´Moottoritien ohituskaistan jäärät

jäärän kyttääjä

Annan yleensä kunkin ohitellan kaikessa rauhassa mutta
mitähän nämä ihme ohituskaistalle nukahtajat mahtaa oikein olla.
Joko ne ei ohita edes ketään tai sekä että sitten ne ajaa kilometritolkulla
ohituskaistaa ja joskus jopa jonkun oikeallakaistalla olevan rinnalla.

En tarkoita ruuhkaisempaa liikennettä vaan sitä tosiaan
ihan turhaa ohituskaistanb tukkimista.

Tulee mieleen joskus että mitähän sen kuskin päässä
sitten liikuisi kun kävisi tuuppaamaassa sen tieltä ulos :)
Joskus pitäisi oikeasti ns kouluttaa joitakin liikenteessä,
ajaa tuollaisen perään kilvettömällä autolla ja mennä sitten menojaan
ja jättää ihme jäärä ihmettelemään kovaa kohtaloaan.

25

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija3
    • Pentti_xx

      Aivan samaa mieltä. Vasemman kaistan törröttäjät joilta puuttuu aivot ja tilannetaju ovat yksi ärsyttävimmistä ilmiöistä.
      Ongelma vaan näyttää olevan maailman laajuinen. Saksassakin tilanne on huonontunut sen jälkeen tasaisesti, kun kehotekilvet ajaa mahdollisimman oikealla poistettiin - se tapahtui tosin aika kauan sitten.
      Suosittelisin, että Suomeen laitettaisiin tuollaisia "aja oikealla" -kehotekilpiä moottoriteille, vaikka kilvet tosin ovat juridisesti tarpeettomia.
      Josko niillä muutama kuuno saataisiin ajamaan oiken.

      • lisää apulaitteita

        Ei siinä mitään kilpiä tarvita, kyllä se on autokoulussa opetettu että ohituskaista on ohitusta varten, mutta kun se auto ei kerro koska pitää sieltä poistua, niin ei "uusavuttomat" tajua sitä tehdä, siksi siellä vaan körötellään.


    • ei pujottelua

      Minä olen joutunut ajamaan Helsingistä Lahteen poistumatta kertaakaan ohituskaistalta. Johtuu vain siitä että oikeanpuoleinen kaista on täynnä hitaasti ajavia ajoneuvoja, ja tämähän se onkin moottoritien tarkoitus, että pääsee hitaista ohi vaivattomasti. Pitäisikö minun sitten jokaisen ohituksen jälkeen käydä nopeasti oikealla kaistalla, ja sitten heti takaisin ohituskaistalle, eipä siinäkään paljon järkeä olisi. Tietysti tietä pitää antaa jos takaa tulee vielä nopeampi ajoneuvo.

      • kuierrty

        "Tietysti tietä pitää antaa jos takaa tulee vielä nopeampi ajoneuvo."

        Oma ohitus kannattaa suorittaa loppuun ennen oikealle kaistalle palaamista.
        Moni asennevammainen tosin on sitä mieltä, että hänen kiireensä on tärkeämpää kuin sinun kiireesi ja sinun pitäisi väistää heti kun he tulevat takaa. Samat tyypit ovat myös sitä mieltä, että sujuvuus liikenteessä tarkoittaa sitä, että muut väistävät heitä.

        Näistä ei kannata välittää. Minä suoritan ohituksen loppuun. Hätäsemmät nyt vaan joutuvat odottamaan siellä takana sen aikaa.


      • Pentti_xx

        Juurikin näin. Vasenta kaistaa vaikka Utsjoelle jos tarvitsee ohittaa, mutta sitä taustapeiliä vaan pitää osata silloinkin lukea oikein ja siirtyä oikealle kun sieltä näkeen jonkun nopeamman olevan tulossa. Ja aina joskus joku haluaa joku mennä minunkin ohi, vaikka pyrin ajamaan aina 22 km/h päälle rajoituksen.

        Kyllä väistän silloin itsekin ihan mielelläni oikealle ja annan tilaa ja vaikka pudotan hieman omaa nopeuttanikin operaatiossa. Ei se niin kauheaa ole että joku menee ohi.

