Voiko liitto kestää?

Umpikujassa?

Mulla on omituinen ongelma. Rakastan miestäni, mutta en enää tiedä jaksanko häntä....

Hän on muuttunut totaalisesti naimisiinmenon jälkeen. Ei tee enää kotona mitään; työnjako meillä on ollut sellainen että minä teen perinteiset "naisten" ja hän "miesten" työt. Mitään hän ei silti tee, vaikka tilanne olisi mikä. Omia autojaan hän ropuaa kyllä, mutta ei mitään yhteisen kodin eteen. Valittaa jos minulta jää jotain tekemättä. Mm. jouduin poikkeuksellisesti tekemään palkkatöitä yhden viikon aamukasista iltaysiin kun kiireaikana paikattiin sairaslomalaista, joten en ollut ehtinyt pesemään pyykkejä tai laittaa tiskejä, niin hän ei uusavottomana voinut edes tälläisessä poikkeustapauksessa ottaa ohjia omiin käsiinsä vaan hirveä mäkätyshän siitä seurasi. Minä kuitekin mm. vaihdoin renkaat kun hän loukkasi selkänsä, ilman muuta, vaikka se ei nyt "minun" töihini kuulukaan.

Viikonloput hän ropuaa vain harrasteautojaan. Illat hän istuu facebookissa, vähintään kolmisen tuntia illassa ja katsoo sitten telkkaa. Edes yhteisiä koiria hän ei ulkoiluttanut edes kotipihassa kun olin töissä, vaan ne sai pissiä ja kakkia pitkin lattioita.

Ruokaa hän ei syö. Syö vain vähän vaaleaa (pullamössö) leipää, rasvasia liha- ja karjalanpiirakoita, sipsiä, karkkia, keksiä. Jos sanon aiheesta, vika on kuulemma siinä että minä en ole hänelle kokannut. Jos kokkaan, niin ei hän juuri silloin halua syödä tai ruoka on väärää.

Rahaa hänellä ei ole koskaan, vaikka palkkaa saamme lähes saman verran ja minä makselen auto- ja kylppärilainaa ym. ja samalla elätän lastani. Hän ei maksanut edes omakotitalon lainanlyhennyksistä omaa osuuttaan puoleen vuoteen kun aina esiteltiin jotain ylimääräisiä laskuja, joten itse jouduin maksamaan nekin. Sen jälkeen selvisi että samanaikaisesti hän oli käyttänyt omat säästönsä, lähes 10.000 euroa. En tiedä mihin nekään rahat ovat menneet, koska ylimääräisiä laskuja ei todellakaan ollut niin paljoa eikä hän ole ostanut mitään ihmeellistä. Nuo säästöt oli tarkoitettu nimenomaan hätävaraksi, joten aikaisemmin sovittiin että maksan siksi ne lainanlyhennykset ettei noihin tarvitse koskea.

Asioista ei voi enää keskustella, hän kiukuttelee kaiken aikaa vähän kaikesta. Jos olemme jostain eri mieltä, niin se tehdään niinkuin hän haluaa tai hän suuttuu. Ja nyt on kalja alkanut maistua vähän turhankin paljon... Viimeisen neljän viikon aikana on kerran viikossa vetänyt örvelöt ja vieläpä keskellä viikkoa. Kaksi kertaa niin että tyttäreni oli kotona!!! Viimeksi eilen. Sammui jonnekkin ulos, en tiedä minne, en löytänyt vaikka kävin etsimässä. Rahapussit ja muut oli kuitenkin kotona, joten ei ole voinut minnekkään lähteäkään.

Hän on ollut jo kerran aiemmin naimisissa, yhdessä olivat 10 vuotta ja naimisissa vain puolitoista ennenkuin entinen vaimo haki eroa. Me olimme myös yhdessä pitkään, ja kesällä tulee täyteen vuosi naimisissa ja nyt alkaa minullakin jo pikkuhiljaa tulla mitta täyteen.

Miten ihminen voi muuttua noin totaalisesti papin aamenen jälkeen? Mitä tässä oikein pitäisi tehdä?? Jos jollain on hyviä ideoita, niin kertokaa ihmeessä! Rakastan häntä, joskus edelleen on niitä hyviä päiviä jolloin hän on oma ihana itsensä, mutta tuntuu että vain vähenevissä määrin. Jos tämä tälläiseksi menee niin ei tästä tule yhtään mitään! Jos voisin rauhassa katsella mitä tässä tapahtuu niin odottelisin, mutta koska näemmä tuo järkikulta alkaa kovasti miehellä himmenemään ja lapsikin kärsii jo tilanteesta, niin en rauhassa katsella.

