Merkkien vaatiminen

Toistuvasti vaaditaan täällä näyttöä eli merkkiä tai historiallisia todisteita siitä tiedosta, jota me mormonit sanomme olevan, kun todistamme, että Kristuksen kirkko on palautettu ja että Mormonin kirja on Jumalan sanaa.

Mormonin kirja itsessään on merkki! Siitä voi saada aivan varman todistuksen kun tekee oman osansa. Todisteiden vaatiminen ilman omaa yritystä löytää totuus on ollut tunnettua jo Raamatun aikana:

Matt. 12:39
Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.
Matt. 16:4
Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki." Hän jätti heidät siihen ja lähti pois. [Joona 2:1; Matt. 12:39-42; Luuk. 11:29-32]
Mark. 8:11
Fariseuksia tuli väittelemään Jeesuksen kanssa. He vaativat häneltä merkkiä taivaasta pannen näin hänet koetukselle. [Matt. 16:1-4 : Matt. 12:38 | Matt. 22:35; Mark. 10:2, Mark. 12:15]
Mark. 8:12
Jeesus huokasi syvään ja sanoi: "Miksi tämä sukupolvi vaatii merkkiä? Totisesti: tälle sukupolvelle ei merkkiä anneta." [Mark. 9:19 ]
Luuk. 11:16
Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta. [Matt. 12:38, Matt. 16:1; Mark. 8:11]
Luuk. 11:29
Kun ihmisiä tuli yhä lisää, Jeesus alkoi puhua heille: "Tämä sukupolvi on paha sukupolvi. Se vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. [Matt. 12:41,42]

Jeesus opetti,että Joonan joutuminen kalan nielaisemaksi oli ennustus Hänen kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan: Matt. 12:39-40: 16:4; Luuk. 11:29-30. Tuolle sukupolvelle annettiin merkiksi Joonasta kerrottu uskomaton tarina olemisesta kalan vatsassa. Olisikohan nykyinen Nooan merkki Mormonin kirja? Sekin vaikuttaa aluksi uskomattomalta, mutta on totta. - Ja sen totuus on vielä paljon selvemmin todettavissa kuin Nooan oleminen kalan vatsassa. Vertaus olemisesta kalan vatsassa oli kuitenkin ennustus Kristuksesta, ja siksi sen olisi pitänyt noille ilmisille riitää merkiksi.

Meille Mormonin kirja on todella merkki. Se täyttää Ilmestyskirjan ennustuksen:
Ilm. 14
6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ]

Mormonin kirjasta saa varmuuden kun toimii näin kuin siinä sanotaan:
Moroni 10
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.

Mutta huomatkaa! - Älkää toki vaatiko ylimaallista ihmettä eli merkkiä vakuuttuaksenne Mormonin kirjasta. Se varmuus voi alkaa aivan hiljaisena kuiskauksena kuten minullekin siitä, ettei kukaan kirjoita sellaista kirjaa petosmielellä, joka kehottaa kaikkeein hyvään ja uskomaan Kristukseen.

40

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.E.L.

Mormonin kirja on historiallisesti epätosi.
      Yritä uudelleen!!

• Et voi todistaa, että Mormonin kirja olisi historiallisesti epätosi.

• M.E.L.
        Tapani1 kirjoitti:

Et voi todistaa, että Mormonin kirja olisi historiallisesti epätosi.

Et voi todistaa että se on tosi.

Sinä väität sitä todeksi niin todista puheesi.

• M.E.L. kirjoitti:

Et voi todistaa että se on tosi.

Sinä väität sitä todeksi niin todista puheesi.

Etkö huomaa vaativasi merkkiä! Oletko täysin sokea sille välttämättömyydelle, että hengelliset on tutkittava hengellisesti?
        1. Kor. 2:14
        Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        Sama myöhemmän käännöksen mukaan:
        14 Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. [Joh. 14:17; Room. 8:5; 1. Kor. 1:24]

• M.E.L.
        Tapani1 kirjoitti:

Etkö huomaa vaativasi merkkiä! Oletko täysin sokea sille välttämättömyydelle, että hengelliset on tutkittava hengellisesti?
        Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        14 Ihminen ei luonnostaan ota vastaan Jumalan Hengen puhetta, sillä se on hänen mielestään hulluutta. Hän ei pysty tajuamaan sitä, koska sitä on tutkittava Hengen avulla. [Joh. 14:17; Room. 8:5; 1. Kor. 1:24]

Hevonkukkua ja omaa sepittelyä!

