikkisesti. Amen.

        Niin sitä minäkin ihmetellääm mitä uskovaiset kuntosaleissa pullistelee ???
        Mutta asiaan !!! Kyllä ihmiset voi tulla uskoon,, mutta vaikempi on saada sen uskon joka kantaa Taivaaseen asti..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe