Tällä hetkellä kuulun kirkkoon ja periaatteessa olen kristitty, mutta en usko jumalaan ( luen itseni agnostikoksi ja todennäköisesti hyppäänkin pois kirkosta mahdollisimman pian), voinko silti sanoa, että "uskontoni" on agnostisismi kristityn sijaan, vaikka tällä hetkellä kuulunkin kirkkoon?
Kirkko ja ateismi
14
198
Vastaukset
- apina.
Tottakai voit, itsekin kuuluin kirkkoon pienenikäni, vaikken ikinä ole jumalaan uskonutkaan. Mikä syy sitten kirkon jäsenenä oloosi onkin, ei sinun tarvitse kutsua itseäsi kristityksi.
Miksi otsikkosi on "Kirkko ja ateismi" jos kuitenkin luet itsesi agnostikoksi?
Kirkon mielestähän kastettu ihminen on aina kristitty, uskoi tai ei ja vaikka eroaisi kirkostakin. Pakanoilla olikin aikoinaan tapana suorittaa vastakaste. eli pestä kaste pois. Esim. Hämeenlinnan liepeillä on Katumajärvi, jossa kasteita oli tapana pestä pois ja siityä järvi on saanut nimensäkin.- zappenklara
No, siinä taisi olla ihan vaan sanavirhe, mutta kiitos vaan molemmille :)
Jos et usko Jumalaan olet ateisti.
Agnostimi viittaa tiedon määrän riittävyyteen eli agnostikon mukaan meillä ei ole riittävästi tietoa Jumalan olemassa olosta, että voisimme päättää onko olemassaolo mahodllinen vai ei.kalapagos kirjoitti:
Jos et usko Jumalaan olet ateisti.
Agnostimi viittaa tiedon määrän riittävyyteen eli agnostikon mukaan meillä ei ole riittävästi tietoa Jumalan olemassa olosta, että voisimme päättää onko olemassaolo mahodllinen vai ei.Jep. Kirkkoon voit toki kuulua jos siltä tuntuu, tuskin ne maksavia jäseniä pois alkaa potkimaan vaikka tunnustaisit julkisesti palvovasi saatanaa ja polttavasi ristejä huviksesi.
Jos ei usko koko touhuun. Niin mitä iloa kuulumiseen silloin edes olisi. Maksaa turhasta jäsenyyttä asiaan mihin ei edes usko.
- zyrt
Olet kristitty, et usko jumalaan??? No, kukin tavallaan.
Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei vaikuta siihen onko kristitty vai ei tai onko uskova vai ei. Ihmisestä ei tule kristitty, uskovasta puhumattakaan, vaikka hän liittyisi kirkkoon, ja jos hän on kristitty ja uskova, hän on sitä, vaikka eroaisi kirkosta.
Edellä olevan johdosta, kristittyjen määrä ei vähene, vaikka kaikki eroaisivat kirkosta (vaikka vapaa-ajattelijat niin näyttävät kuvittelevan)
Jokainen uskova kristitty kuuluu Jumalan seurakuntaan riippumatta siitä, kuuluuko hän kirkkoon vai ei.- Uskon kauneus
Uskovien kristittyjen määrä on häkellyttävän pieni ja vielä pienempi on oikein uskovien ja oikeassa uskossa olevien kristittyjen määrä. Näitä myyttisiä taruolentoja kun ei ole koskaan löydetty mistään, eikä kristinuskon leviämisen historia tunne ainuttakaan sellaista, vaan kaikkialta on aina löytynyt vain niitä vääriä kristittyjä, jotka eivät tekojensa perusteella ole voineet olla niitä oikeita kristittyjä. Tämän tietää jokainen historiansa lukenut.
Näihin vääriin kristittyihin lukeutuu esimerkiksi uskonpuhdistaja Martti Luther, jonka mukaan meidän kirkkomme suuntauskin on nimetty. Lutherin joka kirjoitti natsien juutalaisohjelman jo kauan ennen natseja ja joka uskonpuhdistuksen aikoina kannatti ja suositti tekemään seuraavanlaisia tekoja toisille kristityille:
"Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla. Tätä tapahtui kaikkialla uskonpuhdistuksen ajan Keski-Euroopassa mm. Sveitsin, Itävallan, Saksan, Hollannin, Belgian ja Ranskan kaupungeissa."
"Se että kapinamielisistä opin uskonkappaleista tulee rangaista miekalla, ei tarvitse lisätodisteita. - Maalliset viranomaiset ovat velvoitetut estämään ja peittelemättä rankaisemaan vääristä opeista. - Myös silloin, kun on kyse pelkästään hengellisestä opinkappaleesta kiinnipitämisestä, kuten vauvojen kastaminen, perisynti, ja tarpeeton erottautuminen, me päätämme, että itsepäiset lahkolaiset täytyy näissäkin tapauksissa aina tappaa.”
- Martti Lutherin pamfletti eli kirjoitus 1936 "Edellä olevan johdosta, kristittyjen määrä ei vähene, vaikka kaikki eroaisivat kirkosta (vaikka vapaa-ajattelijat niin näyttävät kuvittelevan)"
Eivät kuvittele.
Kaikilla ei ole niin epäloogisia luuloja kuin sinulla.- Uskon kauheus
Uskon kauneus kirjoitti:
Uskovien kristittyjen määrä on häkellyttävän pieni ja vielä pienempi on oikein uskovien ja oikeassa uskossa olevien kristittyjen määrä. Näitä myyttisiä taruolentoja kun ei ole koskaan löydetty mistään, eikä kristinuskon leviämisen historia tunne ainuttakaan sellaista, vaan kaikkialta on aina löytynyt vain niitä vääriä kristittyjä, jotka eivät tekojensa perusteella ole voineet olla niitä oikeita kristittyjä. Tämän tietää jokainen historiansa lukenut.
Näihin vääriin kristittyihin lukeutuu esimerkiksi uskonpuhdistaja Martti Luther, jonka mukaan meidän kirkkomme suuntauskin on nimetty. Lutherin joka kirjoitti natsien juutalaisohjelman jo kauan ennen natseja ja joka uskonpuhdistuksen aikoina kannatti ja suositti tekemään seuraavanlaisia tekoja toisille kristityille:
"Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. Heitä kidutettiin eri tavoin, poltettiin roviolla, mestattiin, hirtettiin, hukutettiin ja haudattiin elävältä. Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla. Tätä tapahtui kaikkialla uskonpuhdistuksen ajan Keski-Euroopassa mm. Sveitsin, Itävallan, Saksan, Hollannin, Belgian ja Ranskan kaupungeissa."
"Se että kapinamielisistä opin uskonkappaleista tulee rangaista miekalla, ei tarvitse lisätodisteita. - Maalliset viranomaiset ovat velvoitetut estämään ja peittelemättä rankaisemaan vääristä opeista. - Myös silloin, kun on kyse pelkästään hengellisestä opinkappaleesta kiinnipitämisestä, kuten vauvojen kastaminen, perisynti, ja tarpeeton erottautuminen, me päätämme, että itsepäiset lahkolaiset täytyy näissäkin tapauksissa aina tappaa.”
- Martti Lutherin pamfletti eli kirjoitus 1936Tohon lispahti väärä vuosiluku eli oikea on tietenkin 1536.
Vähän lisää uskon kauneutta:
"In the year 1569, at Antwerp, there was apprehended, examined, tortured and finally sentenced to death, for living according to the word of God. and the testimony of the truth, twelve pious Christians, namely, Harman Timmerman, Jan van Hasebroeck, Pieter Verlonge, Gerrit van Mandel, Jan van Mandel, Jan de Schaper, Jan Wiljoot, Jan van Doornick, Willem van Poperinge, Maeyken, his wife, Jan Koopman, and Hans his servant. One of them, however, died in prison, from the effects of the torture. Seven were burned alive before Easter, their mouths having been screwed together with screws"
Tuolta voi käydä katsomassa kivoja kuvia uskon kauneudesta, etenkin listan loppupäässä on oikein mieltäylentävää kauneutta ja lähimmäisenrakkautta, jota kristityt osoittivat toisille, ihan väärin uskoville kristityille:
http://www.bethelks.edu/mla/holdings/scans/martyrsmirror/
Ja nuo kuvat kuvaavat siis autenttisia tapahtumia, eivätkä ole fiktiota. "Edellä olevan johdosta, kristittyjen määrä ei vähene, vaikka kaikki eroaisivat kirkosta"
Eikä myöskään lisäänny vaikka kaikki liittyisivät kirkkoon.
Vastavuoroisest uskovien määrä ei ole pitkiin aikoihin ollut lähellekään sama kuin kirkkoon kuuluneiden määrä, vaikka uskovat niin näyttävät kuvittelevan. :) Toisekseen kuka uskovista on "tosiuskova" eli tuntee Jumalan parhaiten?
- Atte Ateisti
Retorinen kysymys: kumpia kirkon jäsenissä on enemmän, uskovaisia vai ateisteja?
Lapsikasteessa meidät on kirkkoon yleensä liitetty, ja kirkon suuri missio on olla asiasta hissukseen, jotta mahdollisimman moni ymmärtäisi jäsenenä pysymisen vaivan mahdollisimman pieneksi, ainakin pienemmäksi kuin eroamisen vaivan.
Ollako kristitty ateisti?
No, olen tavannut kyllä monasti ilmiön, kuinka pieni ihminen voi elää elämänsä läpi pää täynnä keskenään ihan ristiriitaisia ajatuksia. Niinpä olen törmännyt lihaa syöviin vegaaneihin, humanistisiin murhaajiin ja lähimmäisiään vihaaviin kristittyihin. Jos sekasotkuinen omakuva ei itseä häiritse, siitä vaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1731661
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3471258- 661159
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html192919- 44888
- 69778
- 49760
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244537705- 119654
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79630