Olen jo ehdottanut parisuhdeterapiaa; ei missään nimessä. Olen sanonut että jos minun kanssa on noin kamalaa elää, niin sitten varmaan tarvitsee miettiä eroa tai ainakin mietintätaukoa; silloin hän sanoi tappavansa itsensä.

En kertakaikkiaan enää tiedä mitä tehdä.

7

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvastii

JSS. Selvästi toinen nainen jo kuvioissa. Antaa ymmärtää, että ymmärtäisit itse ehdottaa eroa.

• Umpikujassa?

Ehdotin eroa, ja hän sanoi siinä tilanteessa tappavansa itsensä.

• ...
        Umpikujassa? kirjoitti:

Ehdotin eroa, ja hän sanoi siinä tilanteessa tappavansa itsensä.

Noin sanoi minunkin mieheni melko lailla samanlaisessa tilanteessa. Päätin sitten jäädä suhteeseen sinnittelemään, ja se lienee ollut virhe. Tilanne purkautui vasta, kun mies löysi itselleen uuden naisen. Sen jälkeen sain lähteä ihan suosiolla, ilman mitään itsariuhkauksia.

Joku tuolla ehdottaa, että etsit ainakin itsellesi keskusteluapua. Suosittelen ehdottomasti, ja toivon, että sama olisi tullut minulle mieleen kymmenen vuotta sitten. Omin voimin en osannut nähdä tilanteessa kuin suunnattoman umpikujan. Suhteellisuudentajukin taisi olla mulla aika lailla hukassa.

• Ala toimia

Miehesi oireilee jo ainakin paria riippuvuutta, nettiriippuvuus ja alkoholi... ehkä hän myös pelaa ja sinne menivät ne säästöt? Nämä riippuvuudet passivoivat ihmisen ja vaikuttavat käytökseen kaikin puolin negatiivisesti ja aiheuttavat masennusta. Se taas johtaa uusiin riippuvuuksiin. Noidankehä siis.

Älä ainakaan anna uhakailla itseäsi itsemurhalla! Se on törkeää manipulointia. Etsi paikkakuntasi perheneuvonta ja mene hakemaan vähintään ITSELLESI apua. Varaa aika nyt heti, sillä näissä paikoissa on aivan kaameat jonot! Jos ensimmäiseen paikkaan et edes pääse, niin kysy sieltä, mistä voit yrittää seuraavaksi.

Siskoni sai aivan toivottomassa pattitilanteessa hyvin apua seurakunnan perheneuvonnasta. Siellä oli todella suorasanainen terapeutti, joka näki ällistyttävän hyvin kaaoksen läpi suoraan asian ytimeen. Siitä oli hyvä jatkaa.

• Onnellinen tänään

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tämän.. Kaksi vuotta ennen eroa sanoin miehelleni, että nyt riitti, tämä on tässä. Siitä seuraavana päivänä hän palvoi maata jalkojeni alla, sanoi olevansa muuttunut mies ja että ymmärtää nyt että on koko ajan ollut epäreilu minua kohtaan. 6kk hän jaksoi pitää esitystä yllä, toisen 6kk selviytyi lähes ok ja viimeinen vuosi tapeltiin. Ehkä aika tarvittiin siihen, että molemmat pystyivät hyväksymään tulevan.. Ei toista ihmistä voi muuttaa, edes silloin kun toinen haluaisi (tässä tapauksessa tosin vääristä syistä).

En voi sanoa että teidän pitäisi erota nyt, mutta mieti tosissasi miten haluat itseäsi kohdeltavan. Jos et sinä nauti omasta elämästäsi niin kuka sen sitten tekee? Elämä on ihana asia, minä mieluummin nautin siitä kuin olen onneton. Ei kysymys ole kuin valinnoista.

• ÄiTee...

Kuullostaa, että sinä olet puolisosi äiti. Jo tämä koko kysymyksesi kertoo, että miehesi elää teinielämää ja sinä mahdollistat sen.

• 5+14

Heitä ukko pihalle välittömästi. Se on ainoa oikea ratkaisu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2298
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2063
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1495
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      121
      1381
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1055
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      108
      917
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      78
      886
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe