Onko liittymissä voimassa yleisrajoitus

Epätietoisuus vaivaa

Lasketaanko liittymä risteykseksi? Yleensä löytyy liikennemerkki joka osoittaa maksiminopeuden mutta jos sellainen puuttuu liittymästä, niin onko silloin voimassa yleisrajoitus (taajaman ulkopuolella 80 km/h)?

10

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys

      Tarkoitin myös "erkanemistietä".

    • ????

      Esimerkki: Liittymä jolta liitytään moottoritieltä toiselle. Onko 100 km/h vai yleisrajoitus 80 km/h jos nopeudesta ilmoittava liikennemerkki puuttuu?

      • Lössinkyntäjä

        Ramppi on erillinen tie, jonne käännytään moottoritieltä. Siksi rampilla on voimassa yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä toista osoiteta. Tämä on liikenneministeriön tulkinta asiasta.

        Mielenkiintoista on, että tieviranomaiset näyttävät tulkitsevan asiaa toisin. Esimerkiksi Lusissa etelästä Jyväskylään erkanevalla pitkällä rampilla on puolessavälissä satasen merkki. Tuskin tarkoitus on ollut, että siihen asti ajetaan kahdeksaakymppiä, vaan että 120 km/h vauhtia on vasta siinä kohdassa tarvetta hidastaa.


      • audimies stadista
        Lössinkyntäjä kirjoitti:

        Ramppi on erillinen tie, jonne käännytään moottoritieltä. Siksi rampilla on voimassa yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä toista osoiteta. Tämä on liikenneministeriön tulkinta asiasta.

        Mielenkiintoista on, että tieviranomaiset näyttävät tulkitsevan asiaa toisin. Esimerkiksi Lusissa etelästä Jyväskylään erkanevalla pitkällä rampilla on puolessavälissä satasen merkki. Tuskin tarkoitus on ollut, että siihen asti ajetaan kahdeksaakymppiä, vaan että 120 km/h vauhtia on vasta siinä kohdassa tarvetta hidastaa.

        Ketä kiinnostaa mitä merkkejä jossain periferiassa on? Ihan sama vaikka olis suojatien merkki. Ei kai nyt kenelläkään täysipäisellä ole mitään asiaa kehä kolmosen ulkopuolelle.


      • Hmmm....
        Lössinkyntäjä kirjoitti:

        Ramppi on erillinen tie, jonne käännytään moottoritieltä. Siksi rampilla on voimassa yleisrajoitus, ellei liikennemerkillä toista osoiteta. Tämä on liikenneministeriön tulkinta asiasta.

        Mielenkiintoista on, että tieviranomaiset näyttävät tulkitsevan asiaa toisin. Esimerkiksi Lusissa etelästä Jyväskylään erkanevalla pitkällä rampilla on puolessavälissä satasen merkki. Tuskin tarkoitus on ollut, että siihen asti ajetaan kahdeksaakymppiä, vaan että 120 km/h vauhtia on vasta siinä kohdassa tarvetta hidastaa.

        Nuo erillaiset tulkinnat ovat kyllä syvältä. Ei ole ensimmäinen kerta kun eri viranomaiset tulkitsevat asioita eri tavoin. Laki pitäisi olla yksiselitteinen ettei jäisi varaa tulkinnoille.


      • Stadi,tuo nerojen kylä!?
        audimies stadista kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa mitä merkkejä jossain periferiassa on? Ihan sama vaikka olis suojatien merkki. Ei kai nyt kenelläkään täysipäisellä ole mitään asiaa kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Todella järkevä kommentti. Kiitos siitä. Hienoa että kaltaisesi jaksavat kommenteillaan pitää Suoli24:n loistavaa älyllistä tasoa yllä. Ilman sinua ja kaltaisiasi tämä foorumi laskeutuisi normaalien,ei niin älykkäiden palstojen tasolle. Kiitos sinulle vielä kerran!


      • Propagandaministeriö
        audimies stadista kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa mitä merkkejä jossain periferiassa on? Ihan sama vaikka olis suojatien merkki. Ei kai nyt kenelläkään täysipäisellä ole mitään asiaa kehä kolmosen ulkopuolelle.

        Käypäs juhannustorstaina vilkaisemassa siellä Lusissa niin saattaa näkyä tuttujakin.


    • qwerty18

      Taitaa se vain niin olla, että erkanemistiellä on 80 km/h rajoitus ja kun nelostie alkaa, alkaa 100 km/h nopeusrajoitus. Nokialla on vastaava tilanne, 100 km/h rajoituksen jälkeen tulee merkki 50 km/h. Tuollaista nopeudenmuuutosta ei Suomessa harrasteta vaan siinä välillä on rajoitus 80 km/h vaikka sellaista merkkiä ei siellä ole.

      • Selvä tapaus

        Tuossa Nokian tapauksessa on motarilla 100 km/h ja sitten erkanemistiellä yleisrajoitus (80 km/h) joka sitten vielä tippuu 50 km/h.


    • Mistä näitä tulee?

      Kaksi liittymää yhtistyvät ennen päätielle tuloa (http://goo.gl/maps/BLeHX). Aamulla yksi urop veti herneen nenään kun liityin hänen eteensä ja estin ilmeisesti häntä ajamasta ylinopeutta. Hän ei ollut edes lähellä kun aloitin kaistanvaihdon mutta hänen ylinopeudensa vuoksi välimatka hupeni hetkessä ja pitkiä vilkuttaen tämä "loistoautoilija" tuli takakonttiin kiinni mieltään osoittaen.

      Kun liittymissä (rampeilla) on 80 km/h rajoitus, niin aivan turha osoittaa mieltään pitkiä väläyttelemällä kun kerta joa ajan suurinta sallittua, eli 80 km/h (mittarivirhe tiedossa). Syytä olisi itse noudattaa rajoituksia, niin ei tule mitään yllättäviä tilanteita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe