Pitäisikö palstan olla "koti" uskovalle? Äänestys

Herkkä 21

Samaan tapaan kuin tv7, johon ei tulla epäasiallisilla viesteillä kirjoittelemaan vaan palsta olisi paikka, jossa ateistien ilkeily olisi poissa kuin Taivaassa?

Maaimassa olermme ahtaalla mutta emmekö oman tilamme ottaisi? Uskoville annetaan suuri valta puhtaanapidossa. Pitäisikö valvontaosaston ottaa asiallisen tiukka linja viestien poistoihin?

Kai meidän mielipiteillämme on väliä? Haluaisin tulla tänne miettimään uskonaiheisia kirjoituksia ja poistua palstalta iloisella hyvällä mielellä.

Ehdotan Pertsaa valmomaan palstaa jos ottaisi pestin vastaan ja hänelle ne oikeuidet suodaan. Luotan Pertsan harkintakykyyn. Kriittinen ja kyselevä saisi olla mutta tahallinen loukkaavuus pois.

106

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dave Espoo

Kyllä. Zyrt oikein ivailee kuinka palstalla ei mahdeta heille mitään ja aisoihin ei heitä saada vaan häärivät kukkoina tunkiolla muita kiusaamassa.

Pertsa palstan valvojaksi kuulostaa paremmalta kuin nykymeno. On laitettu oikein ilmoitus palstan säännöistä, mutta niihin rajoihin ja ehtoihin ei viestien poistojen suhteen toteuteta.

• body

Totalitarismi ja ideloginen diktatuuri eivät hyväksy asioista vapaata keskustelua.
      Siinä netti sensuroidaan ja kirjallisuus poltetaan, ja nyt joutuu kysymään, onko kristillinen usko niin heikko ettei se siedä vapaata keskustelua .?

Yksi ja ainoa totuus johtaa aina tuhoon, ja uskonnollinen diktatuuri ei tee siinäkään poikkeusta.

Joten suodaan kukkien kukkia, ajatusten vaihtua, sillä se on elämää ja sen tulee kuulua myös hengellisyyteen.

Jeesus sanoi: " antakaa molempien kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti..."

• tsot tsot

Jumalan sana ei tarvitse vaihtelua, sana antaa sen minkä lupaa ilman ihmisten viisastelua. ei ole olemassa kahta totuutta, toisen täytyy olla väärä. ei ole kahta Jumalan ilmoitusta. sielunvihollisen ja Jumalan valtakunta kasvaa rinta rinnan, mutta toinen tuhotaan.siinä on nähtävissä kuinka käy vapaan kasvatuksen tulos. vapaata kasvatusta on kaikki mikä ei perustu Jumalan henkäyttämään sanaan.hienot sivistyssanat on tyhjää huulten höpinää,kaikki mikä ei perustu Jumalan ilmoitukseen on skybalonia. vapaa keskustelu ei auta ketään. evankeliumia saarnata kaikille ja kaikkialla kenelle sen viran on Jumala antanut sanansa mukaan.

• luminarsku.

Kannatan ehdotusta. Hänellä lienee aikaa siihen hommaan ja on rekisteröitynyt, joten edellytykset myös siltä osin olisi kunnossa. Aikaa vievää se tietenkin on ja voi helposti polttaa loppuun mutta kokeilla ainakin voisi.

Asiallinen moderointi ei merkitse totalitarismia, diktatuuria eikä vain yhden totuuden sallimista. Se merkitsee asiattomien viestien, samojen aloitusten ja häiriköintiviestien poistamista. Siis ihan normaalia keskustelupalstojen käytäntöä. Vapaa keskustelu ei häviäisi minnekään.

• no justiinsa...

Pertsa palstan kontrolliksi? Eihän hän itsekään noudata sääntöjä ja loukkaa tahallisesti kirjoituksillaan muita uskovia, jotka eivät ole hänen mielestään riittävän tuomiohenkisiä tai muutoin erimieltä hänen kanssaan.

• no justiinsa... kirjoitti:

Pertsa palstan kontrolliksi? Eihän hän itsekään noudata sääntöjä ja loukkaa tahallisesti kirjoituksillaan muita uskovia, jotka eivät ole hänen mielestään riittävän tuomiohenkisiä tai muutoin erimieltä hänen kanssaan.

no justiinsa... sanoi :

Sefuksi minua taas saadaan kiskoa kymmenen miehen voimin eikä siltikään
        onnistu.
        Jatkan mieluummin tätä nykyistä Lassila & Tikanojan urakkaani.

• Minustakin voisi kokeilla tällaista käytäntöä. Voisihan siitä sitten luopua, jollei se toimi. Olisi se varmaan parempi, kuin tämä nykyinen, missä sheriffit eivät tee oikeastaan mitään.

TMIV

• hoh hoijaa

Aloitus oli kyllä trollaus.

• ylläpitoon viestiä..

poistoon tämä aloitus.

• mieti tätä(se aito)

Miksen minä voisi olla palstan seriffi? En ole kenenkään puolella enkä ketään vastaan. Saisitte aivan uutta näköalaa...Kukaan ei voisi syyttää minua ainakaan puolueellisuudesta...:)

Kuka uskaltaa kannattaa minua?

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Miksen minä voisi olla palstan seriffi? En ole kenenkään puolella enkä ketään vastaan. Saisitte aivan uutta näköalaa...Kukaan ei voisi syyttää minua ainakaan puolueellisuudesta...:)

Kuka uskaltaa kannattaa minua?

Luuk. 4:11

TMIV

• mieti tätä(se aito)
        tmiv kirjoitti:

Luuk. 4:11

TMIV

tmiv4.6.2012 08:24

Halusin muistuttaa mahdollisuudesta palstan moniarvoisuuteen. Yllättävä "ehdotukseni" sai toivottavasti ihmiset miettimään, että palsta voisi olla laajapohjainen.

• luminarsku.
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

tmiv4.6.2012 08:24

Halusin muistuttaa mahdollisuudesta palstan moniarvoisuuteen. Yllättävä "ehdotukseni" sai toivottavasti ihmiset miettimään, että palsta voisi olla laajapohjainen.

mieti tätä (se aito),

Mitähän se uusi näköala olisi, kun et olisi kenekään puolella etkä ketään vastaan? Poistaisitko siis asiattomuudet? Ja mitkä näkisit asiattomuuksina? Eikö kuitenkin sen verran pitäisi olla puolueellinen, että on asiattomuuksia vastaan. Mitä pitäisit moniarvoisuutena?

• mieti tätä(se aito)
        luminarsku. kirjoitti:

mieti tätä (se aito),

Mitähän se uusi näköala olisi, kun et olisi kenekään puolella etkä ketään vastaan? Poistaisitko siis asiattomuudet? Ja mitkä näkisit asiattomuuksina? Eikö kuitenkin sen verran pitäisi olla puolueellinen, että on asiattomuuksia vastaan. Mitä pitäisit moniarvoisuutena?

luminarsku.4.6.2012 19:29

Ehdotukseni oli vastaliike sille, että Pertsaa ehdotettiin aloituksessa tänne sefuksi. Jokainen ymmärtää että minä olisin todellinen vastakohtainen sefu häneen verraten. Halusin siis sanoa, että olisi paras hankkia tänne ihminen joka ei olisi kuin hän. Kannatat häntä sefuksi ja tiedät, mitä minä olen kirjoittanut/ mitä mieltä olen asioista joten ymmärrät mitä tarkoitan sanomalla, että kannatan moniarvoisuutta ja laajapohjaisuutta.

Ettei jää väärää käsitystä: en hae enkä esitä itseäni sefuksi. Se oli vain vastaliike alun ehdotukselle.

• Jumalan Oma

Tai sitten pentti, hänen moraalinsa joustaa tarpen mukaan, kuten olemme huomanneet.

Ja hän ei liene taipuvainen samaan syntiin kuin pertsa.

• Jumalan Oma sanoi :
        Ja hän ei liene taipuvainen samaan syntiin kuin pertsa.
        _________
        Kyllä Pentti näyttäisi tukeutuvan yhtä lailla Raamattuun , mutta en tiedä vielä
        varmaksi.

Mistä synnistä muutoin puhut?

• YAK-42

Kyllä tänne ihan oikeasti tarvittaisiin oma, jämäkkä sheriffi. Uskotarkin voisi olla oikein hyvä sellainen, mutta riippuu siitä, olisiko hänellä aikaa.

Kun herjaavat aloitukset ja viestit alkaisivat saada kyytiä, niin eivätköhän palstan säännöt tulisi vähitellen häiriköillekin selväksi. Myös sellaiset aloitukset, jotka koskevat palstan vakioaiheita (lähinnä ateismia ja homoseksuaalisuutta) pitäisi jatkossa poistaa. Niitä ketjujahan löytyy arkistosta yllin kyllin.

• "Uskotarkin voisi olla oikein hyvä sellainen, mutta riippuu siitä, olisiko hänellä aikaa."

Kiitos kannatuksesta, mutta valitettavasti minulla todellakaan ei ole niin paljon aikka, että pystyisin huolehtimaan moden tehtävistä kunnolla. Käyn täällä satunnaisesti joskus enemmän, joskus on pitkiäkin aikoja jolloin en pääse täällä käymään.
        Minusta ei kannata ottaa vastaan sellaista tehtävää, mitä ei kykene kunnolla hoitamaan.

• toivoton tapaus

Tämä on suomi24.
      Ja kirkko ihan varmasti haluaa just tämmöisen palstan missä on oikken paljon latauslukuja. Ei niitä kiinnosta piskan vertaa mitä täällä kirjotellaan.

• Mun ymmärryksen mukaan tätä ei ole alkujaankaan tarkoitettu uskovien keskinäiseksi palstaksi, vaan kaiken kansan yhteiseksi paikaksi. Jo palstan sijainti sivuston rakenteessa viittaa mielestäni siihen.

Olen kyllä siitä samaa mieltä, että paljon on kelvotontakin "keskustelua" ja tuskastuttavaa eipäs-juupas-tahkoamista muutamista asioista, mutta se on vähän eri asia kuin se, että tämä linjattaisiin uudestaan uskovien kodiksi.

Mutta sen linjauksen sitten päättää kirkko tietysti,mihin se tahtoo tätä käyttää.

• tajutkaa jo -

Aloitus on TROLLAUS.
      Oletteko te tyhmiä vai sokeita.

• välittömästi pois

Nimenomaan näin sen pitäisi olla kun avaaja ehdotti. Kaksi tai kolme mieleltään sairasta (pirullisia ihmisiä) terrorisoi palstaa noin 20 tuntia vuorokaudessa.

• Tämä lienee harvinainen palsta, joka on kaikille avoin. Jos etsit tiettyyn uskontoon liittyviä palstoja, niin suomi24 löytyy seuraavat;
      Uskonnot ja uskomukset
      Kristinusko
      Adventismi
      Gospel-musiikki
      Helluntailaisuus
      Herätysliikkeet
      Jeesus
      Jumala
      Kaste
      Katolilaisuus
      Lestadiolaisuus
      Luterilaisuus
      Ortodoksisuus
      Pyhä Henki
      Raamattu
      Seurakunnat
      TV7
      Virret
      Yleistä kristinuskosta

Sitten näitä tarkemmin moderoituja palstoja on useita;

http://www.foorumi.info/kalastaja/

Täältä löydät monia palstoja, joista voi valita mieluisan.

http://www.kotisatama.net/fi/linkkihakemisto/toplinkit.php

http://www.netmission.fi/fi/etusivu/?id=2

Tässä on artikkelin lopussa linkkejä eri keskustelupalstoille.

http://www.karikuula.com/168

Joten, varmasti juuri sellaisia palstoja löytyy mitä itse kukin kaipaa - eikö vain?

