AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Ajovalot päälle

Ajovalot päälle

14 Vastausta 154 Lukukertaa
Tai huomiovalot, parkit ei ole sitten ajo- eikä huomiovalot.

Et kai ajattele niin että kun näet itse ajaa niin ei tarvitse näitä valoja.
Tänään taas joku rellu pakettiauto ajeli tuusulanväylällä takanani, enkä meinannu peilistä huomata, ku kaiffarilla oli pelkät parkit päällä. :/

Eiks näihin vois yrittää puuttua, ku liikkuva poliisi vielä liikkuu.. ?

Kyllä ymmärrän, jos laturi esimerkiks on hajonnu ja sähköt ei riitä muuten ajamiseen, mutta kyl sen huomaa jos sama jannu ajaa aina ilman oikeanmukaisia ajovaloja.
Ja oli mitkä ajot tahansa, niin myös peräpeiliin valot päälle! Varsinkin pimeällä, sateella, sumuisella, pilvisellä ja aurinkoisella ilmalla erittäin tärkeää.
>>Varsinkin pimeällä, sateella, sumuisella, pilvisellä ja aurinkoisella ilmalla erittäin tärkeää.

Tuossa ei tainnut jäädä mikään keli mainitsematta?

Entä silmälasit? Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ei ole ajovaloja ja nekin pitää nähdä.

Mutta muutoin on syytä pitää ajovaloja päällä koska odotusarvoisesti niiden pitää olla päällä, ja käyttämättömyydestä voi rapsahtaa 50 euron rikesakko (vastaa 8 päiväsakkoa pienituloiselle).
> Tuossa ei tainnut jäädä mikään keli mainitsematta?

Niinpä.

Pimeällä lienee itsestäänselvä?
Sateella tiestä nousee herkästi kosteutta, joka hankaloittaa auton huomaamista. Pimeä auto voi olla yllätys...
Sumuisella samoin.
Pilvisellä ehkä helpoin havaita se auto, mutta en siltikään laskisi sen varaan.
Aurinkoisella... Jos vasta-aurinkoon ajaa, niin edellämenijästä näkee usein vain valot.

Jalankulkijoilla ei ole ajovaloja, pyöräilijöillä onneksi usein on. Siinä olet kyllä oikeassa, että jalankulkija on kuin valoton auto. Jos sellaiseen moottoritiellä törmää, niin syyllinen on se jalankulkija.

Kaupungissa pysäköityjä (=valottomia) autoja väistetään normaalisti, siinä missä jalankulkijoita suojatielläkin. Valoton liikkuva auto on samanlainen yllätys kun keskelle katua pomppaava jalankulkija (kun siis kyse ei ole suojatillä tapahtuvasta kadunylityksestä).

Lisätään vielä, että kun toisen auton perään ajaa, niin eniten yleensä kärsii se peräänajettu. Pistäkää ne valot päälle.
Ja Kia-kuskit ajaa pelkät huomiovalot päällä sateellakin (ja hämärällä), jolloin ei takavalot pala vaikka olisi pimeää. Antakaa sen valokytkimen olla AUTOMAATTI-asennossa niin auto hoitaa ajovalot tarpeen mukaan!!
Noissa päivävalovirityksissä on usein se pimeätunnistin sellanen, että pitää olla tyyliin patapimeää, ennenku auto kytkee valot päälle..

-Autolla ajaessa, automaatio tekee ihmisestä toopen.
-Liika palvelu tekee ihmisestä laiskan ja uusavuttoman.

Jos laitettais tonne sellanen pistokoe, että kysyttäis vähän mistä nappulasta autossa tapahtuu mitäkin, niin suurin osa ei osais vastata.
(Hyvänä esimerkkinä hyödyllinen hätävilkku)
No ei kyllä tarvi odotella että on patapimeää, ainakin BMW:ssä ja Audissa ajovalot syttyy aika herkästi! En sitten tiedä näistä idän ihmeistä.
Suosittelisin silmälasien hankkimista jos ei näe autoa jossa ei pala valot. Itselläni ei ainakaan ole vaikeuksia nähdä autoa jossa ei ole valoja. Tai hypätkää suoraan bussin kyytiin tai taksiin.
"ei kiinnosta valot" ei taida olla kovin kokenut kuljettaja tai sitten umpisokea.

Nykyisin on tosiaan tosi tarpeellinen keksintö käytössä, eli automaattisesti syttyvät takavalot. Mihin sellaisia tarvitaan? Mikseivät valot voineet olla niinkuin ennenkin, koska ledvalot ovat sähköä ja polttimoita säästäviä sekä kirkkaampia kuin ennen. Jos katsoo nykyisin 80-luvun ja 90-luvun autoja, niin niissä on monesti jo todella himmeät valot molemmissa päissä laatikkoa, vaikka kaikki palaisi.
"Itselläni ei ainakaan ole vaikeuksia nähdä" = "umpisokea"

Mielenkiintoista miten asiat voidaan tulkita itselle edulliseksi. Ehkä tämäkin liityy siihen että autoa jossa ei ole ajovaloja ei nähdä, ja sumuvalot häikäisevät...
Huomautukseksi sellainen detaljitieto, että vanhoissa autoissa on myös vanhat umpiot. Lasit ja heijastinpinnat ovat himmentyneet, eikä niitä yleensä vaihdeta uusiin muutoin kuin rikkoutuessa.
Haluanpa todella nähdä, miten hyvin led-takavalot näkyvät talven lumituprakassa. Mutta ei huolta, automerkki XYZ tarjoaa takavalojen lämmittimet edulliseen 1000 euron hintaan!
"Itselläni ei ainakaan ole vaikeuksia nähdä" = "umpisokea"

Niin, siis havaintovirheitä tehdään vaikka näkö olisi kuinka hyvä tahansa. Kerronpa pari esimerkkiä mitä havainnointiin liittyy. Kumpikin on perässäroikkujan ja toinen on pienen ajoneuvon aiheuttama. Vaikka tuskin näistä kukaan taas mitään tajuaa, mutta yritetään nyt...

1. Mopo (matala monkey-tyyppinen pikkumopo) roikkuu auton hanurissa kiinni risteysalueella. Mopoa ei näy, koska edellä ajava auto peittää sen tehokkaasti. Ei paljoa valotkaan auta kun risteyksestä kääntyvä on ajaa mopon yli joka yht'äkkiä ilmestyy tilanteeseen oikealta vasemmalle ohi ajaneen auton takaa. Mopo oli vieläpä kääntymässä vasemmalle, kuten itsekin olin. Ajolinjat siis ristesivät. Tämä tapahtui itselleni tänä kesänä.
2. Toisessa tapauksessa hanurissa roikkuikin auto, jolla ei ollut valoja päällä + ajoi vieläpä siten kulmittain, että edellä ajava peitti erittäin suuren osan takanatulevasta. Lieneekö kärkkynyt ohitusta taajama-alueella mene ja tiedä. Tässäkin tilanteessa risteysalueella tämän jälkimmäisen auton huomasi vasta samaan aikaan kun ensmmäisenä oleva pyyhälsi ohi. Tällä kertaa vasemmalta oikealle, ja risteyksessä jossa näkyväisyys oli hyvä.

Ja kuinka monta samanlaista tapausta liikenteessä tapahtuukaan joka päivä? A-pilari peittää, katsotaan liian hätäisesti, hanurissaroikkuja yllättää, jokin katve estää näkyvyyden jne. Loputon lista. Siksi ne valot PÄÄLLE, koska se edes vähän helpottaa havainnointia.
Lähes koko maapallon väki pystyy autoilemaan päivällä ilman mitään valoja, mutta ei suomalaiset ja jotku muut huonosilmäset.
 /   /  /  / Ajovalot päälle

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta