Minäkin tein kvasi2:n empiirisen kokeen innoittamana oman empiirisen kokeeni tutkiakseni pitääkö Enqvistin esimerkki paikkansa.
Enqvist:
"Ottakaa euron kolikko, heittäkää sitä sata kertaa, merkitkää saatujen kruunujen ja klaavojen jono muistiin. Todennäköisyys sille, että saitte juuri tuon jonon, on yhden suhde triljoonaan triljoonaan."
Laiskana heitin kolikkoa vain 2 kertaa jokaisella satunnaiskokeen toistokerralla. (Koska esimerkin kannalta on ihan sama onko heittoja 1-n, missä n on äärellinen määrä). Eli yksinkertaistettuna siis:
"Ottakaa euron kolikko, heittäkää sitä kaksi kertaa, merkitkää saatujen kruunujen (H) ja klaavojen (T) jon muistiin. Todennäköisyys sille, että saitte juuri tuon jonon, on yhden suhde neljään."
Kokeen E suorituskerroista sain seuraavia tuloksia:
E1: Tuli jono HT. Mikä onkaan jonon HT saamisen todennäköisuys? No sehän on 1/4. Enqvistin väite piti paikkansa ainakin suorituskerralla E1. Jatkoin jännittynein mielin.
E2: Tuli jono TT. Ja jonon TT saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein - taas. Jännää. Milloinhan saan ensimmäisen jonon, jonka saamisen todennäköisyys ei ole 1/4, jolloin Enqvistin väite ei pidäkään paikkaansa?
E3: Jono TH. Jonon TH saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein tällä kertaa.
E4: Jono HH. Jonon HH saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein.
E5: Jono TH. Jonon TH saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein.
E6: Jono TT. Jonon TT saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein.
E7: Jono TT. Jonon TT saamisen todennäköisyys on 1/4. Oikein.
Jne ...
Empiirisen kokeen perusteella voidaan siis todeta, että Enqvistin väite on oikein. Joka ikisellä suorituskerralla sain jonon, jonka saamisen todennäköisyys on klassisen todennäköisyyden mukaan 1/4.
Empiiristä kolikonheittoa 2
7
115
Vastaukset
- niinpä niin
Teit vain 7 koetta, joten et voi tietää olisitko myöhemmissä kokeissa saanut jonon jonka todennäköisyys oli muuta kuin 1/4.
- blindwatchmaker
Ei kyllä minä suoritin kokeen 24 kertaa kunnes kyllästyin - en jaksanut vain kaikkia jonoja kirjata tuohon avaukseen. Jatkan huomenna koettani. Lupaan kyllä heti ilmoittaa, jos saan jonon, jonka saamisen todennäköisyys ei ole 1/4 :)
- niinpä niin
blindwatchmaker kirjoitti:
Ei kyllä minä suoritin kokeen 24 kertaa kunnes kyllästyin - en jaksanut vain kaikkia jonoja kirjata tuohon avaukseen. Jatkan huomenna koettani. Lupaan kyllä heti ilmoittaa, jos saan jonon, jonka saamisen todennäköisyys ei ole 1/4 :)
Olen ollut koko päivän jännittynyt, kun mietin miten kokeesi edistyy. Oletko saanut jo sellaisen jonon jonka todennäköisyys on eri kuin 1/4?
- blindwatchmaker
niinpä niin kirjoitti:
Olen ollut koko päivän jännittynyt, kun mietin miten kokeesi edistyy. Oletko saanut jo sellaisen jonon jonka todennäköisyys on eri kuin 1/4?
Joo en ole saanut. Aina tulee jokin mahdollisista vaihtoehdoista TT, TH, HT tai HH, joista kunkin saamisen todennäköisyys on klassisen todennäköisyyden mukaan 1/4.
Kokeilepa sinä, jos sinä vaikka onnistuisit saamaan tuosta satunnaiskokeestani sellaisen jonon, jonka saamisen todennäköisyys ei ole 1/4. - A4444h4hh4hh
Hahahahaa....voi pyhä Erggi...aahhahahaaa
- Usko Toivonen
Hahahahaahahahahahaa!
Sait jokakerta jonon todennäköisyydellä II!
Kyll' attea sapettaa!- tieteenharrastaja
Nytpä ei kysytty jonon saamisen todennäköisyyttä, vaan sisällön. Ja kysytään ennen heittoa, ei sen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662348Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.431962Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣301678Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1761633Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1031560Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1351273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851273Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬251166En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9982- 77969