Totta kai puheet pitää todistaa! Vain täysi typerys uskoo mitä vain, keneltä vain ja ilman perusteita.

• Tapani1 kirjoitti:

Et voi todistaa, että Mormonin kirja olisi historiallisesti epätosi.

Voitko todistaa Aatamin seikkailut Missourissa epätodeksi? Palautettu Kirkko kuten Mormonin kirja ovat mormonien mielestä Jumalan ei Joseph Smithin keksintöä.

Aabrahamin kirjakin menee samaan syssyyn. M.E.L perustele. älä väitäi.

• M.E.L. kirjoitti:

Hevonkukkua ja omaa sepittelyä!

Totta kai puheet pitää todistaa! Vain täysi typerys uskoo mitä vain, keneltä vain ja ilman perusteita.

Kokemuksellisia asioita ei voi todista toiselle ellei tuo toinen itse halua kokea.
        Joh. 7:17
        Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.

• Ent. jäsen
        Tapani1 kirjoitti:

Kokemuksellisia asioita ei voi todista toiselle ellei tuo toinen itse halua kokea.
        Joh. 7:17
        Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.

Ihmiset ovat saaneet halki historian ja edelleen saavat henkisiä ja hengellisiä todistuksia eri uskonnoista, horoskoopeista, ennustuksista, parapsykologiasta, noituudesta, ennaltatietämisestä, telepatiasta ja niin edelleen.

Ei täällä kukaan ole väittänyt, että sinä Tapani et olisi kokenut saaneesi hengellistä todistusta juuri mormonismista.

Pitää paikkansa, aivan kuten kirjoitatkin, että kokemuksellisia asioita ei voi toiselle ihmiselle todistaa. Ei tässä mitään ongelmaa ole! Jotkut saavat hengellisiä todistuksia yksistä, toiset toisista uskonnoista ja jotkut tyytyvät vain uskomaan siihen, että Suomi voittaa tai häviää jonkun jääkiekkomatsin.

Jääkiekon lopputulos sentään joskus selviää ja nähdään, ketkä uskoivat oikein ja ketkä väärin. Kuoltuamme saamme selville onko tuonpuoleisessa meille tarjolla jotain, vai palaammeko

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Eihän se ole merkin vaatimista jos odottaa että historiaan sijoitetuilla tarinoilla olisi myös totuuspohja.
        Jos halua pelkän hengellisen tarinan, sitä ei pidä sijoittaa Amerikan mantereelle . Hullutusta on jos uskoo kaiken mitä joku uskonnon nimissä esittää ja puolustaa kritiikittömyyttä "hengellisyydellä".

• tode*

Raamattu riittää, ei siihen muuta merkkiä tarvitse tietääkseen, että Mormonin kirja on toisenlainen evankeliumi.

• Mikään ei tue sitä käsitystä, että Raamattu riittäisi. Raamatussa ennustetaan myöhemmät ilmoitukset. Tässä yksi esimerkki:
        Ilm. 14
        6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10 ]

Miksi enkelin olisi tuotava iankaikkinen evankeliumi kaikille, jos Raamattu riittäisi? Tuo evankeliumi on Mormonin kirjassa, joka on toinen todistus Kristuksesta.

• M.E.L.
        Tapani1 kirjoitti:

Mikään ei tue sitä käsitystä, että Raamattu riittäisi. Raamatussa ennustetaan myöhemmät ilmoitukset. Tässä yksi esimerkki:
        Ilm. 14

Miksi enkelin olisi tuotava iankaikkinen evankeliumi kaikille, jos Raamattu riittäisi? Tuo evankeliumi on Mormonin kirjassa, joka on toinen todistus Kristuksesta.

Ei ole, koska MK ei ole historiallisessa mielessä totta.

Ei se silloin voi olla totta myös hengellisesti.

• tode*
        Tapani1 kirjoitti:

Mikään ei tue sitä käsitystä, että Raamattu riittäisi. Raamatussa ennustetaan myöhemmät ilmoitukset. Tässä yksi esimerkki:
        Ilm. 14

enkelin tehtävänä oli julistaa, ja hän julisti, muttei toisenlaisen evankeliumin tulemista. Raamattu kertoo ikuisen evankeliumin ja sitä enkeli julisti.

Ja mikä tuo Raamatun evankeliumi on, se selviää (Ilm. 14. luvun ) jakeesta 7.
        Ei mitään Mormonin kirjaa, vaan kutsu ja vetoomus kaikille ihmisille peljätä ja kumartaa Luojaa, totista Jumalaa.
        Jumalan pelkääminen tarkoittaa Hänen kunnioittamistaan, sitä enkeli julisti, ja sitä julistaa Raamattu, kaikille kansoille, ja kaikilla kielillä.

• tode* kirjoitti:

enkelin tehtävänä oli julistaa, ja hän julisti, muttei toisenlaisen evankeliumin tulemista. Raamattu kertoo ikuisen evankeliumin ja sitä enkeli julisti.

Ja mikä tuo Raamatun evankeliumi on, se selviää (Ilm. 14. luvun ) jakeesta 7.
        Ei mitään Mormonin kirjaa, vaan kutsu ja vetoomus kaikille ihmisille peljätä ja kumartaa Luojaa, totista Jumalaa.
        Jumalan pelkääminen tarkoittaa Hänen kunnioittamistaan, sitä enkeli julisti, ja sitä julistaa Raamattu, kaikille kansoille, ja kaikilla kielillä.

Tuo enkeli Moronin Mormonin kirjana julistama evankeliumi on aivan sama kuin Raamatussa, mutta ei sama kuin epäraamatullinen kolminaisuusoppi. Kukaan ei pysty osoittamaan, että MAP-kirkon julistama evankeliumi olisi toisenlaista evankeliumia kuin Raamatussa. Se on juuri samaa, mutta toisenlaista on mm. vauvakaste, jonka sinäkin helluntailaisena myöntänet?

• ...
        Tapani1 kirjoitti:

Tuo enkeli Moronin Mormonin kirjana julistama evankeliumi on aivan sama kuin Raamatussa, mutta ei sama kuin epäraamatullinen kolminaisuusoppi. Kukaan ei pysty osoittamaan, että MAP-kirkon julistama evankeliumi olisi toisenlaista evankeliumia kuin Raamatussa. Se on juuri samaa, mutta toisenlaista on mm. vauvakaste, jonka sinäkin helluntailaisena myöntänet?

Ja suorittamanne lapsikasteet ja polyteismi ovat "myöhempää ilmoitusta" eli Smithin satuja...

• ... kirjoitti:

Ja suorittamanne lapsikasteet ja polyteismi ovat "myöhempää ilmoitusta" eli Smithin satuja...

Ne ovat alkuperäistä evankeliumia! Kastettavan tulee ymmärtää sen tarkoitus. Kahdksan vuoden ikäisellä tuo ymmärrys on, jos hän ei ole kehitysvammainen. Sellaisia ei kasteta vaan siunataan ja annetaan siinä yhteydessä nimi.
        Mark. 10:14
        mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        Luuk. 18:16
        mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Jeesuksen "luokse" ei nykyisin voi tulla ellei Hänestä kerrota. Kastaminen ja konfirmointi kirkon jäseneksi on Hänen yhteyteensä ottamista.

Kolminaisuusoppi on "myöhempää ilmoitusta" eli keisarin aloitteesta kokoontuneen kirkolliskokouksen keksintöä. Mormonien käsitys jumaluudesta on täsmälleen sama kuin Raamatusta on havaittavissa. Esim. tämä osoittaa, että Sana oli Jumala, joka oli Jumalan luona:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

Samassa luvussa mainitaan, että Sana tuli lihaksi eli Jeesus Kristus syntyi keskuuteemme:
        Joh. 1
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

Isä jäi taivaaseen. Jeesus rukoili Isäänsä ja kehotti meitäkin rukoilemaan Häntä: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Jeesuksen Isä on meidänkin henkiemme Isä. Meillä kaikilla on aikaisempi olemassaolo Isän henilapsina taivaassa.

Pyhän Hengen erillisyys Isästä ja Pojasta ilmenee monista kohdista. Hän ilmestyi kyyhkysen muodossa Kristuksen kasteen yhteydessä ja Hän täytti Stefanoksen vähän ennen kivittämistä:
        Matt. 3:16
        Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. [Hes. 1:1; Ap. t. 7:56]
        Ap. t. 7:55
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

He ovat erillisiä olentoja! Yhtä oleminen tarkoittaa yksimielisyyttä:

Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."
        Joh. 17:11
        "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
        Joh. 17:21
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
        Joh. 17:22
        "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
        Joh. 17:23
        Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

• Tapani1 kirjoitti:

Ne ovat alkuperäistä evankeliumia! Kastettavan tulee ymmärtää sen tarkoitus. Kahdksan vuoden ikäisellä tuo ymmärrys on, jos hän ei ole kehitysvammainen. Sellaisia ei kasteta vaan siunataan ja annetaan siinä yhteydessä nimi.
        mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
        mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Jeesuksen "luokse" ei nykyisin voi tulla ellei Hänestä kerrota. Kastaminen ja konfirmointi kirkon jäseneksi on Hänen yhteyteensä ottamista.

Kolminaisuusoppi on "myöhempää ilmoitusta" eli keisarin aloitteesta kokoontuneen kirkolliskokouksen keksintöä. Mormonien käsitys jumaluudesta on täsmälleen sama kuin Raamatusta on havaittavissa. Esim. tämä osoittaa, että Sana oli Jumala, joka oli Jumalan luona:
        Joh. 1
        1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]

Samassa luvussa mainitaan, että Sana tuli lihaksi eli Jeesus Kristus syntyi keskuuteemme:
        Joh. 1
        14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

Isä jäi taivaaseen. Jeesus rukoili Isäänsä ja kehotti meitäkin rukoilemaan Häntä: "Isä meidän, joka olet taivaassa..." Jeesuksen Isä on meidänkin henkiemme Isä. Meillä kaikilla on aikaisempi olemassaolo Isän henilapsina taivaassa.

Pyhän Hengen erillisyys Isästä ja Pojasta ilmenee monista kohdista. Hän ilmestyi kyyhkysen muodossa Kristuksen kasteen yhteydessä ja Hän täytti Stefanoksen vähän ennen kivittämistä:
        Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä. Samassa taivaat aukenivat, ja Jeesus näki Jumalan Hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja asettuvan hänen päälleen. [Hes. 1:1; Ap. t. 7:56]
        Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. [Luuk. 22:69]

"Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
        "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
        Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Näyttävää tekstiä tuli ja sitä tuli riittävästi.

Ongelma on siinä, että lapsen kehitykseen liittyy erilaisia siirtymävaiheita. 8 vuoden paikkeilla on eräs. Seuraava on rippikouluiiässä.
        Parikymppisenä on sitten sellainen omaan autonomiaan siirymisvaihe.

Jokainen siirymisvaihe on herkkä ulkopuolisille vaikutteille ja niissä on riski tehdä koko elämään liittyviä aivan hölmöjäkin valintoja.

Mielenhallintatekniikkoja käyttävät uskontokunnat pyrkivät vaikuttamaan ihmiseen juuri näissä siirtymävaiheissa, sillä silloin saa tuloksia kun ihmisen omissa puolustumekanismeissa on aukkoja.

• M.E.L.
        Tapani1 kirjoitti:

Joh. 1

Joh. 1

Harhaoppinen taas säätää omiaan!

Kyllä kai se kolminaisuus sinulle on vaikea asia kun kuvittelet itse olevasi jumala etkä käsitä miten voisit olla kolmiyhteinen.

Et SINÄ voikaan olla kolmiyhteinen.

Oikea Jumala taas voi, kun hän ei ole mikään Kolobilla asuva luulihasulttaani haaremiaan hoitelemassa!

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Joh. 1

Joh. 1

Apostolit kastoivat silloin väärin hekin, hehän katsoivat perhekuntia ja perhekuntana kuuluivat kaikki sen jäsenet, myös vauvat ja orjat.Muutatteko nyt juutalaisten ja roomalaisten perhekuntakäsitystäkin takautuvasti sopimaan omaan oppiinne?

Kai kiertävän saarnaajan luo voivat kylän lapset tulla ilman että heitä on siihen esivalmistettu , mutta jos tarkoitetaan että pitää olla henkisesti valmis kohtamaan jokin sanoma, silloin ei lapsia kannata kastaa ollenkaan, eivät he vielä osaa ajatella eritavalla kuin mitä vanhemmat ja yhteisö ovat opettaneet.Se vaatii pitkän prosessin joka ei lapselta onnistu.

• Tms 1
        M.E.L. kirjoitti:

Harhaoppinen taas säätää omiaan!

Kyllä kai se kolminaisuus sinulle on vaikea asia kun kuvittelet itse olevasi jumala etkä käsitä miten voisit olla kolmiyhteinen.

Et SINÄ voikaan olla kolmiyhteinen.

Oikea Jumala taas voi, kun hän ei ole mikään Kolobilla asuva luulihasulttaani haaremiaan hoitelemassa!

Ehkä Jumala voikin, muttei sellaista koskaan väitä olevansa. Ei sen paremmin Raamatussa kuin muissakaan pyhissä kirjoituksissa.

• Näin on.
        to.. kirjoitti:

Apostolit kastoivat silloin väärin hekin, hehän katsoivat perhekuntia ja perhekuntana kuuluivat kaikki sen jäsenet, myös vauvat ja orjat.Muutatteko nyt juutalaisten ja roomalaisten perhekuntakäsitystäkin takautuvasti sopimaan omaan oppiinne?

Kai kiertävän saarnaajan luo voivat kylän lapset tulla ilman että heitä on siihen esivalmistettu , mutta jos tarkoitetaan että pitää olla henkisesti valmis kohtamaan jokin sanoma, silloin ei lapsia kannata kastaa ollenkaan, eivät he vielä osaa ajatella eritavalla kuin mitä vanhemmat ja yhteisö ovat opettaneet.Se vaatii pitkän prosessin joka ei lapselta onnistu.

Aivan. Luonnollisesti 8-vuotias on myöskin lapsi, joak ei pysty aidosti ottamaan vastaan uskonnollista vakaumusta, joka vieläpä morkuilla on niin oleellinen, että siitä ei saa luopua rangaistuksetta.

• to.. kirjoitti:

Perhekunnan kastaminen ei tarkoita, että pienet vauvat olisi kastettu. Tuohon kohtaan kyllä vedotaan. Pikemminkin on ollut itsestään selvää, että kaste vaatii uskoa ja mahdollisuutta tehdä parannus. Olisi siis ollut hassua tarkentaa, ettei vauvoja katettu.

• Näin on. kirjoitti:

Aivan. Luonnollisesti 8-vuotias on myöskin lapsi, joak ei pysty aidosti ottamaan vastaan uskonnollista vakaumusta, joka vieläpä morkuilla on niin oleellinen, että siitä ei saa luopua rangaistuksetta.

Mitä rangaistusta tarkoitat? Juuri lapsi pystyy avoimimmin ottamaan vastaan totuuden. "Sen kaltaisten on taivaan valtakunta." Kahdeksan vuoden ikäisellä on jo edellytykset tehdä omakohtaisia valintoja.

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Mitä rangaistusta tarkoitat? Juuri lapsi pystyy avoimimmin ottamaan vastaan totuuden. "Sen kaltaisten on taivaan valtakunta." Kahdeksan vuoden ikäisellä on jo edellytykset tehdä omakohtaisia valintoja.

lapsi pitää totuutena sitä, mitä vanhemmat tai muut kasvattajat ovat hänelle sellaisena esittäneet.Ei 8- vuotiaalla ole kykyä ylläpitää itsenäistä uskonnollista vakaumusta. Jeesus ja joulupukki- yhtä tosia vielä monelle 8-vuotiaalle.

• to..
        Tapani1 kirjoitti:

Perhekunnan kastaminen ei tarkoita, että pienet vauvat olisi kastettu. Tuohon kohtaan kyllä vedotaan. Pikemminkin on ollut itsestään selvää, että kaste vaatii uskoa ja mahdollisuutta tehdä parannus. Olisi siis ollut hassua tarkentaa, ettei vauvoja katettu.

Siitä mitä perhekunta tarkoitti ei ole epäselvyyttä ja :
        He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä JA sinun perhekuntasi."

"hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin"

• tode*
        Tapani1 kirjoitti:

Tapani, eihän se enkeli virkkanut mitään Mormonin kirjasta, ei toinen, eikä kolmaskaan paikalla lennellyt enkeli. Mitä sinä nyt oikein höpsit? Siinähän se Ilmestyskirjassa sanotaan, mitä megafooniin huusivat.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5090
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1309
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      12
      1264
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1153
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      960
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      773
    Aihe