        Ja se nopeakin käynti siellä oikealla on kohtelias ele, jos epäilee, että takaa ollaan haluamassa ohi. Moni voi olla menossa kovempaa, mutta ei silti halua notkua takapuskurissa kinuamassa tietä. Ymmärretään heitäkin siis.


      • ....

        Vasemman kaistan käyttö ei oikeuta ajamaan yli suurimman sallitun.


      • missä Räsäsen tutkat
        Pentti_xx kirjoitti:

        Juurikin näin. Vasenta kaistaa vaikka Utsjoelle jos tarvitsee ohittaa, mutta sitä taustapeiliä vaan pitää osata silloinkin lukea oikein ja siirtyä oikealle kun sieltä näkeen jonkun nopeamman olevan tulossa. Ja aina joskus joku haluaa joku mennä minunkin ohi, vaikka pyrin ajamaan aina 22 km/h päälle rajoituksen.

        Kyllä väistän silloin itsekin ihan mielelläni oikealle ja annan tilaa ja vaikka pudotan hieman omaa nopeuttanikin operaatiossa. Ei se niin kauheaa ole että joku menee ohi.

        Ja se nopeakin käynti siellä oikealla on kohtelias ele, jos epäilee, että takaa ollaan haluamassa ohi. Moni voi olla menossa kovempaa, mutta ei silti halua notkua takapuskurissa kinuamassa tietä. Ymmärretään heitäkin siis.

        => Moni voi olla menossa kovempaa, mutta ei silti halua notkua takapuskurissa kinuamassa tietä.

        Kunpa sitten menisivät ohi sen sijaan että hidastelevat silloin kun joku väistää heitä. Liian moni on hidastelemalla mennyt ohi jotta pikainen käynti oikeanpuoleisella kaistalla ei aiheuttaisi itselle hidastamistarvetta.

        Ajansäästö moottoritiellä edellyttää reipasta ylinopeutta, eli mikään 5 km/h nopeusero ei ole syy vaatia muita väistämään.

        Nopeusvalvonta auttaisi tähänkin asiaan, mutta koska valvontaa ei pääsääntöisesti ole on mahdollinen sakko "liikenteen rytmin mukaisesta ajamisesta" epäoikeudenmukainen ellei sitten itse ole se takapuskurissa painostaja. Tosin painostajan varsinainen rötös ei silloin liity nopeuteen.


    • avaajalla on hermovi

      Eipä koskaan kukaan vasemalla aja alinopeutta. Ota bameja lisää..

    • kaahauskaista

      Ylinopeudesta tulee enemmän sakkoa kuin mahdollisesta väärästä kaistanvalinnasta. Turvaväli puolestaan on enemmistölle tuntematon käsite, ovat ehkä kuulleet siitä mutta eivät ole sitä kokeneet.

      Varsinaista ohituskaistaa ei moottoritiellä ole, se on ESSOnbaarin asiantuntijoiden käyttämä nimike kaistalle jota ei pidä käyttää jos oikeanpuoleisella kaistalla on tilaa.

      • vaarallisia on

        Lippispäiden soutavat vanhat ritsat; kaikki ulkona ja kuski kuumana, latua huutamassa!


    • 43vt3qt3q

      Sitä itsekin ihmettelen miksi sinne vasemmalle kaistalle jäädään nussimaan 110 kmh?

      • Ekstie

        Vasemmalle kaistalle jäädään siksi, kun ohitettava oikealla lisää nopeutta maksimiin, joten ohi ei enää pääse ajamatta yloinopeutta. Siinä sitten ajellaan rinnatusten hyvässä yhteisymmäryksessä suurinta sallituua, ja haistatetaan paskat ohi pyrkiville kaahareille.


    • en ohita enää

      " Varsinaista ohituskaistaa ei moottoritiellä ole, se on ESSOnbaarin asiantuntijoiden käyttämä nimike kaistalle jota ei pidä käyttää jos oikeanpuoleisella kaistalla on tilaa. "

      No mitävarten se vasemmanpuoleinen kaista on sinne tehty, jos ei kerran ohittamiseen?

      Onko se esim. vasemmalle kääntymistä varten?

      • eise ole mikään...

        Altapois, täältä tulee kusipää,sossuspummi, jolla pienet sakot!


      • vielä lisää
        eise ole mikään... kirjoitti:

        Altapois, täältä tulee kusipää,sossuspummi, jolla pienet sakot!

        Ja autokin on "lainattu".


      • kaahauskaista

        => No mitä varten se vasemmanpuoleinen kaista on sinne tehty

        Se on sitä varten että ko. tielle mahtuisi enemmän liikennettä, toisaalta ajoneuvoryhmäkohtaisia rajoituksi on 80 / 100, eli nopeuserot voivat olla 50% kun toiset ajavat 80 ja toiset 120 km/h. Jos sitä käytetään vain pujotteluun jotta ylinopeutta olisi kätevää ajaa on tie vajaakäytöllä. Saksan autobaanoilla on kolme kaistaa, siellä kovaa ajaminen (laillista siellä) onnistuu ilman suurta haitantekoa muille.

        Kun vertaa tilannetta ennen ja jälkeen moottoritien on ihmeellistä miten kova tarve on ohitella, kun aiemmin jouduttiin seisomaan jonossa.


    • asdxcasxxxxxxx

      "Näitä" luuriämmiä jotka pitää toimistoa autossa, 80km/h alueella
      ovat ohituskaistalla sen takia kun ohitti sen yhden auton ja
      sitten unohtuu sinne ohiotuskaistalle seilaamaan nopeudella
      70-140km/h oli ohitettavia tai ei. Välillä jäädään ajamaan jonkun rinnalle pitkäksi
      aikaa ja kyllä siinä takana oleva ihmettelee että mitäs nyt..
      Sitten kun tulee taajama-alue ja nopeusrajoitus 50km/h niin
      nämä humahtaa ohi 120km/h.

      On se jännä homma kansa että motarilla ei voida ajaa ylinopeutta
      yhtäänb mutta sitten taajamassa voidaan ajaa jopa kaksi kertaa
      yli suurimman sallitun nopeuden.

      Selittämättömiä on joiden tiet..

    • Seppo Susi

      Autossa on toimiva töötti. Jos uuvatti tukkii vasurin, käytä sitä tööttiä. Itse ainakin käytän.

      • Sepe Susi

        Jos joku tööttää välittömässä läheisyydessäni, niin hidastan välittömästi vauhtia. Vauhti hidastuu, kunnes olen joko havainnut sen vaaran, josta minua on varoitettu, tai tööttäyksestä on kulunut sen verran aikaa että vaaratilanne on ilmeisesti jo mennyt ohi. Toistuva tööttääminen tietenkin voimistaa vauhdin pudottamista.


      • Seppo Susi
        Sepe Susi kirjoitti:

        Jos joku tööttää välittömässä läheisyydessäni, niin hidastan välittömästi vauhtia. Vauhti hidastuu, kunnes olen joko havainnut sen vaaran, josta minua on varoitettu, tai tööttäyksestä on kulunut sen verran aikaa että vaaratilanne on ilmeisesti jo mennyt ohi. Toistuva tööttääminen tietenkin voimistaa vauhdin pudottamista.

        Tekisivätpä kaikki noin. Menis työmatka mukavasti.


      • turvallista
        Sepe Susi kirjoitti:

        Jos joku tööttää välittömässä läheisyydessäni, niin hidastan välittömästi vauhtia. Vauhti hidastuu, kunnes olen joko havainnut sen vaaran, josta minua on varoitettu, tai tööttäyksestä on kulunut sen verran aikaa että vaaratilanne on ilmeisesti jo mennyt ohi. Toistuva tööttääminen tietenkin voimistaa vauhdin pudottamista.

        Tätä menetelmää luonnollisesti täytyy noudattaa. Koska töötillä varoitetaan vaarasta, niin turvallisinta silloin on hiljentää.

        Täytyy siis parantaa omaa turvallisuutta ja ottaa tämä menetelmä käyttöön.


    • BMWtyttö.
      • Mils_1

        Tuskin suakaan säännöt kiinnostais, jos olis tollanen kuvan kaksikko kyydissä? :D


    • Jäärät...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe