ON RAAMATUN VASTAINEN OPPI

KOLMINAISUUSOPPI

Selitys Jumalasta

On tosi vaikea tehtävä selittää selittämätöntä. Mutta kiitos Jumalalle, Hän antaa ilmoituksen itsestään. Ylistys Jeesus!

Kuitenkin pelastava usko Raamatun Jumalaan edellyttää oikeaa uskomisen tapaa.

Jeesus sanoi: ”… ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne” (Joh. 8:24).

On siis todella äärettömän tärkeää ottaa tämä kysymys vakavan pohdinnan alaiseksi. Jeesus on uskottava tarkalleen siksi, joka Hän on. Pelastuksemmekin siis riippuu tästä.

Tämän asian tähden olen eräässä vaiheessa paljon rukoillut ja etsinyt todellista tapaa uskoa Herraan Jeesukseen Raamatun opettamalla tavalla.

Näin suuren kysymyksen edessä emme voi turvautua Raamatun ulkopuolisiin selityksiin. Raamatun ilmoituksen yksistään on riitettävä.

Noin kolme vuosisataa apostolisen ajan jälkeen kehitettyä kolminaisuusoppia ei löydy Raamatusta. Sen tunnustaa jokainen rehellinen Raamatun lukija. Sen tähden en minäkään usko sen määritelmän mukaisesti. ”Kolmiyhteinen Jumala” kolminaisuusopin opettamalla tavalla ei mahdu Raamatun opetukseen.

Uskon Jumalasta Raamatun opettamien sanojen mukaisesti, en yhtään enempää tai vähempää.

Raamatun sanoin:

ISÄ ON JEESUSTA SUUREMPI. ”Isä on minua suurempi” (Joh. 14:28). Tämän tosiasian edessä kolminaisuusoppi kaatuu. K. sanoo, että kaikki Jumaluuden persoonat ovat yhtä suuria. Tiedän, että ed. m. Jeesuksen sanan voi selittää siten, että Hän lihan ruumiissa ollessaan totesi Isän olevan suurempi. Mutta kaikki Raamatun kohdat selittävät yksiselitteisesti Isän Jeesusta suuremmaksi, vielä silloinkin kun Hän jo oli mennyt Isän oikealle puolelle Taivaaseen. Noin kolmekymmentä vuotta ristin tapahtumien jälkeen Pietari kirjoitti näin: ”Sillä Hän (Jeesus) sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden kun tältä Ylhäisimmältä Kirkkaudelta tuli Hänelle tämä ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt” (2 Piet. 1:17).

Paavali opetti näin: ”sitten tulee loppu, kun Hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä Hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes Hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle." Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki Hän on alistanut Hänen jalkojensa alle." Mutta kun Hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken Hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut Hänen valtaansa kaiken, että (ISÄ) Jumala olisi kaikki kaikissa” (1 Kor. 15:24-28).

Isä on siis aina ja ikuisesti oleva Poikaa suurempi.

Isä Jumala yksin on kaiken yläpuolella. Kaikki on Hänen alapuolellaan. Mikään ei ole Hänen yläpuolellaan tai tasollaan. Hän yksin tietää asioita, joita Jeesuskaan ei tiedä (Matt. 24:36; Apt. 1:7).

Myös kaikki Raamatun kohdat, joissa kerrotaan Jeesuksen rukoilevan Isää meidän edestämme, todistavat minulle, että Isä on Poikaa suurempi (Room. 8:34; Hebr. 7:25 ym.). Isä ei rukoile Poikaa. Poika rukoilee Isäänsä. Isä – Poika suhde itsestään kertoo alamaisuussuhteesta. ”… Jumala on Kristuksen pää” (1 Kor. 11:3), siis ylempi.

Meidän on uskottava Raamatun yksiselitteisen opin mukaan, että on olemassa Isä ja Poika. Tämä on Kristuksen oppia (2 Joh. / 9-11).

Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily. Tämä ajatus on löydettävissä Hebr. 1:3: ”ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa.”

10

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdfddff

Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily, mutta hänen säitelynsä on heikompi kuin sen säiteily josta hänen säteilynsä on lähtöisin.

Jeesus oli osallinen Jumalan hengestä, mutta hänen henkensä oli vähäisempi kuin hänen joka on kaikki luonut, asettanut ja määrännyt.

Jeesus (Miikael) on enkelinä ertyinen, erityisessä suhteessa jumalaan, saanut alkunsa jo ennen näkyvän maailman luomista. Hän oli esikoinen monien joukosta, uskovien kanssapalvelija. Pyhä Henki ja Jumala ovat samaa tosiolevaista, mutta Jeesus on alempi voimassa ja kirkkaudessa.

Luukkaan evankeliumi 18:19

Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin

Johanneksen evankeliumi 17:3

Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Markuksen evankeliumi 13:32

Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

”Isä on minua suurempi” (Joh. 14:28).

• KTS (ei kirj.)

Jeesus (Miikael) ...

Jaaha. Urantilaisetkin ovat soluttautuneet helluntaiherätykseen...

• Tuom.

Jahas, ja sitten näyttää olevan tuo "kaksinaisuusoppi", Isä ja poika. Jostain kumman syystä Pyhä Henki jätetäänkin pois.
      Jos tulkitsisi tuon mukaan, heillä olisi isä ja Poika, muttei Pyhää Henkeä.
      Tähän vaan lyhyestin totean, että "joilla ei ole Jumalan Henkeä, eivät ole Hänen omiaan."
      On ihan turha lähteä spekuloimaan Raamatun ikuisilla totuuksilla. Ja vielä kun tämä kyseinen "oppi"on kiistaton totuus Raamatun sanassa.
      Sielunvihollisen herkkua on juuri käydä tähän kolminmaisuuteen käsiksi, ja näin eksyttää valituitaan. Jos yksikään näistä kolmesta tekijästä pyritään tieten taiten tuhoamaan, häivyttämään, heillä ei ole pelastusta itsessään. Näin vakavasta asiasta on kyse.

• Chdhdhdjdj

Yksinäisyysoppi: pelkkä Jumala = Jumala

Kaksinaisuusoppi: Jumala Pyhä Henki = Jumala

Kolminaisuusoppi: Jumala Poika Pyhä Henki = Jumala

Kaksinaisuusopissa siis pojan asema on jumalaa vähäisempi. Jumala ja Pyhä Henki yhdessä ovat erottamattomia, tosijumala.

Kolminaisuusoppi on harhaoppi jossa Poika, joka on vain yksi enkeleistä, on asetettu yhdenvertaiseen asemaan Jumalan ja Pyhän Hengen kanssa

• Tuom.
        Chdhdhdjdj kirjoitti:

Kaksinaisuusopissa siis pojan asema on jumalaa vähäisempi. Jumala ja Pyhä Henki yhdessä ovat erottamattomia, tosijumala.

Kolminaisuusoppi on harhaoppi jossa Poika, joka on vain yksi enkeleistä, on asetettu yhdenvertaiseen asemaan Jumalan ja Pyhän Hengen kanssa

Mainitsemasi oppi on todella yksinäisyysoppi. Ne ovat hyvä sisar, veli yhdenvertaisuusasemassa. He ovat yhtä. Meidän opissa ei eroteta näitä osatekijöitä keskenään. He ovat yhtä. Mutta niin, että Jeesus on Herra.
        Mikään osatekijä' ei ole vähäisempi, koska he ovat yhtä samaa jumaluutta.
        Myös ruumis on yksi, vaikka siinä on monta toiminnallista tekijää. Mutta yksi on ruumiinkin Herra.

• Tuom.
        Chdhdhdjdj kirjoitti:

Kannattaisi aluksi opiskella jonkinmoinen itseymmärräys opista, ennenkuin siitä alkaa keskustelemaan. Yksinkertaisesti oppi on jonkinmoinen käsitys, yhteenveto opiskeltavasta teemasta, aiheesta, ongelmasta. Jos yhden käsitteen alateemoja ovat Isä, Poika ja Pyhä henki, niin ei tämä vielä edusta oppia sinänsä. Ne kuuluvat käsitteen alateemaan; niinkuin usko, toivo ja rakkaus.
        Otin esimerkin, koska em. teemoista saisi vielä suuremman oppiriidan.
        Eli jatkakaa ymmärtämättömyyttänne, jospa sieltä päästä sen käsittäisitte!

• filadelfi

Joh. 10:33. Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi.
      Jeesus ei kieltänyt olevansa Jumala.

Apt. 20:28 kertoo meille: ”huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra (=”Jumala”) omalla verellään on itselleen lunastanut.
      Jeesus on siis Jumala, jota Johannesta käsketään palvomaan (Ilm. 19:10).

”Isä on minua suurempi” (Joh. 14:28);
      Jehovan todistajat jotka kääntävät kirjoituksia kieroon omaksi ja muiden turmioksi korostavat tätä Raamatun kohtaa ettei Jeesus voi olla Jumala. Eivät käsitä kuinka vaarallista on hylätä tarjolla oleva armonveri joka ei ole tästä maailmasta jonka hän vuodatti alennetussa lihansa päivinä.

Jo Jumalan luodessa ihmisen, mainittiin tehkäämme hänet kaltaiseksemme jossa on kolmiyhteys; henki sielu ja ruumis.

• 1213

"Jeesus on siis Jumala, jota Johannesta käsketään palvomaan (Ilm. 19:10)."

Kannattaa huomata, Raamatun mukaan on ollut paljon jumalia.

Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia; kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa." Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.
        Psalmit 82:6-7

Tuon perusteella on ymmärrettävää sanoa myös Jeesusta jumalaksi. Paavalin perusteella ei kuitenkaan ole kuin yksi tosi Jumala.

Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 8:5-6

Mutta ehkä tämän palstan kirjottajat ovat suuremia kuin Jeesus ja Paavali yhtensä. Itse uskon kuitenkin ennemmin Paavalia ja Jeesusta.

Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
        Joh. 7:16
        Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan
        Isän, joka on minut lähettänyt.
        Joh. 14:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs
        lähettäjäänsä suurempi.
        Joh. 13:16
        Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin
        teidät."
        Joh. 20:21
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan
        minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.
        Joh. 13:20

Jeesus on Jumalan lähetti, joka ottaa vastaan Jesuksen, ottaa vastaan Jumalan, koska Jeesus edustaa Jumalaa. Joka ottaa vastaan minut, ottaa vastaan Jeesuksen, koska puhun sen mitä Jeesus sanoi. En silti itse ole Jeesus, enkä Jumala. :)

• adkl

Vanha KirkkoRaamattu: "Kolme ovat. jotka todistavat taivaassa, Isä, Poika ja Pyhä Henki, jotka yksi ovat! 1. Johanneksen kirje 5. luku 7 jae.

• ???

tässä jokaiselle mietittävää, lukekaa ja ihmetelkää!

Mormooni Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith

http://www.lds.org/bc/content/shared/content/finnish/pdf/language-materials/36481_fin.pdf?lang=fin

hänkin koki vainoa, ihmeitä,koettelemuksia ja jne...

mutta oliko hän oikea Herran palvelija?

näyytäytykö Jumala ja Jumalan poika hänelle vaiko *******?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      227
      2955
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      120
      2111
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      217
      1701
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1655
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      1520
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1257
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      47
      1196
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      106
      1032
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      58
      974
    10. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      91
      947
    Aihe