Kun katsoo tuota ennustetta niin ei näytä keskilämpötila nousevan nollan yläpuolelle, ei sitten millään.
http://www.foreca.fi/Finland/Enontekio/Kilpisjarvi/tenday
Aikaisimmillaankin terminen kevät voi alkaa Kilpisjärvellä vasta 15.5. Ja voi olla ettei ala silloinkaan, mistä sitä vielä toukokuun lopun säätä tietää?
Ei kauhean dramaattiselta lämpenemiseltä mielestäni vaikuta jos termisen keväänkin alkaminen venyy toukokuun lopulle tai mahdollisesti kesäkuulle..
Kilpisjärven kevät poikkeuksellisen myöhässä
25
470
Vastaukset
- kuumaa kuin kuubassa
Tuskimpa vaan on poikkeuksellisen myöhässä. Ilmeisesti sinulla on jossain tilasto Kilpisjärven termisen kevään alkuajankohdista, kun tuollaista väität?
Tavallisesti terminen kevät alkaa Kilpisjärvellä toukokuussa. Ja nytkin näyttäisi toukokuussa alkavan...
Mutta tilastoa kehiin, niin katsotaan onko tuo muka poikkeuksellista.... Tässä tapauksessa "poikkeuksellisen myöhässä" tarkoittaa, että ilmiö tapahtuu korkeintaan kerran 50 vuodessa. Itse esitit väitteen, joten tilastoa varmaankin _Kilpisjärven_ termisen kevään alkuajankohdasta on... - ....................
"Lapin ilmasto ei ole lämmennyt sadan viime vuoden aikana, sanoo erikoistutkija Risto Jalkanen. Kesien keskilämpötilat ovat pysyneet suunnilleen samoina ainakin 500 viime vuotta."
http://yle.fi/uutiset/lapin_ilmasto_ei_ole_lammennyt/892308- -
"
Metla sanoutuu irti tutkijansa ilmastopuheista
Metlan tutkimusjohtaja Leena Paavilainen kertoo YLE Uutisille, ettei kyseessä ole Metlan virallinen kanta.
Metlan ilmastonmuutostutkimuksen johtaja Elina Vapaavuori toteaa, että laitoksen omissakin tutkimuksissa ilmastonmuutoksen etenemisestä on päädytty erilaisiin tuloksiin. Esimerkiksi kasvien fenologiaa, kuten lehtien puhkeamisen ajankohtaa koskevissa pitkäaikaisissa tutkimuksissa on todettu Suomen ilmaston lämmenneen vuosina 1846 - 2005 keskimäärin 1,8 astetta. Tutkimus käsitti Suomen alueen Rovaniemen tasalle asti.
"
http://yle.fi/uutiset/metla_sanoutuu_irti_tutkijansa_ilmastopuheista/897072 - ....................
- kirjoitti:
"
Metla sanoutuu irti tutkijansa ilmastopuheista
Metlan tutkimusjohtaja Leena Paavilainen kertoo YLE Uutisille, ettei kyseessä ole Metlan virallinen kanta.
Metlan ilmastonmuutostutkimuksen johtaja Elina Vapaavuori toteaa, että laitoksen omissakin tutkimuksissa ilmastonmuutoksen etenemisestä on päädytty erilaisiin tuloksiin. Esimerkiksi kasvien fenologiaa, kuten lehtien puhkeamisen ajankohtaa koskevissa pitkäaikaisissa tutkimuksissa on todettu Suomen ilmaston lämmenneen vuosina 1846 - 2005 keskimäärin 1,8 astetta. Tutkimus käsitti Suomen alueen Rovaniemen tasalle asti.
"
http://yle.fi/uutiset/metla_sanoutuu_irti_tutkijansa_ilmastopuheista/897072Metsäntutkijat: Ilmastonmuutoksella luonnolliset syyt
"Ilmastonmuutos noudattaa edelleen auringosta johtuvaa maapallon historiallista sykliä, arvioivat eri puolilta maailmaa Rovaniemelle kokoontuneet metsäntutkijat. Sadan viime vuoden aikana tapahtunut ilmaston lämpeneminen johtuu tutkijoiden mukaan luontaisesta muutoksesta, koska tuorein kylmä kausi päättyi 1800-luvun lopulla."
Lähde: Yle - qasdasdacdasdca
.................... kirjoitti:
Metsäntutkijat: Ilmastonmuutoksella luonnolliset syyt
"Ilmastonmuutos noudattaa edelleen auringosta johtuvaa maapallon historiallista sykliä, arvioivat eri puolilta maailmaa Rovaniemelle kokoontuneet metsäntutkijat. Sadan viime vuoden aikana tapahtunut ilmaston lämpeneminen johtuu tutkijoiden mukaan luontaisesta muutoksesta, koska tuorein kylmä kausi päättyi 1800-luvun lopulla."
Lähde: YleHeh, siellä oli paria hörhöä haastateltu... Johan tuokin ankka on ammuttu alas tälläkin palstalla moneen kertaan.
- Talvi vain jatkuu
http://ilmatieteenlaitos.fi/kevattilastot?doAsUserLanguageId=fi_FI
"Myöhäisimillään kevät on Etelä-Suomessa alkanut vasta huhtikuun puolivälin jälkeen ja Lapissa kevättä on saatu pisimmillään odottaa toukokuun puoliväliin asti."
Ei ole mitään tarkkoja tilastoja Kilpisjärven termisistä vuodenajoista. Keskimäärinhän kevät alkaa Kilpisjärvellä vappuna. Nyt kun aikaisintaankin voi alkaa vasta toukokuun puolessa välissä tai lopussa, en kyllä usko että se ainakaan kovin yleistä on.. Okei, ei ehkä "poikkeuksellisen", mutta vähintäänkin HARVINAISEN myöhässä. Kuka tietää vaikka kesäkuulle menis. - kuumaa kuin kuubassa
Noo, eiköhän ilmatieteen laitos aikanaan kerro, alkoiko terminen kevät Kilpisjärvellä erityisen myöhässä vaiko ei.
Kilpisjärven kasvukaudesta löytyi tietoa:
http://www.helsinki.fi/kilpis/images/kasvukauden alkaminen ja paattyminen.pdf
Kasvukausi Kilpisjärvellä alkaa tilastollisesti joka toinen vuosi 6. kesäkuuta tai myöhemmin. Kasvukauden alun suhteen harvinaisen raja taitaapi olla kesäkuun puolen välin tienoilla ja poikkeuksellisen raja jossain 26. kesäkuu tietämillä.- Tp
Ajelin muuten aamulla Tampereen läpi aamusella.
Yllätyin, kun Näsijärvi olikin osin heikon, mutta selvän jään peitossa.
Selkä oli vapaa, mutta Lielahden päässä näin.
Mitäs se oikein takoittaa? Lämpeneminen siis aiheuttaa järvien jäätymisenkinkö? - Sähköteurastaja
Tp kirjoitti:
Ajelin muuten aamulla Tampereen läpi aamusella.
Yllätyin, kun Näsijärvi olikin osin heikon, mutta selvän jään peitossa.
Selkä oli vapaa, mutta Lielahden päässä näin.
Mitäs se oikein takoittaa? Lämpeneminen siis aiheuttaa järvien jäätymisenkinkö?Faija soitti Suur Saimaalta, jäät lähtivät justiinsa, kun rykäs kovan tuulen
suurelle selälle. - kuumaa kuin kuubassa
Tp kirjoitti:
Ajelin muuten aamulla Tampereen läpi aamusella.
Yllätyin, kun Näsijärvi olikin osin heikon, mutta selvän jään peitossa.
Selkä oli vapaa, mutta Lielahden päässä näin.
Mitäs se oikein takoittaa? Lämpeneminen siis aiheuttaa järvien jäätymisenkinkö?Ei se jäätymistä tarkoita.
Kun järvi on satamamestarin arvion mukaan purjehduskelpoinen, eli tietyt väylät sekä selät riittävän avoinna, niin purjehduskausi julistetaan alkaneeksi ja jäiden lähteneeksi. En usko että satamamestarilla olisi mitään motiivia vääristää asiaa. Samoilla kriteereillä mennään. Vai luuletko että 1800-luvulla joku kävi koluamassa kaikki kaislikot ja bongasi että tuolla näreen vieressä huitsin kuukkelissa on vielä pieni musta jäälautta? Jotain jään rippeitä toki voi jostain vielä löytyä. - Tp
kuumaa kuin kuubassa kirjoitti:
Ei se jäätymistä tarkoita.
Kun järvi on satamamestarin arvion mukaan purjehduskelpoinen, eli tietyt väylät sekä selät riittävän avoinna, niin purjehduskausi julistetaan alkaneeksi ja jäiden lähteneeksi. En usko että satamamestarilla olisi mitään motiivia vääristää asiaa. Samoilla kriteereillä mennään. Vai luuletko että 1800-luvulla joku kävi koluamassa kaikki kaislikot ja bongasi että tuolla näreen vieressä huitsin kuukkelissa on vielä pieni musta jäälautta? Jotain jään rippeitä toki voi jostain vielä löytyä.Koettelee kovasti uskontoa, joten selitykset ovat huvittavasta naurettavaan.
Ei kysymyksessä ollut jäiden rippeistä jossain rannalla kaislikossa vaan keskellä lahtea.
Suli varmasti pois samana päivänä. En ajellut takaisin tarkastamaan.
Pointti on se, että yöllä oli ollut piukka pakkanen.
Eli kuis niin?
Nythän piti olla jo helvetilliset helteet päällänsä.
Meinaan, kun puhelet omiensa ajattelevien olevan syyntakeettomia.
Ymmärrätkö, miksi minua naurattaa? - kuumaa kuin kuubassa
Tp kirjoitti:
Koettelee kovasti uskontoa, joten selitykset ovat huvittavasta naurettavaan.
Ei kysymyksessä ollut jäiden rippeistä jossain rannalla kaislikossa vaan keskellä lahtea.
Suli varmasti pois samana päivänä. En ajellut takaisin tarkastamaan.
Pointti on se, että yöllä oli ollut piukka pakkanen.
Eli kuis niin?
Nythän piti olla jo helvetilliset helteet päällänsä.
Meinaan, kun puhelet omiensa ajattelevien olevan syyntakeettomia.
Ymmärrätkö, miksi minua naurattaa?Pikkupakkasia on muutamana yönä Tampereella ollut. Pitäisikö siitä tehdä jotain päätelmiä jostain ja mistä? Tähän vuodenaikaan se on tavanomaista.
Kesäkuussakin voi satunnaisia hallaöitä tai pikkupakkastakin olla, Tampereella. Joskaan niitä joka vuosi ei ole.
- Sähköteurastaja
Käsitteet uusiksi.
Kasvukausi tarkoittaa sitä milloin tomaatit tulevat kaupan hyllylle,
ja lämmin on kuin ei ole pakkasen puolella.
TV mediamanipulaation mukaan suomessa on nyt poikkeuksellisen lämmintä, ja voimme vain odottaa kun taalas siirtää hellerajan 10C asteiksi, tai siirtyy Farenheitteihin käsitteiden muovaamiseksin.
Saatais noihin hellepäiviinkin ennätyksiä. - Sähköteurastaja
Lähtökohtahan on se että kaikki FMI/WWF/IPCC johtoiset tutkimukset
ovat väärennetyt tuottamaan vain yhdensuuntaisia tuloksia.
Lienee tarpeetonta jauhaa potaskaa niiden päätelmistä.
Limatolooki valehtelee aina.
http://tallbloke.wordpress.com/2012/05/07/poetry-corner-reflections-on-the-yamal-peninsula/ - näinon007
Metlan ilmastonmuutostutkimuksen johtaja Elina Vapaavuori toteaa, että laitoksen omissakin tutkimuksissa ilmastonmuutoksen etenemisestä on päädytty erilaisiin tuloksiin. Esimerkiksi kasvien fenologiaa, kuten lehtien puhkeamisen ajankohtaa koskevissa pitkäaikaisissa tutkimuksissa on todettu Suomen ilmaston lämmenneen vuosina 1846 - 2005 keskimäärin 1,8 astetta. Tutkimus käsitti Suomen alueen Rovaniemen tasalle asti.
Tämä oli erittäin omaperäinen " Metlan ilmastonmuutostutkimuksen" johtajan Elina Vapaavuoren kommentti ; )
Hauskaa olis nähdä nuo 1846 tilastot noista "lehtien puhkeamisista" : )- tpolömölm
Löytyvät Luonnontieteellisen keskusmuseon arkistoista, noistahan on joku julkaisukin tehty. Lehtien puhkeamisen päivämääriä ovat ihmiset seuranneet maailman sivu, maanviljelijöille ollut tärkeää tietoa.
- Sähköteurastaja
tpolömölm kirjoitti:
Löytyvät Luonnontieteellisen keskusmuseon arkistoista, noistahan on joku julkaisukin tehty. Lehtien puhkeamisen päivämääriä ovat ihmiset seuranneet maailman sivu, maanviljelijöille ollut tärkeää tietoa.
Meinaat sitten että maanviljelyä Kilpisjärvellä jne?
Ompas ollut lämmintä. - tpolömölm
Sähköteurastaja kirjoitti:
Meinaat sitten että maanviljelyä Kilpisjärvellä jne?
Ompas ollut lämmintä.Eihän tuossa Kilpisjärvestä puhuta mitään vaan sanotaan "Rovaniemellä asti". Perä-Pohjolassa on ollut toki jonkin sortin karjataloutta ja maanviljelystä 1600-luvulta alkaen. Kilpisjärven korkeudelta ei ole fenologiatietoja varmaan kuin 60-luvulta asti.
- Sähköteurastaja
No siinä sitten tietoa aiheesta jos kestätte lukea.
Eikä tarvi alkaa solvaamaan ketään.
http://lustiag.pp.fi/hs_071106.pdf- wedwedwe
Ei ole Metlan sivuilta nuo. Noilla valtion laitoksilla on tiukka politiikka mitä päästävät nettisvuilleen. Ihan kaikki ei kelpaa.
- näinon007
Elina Vapaavuoren esitelmä, poimikaa siitä ; )
http://www.mmm.fi/attachments/ymparisto/sopeutuminen/5wByZ32JG/Elina_Vapaavuori_ISTO-paatosseminaari.pdf - Sähköteurastaja
Tarkoittanette että METLA kieltää MWP,n olemassaolon ja Kilpisjärven
muinaiset mäntymetsät.
Täytyykö olla veturikuski pachaurin ja IPCC,n hyväksymis leima
alaarmien kera.
Minkä kohdan kiistätte, vai pitääkö se lukea vihreästä langasta ennekuin uskotte?
Täh?? - fulleriini
En ole kuullut kenenkään kieltävän 5000 vuoden takaista Atlanttista lämpökautta. Saisikohan linkin jos sellainen väite löytyy? Vai onko kyse vain olkiukosta?
Aidat ja aidanseipäät... Ihmisen aiheuttamalla nykyisellä ilmastonmuutoksella ei ole mitään tekemistä muinaisten ilmastonvaihtelujen kanssa - kuten jokainen edes hiukkasen asioista perillä oleva jo tietääkin. - Sähköteurastaja
Dinotko syyllisiä muinaisiin ilmastonmuutoksiin, kuten limatolokia väittää?
http://ilmastorealismia.blogspot.com/2012/05/dinosaurukset-piereskelivat-itsensa.html - TepaHannikki
Höpö höpö!!! Kilpisjärven termisestä keväästä, joka muka myöhäisimmillään alkaa vasta 15.5.....otahan ja googleta: terminen kevät 2012 Kilpisjärvi....ja valitse sitten kevättilastot - ilmatieteen laitos....siellä näkyy, että vuosina 2011 ja 2009 terminen kevät alkoi huhtikuun puolessa välissä 11.4 ja 22.4 Kilpisjärvellä ja vuonna 2010 8.5 ,joten aika myöhässä ollaan...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483