• Aloitus ei minusta vaikuta trollilta, mutta vaikka se olisikin sellainen, se kiinnittää huomion ihan oikeaan asiaan ja todelliseen ongelmaan.

Palstalla esiintyy kirjoittajia, jotka eivät kertakaikkiaan yritäkään käytöksellään kunnioittaa muita. Jos vertaamme tätä mihin tahansa seurakunnan tilaisuuteen tai vaikka kodeissa kokoontuviin ryhmiin, niin ei niissäkään saa esiintyä aivan miten tahansa. Ovea siellä näytetään niille jotka vain terrorisoivat koko tilaisuutta.

En ymmärrä, miksi kirkon omat edustajat yrittävät edelleen räpeltää eteenpäin tällaisessa "antaa kaikkien kukkien kukkia" -hengessä. Kyllä täällä voisi jonkinlaista kuriakin pitää. Tarvitaanhan sitä elämässä muutenkin; jollei kotona aseteta mitään rajoja, niin yhteiskunta ne sitten asettaa, viimeistään riittävän paksujen kivimuurien ja kaltereiden avustuksella.

Itse ainakin arvostaisin ja kunnioittaisin huomattavasti enemmän sellaista kirkkoa, joka ei pyri vain ymmärtämään kaikkea.

TMIV

• Jos hakee vain samanmielisten seuraa, tämä ei ole hyvä palsta. silloin todella tulee mennä noihin kokouksiin mieluummin, tai sitten noille muille palstoille.

Mielestäni tämän palstan voima on siinä, että tämä on kuin torikokous. Paikalla on kaikennäköistä, myös huonosti käyttäytyviä.

Mietin vain että kuinka voi sitten näistä asioista keskustella, laidasta laitaan, ellei saisi kirjoittaa kuin määrätyllä tavalla? Toki ärsyttää toisinaan asiattomat viestit, mutta ne voi hypätä yli. Aivan vastaavia tapaa todellisessa elämässäkin. Tämä on hyvää harjoittelua heidän varalleen…

• mummomuori kirjoitti:

Jos hakee vain samanmielisten seuraa, tämä ei ole hyvä palsta. silloin todella tulee mennä noihin kokouksiin mieluummin, tai sitten noille muille palstoille.

Mielestäni tämän palstan voima on siinä, että tämä on kuin torikokous. Paikalla on kaikennäköistä, myös huonosti käyttäytyviä.

Mietin vain että kuinka voi sitten näistä asioista keskustella, laidasta laitaan, ellei saisi kirjoittaa kuin määrätyllä tavalla? Toki ärsyttää toisinaan asiattomat viestit, mutta ne voi hypätä yli. Aivan vastaavia tapaa todellisessa elämässäkin. Tämä on hyvää harjoittelua heidän varalleen…

mummomuori,

olen pahoillani, mutta sinusta en kyllä saa selvää, oletko "lintu vai kala" :D.

Torikokouksessakin on tietty kuri. Turpiinsa siellä saavat ne jotka alkavat kaikille veetuilemaan. :D En tarkoita, että täällä pitäisi alkaa väkivaltaiseksi - ei tietenkään pidä - mutta sekään ei tarkoita, etteikö voitaisi asettaa rajoja. Tällä palstalla kuitenkin ON olemassa jokin "auktoriteettikin", kun tämä on ev.lut. kirkon itse aloittama. Sellainen puuttuu noilta muilta palstoilta, mitä ehdotat.

Jos esim. "mirkan" viestit poistettaisiin systemaattisesti, eiköhän hänkin oppisi, ettei kannata tulla tänne niitä enää laittamaankaan. Tällöin saataisiin tämäkin "torikokous" taas pykälää järkevämmäksi.

TMIV

• tmiv kirjoitti:

mummomuori,

Torikokouksessakin on tietty kuri. Turpiinsa siellä saavat ne jotka alkavat kaikille veetuilemaan. :D En tarkoita, että täällä pitäisi alkaa väkivaltaiseksi - ei tietenkään pidä - mutta sekään ei tarkoita, etteikö voitaisi asettaa rajoja. Tällä palstalla kuitenkin ON olemassa jokin "auktoriteettikin", kun tämä on ev.lut. kirkon itse aloittama. Sellainen puuttuu noilta muilta palstoilta, mitä ehdotat.

Jos esim. "mirkan" viestit poistettaisiin systemaattisesti, eiköhän hänkin oppisi, ettei kannata tulla tänne niitä enää laittamaankaan. Tällöin saataisiin tämäkin "torikokous" taas pykälää järkevämmäksi.

TMIV

Kalalokki?

• tmiv kirjoitti:

mummomuori,

TMIV

Tottahan se on että torikokouksellakin on rajansa.
        Kyllä sellaiset tyhjänaikaiset voi poistaa. Joissa ei ole muuta kuin henkilöön kiinni käyvää tekstiä tai muuta huutelua. Nyt jokainen voi pyytää poistoon, sen minkä haluaa poistettavan. Tästä vain on välillä näemmä ollut ongelma, että aivan asiallisiakin viestejä on poistettu. Siitä tuli vähän valtataistelua, että kuka saa kirjoittaa ja kuka ei. Pertsakin oli muistaakseni jopa bannattu? Tuollainen on ikävää.

Ei Mirkan kaikkia viestejä, mutta ne tyhjät ratkutukset kyllä. Toisaalta noinhan lapset käyttävät ratkuttamista tehokeinona, jotta saavat tahtonsa läpi. Huomiotta jättäminen on yksi tapa, poistaminen ehkä toinen.

Koska täällä tulisi olla ihmisiä kolmessa vuorossa, jotta aivan jokaisen ketjun kommentteja kerkeäisi lukemaan - vieläpä ajatuksen kanssa, ei ehkä taida onnistua noin vaativa moderointi?

• mave kirjoitti:

Kalalokki?

Vai kalakukko :D

• lintutieteilijä
        mummomuori kirjoitti:

Vai kalakukko :D

Pikemminkin räkättirastas :-)

• body
        mummomuori kirjoitti:

Jos hakee vain samanmielisten seuraa, tämä ei ole hyvä palsta. silloin todella tulee mennä noihin kokouksiin mieluummin, tai sitten noille muille palstoille.

Noin on kuten "mummomuori " mainitsi, palstoja riittää useaan lähtöön ja jos "laulaa" vain samoja lauluja ja samalla nuotilla, voi perustaa oman kuoron olla siinä kalifi.

Tämä on keskustelupalsta ja mieluimmin erilaisille ajatuksille, sillä jos on vain yksi hengellinen mielipide, niin joku voi sen lausua ja siihen piste. Mutta se ei ole silloin keskustelua, eikä se ole oikeastaan mitään muutakaan.

Me haemme totuutta, mutta lopullista totuutta emme tiedä, emme sitä löydä ja täällä ajassa sitä ei ole.

• lintutieteilijä kirjoitti:

Pikemminkin räkättirastas :-)

Enpäs ole kuullutkaan tuollaista kalaa kuin ”räkätti”….

• dddge2
        mummomuori kirjoitti:

Enpäs ole kuullutkaan tuollaista kalaa kuin ”räkätti”….

Heh, käviköhän tuossa niin, että mummis ajatteli maven "kalalokin" tarkoittavan itseään (siis mummista), ja tuo räksän ehdottaja ajatteli sen tarkoittavan Mirkaa.
        tmivin viestiin viittaavana se voi tarkoittaa kumpaa tahansa.

Itse ajattelin "kalalokin" tarkoittavan Mirkaa, koska oli puhe torikokouksesta, ja ainakin Helsingin Kauppatorilla kalalokit ovat varsinaisia häirikköjä ja riesa. Ne saattavat p*skoa ihmisten päälle, siepata kädestä pullan tai mitä nyt on haukkaamassa, ym.

• öhmölä

jotenki kuvaava toi joittenki hätä ku pitää vakuutella alotusta trolliks

Mahtanu alkaa pelottaa ettei enää saiskaa kirjottaa roskaa täällä

• tmiv. Tämä on keskustelua. Keskustelussa esitetäään yleensä erilaisia mielipiteitä.

Kaikkien on nieltävä muiden mielipiteet asioista, vaikka ne eivät olisikaan oman mielen mukaisia. Jos sinua ei kiinnosta kuulla muunlaisia tulkintoja kuin omasi, niin sinun pitää löytää foorumi, missä on vain samanmielisiä. Se on varmaan vaikeaa, voin kertoa kokemuksesta. Aina on joukossa niitä, jotka ajattelevat asioista eri lailla kuin itse.

• helsinkijokkeri,

en minä kaipaa pelkästään samanmielisiä. Toivon kuitenkin, että ihan selkeät asiattomuudet (kuten "mirkan" viestit) poistettaisiin systemaattisesti ja niin pian kuin mahdollista.

TMIV

• tmiv. Minä pidän Mirkan... jutuista siinä mielessä, että hän on kokenut saman kuin minäkin. Kun tajusin, että minua oli huijattu kristinuskolla kymmeniä vuosia, niin minulle tuli todella sellainen olo, että olen ollut todella tyhmä ääliö. Liian sinisimäinen, joka uskoi kaikki uskonnon valheet.

Se on minulle todellinen kokemus, ei asiattomuus. Siksi Mirka... saa mielestäni esittää mielipiteensä.

• Helsinkijokkeri, tunnet että sinua on huijattu kristittyjen taholta. Se on tietenkin ikävä asia. Ajattelen vain, että eihän meidän uskovien tule katsoa ihmisiin vaan Kristukseen.
        Ihmiset huijaa, Kristus ei.

• Rifq2

• > Minä pidän Mirkan... jutuista siinä mielessä, että hän on kokenut saman

Tarkoittanet, että nautit katsella, kun joku muukin latoo kirkon ja sen edustajien päälle mitä törkeintä sontaa vain saadakseen "kostaa" niitä vääryksiä mitä sinulle ja muille on tehty. Minusta tällainen ajattelutapa on - anteeksi vain - sairas.

Unohdat systemaattisesti, että jos sinua on joku jollakin Jumalan tahdon vastaisella puheella tai teolla huijannut tai muuten vahingoittanut, niin sen teon on tehnyt se henkilö, joka sen teon sinulle teki. Ei koko kirkko, eivätkä kaikki kristityt. Et kai sinä kaikkia ihmisiä murhaajiksikaan moiti vain siksi, että jotkut heistä ovat sellaiseen syyllistyneet. Miksi toimit näin kristittyjen kohdalla?

TMIV

• Rifq2 kirjoitti:

MIrka kyllä kirjoitti justiin tuonne toiseen ketjuun uskontovapaasta kasvatuksestaan, että sillai ...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10693411

Kirjoitin vähän huonosti, Rifq2. Tarkoitin sitä, että sekä Mirka... että minä olemme kokeneet, että kristinusko sekä muutkin uskonnot ovat huijausta. En oikeastaan tarkoittanut lähtökohtiamme.

Enkä "uskotar" tarkoittanut niin, että kristityt ovat tahallaan huijanneet. Monet ovat vilpittömiä. Mutta koska koin kaiken aivan tyhjänä, ja Raamattu osoittautui vain mielikuvustarinoiksi, niin kaikelta putosi pohja. En voinut huijata itseäni enempää, kun tuon tajusin.

Jumaliahan on Raamatussa aika paljon enemmän kuin yksi. Ja heidät esitetään ihmisinä. Ja uskovat eivät kykenen tekemään Jeesuksen tekoja. Liikaa huijauksen makua.

• Rifq2
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Kirjoitin vähän huonosti, Rifq2. Tarkoitin sitä, että sekä Mirka... että minä olemme kokeneet, että kristinusko sekä muutkin uskonnot ovat huijausta. En oikeastaan tarkoittanut lähtökohtiamme.

Enkä "uskotar" tarkoittanut niin, että kristityt ovat tahallaan huijanneet. Monet ovat vilpittömiä. Mutta koska koin kaiken aivan tyhjänä, ja Raamattu osoittautui vain mielikuvustarinoiksi, niin kaikelta putosi pohja. En voinut huijata itseäni enempää, kun tuon tajusin.

Jumaliahan on Raamatussa aika paljon enemmän kuin yksi. Ja heidät esitetään ihmisinä. Ja uskovat eivät kykenen tekemään Jeesuksen tekoja. Liikaa huijauksen makua.

Niin sinä kuin Mirkakin puratte tänne lapsuuden haavoja, ettekä ymmärrä olevanne ihan samanlaisia kiihkoilevia aivopesijöitä kuin vanhempanne.

Teidän molempien käyttövoimana on katkeruus ja te kumpikin väitätte olevanne nyt vapaita, vaikka olette katkeruutenne vankeja.

Outoa vaan, että sanot olleesi vuosikymmeniä uskonnollisissa piireissä, mutta ei tiedä uskonasioista höykäsen pölähtämää.

• Rifq2 kirjoitti:

Niin sinä kuin Mirkakin puratte tänne lapsuuden haavoja, ettekä ymmärrä olevanne ihan samanlaisia kiihkoilevia aivopesijöitä kuin vanhempanne.

Teidän molempien käyttövoimana on katkeruus ja te kumpikin väitätte olevanne nyt vapaita, vaikka olette katkeruutenne vankeja.

Outoa vaan, että sanot olleesi vuosikymmeniä uskonnollisissa piireissä, mutta ei tiedä uskonasioista höykäsen pölähtämää.

Teet Rifg2 outoja päätelmiä. Ei minua ole kotona aivopesty. Siitä ei ole haavoja.

Voi olla, että olen katkera, koska kyllä monen kymmenen vuoden huijattuna olo, kun sen sitten tajusi, ei voi olla jälkiä jättämättä. Miksi uskonnot huijaavat ihmisiä uskomaan juuri heidän uskontoonsa?

Pidät minua vielä tyhmänäkin, kun en kymmenien vuosien kokemuksellakaan tiedä uskonasioista höykäsen pölähtämää. Kiitos.

• Rifq2

Teet Rifg2 outoja päätelmiä. Ei minua ole kotona aivopesty. Siitä ei ole haavoja.

Voi olla, että olen katkera, koska kyllä monen kymmenen vuoden huijattuna olo, kun sen sitten tajusi, ei voi olla jälkiä jättämättä. Miksi uskonnot huijaavat ihmisiä uskomaan juuri heidän uskontoonsa?

Pidät minua vielä tyhmänäkin, kun en kymmenien vuosien kokemuksellakaan tiedä uskonasioista höykäsen pölähtämää. Kiitos.

Kun asialla ei varmasti ollut mikään evankelis-luterilainen seurakunta niin on aika tyhmää haukkua väärää puuta.

• Rifq2

Aikuisella ihmisellä on myös aikuisen vastuu. Tunnusta oma töppäyksesi, anna se itsellesi anteeksi ja jatka elämääsi. Katkeruuteen juuttuminen ja syntipukkien etsiminen ei auta eteenpäin.

• uskotar kirjoitti:

Helsinkijokkeri, tunnet että sinua on huijattu kristittyjen taholta. Se on tietenkin ikävä asia. Ajattelen vain, että eihän meidän uskovien tule katsoa ihmisiin vaan Kristukseen.
        Ihmiset huijaa, Kristus ei.

USKOTAR. Asia on vaan niinkin ikävästi, että Jeesus tuli Raamatun mukaan sanoneeksi, että uskovissa seuraavat merkit, että he kykenevät tekemään tekoja, joista heidät tunnistaa. Esim. Mark 16 : 17-18 ja Joh 14:12.

Jos ei näe yhtään uskovaa, minkälaisia heidän piti Jeesuksen mukaan olla, niin pakkohan siinä on jo nähdä, että kaikki on pielessä. Vaikka kuinka uskova katsoisi Kristukseen, niin ei auta, jos teot puuttuvat. Ja silloin tulee pettyneitä koko uskontoon, ja lähtevät muualle. Kun Jeesuksen sanat eivät toteudu.

Itse en kyennyt mihinkään tekoihin, mutta totesin etteivät ne muutkaan uskovat, joten huijausta se minun mielestäni on. Ikäänkuin Jeesuksen vastaista toimintaa.

• helsinkijokkeri kirjoitti:

jokkeri sanoi :

Kysyin tuon kysymyksen sinulta toisaalla enkä tarkoittanut mitenkään kenkkuilla vaikka saattoi siltä näyttää.

Kuinka oli asianlaita??

• pertsa2012 kirjoitti:

jokkeri sanoi :

Kysyin tuon kysymyksen sinulta toisaalla enkä tarkoittanut mitenkään kenkkuilla vaikka saattoi siltä näyttää.

Kuinka oli asianlaita??

PERTSA. Kuten voit ymmärtää, kaikki oli tyhjää. Mitään ei ollut. Kaikki oli vain kuvittelua, että olin uskova. Mutta kun luin sitä Raamattua jälkeenpäin lisää, tajusin etttä kun sekään ei ole "JUmalan sanaa", niin ymmärsin, miksi kaikki oli niin tyhjää, enkä parantunut vaivoistani, eikä kukaan muukaan, kun seurasin.

Ainakin itse totesin kaiken olleen huijausta, koska minä jos kuka olisi kyllä saanut tuntea, sillä olen niin täynnä tunnetta, ja olen aika ehdoton kaikkissa asiosssa. Nuorempana tuttu pappi sanoi uskovansa, että minusta tulisi jotain "suurta" uskon piirissä, sillä olin intomielinen ja pyrkimys täydellisyyteen. Kun johonkin ryhdyn, teen sen täysillä.

Kun usko näytti jäävän puolinaiseksi asiaksi, en voinut jäädä roikkumaan. Minulle pitää olla täyttä ja tunnetta, mutta sitä ei uskon elämässä lopulta koskaan ollut. En voinut huijata itseäni enempää. Siitä puuttui jotain.

PERTSA. Kuten voit ymmärtää, kaikki oli tyhjää. Mitään ei ollut. Kaikki oli vain kuvittelua, että olin uskova. Mutta kun luin sitä Raamattua jälkeenpäin lisää, tajusin etttä kun sekään ei ole "JUmalan sanaa", niin ymmärsin, miksi kaikki oli niin tyhjää, enkä parantunut vaivoistani, eikä kukaan muukaan, kun seurasin.

Ainakin itse totesin kaiken olleen huijausta, koska minä jos kuka olisi kyllä saanut tuntea, sillä olen niin täynnä tunnetta, ja olen aika ehdoton kaikkissa asiosssa. Nuorempana tuttu pappi sanoi uskovansa, että minusta tulisi jotain "suurta" uskon piirissä, sillä olin intomielinen ja pyrkimys täydellisyyteen. Kun johonkin ryhdyn, teen sen täysillä.

Kun usko näytti jäävän puolinaiseksi asiaksi, en voinut jäädä roikkumaan. Minulle pitää olla täyttä ja tunnetta, mutta sitä ei uskon elämässä lopulta koskaan ollut. En voinut huijata itseäni enempää. Siitä puuttui jotain.

jokkeri sanoi :
        Ainakin itse totesin kaiken olleen huijausta,
        _________
        Minä taas olen saanut todeta kaiken olevan totta - tätäkin kirjoittaessani
        tunnen Jumalan läsnäolon sisimmässäni - ei jää mitään selitettävää.
        _____
        "Nuorempana tuttu pappi sanoi uskovansa, että minusta tulisi jotain "suurta" uskon piirissä, sillä olin intomielinen ja pyrkimys täydellisyyteen. Kun johonkin ryhdyn, teen sen täysillä."

Minulle on sattunut jotakin samaa.70- luvulla sanoin työmaalla yhdelle
        uskovalle , että sitten uskon kun Jumala tulee minua kauppatorilla vastaan.
        Hän sanoi että minusta vielä voisi tulla loistava saarnamies.

Jumalan olen kohdannut elämä jatkuu Hänen työssään.
        Pyydä jokkeri sitä pelastusta Jumalalta - kolkuttavalle avataan.

• pertsa2012 kirjoitti:

jokkeri sanoi :
        Ainakin itse totesin kaiken olleen huijausta,
        _________
        Minä taas olen saanut todeta kaiken olevan totta - tätäkin kirjoittaessani
        tunnen Jumalan läsnäolon sisimmässäni - ei jää mitään selitettävää.
        _____
        "Nuorempana tuttu pappi sanoi uskovansa, että minusta tulisi jotain "suurta" uskon piirissä, sillä olin intomielinen ja pyrkimys täydellisyyteen. Kun johonkin ryhdyn, teen sen täysillä."

Minulle on sattunut jotakin samaa.70- luvulla sanoin työmaalla yhdelle
        uskovalle , että sitten uskon kun Jumala tulee minua kauppatorilla vastaan.
        Hän sanoi että minusta vielä voisi tulla loistava saarnamies.

Jumalan olen kohdannut elämä jatkuu Hänen työssään.
        Pyydä jokkeri sitä pelastusta Jumalalta - kolkuttavalle avataan.

PERTSA. Taidat olla aika yksinkertainen. Tai naaivi uskossasi. Anteeksi, mutta näin sen on pakko olla.

Olen moneen kertaan jo sanonut, ettei uskonelämä ollut sitä, mitä pitäisi. Itse eikä muutkaan parantuneet. Raamattu ei ole kuin miesten kirjoitamia tarinoita. Kenenkään rukoukset eivät ole vaikuttaneet suuntaan eikä toiseen. Turhauduin täysin tyhjään kristillisyyteen. Tunsin olleeni huijattu.

Ja sinä sanot, että "Pyydä jokkeri pelastusta Jumalalta." Ja juuri usko Jumalaan on minulta kadonnut kaiken jälkeen ikuiseksi ajaksi. Jumala ei silloin ennenkään tullut todelliseksi, niin ei kyllä enää. Rukoilut ja pyynnöt olivat ja menivät. Silloin piti jotain tapahtua, mutta hiljaista oli. Liian hiljaista.

PERTSA. Taidat olla aika yksinkertainen. Tai naaivi uskossasi. Anteeksi, mutta näin sen on pakko olla.

Olen moneen kertaan jo sanonut, ettei uskonelämä ollut sitä, mitä pitäisi. Itse eikä muutkaan parantuneet. Raamattu ei ole kuin miesten kirjoitamia tarinoita. Kenenkään rukoukset eivät ole vaikuttaneet suuntaan eikä toiseen. Turhauduin täysin tyhjään kristillisyyteen. Tunsin olleeni huijattu.

Ja sinä sanot, että "Pyydä jokkeri pelastusta Jumalalta." Ja juuri usko Jumalaan on minulta kadonnut kaiken jälkeen ikuiseksi ajaksi. Jumala ei silloin ennenkään tullut todelliseksi, niin ei kyllä enää. Rukoilut ja pyynnöt olivat ja menivät. Silloin piti jotain tapahtua, mutta hiljaista oli. Liian hiljaista.

jokkeri sanoi :
        Jumala ei silloin ennenkään tullut todelliseksi, niin ei kyllä enää. Rukoilut ja pyynnöt olivat ja menivät.
        _________
        Sinun pitää itse ottaa kutsu vastaan - kukaan ei voi sitä puolestasi tehdä.
        Ja se on tehtävä läpirehellisesti - ei ole kyse tavaratalo-ostoksista.

Kunnia ja kiitos Jumalalle.

• pertsa2012 kirjoitti:

jokkeri sanoi :
        Jumala ei silloin ennenkään tullut todelliseksi, niin ei kyllä enää. Rukoilut ja pyynnöt olivat ja menivät.
        _________
        Sinun pitää itse ottaa kutsu vastaan - kukaan ei voi sitä puolestasi tehdä.
        Ja se on tehtävä läpirehellisesti - ei ole kyse tavaratalo-ostoksista.

Kunnia ja kiitos Jumalalle.

PERTSA. Sinulla on vain retoriikkaa, kuten "Sinun pitää itse ottaa KUTSU vastaan". Kuuleppas nyt.

Minä en ole eläissäni saanut mitään "kutsua", joten on mahdotonta edes ajatella, että voisin ottaa kutsun vastaan "rehellisesti". Jos Jumala kutsuu, ja se on aivan takuusti hän, niin totta kai otan vastaan. Ei siinä tarvitse miettiä omaa rehellisyyttä. Jumalan olemattomuus on se ongelma, ei minun rehellisyys, koska minulle juuri rehellisyys on toiseksi tärkein asia elämässä.

Ja pidän ihmeenä, että kuitenkin varsin älykkäänäkin ihmisenä kykenet ilman omantunnon vaivoja uskomaan Raamatun sisällön todeksi. Minua itseä kyllä henkisesti estää uskomasta esim. sellaisia kuin 2. Sam 7: 7-9 kaltaiset taivaallisen Jumalan ajatuksen vastaiset, että Herra, joka johdatti israelilaiset Egyptistä, vaeltaa teltan kanssa israelilaisten keskuudessa.

Ja moraaliani vastaan sotii esim. Jumalan käskyttämät lasten kivitystuomiot. Tuollaisia on vain aivan mahdoton uskoa Jumalasta. Mutta sinun Jumalasi on juuri tuo? Meidän ajatusmaailma on aivan erilainen, siitä mitä voi pitää uskottavana.

PERTSA. Sinulla on vain retoriikkaa, kuten "Sinun pitää itse ottaa KUTSU vastaan". Kuuleppas nyt.

Minä en ole eläissäni saanut mitään "kutsua", joten on mahdotonta edes ajatella, että voisin ottaa kutsun vastaan "rehellisesti". Jos Jumala kutsuu, ja se on aivan takuusti hän, niin totta kai otan vastaan. Ei siinä tarvitse miettiä omaa rehellisyyttä. Jumalan olemattomuus on se ongelma, ei minun rehellisyys, koska minulle juuri rehellisyys on toiseksi tärkein asia elämässä.

Ja pidän ihmeenä, että kuitenkin varsin älykkäänäkin ihmisenä kykenet ilman omantunnon vaivoja uskomaan Raamatun sisällön todeksi. Minua itseä kyllä henkisesti estää uskomasta esim. sellaisia kuin 2. Sam 7: 7-9 kaltaiset taivaallisen Jumalan ajatuksen vastaiset, että Herra, joka johdatti israelilaiset Egyptistä, vaeltaa teltan kanssa israelilaisten keskuudessa.

Ja moraaliani vastaan sotii esim. Jumalan käskyttämät lasten kivitystuomiot. Tuollaisia on vain aivan mahdoton uskoa Jumalasta. Mutta sinun Jumalasi on juuri tuo? Meidän ajatusmaailma on aivan erilainen, siitä mitä voi pitää uskottavana.

jokkeri sanoi :
        Ja pidän ihmeenä, että kuitenkin varsin älykkäänäkin ihmisenä kykenet ilman omantunnon vaivoja uskomaan Raamatun sisällön todeksi.

Olen aikoinani lukenut läpi spiritismin ja parapsykologian piirissä tapahtuneet ilmiöt ja tulin vakuuttuneeksi , että
        kaikki niistä eivät todennäköisesti voi olla huijauksia.
        Jos yksikin yliluonnollinen ilmiö on totta niin siinä meillä on sitten toinen ulottuvuus - mietippä sitä.

Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan jokkeri - on vain oltava SINNIKÄS ja etsittävä sitä tietoa - sydänten tuntija kyllä tietää oletko tosissasi.

Et sinä voi sanoa Herralle , että pistäs nyt tulemaan se kutsukortti vaikka olet ilmestynytkin Israelin kansalle teltassa ,ja
        käväiseppäs sitten pikimmiten tuomassa se helsinkijokkerille mieluummin
        kello 8:n jälkeen jotta saisin aamutoimet tehtyä.

Minä todistan omista kokemuksistani käsin,että Herra voi lähestyä tavallista
        uskontien kulkijaa havaittavalla tavalla.
        Varmaan muistat mistä oli kysymys?
        Minulle se oli ohjeistusta kahtena kertana , mitä minun tulisi tehdä ja yksi
        uskonsisar sanoikin että siinä minua tuupittiin kohti oikeata suuntaa koska en
        muuten ymmärtänyt.

Luukas :
        11:9 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
        11:10 Sillä JOKAINEN anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Tuolloin oli kaikkien perheessä puhallettava yhteen hiileen ja tuokin säädös
        on sen ajan tapa ohjeistaa nuorisoa.
        En muista lukeneeni lapsia kivitetyn tuon pykälän perusteella.

• Olen pitkälti samaa mieltä kuin tmiv. Asiattomat viestit voitaisiin poistaa systemaattisesti, mutta erilaisia mielipiteitä saa toki olla, jos keskustellaan asiallisuuden hengessä toista kunnioittaen. Minusta kaarne on tästä hyvä esimerkki, kiitos hänelle siitä.

Minusta toisaalta on hyvä, että tämä on avoin palsta, että tänne voi tulla myös sellaisetkin jotka eivät ole uskossa. Kulkihan Jeesuskin mieluiten kaikenlaisten ihmisten keskuudessa. Eihän sitä koskaan tiedä, kuka oikeasti etsii Jumalaa ja voihan se suurinkin kapinoitsija olla herätyksen tilassa, hän vaan sillä kapinoinnillaan hakee selvyyttä ja todisteluja ajatuksilleen.

Selvät henkilökohtaisuudet ja loukkaukset tietenkin voi poistaa sumeilematta.
      Minusta ei tänne kenenkään tarvitse tulla loukkauksia kuulemaan, siinä suhteessa moderointi voisi kyllä olla aktiivisempaa.

• Aivan, eihän Jeesus yrittänyt pelastaa jo valmiiksi uskossa olleita vaan eksyneitä lampaita. Matteus 15.

• haluan tietää
        mave kirjoitti:

Aivan, eihän Jeesus yrittänyt pelastaa jo valmiiksi uskossa olleita vaan eksyneitä lampaita. Matteus 15.

Miten voin huomata sinusta, että etsit pelastusta?

• haluan tietää kirjoitti:

Miksi muuten edes kysyt tuollaista? Tuohan olisi ulkokultaisuutta, jos pitäisi kailottaa sinulle tai muille omaa etsimistä uskonnoista. Asiahan on täysin minun ja Jumalan välinen asia, eikä minun täydy todistaa kellekkään ihmiselle mitään tuossa asiassa.

• haluan tietää kirjoitti:

Mielestäni vilpittömän etsimisen tunnistaa ainakin toisia kirjoittajia arvostavasta asenteesta. Etsijä ei varmasti pyri joka käänteessä osoittamaan, kuinka hänen ajatuksensa ovat paremmat kuin muiden, tai kuinka hölmöiltä muiden ajatukset hänen mielestään tuntuvat. Etsijä ei myöskään jatkuvasti ivaile muille tai esitä vähintäänkin kyseenalaisia tulkintoja Raamatun teksteistä.

Tällä palstalla kirjoitti jonkin aikaa sitten nuori nainen. Olen unohtanut hänen nimimerkkinsä, mutta hän kertoi täällä alkoholismistaan ja kuvaili sen kanssa kamppailemistaan. Hänkään ei välttämättä suoralta kädeltä uskonut tai halutessaankaan kyennyt ottamaan vastaan kaikkea, mitä hänelle kerrottiin, mutta hän ei myöskään alkanut sen vuoksi moittimaan hänelle vastanneita ihmisiä sairaiksi ja hulluiksi, niinkuin monet muut (mm. nimim. "Mirka...") tuntuvat tekevän. Päinvastoin hänestä huokui hyvin voimakkaasti halu löytää totuus asioista. Jos se ei ollut todellista, niin ainakin toivoisin kaikkien trollien ja muiden kiusaajien osaavan näytellä yhtä hyvin :D.

TMIV

• T.Mirka

"""Kulkihan Jeesuskin mieluiten kaikenlaisten ihmisten keskuudessa."""

Eikä kulkenut. Jeesus on fiktio.

• Kannatan ehdotusta Pertsan nimeämisestä palstan sheriffiksi. Ensimmäisenä tekona hän varmaankin blokkaisi pois kirkko kuulolla-vastaajat :D

• mieti tätä (se aito)

mave4.6.2012 10:06

Ehkä hän poistaisi porttokirkon papittaret ja Per/leen lapset. Ei kovin suuri muutos mutta varmaan tällää tärkeä?

• mieti tätä(se aito)
        mieti tätä (se aito) kirjoitti:

mave4.6.2012 10:06

Ehkä hän poistaisi porttokirkon papittaret ja Per/leen lapset. Ei kovin suuri muutos mutta varmaan tällää tärkeä?

mieti tätä (se aito)4.6.2012 10:59

Sanoin tuossa edellä, että Pertsa poistaisi porttokirkon papittaret. Välähti mieleen, että entäs porttokirkon papit? Mitäs nille pitäisi tehdä?

Kun pääsin vauhtiin, niin entäs sonta? Mitäs sille pitäisi tehdä? tmiv huomautti huonoista tavoista täällä. Puhuuko hän ja Pertsa yleensä sonnasta kun juttelee ihmisille? Kuinka yleistä se heillä on? Käyvätkö he sonnalla kun käyvät WC:ssä? Minä ainakin katsoisin ällistyneenä jos yhteisööni tulisivat nuo kaverukset ja luonnehtiviat asioita sonnaksi. Ehkä se on kultuurikysymys...!

• Huono idea

Herkkä 21, meinaatko, että kirkkoon kuulumaton Pertsa2012 voisi edustaa kirkkoon kuuluvia uskovaisia. Ei käy!

Saman tein me kaikki kirkollisverojen maksajat voimme erota kirkosta ja liittyä Pertsa2012 johtamaan kuoroon uskon asioissa.

Liika valvonta rajoittaa sananvapautta.

• Pyörä uudestaan

"Samaan tapaan kuin tv7, johon ei tulla epäasiallisilla viesteillä kirjoittelemaan vaan palsta olisi paikka, jossa ateistien ilkeily olisi poissa kuin Taivaassa?"

Miksi keksiä pyörää uudestaan, onhon noita tuollaisia palstoja jo nytkin. Kituvat vain osallistujen puutteessa ja monia lienee mennyt nurinkin. Jos tästä tehtäisiin samanlainen, niin kohta olisi taas tarve avoimemmalle palstalle, jossa jotain tapahtuisikin ja sitten kukaties perustettaisiin uudestaan "Kirkko kuulolla 2". Eikä aikaakaan kun joku taas toivoisi taivaallisen rauhan palstaa, johon ei saa kirjoitaa kuin "aamen" ja "siunausta". Asia on yksinkertaisesti niin että ei sellainen ketään kiinnosta.

• Aloitus lienee trollaus, mutta osa innostui ajatuksesta, joten vastaan.

Koska kristinuskon Jumalaan uskoo enää 27%,
      helvettiin uskoo varmasti vain 9%
      ja täysin jumaluskonnottomiakin on 21%
      suomalaisista, niin ihan kaikkia ei tuollainen uskovien "koti" palvelisi.

TV7:n tyyli kelpaisi ehkä 10%:lle suomalaisista.

• Trolli mikä trolli mutta ketju on kyllä metka. Viihdyttävä tavallaan.

Täällä palstan ääriuskovimmiksi tunnetut tarttuivat täkyyn ja ovat innoissaan ottamassa palstaa "haltuunsa" unohtaen autuaasti sen tosi seikan etteivät he edusta oikeastaan lainkaan kirkon virallisia kannanottoja. Ja palstahan on edelleen kuitenkin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon, ei erilaisten vapaidensuuntien lahkojen tai niistä vaikutteita saaneiden äänitorvi ja lisäksi kaikille avoin, ei suljettu "oikea oppisten" foorumi. "Omaksi" tätä kyllä ollaan vaatimasssa :)

Realiteetit nyt joiltakin "tosi uskovilta" kateissa? Kyllä ne ovat. Ajatellaanpa nimimerkki "Pertsaa" palstan sensorina... Mitä tällä palstalla olisi enää jäljellä mikä edustaisi kirkon näkemyksiä. Ei mitään. Näkemykset edustaisivat sitä alle prosenttia kansasta jotka ovat yhtä jyrkkiä mielipiteineen homoseksuaalien internointi vaatimuksineen ja hatun nostoineen talebaneille kun he osaavat pitää naisensa kurissa. Tätäkä haluatte arvon "oikeat uskovat"?

• a-teisti
        4.6.2012 20:13

>>>Trolli mikä trolli mutta ketju on kyllä metka. Viihdyttävä tavallaan.>...ääriuskovimmiksi tunnetut...ovat innoissaan ottamassa palstaa "haltuunsa" unohtaen...etteivät he edusta...kirkon virallisia kannanottoja.

• luminarsku.

Täytyy ihmetellä kun ketjun viestejä luin, miten eri lailla ihmiset asioita näkevät. Ateistit etupäässä pelkäävät normaalin moderoinnin merkitsevän sananvapauden kaventamista ja jopa heille porttikieltoa keskusteluun. Joku huutaa aloitusta poistoon, vaikka se ei ole millään tavalla trolli tai sääntöjen vastainen. Joku ehdottaa muita uskovien palstoja: menkää tuonne nirppanokat. Juuri tällainen valtava heterogeenisyys mikä kirjoittajissa vallitsee, tuottaa tällaisen sekameteli-palstan. Mitä mieltä itse ehdotuksen kohteena oleva on, kun ei ole kantaa ottanut. Kirkko tuskin seriffin oikeuksiaan kenellekään palstan muille kirjoittajille antaa, mutta onpahan tämäkin aloitus sanoisinko peräti hätähuuto: moderoikaa seriffit palstaanne enemmän! Kirkon ei tarvitse enää laittaa aloituksia siitä, miten palstaa muutettaisiin; ehdotuksia heille on jaeltu tarpeeksi. Tai esittää vaatimuksia kaikkien kirjoittajien vastuusta, koska onhan se nyt nähty, että ne mustaat lampaat eivät itseään ja tapojaan kykene muuttamaan. Siksi tiukempaa moderointia tarvittaisiin. En tiedä, onko tämän maan yllä jokin "lusmuilun henkivalta", joka näkyy muuallakin yhteiskunnassa, mm. työpaikoilla, joissa työntekijät saavat tehdä ihan miten itse lystäävät jättäen töitä tekemättä, joita ahkerat työntekijät saavat paikkailla. Ja työnantaja katsoo läpi sormien.

Mielestäni tiukempi moderointi ei vie kenenkään normaalia oikeutta sanoa normaaliin kanssakäymiseen kuuluvalla tavalla mielipiteitään. Nyt on esim. Esko Valtaojasta kolme aloitusta, mikä lie nimimerkki "tähtisadetikun" pointti, kun kopsaa jo kahta aloitusta. Tällaiset sotkemiset pitäisi saada pois. Olisi hyvä, että JOS ja KUN kirkko seriffin oikeuksia jakaa, niin ne annettaisiin vähintään kahdelle eri kirjoittajalle. Itse olen mielessäni ajatellut, mutta en ole tohtinut ääneen sitä sanoa, että voisin tarjoutua seriffiksi, jos kirkko kokee seriffinä toimimisen vastenmieliseksi eikä ehdi palstaa pitää siistinä asiattomuuksista. Itse ainakin olisin ehdottoman asiallinen, vaikka olenkin uskova, antaisin kaikille oikeuden normaaliin fiksuun kielenkäyttöön. Mutta koska työssä käyvänä seriffin homma olisi kutakuinkin ylivoimainen tehtävä, en siihen itseäni kuitenkaan tyrkytä. Olen koko ajan yrittänyt muistuttaa palstan säännöistä, vaikka se joskus on tuntunut kuin tuulimyllyjä vastan taistelisi. Palstan säännötkin saatiin vihdoin nastoitettua ylös pyynnöstäni.

Se että pertsan oma kielenkäyttö vaatisi siistimistä, ei kuitenkaan estäisi asiattomuuksien poistamista itse seriffinä. Toinen seriffi valvoisi sitten myös seriffiä. :)

Eihän seriffi / -it tietenkään kykenisi kaikkia viestejä lukemaan, mutta kaikki palstan siistimistä toivovat henkilöt voisivat aktiivisesti laittaa poistoon turhia ja asiattomia viestejä, tietenkin myös nykyisin poistopyyntöjä tulisi tehdä aina kun asiattomuuden havaitsee. Jos poistopyynnöt menisi seriffeille eikä suomi24:n ylläpitoon, palstan omat seriffit lukisivat ainakin poistopyyntöjen perusteet ja itse viestin, joten turhilta "konepoistoilta" vältyttäisiin kuten myös asiallisten ketjujen poistoilta. Kukaan ei voisi kiusanteon merkeissä poistatella asiallisia viestejä.

Itse toimisin seriffinä tähän tyyliin:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10577835#comment-54739938

Palsta olisi avoin huolimatta tiukemmasta moderoinnista. Ei ole kyse vain uskoville tarkoitetusta palstasta. Nykymeno jatkuisi, kaikki saisivat kirjoittaa, mutta tietynlainen kielenkäytön kohennus olisi paikallaan. Ei voi olla niin, että jonkin ateistin elämä olisi kiinni siitä, saako hän sanoa alvariinsa hihhulit sitä ja hihhulit tätä. Ei myöskään samanlaiset "viidesläisten uskonratkaisun järjettömyys" tai "usko/Jumala/Raamattu on satua ja höpötystä" -viestit ole elintärkeitä jatkuvalla syötöllä palstalle tunkea.

Kirkon jäsenyys ei moderoijasta pätevää tee vaan sen tekee moderoijan persoona ja luonne; mm. avarakatseisuus, ehdoton oikeudenmukaisuudentaju, kokonaisuuksien hahmottamiskyky, kielellinen kypsyys ja oikeakielisyyden taju.

• Kannatit "Pertsaa" sefuksi. Uskotko tosissasi hänen kykenevän normaaliin ja tasapuoliseen moderointiin? Hänen kantansa homoja, naispappeja, liberaaleja jne. kohtaan on varsin kitkerä. Eikö se vaikuttaisi moderointiin? Eikö varmasti?

• luminarsku.
        a-teisti kirjoitti:

Kannatit "Pertsaa" sefuksi. Uskotko tosissasi hänen kykenevän normaaliin ja tasapuoliseen moderointiin? Hänen kantansa homoja, naispappeja, liberaaleja jne. kohtaan on varsin kitkerä. Eikö se vaikuttaisi moderointiin? Eikö varmasti?

Miksi kitkerät mielipiteet estäisi toimimasta tasapuolisesti sefuna? Uskon että hän kykenisi erottamaan omien mielipiteiden vastaiset mielipiteet moderointimassasta niin, ettei pelkkä vastakkaisuus olisi moderointiperuste. En itsekään kannata homoutta, naispappeja enkä liberaaliutta, mutta en suinkaan poistaisi noita kannattavien viestejä. Ainoastaan sääntöjen vastaisuudet.

• luminarsku.
        4.6.2012 20:18

>>>Ateistit etupäässä pelkäävät normaalin moderoinnin merkitsevän sananvapauden kaventamista ja jopa heille porttikieltoa keskusteluun.>Juuri tällainen valtava heterogeenisyys mikä kirjoittajissa vallitsee, tuottaa tällaisen sekameteli-palstan.

• luminarsku. kirjoitti:

Miksi kitkerät mielipiteet estäisi toimimasta tasapuolisesti sefuna? Uskon että hän kykenisi erottamaan omien mielipiteiden vastaiset mielipiteet moderointimassasta niin, ettei pelkkä vastakkaisuus olisi moderointiperuste. En itsekään kannata homoutta, naispappeja enkä liberaaliutta, mutta en suinkaan poistaisi noita kannattavien viestejä. Ainoastaan sääntöjen vastaisuudet.

Epäilen vahvasti ns. fundamentalistiuskovan kykyä tasapuoliseen ja kirkon virallisen linjan mukaiseen moderointiin.

Palsta on evenkelis-luterilaisen kirkon ja noudattanee linjauksissaan kirkon virallisia näkökantoja, ei erilaisten lahkouskontojen fundamentalistisia oppeja joita edustavat kaikki he jotka ovat vaatimassa omasta leiristään palstalle sensoria.

On jotenkin hassua, että te joilta eivät kirkon näkemykset saa vastakaikua olette vaatimassa omasta joukostanne palstalle, ja kirkon palstalle siis sensoria jonka pääasiallinen tarkoitus olisi lienee sensuuri ja kirkon oppien mitätöiminen?

• luminarsku.
        a-teisti kirjoitti:

Epäilen vahvasti ns. fundamentalistiuskovan kykyä tasapuoliseen ja kirkon virallisen linjan mukaiseen moderointiin.

Palsta on evenkelis-luterilaisen kirkon ja noudattanee linjauksissaan kirkon virallisia näkökantoja, ei erilaisten lahkouskontojen fundamentalistisia oppeja joita edustavat kaikki he jotka ovat vaatimassa omasta leiristään palstalle sensoria.

On jotenkin hassua, että te joilta eivät kirkon näkemykset saa vastakaikua olette vaatimassa omasta joukostanne palstalle, ja kirkon palstalle siis sensoria jonka pääasiallinen tarkoitus olisi lienee sensuuri ja kirkon oppien mitätöiminen?

Saahan sitä epäillä. Itse uskon, että kuka tahansa tarpeeksi avarakatseinen voisi toimia seriffinä, ateisti, muslimi, juutalainen, luterilainen, helluntailainen etc. Vain yksi edellytys vaatimuksena: kyky erottaa palstan sääntöjen vastaisuudet. Kun siinä pysyttelee eikä anna omien tunteiden vaikuttaa, ei ole mitään ongelmaa minkä tahansa vakaumuksen pohjalta siivota palstaa. Eihän kirkko moderoi oman virallisen linjansa mukaisesti, koska ateistienkin kirjoitukset saavat olla palstalla. Täällähän saa keskustella uskoon ja elämään liittyvistä asioista, ei siis välttämättä kirkon virallisesta opista ainoastaan.

Kun moderoija laskeutuu rivikirjoittajaksi, heittää vaan sensorinviitan harteiltaan ja voi olla hyvinkin kärkevä ja tiukka mielipiteissään. Kun siivottavaa ilmenee, heittää taas virallisen viitan harteilleen ja toimii virkansa edellyttämissä puitteissa; eihän moderoinnin tarkoituksena ole sensuroida kirkon oppeja pois. Ei se ole tämän kummempaa.

Aloittaja haluaisi palstan, jossa voisi rauhassa keskustella uskoon liittyvistä asioista ja ehdotti pertsaa seriffiksi, koska kirkon väki ei poista asiattomuuksia. Käsittääkseni on kyse vain kyllästymisestä ala-arvoiseen kielenkäyttöön sen kummemmin juuri ja nimenomaan vapaiden suuntien "omimisesta" palstaa itselleen. Ei ole mistään oikeaoppisesta suljetusta foorumista kyse vaan kaikkinaisesta ilkeilystä vapaasta mahdollisuudesta keskusteluun vailla tahallista loukkaavuutta.

• luminarsku.
        ikiateisti kirjoitti:

luminarsku.
        4.6.2012 20:18

>>>Ateistit etupäässä pelkäävät normaalin moderoinnin merkitsevän sananvapauden kaventamista ja jopa heille porttikieltoa keskusteluun.>Juuri tällainen valtava heterogeenisyys mikä kirjoittajissa vallitsee, tuottaa tällaisen sekameteli-palstan.

>Kyllä ne kirjoittajat ja lukijat lähtisivät palstalta ihan omasta halustaan, mikäli tyylilajiksi tulisi esim TV7:n tapainen tai vielä konservatiivisempi. Tosin kirkolla ja palstalla ei olisi enää mitään tekemistä keskenään.<

Itse en sellaista ole ollut vaatimassa.

>Mutta kirkkohan on juuri tuollainen "sekameteli-soppa".<

Niin niin, mutta sekametelienkin pitäisi alistua sääntöihin.

• Olen iloisesti yllättynyt, että "luminarsku" osallistuu nykyään muihinkin keskusteluihin kuin siihen yhteen aiheeseen. Positiivista.

• luminarsku.

jokkeri,

älähän nyt keekoile. Olen pitänyt taukoa enkä ole osallistunut mihinkään ketjuun viime aikoina. Jos tarkoitat homoutta, itse olet siihen aiheeseen osallistunut minua enemmän kaiken kaikkiaan.

• luminarsku.

• luminarsku. kirjoitti:

jokkeri,

älähän nyt keekoile. Olen pitänyt taukoa enkä ole osallistunut mihinkään ketjuun viime aikoina. Jos tarkoitat homoutta, itse olet siihen aiheeseen osallistunut minua enemmän kaiken kaikkiaan.

En, "luminarsku`", tarkoittanut, että olet pitänyt vain taukoa, vaan että aika vähän olet ylipäätään osallistunut muihin kuin homojuttuihin. On hienoa huomata, ettet ole yhden asian ympärillä.

Itse toki olen ollut aika aktiivinen homoasioissa. Siitä tiedän eniten, joten on luonnollista osallistua sellaiseen keskusteluun. Olen valitettavasti avoimena ja rehellisenä ihmisenä tullut paljastaneeksi itsestäni kaikenalaista.

• luminarsku. kirjoitti:

jokkeri,

Tässä viime aikaiset kannanottoni, siis ovat ihan muuta kuin väittämääsi aihetta:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10694617

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10691919

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10694396

Tuossa lienee viimeisin homoketju:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10675115
        sielläpä jokkerikin taas vänkää :)
        vaan minä en.

Miksi luminarku haastaa riitaa taas? Et kuitenkaan tähän hätään löytänyt muuta kuin nämä viimepäiväiset, jotka olin pannut merkille. Kiinnitin huomiota, että nyt on jotain muutakin kuin homoasiaa. Ja sinä että "jokkerikin taas vänkää". Minä olin vain positiivisesti yllättynyt juuri näistä viime aikojen kirjoituksistasi. En vänkää.

• luminarsku.

En, "luminarsku`", tarkoittanut, että olet pitänyt vain taukoa, vaan että aika vähän olet ylipäätään osallistunut muihin kuin homojuttuihin. On hienoa huomata, ettet ole yhden asian ympärillä.

Itse toki olen ollut aika aktiivinen homoasioissa. Siitä tiedän eniten, joten on luonnollista osallistua sellaiseen keskusteluun. Olen valitettavasti avoimena ja rehellisenä ihmisenä tullut paljastaneeksi itsestäni kaikenalaista.

Olen osallistunut "nykyään" ja aiemminkin moniin eri aiheisiin ketjuihin. Sinä miellät nyt nurinperin osallistumiseni "muihinkin keskusteluihin kuin siihen yhteen aiheeseen". Siis olen ylipäätään osallistunut moniin eri aiheisiin. Homo-ketjuissa olen vain vängännyt kansasi usein ja siksi ne ovat jääneet päällimmäisenä mieleesi. Tässä lienee syy nurinperiseen käsitykseesi.

• luminarsku.

Miksi luminarku haastaa riitaa taas? Et kuitenkaan tähän hätään löytänyt muuta kuin nämä viimepäiväiset, jotka olin pannut merkille. Kiinnitin huomiota, että nyt on jotain muutakin kuin homoasiaa. Ja sinä että "jokkerikin taas vänkää". Minä olin vain positiivisesti yllättynyt juuri näistä viime aikojen kirjoituksistasi. En vänkää.

Noh, mitä ihmeen riitaa? Kerroin vain miten olen keskusteluihin osallistunut. Koetko siis _riidaksi_ sen, että viestejäsi kommentoidaan tai oikaistaan?

>Et kuitenkaan tähän hätään löytänyt muuta kuin nämä viimepäiväiset,<

Ei tässä ole hätää, ilmoitin vain viimeaikaiset ketjut, joihin olen osallistunut. Sitä ennen on ollut taukoa, enkä viitsi kaivaa enempää. Huoh...

Käytin sanaa "vänkää" homoketjusta, johon osallistuit.

• Herkkä 21 sanoi :
      Ehdotan Pertsaa valmomaan palstaa jos ottaisi pestin vastaan ja hänelle ne oikeuidet suodaan. Luotan Pertsan harkintakykyyn. Kriittinen ja kyselevä saisi olla mutta tahallinen loukkaavuus pois.

Koko ikäni olen pyrkinyt myös työelämässä eroon esimerkiksi työnjohtajan ja projektinvetäjän tehtävistä joissa olisin joutunut
      "määräilemään" toisia ihmisiä.

Visioni ei ole toimia täällä sensorina , vaikka sinällään täytyy sanoa , että meno saitilla onkin mennyt aika villiksi.En ole koskaan tehnyt täällä kenestäkään
      ilmoitusta.
      Minä olen täällä vain mittatikkuna , joka pyrkii näyttämään kuinka syvälle kirkkokin on jo luopioitunut ja selittää heidän tekemisensä suurin piirtein suomeksi.

Kirjoitukseni eivät miellytä niitä joihin kalikka kalahtaa , mutta eihän varaskaan
      pidä siitä että tekojaan valaistaan taskulampulla.

Sikstoisekseen onhan jo yksi juutalainen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi tuohon hommaan nimittäin "mieti tätä(se aito)" :-)

Käytettävissä ovat ainakin kykyjensä perusteella esimerkiksi tmiv , uskotar ja
      luminarsku - heillä kaikilla on sitä mitä minulta puuttuu.
      He osaavat sanoa asiat siten ettei nuhdeltava loukkaannu kovin pahasti.

• mitä sefuehdokkaisiin tulee niin vielä edesa kelpaisi myös kykyjensä perusteella
        ,mutta epäilenpä ettei suostuisi.

• mieti tätä(se aito)

pertsa20124.6.2012 20:34

Luminarsku kysyi minulta tarkemmin, miten toimisin sefuna. Asiasta köytiin keskustelu, jonka yli näyt hypänneen kun lainaat minua.

Luminarsku kysyi minulta klo 19.29 :

mieti tätä (se aito),

´

Ilmeisesti et, Pertsa ole lukenut hänen kysymystään joka esitettiin kello 19.29. Vastasin siihen, klo 20.00

Ehdotukseni oli vastaliike sille, että Pertsaa ehdotettiin aloituksessa tänne sefuksi. Jokainen ymmärtää että minä olisin todellinen vastakohtainen sefu häneen verraten. Halusin siis sanoa, että olisi paras hankkia tänne ihminen joka ei olisi kuin hän. Kannatat häntä sefuksi ja tiedät, mitä minä olen kirjoittanut/ mitä mieltä olen asioista joten ymmärrät mitä tarkoitan sanomalla, että kannatan moniarvoisuutta ja laajapohjaisuutta.

Ettei jää väärää käsitystä: en hae enkä esitä itseäni sefuksi. Se oli vain vastaliike alun ehdotukselle.

Oma puheenvuorosi kirjoitit klo 20.34. Siinä vaihjeesa olit tietoinen keskustelustamme, mutta esität sen täällä muunnetussa (valkoidussa muodossa)
        Kannattaisi lukea noita aikaisempia puheenvuoroja, koska luit ehdotuksenikin. Näyt siis hyppäävän tekstissä valkoiden ja jättäen osan huomioimatta.

Yksi hyvä muutos sinussa on: et enää kysy, kun nimusta tulee sinulle joltakulta kommentti että .
        "mieti tätä(se aito), kuka hän on?"

• mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Luminarsku kysyi minulta tarkemmin, miten toimisin sefuna. Asiasta köytiin keskustelu, jonka yli näyt hypänneen kun lainaat minua.

Luminarsku kysyi minulta klo 19.29 :

mieti tätä (se aito),

´

Ilmeisesti et, Pertsa ole lukenut hänen kysymystään joka esitettiin kello 19.29. Vastasin siihen, klo 20.00

Oma puheenvuorosi kirjoitit klo 20.34. Siinä vaihjeesa olit tietoinen keskustelustamme, mutta esität sen täällä muunnetussa (valkoidussa muodossa)
        Kannattaisi lukea noita aikaisempia puheenvuoroja, koska luit ehdotuksenikin. Näyt siis hyppäävän tekstissä valkoiden ja jättäen osan huomioimatta.

Yksi hyvä muutos sinussa on: et enää kysy, kun nimusta tulee sinulle joltakulta kommentti että .
        "mieti tätä(se aito), kuka hän on?"

mieti tätä(se aito)4.6.2012 21:22 lisää tekstiin pertsa20124.6.2012 20:34 seuraavan täsmennyksen:

Sinä, Pertsa valehtelet minun sanomisistani ja aikeistani. Hyi häpeä sinulle. Sinä olet valehtelija.!

mieti tätä(se aito)4.6.2012 21:22 lisää tekstiin pertsa20124.6.2012 20:34 seuraavan täsmennyksen:

Sinä, Pertsa valehtelet minun sanomisistani ja aikeistani. Hyi häpeä sinulle. Sinä olet valehtelija.!

mieti tätä(se aito)

Vapauttakaa Barabbas - sen te olette totisesti tehneet.

• mieti tätä(se aito)
        pertsa2012 kirjoitti:

mieti tätä(se aito)

Vapauttakaa Barabbas - sen te olette totisesti tehneet.

pertsa20125.6.2012 17:10

Sanoin että valehtelet ja sen sinä olet todella tehnyt. Kumallista että muut, uskosi syvyydestä puhuvat eivät korvaa lopsauta synnillesi.

pertsa20125.6.2012 17:10

Sanoin että valehtelet ja sen sinä olet todella tehnyt. Kumallista että muut, uskosi syvyydestä puhuvat eivät korvaa lopsauta synnillesi.

mieti tätä(se aito) sanoi :
        ________
        Mitä olen valehdellut????

• mieti tätä(se aito)
        pertsa2012 kirjoitti:

mieti tätä(se aito) sanoi :
        ________
        Mitä olen valehdellut????

pertsa20125.6.2012 19:06

Sinulla taitaa olla kovasti ikää kun et muista omia tekstejäsi. Nuorenpana laitan esille :
        Sinä

Sikstoisekseen onhan jo yksi juutalainen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi tuohon hommaan nimittäin "mieti tätä(se aito)" :-)

Olen vastannut sinulle jo kerran 4.6.2012 21:22

Vastaus lyhyesti:

Toisin sanoen luit kyllä keskustelun mutta valitsit siitä sopivan osan ja tarjoilit sen sellaisenaan. Ymmärrän vihasi joka saa sinut vääristämään kirjoittamaani, mutta hävettää katsella vanhaa ihmistä joka on tuollainen.

Muistisi virkistykseksi keskustelu lyhyesti:
        Keskustelimme sefuasiasta luminarskun kanssa. Hän kysyi minulta klo 19.29
        "Mitähän se uusi näköala olisi, kun et olisi kenekään puolella etkä ketään vastaan? Poistaisitko siis asiattomuudet? Ja mitkä näkisit asiattomuuksina? Eikö kuitenkin sen verran pitäisi olla puolueellinen, että on asiattomuuksia vastaan. Mitä pitäisit moniarvoisuutena"

minä vastasin klo 20.00
        "Ehdotukseni oli vastaliike sille, että Pertsaa ehdotettiin aloituksessa tänne sefuksi. Jokainen ymmärtää että minä olisin todellinen vastakohtainen sefu häneen verraten. Halusin siis sanoa, että olisi paras hankkia tänne ihminen joka ei olisi kuin hän. Kannatat häntä sefuksi ja tiedät, mitä minä olen kirjoittanut/ mitä mieltä olen asioista joten ymmärrät mitä tarkoitan sanomalla, että kannatan moniarvoisuutta ja laajapohjaisuutta.

Ettei jää väärää käsitystä: en hae enkä esitä itseäni sefuksi. Se oli vain vastaliike alun ehdotukselle."

Oman puheenvuorosi, Pertsa kirjoitit klo 20.34. Siinä vaiheessa olit tietoinen keskustelustamme, mutta esität sen täällä muunnetussa (valkoidussa muodossa).

Toisin sanoen ehdit lukea KOKO keskustelun ja valitsit valikoiden, väärän kuvan antaen rivit, jotka eivät oleet tekstini ydin. Ydin asiassani oli:
        -Halusin sanoa, että olisi paras hankkia tänne ihminen joka ei olisi kuin hän (= sinä).
        -kannatan moniarvoisuutta ja laajapohjaisuutta.
        -Ettei jää väärää käsitystä: en hae enkä esitä itseäni sefuksi. Se oli vain vastaliike alun ehdotukselle.

• Rahalla Monololia

Kirkko_kuulolla seriffinä on MAKSETTU OIKEUS; ja se tuskin on enää tämän huutokaupan tuloksena muuksi muutettavissa.

• body

Elämän tulee olla monimuotoista, sillä jos elämä on vain esim( anteeksi tämä vertaus ) jalkapalloilua, se on yksitoikkoista ja vie ahdasmielisyyteen.
      Ja juuri näin tapahtuu jos elämä on seurakuntaelämää.

Yksioikoisessa seurakuntaelämässä näköala menee niin ahtaaksi, että on vain lopunaikoja, maailmanloppuja, kauheuksia ja Jeesuksen tuloja.

mitä elämää se sellainen on ??.

• avoin keskustelu

Minusta kirkkokin on liikaa "koti uskoville". Sillä tavoin ei tavoiteta kansaa, että suunnitellaan tilaisuudet vain pientä tosiuskovien piiriä ajatellen. Tärkeää olisi kysyä: miten kirkko voi tavoittaa enemmän ihmisiä? Tällöin myös kaikenliset mielepiteet täytyy sallia, jotta vuoropuhelua syntyisi. Loukkaavat kommentit toimivat aina itseään vastaan: kun uskova sanoo, että ateistit ovat moraalittomia, tulee hän oikeastaan näyttäneeksi uskovan mielen rajoittuneisuuden. Sama toimii tietysti myös toisinpäin.

• avoin keskustelu sanoi :
        Sillä tavoin ei tavoiteta kansaa, että suunnitellaan tilaisuudet vain pientä tosiuskovien piiriä ajatellen.
        _________
        Uskomme perustaja seurusteli syntisten ja publikaanien kanssa , sillä eivät
        terveet tarvitse parantajaa - eli kun he kaikki ovat täällä koolla niin ovat
        evankelioitavissa,ja ainakin jotakin tarttuu heihin kirjoituksistamme.

Ateistejakin tarvitsemme täällä , sillä jotkut heistä ymmärtävät kristinuskon
        asioista enemmän kuin papittaret ja pienet poikkipuoliset sanomiset tulee vain
        sietää.
        Jos alkaa tulla burn outin merkkejä niin silloin pitää vetäytyä vain hetkeksi
        aikaa akkuja lataamaan.

Ymmärrän tuon moderointiasian kumpuavan niistä ongelmista joita siihen on liittynyt ,kun koko ketju poistetaan yhden kommentin johdosta ja ilmeisesti roskaväki on käyttänyt juuri tuota asiaa hyväkseen ja näkisin jotta
        juuri heille olisi pantava luu kurkkuun.
        Sensurointiin yleensä suhtaudun aika kitkerästi sillä sitä tietä kulkemalla on erittäin suuret mahikset saada aikaan täydellinen vapaan keskustelun tuho.

Sensurointi saattaisi olla myös kirkolle jatkossa hyvin käyttökelpoinen ase toisinajattelijoita vastaan , sitten kun homojen kirkkovihkiäiset alkavat - hehän pääsisivät silloin sanomaan : Ettekö juuri moderointia halunneet :-)

Olen pitkälti yhtä mieltä kanssasi näistä asioista.

Jos palstalle valittaisiin vaikka pari sefua kirjoittajien joukosta niin tuossa olisi ehdotus :

- edesa
        - tmiv
        - luminarsku
        - uskotar

Itse haluan pysytellä ainoastaan moderoitavan asemassa ja pelkästään kirjoittajana , kuten toin jo heti aluksi esiin.

• evoluutti

Äänestän vastaan, sekä sitä vastaan että palsta pyrkisi olemaan koti uskoville, että ennen muuta sitä vastaan, että Pertsa olisi sheriffi (mikä nyt ei toteudukaan).

Olkoon palsta mieluummin kuten nyt, meluisa tori jolla luterilaisia saa vaikka heitellä tomaateilla ja mädillä munilla. Saa toki tuoda kukkasiakin tai tarjota kahvit.

Olen mieltänyt palstan evankelis-luterilaisen kirkon palstaksi, en miksikään yleiseksi uskovaispalstaksi. Täällä saa kuka tahansa kysyä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon työntekijöiltä kirkon uskoon ja toimintaan liittyvistä asioista ja tuoda niistä mielipiteensä esiin. Samalla nämä kirkon työntekijät näkevät ehkä vähän muusta työstään poikkeavalla tavalla, mitä heistä ajatellaan. Ehkä oppivat näkemään, missä kohden sanoma ei mene perille.

Aina ne kysymykset ja mielipiteet eivät ole kauniita, mutta ei tarvitsekaan. Antaa ihmsten kivun ja ahdistuksen ja kettuuntumisen näkyä, ei tarvitse sievistellä.

Osa ateistien kirjoituksista palstalla on rasittavaa saman jankkaamista mutta niin on uskovienkin kirjoituksista. Osa ateistien kirjoituksista on hyvinkin asiallisia. Ateisteja enemmän minua tällä palstalla häiritsee se ettei maallikkokirjoittajista voi päätellä, kuka heistä on luterilainen ja kuka ei. Muutenkin menee ihmisillä eri kirkkokuntien opit keskenään sekaisin. Palstaa luettuaan syyttävät vielä luterilaisia siitä mitä täällä vaikka joku helluntailainen kirjoittelee.

Koska palsta on luterilaisen kirkon palsta, olkoon valvojakin luterilainen, jollei sitten ole suomi24:n palkkalistoilla. Pertsa ei taida täyttää kumpaakaan ehtoa? Perustakoot Pertsaa fanittavat uskovat oman ateistivapaan (ja luterilaisista luopiopapeista vapaan) taivaansa jonnekin muualle, kyllähän netissä tilaa löytyy.

(Itse olen edelleen luterilaisen kirkon jäsen, mutta muuta etsiskelen kun ei se sitä anna mitä tarvitsen ja vääräoppinenkin kai olen.)

• evoluutti sanoi :
        Koska palsta on luterilaisen kirkon palsta, olkoon valvojakin luterilainen, jollei sitten ole suomi24:n palkkalistoilla. Pertsa ei taida täyttää kumpaakaan ehtoa? Perustakoot Pertsaa fanittavat uskovat oman ateistivapaan (ja luterilaisista luopiopapeista vapaan) taivaansa jonnekin muualle, kyllähän netissä tilaa löytyy.

Minua ei fanita kukaan tällä saitilla ,mutta kun papitarten ja "pappien"
        puheitten liepeillä alkaa leijjailla valheelle ominainen lemu niin kaiketi porukka
        ei ymmärrä mitä pitäisi tehdä.

Te Kirotut ettekö ymmärrä miten rangaistus lähestyyy teitä???
        Asettakoon jokainen itsensä siihen karsinaan , joka tuntuisi vastaavan
        todellisuutta.

"Venäjän asevoimien komentaja, kenraali Nikolai Makarov arvosteli eilen Helsingissä Suomen sotilaallista yhteistyötä Naton kanssa ja sanoi, että Suomen jäsenyys Natossa voisi olla turvallisuusuhka Venäjälle."

Minä ymmärrän loogikkkona asiat niin , että koko pohjoinen jäämeri
        on öljyä täynnä ja Venäjä heitti taisteluhansikkaan Natolle ,mutta myös
        meille.

Ne profetiat jotka kuvailevat Venäjän ottavan koko pohjois-suomen alkavat
        ehkä toteutua.

Venäjällä eivät kenraalit soita suutaan vastoin valtionhallinnon käypää linjaa.

Odotellaan siis mitä pensasneuvostoliittolaisilta seuraavaksi kuuluu :-)

• evoluutti
        pertsa2012 kirjoitti:

evoluutti sanoi :

Minua ei fanita kukaan tällä saitilla ,mutta kun papitarten ja "pappien"
        puheitten liepeillä alkaa leijjailla valheelle ominainen lemu niin kaiketi porukka
        ei ymmärrä mitä pitäisi tehdä.

Te Kirotut ettekö ymmärrä miten rangaistus lähestyyy teitä???
        Asettakoon jokainen itsensä siihen karsinaan , joka tuntuisi vastaavan
        todellisuutta.

"Venäjän asevoimien komentaja, kenraali Nikolai Makarov arvosteli eilen Helsingissä Suomen sotilaallista yhteistyötä Naton kanssa ja sanoi, että Suomen jäsenyys Natossa voisi olla turvallisuusuhka Venäjälle."

Minä ymmärrän loogikkkona asiat niin , että koko pohjoinen jäämeri
        on öljyä täynnä ja Venäjä heitti taisteluhansikkaan Natolle ,mutta myös
        meille.

Ne profetiat jotka kuvailevat Venäjän ottavan koko pohjois-suomen alkavat
        ehkä toteutua.

Venäjällä eivät kenraalit soita suutaan vastoin valtionhallinnon käypää linjaa.

Odotellaan siis mitä pensasneuvostoliittolaisilta seuraavaksi kuuluu :-)

No ei tietenkään Raamatussa missään kohden puhuta luterilaisuudesta. Entä sitten?

Olemassa on kuitenkin Suomen evankelis-luterilainen kirkko, ja tämä lafka on katsonut asiakseen pitää suomi24-sivustolla keskustelupalstaa, jossa keskustelee ihmisten kanssa uskoaan ja toimintaansa koskevista kysymyksistä. Miksi tätä vasrten Raamatussa olisi pitänyt mainita luterilaisuus?

Sitäkään en ymmärrä, miksi joiden uskovina itseään pitävien pitäisi saada omia kyseinen keskustelupalsta itselleen, ohi luterilaisten.

• evoluutti kirjoitti:

No ei tietenkään Raamatussa missään kohden puhuta luterilaisuudesta. Entä sitten?

Olemassa on kuitenkin Suomen evankelis-luterilainen kirkko, ja tämä lafka on katsonut asiakseen pitää suomi24-sivustolla keskustelupalstaa, jossa keskustelee ihmisten kanssa uskoaan ja toimintaansa koskevista kysymyksistä. Miksi tätä vasrten Raamatussa olisi pitänyt mainita luterilaisuus?

Sitäkään en ymmärrä, miksi joiden uskovina itseään pitävien pitäisi saada omia kyseinen keskustelupalsta itselleen, ohi luterilaisten.

"Sitäkään en ymmärrä, miksi joiden uskovina itseään pitävien pitäisi saada omia kyseinen keskustelupalsta itselleen, ohi luterilaisten."

En minä tiedä onko tänne aloittajaa lukuunottamatta kukaan toivonut vain uskoville tarkoitettua palstaa, vaan sitä että moderointi toimisi. Sääntöjä vastenhan sitä moderointia pitäisi peilata, ja nyt näyttää ettei tätä tehtävää hoida kukaan, ja jos hoitaakin niin huonosti hoitaa.

• evoluutti kirjoitti:

evoluutti sanoi :
        Miksi tätä vasrten Raamatussa olisi pitänyt mainita luterilaisuus?

Matteuksen evankeliumi:
        16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita

Kirkolla ei ole monopolia evankeliumiin ja hengellisiin asioihin yleensäkään ja
        tuota seikkaa painotin.
        Papit ovat todistettavasti luopuneita ja heidän jälkiään me uskovat täällä
        myöskin korjailemme.

Rangaistukset ovat alkaneet euroopassa ja myös kenraali Makarovin lausunto
        tukee niitä profetioita joissa sanotaan venäjän valloittavan pohjoissuomen.

Moderointitoiminta on ollut epätyydyttävää ja ymmärrän siksi
        parannusvaatimukset.

Itse karsastan oletusarvoisesti SENSUURIA.
        Pitää määritellä tarkoin mitä sensuurin piiriin otettaisiin ja tarkat rajat jottei
        käy niinkuin entiselle palokunnallle paloharjoituksissaan ,kun polttivat koko
        kylän :-)

• evoluutti
        pertsa2012 kirjoitti:

evoluutti sanoi :
        Miksi tätä vasrten Raamatussa olisi pitänyt mainita luterilaisuus?

Matteuksen evankeliumi:
        16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita

Kirkolla ei ole monopolia evankeliumiin ja hengellisiin asioihin yleensäkään ja
        tuota seikkaa painotin.
        Papit ovat todistettavasti luopuneita ja heidän jälkiään me uskovat täällä
        myöskin korjailemme.

Rangaistukset ovat alkaneet euroopassa ja myös kenraali Makarovin lausunto
        tukee niitä profetioita joissa sanotaan venäjän valloittavan pohjoissuomen.

Moderointitoiminta on ollut epätyydyttävää ja ymmärrän siksi
        parannusvaatimukset.

Itse karsastan oletusarvoisesti SENSUURIA.
        Pitää määritellä tarkoin mitä sensuurin piiriin otettaisiin ja tarkat rajat jottei
        käy niinkuin entiselle palokunnallle paloharjoituksissaan ,kun polttivat koko
        kylän :-)

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei onneksi väitäkään itsellään olevan monopolia evankeliumiin tai hengellisiin asioihin yleensäkään. Tämän palstan ylläpitoa tuskin voidaan tulkita monopolipyrkimykseksi? Luterilaisen kirkon työntekijät täällä vain ovat valmiina kertomaan kirkkonsa uskosta ja toiminnasta, väittämättä että evankeliumia ei voisi muualla kuulla. Siksi myös moderoikoot miten tahtovat.

Palstalla on kuin kylässä ja jos isäntäväen tavat ja tarjoomukset ja muut kutsutut vieraat eivät miellytä, voinee vapaasti poistua. Toki hyvä isäntäväki voi silti vieraidenkin toiveita kuunnella.

Mutta joo, ethän se sinä ollut, joka esitti että tästä tehtäisiinkin uskovien palsta jota moderoi ei-luterilainen.

• evoluutti kirjoitti:

Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei onneksi väitäkään itsellään olevan monopolia evankeliumiin tai hengellisiin asioihin yleensäkään. Tämän palstan ylläpitoa tuskin voidaan tulkita monopolipyrkimykseksi? Luterilaisen kirkon työntekijät täällä vain ovat valmiina kertomaan kirkkonsa uskosta ja toiminnasta, väittämättä että evankeliumia ei voisi muualla kuulla. Siksi myös moderoikoot miten tahtovat.

Palstalla on kuin kylässä ja jos isäntäväen tavat ja tarjoomukset ja muut kutsutut vieraat eivät miellytä, voinee vapaasti poistua. Toki hyvä isäntäväki voi silti vieraidenkin toiveita kuunnella.

Mutta joo, ethän se sinä ollut, joka esitti että tästä tehtäisiinkin uskovien palsta jota moderoi ei-luterilainen.

evoluutti sanoi :
        _________
        Juuri sitä "isäntäväkeä" tässä myös evankelioidaan , kun eivät ole pystyneet
        lukemaansa tietoa omaksumaan.
        He deletoivat kokonaisia uskovien ketjuja ,mutta jonkun mirkan herjaukset
        saavat olla paikoillaan.
        Jos tänne joitain sefuja olisi saatava niin tuossa minun listani :

edesa
        tmiv
        luminarsku
        uskotar
        He eivät pysty enää kertomaan kuin kirkkonsa epäuskosta ja sitäkään eivät
        pysty millään perustelemaan.

• Hei ja kiitos palautteestasi. Ymmärrän hyvin jos kaipaat palstalle tiettyä rauhaa. Ilkeily ei tietenkään ole toivottavaa, eikä kenestäkään mukavaa. Ilkeilyyn ja epäasiallisuuksiin tällä palstalla taitavat syyllistyä ihan yhtälailla itsensä uskoviksi kuin ateisteiksikin lukevat, siksi en haluaisi syyllistää epäasiallisuuksista yksioikoisesti vain joitakin. Tämä palsta on tarkoitettu ihan kaikille, jotka haluavat keskustella ja kysellä kristinuskoon ja ev.lut kirkkoomme ja elämään liittyvistä kysymykistä. Toivottavasti saamme yhdessä rakennettua palstalle hyvän ja turvallisen ilmapiirin kaikille!

Sanna Husso, pappi

• Antikristillistä

Ilmavallan hallitsija, on yksi saata´nan nimen synonyymeistä, ja hänen luomansa valerauha perustuu aina petoksiin ja kavaliin juoniin. Heinoa Sanna että huomasit erottaa kristiuskon ja mainitsit sen erilään luterilaisesta kirkosta, sillä ensinmainittu on Jumalasta, ja jälkimäinen osa, tämän maailman ruhtinaan perustamaa maailmankirkkoa.

• Saitin papisto poistaa kaikki viestini ,mutta en suosittele sitä linjaa jatkossa :-)

• luminarsku.

Sabotörttöyden kohteeksi itsekin joutuneena tunnen sympatiaa. :)

Mutta poistattaja voi olla ihan kuka tahansa "konsuja" inhoava, joka luulee harteillaan olevan vapauttaminen "fundamentalistien kirjaimellisesta raamatuntulkinnasta".

• luminarsku. kirjoitti:

Sabotörttöyden kohteeksi itsekin joutuneena tunnen sympatiaa. :)

Mutta poistattaja voi olla ihan kuka tahansa "konsuja" inhoava, joka luulee harteillaan olevan vapauttaminen "fundamentalistien kirjaimellisesta raamatuntulkinnasta".

Siis papiston pyynnöstä vielä tähänkin.
        Kenenkähän agentti mave on tätä nykyä??

Juuri ennen viimeistä poistoa hän kerkesi ilmoittamaann ko. kommentissa
        että olen sitkeä nahka tms.

1) Kenraali Nikolai Makarov piti Helsingin yliopiston juhlasalissa puheen jossa hän moitti Suomen "kihnutusta"
        Naton kanssa esileikiksi liittymiselle tuohon järjestöön.
        2) Samaten hän kyseli ketä vastaan ovat suunnatut Suomen sotaharjoitukset itärajan tuntumassa ja kaikki asepalveluksen
        suorittaneet sen kyllä tietävät.
        3) Miksi Suomi tukee Georgian revansistisia pyrkimyksiä hiersi myös kentsua.

Tuossa Raimo ilaskiven kirjoitus asiasta :
        http://raimoilaskivi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/107828-tuulahdus-valvontakomission-ajoilta-valitettavasti

5)Venäläiset tulevat ottamaan Ruotsin , Suomen ja Norjan pohjoiset alueet koska silloin he voivat esittää vaatimuksia niitten edustalla oleviin öljyvaroihin ja estämään Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyydet.
        Reagoisikohan Nato tuollaiseen iskuun,sillä Norjahan on Nato-maa??

6)Lisäksi tulevat haluamaan eteentyönnetyn tutka-aseman jolloin heillä olisi ohjusiskun sattuessa enemmän varautumisaikaa mahdollisen ohjusiskun sattuessa.
        Siinä valtiossa tänäpäivänä yksittäiset kentsut eivät sooloile tuolla lailla vaan heillä on valtionjohdon tuki takanaan.
        Vai kuinka??

7)Minä ottaisin Putinin sijassa Pohjois-Suomen ilman sen kummempia tuhinoita sillä meitä ei kukaan tule auttamaan.
        Otaksun ,että juuri noin tulee ainakin käymään vaikka ensi vaiheessa Ruotsi ja Norja saisivatkin olla rauhassa.
        Vai mitä???

Erinäisissä profetioissa kuvaillaan miten Venäjä miehittää Suomen oliko se nyt Oulun korkeudelta viistosti
        alaspäin.

Tuossa yksi profetia :
        http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/40.htm
        6.6.2012
        __
        Alkaa vaikuttaa hiukan vakavalta ,kun kentsu esittää lausuntoja ,jotka ovat kuin suoraan
        valvontakomission suusta.

tuossa on keskusteluketju :

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10507009#comment-55574435

ja tuossa profetia :

http://p1.foorumi.info/kultaomeniahopeamaljassa/viewtopic.php?t=26

Tuotakin profetiaa on pilkattu vaikka se on toteutunut tismalleen tähän asti.

Ottakaa nyt papitkin kantaa älkääkä kulkeko ämpäri päässä - jos eksytätte sieluja olemalla sanomati mitään
        niin kai tiedätte kuinka teidän käy?????
        Paimentakaa laumaanne!!!

• niinpä niin

eihän tällainen palsta voi olla koti uskovalle,,eihän täällä kuulu totuuden sana, kaikilla sana hukassa, vain se loputon ihmisviisaus joka ei käy totuudesta.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe