Sydämen / sydämmen

.............

Miksi on päätetty, että oikea muoto on "sydämen", ei "sydämmen", niinkuin yleensä sanotaan?

"Sydämen" on kuitenkin äännelaillisesti väärin. Avotavuun kuuluu t, umpitavuun d. Oikean muodon pitäisi siis olla "sy-tä-men" tai "sy-däm-men". Suomen kirjoituksessa noudatetaan yleensä foneemiperiaatetta, eli jokaisella foneemilla on yksi mahdollinen kirjoitusasu. Lyhyt foneemi merkitään yhdellä kirjaimella ja pitkä kahdella samalla kirjaimella.

9

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohdin asiaa

      Olet oikeassa. Periaatteessa sana "kudin" on äänteellisesti täysin samanlainen ja taipuu "kudin, kutimen, kutimessa" jne. - ei siis "kudimen".

      Oikeinkirjoitusoppaat kuitenkin käyttävät mallina sanaa "avain", joka taipuu "avain, avaimen, avaimessa" jne.

    • 1-4

      ""Sydämen" on kuitenkin äännelaillisesti väärin."

      Mukava kuulla asiantunteva kommentti asiasta. En tiedä kielen teoria-asioista juuri mitään, mutta sävel- ja rytmikorvaani on kehuttu erittäin tarkaksi. Se on aina vieroksunut muotoa "sydämen". En ole tainnut koskaan kuulla kenenkään lausuvan tuota sanaa kirjoitusasun mukaisesti.

    • Purit ääni

      Totuus on, että suomi kielenä on sen verran tuoretta tavaraa, että se ei ole kehittynyt oikeisiin uomiinsa vielä. Alkeellisuus paistaa esiin aina kun joku älypää asettaa muka järkeviä , uusia sääntöjä viemällä koko kielen taaksepäin.

    • erkghj

      Oikea muoto olisi "sytämen"

      Vrt
      vedin - vetimen
      pidin - pitimen
      kudin - kutimen
      sadin - satimen
      ahdin - ahtimen

    • oppeliini1

      Aaah, mutta kun yhteen sydämeen mahtuu VAIN yksi ämmä. Lausunnasta huolimatta.

      • tosimiehen logiikka

        Kammariin mahtuu silti kaksi.

        Kun ollaan taas virallisia, kamarissakin on vain yksi ämmä. Kerrallaan.


      • Niinhän se menee
        tosimiehen logiikka kirjoitti:

        Kammariin mahtuu silti kaksi.

        Kun ollaan taas virallisia, kamarissakin on vain yksi ämmä. Kerrallaan.

        ♪ Oi, tullos kammariini,
        niin pannaan ovi kiinni
        ja klasiin salusiini,
        oi, tullos, tullos, oi! ♫

        Viranomaistaho puolestaan ei taatusti käske tulemaan kammarille vaan kamarille.


    • loogisesti seuraa

      No kun bigamia on kielletty eli sydämeen ei mahdu kahta ämmää.

      • loogista

        Avioliittoon ei mahdu yhtään ämmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe